Feiten Koreaanse vrouwen gaven Japanse soldaten 'troost' 'Moslims in West-Europa moeten een stem krijgen' Israël kiest Bush als boeman Maandag 20 januari 1992 Redactie: 023-150225 JANINE BOSMA ALTAN ERDOGAN RONALD FRISART (chef) ONNO HAVERMANS PATRICK VAN DEN HURK HANS JACOBS JOLANDA OUKES JAN PREENEN SJAAK SMAKMAN Vertalingen: MARGREET HESUNGA LUUTJE NIEMANTSVERDRIET Vormgeving: RUUD BLOKHUIZEN 2 EN MENINGEN TOM JANSSEN woordigers van de Amerikaanse joodse gemeenschap, vanouds de sterkste Israël-lobby, die last hebben van het effect van de verkoelde betrekkingen. Zij be vinden zich in een moeilijke po sitie, ook al omdat de meesten moeite hebben met de politiek van de regering-Shamir. Niet alle Israëlische regerings vertegenwoordigers begrijpen de delicate positie van het Ame rikaanse jodendom. Er zijn er die botweg menen dat de Ame rikanen verplicht zijn hun wei gering zich in Israël te vestigen af te kopen met geld en invloed. Het Knesset-lid Avraham Burg (Arbeid) maakte het afgelopen weekeinde een briqf openbaar die is verstuurd door Yoram Et- tinger aan alle Israëlische con sulaten in de Verenigde Staten. Ettinger is met de rang van mi nister verbonden aan de am bassade in Washington, waar hij verantwoordelijk is voor de contacten met het Congres. In de brief zet hij de strategie uit een voor de consulaten en de vertegenwoordigers van de joodse gemeenschap, nu het uur van de waarheid of beter: de kredietgaranties is aange broken. Hij merkt op dat de populariteit van president Bush snel ver mindert en stelt voor daar ge bruik van te maken door een wig te drijven tussen de presi dent en de leden van diens par tij die het Israëlische verzoek steunen. Burg noemde Ettingers brief een poging zich te bemoeien met de interne besluitvorming van de Republikeinse Partij. „Stel je voor", zei hij, „dat in de Amerikaanse ambassade in Tel Aviv iemand een memo zou rondsturen waarin hij oproept om in de strijd om het leider schap van de Likud David Levy te steunen, tegen Shamir. Hoe zou de Israëlische publieke opi nie daarop reageren?" Ettinger verklaarde voor de Is raëlische radio dat zijn brief niet is bedoeld als een oproep voor de Amerikaanse joden om Bush te bestrijden. „Ik heb gezegd", zei hij, „dat alleen onconventio nele methoden om de krediet- garanties te krijgen het gevaar kunnen beperken dat er een conflict uitbreekt. Tot mijn spijt zijn er mensen die de term 'on conventionele methode' verta len als een conflict met de Ame rikaanse regering". Het incident laat zien dat de aanpak van de Israëlische am bassade niet alleen onconven tioneel is, maar ook weinig sub tiel. Maar eveneens dat de zaak van de kredietgaranties een be langrijke rol kan gaan spelen in de komende Israëlische verkie zingscampagne. Het is natuur lijk geen toeval dat de brief van Ettinger in handen is gespeeld van een parlementslid van Ar beid. De publikatie ervan ver hoogt de kans op de garanties niet. En als Israël niet voor tien miljard kan lenen gaan de be lastingen omhoog. De sociaal democraten zullen het niet na laten het kiezersvolk in te pepe ren dat ze de koppigheid van de Likud in hun portemonnee zul len voelen. m m ve*HA«N,.. De Zuidkoreaanse regering eist mogelijk smartegeld van Japan namens de tienduizenden Koreaanse vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog seksueel zijn misbruikt door het Japanse leger. Dat heeft het ministerie van bui tenlandse zaken in Seoul zaterdag gezegd. Het ministerie deed de uitlating enkele uren na het vertrek van de Ja panse premier Kiichi Miyazawa, die zaterdag zijn drie daagse bezoek aan Zuid-Korea afsloot. in militaire bordelen troost te bieden aan de Japanse man schappen. De militaire leiders realiseerden zich blijkbaar goed dat de ge dachte aan keizer Hirohito al leen niet voldoende was om soelaas te bieden aan de man die onder de druk van de Veel ophef is altijd gemaakt over Japans kamikaze-piloten. De 18- en 19-jarige studenten stonden in de rij, aldus de ovei levering, om te mogen sterven) voor keizer en vaderland. Het werd in die