Cultuur
Holland door
de ogen van
een Argentijn
Alejandro Agresti: 'Passie is in dit land bijna een misdaad'
Tinnen soldaatjes op oorlogspad
Twee rechtbankdrama's
in het LAK-theater
DONDERDAG 30 JANUAR11992
13
FILM
Hij is pas dertig, maar Modern Crimes is al zijn zesde
speelfilm; Alejandro Agresti toetst in deze psychologische
thriller de reikwijdte van een droom die hij als zeventien
jarige in Argentinië had. Tegelijk is Modern Crimes een
beeld van een samenleving waar gevoel wordt verdron
gen, passie wordt gerationaliseerd, eenzaamheid overal
manifest is en existentiële angst een verlammende uit
werking heeft Nederland door de ogen van een Argen
tijn.
NIEUWSLIJN
In Modern Crimes maken we
kennis met Tim (Roy Ward),
een elektrotechnisch monteur
die in z'n vrije tijd aan een we
reldontvanger knutselt. Via zijn
zender maakt hij contact met
een Argentijn, die gretig infor
meert naar de vrije drugs in Ne
derland. „Jij woont in een para
dijs," laat hij Tim weten. Hoe
dat paradijs er werkelijk uitziet,
daarover gaat Modern Crimes.
Op z'n dagelijkse treinreis naar
z'n werk ontmoet Tim een ei
genaardige oudere heer
(prachtrol van Adrian Brine),
die hem vertelt dat mensen
'niet doodgaan, maar vermoord
worden'. Die opmerking wordt
een obsessie voor Tim, wiens
vriend Alex (rol van Alejandro
Agresti) onlangs om het leven is -
gekomen. Men zegt dat het zelf
moord betreft, maar Tim wei
gert dat te accepteren.
Het centrale gesprek in Modern
Crimes tussen Tim en z'n Ar
gentijnse vriend Alex, gaat over
passie: Alex vertelt Tim dat hij
van plan is te trouwen met een
meisje dat hij pas enkele dagen
kent. Het gesprek is als een serie
flash-backs in de film inge
voegd: Tim herinnert zich die
ontmoeting tijdens zijn speur
tocht naar de reden van Alex'
dood. Het is Agresti echter niet
om dit raadsel te doen, Modern
Crimes is, de titel suggereert het
al, geen traditionele 'krimi',
maar een moderne: er is geen
antwoord, de ene, centrale
vraag veroorzaakt veeleer een
onoplosbare explosie van onze
kerheden. Agresti schildert in
koele kleuren en hard licht een
in zichzelf gekeerde wereld,
waar mensen voortdurend be
zig zijn de werkelijkheid te or
denen, een bezigheid die in het
geval van Tim obsessieve vor
men aanneemt.
Agresti ontneemt de toeschou
wer tijdens dit proces langzaam
maar zeker de vertrouwde posi
tie van beoordelaar we zijn
Filmregisseur schrijft, acteert en staat achter de camera
Modern Crimes van Alejandro
Agresti was vorige week de offi
ciële openingsfilm van het film
festival in Rotterdam. Morgen
gaat de film *in première in de
bioscoop. In een gesprek tijdens
het festival gaf de regisseur eni
ge toelichting over het ontstaan
van de film.
Agresti: „Op mijn zeventiende
was ik er op een politiebureau
in Argentinië getuige van hoe
een vriend van me in elkaar
werd geslagen. Daar hield ik
nachtmerries aan over. Ik
droomde dat ik werd afgetuigd
en een politieman zei tegen me:
'Maak je geen zorgen,
sterven niet, ze worden ge
dood.' Dat zinnetje heb ik altijd
onthouden. Enige tijd later ver
dween een vriend van me. Ik
werkte toen als elektromonteur
in een bedrijf en kreeg een tele
foontje dat hij dood was. Ze
hadden een ongeluk gesimu
leerd en zeiden dat het zelf-'
moord was. Eerst wilde ik een
film met dat thema in Argenti
nië draaien, maar nu woon ik al
een hele tijd in Nederland en ik
dacht: 'okay, als mensen niet
sterven maar gedood worden,
wat is dan de misdaad hier in
Nederland? Wat is de misdaad
in een hoog kapitalistische con
sumptiemaatschappij? Het valt
me op dat wanneer ik ergens
heel enthousiast over ben, echt
gepassioneerd, dan vragen
mensen me vaak of ik soms
high ben, terwijl ik nooit drugs
gebruik. Wat de mensen hier
niet kunnen begrijpen, dat is
passie. Dat is hier haast een
misdaad."
