Kunst Vertalershuis voorziet in enorme behoefte Uitstalkast van allerlei ideetjes Cuadro Flamenco sleept publiek mee Concert LPMG sfeervol en gedegen Honderd jaar penningen in Penningkabinet AUDI 80* A UTO LEASE llamsteeg Auto Lease Zaterdag 1 februari 1992 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNCA Eindredactie: PAUL DE TOMBE Vormgeving: RON VAN HAASTRECT 13 Een scène uit 'M. versus M.' Daar nog te zien: 1/2 Het comedietalent van spelers van de groep 'Mug met de Gou den Tand' is vaak de reddende engel van de voorstelling. Ook in deze laatste produktie laten vooral Joan Nederlof en Maur een Teeuwen wederom een paar fraaie staaltjes hiervan Van gemakzucht valt het ge zelschap zeker niet te betichten. De produkties worden geken merkt door een grondig zich verdiepen in de materie. Al eer der namelijk heeft men in een ideeënrijke vorm het leven en het werk van (een) schrijver(s) tot uitgangspunt genomen. In 'M. versus M.' is dat het le ven van Thomas Manns zoon Klaus (1906 - 1949). Diens moeizame positiebepaling als schrijver in een politiek en maatschappelijk hoogst chao tisch tijdsbestek wordt op het door de groep beoogde zelfon derzoek geprojecteerd. De titel mag je dan ook naar alle waarschijnlijkheid lezen als 'De Mug... tegenover Mann'. Het resultaat is uitermate warrig. Zelfs de geestige vondsten kunnen dat maar nauwelijks compenseren. 'M. versus M.'is een uitstalkast vol improvisatie-ideeën die bitter weinig samenhang vertonen. Dat wordt naar het einde toe steeds sterker het geval. Het be gin van de voorstelling is dan nog vrij duidelijk. Wat namelijk eerst een forum met deskundo- logen lijkt, blijkt even later een hemels tribunaal met commu nicatief geschoolde aartsenge len te zijn. Het wachten is op Klaus Mann, over wie het be richt is binnen gekomen dat hij tengevolge van een overdosis slaappillen sterft. Zelfs hier krijgen meer en minder geslaagde invallen wat al te vaak een kans. De verhaal lijn wordt onderbroken door spelscènes uit het leven en werk van Klaus Mann. En met name daar is de bedoeling van som mige gedeelten vaak ver te zoe ken. Af en toe gebeurt er dan toch wel weer iets onverwachts dat de aandacht vasthoudt. Leven en werk van Klaus Mann zijn echter te interessant om bij ge brek aan een heldere opzet naar de achtergrond te verdwijnen. Cuadro Flamenco maakt een grote tournee door Nederland en heeft vrijdag voor een mee slepende avond in de Leidse Schouwburg gezorgd. De groep heeft drie vaste leden: danseres en oprichtster Cora Weggeman, de Chileense gitarist Ricardo Mendeville en de Nederlandse gitarist Eric Vaarzon Morel. Drie gastmedewerkers hebben zich bij hen gevoegd: de flamenco- -zangers El Chaparro en Lucas de Ecija en het 19-jarige dans wonder Luis Fernandez Heredia. Zij behoren tot de meest vooraanstaande flamen co-kunstenaars van Spanje. Chaparro en Heredia werkten in de beroemde groep van Paco Pena. Ecija reisde over de hele wereld met diverse gezelschap pen en als solist en maakte bo vendien diverse platen. Opvallend was de hechte een heid die deze mensen met toch zo'n uiteenlopende achtergrond tot stand brachten. Wel bleven de medewerkers als individuen zichtbaar. Cora Weggeman ver ried door perfectie, afgewogen- heid en beheerste felheid haar balletachtergrond. Ze blonk uit in de petenera, waarin zij eerst gehuld in een zwarte doek danste met een intieme, ingeto gen gratie, en na het afwerpen van de doek een grote openheid en sereniteit ontplooide. Bij Heredia, in wiens familie de fla menco-traditie