Rtv show Geen dokter kan m yn wonden helen Het leven van Claude Monet mooi getypeerd 'We kunnen nu beter op de actualiteit inspelen Woensdag 8 januari 1992 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: RALPH KLEINHOUT 1 0 WAT Ml! DIEP HEEFT GERAAKT,is datje zo goed kunt zien hoe zwaar de Cambodjaanse samen leving is geschokt door de volkerenmoord van de Rode Khmer. Neem de generatie jongeren, gebo ren in het midden van de jaren zeventig. Op het oog maken ze een vrolijke indruk, maar praat eens wat langer met ze, kijk ze eens goed in de ogen en dan zie je dat die jonge mensen een geschokte generatie vormen. Kapot gebeukt door de opeenstapeling van ellende die ze hebben meegemaakt. (Dith Pran) NCRV zendt tweedelige documentaire uit van Harry Pot Dith Pran: „Waarom moest het Cambodjaanse volk zo lijden? ZOGEZEGD De Zaan bij Zaandam, een doek van Claude Monet bleek te zijn. Juist Monet zou misschien beter recht zijn gedaan door zijn leven en werk thematisch te behande len, rond hoofdstukjes als de Seine als levensader voor een kunstenaar van kaliber. Deze deelkritiek wil geen afbreuk doen aan de aan pak van 'Ik schilder zoals de vogel zingt', want zonder feitenmateriaal en dossierkennis kan geen enkele docu mentaire zijn uiteindelijk vorm ook inhoudelijk waar maken. Pots tv-film is hier en daar echter te overladen waarbij aangetekend doent te worden dat hij zelf niet verantwoordelijk was voor het script. Een voordeel van deze encyclopedische aanpak is echter dat Monets levensgang niet alleen tekstueel maar ook visueel goed wordt ondersteund. Als de schil der in 1859 naar Parijs vertrekt en feitelijk breekt met zijn ouders, duurt het niet tot in eeuwigheid voordat we werk te zien krijgen van zijn leermeester Constant Troyon en zijn vakbroeders en vrienden als Manet, Pis- arro en Cézanne. Voorloper Ook de relatie met Nederland de schilder Johan Ber- thold Jongkind wordt terecht gezien als een voorloper van het impressionisme komt goed uit de verf. Op vallend daarbij is dat Pot niet slimmer probeert te zijn dan welke schilder dan ook; hij houdt zich aan het ka der van het schilderij en laat alleen details zien als het werkelijk het verhaal ten goede komt. Een voorbeeld daarvan is Monets Hollandse periode overigens on derwerp van een expositie die in 1986 in het Van Gogh- museum plaats had, een detail dat juist wel even had irioeten worden genoemd. Beide delen zijn verplicht voor wie het hele beeld op Monet scherp wil stellen. Deel twee kent daarbij een iets rustiger tempo dein hoofdstuk één en laat boven dien zien dat thematisch filmen voordelen heeft. In deel 1 kiest Pot voor beelden van Monets huis in Giver- ny ter illustratie van het motto God in Frankrijk, in deel twee symboliseert het huis de toenemende welvaart van de schilder gedurende zijn latere leven. De documentaire eindigt dromerig, en met een be wust tikje sentiment. Monets einde komt als een van zijn eigen landschappen zonder horizon. (Nederland 1 op 10 en 17 januari, respectievelijk om 22.57 en 22.27 uur) ft De voorkeuren van tennispro- fessional Jan Siemerink in Revu. tv: In de Vlaamsche Pot, radio: De Steen en Been show, muziek: Rock, eten: Italiaans en moeders balletje gehakt, vrouw: mijn oma, stad: Parijs, land: Australië, transportmiddel: auto, kleding: makkelijk, sexy: vrouw met heer lijk figuur, avond uit: uit eten en theater, grootste hekel aan: de gene die mijn auto heeft gesto len. p304 Eén van dë Drie Wijzen, Ja- ques Vermeire, gunt Rolling Sto ne Mick Jagger nogal wat. In het blad Humo zegt hij: „Als Mick Jagger diarree krijgt, gaat hij af. Ik maak er meteen een hit van." Het zal je als moeder maar worden gezegd. „Je