Kunst Nog 15 dagen, dan schijn ik in Delft te hangen. Ananas op Marekerk Leiden krijgt Nederlands- Indonesische kunstuitleen Topjaar Van Goghmuseum Het verstand zit niet in de weg Nieuw fonds voor gastschrijvers Dinsdag 4 februari 1992 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: NIEK FAAS Vormgeving: HENK BUIS 9 Jazz-concert Mijke Loeven LEIDEN De Birdlandtour organiseert morgen een concert van zangeres Mijke Loeven en haar band in café De Tregter aan de Herenstraat. De groep maakt jazz-muziek en grijpt daarbij vaak terug op oude tradities uit de Swing en Bebop. De optredende musici zijn allen studenten aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. De zaal gaat open om 20.00 uur. Het concert be gint om 21.30 uur. Combinatie fotografie en grafiek LEIDEN Bij Onderzoekscentrum Sturing en Samenleving aan de Maresingel exposeert Mieke Bijleveld een aantal heliogravu res. De werken laten door een geheel eigen druktechniek een zeldzame combinatie van fotografie en grafiek zien. De expositie is tot 24 april tijdens kantooruren te bezichtigen. Lunchconcert met Wanda Groesz LEIDEN De sopraan Wanda Groesz geeft op donderdag 6 fe bruari een lunchconcert in de Kapelzaal van het K&O-gebouw aan de Oude Vest in Leiden. Aan de vleugel begeleid door Vaug- han Schlepp brengt zij liederen van Mahler, Rossini en Adam ten gehore. Het concert begint om 12.45 uur. Concert Combattiomento Consort ALPHEN Het Combattimento Consort Amsterdam brengt op donderdag 6 februari werken van Biber, Schmelzer, Bach, Han del en Zelenka ten gehore tijdens een concert in de Oudshoorn- se Kerk. Het Consort staat onder leiding van Jan Willem de Vriend. De aanvang van het concert is 20.15 uur. Toneel op British School VOORSCHOTEN The British School in Voorschoten komt ook dit jaar weer met een toneelproduktie op de planken: 'Carousel' van Rodgers and Hammerstein. Het verhaal is gesitueerd eind vorige eeuw in een klein vissersplaatsje in New England. Als de kermis in de stad komt wordt Julie hopeloos verliefd op de knap pe draaimolenman Billy en dat brengt heel wat problemen met zich mee. De voorstellingen zijn op 5,6,7 en 8 februari in de school aan de Rosenburgherlaan 2, aanvang 19.30 uur. Opdracht voor vijf fotografen AMSTERDAM Vijf fotografen hebben van het bestuur van de stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst opdrachten gekre gen op het gebied van de documentaire-fotografie. Het budget voor de opdrachten bedraagt in totaal 100.000 gulden. De vijf uitverkorenen zijn Hans Aarsman (stadsgezichten), Michele Ta- lens (archetypen mannen), Henze Boekhout (luchthaven Schip hol), L. Creyghton (logies in Amsterdam) en Maya Pejic (carrière en ouderschap). Madeleine van Strien promoveert op Franse 'toeristen NIEUWSLIJN Enkele Leidse kunstenaars zul len deze week een Indonesisch- Nederlandse kunstuitleenstich ting in het leven roepen. De be doeling'is dat er in Leiden een kunstuitleen komt met moder ne Indonesische grafiek en in Djakarta een soortgelijke instel ling die moderne Nederlandse grafiek uitleent. Het initiatief voor dit plan is van Marjolijn Grouwstra, beeldend kunstena res uit Leiden. Tijdens een studiereis in Djakarta kwam zij Apin tegen, een vooraanstaand kunstenaar uit Indonesië. Samen met hem en de Leidse beeldende kunste naars Ans Zuyderhout, Elbert Ploos van Amstel, Hermance Mees, de kunsthistorica Helena Spanjaard en Leidenaar Ed van der Veen hoopt Grouwstra dit plan snel te verwezenlijken. Tijdens haar reis door Indo nesië viel het Grouwstra op hoeveel werk van goede kwali teit er door Indonesische kun stenaars werd gemaakt. Grouw stra: „Het gekke is dat wij daar in Nederland niets van weten. De meeste mensen hebben toch nog steeds een traditioneel beeld van de kunst die daar wordt gemaakt. Maar de Indo nesische kunstenaars beginnen mee te tellen in de internationa le kunsthandel. De Japanners leggen nu reeds grote bedragen neer voor moderne Indonesi sche kunst." „En de kunstenaars, ja, die willen wel