Rtv show Soms zit ik zelf ook te snotteren Meeste skinheads zijn brave jongelui' Mag het iets meer zijn? 10 MIEKE TELKAMP: „Wat er bij m'n crematie wordt gedraaid? In elk geval niet Waarheen, Waarvoor." Maandag 13 januari 1992 ruitte: 023-150191/023-150192 ineke van der meer «jan van der nat» gerard van putten Vormgeving: ralph kleinhout Mieke Telkamp als biechtmoeder van bedroefde mensen CLOSE UP De antwoorden van Mieke Tel kamp (57) op brieven van lezers van het roddelblad Weekend wer den onlangs gebundeld in het boek ,M'n arm om je heen'. Met een inleiding van Jos Brink. „Jos en ik: we zijn gabbertjes". Twin tig jaar na 'Waarheen, waarvoor' praat ze over haar artiestenleven, 01- denzaal, het Ave Maria in de Plechelmus en het rid derschap in de Orde van Oranje Nassau. Zonne bank-bruin, sigarettepijp- je in de hand en chique gekleed. „Wat er bij m'n crematie wordt gedraaid? In elk geval niet Waar heen, Waarvoor." Ze weet het nog als de dag van gisteren. Niets vermoedend had ze die avond, nu twintig jaar geleden, bij Willem Duys in de Vuist gezeten. Even zingen en wegwezen, niets bijzonders. „Ik zong er m'n nieuwe plaat. A capella, zonder orkest. De ande re dag belde Willy Alberti op. Kleine Willy: ik kende hem nog van de Sleeswijk Revue. Hij was in die periode eigenaar van een aantal platenzaken. Marie, schreeuwt hij door de telefoon, je hebt een hit. Ze gaan als war me broodjes over de toonbank. Ik zeg: je bent gek. Maar nog diezelfde week stond 't al num mer één: 'Waarheen, Waarvoor'. En het was er niet weg te bran den." Oprecht verbaasd Dat het zo'n succes is gewor den, heeft haar oprecht ver baasd. Mieke Telkamp had een tijdje niet gezongen en wilde weer kalmaan beginnen met optreden. „Ik had nooit gedacht dat het zo'n vlucht zou nemen naar crematoria en die dingen. De inhoud sprak aan, denk ik. Ik heb dat zelf ondervonden, toen mijn man zeven jaar gele den stierf. Toen heb ik de ware betekenis van het lied pas leren kennen. Daar komt nog bij dat ik het a capella zong: dat deed 't op een of andere manier." Ze meent met recht te kun nen zeggen een lféd te hebben nagelaten. Een hymne is het, zegt de vroegere zangeres. „Ik heb het daarna ook nog vaak op het altaar gezongen. De mensen bleven er om vragen. Gek is dat, het was gewoon Amazing Grace op z'n Nederlands. Toen m'n broer Eddy vorig jaar in Austra lië stierf, hebben ze het daar uit volle borst bij z'n graf gezongen. Dat is daar heel gewoon. Zelf kom ik tegenwoordig nog wel eens bij crematies waar het ge draaid wordt. Of ik er bezwaar tegen heb, vragen ze dan altijd. Waarom zou ik, het is toch de wens van de overledene? Wel doet het me altijd wat. Mensen die zich de hele tijd hebben goedgehouden, breken bij dit lied. En het gekke is: ik zit er dan zelf ook bij te snotteren." Overstuur Zo'n crematie heeft wel iets, vindt Telkamp. Als haar tijd is gekomen, laat ze zich ook cre meren. „Ik wil niet in de nare, kouwe grond. Ik wil niet dat ten. Dat heb ik bij mijn zusje wel gemerkt. Iedere keer er maar naartoe, naar dat kerkhof, en dan hartstikke overstuur te rug. Vaak zette ik er bloemstuk - jes neer. Kwam je de andere dag terug: waren de bloemen weg. En dan weer janken. Mijn ou ders liggen in De Lutte. Ik ben er wel eens geweest, maar ik mijd die plaats zoveel als ik kan. Je schiet er niets mee op." Mieke Telkamp kijkt met vol doening terug op een „mooie loopbaan." Ik heb een rijk le