Rtv show TV-gidsen zwaar onder druk Eeuwige trouw aan Linda T T 'Voor mij een leuke erkenning' SES schiet nieuwe Astra de ruimte in Maandag 20januan1992 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: ANDRIES DETMAR ZO'N JONGEN ALS GORDON. Hij kan prachtig zingen en heeft nu een hit. Dat is de aanleiding dat hij wordt gevraagd voor optredens. Maar heeft hij verder repertoire om te laten horen? Als ik het vergelijk met hoe het vroeger was: je bouwde eerst een repertoire op en dan mocht je, als je geluk had, een plaat maken. Zingen, optreden: daar ging het om. Daar was je het vak voor in gegaan. (Greetje Kauffeld) CLOSE UP 'Europaverbiedt monopolie van publicatie programmagegevens DEN HAAG MONIQUE BRANDT Het bericht dat de Britse omroep BBC binnenkort geld wil zien voor publikatie van zijn programmagegevens, heeft tot veel onrust geleid bij de Neder landse dagbladen. Het Alge meen Nederlands Persbureau - dat de omroepgegevens na mens de NOS verspreidt - liet gisteren weten dat dag- en om roepbladen jaarlijks 500 Engelse ponden (ongeveer 1600 gulden) aan auteursrechten moeten gaan betalen voor publikatie van de gegevens. Tot nu toe zijn de gegevens gratis, al krijgt het ANP wel een onkostenvergoe ding voor de verspreiding ervan. Het persbureau heeft afgelo pen week veel telefoontjes van ongeruste dagbladuitgevers binnengekregen, zo laat ANP- woordvoerder RA Vecht weten. „Gezien de signalen die we kre gen, sluit ik niet uit dat de kran ten juridische stappen onderne men. Over enkele weken wordt daarover een gezamenlijke be slissing genomen." De gegevens van de BBC-pro- gramma's zijn vrij sinds het Eu ropese Hof vorig jaar oordeelde dat de Britse omroep onterecht een monopolie op de publikatie van de programmagegevens claimde. 'Derden' moeten ook over die gegevens kunnen be schikken, zo luidde het oordeel. De BBC besloot daarop een au teursrechtenvergoeding te eisen bij publikatie van de gegevens. Die vergoedingen zijn in Enge land niet gering: bladen met een grote oplage moeten de BBC jaarlijks zo'n 120.000 pond betalen. Omdat de BBC in Ne derland relatief weinig bekeken wordt, bedraagt de vergoeding voor Nederlandse 'partners' 'slechts' 500 pond. Braaf De Nederlandse omroep betaalt de BBC al een jaar lang braaf de gevraagde vergoeding. Met de vrees dat óók zij eens hun gege vens moeten vrijgeven. In de Mediawet is keurig vastgelegd dat alleen de omroepen zélf programma-gegevens in uitge breide vorm mogen publiceren. Dag- en nieuwsbladen krijgen het 'spoorboekje' met gegevens in zeer beperkte vorm aangele verd. En als het aan de publieke omroepen ligt, zal dat ook tot in lengte der jaren zo blijven, maar ze beseffen hun wankele positie maar al te goed. De Europese regelgeving verbiedt immers el ke vorm van monopolievor ming. Of daar in Hilversum sprake van is, zal in een inge wikkeld juridisch steekspel moeten worden uitgevochten. De uiteindelijke beslissing zal niet lang meer op zich laten wachten, want de omroepbla- denmarkt staat onder zware druk. Van alle kanten loeren uit gevers op de mogelijkheid een graantje mee te pikken van de financieel zeer aantrekkelijke markt. Om een schets te geven van de omvang ervan: ruim 85 pro cent van de Nederlandse huis houdens heeft een omroepgids in huis. De omroepbladen heb ben een gezamenlijke - weke lijkse - betaalde oplage van on geveer 4,6 miljoen. Bij een ge middelde abonnementsprijs van vijftig gulden, betekent dit een jaarlijkse omzet van 230 miljoen. Met de advertentie-in komsten erbij - omroepbladen zijn zeer aantrekkelijk