verkopen. In Indone sië wordt er erg slordig met hun werk omgesprongen. Ik heb daar in musea het prachtigste werk zien verkommeren. Er is nauwelijks toezicht, de doeken hangen te klapperen in de tocht. Ik heb het meegemaakt dat prachtige olieverfschilderij en zomaar tegen elkaar aan werden gezet en dat in de hitte dë verf ervan smolt, zodat je ze niet meer van elkaar af kon krij gen. Dat is doodzonde." „Voordat nu al die prachtige werken worden weggekocht door de Japanners, leek het mij raadzaam dat Nederland iets ging doen. Onder de Indonesi sche kunstenaars heerst over het algemeen een pro-Neder landse stemming. Apin was meteen enthousiast over mijn plan. Om het gevaar van be schadiging te voorkomen, heb ben we gekozen voor grafiek. Dat is handelbare kunst. Je kunt een tekening of een ets oprollen en in een beschermende koker verzenden." Grouwstra is ervan overtuigd dat er in Indonesië een afzetge bied is voor Nederlandse kunst. „En hier bij ons zal zeker ook Indonesische kunst gretig aftrek vinden. Er is daar op dit ogen blik een zeer interessante ont wikkeling gaande." mste^m.anp~ndeenegnaarhe,mUSe" Vanwege de grote publieke belangstelling zal de tentoon stelling 'Edgar Degas, sculptor', die vanaf 29 november te zien is, tot 1 maart worden verlengd. Tot nu toe bezochten 90.000 mensen deze expositie. Het Van Goghmuseum in Am sterdam heeft in 1991 een re cordaantal bezoekers getrok ken: 800.000. Het vorige record werd, met uitzondering van het Van Goghjaar, in 1989 geregi streerd. Toen wisten 701.912 Michael Jackson naar Nederland De zanger Michael Jackson zal in de zomer in Nederland een aantal popconcerten verzorgen. De optredens maken deel uit van een wereldtour, die de zan ger naar Azië, Australië en Zuid- Amerika voert. De concerten volgen op het recent verschenen album 'Dan gerous', waarvan inmiddels meer dan 10 miljoen exempla ren zijn verkocht. Hoeveel con certen het popidool in ons land- geeft, is nog niet bekend. Ook staat nog niet vast waar hij op treedt, maar naar alle waar schijnlijkheid in Rotterdam. Werk geestelijk gehandicapten op unieke expositie LAREN ANP „Heel lang van tevoren moest ik de schilderijen selecteren, om dat de verstandelijk gehandi capten moesten worden voor bereid op de expositie. We heb ben te maken met mensen in de leeftijd van 11 tot en met 71 jaar, van allerlei niveaus, die soms bang zijn voor grote groe pen mensen. Vaak hebben ze ook moeite met communice- Karin Verboeket is samenstel ster van de tentoonstelling 'Zonder omweg' die tot en met 29 maart in het Singer Museum in Laren is te zien. Voor het eerst in de geschiedenis laat een nationaal museum aan het gro te publiek zien wat er aan beel dende kunst wordt gemaakt op de dagverblijven en de zorgin stellingen van verstandelijk ge handicapten. In totaal doen aan de tentoonstelling 13 Neder landse instellingen en tussen de veertig en vijftig exposanten mee. De naar schatting honderd schilderijen, tekeningen, aqua rellen en keramische voorwer pen zijn volgens Verboeket emotioneel zeer direct. „Je zou kunnen zeggen dat bij deze ex posanten het verstand niet in de weg zit", constateert ze. „Hun emoties of dat wat ze voelen, kunnen ze zo aan het papier toevertrouwen. Beelden zijn vaak voor verstandelijk gehan dicapten belangrijker dan woor den." Een groot verschil tussen de kunstenaars uit de zorginstellin gen en de doorsnee exposanten is, vertelt Verboeket, dat de mensen vooral geen kunst wil len maken. Vaak ontstaan schil derijen ook op een voor ons on gewone manier. Verboeket: „Zo kwam één van hen eens naar een begeleider toe met een schilderij dat volgens hem nog niet af was. Er stond een huis op het doek afgebeeld, maar com positorisch miste er toch nog iets, vond hij. Na enig denkwerk bedacht hij dat er nog ramen op moesten worden aangebracht. Later bleek dat hij de ramen niet in het huis had geschilderd, maar los ervan ergens in de lin ker bovenhoek van het schilde rij. Een voor ons misschien on gebruikelijke oplossing, maar