al vele genera ties wordt doorgegeven, zit deze dans duidelijk in het bloed. Prachtige, soepele draaibewe-' gingen, een combinatie van sierlijkheid en kracht werden met gemak op het toneel ge bracht. Opvallend was wel dat, zodra hij en Weggeman dicht bij elkaar dansten, de onstui migheid afnam en er een voor zichtigheid voor in de plaats, wat soms de indruk gaf van on wennigheid tussen de twee zo verschillende persoonlijkheden. Alle kenmerken van de fla menco waren overvloedig aan wezig. Het gitaarspel was afwis selend melancholiek en van een achteloos uitgevoerde vitaliteit. De dansers musiceerden met de gitaristen en zangers mee met stampen, klappen en vingerge- klik, waardoor hun lichamen volledig in de muziek werden opgenomen. Ook de zangers hadden ieder een eigen bijdrage aan de sfeer Chaparro's stem klonk door leefd. Door de klaaglijkheid heen was iets van wijsheid hoorbaar. Ecija zong woest, hartstochtelijk en helder. De sfeer was echt Spaans, al deed het feit dat de groep erg klem is daar wel wat afbreuk aan: het drukke, feestelijke dat flamenco eigen is, was daardoor niet altijd genoeg aanwezig. Maar dit klei ne aantal werkte ook gunstig: de dansers hadden veel ruimte en de choreografieën vielen op door een goed gebruik van de dansvloer. Het programma vertoonde in de tweede helft een climax. In de alegrias werd het stampwerk steeds indrukwekkender, de dans steeds heftiger. Het pu bliek werd herhaaldelijk tot en thousiast applaus opgezweept. Ook de toegift bevatte nog iets verrassends, nl. een gedeeltelijk zittend uitgevoerde dans. RE.CENSIE UDY VAN DER SPEK Winterconcert van het Leidsch Politie Mu ziek Gezelschap, dirigent brassband Jan Schut, tamboer-maïtre Roel Paling. Ge hoord 31/1 in de Stadsgehoorzaal. Leiden. Het Leidsch Politie Muziek Ge zelschap is opgericht op 23 ja nuari 1920. Het is een brass band naar Engels model en staat onder leiding van de be roeps uitvoerend en docerend musicus jan Schut en is aange vuld met een tamboerkorps. Mogelijk zal het LPMG na reor ganisatie van rijks- en gemeen tepolitie zijn naam moeten ver anderen, wanneer het zal op gaan in de regio Midden-Hol land. Muzikanten en tamboers uit de hele streek kunnen dan hun kans grijpen om zich te voegen bij een gezelschap dat zijn vak op twee fronten ver staat: in de disciplinaire én de muzikale sfeer. En dat hopelijk ook nog uitblinkend aan twee fronten: bij de top van het festi val-circuit én op het Leidse 3 Octoberfeest. Heel verrassend was het concertprogramma niet, maar sfeervol en gedegen, met voor de pauze als kleine hoogtepunten de 'Rhapsody in brass' van Dean Goffin, een driedelig stuk met afwisselende thema's, schrille dissonanten en een spetterend slot, en 'the Nightingale' van Harold Moss met een virtuoze cornetsolo van Henk van Ophuizen. Na de pauze meer lichte kost, o.a. met werken van Gershwin, Webber en Malando. Vuurwerk, een melancholieke trombo nesolo en swingend slagwerk in 'Strike up the band' (Gershwin) gecombineerd met een opzwe pende blazerspartij. Uit de Vier Jaargetijden' van Vivaldi werd (natuurlijk) "Win ter' gekozen, in een evenwichti ge bewerking van Howard Snel!, waarin de homs een belangrijke rol speelden. Een lekker num mer voor orkest en vijf comets was Broadbent's 'Cornets a-go-go'. Zo kabbelde de avond prettig en onderhoudend, maar weinig spectaculair naar zijn eind, op een bruisend golfje na: tamboers en de band in Malan- do's 'Mambo Tymbal'. FRANCOISE LEDEBOER Na de officiële opening van het Vertalershuis in de Anthonie van