voor ad verteerders - is de omzet naar schatting 300 miljoen gulden. De populaire Veronica-gids spant de kroon met een jaarlijk se winst van ruim tien miljoen gulden, VARA, KRO en NCRV en AVRO ieder een bedrag van rond de vijf miljoen. Daarnaast betekent elke nieu we abonnee voor een omroep een nieuw lid. Hoe meer lezers, hoe meer leden en hoe meer zendtijd. Het is dus bijna van le vensbelang voor de omroepen dat die inkomstenbron niet op droogt. Dreiging Een directe bedreiging voor de omroepen komt op dit moment van uitgever Pieter Storms, die met zijn Krant op Zondag vanaf 2 februari een wekelijkse kleu- renbijlage wil uitbrengen met programmagegevens voor de hele week. De krant wil de strijd met 'de Hilversumse monopo listen' aangaan. De NOS heeft al aangekondigd Storms voor de rechter te slepen als de plannen doorgaan. In de uitgeverswereld wordt de gerechtelijke procedu re met spanning afgewacht, want iedereen staat in de start blokken voor het geval de Krant op Zondag gelijk krijgt. En de publieke omroepen staan voor aan. De TROS bijvoorbeeld, heeft om kapers een stapje voor te zijn, alvast de TV-krant uitge bracht, gedrukt op de persen van Telegraaf-dochter Biegelaar en Jansen BV. Er wordt gefluis terd dat De Telegraaf interesse heeft in het blad als mogelijke bijlage. KRO, NCRV en AVRO en VARA onderhandelen met uit gever VNU - die ook een belang bezit in RTL 4 - voorlopig over de gezamenlijke uitgave van htm gidsen. Vanuit het buiten land heeft naar verluidt media gigant Bertelsmann, plannen om een huis-aan-huis-blad te beginnen, voorzien vi roepgegevens. RTL 4 heeft meermalen laten weten niet ge ïnteresseerd te zijn in het uit brengen van een tv-blad, maar toch... De meeste uitgevers denken vooralsnog niet aan een nieuw omroepblad; die markt is al be hoorlijk afgegraasd. Daarbij komt dat de prijs van het ge middelde omroepblad rond een gulden ligt en dat tegen zo'n la ge prijs moeilijk te concurreren valt. „Bovendien wordt wel eens vergeten dat veel abonnees/le den behoorlijk gehecht zijn aan hun oude, vertrouwde omroep blad", zegt Robert Briel, hoofd redacteur van de goedlopende Veronica-gids aan. „Iedereen denkt opeens dat het bijvoegen van programmagegevens hét wondermiddel is om de ver koop op te schroeven. Ze zullen wel merken dat dat onzin is." I rouwen mag tegen- I woordig weer. Wat heet, Linda de Mol moedigt het aan als Nederlands enige echte tv-koppelaarster. Tot voor kort kon het gebeuren dat mensen voor krankjorum wer den gehouden, zodra ze het waagden hun huwelijk aan te kondigen. Verwezen werd daar bij naar de gigantische hoeveel heid echtscheidingen. Hoeveel mensen die ooit twinkelend van geluk in het huwelijksbootje stapten zagen dat niet binnen de kortste keren schipbreuk lijden? Een innige relatie kon toch ook bestaan zonder dat boterbriefje. Maar trouwen mag weer. Het is zelfs mode, zoals ook stijldan sen. Soepjurken en tuinbroeken zijn nu echt afgedragen; kos tuum, jurk en rok hangen weer aan het knaapje. Zoals de nader hand overdreven geromantiseer de nieuwlichterij van de jaren zestig de reactie was op de trut tigheid van de jaren vijftig, zo is het nieuwe getut de reactie op de vrijheid in gebondenheid van voorgaande decennia. De huwelijksdag is de mooiste dag van je leven, de huwelijk snacht de meest gedenkwaardi ge. Althans, zo wordt het jongge- op de bok knallen liefden allemaal voorgespiegeld door hen, die het uit ervaring al lemaal denken te kunnen weten. Tjonge, wat wordt de waarheid geweld aangedaan, zodra twee mensen aanstalten maken