het schilderij was qua composi tie gered." Omdat het artistieke niveau zo hoog was, hanteerde Verboe ket voor een groot deel dezelfde selectiecriteria als bij een ten toonstelling van werk van men sen zonder verstandelijke han dicap; ofwel het kwaliteitscrite rium. Daarnaast wilde ze dat de tentoonstelling ook een beeld zou geven van datgene wat er zoal in de instellingen wordt ge maakt. De tentoonstelling laat dus ook de artistieke stand van zaken in de zwakzinnigenzorg zien. Voor Nederland is de ten toonstelling met werk van ver standelijk gehandicapten uniek. Nooit eerder was werk van hen in zo n omvang in een museum te zien, iets wat in het buiten land overigens wel het geval is. In het Centre Pompidou in Pa rijs bij voorbeeld werd enige tijd geleden een tentoonstelling met werk van gehandicapten door de Franse president Mittemand geopend. Waarom het in Ne derland nooit eerder tot een dergelijke expositie is gekomen, weet Verboexet niet. „Ik denk dat niemand er ooit aan heeft gedacht." Nederland heeft over zijn toerisme nooit te klagen gehad. Ook in vroeger eeuwen be zochten veel buitenlanders onze moerasdelta. Onder hen bevonden zich beroemde Franse aristocraten, maar ook schrijvers en politici, zoals Diderot, Voltaire en Malher- bes. De Oegstgeestse Madeleine van Strien-Chardonneau promoveerde vorige maand tot doctor in de letteren op het proefschrift 'Le Voyage de Hollande'. Van Strien, die als docent taalverwerving werkt bij de vakgroep Frans van de Leidse universiteit, analy seerde alle bekende reisverslagen die door Fransen zijn geschreven over hun reis door de Verenigde Nederlanden tussen 1748 en 1795. OEGSTGEEST CEES VAN HOORE „Als je de reisverhalen moet ge loven lag, achter onvruchtbare grensgebieden, het rijke Hol land met zijn tot in de kleinste hoekjes getemde natuur. Er zijn schitterende tuinen met land huizen maar vooral steden waar alle wanorde uitgebannen lijkt." Sommige bezoeken aan Ne derland maakten volgens Ma deleine van Strien deel uit van een 'Grand Tour', een educatie ve reis die de vreemdeling in opdracht van zijn, veelal welge stelde, familie moest maken. De reizigers maakten een verslag om thuis te laten zien dat ze tij dens hun reis door Nederland niet alleen maar hadden gelui erd. En vaak was dat verslag meteen een soort huishoud boekje, waarin de uitgaven naast de belevenissen werden genoteerd. Maar natuurlijk wa ren er ook Fransen die puur om het plezier dingen noteerden. Reizen doet schrijven. Op reis zijn de indrukken zo talrijk dat je naderhand nog wel eens wilt nalezen wat je hebt gezien. Madeleine van Strien-Char donneau, die is geboren in Lille maar al eenentwintig jaar in Nederland woont, analyseerde de reisverslagen van de Fransen die hier kwamen tussen 1748 en 1795. De opvallendste uitkomst van haar literair-historische on derzoek is dat het er met de Verenigde Nederlanden hele maal niet zo rampzalig voor stond als de historici ons heb ben willen doen geloven. In veel van hun geschriften kun je le zen dat het economische en culturele klimaat zich na de Gouden Eeuw hier in neer waartse richting bewoog. Dat is dus niet helemaal waar, al zijn de reisverslagen die Madeleine van Strien-Chardonneau onder ogen kreeg natuurlijk niet voor de volle honderd procent be trouwbaar. „Je ziet dat die verslagen toch bijna allemaal geschreven zijn met behulp van de bekende reisgidsen uit die tijd. Dat kun je aflezen aan de onderwerpen die worden behandeld. De ver slagen volgen vaak precies de opbouw van die reisgidsen en geven aandacht aan dezelfde bezienswaardigheden. Maar af en toe kom je er natuurlijk ook echt persoonlijke ontboezemin gen en observaties in tegen. /Ms je dan bedenkt dat er bij de his torische beschrijving van het le ven in de Verenigde Nederlan den erg vaak de nadruk wordt gelegd op de misère, dan con trasteert het idyllische beeld dal deze Franse reizigers in hun verslagen oproepen wel erg op vallend met dat van sommige historici. Ik heb de indruk dat het hier