Kunst
Nog 19 dagen, dan word ik
geknuffeld in Delft.
Abstracties uitgelegd
in gezwollen taal
Concert Carreras
wordt huzarenstukje
'Ik heb veel slechte boeken gelezen'
Reflex met prijswinnaar in nieuw programma
Lekker rommelige rock van Evan Johns
Vrijdag 31 januari 1992
Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: PAUL DE TOMBE Vormgeving: RON VAN HAASTREGT
7
NIEUWSLIJN
Nederlands harpensemble
NOORDW1JKERHOUT Het Nederlands Harpensemble, dat
overigens ook uit een fluitist, violisten en een celliste bestaat,
treedt zondagmiddag 2 februari op in theater 'De Schelft' te
Noordwijkerhout. Werken worden gespeeld van Mozart, Jolivet,
Ravel, Fauré en Rota. Aanvang: 14 uur.
Koffieconcert met Gilas trio
HOOFDDORP Het Gilas trio verzorgt zondagochtend een kof
fieconcert in Hoofddorp met werken van Haydn, Van Beethoven
en Dvorak. Het trio, dat in 1981 werd opgericht, wordt gevormd
door de in Rusland geboren pianiste Sofia Shapiro, de naar Is
raël geëmigreerde Roemeense pianist Gil Sharon en de Russi
sche cellist Alexander Petrasch. Het drietal woont sinds de jaren
70 in Nederland. Het concert is te beluisteren in Theater Het
Oude Raadhuis, aanvang 12.00 uur.
Clavecimbels in Waalse Kerk
LEIDEN Karei Smagge en Erik van Bruggen geven zondag 2
februari een clavecimbelconcert in de Waalse Kerk te Leiden. Dit
programma komt in de plaats van het geplande concert van de
Académie de l'Eglise Wallone de Leyde. Óp het programma
staan in elk geval muziek van Krebs en improvisaties. Aanvang:
19 uur.
Brickbox in Farmhouse
OUDE WETERING Uit Ter Aar is de band Brickbox afkomstig,
die morgen in het Farmhouse in Oude Wetering optreedt. De
band speelt voornamelijk covers van Dire Straits, De Dijk, Sim
ple Minds, Toto en Bad Company. Zaal open: 21.30 uur.
Backdoor Sneakers in 't Jok
KATWIJK Zij spelen Blues en Rock 'n Roll en heten de Back
door Sneakers. Vanavond treden zij op in de Katwijkse sociëteit
't Jok. Hun idolen: Stevie Ray Vaughan, Omar G. Howlers en
Johnny Winter. Aanvang: 20.30 uur.
Poëzie en zang bij Chanson Noire
LEIDEN Opnieuw is het Leidse café The Duke het open podi
um voor een Chanson Noire-middag op zondag 2 februari. Dit
maal wordt het festival tevens opgeluisterd door een gastoptre
den van het Delftse A capella-kwartet MASC. Deelnemers aan de
poëzie- en zangmiddag zijn: Liesbeth Sonneveld met poëzie en
zang, de Leidenaar Jaap Montagne (poëzie) en de zanger Bart
Deuss. Aanvang: 15 uur.
Duitse prijs voor Hans Liberg
AMSTERDAM De Nederlandse kleinkunstenaar Hans Liberg
krijgt de „Knurrhahn"-prijs 1991 van de Duitse stad Wilhelms
haven. Aan deze kleinkunstprijs, die op 3 maart wordt uitgereikt,
is een bedrag van 5.000 mark en een bronzen plastiek van een
knorhaan (vissoort) verbonden. Het is de tweede keer dat de
knorhaan naar een Nederlander gaat. Vorig jaar werd de prijs
aan de poppentheatergroep Figurentheater Triangel uit Meppel
uitgereikt.
Expositie Ria Roelofs bij Bleijenberg
Comfortabel gezeten op een stoel en de Grote Hoogtes, hèt handelsmerk van elke beroemde tenor, angstval
lig vermijdend, repeteert de Spaanse tenor José Carreras voor de concerten die hij morgen en dinsdag in Den
Bosch zal geven. foto cpd
Spaanse tenor repeteert drie kwartier in Den Bosch
Terwijl de Italiaanse dirigent Boncompagni tamelijk wil
lekeurig wat passages doorneemt met Het Brabants Or
kest, verschijnt links op het podium van Het Casino een
medewerker van het theater. Nog vijf minuten, gebaart
hij naar de de zaal. Nervositeit lijkt zich van de verzamel
de platen-, radio- en schouwburgbonzen meester te ma
ken. Maar voor iedereen er erg in heeft zit HIJ al in de
zaal: José Carreras, de Catalaanse tenor die miljoenen
aan zich wist te binden met zijn fluwelen stembanden.
