De mazen van het minderhedenbeleid Sint Juttemis r ZATERDAG4 JANUARI 1992 Sommige dingen gebeuren nooit. Wachten heeft dan geen zin. Je kan wachten tot Sint Juttemis. Wie was die Sint Jut eigenlijk en waarom is er nooit een echte Sint Juttemis? Ver schillende theorieën zijn er be dacht maar zeker is er geeneen. oms krijgt Sint Juttemis de toevoe- k ak de kalveren op het ijs dan- sen'. Dat maakt het er niet eenvou diger op. Wat hebben die kalveren ermee te maken, en waarom dansen ze op het ijs? De eerste theorie verklaart de uitdrukking door te verwijzen naar paus Johanna. Het verhaal wil dat er ooit eens een vrouwelijke paus geweest is. Ze zou haar geslacht goed verborgen hebben en vermomd als man tot paus gekozen zijn. Niemand had iets in de gaten, totdat zij tijdens een plechtige proces sie beviel van een kind. Toen ze eenmaal ontmaskerd was, stond vast dat deze be driegster wel de allerlaatste persoon was om ooit heilig verklaard te kunnen worden. Van ieder ander moet je maar afwachten of die misschien eens wordt heilig verklaard, maar van deze Johanna viel dat absoluut niet te verwachten. Er zou nooit sprake zijn van een echte Sint Johanna oftewel Sint Jutte, zoals ze ook wel genoemd werd. Sint Juttemis was dus een heiligendag die er gegarandeerd nooit zou komen. En vandaar dat wachten tot Sint Juttemis lang kan duren. Bilderdijk schreef over haar eens het gedicht: 'k Wen- schte me om geen warelds ding, Gelijk het aan Paus Jut verging, 'k Zou my ter dood toe schamen, Van onderweg op straat te kra men". Het nadeel van deze theorie is, dat de verhalen over pauzin Johanna grotendeels verzonnen zijn en dat het verband met onze uitdrukking absoluut niet te bewijzen valt Een tweede theorie legt verband met de feestdag van de heilige Judith, die in de mid deleeuwen ook wel Sinte Jut genoemd werd. De feestdag van deze Judith valt op 17 augus tus. Dat is op zichzelf dus een duidelijke da tum maar de ongerijmdheid zit 'm dan in de toevoeging 'als de kalveren op het ijs dan sen'. Omdat er op 17 augustus nooit ijs is, doet de combinatie van Sint Jut en die op het ijs dansende kalveren zich nooit voor. Daar op wachten is zinloos. De uitdrukking is dan parallel aan 'Als Pasen en Pinksteren op een dag vallen'. Of zoals men in het Engels zegt: 'when two Fridays come together', of in het Frans: 'cela arrivera la semaine des trois jeu- dis', of in het Duits: 'wenn die Esel Lateinisch reden'. De derde theorie is minder spectaculair en waarschijnlijk de juiste. Jut is al in de middel eeuwen de benaming voor een dwaas per soon. We komen die naam nog tegen in 'de kop van Jut' op de kermis en in 'Jut en Jul'. Een Jut is zo dwaas, dat een heilige Jut een volstrekte ongerijmdheid is. Sint Jut is dan op zichzelf al iets bizars, wat niet kan bestaan. En wachten op Sint Juttemis is dan wachten op iets wat nooit gebeuren zal. Waarschijnlijk hebben die kalveren er ge woon niets mee te maken. Of liever gezegd: waarschijnlijk is 'Als de kalveren op het ijs dansen' een aparte uitdrukking die hetzelfde betekent en daarom er wel eens achteraan gezegd wordt. De beide uitdrukkingen wor den namelijk ook wel los van elkaar gebruikt Of zoals in Friesland: "yn 't jier fen trijebot- sens do't de nochteren keallen op 't iis doun- sen of do't de kikkerts in de tsjerkerie bilei- nen". s JOOP VAN DER HORST universitair docent Nederlands je veel tijd kwijt en daar hebben we de man kracht niet voor. Inmiddels zijn we wel zo ver dat we bij meer dan vijf van de tien gehuwde