Rtv show i F1 Pl PI rn PI actie om Songfestival Normaal voert nieuwe 'Ik hoef niet zo nodig luisteraars te behagen T Makers moeten op z'n minst journalistieke afstand bewaren Dinsdag 4februan 1992 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving; RUUD BLOKHUIZEN Jack Spijkerman trapt graag op tenen in Steen en Been-show I al van Nederlanders I verstaan de onzin -A. van Jack Spijker mans practical jokes ais begrij pelijke taal. Menigmaal is de cabaretier op Radio 3 het ab surde voorbijgegaan met tele fonische fake-bestellingen, maar telkens ontmoette hij op VARA-dinsdagen begrip en medewerking. Als Spijkerman met het verkopen van aange klede flauwekul heeft willen bewijzen dat hele volksstam men in dit land van alles en nog wat is wijs te maken, dan is hij grandioos in zijn opzet geslaagd. „Absoluut. Vooral bij bedrijven geven ze niet gauw toe dat iets niet geleverd kan worden." Veelal is succes niet meer dan een toevalstreffer. In de VARA- studio zat Spijkerman zich eens te pletter te vervelen. Uit pure balorigheid belde hij de Neder landse Spoorwegen voor een „sierkwabie.". Dat houden we erin, werd vanachter de regieta fel prompt geroepen. Jack Spij kerman werd min of meer een betaalde sentimental journey in handen gespeeld. Vroeger, thuis in IJmuiden, mocht hij al graag de beljoker uithangen. „Ik belde links en rechts mensen met de medapleling dat ik van plan was een fietsrally te organiseren. Ik vroeg dan of de mensen het licht wilden uitdoen en allerlei dingen wilden buiten zetten." Overredingskracht Een rondrit door IJmuiden leer de Spijkerman naderhand dat hij over behoorlijk wat overre dingskracht beschikte. Dat ge voel deed hij in de Steen en Been-show in versterkte mate op. Spijkerman huurde een na maak-Prince en deed alsof hij de popster in de studio had. Met het gevolg dat er in Hilver sum en omgeving geen doorko- Hij belde Rijn-Schelde-Verol- me op om te vragen of er pit- broeken konden worden gele verd voor Oegandese mijnenve gers, zulks in verband met een vlootschouw in de Purmerendse trekvaart. Daar moest wel aan te komen zijn, kreeg Spijkerman te horen. En zo zeiden ze bij een andere firma geen 'neen' tegen een order van 3000 zuigtrau- mets. Speciaal met het oog op de Elfstedentocht informeerde Spijkerman nu enkele jaren ge leden bij rayonhoofden en an dere Friezen naar de werking van de klüünwapse. Daarbij ging Spijkerman niet over een nacht ijs. Om volledige zeker heid te verkrijgen over het al dan niet optimaal functioneren van de klüünwapse kreeg hij een van z'n slachtoffers ïo ver een paar keer „hoei, hoei" te roepen. „De truc was om in te haken op een bepaald woord. Werd mij bijvoorbeeld gevraagd of het van polyethyleen moest zijn, dan zei ik ja, maar dan wel ge host Soms dacht ik werkelijk dat ik gek werd. Ik belde eens iemand voor een veerwapper om een koekoeksklok een extra slag te laten doen tijdens de zo mertijd. Zit-ie achter het ha mertje, vroeg de man. Ja, zei ik, vlak naast het bijltje. En toen wist-ie waar ik het over had." Nee, de nu 43-jarige Spijker man heeft nooit het idee gehad dat sommige luisteraars hem ertussen namen door met hem mee te gaan praten. Zodra hij in de gaten kreeg dat de persoon aan de andere kant van de lijn „leuk ging meelullen" liet de ex- onderwijzer de regisseur van de Steen en Been-show het ge sprek afkappen. Gênant Lang niet alles is uitgezonden. De gesprekjes werden daags voor de uitzending opgenomen, ter bescherming ook van de luisteraars. „Soms werd het heel gênant. Ik belde een keer een bedrijf op. Ik wilde de directeur spreken. Ik kreeg de secretares se aan de lijn. Ik vroeg haar of ik de directeur kon spreken. Kan niet, zei ze. Ik zei: doe me een lol, ik wil de directeur spreken. Gaat absoluut niet, zei ze. Wat zullen we nou beleven, zei ik, ik wil de directeur spreken. Ik merkte dat die meid in paniek raakte. Ten einde raad riep ze: meneer, de directeur is niet te spreken, want hij ligt nu met de Jack Spijkerman: „Met die