destijds allemaal nog niet zo slecht was." „Holland maakte in elk geval een rijke indruk op de Fransen. Ze vonden het vooral opmerke lijk dat er zoveel steden waren. De ene stad na de andere doemde op. Een echt platte land, zoals in Frankrijk, was er niet. De reizigers beschrijven de straten hier, de regelmatige rij en huizen, de sociale organisa tie. Als je hun enthousiaste ver slagen leest, lijkt het wel alsof Utopia in Holland werkelijkheid is geworden." Leiden Vooral Amsterdam en de Zaans treek waren trekpleisters voor de 'toeristen'. Leiden is meer een doorgangsstad, waar de nacht werd doorgebracht na een vermoeiende reis. Gewilde hotels waren De Gouden Bal, tegenover het stadhuis, en Het Hof van Holland, waar je voor een gulden een koningsmaal kon bestellen. Maar de Gouden Leeuw in de Breestraat spande de kroon. Het was een soort achttiende-eeuws driesterren hotel. Ene baron Montboissier meldt dat De Gouden Leeuw een van de beste gelegenheden van het land is. Het is er niet al leen goedkoop, het is er ook nog eens kraakhelder. De vloeren van gangen en keukens zijn be legd met prachtig marmer. En in de kamers, ter bescherming van de dure Turkse tapijten, lig gen fijne biezen matten uit Spanje. Hoe komen de Nederlanders zelf er eigenlijk vanaf in deze verslagen? Wij zijn, ten opzichte van de andere Europese volkeren, nogal „flegmatiek" zegt de kers verse doctor in de letteren. „Sommige reizigers hebben het over een gebrek aan gastvrij heid, maar degenen die in wel gestelde families worden uitge nodigd, hoor je daar niet over." „In die tijd vond je in de reis gidsen nog wel het beeld van de sobere Hollander. Dat zie je in de verslagen niet terug. De Hol lander. zo blijkt, is helemaal niet zo sober. Hij houdt er al leen een ander soort luxe op na dan de Fransman. Het copieuze dineren, zoals dat in Frankrijk gebeuft. komt over het alge meen niet zo vaak voor. Maar de Hollanders hebben prachtige paarden, interieurs en schilde rijen. En ook het linnengoed is wonderschoon." „De Nederlanders zijn in deze verslagen meestal groot en blond. Dat geldt vooral voor de vrouwen. Opvallend is hun fris se gelaatskleur. Vooral de vrou wen uit de Zaanstreek blijken nogal aantrekkelijk. Maar de ge bitten zijn hier meestal slecht." Het is al gezegd: Leiden was voor de Franse reiziger vooral een doorgangsstad. Maar de Burcht, de Hortus en de univer siteit worden vaak nog wel even bezocht. Volgens ingenieur Le Turc was de Burcht een heuvel in de vorm van een suikerbrood en stond er bovenop de koepel van de Marekerk een ananas. Madeleine van Strien-Chardon neau: „Ik zat die tekst te bestu deren en dacht: ananas, ana nas, staat dat er wel? En toen kwam ik op de fiets eens langs de Marekerk en verdomd: het 'Greenpeace' van Louise Guardia. Acryl op papier. Het is een van de stukken die op de expositie 'Zonder Om weg" te zien zijn in het Singermuseum in Laren. foto anp AMSTERDAM ANP Het Prins Bemhard Fonds heeft samen met LJ. Pieters een fonds gesticht, het Ludo Pieters Gast schrijver Fonds, waarvan de jaarlijkse opbrengst wordt besteed aan de verblijfskosten van een bui tenlandse schrijver of dichter. Het gaat in totaal, zo blijkt uit een bekendmaking van het Prins Bemhard Fonds gisteren, om de jaarlijkse op brengst van een vermogen van 30.000 a 40.000 gulden. De schrijver of dichter zal op uitnodiging van de Stichting Poetry International in Rotterdam, gedurende één of gedeeltelijk academisch jaar een schrijversschap vervullen aan één van de Ne derlandse universiteiten. De voorkeur gaat uit naar een schrijver of dichter die zijn of haar land om politieke redenen heeft moeten veria ten, of anderszins in moeilijkheden is geraakt. De Chinese schrijver Duoduo, die in Nederland in ballingschap leeft, is gedurende het lopende academische jaar 1991-1992 als gastschrijver ver bonden aan de Leidse universiteit De middelen hiervoor werden door het Prins Bemhard l onds ter beschikking gesteld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9