Kunst vidre Try-out kanshebbers Wim S onne veld-prij s DNA naar Zuid-Afrika Herontdekte Van Mieris op kunstbeurs in Maastricht Vöcklers realisme op de millimeter Imperiums Hamlet kan vergelijking doorstaan Mooie choreografie matige uitvoering Expositie van Dirk de Herder in Amsterdams Historisch Museum In het Amsterdams Historisch Museum is van 18 februari tot en met 5 april fotografie en ruimtelijk werk te zien van Dirk de Herder. De Herder, die in 1914 werd geboren, kreeg voor al bekendheid door zijn foto's. Hij liet zich inspireren door ge wone' taferelen in de stad, zoals de reflectie van een straatlan taarn in natte klinkers of men sen tijdens hun dagelijkse be zigheden. Naast zijn fotografi sche werk hield De Herder zich bezig met wat hij zelf omschrijft als 'Jut-Art'. Voorwerpen zoals vergane schoenen, oude kur ken. stukken hout. touw en schelpen, gevonden op het strand, vormden daarbij het materiaal waarmee hij zijn col lages maakte. 'Brug over de Prinsengracht in Amsterdam', foto van Dirk de Herder. De Amsterdamse theater groep De Nieuw Amsterdam (DNA) neemt in maart sa men met andere Nederland se artiesten en schrijvers in Johannesburg deel aan een intercultureel festival. Het is de eerste keer dat een grote groep Nederlandse artiesten in Zuid-Afrika optreedt sinds het instellen van de culturele boycot begin jaren tachtig. Het festival wordt van 7 tot en met 21 maart georgani seerd door Het Vrije Week blad in samenwerking met het Comité Zuidelijk Afrika, gesteund door het ANC en verschillende niet-raciale or ganisaties zoals het Congres of South African Writers. On der het motto „Mensen ma ken cultuur, doorbreek de barrières" willen de organi satoren naar overeenkom sten tussen culturen zoeken, zowel die in Zuid-Afrika zelf als daarbuiten. DNA geeft in Johannes burg openbare repetities en voorstellingen van het thea terstuk .Antigone" van Ber- tolt Brecht in de regie van ar tistiek leider Rufiis Collins. Spelervaring opdoen in Alphens Park Theater De zes kanshebbers op de 'Wim-Sonneveld-prijs 1992' geven op vrijdag 14 en zaterdag 15 februari een try-out voorstelling in het Alphense Park Theater. Op vrijdag avond zijn dat het 'Cabaret Kees en Ik', het duo 'Ajuinen en Look' en de Amsterdamse kleinkunstenares Corine van Opstal. Een dag later is het de beurt aan Charlotte Glorie, Arno van der Heyden en 'Hildegard en haar staande lampen'. De voorstelling is bedoeld om de kans hebbers voor deze kleinkunstprijs de kans te geven spel- ervaring op te doen en eventueel nog wat aan hun pro gramma bij te schaven. De grote finale om de 'Wim Son- neveld-troffee' is op 23 maart in het Amsterdamse Nieu we de la Mar Theater. leid door een professionele re gisseur krijgen zij zo de moge lijkheid ervaring op te doen. Uiteindelijk blijven er zes kan didaten over die in de grote fi nale van het Amsterdamse Kleinkunst Festival moeten gaan uitmaken wie de Wim Sonneveld-trofee in de wacht gaat slepen. Het optreden in het Alphense Park Theater is één van de laatste in een lange reeks voorbereidende voorstellingen. Het uit Oostburg afkomstige eric went Het Wim Sonneveld- een vast onderdeel van het Am sterdamse Kleinkunst Festival en is bedoeld om jong klein- kunsttalent een duwtje in de richting van een professionele status te geven. Jaarlijks worden daarvoor negen kandidaten ge selecteerd die ieder zo'n vijftien optredens in Nederlandse thea ters krijgen aangeboden. Bege- cabaretduo 'Kees en Ik' komt vrijdagavond 14 februari naar het Park Theater met het pro gramma 'Kees en Ik speelt