ven, zegt ze, en die uitspraak komt recht uit haar hart. „Ze hebben me ooit drie carrières voorspeld. Nou, dat is uitgeko men. De eerste in de jaren zes tig, met al die Vera Lynn-achti- ge liedjes, die reizen in Duits land. De tweede na 1971. De periode van Waarheen zal ik maar zeggen. Ik ben altijd be nieuwd geweest wat dan die derde zou worden, of ik nog een keer zou stoppen en opnieuw beginnen. Maar ik weet nu het „Ik ben geen type dat moet sterven in het harnas. Daan/oor hang ik te veel antwoord: het schrijven, het helpen van mensen, zoals ik dat nu doe." Het is begonnen met 'Een Hart onder de riem'. Was een radioprogramma. De TROS vroeg me in '85, een paar maan den na het overlijden van mijn man, of ik het wilde doen. Het voorlezen van brieven, het be antwoorden ervan en een plaat je draaien: je kent dat wel. Ik deed het live. Het sloeg gewel dig aan. De mensen kenden me nog. Ik was en bleef die zange res van 'Waarheen, Waarvoor', die zelf ook het nodige had meegemaakt. Veertien opera ties, waarvan twee nog als kind in Oldenzaal: buikvliesontste- king, bediend en op 't randje van de dood. M'n man gestor ven. Nee, ik wist echt wel waar ik het over had." Mensen helpen Mensen helpen deed ze altijd al graag. Ooit wilde ze verpleeg ster worden. „Dat is er niet van gekomen, maar het komt steeds weer terug. Niet dat ik de men sen nu van hun problemen af help, maar ze kunnen zich ten minste eens uiten. Dat zie je ook in die rubriek voor Week end. In feite is dat de voortzet ting van dat radioprogramma. De mensen schrijven zich let terlijk leeg. Epistels van acht, negen kantjes, met hun hele hebben en houen erin. Die kort ik dan in en schrijf er een ant woord bij. Sommige behandel ik niet de rubriek. Die krijgen dan privé een antwoord. Maar een antwoord krijgen ze altijd." - Maar je schrijft die brieven toch zelf? „Ach, dat zeggen ze altijd. Je moest eens zien wat er weke lijks binnenkomt. Zo'n groot pakket. Wonderlijke, slecht ge schreven en nauwelijkse leesba re brieven. Relatieproblemen, incest, rouwprocessen, kinde ren, vooral ook veel kinderen die schrijven. Daar worstel ik me dan doorheen. Over het ant woord probeer ik echt na te denken. De ene keer is dat mak kelijker dan de andere. Meestal zeg ik dat ze eens moeten pra ten. Praten helpt altijd. Een en kele keer zit er een nepbrief bij. Dat merk je meteen. Ik bel dan Documentaire geeft geen verklaring voor negatief imago hilversum annemiek huyerman „De grootste groep skinheads bestaat puur vanwege de mu ziek, moet ik dan mijn haar la ten groeien omdat er ook slech te skinheads rondlopen?", vraagt Eric in Yoy, programma voor jongeren vanaf twaalf jaar en hun ouders. Eerder toonde de documentaire hem, terwijl hij kinderen rondleidt op de kinderboerderij waar hij zijn vervangende dienstplicht ver vult. Eric is pacifist en skinhead, een combinatie die veel men sen niet voor mogelijk houden. Het steeds gewelddadiger imago van de kaalgeschoren jongens was voor de Humanis tische Omroep Stichting reden om aandacht te besteden aan deze jeugdgroepering. Voor de vierde aflevering van Yoy onderzocht documentai remaakster Marjolein Boonstra de beweging en haar 'roots'. Boonstra: .Aanleiding was het werk van de Amerikaanse aktie- groep SHARP, afkorting voor Skin Heads Against Racial Pre judice (Skinheads tegen racisti sche vooroordelen). Ook in Ne derland bestaat deze beweging ter bestrijding van