Rtv show 'De vraag is of een gladder, gelikter produkt mooier is Sinatra in nadagen gevoeliger dan ooit Geluidhinder Vrijdag 17 januari 1992 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER «JAN VAN DER NAT «GERARD VAN PUTTEN® Vormgeving: ANDRIES DETMAR CLOSE UP Holle vaten klinken het hardst, maar vlak Tineke ook niet uit. Niets en niemand ontziend raast ze telkenmale door haar eigen babbelprogramma. Het zal wel met een overdosis geest drift te maken hebben. Hoewel Tineke de Nooij elke za terdagmiddag op RTL 4 het te gendeel probeert te bewijzen, is ze niet het leeghoofd dat velen in haar zien. Vraag Sonja maar, die de rok van Xantippe aantrok om Tineke aan te spreken op haar vakbenadering. Maar niet Tineke werd voor het volk te kijk gezet, het was Sonja die compleet onder de tafel werd geluld. Iemand die zich bij de omroep tot zijn/haar pensioen staande moet zien te houden met een praatje en een plaatje, krijgt dat echt niet voor elkaar. Tineke is dus verre van oppervlakkig, ze is in principe veelzijdig en zoals ze zelf met recht zegt, een vakwijf. Op het zendschip Vero nica werd ze begin jaren zestig gedoopt als radiomedewerkster. Nadat in 1973 de toenmalige minister van crm, de begin deze week overleden Harry van Doom, Veronica voorgoed aan de ketting had gelegd kwam Ti neke bij de NOS terecht. Tineke gaf al snel te kennen dat ze aan wal niet stuurloos wilde rond dolen als de voormalige radio- pirate die bij wijze van gunst een luchtig tv-programmaatje op de zondagmiddag mocht ko men presenteren. NOS-Laat blijft op vaste tijd HILVERSUM CPD Het tijdstip waarop NOS-Laat uitzendt is, tenminste voor dit tv-seizoen, veilig gesteld. Een woordvoerster van het Com missariaat van de Media heeft dit gezegd in reactie op uitspra ken van de Stichting Educom en Teleac, die woensdag heb ben gepleit voor een wijziging van net zendtijdindelingenbe- sluit 1991/1992. De Educom is een educatieve omroepcombi- natie waarin Teleac, de Neder landse Onderwijs Televisie NOT, en de RVU/educatieve omroep samenwerken. De pro gramma's van Jeleac werden, wegens veranderingen in de zendtijd van NOS-laat, afgelo pen oktober verschoven van 22.45 naar 23.15 uur. Educom en Teleac eisen nu verandering van de zendtijdin deling op basis van een uit spraak van de Raad van State, eerder deze week, dat het Com missariaat ten onrechte ak koord zou zijn gegaan met de zendtijdwijziging. Wat hen be treft moet de discussie over uit zendtijden dan ook weer ge opend worden. Voor de aan vangstijd van NOS-Laat zal dit in het huidige televisie-seizoen echter geen gevolgen hebben, omdat net nu te laat is om te gaan schuiven met de zendtij den. Educom claimt dat Teleac door de latere aanvangstijden een schade heeft geleden van tachtigduizend gulden. De stichting moest lesmateriaal aanpassen en cursisten meld den zich af. Educom overweegt een schadevergoeding te eisen in een civiele procedure. De stichting wacht nu een uitnodi ging van het Commissariaat af om te overleggen hoe de door de stichting geleden schade on gedaan kan worden gemaakt. Na dat overleg beslist Educom over eventuele juridische stap pen. Zeven steden in race Euronews HILVERSUM CPD De European Broadcasting Union, de overkoepelende or ganisatie van Europese publieke omroepen, zal volgende maand beslissen in welke Europese stad de hoofdvestiging van de te starten nieuwszender Euronews komt. Na een eerste schifting zijn nog zeven van de vijftien steden dje zich hadden gekan dideerd, overgebleven. Dat zijn de steden Bologna, Charleroi, Lille, Lyon, Thessaloniki, Miin- chen