Mooi Weer'. Het Rotterdams-Utrecht se tweetal 'Ajuinen en Look' speelt 'De fiets van Marleen' en Corine van Opstal brengt het korte programma 'Weibevallen' op de Alphense planken. Voor dit programma maakt de Am sterdamse kleinkunst-studente gebruik van teksten van Fons Jansen en Freek de Jonge. Op zaterdag is het de beurt aan de 21-jarige Charlotte Glo rie uit Egmond aan den Hoef. Met fragmenten uit haar pro gramma 'Oh. wat een snoes' heeft zij al eens opgetreden voor de KRO-radio. Verder is er die avond een half uur durende voorstelling van Amo van der Heyden genaamd 'De voorkant van het ongelijk' en een optre den van het Belgische trio 'Hil degard en haar staande Lam pen' met de titel 'Ti voglio be- De beide voorstellingen in het Alphense Park Theater begin nen om 20.30 uur. Zaterdag 8 februari 1992 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNCA Eindredactie: CONNY SMITS Vormgeving: SIMON DE GRAAF NIEUWSLIJN Yunnan kunst in Warmond WARMOND Marjon Peiger, Titia Hoeksema en Joke Corsten exposeren tot 27 februari in Het Oude Raadhuis van Warmond. Van Peiger hangt er een aantal stillevens in olieverf. Hoeksema exposeert keramisch werk en Corsten laat sterk gekleurde schil derijen gebaseerd op de traditionele Chineese Yunnan schilder kunst zien. Cursus Renaissancedans LEIDEN Vera Baris gaat vanaf maart een cursus historische dans verzorgen bij de Streekmuziekschool aan het Rapenburg. Zes donderdagavonden wordt aandacht besteed aan verschil lende dansen uit de Renaissance. Baris is oprichter van het his torisch dansensemble Volta en docente historische dans aan de j Rotterdamse Dansacademie. Acryl en pastels op expositie LEIDEN In het Leidse Diaconessenhuis is van 14 februari tot 25 maart een expositie van Paula van der Weerdt-Schmit te zien. Tentoongesteld worden werken in acrylverf en pastelkrijt. Van der Weerdt heeft een opleiding bij de teken-en schilderacademie Ars Amulae Naturae en de vrije academie Dever gevolgd. Rembrandt lezing in Rijnsburg RIJNSBURG C. Han, docente Kunstgeschiedenis aan de Leid se universiteit, houdt op 12 februari in de Rijnsburgse biblio theek een lezing over Rembrandt. Tevens worden er die avond dia's vertoond van zijn werken die op het Oude en Nieuwe Tes tament geïnspireerd zijn. De lezing begint om 19.30 uur. Cursus Flamencogitaar LEIDEN In het LVC begint maandag 17 febmari een cursus Flamencogitaar. Docent is de bekende flamencogitarist John Fillmore. In het nieuwe LVC cursusseizoen staan verder de cur sussen percussie, muziektheorie, fotografie, Saxofoon en Teke nen en Schilderen op het programma. Yilmaz wint decorwedstrijd LEIDERDORP De in Leiderdorp woonachtige Seckin Yilmaz is de winnaar van de decor-en kostuumwedstrijd 'Dans op Drift' van de Culturele Raad van Zuid-Holland. Opdracht was een de corontwerp te maken bij de choreografie 'Duet en Co' van Djaz- zex. Het winnende ontwerp wordt voor het eerst gebruikt tijdens de Djazzex voorstelling van 16 februariin Zwijndrecht. De Lei derdorper studeert aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. den haag anp Een herontdekt olieverfschiderij van de 17e eeuwse meester Frans van Mieris de Oude (Lei den 1635-1681) is één van de topstukken die wordt aangebo den op de kunstbeurs The Eu ropean Fine Art Fair, die van 14 tot en met 22 maart in het MECC in Maastricht wordt ge houden. De verblijfplaats van het schilderij was sinds 1950 onbe kend totdat een Nederlandse kunsthandelaar het in een Bel gische particuliere verzameling ontdekte. Het werk zal voor 1,5 miljoen gulden