tijd poëtisch gevon- oorlogsomstandigheden ston den om, gelijk een kortstondig bloeiende kersenbloesem, neer te dwarrelen op vijandige doe len. Er is altijd veel minder ophef gemaakt over een veel minder poëtische kant van Japans oor logsmachine. Niet alleen ronsel de de Japanse legerleiding dui zenden studenten als kamikaze- piloot, er werden ook honderd duizenden vrouwen en meisjes te werk gesteld aan het front om den. Deels ging het om meisjes uit de Japanse provincie. Meer kwamen er uit Korea, dat sinds 1910 een Japanse kolonie was. Later, toen Japan China een maal had bezet, werden ook Chinese meisjes ingezet. Onfris Als het aan Japan had gelegen, was de waarheid omtrent deze onfrisse praktijk regelrecht de doofpot ingegaan. In de laatste dagen van de oorlog is de ad- mistratie over deze zogenaam de 'soelaas-vrouwen' of 'troost meisjes', een mooi woord voor prostituées, grotendeels ver brand, samen met zoveel ande re documentafie over de Japan se manier van oorlogvoering. Vervolgens heeft Japan jaren lang steevast ontkend dat de overheid de hand zou hebben gehad in het systematisch re- cruteren van met name Ko reaanse vrouwen voor het gerief van de keizerlijke soldaten. Dat er vrouwen waren die an ders beweerden telde niet. Net zo min telden de getuigenissen van artsen in dienst van het le ger die tot taak hadden de vrou wen te controleren op ge slachtsziekten. Steeds werd vol gehouden dat het ondernemen de particulieren waren die dit gat in de markt hadden gevuld. Een enkele keer werd het zelfs aan het initiatief van de vrou wen zelf toegeschreven.Verzoe- ken uit Zuid-Korea dat Japan eens serieus onderzoek doet naar de de ware toedracht rond de 'soelaas-vrouwen' zijn ofwel op onverklaarbare wijze in een la blijven liggen ofwel gewoon genegeerd. Taboesfeer Maar onder Zuidkoreaanse druk, gestaafd met documen ten, heeft Japan afgelopen de cember eindelijk haar stand punt inzake de Koreaanse 'soe laas-vrouwen' veranderd. De ontkenning werd ingetrokken, daarna werd schuld bekend en vervolgens volgden de veront schuldigen. De Japanse pre mier Miyazawa heeft vorige week tijdens zijn bezoek aan Zuid-Korea deze spijtbetuiging overgebracht aan president Roh Tae Woo. Uit demonstraties bij de Japanse ambassade in Seoul bleek duidelijk hoe hoog de kwestie van de gedwongen prostitutie onder Japanse over heersing de Koreanen nog steeds zit. Ondertussen werd in Japan het onderwerp uit de taboesfeer ge haald door het openstellen van een hot-line over de 'soelaas- vrouwen'. Ook mannen die van de 'soelaas-vrouwen' gebruik JERUZALEM AD BLOEMENPAAL CORRESPONDENT Als er de komende drie jaar een miljoen Russische immigranten in Israël arriveren - en dat is de schatting - dan zal Israël 27 mil jard dollar (45 miljard gulden) nodig hebben om de nieuwko mers op te vangen. Dat staat in een nieuwe bijlage bij het Israë lische verzoek aan de Ameri kaanse regering om tien miljard dollar aan kredietgaranties. Vorig jaar, op 18 september, be sloot president George Bush een antwoord op dat verzoek 120 dagen uit te stellen en die periode is nu afgelopen. Naar mate het uur van de waarheid nadert, stijgt in Israël niet de verwachting maar wel de span ning. Zozeer, dat het niet ieder een lukt het hoofd koel te hou den. Dat de betrekkingen tussen Is raël en de Verenigde Staten aan revisie toe zijn, is niets nieuws. President Bush ergert zich mateloos aan het Israëlische optreden in de bezette gebie den. Hij heeft duidelijk gemaakt dat Israël niet hoeft te rekenen op het hele bedrag aan krediet- garanties als de stichting en de uitbreiding van nederzettingen doorgaat Premier Shamir op zijn beurt houdt keihard vol dat hij liever een hypotheek neemt op de staat Israël dan toe te geven aan Amerikaanse druk. Het kostte hem de afgelopen maanden duidelijk moeite om zich niet in beledigende taal tot Washing ton te richten. Het zijn vooral de vertegen Koreaanse meis jes moesten de Japanse soldaten 'troost' bieden. Pas nu, zo'n zes tig jaar na het misbruik, durven de vrouwen hun verhaal te vertel