Rtv show 'Ik geloof in het publieke bestel 'De sterren hebben amper belangstelling voor BRTN' Woensdag 5 februari 1992 1-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD V PUTTEN Vormgeving; DRIES DE BOERS 10 IK AANVAARD het bestel als een historische ontwikkeling. Er is na de oorlog geprobeerd om een nationale omroep te maken. Dat is niet gelukt. Dat geeft de kracht aan van de ont wikkeling van de historie. En ik buig daarvoor, (mr. G.A. Wagner) THEO PERSJANT T"i Ike donderdag ver- I j ruilt mr. GJV. Wagner M *m het statige Wasse naar voor een even voornaam gebouw aan de Hilversumse Schuttersweg. Vanuit de on derste verdieping van de voor malige NCRV-villa runt de oud-voorzitter van de Raad van Bestuur van Shell sinds begin vorige maand het cen traal secretariaat van de AKN, de samenwerking tussen AVRO, KRO en NCRV. Ais 'in formateur' moet hij bruggen slaan tussen de drie omroep- culturen. Het einddoel: een nauwe samenwerking tussen 'de drie', met het oogmerk dat de programma's beter worden en er efficiënter gewerkt wordt. „Ik ben een buiten beentje", erkent hij. „En eigen lijk ben ik ook inhoudelijk niet erg deskundig. Maar ik geloof in het publieke bestel." Pas aan het eind van het ge sprek komt onvermijdelijk de vraag op tafel van welke AKN- omroep hij lid is. „Van één van de drie. Maar ik zeg niet welke, want ik ben strikt neutraal." Die neutraliteit vormt de rode draad in het gesprek met de vroegere Shell-topman. Achter eenvolgens kenschetst hij zijn positie als 'katalysator', 'infor mateur', 'buitenbeentje' en als iemand die 'zonder emoties meepraat'. „Een katalysator is bij scheikundige processen een stof die een reactie bevordert, maar die zelf niet wordt aange tast. Dat ben ik. Ik bevorder - al thans dat moet ik doen - het proces van overleg en hopelijk overeenstemming omtrent sa menwerking van de drie." Logische combinatie Wagner werd vorig jaar april door de KRO, NCRV en AVRO gevraagd de gesprekken te lei den die tot een nauwere samen werking op Nederland 1 moe ten leiden. In juli resulteerde dat in een intentieverklaring van de drie omroepen. Nu die intentieverklaring moet worden uitgewerkt, hebben de Neder land 1-omroepen opnieuw een beroep op hem gedaan. „Mijn motief om op dat ver zoek in te gaan was tweeledig. Op de eerste plaats geloof ik in het publieke bestel en dit lijkt mij een logische combinatie van omroepen. Op de tweede plaats vind ik het leuk. De op dracht is: uitvoeren wat er in de intentie-overeenkomst van juli vorig jaar staat. Of liever: uit werken, voorbereiden en ter be slissing voorleggen. Dat is nogal wat. Samenwerken, maar met behoud van identiteit. Met twee doeleinden: programmaverbe tering en een grotere efficiëntie. Let wel, geen fusie dus!" Wagner beschouwt zichzelf in het Hilversumse als een 'neu traal buitenbeentje', maar op de vraag of hij ook op een dergelijk verzoek van bijvoorbeeld Vero nica, VPRO en VARA zou zijn ingegaan, antwoordt hij: „Ik denk het niet. Deze combinatie spreekt mij meer aan dan ande re combinaties waar je aan kunt denken." Van een typisch Hilversumse cultuur zegt hij geen last te heb ben. „In de politiek wordt an ders gewerkt dan in het be drijfsleven en in het bedrijfsle ven wordt weer anders gewerkt dan in de vakbeweging of de universiteiten. Elke kring heeft z'n eigen gebruiken, gewoon ten, structuren en culturen. Dat vind ik niet bijzonder. Dus den ken: Hilversum is anders en dus onmogelijk, dat is nooit in mij opgekomen. Ik zal wel veel moeten leren." Traagheid 'Oproepkracht' Wagner zegt zich aanvankelijk nauwelijks een voorstelling te hebben ge maakt van wat er op hem af kon komen. Inmiddels is hij ervan overtuigd geraakt dat maat schappelijke processen, die hij in het bedrijfsleven heeft ge zien, ook 'gewoon' van toepas sing zijn op de omroep. „Ik heb wel eens culturele samenwer kingsverbanden gezien in het bedrijfsleven met verschillende nationaliteiten en met verschil lende politieke achtergronden. Dus ik ben wel wat gewend. Dat