onder de hamer komen in het MECC. Het is een opvallend olieverfpaneel met een zeldzame voorstelling. Op het werk is Pictura te zien, een jonge schitterend geklede vrouw, die in haar linkerhand een masker vasthoudt, waar mee zij de schilderkunst uil- beeldt. Boeken, een beeld, de maalsteen voor verfstoffen, een schildersezel en palet illustreren de artistieke vorming en studie. Een soortgelijk schilderij is in bezit van het J.P. Getty Museum in Malibu en was twee jaar gele den in het Mauritshuis te zien tijdens de tentoonstelling „Hol landse Meesters uit Amerika". Frans van Mieris wordt be schouwd als de belangrijkste Leidse fijnschilder. Tijdens The European Fine Art Fair zullen diverse schilde rijen uit de Hollandse en Vlaamse School te zien zijn. Be halve het werk van Van Mieris zijn er onder meer schilderijen van Jacob van Ruisdael, Mein- dert Hobbema, Pieter Breugel de jonge, Jan van Kessel en Joost de Momper. beeldende kunst recensie irene van beveren Expositie acrylverfschildenjen van Kaï Vöckler Te zien tot 24/2, do. t/m za van 14 00 - 17 00 uur. zo van 14 00 - 18 00 uur in Stelling. Burgsteeg 14. Geen aanplakbiljet waarin de Stichting Stelling ageert tegen het plan van de gemeente om de jaarlijkse subsidie van 15.000 gulden binnen drie jaar stop te zetten. Zelfs geen foldertje waarin duidelijk wordt gemaakt dat die beslissing het einde van de galerie zou kunnen beteke nen. Als de bezoeker niets van dit hete hangijzer afweet, zal hij er ook niet achter komen bin nen de muren van Stelling. Daar heerst een serene rust, als of er niets aan de hand is. Alle aandacht dus voor het werk van de Duitser Kai Vöckler (1961). Zijn schilderijen, twaalf in getal, laten kronkelige, vaak zwarte vormen zien tegen een gekleurde ondergrond. De ran den van de werken zijn vrij van deze abstracte figuren. Door die rand en hun groot formaat van 200 x 150 cm doen veel doeken denken aan vloer kleden. Een gedachte die de maker wellicht zal plezieren, want het kan zijn dat hij sterk vergrote stofpatronen heeft ge schilderd. De titel van de catalo gus, Rapport. Een rapport, zo staat in het boekje te lezen, is onder meer een patToonherha- ling, specifiek bij textielstoffen. De catalogus is vorig jaar in België gemaakt naar aanleiding van Vöcklers expositie in de Leuvense galerie Transit. Het boekje is voor tien gulden te koop bij Stelling. Behalve een aantal zwart/wit afbeeldingen van Vöcklers werk bevat het een opsomming van begrippen met hun verklaringen, die gehan teerd kunnen worden bij het bekijken van een schilderij. Ook die begrippenlijst vormt een patroon, één dat eindeloos kan worden herhaald. Door ver wijzingen wordt de lezer van trefwoord naar trefwoord ge stuurd en komt uiteindelijk weer uit waar hij begonnen is. Die samenhang tussen schilde rijen en catalogus is een aardige vondst. Aan duidelijkheid en in formatie laat de catalogus ech ter te wensen over. Een alfa zal bijvoorbeeld wei nig begrijpen van de uitleg bij 'vlak': ..Als een geheel van pun ten in de ruimte" is nog te vol gen. Maar dan wordt het lastig. „Tussen hun coördinaten x.y.z bestaat een relatie, die zich uit drukt in de vergelijking F(x,y.z) =0." Snapt u het nog? Ik niet. En wat deze 'uitleg' bijdraagt aan het kunstgenot is een even groot raadsel. In de catalogus zijn verder nauwelijks biografische gege vens opgenomen Het persbe richt van Stelling vult deze leemte. Daarin staat dat Vöckler foto-negatieven opblaast en de fotokopieën daarvan gebruikt als basis voor zijn schilderijen. Deze informatie, aangevuld