Dijckstraat in Amsterdam is Nederland sinds gisteren een unieke literaire instelling rijker. Voor het eerst wordt daar aan buitenlandse vertalers in het Nederlands de kans geboden een aantal maanden in alle rust aan een project te werken. „De behoefte bleek meteen enorm groot. Het wordt dringen om een plaats", vertelt secretaris Rudi Wester van de Stichting Vertalers huis. huis moet het liefst twee a drie maanden duren. Wester: „Dat is lang genoeg voor het nodige na- pluiswerk en de vertaler kan zo ook rustig overleggen met 'zijn' auteur of een collega. Een van de aanstaande bewoners is bij voorbeeld een Italiaanse ver taalster die al contact heeft ge zocht met een Nederlandse ver taalster in haar taal. Vertajeii doe je altijd in eenzaamheid en wij denken dat juist daarom het enthousiasme zo groot is." Het pand aan de Van Dijkck- straat kan twee vertalers per keer huisvesten, van wie er één zijn of haar partner kan meene men. Op het lijstje voor komend jaar staan vertalers uit Italië, Duitsland, Engeland en de Ver enigde Staten, maar ook uit Po len, Tsjechoslowakije, Joegosla vië, Roemenië en Rusland. De financiële bijdrage van de Su zanne van Baerle Stichting is bedoeld voor vertalers van ach ter het voormalige IJzeren Gor dijn, zodat jaarlijks de helft van de vertalers uit die gebieden af komstig zal zijn. Wester meldt tevreden dat de belangstelling voor Nederlandse literatuur in Oost-Europa nog steeds groeit: „Er komt binnenkort bijvoor beeld een Poolse vertaling van „Het verdriet van België" van Hugo Claus uit." Het per 1 januari 1991 inge- De Vereniging van Letterkundi gen had al in 1986 het idee dat er zo'n Vertalershuis moest ko men. De uitvoering was tenslot te alleen mogelijk door bunde ling van krachten van de Suzan ne van Baerle Stichting, het mi nisterie van WVC, het Neder lands Literair Produktie- en Ver talingenfonds, de Koninklijke Nederlandse Uitgevers Bond en de letterkundigenvereniging zelf. Rudi Wester is bij het Pro- duktiefonds belast met de pro motie van Nederlandse litera tuur in het buitenland. Het lag daarom voor de hand dat zij ook secretaris van de nieuwe stichting werd. „Vertalers kwamen tot nu toe alleen korte tijd naar Nederland voor gehaast overleg met hun uitgever of de auteur van wie zij een boek aan het vertalen wa ren", weet Wester uit ervaring. „Er was echter nooit gelegen heid voor het verzamelen van gegevens die nu eenmaal niet in een woordenboek staan. Boven dien is het voeling krijgen met een taalcultuur heel belangrijk. Denk alleen maar aan de juiste vertaling van reclame-slogans: daar kom je in je eentje in het buitenland nooit precies ach ter." Een verblijf in het Vertalers- stelde Nederlands Literair Pro duktie- en Vertalingenfonds merkt overigens nog steeds de gevolgen van de succesvolle wervingsactie op de laatste Frankfurter Buchmesse. „Met het oog op de Nederlands- Vlaamse presentatie in 1993 zijn de Duitse uitgevers nu al extra geïnteresseerd in vertalingen. Zo zijn er plannen voor uitga ven van A. F. Th. van der Hey- den, Hella Haasse, Vonne van der Meer, Mensje van Keulen en Cees Nooteboom. Er is op dit moment zelfs een tekort aan goede vertalers Nederlands- Duits." Minder voor de hand ligt dat Hella Haasse op dit moment in de Italiaanse top tien staat met haar „Woud der verwachting". Wester verklaart dat door de eerdere uitgave van een verta ling in de Verenigde Staten: .Amerikaanse vertalingen fun geren nog steeds als voorbeeld vqor andere landen." Verder is Lieve Joris uitgegeven' in Enge land en