is maar goed ook. Want dit is niet makkelijk. Mijn belangrijk ste boodschap is dat ik ervan overtuigd ben dat men het écht wil. In menselijke verhoudingen is het reuze moeilijk iets te ver anderen. Dat vergt tijd en inzet en daar zijn we mee bezig." De vergelijking met het be drijfsleven vindt Wagner toch al een heel eind opgaan. Vooral als het organisatorische aspecten betreft. „In de omroep gelden heel andere dan economische overwegingen. In bedrijven heb je sociaal-economische overwe gingen en politieke overwegin gen. Vooral als je in meer lan den werkt. Hier heb je sociaal- economische, politieke en le vensbeschouwelijke overwegin gen. En dat laatste heb je na tuurlijk in een bedrijf niet. Daarom is het van belang dat iemand zonder emoties, maar wel met overtuiging kan mee praten. Ik heb niets te verliezen. Dat maakt mijn positie neu traal." Oud Shell-topman Wagner verdiept zich tegenwoordig in omroepzaken Vanuit die neutraliteit zijn Wagner wel een aantal zaken opgevallen in Hilversum. Het feit dat de drie AKN-omroepen over tientallen gebouwen ver spreid zitten bijvoorbeeld, noemt hij niet efficiënt. „Als we echt tot samenwerking willen komen, moet dat veranderen. Ik weet uit het bedrijfsleven dat je vanuit een gemeenschappelijk belang kunt samenwerken aan een project en toch concurrent kunt zijn. Je kunt heel goed sa men een raffinaderij bouwen en zodra het produkt eruit is, je ei gen marketing hebben. Daarom denk ik dat het voor de drie om roepen mogelijk is toch een deel van de identiteit te hand haven." Binnen een paar maanden moet de oorspronkelijke inten tieverklaring tussen de AKN- omroepen leiden tot concrete afspraken. Wagner denkt dat hij een groot deel van 1992 nog be zig zal zijn met deze 'klus'. „Je hebt drie fases. Een onder zoeksfase voor wat de verschil lende mogelijkheden zijn. Ver volgens heb je een ontwerpfase van hoe zou het moeten gebeu ren. En dan heb je een beslis singsfase. We zitten nu eigenlijk in het begin van de ontwerpfa se. Ondertussen doen we al een aantal dingen samen, maar het moet veel verder gaan." Wagner plaatst daar onmid Mr. G.A. Wagner: „Ik denk dat het Nederlandse omroepbestel kwalitatief heel goed meekan." dellijk een relativerende kantte kening bij. „Ik spreek over de onderhandelingen tussen de drie omroepen. Ik noem dat ho rizontale afspraken. Maar het wordt natuurlijk allemaal over schaduwd door de verticale di mensie van wat straks je positie in het omroepbestel wordt. Het eerste kun je gezamenlijk hele maal uitwerken en afspreken. Wat zendtijd en dergelijke be treft ben je natuurlijk afhanke lijk van de autoriteiten." Dat brengt hem bij de recente ontwikkelingen in de omroep. Nu de commissie Donner het langverwachte rapport heeft uitgebracht over de verdeling van etherfrequenties tussen pu blieke en commerciële omroe pen, lijkt er een nieuwe discus sie op gang te komen over de zenderindeling. De huidige in deling van AVRO, KRO en NCRV geldt slechts voor een jaar. Toch maakt Wagner zich niet echt druk om een typisch Hilver- sums gevaar dat op de loer ligt: dat alles tóch weer anders wordt. Menens „Ik denk dat de bundeling van deze drie omroepen in de lijn ligt van wat in de NOS ook naar voren is gebracht. Dus er is alle reden om ze serieus te nemen. En ook om hun pogingen en af spraken welwillend te bekijken. Er wordt hard aan gewerkt. Niet alleen om te laten zien dat het menens is, ook om te laten zien dat we iets bereiken. Dus ik ben daar niet zo somber over. Ik denk dat men zich bij de toede ling van netten ernstig reken schap zal geven van het' belang van de drie. Vooral als zij kwali tatief en economisch tot betere resultaten kunnen komen." Wagner pleit wel voor duide lijkheid op langere termijn. „Je zult een logische organisatie moeten hebben met een inge bouwde flexibiliteit. Je kan de zaak niet voor altijd bevriezen. Daarom is het uiterst gewenst dat men in omroepland voor een behoorlijke periode zeker heid krijgt. Als men dat niet heeft, kan