stellen die we hier voor ons krijgen, vermoe den dat het om een schijnhuwelijk gaat." Zo'n schijnhuwelijk moet op papier drie jaar stand houden, daarna kan met een ge rust hart de scheiding worden voltrokken. Na drie jaar huwelijk namelijk heeft degene die zich Nederland heeft binnengehuwd zelf standig recht op een verblijfsvergunning. Schijnhuwelijk Het komt ook voor dat iemand in het land van herkomst is getrouwd, maar daar doelbe wust gaat scheiden, naar het Westen trekt, hier een schijnhuwelijk weet aan te gaan, na drie jaar gaat scheiden en vervolgens voor de tweede maal trouwt met de vrouw in het land van herkomst Die kan dan ook overkomen, en wanneer er kinderen zijn mogen die ook mee. Of neem de Nederlander van Surinaams- Hindoestaanse afkomst die - volkomen legaal - trouwt met een vrouw uit Suriname die - eveneens volkomen legaal - haar acht kinde ren uit een eerder huwelijk meeneemt naar Nederland. Deze voorbeelden kunnen moeiteloos wor den aangevuld met andere, die alle één ding aantonen: de vraag naar verblijfsvergunnin gen in Nederland is groot en nijpend, de in ventiviteit om hier de legale status te be machtigen is groot, en de middelen van de vreemdelingenpolitie om er wat tegen te doen laten te wensen over. Een groot probleem is volgens Van der Vorst de visumprocedure. Die wordt aan alle kanten met voeten getreden. Hij wijst op een steekproef. Van 105 Marokkanen cüe op een toeristenvisum (familiebezoek) voor drie maanden tot ons land waren toegelaten, bleek 98 procent na die drie maanden niet teruggekeerd te zijn naar Marokko. Het me rendeel van hen zal illegaal in Nederland zijn gebleven, denkt Van der Vorst, om vanhieruit via familie of bekenden iets te regelen. Ook het overgrote deel van de Surinamers die hier op een toeristenvisum binnenkomen blijft hangen in de illegaliteit en probeert zich van- daaruit de legaliteit in te ritselen. Van der Vorst en de zijnen verstrekken on dertussen met lede ogen de ene na de andere verblijfsvergunning, ook al vermoeden ze dat er is gesjoemeld. „We hebben er in septem ber vijf man marechaussee bij gekregen, maar daarmee halen we slechts het topje van de ijsberg boven water." Meer politie? Beleidsambtenaar Wolf vraagt zich af of dat een oplossing is. .Als je de zaak harder zou aanpakken voelt men zich in het nauw gedreven, en vergroot je waarschijnlijk het illegale circuit. Dan ben je misschien nog verder van huis." Gezinsvorming loodst jaarlijks 30.000 vreemdelingen legaal Nederland binnen In toenemende mate trekken mensen uit doorgaans arme of door conflicten verscheurde landen naar het rijke en redelijk stabiele Westen. Rechtse radicalen trachten daar een slaatje uit te slaan. Maar ook degenen die deze ontivikkeling op een fatsoenlijke wijze aan de orde stelden, werden tot voor kort beschuldigd van vreemdelingenhaat. Mede onder invloed van rassenrellen in omliggende landen lijkt deze gevoelige kwestie in Nederland minder onbespreekbaar te worden. /jm ls het gaat om de stroom vreem- delingen die aan de poorten van JLm J^het Westen klopt, gaat veel aan dacht uit naar vaak wanhopige asielzoekers. Uit alle arme en verscheurde delen van de wereld trekken zij naar het Westen. In Neder land ging het daarbij afgelopen jaar om on geveer 21.000 mensen, van wie uiteindelijk een belangrijk deel het land weer moet veria- Veel minder aandacht krijgen echter de vreemdelingen die in het kader van gezins hereniging of -vorming blijvend tot Neder land worden toegelaten. In de jaren zeventig