mag niet bij de première van onze musical 'Revue Revue' zijn. Jos Brink en Frank Sanders schroomden ech ter niet hun móéders te vertellen dat.zij niet welkom waren. Zij vertelden in Story het waarom. „We zij dol op onze moeders, maar we worden er doodnerveus van als we onze mamsen in de Service Salon nu gezamenlijk produkt BENEPICTA ZUR LIPPE MAGNIS Anneke Krijnen, manager informa tieve programma's bij de AVRO, mag graag gespier de taal gebruiken. Luister maar, als ze het heeft over Service Sa lon, dat sinds eergisteren door AVRO. KRO en NCRV in geza menlijkheid wordt geprodu ceerd. „Dit is een vuist tegen RTL 4 en een signaal naar poli tiek Den Haag. De omroepen zijn wel degelijk bereid tot sa menwerking.'" „Er is maar één redactie en één eindredactie en we gebrui ken geen omroepnamen, een historisch moment", stelt Krij nen met nadruk. „Maar ook his torisch wat betreft de horizon tale programmering. We zen den vier dagen per week op het zelfde tijdstip uit. Alleen de dinsdag is voor ons een zwart gat." Die dag is vast in EO-han- den en de omroep is volgens Krijnen niet benaderd om aan de gezamenlijkheid deel te ne- Vanaf mei 1991 zijn AVRO, KRO en NCRV bezig geweest met de voorbereiding van het nieuwe programma met de ver trouwde naam. „Daarvoor heb ben we de beste elementen uit het oude Service Salon en Ka naal 1 samengevoegd." De presentatie van Service Salon is in handen van Mieke Lamers (KRO), Karin de Groot (NCRV), Amanda Spoel (AVRO), Tineke de Groot (AVRO) en Pa trick van Mil (NCRV). Vanaf fe bruari komt Simone Wiegel (AVRO) de gelederen verster ken. Jaren na dato weet Dith Pran, de Cambodjaanse journalist wiens levens- Verhaal model stond voor de aangrijpende film 'The Killing Fields, zich nog altijd geplaatst voor een levensgroot vraagte ken. „Waarom moest het Cam bodjaanse volk zo lijden? Waarom moesten mijn ouders, broers, zusters, neven, niditen en zo veel vrienden sterven? Waarom greep het Westen niet in, toen de Rode Khmer van Pol Pot miljoenen van mijn landgenoten vermoordde? Waarom, waarom? Tot mijn dood zal ik die vraag blijven stellen en ik weet nu al dat ik het antwoord erop nooit, nee nooit zal vinden. Geen dokter kan mijn wonden helen. Ik ben van de generatie van The Kil ling Fields." Dith Pran heeft als geen ander de terreur van de Rode Khmer aan den lijve ondervondten. Van 1972 af werkte hij in Phnom Penh als assistent van Sidney Schanberg, de oorlogscorres pondent van de New York Ti mes. Samen deden ze verslag van de Cambodjaanse burger oorlog. Toen de Ro de Khmer uiteinde lijk in april 1975 Phnom Penh innam, icon Schanberg op het nippertje het ve ge lijf redden, maar moest Dith Pran al leen achterblijven. Slim Door zich voor te doen als een onge letterde taxichauf feur wist de slimme Dith Pran de Cam bodjaanse genocide te overleven en kon Schanberg hem uit eindelijk in 1979 overbrengen naar de Verenigde Staten waar hereniging met zijn eerder gevluchte familie plaats vond. De assistent van toen maakt nu deel uit van de fotoredactie van The New York Times. Eind vorig jaar keerde Dith Pran in gezelschap van KRO- programmamaker Roel Oostra terug naar zijn vaderland om te lujken hoe Cambodja er uitziet, nu er na zo'n twintig jaar einde lijk een einde is gekomen aan de burgeroorlog. Het bezoek heeft geresulteerd in een in drukwekkende televisiedocu mentaire die de KRO vanavond uitzendt. Het was de tweede keer sinds 1979 dat Dith Pran zijn thuis bezocht, maar op nieuw vond hij geen antwoord op de vraag wie hij verantwoor delijk kan stellen voor het tries te lot van Cambodja. „De Vietnamezen, omdat ze mijn land betrokken bij hun oorlog met de Amerikanen? De VS, omdat