len en wordt Ja pan om schade vergoeding ge vraagd. •foto ap hadden gemaakt reageerden. De meeste mannen zeiden nu mee te voelen met de vrouwen, maar geen enkele wroeging te hebben gehad over hun daden. Enkelen suggereerden dat de Ja panse overheid de vrouwen pensioen zou moeten betalen, net als andere oorlogsvetera nen. Er waren echter ook bellers die onder de aandacht wilden brengen dat sommige vrouwen in de militaire bordelen meer geld verdienden dan de solda ten zelf. Tot nu toe heeft de Japanse re gering niets toegezegd over eventuele compensatie voor Koreaanse vrouwen naar schatting zo'n 200.00 die tus sen 1918 en 1945 tot prostitutie werden gedwongen. Wel heeft premier Miyazawa instemming betoond met Roh's opmerking dat erkenning van het verleden de basis vormt voor werkelijk samenwerking. Als Japan duide lijk wil maken dat dit geen loze belofte is, zal ze zich serieus moeten buigen over compensa tie voor de Koreaanse 'soelaas- vrouwen'. Beter laat dan nooit Islamoloog Mohammed Arkoun wil islamitische vernieuwing PARUS «LOUIS BURGERS GPD De komst van de islamoloog professor dr. Mohammed Arkoun naar Nederland was al omstreden vóórdat hij een voet binnen de grenzen zette. Hij is een vrijzinning denker over de Koran. Daarom hoeft Ar koun niet te rekenen op de instemming van fundamentalistische moslims en hun geestelijke leiders. Misschien geeft de pro fessor morgen z'n eerste college islam aan de Universiteit van Amsterdam. Ook weer niet tot genoegen van iedereen. Maar zijn Arkouns opvattingen wel zo controver sieel? Louis Burgers sprak met hem in Pa rijs, waar hij lesgeeft aan de Sorbonne. De vinger schiet even uit. „Het kan niet zo zijn dat je wèl werkt in een land, maar géén inbreng hebt in het politieke leven. Zo schep je een getto-mentaliteit. Moslims voelen zich bedreigd, ze voelen zich onze ker. Ze hebben hier problemen. Daarom bouwen ze voor zichzelf een veilig systeem, een gesloten gemeenschap." Een dergelijk getto, ook al is het bedoeld als een geestelijke barrière tegen de buitenwe reld, blokkeert de uitwisseling van gedach ten tussen Europeanen en mohammeda nen, zegt Arkoun. Daarom biedt hij via zijn lessen in Bangladesh, Amman, Princeton en Harvard een nieuwe opening voor de jonge islamieten. „We lezen samen, en dan vertel len we elkaar wat we gelezen hebben." Uit zijn spreekt nog steeds verrassing: vaak biedt de Koran meer vrijheden dan men traditioneel dacht. Bekrompen Hij zegt het met nadruk: Zelfs het funda mentalistische FIS (Islamitische Bevrij dingsfront) in Algerije is anders dan de be krompen en rechtlijnige islamistische we reld in West-Europa. „Je kunt die partij niet reduceren tot dat niveau. Want het FIS be staat uit veel verschillende groepen, met hun eigen inzichten. Ze hebben alleen het zelfde doel, maar dat komt omdat Algerije al dertig jaar bestuurd wordt door een par tij, die de Algerijnse gemeenschap onder druk zet". Nu, met een jonge bevolking, veranderen de Noordaffikaanse landen. „De mensen willen leven. Ze willen werken, trouwen, kinderen krijgen. Die weten niet wat funda mentalisme is, wat islamitische theologie is. Maar ze hebben wèl gedachten over het le ven. Daarom verwerp ik het woord funda mentalisme, en word ik nerveus als ik het woord FIS hoor." Hij noemt het 'oneerlijk' moslims ervan te beschuldigen hun heilige boek op een fun damentalistische manier te lezen. „Moslims benadrukken deze fundamentalistische manier otn het heilige boek te gebruiken, dat geef ik toe. Maar dit komt niet voort uit de Koran. De Koran schrijft dat niet voor. Het komt voort uit de geschiedenis van moslim-gemeenschappen, vooral vanaf de koloniale tijd. Maar volgens mij komt het eigenlijk voort uit de evolutie van de islami tische gemeenschap sinds de dertiende eeuw". Algerije Arkoun maakt een duidelijk onderscheid tussen het leven van de moslims in Algerije en de besloten gemeenschappen in Europa. „Er is geen Europese staat die een demo cratische politiek voor deze minderheid ontwilckelde. Of om ze te zien als mensen die hun leven delen. Ze mogen alleen wer ken voor de gemeenschap, het vuil van de straat opruimen". Vandaar dat de moslims de moskee vaak zien als hun enige toevluchtsoord.