hun wederzijdse genegenheid schrif telijk te bekrachtigen. En dat is geen loze kreet, het is een uitspraak die rust op per soonlijke ervaring. Misschien dat hier iemand het slecht heeft getroffen. Om misverstanden te voorkomen: Linda de Mol, Nederlands enige echte tv- koppelaarster. FOTO ATELIER BERNDROUABHI gra- burgerlijke stand. De spelletjes tis met de zweep. Wie voor volg- die gespeeld worden, vereisen auto's kiest, ziet de portemon- een grondige kennis van ie- nee eveneens afslanken in een mands anatomie. In de laatste tempo dat ze bij Weight aflevering kregen de mannelijke Watchers niet kunnen bijhou- kandidaten de afbeeldingen van den. En wat te denken van al het drie monden, drie ogen en drie eet- en zuipwerk? Hakt er ook in, neuzen voorgeschoteld. De op hoor! dracht van Linda: „Geef aan wei- En wat staat er nu helemaal te- ke neus van je aanstaande echt- genover? Een paar natte zoenen genote is." Voor een KNO-arts van tantes en de hulde aan het een abc-tje, maar ga d'r als een- het woord is die bruidspaar, dat verplicht vrijwil- voudige Jan Jurk met trouwplan- lig wordt rondgezeuld. En maar nen maar eens aanstaan. Er was dankjewel blijven zeggen na het er een, die woensdag alles goed niet zozeer met het huwelijk, wel vierde peper- en zoutstelletje in had. Dezelfde avond trouwde hij met de dag. De poespas rond ontvangst te hebben genomen. nog. Dat is snel ja, daar kunnen „Dat had u nou niet moeten ze zelfs bij Overtoom niet tegen- doen." trouwplechtigheid trekt doorgaans i op. bruidsparen voorbij. En die foto- Trouwen mag dus weer. Hooguit Voor degenen die daarvan nog graaf in het park maar vragen of mevrouw en meneer bereid de lichamen nog nenste buiten te keren, want \Z. o'n bijzonder standje levert dan doe, de t verdwaalde veertiger die t gen beter weten in nog jong wil doen gaat zich nog te buiten aan het moderne jaren zeventig-ge- I wee Russisch Blauwen, drie I Perzen, twee Cypersen, een -A. Rooie. Een hond, een pape gaai die het jazz-repertoire ook redelijk beheerst en een parkiet als fluitist. Het is een gezellige boel bij Greetje Kauffeld, die zondag de Gouden Notekraker van de Nederlandse Toonkunstenaars Bond ontving. „Een erkenning? Ja. En ook zo volko- nen onverwacht. Ik kwam net uit het ziekenhuis, geopereerd aan een dubbele liesbreuk. Dat was leuk thuiskomen." Er was meer reden voor vrolijkheid. Op 2 februari zit ze vijfendertig jaar in het vak („Ik vier het niet, ik denk er wel n"). En volgende week komt haar euwe cd uit: European Windows („Een jazz-cd met werk van louter Europese componisten, vanwege 1992 natuur lijk.") De NTB kende Greetje Kauffeld de Gouden Notekraker toe, omdat die bond graag levende muziek op de podia in Nederland stimuleert. „Dat moet ook. Het is heel erg dat er n televisie-programma's apart wordt bijgezegd: 'En het is live gezongen'. Alsof dat iets is waar een artiest trots op moet zijn. Zingen is toch gewoon je vak." Repertoire „Het is wel te verklaren. De platenmaat schappijen hebben zo'n macht gekre- 1 gen. Een artiest moet een hit scoren, dan pas kan hij verder. Tegelijkertijd hoeft hij, of zij natuurlijk, ook alleen maar een hit te hebben. Of-ie verder repertoire heeft is in eerste instantie niet interes sant. Maar ik hou m'n hart wel eens vast." „Dan denk ik bijvoorbeeld aan zo'n jongen als Gordon. Hij kan prachtig zin gen en heeft nu een hit. Dat is de aanlei ding dat hij wordt gevraagd voor optre dens. Maar heeft hij verder repertoire om te laten horen?" „Dat komt misschien wel. Maar als ik het vergelijk met hoe het vroeger