zij half Cambodja plat bombardeerden? De Rode Khmer omdat ze miljoenen doodden, China omdat ze Pol Pot van wapens voorzagen? Al die cynische machtspolitieke antwoorden, ik kan ze begrij pen, maar ze zijn niet bevredi gend, ze nemen mijn woede niet weg". Dith Pran en Haing Ngor, de acteur die in de film 'The Killing Fields' de rol van Dith Pran speelde, leidden programma maker. Oo§tra. rond in Cam bodja, een indrukwekkende er- „Wat mij vooral diep heeft ge raakt", vertelt Dith Pran, „is dat je zo goed kunt zien hoe zwaar de Cambodjaanse samenleving is geschokt door de volkeren moord van de Rode Khmer. Neem de generatie jongeren, geboren in het midden van de jaren zeventig. Op het oog ma ken ze een vrolijke indruk, rij den ze opgewekt op hun brom mertjes door Phnom Penh, vol gen ze allemaal Engelse les om dat ze die taal beschouwen als de sleutel naar een betere toe komst." „Maar praat eens wat langer met ze, kijk ze eens goed in de ogen en dan zie je dat die jonge mensen een geschokte genera tie vormen. Kapot gebeukt door de opeenstapeling van ellende Het Frankrijk van nu is niet het pompeuze La France van Mitterand, maar het genoeglijke Gallië van toevalli ge cafébezoekers of langs de Seine vertoevende bejaar den. Het ideale land, waar je je de spreekwoordelijke godheid kunt voelen. Het is dat Frankrijk dat het decor vormt van een tweedelige documentaire over het leven en het werk van Claude Monet (1840-1926). De NCRV zendt 'Ik schilder zoals de vogel zingt' op de vrijdagen 10 en 17 januari uit en voldoet daarmee ruimschoots aan de eis dat zendgemachtigden een be hoorlijke portie cultuur in het programma doen. Clau de Monet komt in de door Harry Pot vervaardigde spe cial over als een mens van vlees en bloed, een kunste naar die zich even gemakkelijk uitdrukte in coloriet als in zijn andere passies, het tuinieren en het kokkerellen. Journalistiek talent Pot vertoont als cineast een opmerkelijk journalistiek talent. Hij kan op lokatie onmiddellijk adequaat hande len: van beperkende omstandigheden maakt hij het beste, van toeval een factor van betekenis. In Givemy, een plaatsje in Normandië waar Monet misschien wel zijn gelukkigste jaren sleet, schiet Pot details van de tuin die daar nog steeds prijkt en pronkt. Daardoor krij gen bijna stilstaande close-ups van flora net zo'n anek dotische kracht als fragmenten uit de receptuur die Monet bijhield. Zo'n aanpak ademt tenminste. Is van zichzelf impressio nistisch en niet zui ver formeel van in slag. In strijd met Pots vi suele aanpak en vaardige handelen HHM t is de keuze om Mo- nets leven in chro nologische volgorde te behandelen. Na het openingsshot van de tuinen van Givemy wordt de kijker onmiddellijk meegenomen naar de sombere Rue La- fitte, nr. 45 waar het kruideniersechtpaar Claude Adolphe Harry Pot foto pr Monet en Louise Justine Aubrée op de memorabele datum 14 november 1840 het leven schonken aan het onderwerp van dit artikel. Die volgorde is een logische, maar in het geval van Monet niet de meest geëigende. De karikaturen die Claude als schooljongetje in Le Havre vervaardigde zijn wel karakteristiek, maar ze vormen eigenlijk niet meer dan een klein kreekje van handigheid dat uiteindelijk uitmondt in de rivier van creativiteit die Monet later Jos en Frank kunnen hun moeders bij premières missen als kiespijn. ft De boerenrockgroep Normaal schaamt zich. Bennie Jolink vindt de Nederlandse inzendingen voor het Eurovisie Songfestival niets zeggende prutsonzin. „In het za del geholpen door de op de Gooi- se matras wippende Hilversumse féw. Hypocriet gelul vind ik het", zo meent de rocker in Revu. ft Kermis pornoshow wordt ge presenteerd door het