Je hebt met Modern Crimes
nogal wat ondernomenbehalve
voor het scenario, de regie en de
camera, teken je ook nog eens
voor de rol van Alex. Is het je
ambitie om zowel achter als
voor de camera nadrukkelijk je
stempel op je films te drukken?
„Ik heb geen enkele ambitie
om acteur te zijn. Ik heb deze
rol gedaan omdat het sneller
zou zijn, in verband met het
aantal draaidagen. Als acteur
heb ik maar één techniek: niet
acteren. Daar houd ik niet van,
veel acteurs zijn te technisch, ze
praten alleen maar over tech
niek, ze zijn bang zichzelf te
zijn."
Betekent dat ook dat je niet
met gerenommeerde technische
acteurs wil werken?
„Thank you very much, ne-
verrrrr. Waar ik in mijn films
naar op zoek ben, dat is de rea
liteit, dat is niet eenvoudig,
maar in elke film zitten toch wel
5, 6 minuten die dat echt pak
ken, dat je werkelijk opgaat in
wat je ziet. Ik wil een beeld van
de realiteit, dat is sowieso al
heel moeilijk met film omdat
het zo'n technisch medium is
met constant veel mensen om
je heen, waardoor het moeilijk
is je te concentreren. Wat je dan
al helemaal niet kan gebruiken
is zo'n zelfgenoegzame acteur
die vol gimmicks zit. Ik was ca
meraman bij Sahara Saiuiwich,
dan komt Jeroen Krabbé daar
binnen, die leunt achterover,
zegt dat hij het allemaal al eens
eerder heeft gedaan, gebaart
wat naar me en zegt „Let's roll".
In Nederland vinden ze dat je
het gemaakt hebt als je naar de
V.S. gaat. Ik maak liever films in
artistieke vrijheid. In de V.S.
hebben ze me aangeboden Gar
cia Marquez te verfilmen, waar
om zou ik?"
Modern Crimes' is een Neder
landse film, maar Engels gespro
ken. Stoort je dat niet?
„Toen ik aan de film begon
voelde ik me niet genoeg op
m'n gemak in het Nederlands.
Dat is de belangrijkste reden. Ik
zou ook nog de marktreden
kunnen noemen, hoewel die
niet doorslaggevend is. Maar
een low-budget film in het Ne
derlands is erg moeilijk in het
buitenland te vertonen. Modern
Crimes zal nu in Cannes ver
toond worden en daar ben ik
erg blij mee. Ik vind het voor
deze film ook geen enkel pro
bleem dat er Engels gesproken
wordt. Ik lees Dostojevski ook in
het Spaans. Maar mijn volgende
film wordt Nederlandstalig.'
BIOSCOPEN
AMSTERDAM
14,18.45, 21.30; i
18.45,21.30
ALFA 2
Barton Finka.l., dag. 14,19.30,
21.30; za zo 13,15.30,18.45,
21.30
ALFA 3
Toto Ie heros a.l., dag. 14,19.30,
22; za zo 13.30,16,19.30,22
ALFA 4
Drop dead Fred a.l., dag. 14,19.30;
za zo 13.30,16, 19.30
ALHAMBRA1 tel. 6233192
Thelma Louise 12 j., dag. 18.45,
21.30, vr madi do ook 14
Fievel in het wilde westen a.l., za zo
wo 14
19.30
BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876
Shattered a.l., dag. 14,19.15,22,
zo 13.30,16.15, 19.15, 22
CINERAMA 2
The Addams Family a.l., dag. 13.45,
18.45, 21.30, zo 13.15, 16,18.45,
21.30
CALYPSO 1 tel. 6266227
Frankie& Johnny a.l., dag. 13.45,
18.45, 21.30, zo 13.15, 16,18.45,
21.30
CALYPSO 2
The silence of the lambs 16 j., dag.