-Ze zoe ken er steun. Daarom gelooft Arkoun dat ook de eenvoudige moslims een eigen stem moeten krijgen om zich in de Europese Ge meenschap te uiten. „Kijk naar mij. Ik ben een professor aan de Sorbonne. Maar daar nog nooit iets geschreven dat de gods dienstige opvattingen van moslims kon ver wonden". Naar vernieuwing streeft hij wel. Een soort 'verlichting' in de islamitische wereld, zoals het Westen die óok kende. Er moet ruimte komen voor een wetenschappelijke uiting van de islam. Er moeten gedachten uitge wisseld worden met de Europese, christelij ke denkers. En net als in de tiende eeuw, moet er ook in de moslim-wereld weer vrij uit worden gediscussieerd. Arkoun „De Algerijnen willen leven. Ze willen werken, trouwen, kinderen krijgen. Die weten niet wat fundamentalisme is, wat islamitische theologie is". «foto era buiten ben ik niets. Ik heb geen stem in de gemeenschap. Ik geef les, ik ben een leraar, ik werk zo goed als ik kan, maar voor de sa menleving besta ik niet". En dat, terwijl de mohammedaanse weten schap tussen de achtste en de twaalfde eeuw toonaangevend was. In die tijd al ver schenen er filosofische werken als die van Abu Hyan Ata Whidi, uit Baghdad. In de pe riode dat wij nog onder de Vikingen te lij den hadden, beargumenteerde hij dat een geestelijke pelgrimage een rituele kon ver vangen als het laatste onmogelijk is.Als een tocht naar de heilige stad Mekka on mogelijk is, kan een spirituele reis als alter natief dienen". Het boek werd door de imams verbrand, maar Arkoun verwijst er met duidelijke in stemming naar. Ook hij gelooft immers in westerse trant in het verschil tussen de wetenschappelijke betekenis van heilige boeken als de Bijbel en de Koran en hun symbolische waarde voor het geloof. Arkoun zegt met nadruk dat hij waarschijn lijk verkeerd begrepen zal worden, maar probeert toch in die achetrgrond zijn visie op de ramadan (de islamitische vasten maand) weer te geven. Vorige week kwam hij daardoor in botsing met enkele fanatie ke moslims: De Krant op Zondag schreef onder meer dat hij de ramadan in Neder land beschouwde als een aanslag op het menselijke lichaam. Dat bedoelde hij niet zo, zegt Arkoun nu. Mohammed Arkoun: „Zelfs het fundamenta listische Islamitische Bevrijdingsfront (FIS) in Algerije is anders dan de bekrompen en recht lijnige islamistische wereld in West-Europa". •fotoepa Wel maakt hij een duidelijk onderscheid tus sen het rituele aspect in het openbaar vasten en het geestelijk aspect, de loute ring. Vandaar ook de omweg via het boek uit de tiende eeuw: als het niet in de praktijk kan, dan maar 'spiritueel vasten'. En: „Ik Baghdad „In Nederland, in Duitsland, in Frankrijk bestaat een academische, intellectuele om geving. Zo was het in Baghdad in de tiende eeuw ook. Dat was humanistisch, zou ik zeggen. We hadden niet alleen imams. Zo moet het ook weer met de mohammedaan se jeugd in Europa gaan." Arkoun beschouwt het als een privilege om in West-Europa te leven. „Ik gebruik dit pri vilege om vrij denken te ontwikkelen. Het is een kans voor de islamitische wetenschap om van deze mogelijkheden hier te profite ren." De 'verlichting' in Europa, de indus triële en politieke revoluties, veranderde de structuur van de westerse samenleving, zegt Arkoun. Die juridische en institutionele breuk met het verleden ontstond niet in de mohammedaanse wereld. Dat leidde tot een definitieve kloof tussen Europa en het Midden-Oosten. Om die aansluiting te vinden, moeten de jonge moslims in Europa al op hun school opgeleid worden door goede leerkrachten, vindt Arkoun. „Belangrijk is dat we kijken naar de bevoegdheid van de leraren. Die moeten een moderne wetenschappelijke opleiding krijgen. Op dit moment is ner gens in Europa het niveau van de scholen hoog genoeg. Juist voor minderheden kan het niveau van de school niet hoog genoeg zijn."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 2