Molliger dan verwacht, maar het te ruime kostuum en de
kolossale, knalgele stropdas verbergen veel.
DEN BOSCH TOM RUUFROK
Een week lang is hij in Neder
land. Woensdag tv-opnames en
(de enige) repetitie met Het
Brabants Orkest, zaterdag een
besloten galaconcert in Het Ca
sino en dinsdag 4 februari een
massale happening in de Bra
banthallen. Vijfduizend Carre-
ras-idolaten worden daar ver
wacht, hoewel er vierduizend
meer in kunnen. Toch kunnen
de organisatoren Het Casino
en de stichting Cultuur en Be
drijfsleven tevreden zijn. Alle
kaarten voor de eerste rang,
goed voor tweehonderd gulden
per stuk, zijn aan de man en
vooral vrouw gebracht, voor het
merendeel leden van één van
de beide Carreras-fanclubs. Een
financiële buil zullen de organi
satoren zich aan de beide con
certen dan ook niet vallen. Hoe
veel geld er overigens met de
Nederlandse evenementen ge
moeid is, blijft angstvallig ge-
heim, evenals de verblijfplaats
van de 45-jarige tenor.
Het concert in de Brabanthallen
van dinsdag wordt een waar
akoestisch huzarenstukje: de
organisatoren streven immers
naar 'concertzaalkwaliteit'. Om
dat te bereiken wordt geavan
ceerde meetapparatuur uit Cali-
fomië overgevlogen, zit James
Lock de man van het Drie
Tenoren-concert achter de
mengtafel en zijn in de voorbe
reidingsfase computersimilaties
gebruikt.
Geschmier
Carreras, nog herstellende van
een fors diner, zet zich nauwe
lijks in tijdens de repetitie. Don-
nizetti's 'Una furtiva lagrima'
uit 'L'elisir d'amore' wordt
voluit gezongen, maar verder
beperkt de Spaanse ster zich tot
het vaststellen van wat tempi,
het memoreren van de teksten
en vooral veel geschmier. Daar
bij comfortabel gezeten op een
stoel en de Grote Hoogtes, hèt
handelsmerk van elke beroem
de tenor, angstvallig vermij
dend. Vermoeidheid? Of toch
een kwestie van de stem spa
ren?
Na drie kwartier tamelijke on
geïnspireerd repeteren houdt
Carreras het voor gezien. Bon
compagni laat nog even het
programma zien, maar de zan
ger gelooft het wel.
Roelofs.
Te zien bij galerie Bleijenberg. Breestraat
113, Leiden, tot 13 februari. Geopend
di.t/m za. van 09.00 - 18.00 uur, do.
09.00 - 21.00 uur en eerste zo. van de
maand van 12.00-17.00 uur.
LEIDEN
Het thema van Ria Roelofs ex-
postie luidt:„Degenen die we in
oorsprong zijn en de mens die
we op dit moment zijn tot een
synthese brengen", ofteweI:„de
hemel op aarde creëren." Dat
staat te lezen in een informatie
brief bij Bleijenberg. En verder
op staat dat het werk het inner
lijk proces en de realiteit, zoals
de kunstenaar die waarneemt,
weerspiegelt.
Dat ergert een beetje. Wat
koopt de beschouwer voor die
gezwollen taal? Bovendien is het
verband tussen de twee eerste
zinnen niet duidelijk. Is een
synthese tussen de oorspronke
lijke en de huidige mens het
zelfde als de hemel op aarde?
Dat valt te betwijfelen. En wat
de laatste zin betreft: dat is een
dooddoener. Meestal weerspie
gelen kunstwerken het innerlijk
Sommige schilderijen laten alleen
een aantal spiraalvormen zien,
alsof een wervelstorm de oranje
verf doet opwaaienfoto pr
proces van de kunstenaar. Dus
wat mij betreft had die summie
re en onduidelijke informatie
achterwege kunnen blijven.
Wat het eerste opvalt aan de
19 schilderijen zijn de warme
kleuren. Roelofs heeft veel ge
bruik gemaakt van oranje en
gele tinten. Het geeft de werken
iets zonnigs, wat een prettige
indruk achterlaat.