onzinnig typiste te vozen." Zijn hese geluid galmde van middag weer het land in. Be wust heeft hij het laatste half jaar afstand genomen van 'zijn' Steen en Been-show en de pre sentatie aan Robert ten Brink overgelaten. Spijkerman had geleerd van een eerdere erva ring dat zelfs hij („hoewel ik toch barst van de energie") zijn aandacht niet straffeloos over vele zaken kan verdelen. Als creatief brein van de cabaret groep 'Dubbel en Dwars' was Spijkerman indertijd bezig met de tekstuele aankleding van het theaterprogramma Er staat een gek om de hoek, daarnaast werd van hem verwacht dat hij bij dragen leverde aan de radiopro gramma's De Steen en Been show en Spijkers met Koppen. En die veelheid van activiteiten brak hem op, ook al omdat Spij kerman zijn bed amper nog zag. Hij stortte in. Niet dat Jack Spij- telefoontjes in de Steen en Been-sh< kerman overspannen was zoals hij in bepaalde periodieken las, dood-en-doodmoe was hij wel. „Ik ben nog van de trap geval len. Paar ribben gekneusd, kortom, de lamp ging even uit. Bovendien had ik het gevoel dat het een ten koste van het ander ging" Schrijfverlof Nu de VARA hem toestemming verleende z'n handen tijdelijk van de Steen en Been-show af te trekken, kon Spijkerman de vrijkomende tijd benutten met het schrijven van het nieuwe theaterprogramma van Dubbel en Dwars: AfslagDokkum. Het half jaartje schrijfverlof is Spijkerman prima bevallen. Aan de leesvoorstellingen en de try- outs heeft hij het gevoel overge houden dat de voorstellingen van Dubbel en Dwars leuk drei gen te worden. „Het is goed te ai ben ik klaar." merken dat ik in alle rust aan het programma heb kunnen werken. Het gaat heel leuk, en daar ben ik blij om. Want al voel ik me nog zo betrokken bij de Steen en Been-show en Spijkers met Koppen, het theater is en blijft de basis van waaruit ik werk. Het contact met het pu bliek gaat bij mij voor alles." Langer dan welgeteld vijf mi nuten heeft Spijkerman niet ge luisterd naar de Robert ten Brink-versie van de Steen en Been-show, gedurende zijn maanden van onthouding. „Om te voorkomen dat ik me aan dit en dat zou gaan ergeren. Niet dat het nou Robert ten Brink was, bij ieder ander had ik de radio ook afgezet. Vandaar dat ik niet weet hoe hij het heeft ge daan. Misschien dat ik de Steen en Been-show-gewoon als een stukje van mezelf zie." Telefonische bestellingen doet Spijkerman niet meer in FOTO DUKSTRA zijn Steen en Been-show, dat heeft hij nu wel gehad. Zijn stem is te herkenbaar gewor den. En hij zal ook het nummer van die ene belastinginspecteur niet meer draaien, nu de man na ruggespraak met een collega Spijkerman plechtig heeft ver zekerd dat het gebruik van dre velknijpers fiscaal aftrekbaar is. „In de loop der jaren is de Steen en Been-show steeds per onderdeel veranderd. Die on zinnige telefoontjes, daarmee ben ik klaar. In teveel radiopro gramma's wordt maar doorge- dreuteld. Je kunt toch niet door zeiken tot je helemaal instort. Door tijdig te stoppen hou je de creativiteit erin. We hebben een nieuwe rubriek bedacht: ik zou wel eens willen weten. Daarin worden wezenlijke vragen van luisteraars behandeld. Bijvoor beeld: waarom leven Gert en Hermien nog? Of waarom Al bert West nog platen maakt. Spijkerman zelf zegt precies te weten hoe ver hij kan gaan. In het theater gaat hij trouwens verder dan op de radio. Maar op grond van het aantal klaagbrie ven dat geregeld in VARA's TV Magazine wordt afgedrukt, zou Spijkerman naar de mening van heel wat VARA-leden zijn taal best wat kunnen kuisen. „Ze klagen maar een eind weg. Ik ben een individu dat zijn eigen weg kiest, een indivi du dat afslagen durft te nemen. Op tenen trappen is niet zo erg, daardoor komen mensen met elkaar in contact. Ik hoef niet zo nodig mensen te behagen. Dat er gekken zijn die me envelop pen met scheermesjes of glas scherven toesturen, neem ik op de koop toe. Bij de VARA laten ze me m'n gang gaan. Bij de VARA zouden ze het liefst zien dat ik een tienjarig contract te kende. Ik