voormalige duo Theo en Thea. „We laten in iedere show een porno-filmpje op een tv-schermpje zien, waarin we zelf natuurlijk de hoofdrol spe len. Het is een heerlijk goedkope home-video", vinden Arjan Eder- veen en Tosca Niterink in de om- roepgids van Veronica. ft Ze kijkt maar weinig televisie al weet ze wel wat RTL 4 heeft te bieden. Van soap-series moet Ria Beckers echter niets hebben. „Alhoewel! Als ik zo nu en dan naar de verschillende actualitei tenprogramma's kijk, ook die van NOS-Laat of Den Haag Vandaag, dan denk ik weieens: Goh, goh, Goede tijden. Slechte tijden", stelt de Groen Links-politica in foto archief de VARA-gids. STRIPS BOLLEBOOM BOES die ze hebben meegemaakt. Opgegroeid zonder bescher ming, zonder een normaal fa milieleven, zonder vrienden ook. Slachtoffers van jarenlange ondervoeding, van het ontbre ken van de meest elementaire medische zorg. Ze zijn trager, veel minder energiek en levens lustig dan je van mensen van die leeftijd zou verwachten. Ze zijn domweg in de verkeerde tijd geboren, maar zij moeten wel op den duur Cambodja op bouwen." Wat Dith Pran verraste, ver telt hij, was het volkomen ont breken van begeleiding van de verwerking van het trauma van de jaren 1975-1979. In Cam bodja is niet één psychiater werkzaam. Die zijn door de Ro de "Khmer allemaal vermoord. „In New York ken ik een groep Cambodjaanse vrouwen die de gruwelen die ze hebben moeten aanschouwen geestelijk nooit hebben kunnen verwerken. Sommigen zijn blind geworden, simpelweg omdat ze niet meer willen zien." „Maar in Cambodja vind je merkwaardig genoeg bijna geen geestelijk gestoorden. Waar schijnlijk omdat niemand zich met zijn verdriet isoleert. Ieder een is op de hoogte van eikaars ellende. Als je 's nachts de buur man hoort huilen, weet je waar om. Mensen zoeken elkaar op. Maar of ze zo het verdriet beter verwerken? Ik weet het niet. Een vrouw zei me dat ze zo vaak lacht, omdat ze het de jongere generatie niet aan wil doen groot te worden zonder lachen de gezichten om zich heen. Cambodja heeft het hoogste percentage invaliden ter wereld en dat komt niet alleen door de miljoenen mijnen. De Cam- bodjanen gaan met krukken door het leven, het zijn licha melijk en geestelijk gehandicap- Levensmissie Hij beschouwt het als zijn le vensmissie de aandacht van de wereld voor Cambodja te mobi liseren. Al jaren steekt hij elke vrije minuut die hij heeft in het verspreiden van in formatie van zijn land. Geregeld toert hij door de Verenig de Staten en houdt hij gastcolleges op universiteiten, om een ieder die het wil horen duidelijk te maken dat Cam bodja niet zo maar een arm land is als zovele landen, maar dat het land is getroffen door een van de grootste rampen van deze eeuw en dat het daarom zo behoef tig is. „Essentieel is dat het Westen betrok ken blijft bij Cam bodja en niet zoals in 1975 zich af- poro afp wendt. Mijn volk kan het niet alleen, is jarenlang gehersenspoeld, is in staat om als het in de toe- komst weer eens slecht gaat el ke schijnbaar goede oplossing te accepteren, ook als die komt van de Rode Khmer", waar schuwt Dith Pran. „Cambodja kent geen demo cratische traditie, alleen een ko loniale. Mijn volk kijkt op naar het Westen, naar de landen die zo lang heer en meester waren in het land. Daarom moet het Westen zich blijven bemoeien met Cambodja, ons niet verge ten, vooral niet na de verkiezin gen van begin volgend jaar. De Verenigde Naties moeten een basis leggen voor een nieuwe samenleving, mijnen opruimen, verkiezingen organisecen. Zélf kunnen we dat niet. Daarvoor zijn de wonden te diep." (Vanavond op Nederland 1 om 22.55 uur)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10