Rtv show Extra aandacht voor schaatsen 'R Kinderen op de bres voor eigen rechten 'Beste meneer Gorbatsjov' geen sterke documentaire Vrijdag 24 januari 1992 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: ANDRIES DETRMAR 10 DE NOS zal van 8 tot en met 23 februari ongeveer 200 uur aandacht besteden aan de Olympische Winterspelen in A1- bertville. Gedurende die twee weken zal het programma van Nederland 3 van 's morgens half tien tot middernacht in het teken staan van schaatsen, skiën en andere olympische disci plines. CLOSE UP NOS zendt 200 uur Winterspelen uit De medewerkers van televisie en radio zijn klaar om de Olympische Winterspelen van commentaar te voor zien. FOTO •DIJKSTRA kunstrijden en ijshockey) en ge sprekken met gasten verschijnt dagelijks van 22.30 tot 23.45 uur 'Studio Moutiers', een program ma vol sfeerreportages (van Mart Smeets en Kees Jansma), nieuwtjes, gesprekken en blok ken van NOS-Laat en een NOS- Joumaal. 'Studio Moutiers' komt vanuit de studio in het Franse plaatsje Moutiers. De NOS heeft drie tv-lijnen tot haar beschikking. Naast het doorzenden van rechtstreekse beelden worden die gebruikt om samenvattingen in Hilver sum te krijgen. De televisie ploeg van de NOS bestaat uit 54 mensen (27 in Albertville en 27 in Hilversum). Radio NOS-radio besteedt relatief wei nig aandacht aan de Olympi sche Winterspelen in Albertville. Wintersporten zoals skiën, ijs- De film over in Rusland. En of 'Misja' nu maar zo vriendelijk wil zijn zich in te zetten voor de hongerende bevolking van Etiopië. Zeker zo aardig zijn de losse zinnen, voorgelezen door steeds wisselende stemmen, die Gor- batsjov confronteren met alle daagse vraagjes, zoals wat hij doet als hij in het weekeinde het Kremlin verlaat. De film, waarvoor leden van het Centraal Comité persoonlijk toestemming gaven, toont wa rempel ook een negatieve brief schrijver: een Oostduitser die Gorbatsjov verwijt dat hij het marxistisch-leninisme heeft on- teerd en zich erover beklaagt dat „iedereen nu met de ellebo gen werkt en de solidariteit is verdwenen". Wat de film vooral mist is diepgang. De briefschrijvers vertellen hun verhaal en daar mee basta. Ger van Dongen, eindredacteur van Dokument, heeft nog wat Journaal-beelden in het oorspronkelijke materiaal gemonteerd, maar veel heeft dat niet geholpen. Dat er her en der in de wereld (vooral in Ame rika) nogal wat mensen rondlo pen die Gorby Jioog in het vaandel hebben staan, is niks nieuws. En verder horen we over hem nagenoeg niets, zelfs niet wat we al wisten. hockey en kunstrijden lenen zich slecht voor radio. De radio zal dan ook alleen 'live' aanwe zig zijn bij de schaatswedstrij den. De radioploeg in Frankrijk bestaat uit twee man (Henk Kok en Eddy Jansen). In de studio in Hilversum wisselen vier centra le presentatoren elkaar af. Dat zijn: Tom Egbers, Jacques de Krom, Felix Meurders en Klaas Samplonius. De kosten van deze operatie lopen in de miljoenen. Specifie ker wilde NOS-directeur Ed van Westerloo niet zijn: „Vroeger waren wij altijd heel open met dit soort cijfers, maar nu we met concurrentie te maken hebben houden we ons wat meer op de vlakte." De NOS had vorig jaar al gel den gereserveerd voor dit jaar en kreeg van het Commissariaat voor de Media een miljoen gul den extra om de evenementen mede te kunnen financieren. Verder schrijft Van Westerloo de kloppende begroting toe aan het efficiënt produceren van programma's. Van Westerloo: „Vorig jaar liep het contract met het NOB af dat ons verplichtte drie jaar lang 75 procent van de faciliteiten van het NOB in te- huren. Dit om het NOB als be ginnend bedrijf een duwtje in de rug te geven. Nu we van dat contract af zijn, kunnen we prijsvergelijkingen maken en dat scheelt aanzienlijk. We wer ken voor het grootste deel nog steeds met het NOB, maar die heeft de prijzen nu aangepast." Willem Duys: Ja lieve mensen.." De voorspelbare egotrip van Duys FOTO» ARCHIEF De film is gemaakt vóór