Sommige schilderijen laten
alleen een aantal spiraalvormen
zien, alsof een wervelstorm de
oranje verf doet opwaaien. An- 5
dere doeken vertonen kronke
lende guirlande-vormen. In één
schilderij komen die 'slingers'
terug in de lijst. Dat is wel aar
dig, maar niet spectaculair. Het
zelfde geldt voor de werken
waarop alleen een aantal ex
pressieve verfstrepen te zien
zijn. Hoe diep de gedachten oolT
die daarachter schuil gaan, het
kan mij niet boeien.
Roelofs is op haar best met
het schilderij waarop twee figu
ren te zien zijn. Hun menselijke
vormen zijn tot een minimum
gereduceerd. Ze zijn in gekrom
de houding weergegeven, de
hoofden bij elkaar, in twee ova
len die tot één ruimte zijn ver
smolten, als twee foetussen in
een baarmoeder. De beschrij
ving „een synthese tussen de
oorspronkelijke mens en de
huidige mens" zou hierop zelfs
van toepassing kunnen zijn,
maar schiet toch wel te kort.
Het schilderij roept eerder een
universeel gevoel op van beslo
tenheid, veiligheid en intimiteit.
Maarten 't Hart klaar met jurywerk AKO-literatuurprijs
WARMOND CEES
„Ik heb heel, heel veel slechte
boeken gelezen. En over wat
wel goed is, mag ik helaas geen
mededelingen doen." Maarten
't Hart is al klaar met zijn huis
werk voor de AKO-literatuur
prijs. De jury, verder bestaande
uit Gerda Meyerink, Elrud
Ibsch, Jos Borré en voorzitter
Wim Duisenberg, moest dit
jaar 187 romans, novelles en
essays doornemen. De secreta
ris van de AKO-jury, Urn tul
Kiekens, zegt dat in de loop
van februari 'op veler verzoek'
een lijst zal worden gepubli
ceerd met de namen van een
twintigtal potentiële kansheb
bers."
De zes boeken die zijn geno
mineerd voor de AKO-litera
tuurprijs zullen op 31 maart
bekend worden gemaakt. Op
12 mei zal de prijs worden uit
gereikt.
De in Warmond woonachti
ge 't Hart zegde in het voorjaar
van 1992 zijn medewerking toe
als jurylid. Vindt hij het niet
erg dat zijn roman 'Onder de
korenmaat', die in 1991 ver
scheen, niet kan meedingen
naar de prijs nu hij zelf in de
jury zit? „Dat is wel jammer, ja.
Maar toen ik de klus vorig jaar
aannam, wist ik nog niet of dat
boek in 1992 wel af zou ko
men. En ach, ik weet ook niet
of ik wel een kans had ge
maakt. Er was nogal wat kritiek
op dat boek. Je ziet bij de AKO-
prijs dat het toch vooral debu
tanten of min of meer onbe
kende schrijvers zijn die in het
verleden in de prijzen zijn ge
vallen. Debutanten hebben
nog een blanco strafregister."
Het lezen van de 187 boeken
is 't Hart meegevallen. „Ik lees
per jaar toch altijd al zo'n 250
boeken, dus veel extra werk
was dit niet. Maar dat je iets
moét lezen omdat dat nu een
maal bij het jurywerk hoort, is
wel vervelend. Heel veel boe
ken zou ik anders niet hebben
ingekeken. Na het lezen van
sommige romans vroeg ik me
af wat ik nu eigenlijk gelezen
had. Een schrijver moet iets te
vertellen hebben en hij moet
dat goed kunnen opschrijven.
Veel boeken die ik onder ogen
heb gehad, waren wel mooi
geschreven maar de auteur
had niets te zeggen."
RECENSIE. HANSKEUZERS
Concert. Evan Johns and his H-bombs;
gezien: donderdag 30 januari L.V.C Lei-
De Texaanse gitarist Evan
Johns houdt van Nederland. Al
na een aantal songs bekent hij
dat hij nooit meer naar Texas
teruggaat omdat de koffieshops
en het bier hier lovely zijn. Evan
Johns en de begeleidende H-
bombs laten het Leidse publiek
een klein uurtje smullen van
zijn ongekunstelde, jankende
maar in veel gevallen o zo slor
dige gitaarspel. De samenwer
king met vooral bassist en
drummer laat veel te wensen
over en de nummers komen
soms ongelooflijk abrupt tot
een eind. Tel daar nog eens een
ontstemde gitaar plus gebroken
snaar bij op en je weet bij negen
van de tien concerten de uit
slag.
Maar niet bij Evan Johns want
het was gisteren toch een op
merkelijk uurtje smullen gebla
zen. De Texaan staat voor een
stevig partijtje rock and roll met
een vleugje rockabilly. 'Back in
'the backseat' met een aardige
partij slide en de met pompen
de bas uitgevoerde 'Rockit fuel
only" zijn daar goede voorbeel
den van.