men niet de inhoude lijke verbetering en de kosten vermindering bereiken." Wagner benadrukt het cultu rele belang van een publiek be stel voor Nederland. „Ik aan vaard het bestel als een histori sche ontwikkeling. Er is na de oorlog geprobeerd om een na tionale omroep te maken. Dat is niet gelukt. Dat geeft de kracht aan van de ontwikkeling van de historie. En ik buig daarvoor. Kwalitatief denk ik dat Neder land heel goed meekan. Na tuurlijk heb je hoogte- en diep tepunten. Maar om te zeggen: dat hele stelsel deugt niet, dat geloof ik niet. Anders zat ik hier niet." Candlelight voortaan bij Sky Radio Jan van Veen, sinds een kwart eeuw presentator van Candle light, vertrekt bij de AVRO. Het populaire radioprogramma, waarin gedichten van luiste raars worden voorgelezen, is vanaf volgende week alleen nog maar bij Sky Radio te beluiste ren. Dat heeft de directeur van dat kabelstation, T. Lathouwers, gisteren verklaard. Jan van Veens Candlelight werd op maandagavond door de AVRO uitgezonden op Radio 3. Met de totstandkoming van Station 3, de popzender van de AVRO, KRO en NCRV, verdween Van Veens programma van die avond. Candlelight wordt nu op vrijdagavond op Radio 2 uitge zonden. „En 'daar is Jan van Veen niet gelukkig mee", zegt Lathouwers. „Daarom is hij op onze uitnodiging ingegaan. Bij ons wordt Candlelight tussen tien en twaalf uur 's avonds uit gezonden. Een uur langer dan nu het geval is. De luisterdicht- ZOGEZEGD „Sexsymbool van de jaren tach tig? Mijn dochter kwam niet meer bij! Die wist wel hoe dat er uit moest zien, nou niet zoals ik dus." (Henny Vrienten in Revu). „Mijn shows gaan nergens over. Er zit kop noch staart aan. We beginnen, het publiek lacht en na tien minuten lachen heeft het publiek niks geleerd. (Andrévan Duin over het VARA-radioprogram- ma Spijkers met Koppen). Ik baar veel opzien. Dat is niet altijd leuk. Vorig jaar tijdens een Sinterklaasfeest op school bij voorbeeld. Ik kom de klas van mijn zoontje binnen en alle kin deren staren naar mij, terwijl Sinterklaas op het podium stond." (Wendy van Wanten in Story). „Hij heeft het meeste talent. Hij serveert het hardst en hij is het meest eigenwijs van alle Neder landse tennisprofs." (Mart Smeets over Richard Krajicek). ..Ik verlaat zonder spijt de KRO. Kijk of ik persoonlijk iets goed vindt of niet doet met ter zake. De enige die telt is de luisteraar. Dat zijn ze in Hilversum verge ten." (Edyard Niessing in Story). „Vorig jaar heb ik tijdens een kerstconcert met prinses Christi na gezongen. Prinses Juliana was ook aanwezig. Na afloop kwam Juliana naar me toe en zei: 'Nu kan ik zeggen dat ik met Marco Bakker heb gezongen', want in het gangpad had Juliana al die liedjes mee staan zingen." (Mar co Bakker in de NCRV-gids). Ik was nogal verbaasd over de reacties die ik kreeg op mijn bij drage aan het programma 'Artsen zonder grenzen'. Ik deed in dat programma de interviews. Nogal wat mensen reageerden van: 'Goh ik wist niet dat je dat kon.' „Dat betekent dat ik als Jeugd journaal-verslaggeefster niet seri eus wordt genomen." (Marga van Praag in Studio). „Die panter doet niets", had de voeder gezegd. „Luister maar hij spint zelfs. Je kunt hem gerust aaien." „Een tel later werden de cameraman en ik tegen de grond gemaaid door die wilde kat." (Will Luikinga in de Veronica- gids). „Ik zit in een zeer vriendelijk be roep. In dit vak hoef je niet over lijken te gaan. Dat gebeurt vooral in omgevingen die niet in de pu bliciteit staan. Daar kan iedereen elkaar helemaal suf treiteren. Ik kan mijn concurrenten niet af maken als iedereen er met z'n snufferd op staat te kijken. Ik kan hen hen alleen maar aftroe ven met kijkcijfers." (Peter Jan Rens in Humo). „Ik zeg altijd: een zwarte gehan dicapte jood heeft evenveel recht om uitgelachen als mijn moeder. Het wordt pas echt erg als je een gebrek probeert te verbergen. Roel van Bambost: „Ik heb het vermoeden dat enkele BRTN-ba- zen niet positief staan tegenover film." foio cpd een spel met de pers. Er