14, 19.15, 22; zo 13.30, 16.15,
19.15,22
CINECENTER-CINEMA CORALINE
tel. 6236615
Delicatessen a.l., dag. 14.30,17,
19.30,22
CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA
Merci la vie 12 j„ dag. 14.30, 17,
19.30, 22.15
CINECENTER-PIERROT
La double vie de Veronique 16 j.
dag. 14.30,17.45,22
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Daddy Nostalgie a.l., dag. 14.30,
17.15,19.45,22.15
CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243
Hot shots a.l., dag. 19.30,22, za
ook 14.30
CINEMA 2 INTERNATIONAL
The Addams family a.l., dag. 19,
13.30,16
CINEMA OSCAR
The Fisher King 12 j
o 20
Halfaouine 16 j.. ma di 20
Bingo a.l.za zo wo 14.30
CITY 1 tel. 6234579
Ricochet 16 j., dag. 14, 19, 21.30,
zo 13.15, 15.45, 19,21.30
CITY 2
Don't tell mom a.l., dag. 13.45,19,
21.30, zo 13.15, 15.45,19, 21.30
CITY 3
Curly Sue a.l., dag. 14.15,19,
21.30, zo 13.15, 15.45, 19, 21.30
CITY 4
Terminator 2 12 j., dag. 14.15,
18.45, 21.30, zo 13, 15.45, 18.45,
21.30
CITY 5
Harley Davidson the Marlboro man
12 j.. dag. 19,21.30, vr ma di do
ook 14.15
De reddertjes in Kangoeroeland a.l.,
za wo 14.15, zo 13.15,15.45
CITY 6
A kiss before dying 16 j.. dag. 13.45,
19. 21.30, zo 13.15, 15.45,19,
21.30
CITY 7
Toy soldiers 12 j dag. 14.15,19,
21.30, zo 13.15, 15.45, 19,21.30
KRITERION 1 tel. 6231708
My father is coming, dag. 19.45
Oblomov a.l., dag. 21.30
Citizen Kane a.l.. dag. 17.30
Pippi zet de boel op stelten a.l., za zo
wo 15
Manuel a.l., zazo wo 15
Pinokkioa.l., zazo 13
Sjakie en de chocoladefabriek a.l., za
zo 13
Studio K
Pink narcissus, dag. 18
DeGrap, dag. 20, 22
RIALTO 1 tel. 6623488
Modern crimes, dag. 18,20,22, zo
ook 13.15
Pessi en lllussia a.l., zo wo 15
RIALTO 2
Pane, amore e fantasia, dag. 18
Le Mepris, dag. 20,22, zoook 15.15
THE MOVIES 1 tel. 6245790
Stannotutti bene, 19 30, zoook 15
Delicatessen, dag. 17.30, 22
THE MOVIES 2
De zondagsjongen, dag. 17.45,
19.45, 21.45, zoook 15
THE MOVIES 3
Nocturne Indien, dag. 17.45,22
Jimi Hendrix, dag. 20, zo ook 15, vr
za ook 0.15
TUSCHINSKI1 tel. 6262633
Hot shots a.l., dag. 14,18.45,
21.30, zo 13.15,16,18.45,21.30
TUSCHINSKI 2
V.I. Warshawski a.l., dag. 14, 18.45,
21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21.30
TUSCHINSKI 3
The Fisher King dag. 14.18.45,
21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30
TUSCHINSKI 4
Once around a.l dag. 14,18.45,
21.30, zo 13.15, 16, 18.45, 21.30
TUSCHINSKI 5
Robin Hood a.l., dag 14, 18.45,
21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21.30
TUSCHINSKI 6
Guilty bij suspicion a.l., dag. 18.45,
21.30, vr ma dido ook 14
Fievel in het wilde westen a.l., za wo
14, zo 13.45, 16
TUSCHINSKI CINEAC
Terminator 2 12 j., dag. 18.45,
21.30, vr dido ook 14
De reddertje in Kangoeroeland a.l., za
wo 14, zo 13.15, 16
DE UITKIJK tel. 6237460
Latarea 16 j.. dag 19
An angel at my table 16 j., dag. 21
Jungle book a.l. zazo 15.15. wo 15
Ronja de roversdochter a.l., za zo 13
Het programma van Leidse en
Haagse bioscopen staat op de
pagina 'Info'.
Toy Soldiers: naïef heldenverhaal
Buiten twee films van het film
festival Rotterdam, gaat er deze
week maar één nieuwé film in
première: Toy Soldiers van Da
niel Petri jr. Een naam die be
kend in de oren klinkt, want Da
niel is de zoon van de gelijkna
mige acteur en regisseur uit de
jaren jaren zestig, zeventig, die
ooit in kleine kring befaamd
werd door de film Sybil, met
Sally Field in de hoofdrol. Da
niel jr. heeft het filmen dus van
geen vreemde, al was hij tot
dusver voornamelijk actief als
scenarioschrijver. Met Toy Sol-
diers maakt hij zijn debuut als
regisseur en daar zullen ze
vooral in de videotheken straks
blij mee zijn, want de film lijkt
me geen lang leven beschoren
in de bioscoop.