was: je bouwde eerst een repertoire op en dan mocht je, als je geluk had, een plaat ma ken. En dat was niet eens het belangrijk- Greetje Kauf feld: „Ik deed bij Bep Rowold auditie als Greetje Kloet. Vond-ie niks, toen heb de meisjes naam van m'n moeder geno men. FOTO Greetje Kauffeld blij met onderscheiding ste. Zingen, optreden: daar ging het om. Daar was je het vak voor ingegaan." „Maar ik ben niet pessimistisch. Ik merk het bij de conservatoria, in Hilver sum en in Zwolle, waar ik les geef. Ik ha mer er daar op dat de studenten zich een repertoire eigen maken. Ik laat ze van alles horen. Ze maken daaruit na tuurlijk hun eigen keus, maar het gaat erom dat ze weten wat er is en wat ze het beste ligt. En je ziet daarbij dat ze qua optreden hun eigen mogelijkheden creëren. Ze gaan zelf ervaring opdoen. Ze richten meidengroepen op, ze vor men combo's, ze spelen in kroegen." Greetje Kloet In feite heb ik, bij The Skymasters, het vak ook op die manier geleerd. Ik was Zeventien toen ik begon. Ik deed auditie bij Bep Rowold. Als Greetje Kloet. Ik werd aangenomen en Bep zei: 'Kloet is niks'. De meisjesnaam van mijn moeder is Kauffeld. Zo werd ik Greetje Kauffeld. Op een gegeven moment was ik in de pools de populairste zangeres van Ne derland. Maar het gekke is dat ik het zelf nooit zo heb gevoeld. Corry Brokken was in mijn ogen populair en Mieke Tel- kamp." „Ik kreeg toen ook erg veel aanbiedin gen uit Duitsland. Op een bepaald mo ment moest ik gewoon kiezen. Toen ben daar ook gaan wonen. Ik heb er veel op getreden, veel platen gemaakt en met fij ne mensen gewerkt. Met Kurt Edelhagen bijvoorbeeld. Ik had hits. 'Leider eine slechte Kopie' en - net toen de Berlijnse muur werd gebouwd - 'Wir können uns nur Briefen schreiben. „Ik ben ook nog naar de Verenigde Staten geweest. Had mijn agente gere geld. Ik zou auditie doen voor een rol in een Hair-achtige musical. Hair was im mers zo'n succes eind jaren zestig. Maar voelde gelijk dat ik daar niet zou kunnen aarden. Ik hoopte gewoon dat ze me niet zouden kiezen en dat gebeurde ook." In die tijd zong was er nog geen sprake van de 'jazz-zangeres' Greetje Kauffeld. „Nee, maar ik had wel een beetje het ge voel dat ik dat in me had. Maar het is Joop de Roo geweest die het in me heeft gezien en me heeft aangemoedigd. Het was overigens heel moeilijk om in dat wereldje binnen te komen. Je hebt in de artiestenwereld gescheiden circuits en ik kwam duidelijk niet uit het jazz-milieu. Daarbij kwam dat ik bekend was gewor den als schlager-zangeres. De reacties liggen in zo'n geval voor de hand. Je ou de publiek begrijpt niet dat je verandert en de mensen in de jazz vroegen zich af wat ik kwam doen. Het heeft al met al tien jaar geduurd voordat de acceptatie kwam, na heel veel doorzetten en incas- „En nu gaat het goed. Ik treed nu overal in het land op. Ook op grote festi vals als North Sea. Met Peter Nieuwerf op de gitaar en met de saxofonist Jan Menu. Het is een wat merkwaardige combinatie, een moeilijke ook, maar je kunt songs zo ragfijn brengen." „In deze combinatie heb ik ook Euro pean Windows gemaakt. Met composi ties van onder anderen Kurt Weill, The Beatles, Noel Coward, Charles Trenet, Charlie Chaplin en van Dick Schallies. Het zijn zulke mooie songs. Het was boeiend om een keus te maken." weer een artistiek verantwoorde plaat voor het album op. Op de grote dag word je geleefd. Dat vreet zoveel energie, dat me nigeen de huwelijksnacht niet in de armen van de partner, maar in de armen van Morpheus doorbrengt. Niet zodra twee mensen beslui ten