en Valencia. De NOS neemt geen deel in Euronews. Om die reden heeft geen Neder landse stad zich gekandideerd. SINATRA'S SONGS vormen voor sommigen een illu stratie van zijn legendarische levenswandel. Maar voor wie weinig belang stelt in het liefdesleven van Nancy Reagan, Ava Gardner of Mia Farrow geldt pre cies het omgekeerde: de spanning zit in de muziek, de rest is bijzaak. De geestelijke vaders van de tekenfilmheld Pumo aan het werk met hun afstandse computer. V.l.n.r. Hans Wess ROTTERDAM ALE VAN PUK Het tekenfilmventje Pumo, dat bij de VPRO op zondag ochtend tal van spannende avonturen beleeft, is 'geboren' op een aftandse computer. Ma kers van de film: drie oud-leer lingen van de Rotterdamse Kunstacademie. Met hulp van drie goedkope Amiga spelcom puters, aangeschaft met ge leend geld, en het Amerikaanse instructie-boekje 'Hoe schrijf ik een scenario' werden de Purno- films gemaakt. Hans Wessels (28), Marcus Vlaar (27) en Michael Bas (28), hebben kort geleden ook een naam bedacht voor hun pro- duktie-bedrijfje in oprichting: 'Hootchie Cootchie Cartoons', vrij naar een term uit de Ameri kaanse bluesmuziek. Op de Academie volgden ze de teken- en schilderlessen. Ze maakten er ook kennis met de mogelijkheid via eenvoudige computers kunst te scheppen: „We hadden alle drie een soort nieuwsgierigheid naar de moge lijkheden, die de video-compu tertechniek ons kon bieden. We wilden ons niet tot schilderen, tekenen en ontwerpen alleen beperken." Verbazing In Hilversum vervolgden ze hun opleiding in 1988 op de Acade mie voor Beeld- en Mediatech nologie. Ze leerden er hoe je cartoons maakt en korte anima tie-filmpjes. „Via een vriend die wist dat de VPRO animaties in een programma nodig hadden, kwamen we in contact met ie mand van de VPRO-tv. „Laat maar eens wat zien", zei hij, maar we hadden niets. Om toch wat te tonen,hebben we een knullig tekeningetje ontworpen. Tot onze niet geringe verbazing kregen we de opdracht anima ties voor de serie 'De toren van Pizza's' te maken. Terug in Rot terdam is toen op onze compu ter het Pumo-figuurtje al ont staan. Dat was twee jaar gele den. Veel primitiever, kijk maar." Op een van de drie compu ters, die op met cartoonstrips bezaaide forse werktafels staan, verschijnt een inderdaad heel simpel Pumo-figuurtje. „Toen de 'De toren van Pizza's' was afgelopen zeiden ze bij de VPRO: „Waarom dienen jullie zelf niet eens een voorstel En toen bedachten de heren, dat het ventje Pumo een reis in de ruimte moest gaan onderne men. Hij gaat op zoek naar de verloren schoonheid van zijn aanstaande, een prinses. Nieuwe opdrachten „Mooi bedacht, maar hoe zet je zo'n verhaal om in een echt sce nario. Dat hadden we nergens geleerd", vertellen Hans, Mar cus en Michael, elkaar steeds aanvullend: „We hadden wel dat dikke Amerikaanse scena rio-leerboek. Aan de hand daar- els, Marcus Vlaar en Michael Bas. foto ap van hebben we eerst een proef- scenario geschreven, en her schreven. In totaal zijn we er wel zo'n negen maanden mee bezig geweest." De tekenfilm Pumo had nieu we opdrachten voor het Rotter damse trio tot gevolg. De VPRO- gjds wilde voor de Achterwerk pagina zes getekende Pumo- strips gedurende de zes weken, waarin Pumo op Nederland 2 te zien was. En van de VPRO-tv kreeg het drietal opdracht ani maties te maken voor een nieuw tv-programma. Daar zijn ze nu druk mee bezig. „We zijn nu ook van plan een serieus bedrijfje op te starten. En voorlopig blijven we met on ze goedkope computertjes wer ken. Dat heeft dan wel niet dat gladde en gelikte resultaat als duurdere