komt een dag dat ik het hem ooit eens zal vragen". Priscilla Presley is hem daar entegen heel erg meegevallen. Een interessante vrouw, vindt VanBambost. „Uiteindelijk heeft ze toch de moed gehad om bij Elvis weg te gaan en haar eigen leven te leiden. Ze geeft toe dat ze vergissingen heeft be gaan. Je kunt niet aan haar mer ken dat het leven haar getekend heeft. Ze is een handige zaken vrouw: ze heeft haar eigen par fum op de markt, ze verkoopt kinderkleding en heeft na de dood van Presley's vader Grace- land in handen genomen. In de buurt van het vroegere verbljf van Presley worden nu volop hotels gebouwd. Heel handige vrouw, die Priscilla Presley." BOLLEBOOM BOES heid van Sky Radio is in de avonduren toch al groter dan van Radio 1, 2 en 3. Alleen op De frustratie van filmfreak Roel van Bambost van 'Première' vooraf banden kregen met daarop integraal nieuw uitgekomen films. Nu worden ze voorzien van electro nic press kits commercieel aantrekkelijke fragmenten uit een nieuwe film en in het beste geval een interview met de be langrijkste acteurs. „Er wordt bij 'Première' lou ter met eigen interviews ge werkt. Hoe lang is dat nog mo gelijk? Je moest eenS weten met hoe weinig middelen 'Première Film Video' moet worden ge maakt. Er wordt nu met het idee gespeeld om het program ma louter met fragmenten in de studio te stofferen en enkel nog festivals te verslaan. Zoiets zie ik echt niet zitten. Het is niet op festivals dat je interessante con tacten kunt leggen. Als BRTN- medewerker zit je er doorgaans op de laatste rij. Je kunt er wei nig eer behalen. De grote na men hebben nauwelijks belang stelling voor de BRTN." Videocassettes „Na de verhuur van cassettes is sinds enige tijd de verkoop in derdaad belangrijker geworden. Weet je dat in het begin de vi deorubriek van 'Première' door de BRTN-directie nogal argwa nend werd bekeken? Er werd beweerd dat we te veel aan dacht aan videocassettes zou den besteden terwijl dat amper STRIPS een tiende van het programma vertegenwoordigde". „Uiteraard ligt een grondige selectie aan de basis van de vi deorubriek. Of wordt er mis schien gevreesd dat we slechte horrorfilms zullen aanprijzen? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de hele video sector bij bepaalde mensen nog altijd een kwalijke reputatie heeft. Terwijl de koopcassettes juist geen pulp, maar vooral po pulaire en klassieke films bevat ten". Gebeurt het vaak dat je te gen grote ego's van acteurs, ac trices of regisseurs moet opbok sen? „Soms. Je kunt daar uiteinde lijk weinig tegen doen omdat je tijd doorgaans zeer beperkt is. Degenen die een interview toe staan doen hun job meestal wel goed, vooral Amerikanen laten nauwelijks merken dat ze het tegen hun zin doen. Ze spelen het bijzonder handig, maar ant woorden doorgaans wel zeer oppervlakkig." „Heel vervelend is het ie mand stopt met antwoorden omdat hij geen zin meer heeft. Ik vraag me soms af waarom re gisseur Brian de Palma nog in terviews geeft. Hij stelt zich al tijd zeer defensief op en beant woordt elke vraag met tegenzin. Bij zo'n man heb ik de neiging om meteen op te stappen. Mis schien speelt Brian de Palma maandagavond verloren we van Jan van Veen: in kousen en Cand- de AVRO, dankzij Candlelight, lelight. Dat veranderd nu dus." archieffoto lex van rossen Na het opstappen van de befaamde Vlaamse presenta tor Jo Röpcke, is Roel van Bam bost uiteindelijk het boegbeeld van het BRTN-programma 'Pre mière Film Video' (elke don derdag BRTN-TV 2 om 22.00, uur) geworden. Het opmerkelij ke daarbij is dat hij als presenta tor niet in beeld mag komen. Is Première sinds kort een pro gramma zonder gezicht? Zegt Van Bambost op rustige toon: „Ik heb het vermoeden dat enkele BRT-bazen niet zo positief staan tegenover het me dium film. Het is nauwelijks nog bij te houden hoeveel keren het programma van net en uur is veranderd. Het maakt op den duur een mens somber". Er was een. tijd dat de makers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10