ga volgend seizoen zes tv-shows presenteren zon der nu te weten waar die over moeten gaan. Maar daar kom ik wel uit. Eigenlijk heeft de VARA maar een keer mijn boot ge mist. Een paar jaar geleden stel de ik de toenmalige directeur Willem van Beusekom voor een boekje over die onzinnige tele foongesprekjes uit te geven. Met bijbehorende cassette. Geen kwaad woord over Van Beuse kom, maar volgens hem was er geen markt voor. Toen ben ik zelf naar een uitgever gestapt. Er zijn 250.000 exemplaren van verkocht, daar kan ik nu mooi van wonen in Amsterdam." ZE KLAGEN maar een eind i weg. Ik ben een individu dat IhM zijn eigen weg kiest, een indivi- du dat afslagen durft te ne men. Op tenen trappen is niet zo erg, daardoor komen men sen met elkaar in contact. (Jack Spijkerman) Het is de bedoeling dat de men-1 sen over wie het gaat ook in de uitzending komen. De klaagbox ondergaat ook enige verande ring. Ik ga meer in discussie met de luisteraars. En wat mij be treft mogen ze over de grens gaan." Klaagbrieven TROS duikt in verleden Matige documentaire over instituut IISG 10 meest bekeken programma's van de afgelopen week j 1% kijkdichtheid is ca. 133.000 kijkers van 6 jaar en ouder dag: zoj programma Journaal 20.00 uur omroep *kdh NOS 32% ki|kers x 1000 4.260 1 2 vr. Medisch Centrum West tros; 23% (3.110 1 3-| w. TV-show TROS 19% 2 510 1 4. di. Doet Ie t VARA 19% 2.480 wo. Love Letters TROS i 19% 2.470 ma. Goede Tijden RTL-4i 18% I2.440 I zo. Studio Sport NOS 18% 2 420 do. Wedden Dat RTL-4 17% 2 320 j za-1 Flying Doctors VARAjj 17% 2 280: j vr I Crimetime TROSj; 17% 2230; arp/bronAGBMed Louter verbazing leidt onontkoombaar tot een zwakke documentaire. Ooms en Warmenhoven hebben braaf archief materiaal uitgezocht, zijn met directeur Eric Fi scher van het IISG meegereisd naar Tsjechoslo- wakije om te zien hoe hij een archief van de soci aal-democratische partij dat land uitsmokkelt, en ze hebben in Moskou een portret van het Insti tuut voor Marxisme/Leninisme (IML) gemaakt en de opkomst gefilmd van de alternatieve historici van Memoriaal. Al met al zou de film prima deugen als het be doeld was als een propagandafilm voor het IISG. Maar hoewel het IISG heeft meebetaald aan de totstandkoming van de documentaire (en ook verzekeringsmaatschappij Reaal, waarvan voorlo per De Centrale Arbeiders- en Verzekeringsmaat schappij aan de wieg stond van het IISG)was dat nooit de bedoeling van de makers. En dat is jammer. Want juist het IISG verdient het om evenwichtig benaderd te worden. Im mers, het IISG wil juist een onbevooroordeeld, wetenschappelijk imago uitstralen. Dat imago sneeuwt nu onder door het enthousiasme van de makers van de documentaire. Waarom geen we tenschappers (historici) aan het woord gelaten over beleid en belang van het IISG? Ooms en Warmenhoven erkennen dat de NOS aanvankelijk nogal sceptisch stond tegenover het initiatief van het duo. De NOS heeft achteraf ge lijk gekregen. De Papieren van de Revolutie had een mooie documentaire kunnen zijn. (Uitzending: woensdag 5 februari, Nederland 3, 20.25 uur). BOLLEBOOM -uahauahau Bennie Jolink, zanger van Normaal op de barricaden in Malmo". .roro.G Bennie Jolink beschuldigt NOS van corruptie Het maken van een goede documen taire vereist op z'n minst een jour nalistieke afstand van de maker tot zijn onderwerp. Die wetmatigheid blijkt weer eens uit de documentaire 'De papieren van de revolutie' die de NOS morgen uitzendt On danks een keur aan historisch materiaal en een onderwerp dat zich zeer goed leent voor een boeiende documentaire, hebben de makers Nick Ooms en Stephan Warmenhoven het ni veau van verbazing over het in Amsterdam ge vestigde Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) niet weten te overstijgen. De aanleiding voor Warmenhoven en Ooms om de vijftig minuten durende documentaire over het IISG te maken, is eigenlijk al verkeerd. Beiden kwamen tijdens hun studie aan de Rotter damse Erasmusuhiversiteit in aanraking met het Internationale