de augustuscoup, die het einde van de Sovjet-Unie inluidde. De NCRV kreeg de band in oktober vorig jaar in bezit. Waarom de film tot nu toe op de plank is blijven liggen is een raadsel. Gorbatsjov is al een maand offi cieel met pensioen. Trouwens, we hielden al langer niet meer serieus rekening met hem. Wat moeten we nu dan nog met een documentaire, die geen tijds beeld weergeeft en evenmin laat zien hoe belangrijk Gor batsjov is geweest voor de we reld van vandaag? Vanavond op de NCRV, 22.24 uur, via Nederland 1 Na een onthouding van jaren Muziek- mozaiek weer eens gehoord. Om maar met de deur in huis te vallen: de wereld mag dan volop in beweging zijn, in Muziekmozaiek verandert nooit wat. De Berlijnse Muur is ge slecht. Communisme en Sov jetunie bestaan niet meer. Ne derland gaat als nietige provin cie op in de Europese moloch. Maar wat er ook gebeurt: een zondagmorgen met Duys is'nog altijd een zondagmorgen met Astrud en Joao Gilberto, met Sa rah Vaughan en Gilbert O'Sulli- van, met Laurens van Rooyen en Marjol Flore, met Louis van Dijk, Pim Jacobs en die pianeur van Oranje, met Duke en met de panfluit van Georges Zamfir. Denken aan Duys, is denken aan de exclusieve exclusiviteit van de grootste groten der aar de. Duys is insider, dat kun je zo horen, de man praat heel inside. Duys kent zijn muziekklassie- ken en menige muziekklassie- ker schijnt hem te kennen. Sinds jaar en dag verhaalt Duys daarover op zijn geheel 'be scheiden' wijze. Dat gaat ongeveer zo: „Ja lieve mensen, toen ik woensdagmid dag met mijn buurman BiU Wy- man, u weet wel, die voortreffe lijke en zo heerlijk stoïcijnse basgitarist van de Rolling Sto nes thuis aan het pingpongen was, dacht ik opeens aan die ene van 2 november 1956 date rende opname van Cannonball Adderley. Deze fameuze alt saxofonist, die in augustus 1975 overleed in een ziekenhuis in Gary (Indiana), heette eigenlijk Julian. Hij speelde met Miles Davis, met George Shearing en ook met andere groten der aar de als Lionel Hampton en Woody Herman. Die gedenk waardige opname is helaas niet meer in de handel en ook in de omroepdiscotheek zult u er ver geefs naar zoeken. Maar geluk kig behoort de plaat wel tot mijn Duyscotheek, mijn zeer uitgebreide particuliere collec tie. En al zit er hier en daar een krasje op, gezien de authentici teit ervan laat ik de opname toch horen. Let u vooral op z'n sublieme embouchure." Wie luistert naar Duys krijgt het gevoel dat hij kind aan huis is bij Charles Aznavour. Terloops, of beter quasi-voor de vuist weg merkt Willem dan op dat hij 'Kareltje' mag zeggen tegen Aznavour. Ooit nam de Franse acteur Jean Gabin 'Je sais' zingzeggend op. De donkerbruine, door levens ervaring gerijpte stem van Ga bin legde in het brein van Duys een relatie met de sonore bas van Ko van Dijk. Willem heeft hef verhaal al vele malen in de radiomicrofoon gefluisterd en ook zondag vertelde hij weer dat de legendarische acteur door hem werd aangemoedigd een Nederlandse versie op te nemen. Duys zou de tekst wel bewerken. Een aparte, die Duys. In 1959, verscheen z'n ovale gezicht voor het eerst op tv. Duys weet onge twijfeld nog de precieze datum, omdat in zijn fenomenale ge heugen alle data die hij van be lang acht zijn vastgelegd. Wil lem O. heette Willem toen nog. Niet dat Willem werkelijk Wil lem O. heette, het was meer uit jeen Ierse O hij na enkele ja ren zelf de onzin ervan inzag. Beter dan wie ook heeft hij an deren en zichzelf weten te ver kopen. Duys gaf in de jaren zes tig aan het Grand Gala du Dis- que, een pompeus platengala„ een zo persoonlijk gezicht dat cabaretier Wim Kan gewaagde van het Grand Gala du Duys. Een jaar of zestien presenteerde Duys Voor de Vuist Weg, een talk-show avant la lettre. Duys ging vaak de dagsluiter voorbij, meer dan eens liep zijn pro gramma langer dan Binnen zijn handbereik stond een kom waarin een goudvis rondzwom. Of de kijkers al die jaren een en dezelfde goudvis hebben gezien