uitvoeringen, maar het grote voordeel is, dat je sneller en goedkoper kunt wer ken. Bovendien is het de vraag of dat gladde en gelikte wel zo veel mooier is." Tekenfilmheld Pumo 'geboren' op aftandse spelcomputer The Voice benut brom in stem optimaal LOS ANGELES M STEYN THE INDEPENDENT Als in andere jaren was Frank Sinatra vorig jaar dikwijls in het nieuws. Ditmaal, omdat hij het met de vrouw van ex-president Ronald Reagan zou hebben ge daan. Zingen doet the Voice nog steeds. Voor sommigen vormen Sina tra's songs slechts een il lustratie van zijn legen darische levenswandel. Maar voor wie weinig be lang stelt in het liefdesle ven van Nancy Reagan (of Ava Gardner, of Mia Farrow) geldt precies het omgekeerde: de span ning zit in de muziek, de rest is bijzaak. Net als de rookringen, de open boordjes en de naar ach ter geschoven hoeden op de platenhoezen beves tigt Sinatra's levenswan del slechts wat de songs ons al vertellen. De wilde liefdesroes van Songs for Swingin' Lovers of de sombere berusting van In Tire Wee Small Hours - Sinatra heeft het allemaal meegemaakt. Dat Sinatra's doen en laten zoveel belangstel- Frank Sinatra: ook met een rasp in z'n stem nog prettig om naar te luisteren. ling wekken, is ironisch. Sinatra's voorgangers Al Jolson, Bing Crosby hielden van zingen, had den lol en verdienden en pas sant handen vol geld. Sinatra was de eerste grote 'entertainer' die het populaire lied tot een kunstvorm verhief - weliswaar day en andere vrouwen met geen kunst met een grote K, veel gevoel voor de logische schelle, 'ploppende' bijgeluiden de zaal in. Als muzikale invloeden noemt Sinatra vaak Billie Holli- r toch een kunst die dezelf de zorgvuldige voorbereiding vergt als een succesvolle opera carrière. Sinatra's luchtige stijl is het resultaat van veertig jaar nauwgezette planning, een uit gekiende samenstelling van zijn albums, quasi-nonchalante mu zikale arrangementen en geraf fineerde stembuigingen die de populaire song hebben verrijkt met een palet van verfijnde emotionele nuances, zoals bij voorbeeld zelfverachting. Een halve eeuw geleden was het ver schil tussen Crosby en Sinatra al duidelijk. Vakkundig inzicht De eerste zangers uit het micro foontijdperk stonden achter hun microfoon en gebruikten hem alleen als stemversterker. Sinatra wiegde de ouderwetse standaardmicrofoon heen gang van een dramatische song. Hij was de eerste mannelijke zanger die hun repertoire over nam en die smartlappen met dezelfde intensiteit bracht. De zoetgevooisde zangers van de jaren dertig brachten suikerzoe te romantische songs waarin leed werd verdoezeld. Nooit zongen ze dat ze door hun vrouw waren bedrogen. Met masochistisch genoegen zocht Sinatra juist dergelijke songs een oplossing voor gevon den: we zorgen gewoon dat de woorden op de mu ziek passen." In 'Without a Song', in 1941 opgenomen met de Tommy Dorsey-band, zijn alle specifieke kenmerken van Sinatra's stijl al in de kiem aanwezig. Er doen vele verhalen de ronde over hoe Sinatra zichzelf heeft geleerd z'n prachtige vloeiende legato-passages te zingen. Zo zou hij veel onder water zwemmen om zijn longinhoud en zijn ademhalingscontrole te vergroten. Of hij zou een oude Indianen-truc heb ben geleerd, waardoor hij doorzijn mond kan uit ademen terwijl hij tegelij kertijd door zijn neus ina demt. Maar misschien heeft hij de kunst wel ge woon afgekeken van het trombonespel van Dorsey, die de lucht gelijkmatig en beheerst uitstoot in lange lyrische frasen. Op vroege opnames volgen Sinatra en Dorsey elkaar vaak op de voet en lijkt Sinatra's stem