met de tekst in de catalogus, maakt het aannemelijk dat hij voor de geëxposeerde doeken uitvergrotingen van stofpatro nen heeft gebruikt. Een origi neel idee, waardoor het op zich niet zo spectaculair ogende werk plotseling het tegengestel de wordt van wat het lijkt te zijn: namelijk realisme op de millimeter in plaats van ab stracties. Expositie over vijf eeuwen potvisstrandingen 'Op het strand gesmeten' is de titel van een tentoonstel ling die van 8 februari tot 3 mei in Teylers Museum in Haarlem wordt gehouden. De expositie geeft een over zicht van vijf eeuwen potvis strandingen aan de Neder landse kust. Op 2 april 1990 liep voor het laatst een potvis in Ne derland aan de grond. Uit de vier voorafgaande eeuwen zijn ruim vijftig strandingen van dit kolossale dier aan on ze kust bekend. Het spekta kel werd vastgelegd door de schrijvers van pamfletten en kronieken, door tekenaars, schilders en graveurs. Bij de opening van deze expositie wordt tevens een boek ge presenteerd met dezelfde ti tel. Na Haarlem gaat de expo sitie naar het Rijksmuseurfl Zuiderzeemuseum in Enk huizen (6 juni tot 16 augus tus). Veel doeken van Kai Vöckler doen denken aan vloerkleden. Het is aan nemelijk dat hij uitvergrotingen van stofpatronen heeft gebruikt. FOTO PR RECENSIE CONNY VAN DER ZANDE Hamlet Microtheater Imperium. Leiden Gezien 7/2. Nog te zien 8.13.14,15. 20 In de 34 jaar dat Imperium bestaat heeft het nog nooit een stuk van Shakespeare opge voerd. Met de voorstelling Hamlet wilde het toneelgezel schap hier wat aan doen. Niet bepaald een makkelijke keuze. Eenieder kent inmiddels het verhaal over de jonge prins van Denemarken. Het stuk is ook zo vaak op de planken gebracht, dat de neiging tot vergelijken groot is. Maar deze produktie van Imperium, in de regie van Bart Vieveen, kan de vergelij king aardig doorstaan. Hier is de Hamlet-figuur psy chologisch benaderd. De teleur stelling in de medemens, dat. is wat de prins bezighoudt. Het hof, waar zijn moeder samen leeft met de moordenaar van zijn vader, hangt aan elkaar van uiterlijk vertoon. Zo ziet de nieuwe koning eruit als een pat ser, compleet met leren broek en kettingen. En in het paleis hangen restjes slingers en balonnen die wijzen op dè schrille glorie van onoprecht heid. Je zou denken dat dit wel moet resulteren in een zware avond, maar toch schotelt Im perium ons een aangename uit voering voor. Dat is vooral te danken aan het boeiende en natuurlijke spel van hoofdrol speler Jaap Slagman. Hij zet een zoekende, twijfelende, radeloze Hamlet neer. Het knappe van zijn spel is dat hij de zware on dertoon op natuurlijke wijze af wisselt met een relativerende, komische noot. Spiegelwanden Spiegels op maat Spiegels met lijst Glazen meubelen Vitrines Tafels volgens model Alles uit eigen atelier GLAS EN SPIEGELS Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) Telefoon: 071 -21 80 55 "HILARISCH CORRUPTE MAKELAARS" (NRC-H) Toneelgroep Amsterdam schittert in: VASTGOED B.V. van David Mamet met Pierre Bokma, Joop Admiraal e.v.a. "Superieur theater" de Volkskrant "Verrukkelijk toneelspelen" het Parool dinsdag 25 februari telefonisch plaatsbespreken 131943/131944 LEIDSE SCHOUWBURG, Oude Vest 43, Leiden Eenzame wegloopt dood recensie 'De eenzame weg' van Arthur Schnitzler Vertaling/regie Ger Thijs Spel Huib Rocxjmans. Marjon Brandsma. Enk de Vis ser. Loes Wouterson. Helmert Wouden berg, Han Kerckhoffs en Theo de Groot Gezien 7/2 Leidse schouwburg Achter het verhaal dat op to neel wordt verbeeld, gaat nog een dieper liggend verhaal