is op z'n minst twijfelachtig. Door Duys' on handige motoriek heeft de goudvis dikwijls op het droge uit. gelegen, tragisch naast de om gestoten kom. Willem had toch iets met die ren, bij voorkeur ging hij eron der liggen. Want Duys is nooit vies geweest van een stunt. Toen half Nederland probeerde de provo uit te hangen stond Duys met orangist en spektakel man Carel Briels op om 'spon taan' het Wilhelmus te zingen. Kruidendokter Van den Moos- dijk lulde hij als een doorge draaide officier van justitie de bak in en volgens Duys had een kinderverkrachter meer dan de doodstraf moeten krijgen. Als tennisverslaggever was hij in staat een speler van het derde garnituur als de Hongaar Bólasz Taroczy met de superlatiefste superlatieven te promoten als een wereldtopper, omdat een en ander het aanzien van het zwaar door de AVRO gespon sorde Melkhuisje-toemooi ten goede kwam. Nergens in de we reld kende men Taroczy, alleen in Hilversum en daarmee be ging de wereld volgens Duys een ernstige vergissing. Duys is dikwijls op z'n bek ge gaan, omdat hij nooit te be roerd was z'n nek uit te steken. Menigeen vond hem een abjec te man, maar hij heeft altijd vol gehouden dat hem dit geen ene moer interesseerde. Hij woont al jaren in Frankrijk, omdat hij het in Nederland niet meer vond. Vanwege de afglij dende moraal, naar zijn mening mede veroorzaakt door 'die drollenpartij' van een PvdA. En het klimaat wilde bij nader in zien ook niet deugen. Maar door Muziekmozaiek is Duys nooit echt los kunnen ko men van Nederland. Doorde weeks Bouillabaisse, boerenkool met worst op zondag, dat is Duys eigenlijk. En zo onder houdt hij al jaren een luchtbrug tussen Zuid-Frankrijk en Schip hol teneinde elke zondag in Hil versum datgene te zeggen, wat hij een kwart eeuw geleden ook al in de AVRO-microfoon lispel de. Wie het zich kan veroorlo ven jarenlang ongestraft een zo voorspelbare egotrip te maken, is hoe dan ook een fenomeen. STRIPS BOLLEBOOM ight' is een driedelige serie documentaires de IKON, op het scherm te zien. Het drieluik verhaalt over de situatie van jongeren in zes verschillende landen. De IKON belicht daarbij de activiteiten die kinderen en jon geren, al dan niet geholpen door volwassenen, zelf ont plooien om hun situatie te ver beteren. De eerste aflevering gaat over onderwijs in Neder land en Japan. In Nederland kunnen jongeren doorgaans over veel zaken- meebeslissen. Maar veel jeugdorganisaties ra ken hun subsidie kwijt of wor den met opheffing bedreigd. De IKON-drieluik 'Right' over jongeren overheid snoeit terwijl de vraag naar hulp stijgt. Of zoals een lid van het Landelijk Aktiekomité Scholieren het zegt: „Bij kleine dingen wordt wel naar ons ge luisterd, maar als het om be langrijke zaken gaat, worden we niet gehoord." De problemen van scholieren in Japan zijn van geheel andere orde. Japan heeft misschien wel het meest rigide onderwijssys teem van de wereld. Lijfstraf is gewoon en nog maar betrekke lijk kort geleden overleed een scholier na een afranseling met een föhn door een leraar. Scho len zijn strikt, en schooldagen van half negen tot tien pur 's avonds zijn geen uitzondering. De meeste schoolkinderen ftlnctioneren met robotachtige perfectie en alles is tot in het detail vastgelegd. Zo mogen de leraren niet alleen de lengte van het haar bepalen, maar ook kleur en maat van het onder goed. Een meisje vertelt over de ondergoedcontrole die ook bij vrouwelijke leerlingen door le raren wordt uitgevoerd. Voor de controle moeten de scholieren naar de gymzaal. Hier zitten de kinderen per klas in een rij. Als ze aan de beurt zijn, moeten ze opstaan en achtereenvolgens hun jas en hun rokje optillen. Is het ondergoed niet wit of niet lang genoeg, dan moeten de boosdoeners twee uur lang in de houding staan om voor de overtreding van de regels te boeten. Voor kinderen die in zo'n si tuatie niet kunnen functioneren is er nog een uitweg: de Tokio- Schule. Deze school poogt de starre