wordt haar 'Back to Congo' binnenkort ook iri de Verenigde Staten uitgebracht. Het Vertalershuis begint zo in een gunstiger klimaat voor de verspreiding van hedendaagse Nederlandse literatuur dan ooit eerder het geval was. Extra aan trekkingskracht moet boven dien uitgaan van de beschik baarheid van werkbeurzen, zo dat de vertalers zich geen zor gen hoeven te maken over de kosten voor levensonderhoud. In uitzonderingsgevallen wordt overigens ook een 'gewone' bui tenlandse auteur toegelaten. Wester meldt trots de aanstaan de komst van Joseph Brodsky: „Een Nobelprijswinnaar in het Vertalershuis, dat is tenslotte nietniks." Onder de titel 'Nederlandse Penningkunst 1890- 1990-' is vanaf vandaag een tentoonstelling in het Koninklijk Penningkabinet te zien. Dadrin krijgt de bezoeker een overzicht van de veranderingen die zich in de afgelopen 100 jaar in de Nederland se penningkunst hebben voorgedaan. En wat uniek is in dit museum de bezoeker mag zélf penningen in de hand nemen. Deze penningen zijn speciaal voor dit doel verworven. Dit gedeelte van de tentoonstelling is bij uitstek geschikt voor blinden en slechtzienden en speciaal voor hen zijn de teksten in braille aangebracht. In de ten toonstelling staan de onderwerpkeuze en de ver andering van stijl waarin kunstenaars penningen maken centraal. Typerende voorbeelden van o.a. Lambertus Zijl, Chris van der Hoef, Jan Bronner, Piet Esser en Bruno Ninaber van Eyben tonen de ontwikkeling die de Nederlandse penning in 100 jaar heeft doorgemaakt. De tentoonstelling duurt tot en met 25 oktober. Rijksmuseum Het Koninklijk Penningkabinet is gevestigd aan Rapenburg 28, het is geopend van dinsdag t/m zaterdag van 10-17, op zon- en feest dagen van 12-17 uur. De passie van Van Scheijndel voor Afrika BEELDENDE KUNST RECENSIE IRENE VAN BEVEREN Expositie met schilderijen van Willem van Scheijndel en beelden van Caius van Spranken, tot 16 februari. Galerie 27, Schoolstraat 27. Wassenaar. Geopend di. t/m vr van 10 00-18.00 uur. za. van 10.00-17.00 uur. WASSENAAR Verre landen en andere cultu ren vormen een belangrijke in spiratiebron voor de Leidse schilder Willem van Scheijndel. Na het oude Egypte, Turkije, Barcelona en het land van de Lakota-indianen, richt hij zich de laatste jaren op Afrika. En wel het Afrika van de Masai. Een passie die nog steeds voort duurt, getuige de expositie van zijn werk in de Wassenaarse ga lerie 27. Ruim de helft van de tentoon gestelde schilderijen is geïnspi reerd op dat volk en dat conti nent. Het is recent werk. Vorig jaar gemaakt. Eén doek zelfs nog dit jaar. Wat opvalt aan deze schilde rijen is dat ze een heel ander beeld van Afrika geven dan ie dereen gewend is van de televi sie. Geen beelden van honger en ziekte, maar veelal van een prachtige exotische cultuur in een zinderende hitte. De mees te 'Afrikaanse' doeken tonen de mooie kant Afrika met zijn rijke cultuur die in het Westen vaak te weinig aandacht krijgt. Van Scheijndels expressionistische stijl lijkt er bij uitstek voor ge schikt om die minder bekende kant van Afrika tot leven te brengen. Zijn werk laat een bonte men geling van felle, warme kleuren zien, waaruit donkere figuren opdoemen. Samen met de dia gonale lijnvoering en vlakverde ling suggereert die expressieve Van Spronken maakt herkenbaar werk dat naar het abstracte neigt. Zijn inspiratiebron is de antieke beschaving. foto pr toets een ritmische beweging, waardoor de figuren verhit lij ken te dansen. Een groot contrast met die dynamische 'Afrikaanse' doe ken vormt 'De