werd verwacht dat de toejating van echtge notes en minderjarige kinderen van gastar beiders in Nederland een tijdelijke zaak zou zijn, die binnen enkele generaties op natuur lijke wijze tot een einde zou komen. Het om gekeerde blijkt echter het geval. Het aantal mensen dat zich langs deze weg legaal in Nederland vestigt stijgt gestaag en is inmiddels opgelopen tot jaarlijks ruwweg dertigduizend. Het gaat daarbij voor een be langrijk deel om Turken, Marokkanen en Su rinamers die hier trouwen of zich bij hun fa milie voegen. Het einde van die stroom is nog lang niet in zicht. De vreemdelingenpolitie in de grote steden signaleert bovendien een toenemend misbruik van de regeling. Zo zijn schijnhu welijken bepaald geen uitzondering. En zoals de Nederlandse belastingplichtige door de mazen van de belastingwetgeving weet te glippen, zo kent ook menige vreemdeling alle bedoelde en onbedoelde mogelijkheden van de vreemdelingenwetgeving om aan een gel dig Nederlands verblijfsdocument te komen. Mazen Dat achter ieder individueel geval vaak een wereld van leed schuil gaat, die toelating uit humanitaire overwegingen rechtvaardigt, is één kant van de medaille. De andere kant is de vraag of Nederland die stroom vreemde lingen, doorgaans slecht opgeleid en met een vaak volstrekt andere culturele achtergrond, tot in lengte van jaren probleemloos kan ver werken. De regels aanscherpen? Dat zou be tekenen dat de vele goeden het met de kwa den moeten ontgelden. En heeft ook niet ie der recht op een vrij familieleven? Mr. Hens Wolf is beleidsambtenaar bij de dienst vreemdelingenzaken het van ministe rie van justitie. Het is een van de weinige overheidsdiensten die nog groeit. „Tja" zegt hij „toen gastarbeiders in de jaren zeventig uit humanitaire overwegingen de mogelijk heid kregen om hun gezinnen hierheen te halen, dachten we dat het binnen twee, drie generaties wel over zou zijn. Maar het houdt dus niét op." Wolf constateert ook dat de regeling, die is gebaseerd op het Ver drag van de Rechten van de Mens, in de loop der jaren is uitgesleten. „Zoals bij elke regeling die je creëert, wordt ook hierbij gebruik gemaakt van de mazen die erin zitten." Bovendien is de rege ling in de loop der jaren verschillende malen versoepeld. „Want het is politiek aantrekkelij ker het toelatingsbeleid te versoepelen dan te verscherpen. Daar zou iedereen over vallen." Wolf constateert in het Nederlandse vreemdelingenbeleid een tegenstelling. „Wij voeren een restrictief beleid. Ons land heeft namelijk geen onuitputtelijke opnamecapa citeit. En we willen degenen die we wèl toela ten ook wat te bieden hebben. Je kunt dus niet ongelimiteerd vreemdelingen toelaten; dat beperkt voor ieder van hen onze facilitei ten. Maar tegelijkertijd krijgt een ieder die aan de voorwaarden van de gezinshereniging en -vorming voldoet, een verblijfsvergun ning. Of dat er nu 5000 zijn of 80.000, ze ko men dus wèl allemaal legaal binnen. Dan kun je praten over het instellen van een quotum - we laten een vast aantal toe en de rest weige ren we - maar dan staat ook iedereen op zijn achterste benen. Er is dan bovendien sprake van rechtsongelijkheid." Gezinsvorming Van beleid naar praktijk. Naar Huib van der Vorst van de vreemdelingenpolitie in Rotter dam. Hij laat cijfers zien die er niet om lie gen. De Rotterdamse politie heeft de afgelo pen 23 maanden aan zo'n tienduizend nieu we vreemdelingen een verblijfsvergunning verstrekt. Dat is ongeveer evenveel als in de tien jaar daarvoor. Asielzoekers, buitenlandse