schuil. Om dat te vatten, is bij stukken van Schnitzler toch eni ge mate van inleving noodzake-' lijk. Helmert Woudenberg, die voor de voorstelling een inlei ding hield, bevestigde dat. Goed luisteren om onder die opper vlakte van de conversatie te ko men, was zijn devies in een be toog dat overigens niet zo bijs ter veel informatie aan de voor stelling toevoegde. Gezien 7/2 LAKtheater Leiden (première) Nog te zien 8/2 LAKtheater, aanvang 20 30 u Die mogelijkheid tot inleving wordt echter mede bepaald door de vormgeving. Een realis tische entourage mag gerust in bepaalde mate gestileerd zijn, volledige abstractie (zoals hier het geval was met twee levens grote cirkel vloeren) is kennelijk funest. Dan gaan de woorden hol klinken, en blijft het krach teloos conversatietoneel. Daar bij had de voorstelling gister avond dan ook nog de pech dat het decor te groot bleek voor he( podium. Van deze allesbe halve optimale decoropstelling werd het publiek door de schouwburgdirectie schriftelijk op de hoogte gesteld. Na twee spraakmakende Sch- nitzler-regies door Ger Thijs is deze derde produktie onder zijn leiding jammerlijk mislukt. Ties Louwerse baseerde zijn nieuwe choreografie "Violent Playground' op composities van John Cage en Elliott Sharp. De ze muziek is grillig, zoekend en heeft een indringend ritme. Louwerse vertaalde deze eigen schappen in bewegingen die nu eens langzaam en bezinnend, dan weer fel waren; nu eens zwaar en gymnastisch, dan weer helder en eenvoudig. In het verlengde van het fragmen tarische karakter van de muziek bewogen de dansers geïsoleerd. In hun mimiek, straalden ze weinig contact met elkaar uit en als er twee samen dansten en elkaar optilden, was de één vaak met de rug naar de ander ge keerd. Ook het decor stond in het te ken van het isolement. Het be stond uit drie kasten, aan één zijde open, aan twee zijden doorzichtig en met één zijde van hout. De bewegingen die hierin werden gemaakt, sugge reerden opgesloten heid, zowel in de zin van eenzaamheid als van beperktheid. Als dc dansers de kasten verlieten, kwamen ze tot grote beweeglijkheid op dc hele dansvloer. Daar werden ze niet door de kastwanden van el kaar gescheiden. Pogingen om de bewegingen op elkaar af te stemmen vorm den het thema van deze passa ges. Op een bepaald moment trokken ze zich met z'n drieën in één kast terug, waar nabij heid alleen tot gevolg had dat de ruimte hen belemmerde in hun bewegingen. Een sterk punt van de choreo grafie was de verdeling van de bewegingen over de twee dan sers (Henny van Belkom en Alan Hughes) en de danseres (Suzanne Grooten). Korte pas sages werden door twee van hen gelijk uitgevoerd en direct aansluitend gingen weer twee anderen gelijk op. De patronen vloeiden mooi in elkaar over Er waren echter ook zwakhe den. De voorstelling kwam traag op gang. De dansers begonnen met allerlei handelingen (kasten meten en verplaatsen, krijtkrin- gen eromheen trekken, vuiltjes weghalen van de vloer) waarvan niet duidelijk werd wat voor functie die hadden in het «e- heel. De choreografie zat verder mooi in elkaar, zij het dat de be wegingen niet werkelijk verras ten. De bedoelingen van dc choreograaf kwamen niet altijd duidelijk over, doordat de uit voering niet optimaal was. Van Belkom en Hughes bewogen niet energiek en soepel genoeg om aan de felle stijl van Lou werse recht te doen. Ook onge lijkheden in de duo's en trio's deden veel afbreuk aan dc kracht die nodig is om deze c horeografie overtuigend te ma ken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 13