Instituut voor Sociale Geschiede nis. Vol verbazing kwamen zij in een snoepwinkel der sociale geschiedenis terecht. Immers, in de kluizen van het in Amsterdam gevestigde insti tuut bevindt zich het overgrote deel van de origi nele manuscripten van Marx (Het Kapitaal) en originele werken van Bakoenin, Trotski, Kautsky, Bernstein en Engels. Uit Nederland zijn de ar chieven van De Kabouters en Joop den Uijl er op geslagen. Ooms en Warmenhoven konden hun ogen niet geloven. Zo'n wereldberoemde collec tie, terwijl de gemiddelde Nederlander nauwelijks op de hoogte is van het bestaan van het IISG. De popgroep Nor maal is een nieuwe actie begonnen om te worden geselecteerd voor het Eurovisie Songfestival op 9 mei in het Zweedse Malmö. De groep is bij voorbaat kansloos omdat de nationale voorron des niet openstaan voor ieder een. Normaal zal op de dag van het festival in elk geval optre den: óf als Nederlandse afge vaardigde (de hoop is nog niet opgegeven), óf als „actiegroep" elders in de stad. De grootste grief van de groep is de manier waarop dit jaar de Nederlandse vertegenwoordi ging wordt geselecteerd. Tien componisten 1 ied jesschri j vers zijn door de Nederlandse orga nisatoren NdS en Conamus aangeschreven om speciaal voor het festival een lied te componeren. Zij mogen tegelijk een favoriete artiest noemen door wie het lied moet worden uitgevoerd. Normaal is door de ze procedure bij voorbaat uitge sloten van deelneming. Nie mand van de componisten heeft de Achterhoekse groep opgevoerd als meest voor de hand liggende uitvoerder van zijn lied. „In vporgaande jaren hadden we een open inschrij ving", zegt Bert Roeleveld, bin nen de NOS verantwoordelijk voor het festival en de selectie. „We hebben de afgelopen twee jaar ruim 300 liedjes binnenge kregen maar na selectie bleven toch steeds dezelfde tien men sen over. Vandaar dat we nu voor deze methode hebben ge kozen. Het wisselt telkens." Normaal legt zich daar niet bij neer. In Zweedse kranten waren deze week artikelen te lezen waarin zanger Bennie Jolink fel van leer trok tegen de NOS en de stichting Conamus. Jolink BOES beschuldigde deze organisaties zelfs van corruptie. In een verldaring houdt de groep het op „vriendjespoli tiek". Volgens Normaal moet er een open inschrijving plaatsvin den. „De afgelopen jaren heeft Nederland zich met afschwu- welijk zwakke festivalliedjes be lachelijk gemaakt", aldus Jolink. Bij de NOS vraagt men zich af of het protest serieus moet wor den genomen. „Het kan net zo goed een publiciteitsstunt zijn", zegt Roeleveld. „De groep Nor maal ligt tenslotte niet in de lijn van het festival." Normaal pakt de zaken in elk geval goed aan. Behalve de pu bliciteit ter plekke, is ook al ge zocht naar een geschikte lokatie voor het buiten-festivalse optre den. Verder is contact gezocht met een Zweeds radiostation om dit optreden live uit te zen den. Speciaal voor de protestac tie onderbreekt de groep haar toemee door Nederland. HILVERSUM Het verleden speelt de hoofdrol in een nieuw TROS-programma op de woensdagmiddag. Het te- learchief van de omroep put wekelijks uit het materiaal van de Polygoon bioscoopjournaals vanaf 1946 en met name jaar overzichten. Hugo van den Eij- ken van Gelderen stelt de por- gramma's Samen en omroep- ster Ellen Brusse neemt de pre sentatie van het nostalgische uur voor haar rekening. De feiten van de Polygoon beelden worden in iedere uit- Het vertrek van het Nederland se leger naar Indonesië in 1946 in de eer ste aflevering van TROS Te- learchief. •ra- zending afgewisseld met amu sement uit het eigen archief van de TROS. De eerste uitzending bevat historisch materiaal uit 1946, 1956, 1966, 1974 en 1976. Als amusementsfragmenten koos de samensteller voor onder meer een optreden van de zan geres Melanie met 'Animal Crackers' uit 1969 en een malle sketch van de Mounties met Jo ke Bruijs en Joop Doderer uit 1979. (Uitzending op 5 februari, Ne derland 2, 15.00 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10