soms griezelig veel op een trombonesolo in woorden. Verfijnd Sinds die begindagen heeft Sinatra zijn techniek aan zienlijk verfijnd en verder ontwikkeld. Tegelijkertijd heeft hij altijd zijn beper- archieffoto ap kingen gekend. Terwijl Bing Crosby's repertoire onder andere bestond uit Ierse ballades, spirituals en country western, beperkte Sinatra zich tot de super-Amerikaanse swin gende vierkwartsmaat. Maar dat betekent niet dat Si natra gauw verveelt. Zijn groot ste kracht ligt in zijn consonan ten. Zijn beste opnames staan bol van verrukkelijke 'moord- consonanten', zoals in 'All Or Nothing At All': 'Hey, please don't bring your lipppps close to my cheekkk!'. Ronduit mees terlijk is Sinatra wanneer hij de woorden laten stuiteren op het ritme. In het begin kreeg Sinatra de smalende kri tiek naar het hoofd geslingerd dat hij zijn songs bracht, alsof hij de tekst geloofde. En inder daad vereist zijn repertoire een Tegenwoordig is Sinatra's stem niet meer wat hij vijftig zijn carrière jaar geleden is geweest. Het le gato is verdwenen en langza merhand is er een soort 'brom' ingeslopen, iets wat geschoolde zangers beschouwen als een stemdefect. Maar Sinatra heeft zekere arrogantie: al zijn songs deze '.tekortkoming' aangegre- zijn in de eerste persoon gesteld pen om tegen het einde van zijn speciale r biografisch. Maar w seksuele bravoure die velen gende zanger, omdat we weten beschouwden als een goedkope dat hij in het volgende lied vol truci maar die in werkelijkheid berustte op vakkundig inzicht in de mogelijkheden en beper kingen van dit technische hulp middel. Nog steeds beweegt Si natra de microfoon heen en weer als een visser die zijn eigen amandelen aan de haak pro beert te slaan, onveranderd stuurt Sinatra als enige zanger zijn p's en andere lastige me deklinkers zonder hinderlijke overgave bij ons uithuilt. Bo vendien is dat toch juist wat we willen: rauwe emoties? Sinatra heeft altijd gestreefd naar artistieke waarachtigheid. Hij weigert een muzikaal effect te jagen als dat ten koste auto- zangcarrière (hij is in december slikken de 76 jaar geworden) alsnog zijn repertoire te verbreden. Wan neer hij 'Thanks For The Me mory' zingt, klinkt hij door het raspende geluid nog kwetsbaar der, nog gevoeliger. De meeste zangers kennen een kort moment van glorie, waar ze de rest van hun leven op moeten teren. Sinatra staat nog volop in de schijnwerpers, gaat van de tekst. „Frank zingt ontwikkelt zich nog steeds, de woorden", zegt Jule Styne, laat, het horen wil nog zijn voormalige flatgenoot en altijd horen hoe het wel moet. componist. „Anderen zingen de noten. Maar daar hebben Vertaling Margreet Heslinga STRIPS BOLLEBOOM Tinus' meldde zich aan voor de regiecursus vap de NOS. En leerde daar een tv-uitzending verantwoord op de kijkers losla ten. Maar in de regiekamer lag blijk baar niejt haar grootste interes- Tineke is niet het type dat graag achter de schermen werkt, ze staat liever op de voorgrond. Stralen tussen sterren. Speciaal voor het programma blad Avrobode/TeleVizier trok astroloog Marc Lichtezeel in 1976 haar horoscoop. Nu zijn er hele volksstammen die de ster renwichelarij bestempelen als baarlijke nonsens. Spreek een astronoom in vredesnaam niet aan als astroloog, de weten schapper in kwestie zal zich tot in het diepste van z'n ziel ge krenkt voelen. Maar toch, lees wat Lichtezeel destijds over 'Stier' Tineke in de sterren 'zag': „Een spraakzaam dametje, zeer innemend en charmant, nooit en nergens verlegen; weetgierig naar wat anderen hebben te zeggen, al was het alleen maar om