Het verhaal lijkt op een jon
gensboek uit de Kameleon -
reeks; een avonturenverhaal
voor jongens van 13 tot 17 jaar.
Het speelt zich af in een inter
naat waar voornamelijk onhan
delbare rijkeluiszoontjes wor
den heropgevoed en bijge
schoold. Een Colombiaanse
drugsdealer komt op het uit
nood geboren idee om het in
ternaat te bezetten en de
Toy Soldiers: gelijkenis met een
jongensboek uit de Kameleon
reeks.
schooljongens te gijzelen om zt
zijn in de gevangenis zittende
vader vrij te krijgen.
Uiteraard staat in zo'n geval
binnen de kortste keren het
Amerikaanse leger op de stoep,
maar dat kan weinig uitrichten
omdat de terroristen de gebou
wen hebben ondermijnd met
explosieven. Dus moet er van
binnenuit actie worden onder
nomen. Daarbij ontpopt Billy
Tepper (Sean Astin) de lastig
ste leerling van de klas, die ille
gaal aclcohol verkoopt en seks
lijnen aftapt zich tot een
handig buitenbeentje. Hij weet
niet alleen het ontstekingsme
chanisme van de explosieven
buiten werking te stellen, maar
ook naar buiten te vluchten om
het leger precies te informeren
over de stand van zaken bin
nenshuis.
Toy Soldiers is als film zo wankel
als een groep tinnen soldaatjes
met forse tegenwind. Het ver
haal is soms stuitend voorspel
baar en onwaarschijnlijk. Een
bijna ontroerend naïef helden
verhaal met Billy als de grote
held die dertien tot de tanden
gewapende terroristen te slim af
is. Rechttoe-rechtaan gefilmd
en met nauwelijks enige span
ningsopbouw. De film moet het
hebben van enkele actiescènes
aan het begin en aan het eind,
maar wat daar tussenin gebeurt,
lijkt slechts bedoeld om de ver
plichte anderhalf uur vol te ma-
Sterren Derde Rijk in Filmmuseum
Het Filmmuseum heeft voor de maand februari een programma
samengesteld waarin filmsterren centraal staan die tijdens het
Derde Rijk miljoenen Duitsers naar de bioscopen trokken. De
beroemdste was de donkere Zweedse Zarah Leander, die met
haar warme hese alt in Die grosse Liebé in 1942 voor het grootste
kassucces uit de filmgeschiedenis van Hitier-Duitsland zorgde.
Opvallend genoeg waren echter ook andere topactrices van bui
tenlandse komaf. Tot 23 maart is in het Filmmuseum ook een
expositie over dit onderwerp te zien. Ook is een speciale thema-
brochure over dit onderwerp verkrijgbaar.
FILMS IN LEIDEN
boord door een kameraad. Bo
vendien komt hij een complot
van het Pentagon op het spoor
om getuigen van het experi
ment te doden.
Lyne heeft de film zó gecon
strueerd, dat de kijker niet meer
weet of hij nu naar de 'werke
lijkheid' kijkt of naar Singers vi
sioenen. De kijker wordt op een
dwaalspoor gebracht en dat
heeft een beklemmend effect.
De toeschouwers in het Park
filmhuis zullen de zaal na af
loop ongetwijfeld tollend op
hun benen verlaten.
Hoewel er veel is veranderd,
is verkrachting nog altijd een
misdaad die door politie en jus
titie niet altijd even serieus
wordt genomen. Over dit gege
ven en de vooroordelen die
rondom verkrachting bestaan
(„ze zal het wel hebben uitge
lokt"), heeft regisseur Jonathan
Kaplan in 1988 The Accused ge
maakt.
De slordige en niet erg be
trouwbare Sarah (Jodie Foster)
wordt in een bar verkracht. De
daders worden gepakt, maar
hoewel er getuigen waren, is
niemand bereid om voor Sarah
de nek uit te steken. Uiteindelijk
weet Sarahs advocaat Katheryn
(Kelly McGillis) de mannen we
gens 'bedreiging' achter de tra
lies te krijgen, maar de ver
krachtingszaak wordt onder het
tapijt geschoven.
Sarah neemt dit niet en
spreekt Katheryn persoonlijk op
dit vonnis aan. Daarop besluit
Katheryn, die haar dwaling in
ziet, de getuigen van de ver
krachting voor de rechter te sle
pen. Uiteindelijk lukt haar dat.