legaal onder één dak te wo nen of meteen staan bloed- en aanverwanten te dringen om in te breken in hun privacy. Ge vraagd en ongevraagd wordt de bruid vooraf volop geadviseerd over bruidskleding en, als inves tering in de toekomst, over posi tiekleding. En dan al de kosten, die met een huwelijksdag zijn gemoeid. Even een kladje ma ken. Het begint met het betalen van gemeentelijke leges. Geeste lijken doen het ook niet pro deo. Attentie romantici: trouwkoet sen kosten kapitalen, die knollen lopen niet voor niets naar het gemeentehuis en die koetsiers heeft zich op enkele onverbeterlijke uit zondering na overleefd. Zij het aangepast volgt menige jongere niet op de hoogte waren: Love Letters levert het onomstotelijke bewijs dat de emancipatie de maatschappij danig onderstebo ven heeft gewoeld. Niet langer hoeft man een ingewikkelde ver overingsceremonie op te voeren vrouw te 'veroveren', vrouw de weg die ouders en voorouders stapt thans vrij en kordaat op eens bewandelden. Al zal het man af. Desnoods wordt de mid- niet veel meer voorkomen dat de dencirkel van het terrein van een pa van dochter aanstaande betaald voetbal-organisatie op- schoonzoon ontbiedt om naar gezocht voor een alternatieve diens salaris en vooruitzichten te paringsdans. Denk je in je on- informeren. schuld een thuiswedstrijd van Maar in plaats daarvan hebben FC Utrecht te bezoeken, ver- we nu Love Letters Linda, dat schijnt daar ineens een bekend scheelt. Neerlands geliefde pra- gezicht: „Lieveling, wil je met me tende plastic pop die als ongedi- trouwen?" plomeerde huwelijksmakelaar Niet eens zo lang geleden was van opwinding bijkans hyper- the sky the limit. Nu kan het ge- ventileert en als gevolg daarvan beuren dat iemand hangend aan slordig articuleert. een parachute je voorbij zweeft Waar het in Love Letters en bij met de vraag of je haar levens- geachte Oosterburen i Traumhochzeit (RTL Phis) i i gaat, laat zich e lang wil begeleiden. Nergens ben je tegenwoordig nog veilig. Vroe ger kon iemand na ampel be- voudig uitleggen. Drie stellen die raad nog 'nee' zeggen in de be- voomemens zijn elkaar trouw te slotenheid van een raadszaal, beloven, strijden met elkaar om Maar doe dat maar eens met een voorrang als het gaat om een paar miljoen getuigen bovenop gang naar de ambtenaar van de je lip. De Luxemburgse satellietocga- nisatie Société Europénne des Satellites (SES) heeft definitief besloten om in 1994 een vierde Astra-satelliet de ruimte in te schieten. Deze Astra lD-satelliet zal voornamelijk dienst gaan doen als reservesatelliet, in het geval een van de bestaande As- tra-satellieten het laat afweten. RTL 4 is een van de vele stations die via deze satellieten uitzendt. Volgens een SES-woordvoer- der wordt volgende maand in Segundo (Califomië) een begin gemaakt met de bouw van de lD-satelliet. Medio 1994 moet het gevaarte met een Ariane-ra- ket de ruimte worden ingescho ten. De Astra ID heeft de be schikking over 18 'transpon ders', aansluitingen voor tv-ka- nalen. De meeste van deze transponders zullen voor reser ve worden vrijgehouden. In de toekomst wil SES via deze Astra ID het signaal voor HDTV door gaan geven. Op dit moment 'hangen' twee Astra-satellieten (IA en 1B) bo ven de evenaar. Media 1993 moet Astra IC, die momenteel gebouwd wordt, in de atmos feer worden gebracht. Via de eerste twee Astra-satellieten worden onder andere de signa len van RTL 4, RTL Plus, Sport net, MTV, The Childrens Chan nel en FilmNet uitgezonden. STRIPS BOLLEBOOM BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10