studenten? Ook wel, maar het overgrote deel komt toch voor rekening van de mogelijkhe den die de regeling tot gezinshereniging en - vorming biedt. Ging het in de jaren zeventig nog voorna melijk om gezinshereniging, vandaag de dag komt het grootste deel binnen door gezins vorming. Want inmiddels zijn de toen over gekomen of hier geboren kinderen van gast arbeiders groot geworden. Zij trouwen nu zelf en doen dat, vaak onder druk van de ou ders, in groten getale met partners uit het land van herkomst. Het aanbod van huwelijkskandidaten voor een partner met een sleutel van de poort naar het Westen is in de arme plattelands streken groot. Behalve culturele motieven spelen vaak ook financiële overwegingen (de bruidsschat) bij dergelijke huwelijken een rol. Soms ook heeft een partner in het land van herkomst al kinderen uit een eerder huwelijk. Die mogen dan ook mee naar Nederland. Hierbij gaat het om legale vormen van ge zinsvorming en -hereniging. Van der Vorst constateert echter ook een toenemend mis bruik van de regeling. Hij laat daartoe weder om een cijfeireeksje zien. In de voorbije maanden oktober en no vember heeft zijn afdeling aan 518 vreemde lingen zonder problemen een verblijfsver gunning verstrekt op grond van de mogelijk heden tot gezinsheréniging of -vorming. Daarnaast waren er maar liefst 320 aanvra gen waarvan Van der Vorst en de zijnen het sterke vermoeden hadden dat er iets niet klopte, maar dat niet direct konden bewijzen. Wegens personeelgebrek konden slechts vijf tig gevallen nader worden onderzocht. In vrijwel al die vijftig gevallen bleek inder daad sprake te zijn ge weest van gesjoemel, waarna de aanvraag tot een verblijfsvergunning is geweigerd. Of de rechter die afwijzingen stuk voor stuk accep teert is overigens nog de vraag. Anders Hoe wordt er gesjoe meld? Volgens Van der Vorst is elk geval weer anders. Geregeld wordt de vreemdelingenpoli tie geconfronteerd met identiteitspapieren waar 'een luchtje' aan zit. Zoals in het geval van die al wat kalende Marokkaanse man die ongetwijfeld al in de dertig is. Volgens de offi ciële Marokkaanse papieren is hij echter nog maar zeventien, dus mag hij zich herenigen met zijn vader en moeder op Spangen. Niet ieder land heeft zo'n burgerlijke stand als Ne derland, bovendien zijn in veel landen de be nodigde papieren en stempels te koop als broodjes kaas. Een andere illegale constructie is het schijnhuwelijk, dat zeer geregeld en in toene mende mate wordt gesloten. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om Nederlanders of legaal in Nederland verblijvenden die duizenden gul dens kunnen verdienen wanneer ze bereid zijn te trouwen met een illegale vreemdeling. Degenen die zich daarvoor lenen vertoeven zelf ook vaak op de onderste sporten van de maatschappelijke ladder en kunnen zo'n zak centje, dat kan oplopen tot duizenden gul dens, wel gebruiken. Trouwen alleen is overigens onvoldoende voor een verblijfvergunning, er moet ook nog sprake zijn van duurzame samenleving. Van der Vorst:„Dan krijg je bijvoorbeeld een Rot terdamse vrouw op leeftijd over de vloer die net getrouwd is met een Ghanees of Marok kaan van een jaar of twintig die geen woord Nederlands spreekt. Maar ze houden innig van elkaar, zeggen ze. Je weet dat het niet klopt, maar wanneer je dat wilt bewijzen ben Het aantal vreemdelingen in Nederland stijgt. De vraag is of die stroom tot in lengte van jaren probleemloos verwerkt kan worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 35