fascisme." Metaaldetector Met de camera in de aanslag en voor de gelegenheid gehuld in zwart leren jack stond de docu mentairemaakster paraat op het eerste Nederlandse Skafestival, dat vorig jaar in Utrecht plaats had. Ska is de lijfmuziek van de skinheads. „De verwachting was dat het ruig zou worden, als de rechtse skinheads lucht zou den krijgen van dit feestje", her innert Boonstra zich. In het pand lagen overal de strooibil jetten van SHARP. Als voor zorgsmaatregel hadden de or ganisatoren een metaaldetector bij de deur geplaatst, omdat fas cistische skinheads messen bij zich plegen te dragen. Maar het alarm ging ook bij de 'goede' feestgangers af, omdat ze hun schoenen met metalen neuzen aan hadden. Harde confronta ties bleven overigens uit, want de rechtervleugel liet zich niet zien. Eind jaren vijftig ontstond op Jamaica de Ska-muziek. Toen The Root Boys deze muziek naar Engeland brachten, kwa men ze in contact met de Mods. aan het leven." foto cpd/tu- bantia altijd op. Laatst nóg, naar een jongen in Groningen. ,Met Mie ke Telkamp, heb je me geschre ven?' Bleek het een grap te zijn. Studenten onder elkaar, dat komt voor." - Zing je eigenlijk nog? „Nee, ik ben vorig jaar ge stopt. Ik deed trouwens al niet veel meer. Heilige missen, trouwpartijen, voor bejaarden, chique party's, het huisfeestje van Van der Valk, wat ik overi gens niet heb gedaan: dat soort werk. Ik vond het wel genoeg na bijna veertig jaar. M'n laatste optreden was in Lisse. Op het altaar. Bij de mis van een rijke meneer uit de Bollenstreek. Ik moest het allemaal nog eens zingen: Waarheen, Blijf Gelo ven, Panis Angelicus. Toen het voorbij was, heb ik erover nage dacht. Mieke, je moet stoppen, er zijn nog andere dingen die belangrijk zijn. Ik ben geen type dat moet sterven in het harnas. Daarvoor hang ik te veel aan het leven." Lee Towers in duet met Bart B.O.O.S hilversum «els smit Lee Towers die in het Neder lands zingt, dat is bijzonder. Maar Lee Towers die een duet zingt met Veronica's Bart 'B.O.O.S' de Graaff, dat is uniek. Het tastbare bewijs van deze opmerkelijke samenwerking ligt vanaf 27 januari in de winkel: de single 'Ik wou dat ik een keer in mijn leven...' De strekking van het lied is dat Lee en Bart graag even tove naars zouden willen zijn en in een handomdraai van deze we reld een schone wereld zonder oorlog zouden willen maken. De opbrengst van de plaat gaan naar het kinderfonds van Uni cef. Het project is een initiatief van Pierre Kartner. „Het is het onverwachte in de combinatie van Lee en Bart die het 'm moet doen. Het is immers vaker ver toond met succesvolle num mers." Dat ook deze plaat internatio naal een succes gaat worden, sluit Kartner niet uit. „Hij wordt in een aantal landen uitge bracht. Op de b-kant zingen ze het nummer in het Engels. Ik had de mogelijkheid het lied rechtstreeks aan wereldsteiTen te leveren. Maar daar voelde ik in dit geval niet voor. Ik heb het Lee gegund." Ook zo de pest aan die vraag die op de lippen van zowat ie dere kruidenierende detaillist ligt bestorven? Vragen om een onsje eenheidsworst betekent in de regel dat van gene zijde van de toonbank een paar bonus plakjes in aantocht zijn. Tegen een meerprijs, dat spreekt, klantvriendelijkheid heeft z'n grenzen. Periodiek onderwerpen nijvere beambten van de Dienst voor het IJkwezen de weegschalen van alle bona fide bedrijven aan een strenge controle. Deson danks wil het