een aanleiding te vinden haar eigen opmerkingen en opi nies te spuien en die worden er dan vaak ondoordacht, zon der veel overleg, uitgeflapt." Wie nu nog durft te beweren dat astrologie vrijblijvende kof- fiedikkijkerij is, moet met beide benen buiten de realiteit staan. Tenzij die sterrenwichelaar vooraf gewoon een paar stuk kies heeft doorgenomen, waarin Tineke zich als een open boek heeft laten lezen. Zelden zal iemand raker gety peerd zijn. Niet te geloven, wat kan dat mens leuteren. Opmer kelijk genoeg deed ze dat vroe ger bij Radio Veronica bedui- neke is er zo een die veelvuldig zendt en weinig ontvangt. Haar antenne staat op zichzelf ge richt Ze geneert zich er niet voor als een kwekkende spook- rijdster dwars door een interes sante verhandeling van een stu- diogast heen te brullen, omdat ze wordt afgeleid door bijvoor beeld een loslopende hond op de studiovloer. Of door een pol lepel, die voorbij zeilt. Dat kan namelijk ook. Want bij Tineke wordt niet alleen gepraat, ge schreeuwd en geblaft, er wordt ook gekookt, gegeten en ge dronken. Een talkshow gedipt in een immense pot vol culinai re saus, dat is 'Tineke' eigenlijk. En haar zuster mag er elke week Tineke weet wat het is om met camera en microfoon om te gaan, maar laat dat helaas te weinig zien. Natuurlijk moet er vaart zitten in een tv-program ma, maar het kan toch nooit de bedoeling zijn een gast na an derhalve zin tetterend het zwij gen op te leggen, omdat de vol gende studiogast reeds op z'n stoel zit te wippen om even la ter door Tineke overstemd te worden. Haal dan minder men sen naar de studio, doe die hond een halsband om en hou die pollepel in de pan. Dag Tineke. Namens allemaal dim toch een keer. Enthousias me prima, maar kap met dat aangedikte gedoe. Anders ga je meer en meer op die pop van Paul de Leeuw lijken. Meer dan een paar ons zaagsel heeft die niet te bieden, de echte Tineke heeft meer inhoud. Sonja weet dat nu, maar hoe vertellen we het al die anderen? Zo'n twee gesprek als met Barend is gauw vergeten. Tineke. Ze hoort haar studiogasten, dend minder in Koffietijd, qua titel toch veel meer een pro gramma geschikt voor een hoop geleuter. Maar indertijd hield Tineke haar presentatie veel meer cool, ingetogen, zakelijker. Meestal komt de kalmte met de jaren, zo niet bij Tineke. Haar mond produceert per uitzen ding meer decibels. Onvoorstel baar die erupties, het scheelt niet veel of ze zorgt voor extra- werkgelegenheid bij de stichting Geluidhinder. Nu twee jaar geleden veroor zaakte Tineke anderszins voor opschudding. Na bijna dertig jaar onderbroken door een jaartje NOS zo ongeveer het boegbeeld van Veronica te zijn geweest, stapte ze over naar Van den Ende's eigen show boat. Dat gaf me even een dei ning op de kamer van Rob Out. uisteren doet ze zelden naar ze. archieffoto anp Hoe een vroegere etherpirate toch nog het TV 10-avontuur zocht. Bijna was ze in het kiel zog van onze ambitieuze amu sementsbaas gestrand, nadat vanuit Den Haag het veto was uitgesproken over commerciële tv in Nederland. En die Out maar rancuneus roepen: „Bij Veronica weg betekent er nooit Gelukkig voor haar wist Van den Ende via een Luxemburgse omweg alsnog zijn tv-program- ma's de huiskamer in te krijgen. Dag allemaal, daar begint het elke zaterdagmiddag mee. En dan barst Tineke als een opge fokte Tante Pollewop los. Van nature toch al nadrukkelijk aan wezig, overschreeuwt ze zich zelf en vooral anderen. Ze hoort haar gesprekspartners, naar hen luisteren doet ze sporadisch. Ti- BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 6