Daarnaast werd er flink ge
grabbeld in de klassiekers. De
all time favourite 'Hootchie Co-
otchie man' van Muddy Waters
en het uit '55 stammende 'Dig
that Boogie' werden rauw en
met zeer veel inzet vertolkt.
Johns nam daarnaast een paar
keer mooi gas terug met het
zeer slow uitgevoerde 'I'll be
home for Christmas' en de
Texaanse ode bij de eerste toe
gift. De chaotische en rommeli
ge sound van Evan Johns and
his H-bombs scoort bij het pu
bliek zeker een dikke voldoen
de.
GRONINGEN FRANCOISE LEDEBOER
Het noordelijk Dansgezelschap
Reflex is dit weekeinde toe aan
de tweede première van het sei
zoen 1991-1992. Met terechte
trots presenteren artistiek leider
Patrizia Tuerlings en haar dan
sers als extra onderdeel
'Bubamxicoi' van de Spaanse
Reflex-danser Joaquin Sabaté.
Sabaté won met dit speelse en
verrassende dansstuk eerder
deze maand de eerste prijs op
het derde Internationaal Cho
reografen Concours.
In 'Bubamxicoi' voltrekt zich
een bewegingsspel voor drie
vrouwen en een man, met als
requisieten bamboestokken en
kussens. De choreografie past
zo in de Reflex-traditie waarbij
dans wordt benaderd vanuit
een theatrale invalshoek. Het
gaat het Groningse gezelschap
niet om de esthetische ontroe
ring die bewegingen kunnen
opwekken, maar om een emo
tionele beleving waarbij inspira
tie is gevonden in de realiteit.
Onder leiding van oud-direc
teur Yoka van Brummelen wist
Reflex daarmee vanaf 1986 een
nog steeds groeiende schare
fans aan zich te binden. Danse
res Patrizia Tuerlings nam in
1990 het roer over en is niet van
plein deze lijn los te laten.
In het nieuwe programma
heeft zij ook 'The old cartoon'
van de Israëliër Itzik Galili opge
nomen, in een ongetwijfeld
spannende vertolking van ster
danseres Josje Manuputty. Gali
li won met deze solo van acht
minuten de eerste prijs tijdens
de Gvanim-competitie voor
jonge choreografen in Tel Aviv.
Deze prijs toont nog eens dui
delijk aan dat de jury van het
Internationaal Choreografen
Concours er schandelijk naast
zat toen zij Galili's bijdrage The
Reflex repeteert
programma, dat morgen in première gaat.
butterfly effect' plagiaat van
werk van Wim Vandekeybus
noemde. Het publiek dacht
daar anders over en beloonde
zijn indrukwekkende dansstuk
over een driehoeksverhouding
met de Publieksprijs.
Ook de Belgische choreograaf
Mare Vanrunxt komt met een
première. Na eerdere choregor-
afieën voor produkties van
F'act, het Springdance-festival,
het Zomerfestijn Amsterdam en
de produktie 'Geen plek. Ner
gens' van Pauline Daniëls pre
senteert hij nu op Mozarts
'Maurerische Trauermusik' het
stuk Triomf of dood'. Het pro
gramma wordt volgemaakt met
de 'oude' solo Tutto Liscio' van
Hans Tuerlings.
Reflex houdt ook voor de
toemees van dit seizoen een
aantal succesvolle choreografie-
en uit vorige seizoenen op het
repertoire, waaronder de Hol
land Festival-produktie 'Een
dag teveel' uit 1991 en 'Une ville
peut mourir' van de Franse
choreograaf Philippe Trehet,
twee jaar geleden winnaar van
het Internationaal Choreogra
fen Concours. Voor 25 april
staat nog de première van een
derde reeks voorstellingen op
het programma. De Belgische
choreografe Michèle Noiret ver
zorgt daarvoor een nieuwe cho
reografie voor negen dansers
met een tijdsduur van 30 minu-
Première 1 februari Stads
schouwburg Groningen. Daar
na in februari voorstellingen in
Groningen (2), Winschoten (5),
Assen (7), Heerenveen (8),
Stadskanaal (19), Delfzijl (21)
en Schiedam (22), Amsterdam
(29). In maart en april verder
op diverse plaatsen in het land.
Djazzex staat op 11 februari in
de Leidse Schouwburg met een
programma van choreografie-
en van Mark Haim, Glen van
Hoff en Leslie Watanabe.