maar zelden luk ken dat de weegschaal Koning Klant gehoorzaamt. Hoe zulks? Is wegen een karwei van zoveel gewicht dat maar weinigen die kunst verstaan? Welnee, de balans is gewoon door het gewoonterecht uit het lood geslagen. Het is als twee kostuums halen en een betalen, maar dan andersom. Ook in het dagelijkse verkeer tussen leve rancier en klant is het soms ge- letten doet niet alleen die groot grutter, dat doen ook al die gro te en kleine collega's van hem. En neem het ze maar eens kwa lijk. „Mag het iets meer zijn?" Die vraag stellen is de vraag be antwoorden, de middenstander die gewend is een winstgevende afweging te maken tussen het belang van z'n toko en het be lang van zijn klanten weet dat- ie iets mag overvragen. Dat de vraag enige irritatie op- roept wordt ingecalculeerd, de klant zal er niet voor naar de concurrent lopen. Trouwens, wie durft na het onvermijdelijke „mag het iets meer zijn" nee te verkopen, welke klant wil zich voor die paar centen meer laten kennen? Wie niet nagewezen wil worden als de lokale kren tenkakker, moet bereid zijn of fers te brengen. Maar vervelend blijft het. Ambulante zakenlui en anderen die geregeld business-class vlie gen, wordt die vraag trouwens ook veelvuldig gesteld. Even een leuke attentie voor het thuis front kopen in de tax free-shop van de luchthaven blijkt met goed fatsoen niet mogelijk. Want ja hoor, daar heb je die olijke collega die met pretoogjes roept: „Is het voor je vrouw of mag het iets meer zijn?" Een tv-serie, in de programme ring van RTL 4 gemetseld met een dergelijk beladen titel, roept ongezien enige argwaan op. Ten onrechte, zo blijkt al na een half uurtje onbekommerd tv-kijken. De reeks die onder meer in samenwerking met de Consumentenbond wordt ge maakt, zal bij weinigen ergernis oproepen. Wat leuk is en wat niet, wat kwalitatief wel en wat niet door de beugel kan, daar voor bestaat geen ijkpunt. Maar dat het script van de schrijvers Jack Gadelaa en Theo Lexmond voldoende gewicht in de schaal legt om de doorsnee tv-kijker te amuseren, zoveel is wel zeker. De jongens en meiden die de cast vormen, slagen er boven dien in hun boodschap naturel thuis te bezorgen. De dagelijkse verwikkelingen in 'Mag het enzovoort' zijn her kenbaar, hoewel Gadelaa en Mamix Kappers, Niels Kleerekoo- per In 'Mag het iets meer zijn?' foto nob Lexmond de kijkers menigmaal de lachspiegel voorhouden. Toegegeven: in huize-Kleere- kooper speelt zich meer af dan in de meeste flats en doorzon woningen. Maar het karikatura le tast de geloofwaardigheid van de serie nooit aan. Zie Mamix Kappers als Niels Kleerekooper, automatisch valt hem sympathie en mededogen ten deel. Als leraar niet alleen geplaagd worden door leerlin gen, maar ook nog door krijtstof dat kaalslag in de hand werkt, ga er maar aan staan. Een man in mid life-crisis mag zich kop zorgen maken over haaruitval, zeker als daarbij nog angst op walmt voor verdwijning van de mannelijkheid. Gelukkig is zijn echtgenote Ju dith (Wüleke van Ammelrooy) een en al begrip. Niels is niet bepaald de man van haar dro men, maar ze is wel realistisch genoeg om te weten dat de per fecte, volmaakte, ideale echtge noot niet bestaat en dat met een stuntel van een pantoffel held redelijk valt samen te le ven. Als het om je tekortko mingen was gegaan, had ik al lang de rit aangenomen." Die troel van een bemoeizieke buurvrouw (Edda Barends) had dat graag gezien. Niet