situatie te doorbreken. De leraren benaderen de scholieren met veel aandacht voor het in dividu. Imiddels zijn er in Japan niet alleen meerdere Schulen, maar ook een vereniging van advocaten die opkomt voor de rechten van het kind. Zaterdag belicht Right! pro blemen van jongeren in Polen en Israël en op 1 februari ko men kinderen in Brazilië en Ke nya aan bod. (Uitzending: zaterdag 25 janu ari Ned. 3 19.00 uur). De NOS zal van 8 tot en met 23 februari ongeveer 200 uur aandacht besteden aan de Olympische Winterspelen in Albertville. Gedurende die twee weken zal het program ma van Nederland 3 van 's morgens half tien tot midder nacht in het teken staan van olympische wintersport. Alle disciplines komen aan bod, al krijgt schaatsen extra aan dacht gezien de Nederlandse kansen op een medaille. De avonden worden gevuld met een totaalprogramma, getiteld "Winter bij de NOS'. De pro gramma's voor de jeugd en NOS-Laat gaan gewoon door, al zullen ze niet op vaste tijd stippen worden uitgezonden, maar ingekaderd worden in het totaalprogramma. Het NOS-Journaal krijgt een extra bulletin om 12.00 uur 's mid dags. Dagelijks wordt begonnen met het onderdeel Studio Hil versum. Vanuit een speciaal voor de Winterspelen ontwor pen studio wordt teruggeblikt op de vorige dag. Van 10.00 - 19.00 uur zijn vervolgens recht streekse reportages te zien van de verschillende onderdelen, die om 12.00 uur tien minuten worden onderbroken voor het ingelaste NOS-joumaal. Om 19.00 uur volgt dan 'Winter bij de NOS'. Naast rechtstreekse reportages (van voornamelijk Film toont wel een paar aandoenlijke beelden De film van iets meer dan een half uur, die de NCRV uitzendt in de serie Dokument, laat di verse kansen onbenut. Wat blijft hangen is het beeld dat 'enkele wereldburgers' hebben van de laatste president van de opge heven Sovjetunie. i hebben met el kaar gemeen dat ze eens een brief hebben geschreven aan Michail Gorbatsjov. Deze over eenkomst delen ze overigens met een slordige 850.000 Ame rikanen, Europeanen, Japan ners, Indiërs en tal van andere nationaliteiten, want zoveel brieven kreeg de communisti sche partijleider sinds zijn aan stelling in maart 1985. Het Russische personeel op het postkantoor van het Krem lin verbaasde zich vooral over de goede kwaliteit van het (wes terse) briefpapier. De schrijver :Uoyd Fischel kreeg als eerste westerling toegang tot dit post kantoor, waar de post voor het in augustus ontbonden Cen traal Comité' van de Commu nistische Partij van de Sovjetu nie werd gesorteerd. Hij raakte zo onder de indruk, dat hij een reeks brieven bundelde onder de titel 'Beste meneer Gor batsjov'. Geïnspireerd door dit boek (verschenen in 1990, maar niet in het Nederlands vertaald; wel bij sommige Engelstalige boekwinkels verkrijgbaar) ging de Britse filmmaker Mike Grigsby op zoek naar enkele briefschrijvers. Hij liet ze hun brief voorlezen en kort. uitleg gen waarom ze hadden beslo ten Gorbatsjov te schrijven. Zo vertelt een Amerikaanse Vietnam-veteraan dat hij de Sovjet-leider heeft gevraagd aandacht te besteden aan de problemen van de soldaten van het Rode Leger die zich in 1989 uit Afghanistan terugtrokken „opdat andere soldaten niet hoeven door te maken wat ik heb doorgemaakt". De Ameri kaanse generaal b.d. Gene La Roque, die meermalen schreef en vanuit het Kremlin ook ant woord kreeg, beroept zich erop met zijn briefwisseling te heb ben bijgedragen aan de ont spanning tussen Oost en West. Spaargeld Aandoenlijk is de moeder van drie kinderen uit een dorp in Pennsylvania, die na de aardbe ving in Armenië in december 1988 haar spaargeld, opzij ge legd voor Kerstmis, schenkt aan de slachtoffers. En dan is er een 13-jarig Iers meisje, dat Gor batsjov namens haar broertjes en zusjes, vriendjes en vriendin nen, dankt voor de val van de Berlijnse Muur, voor zijn be zoek aan de paus en voor de onluikende godsdienstvrijheid BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10