drie architecten.' Fors aangezette, rode verticale en horizontale lijnen houden drie figuren gevangen, waar door ze iets statisch krijgen. Ze komen over als de alwetenden van het mathematisch principe, heilige ivoren-toren-meesters. Een gedachte die versterkt wordt door de rode cirkels die ze als een soort aureool boven het nauwelijks herkenbare ab stracte hoofd hebben. Of zijn de rode cirkels mon den? Die suggestie wordt wel gewekt door andere schilderij en. Op 'Tanzania I' doet dat wat onaangenaam aan, omdat daar door zo'n stereotiep beeld van de Afrikaan lijkt te ontstaan. Afrika lijkt ook terug te ko men in een vijftal schilderijen, waarvan er een 'Het goudtrans- port' is getiteld. Op de meeste van deze doeken zijn primitief weergegeven karretjes te zien, temidden van een gele vlakte. Het roept een gevoel op van zwaar, warm werk, waarmee Van Scheijndel weer een heel ander facet van Afrika lijkt te la ten zien. Samen met Van Scheijndel exposeert beeldhouwer Caius Spronken. Geen onbekende in Wassenaar. Het beeld 'de Engel' öp het Rozenplein is van zijn hand. Net als Van Scheijndel maakt Spronken herkenbaar werk dat naar het abstracte neigt, met dit verschil dat zijn inspiratiebron duidelijk wordt gevormd door de antieke be schaving. NIEUWSLIJN Ensemble Rossignol in De Paauw WASSENAAR Het Ensemble Rossignol, bestaande uit Tone Wik (sopraan), Annette den Heijer (traverso), Markku Luolajan- Mikkola (cello) en Menno van Delft (clavecimbel), verzorgt mor gen het koffieconcert in raadhuis De Paauw. Het viertal brengt werken ten gehore van Vivaldi, Boccherini, Bernier, Quinault, Gouperin en Scarlatti. In de pauze kunnen de bezoekers de tentoonstelling van schil derijen van Jan van Herwijnen (1889-1965) bezichtigen. Aan vang: 12.00 uur. Lezing over videokunst NOORDWIJKMaarten Sprenger, beeldend kunstenaar en re gisseur, zal op dinsdag 4 februari in het Noordwijkse 'Trefpunt' een lezing (met videobeelden) houden over video- en media kunst. Deze kunstuiting, ook wel instabiele of tijdgebonden kunst ge noemd, omvat performances en vroege experimenten van elek tronische beeldkunst met magneten en videosynthesizers tot en met (video)installaties. Aanvang: 20.15 uur. 'Almachtig mooie typen' in Laken hal LEIDEN Stedelijk Museum De Lakenhal in Leiden ver wierf onlangs twee tekenin- van Jan Toorop. Rondom e 'Portret van een Noord wijkse visser' en 'Twee aard appelrooiers' is een tentoon stelling georganiseerd met schilderijen en tekeningen waarop eenvoudige boeren en vissers staan afgebeeld. 'Almachtig mooie typen en figuren' waren eind 19de eeuw bijzonder in trek bij het publiek èn bij schilders als Van Gogh, Toorop, Chris Le Roy en Floris Verster. De expositie is tot 16 maart geopend op dinsdag t/m zaterdag van 10-17 uur, op zondag van 13-1,7 uur en t/m 1 maart ook op dinsdagavond van 19-21 uur. Zondagmiddaglezingen bij RMO LEIDEN De conservatoren van het Rijksmuseum van Oudhe den verzorgen bij toerbeurt elke eerste en derde zondag van de maand een lezing, die gratis voor het publiek toegankelijk is. Morgen zal drs. M. Brouwer het hebben over 'Romeins aarde werk in Nederland'. Aanvang: 15.00 uur. De aktie is als lease-auto beperkt uit voorraad leverbaar bij Kamsteeg 1.8 ltr, 90 pk, 999,-excl btw, 4 jr./ 80.000 km, all in tarief. Inclusief: stuurbekrachtiging, centrale vergr., metallic lak, cd speler Pioneer DEH 760, 4 speakers en dakantenne. voor alle merken auto 's Informeer, bel 071-317436 of 01720-31102

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 13