dat ze de pest heeft aan Judith, ze valt al leen op Niels en niet geremd door enige gêne getuigt zij daar ook van. Ook in het bijzijn van Judith maakt ze avances en hoe begaan ze ook met de gezond heid van Niels is blijkt telkens uit haar voedingadviezen. O, Ju dith zal best een aardig potje kunnen koken, daar niet van. Maar buurvrouw denkt dat het allemaal wel gezonder kan. Zo macrobioot dat ze neigt naar macrobidiotie, zou Niels wat haar betreft best meer uit de groenvoerbak mogen snoepen. De dochter des huizes heeft een ander gezicht gekregen. De vrij gevochten meid die Sylvia Al berts in het eerste seizoen met verve tot leven bracht, heeft in de persoon van Mylène d'Anjou wat meer het aanzien van de nuffige Schroevers-secretaresse gekregen. Zal wel wennen. Bij RTL 4 weten ze nog niet of de serie, waarin speels consu mentenzaken aan de orde wor den gesteld, een langer leven wordt gegund dan twee seizoe nen. Zoiets wordt eens per kwartaal bekeken. Een vrijblij vend advies aan directeur Ruud Hendriks: „Doen." Als er al in de programmering moet wor den geschrapt, komen er daar voor wel andere series in aan merking. 'Mag het iets meer zijn?' Voor de verandering mag deze vraag met een volmondig „ja" worden beantwoord. STRIPS BOLLEBOOM Een moment uit de documentaire YOY. Uit die groep van muzieklief hebbers ontstond een beweging die zich vereenzelvigde met de Engelse arbeidersmilieu: de skinhead was geboren. Hun ui terlijk: kaalgeschoren hoofd, ge blokt overhemd en spijkerbroek met opgerolde pijpen en be kroond door bretels, moest een eerbetoon zijn aan de werkende klasse. Uitlaatklep De 1 documentaire toont wel beelden van rechtse skinheads in Berlijn, maar geeft geen ver klaring voor het ontstaan van de fascistische afsplitsingen in Westeuropese landen. Boonstra kon slechts constateren dat SHARP hier in Nederland nau welijks activiteiten ontplooit In plaats daarvan stootte ze op een skinheadbeweging waarin het vooral draait om muziek en kle ding. „Ik was verbaasd. De meeste skinheads zijn brave jongens en leuke meisjes die van negen tot vijf werken en voor wie dansen op Ska-muziek en het dragen van speciale kle ding een uitlaatklep is.'r Ex-skinhead en geschiedenis student Henk bevestigt het beeld. Zijn haar liet hij groeien, de kleding bleef. Gezeten in zijn jongenskamer met twee Duitse Stahlhelmen aan de muur zet hij nauwgezet uiteen wat de skinhead, de Root boy of de Ska-fanaat draagt. Het Fred Per ry-vest, dat de jongeren zelf im porteren uit Engeland, is een fa voriet attribuut omdat het staat voor de tenniskleding van Fred Perry, die als een van de weini ge Engelsen Wimbledon-win- naar werd en als 'working class hero' de elite voor schut zette. Henk stapte uit de beweging toen in Amsterdam de Antilli aanse Kerwin Duinmeyer werd neergestoken. Met lui die zeg gen dat negers, Turken of Marokkanen het land uit moe ten, wil hij niets te maken heb ben. Zelfkennis is de andere reden van Henks uittreding; hij kan gi gantisch driftig worden en neigt in een felle discussie tot mep pen. Zoiets versterkt alleen maar het slechte imago. Dus houdt hij het maar bij de skin head-outfit. In een opberglade onder zijn bed liggen overhem den en Perry-vesten in keurige stapeltjes. De meeste jongeren - en hun ouders - zouden er een puntje aan kunnen zuigen. (Vanavond op Nederland 3, 21.00 uur) BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10