The Accused is een spannende
thriller, bekwaam gemaakt en
toegankelijk voor een breed pu
bliek. Bovendien speelt Foster
een fenomenale rol als Sarah;
niet het treurige, clichématige
slachtoffer, maar een sterke
vrouw die tegen de verdrukking
in blijft vechten en wint.
ari en zaterdag 1 februari: Parkfilmhuis,
Alphen aan den Rijn. The Accused. Te
zien: dinsdag 4 februari: LAK-theater,
Leiden. Suspect, dinsdag 4 februari:
LAk-theater, Leiden
In het filmaanbod in de Leidse
en Alphense regio verandert de
volgende week vrijwel niets. De
films die de afgelopen weken, ja
zelfs maanden de bioscopen
domineerden, doen dat ook nog
volgende week. Alleen het Lido-
theater programmeert Shattered
(met Tom Berenger en Greta
Scacchi), een film die vorige
week landelijk in première is
gegaan.
Wie al deze films heeft gezien
of er geen belangstelling voor
heeft, kan dus beter een be
zoekje brengen aan de filmhui
zen in de regio, al toont zelfs het
Kijkhuis volgende week een on
geïnspireerde serie herhalingen.
Boeiend zijn echter wel Jacob's
Ladder (in het Alphense Park-
filmhuis) en twee films in het
LAK-theater onder het kopje
rechtbankdrama's: The Accused
en Suspect
De begin vorig jaar versche
nen film Jacob's Ladder is geba
seerd op het gerucht dat het
Amerikaanse leger tijdens de
Vietnamoorlog met aan LSD
verwante hallucinerende mid
delen zou hebben geëxperi
menteerd. Regisseur Adrian Ly
ne Fatal Attraction en 9,5
Weeks) gebruikte dit thema voor
een film, die het midden houdt
tussen het thriller- en het hor
rorgenre.
Jacob Singer (Tim Robbins)
lijdt van het ene op het andere
moment aan gruwelijke halluci
naties en kan het verschil met
de werkelijkheid niet meer zien.
Hij fantaseert bij voorbeeld dat
hij weer een Vietnamsoldaat is
en met een bajonet wordt door-
FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK
i. Binnenkort i!
oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend
IN BED WITH MADONNA KIJKHUIS OOOOO
Registratie van de Blond Ambition-wereidtour van megastar Madonna. De Mm toont
niet alleen wat er óp. maar vooral ook wat er échter de schermen gebeurt. Madonna
komt naar voren als een intrigerende en gecompliceerde persoonlijkheid, die schokt,
maar ook ontroert.
DELICATESSEN KIJKHUIS OOOO
In een halfverwoeste stad heerst hongersnood, maar een slager weet ziin scharoen
toch te vullen met het vlees van onschuldige voorbijgangers. Ais ir
nieuwe huurder komt. wrijven de buurtbewoners zich in de handei
weer vlees! Het loopt echter heel anders af...
FRANKIE A JOHNNIE LIDO 1
Frankie (Michelle Pfeiffer) is een alleenstaande, een.
de dertig, die aarzelend een relatie begint met Johnnie (Al Pacmo). Johnnie is net uit
de gevangenis en werkt als kok in het restaurant waar Frankie serveert. Goed ge
schreven. grappig en ontroerend, maar de acteurs zijn veel te mooi voor hun rollen.
DONT TELL MOM... LUX0R. EURO OOO
Moeder haat op vakantie, maar heeft voor zoon en dochterlief een babysitter ge
gate ('Kelly' van Married with Children).
HARLEY DAVIDSON I THE MARLBORO MAN STUDIO
Een motorfreak, die zichzelf naar zijn motor genoemd heeft (Mickey Rourke). o
moet een ontheemde rodeocowboy (Don Johnson). Samen plegen ze een overv<
maar krijgen daardoor een misdaadorganisatie achter zich aan. Het duo wordt
tervolgd en er is veel spannende actie. Verder is de film mager.
Alejandro Agresti (rechts) en Roy Ward in Modem Crimes.
allengs minder in staat een oor- lijkt, terwijl de vraag of zijn be
deel te vellen over deze Tim, die doelingen wel integer zijn
aanvankelijk zo sympathiek steeds prangender wordt. Heel
subtiel haalt Agresti zo de grond
onder onze voeten weg, zodat
een gevoel van sterk onbehagen
over deze wereld, in het begin
nog als paradijselijk omschre
ven, overblijft.
Jacob's Ladder LSD-experimenten in Vietnam.