W Oostduitse jeugd is het spoor bijster ZATERDAGS BIJVOEGSEL KINDKI DACTlt: WlLJJtM SCHRAMA MARGOT KLOMPMAKER ZATERDAG 4 JANUARI 1992 VORMGEVING: FRED VAN GELDEREN MARCO KROES RUUD VOGELESANG Een foto uit de tijd dat de Muur er nog stond, maar de eerste opening was gesla gen: vrij grensverkeer tussen Oost en West. Jongeren uit West en Oost-Beriijn kijken toe. De toekomst leek zonnig. foto anp De Oostduitsers zijn na de her eniging met West-Duitsland in een diep dal beland. De werk loosheid is gigantisch gestegen en uitzicht op verbetering is er niet. Het aantal zelfmoordpo gingen onder jongeren neemt toe, jeugdbenden schieten als paddestoelen uit de grond. Veel jongeren zijn bang en onzeker over de toekomst. Zij vormen een dankbare prooi voor ex treem-rechtse groeperingen en sekten als Hare Krisjna en Scientology Church. „Slechter dan nu kan het niet meer wor den." HANS HOOGENDUK hebben ze gescholden op de regering waar moeder M argot en vader Erich Honêcker"cle scepter zwaaiden. Gekankerd op de stompzinnige FDJ, 'Freie Deutsche Ju- gend', met zijn verplichte lidmaatschap. Ge vloekt op de kampen waarin ze een deel van de vakantie moesten werken ter meerdere eer en glorie van het socialistische vaderland. Tekeer gegaan als vader na jaren wachten een fel begeerd plaatsje in een vakantiebun ker van de Oostduitse vakbond aan de Oost- zeekust had weten te verwerven, terwijl op de Westduitse tv een reclamespot over Mallorca te zien was. Geestelijk had het overgrote deel van de DDR-jongeren al jaren voordat de Muur viel, afscheid genomen van hun communistische heersers. Alleen op wat er daarna kwam, wa ren ze niet voorbereid: toenemende frustratie en radeloosheid, die zich uiten in geweld en nostalgie. Bij een toenemend aantal jongeren hangen oude DDR- en FDJ-vlag gen aan de muur en foto's van de opper-Stasibaas met de tekst 'Mielke is onze nieuwe Führer'. De rechts-extremistische rat tenvangers uit het Westen be werken deze vruchtbare akker even fanatiek als de profeten van de Moon-sekte, de Hare ICrisjna- beweging en de Scientology Church. Zelfs de Ku Klux Klan is actief. De Oostduitse jeugd, het spoor helemaal bijster, is een makkelijke prooi. En steeds vaker hoor je 'vroeger was het allemaal zo rot nog niet'. Verbitterd De jongeren voelen zich verra den door hun oude staat en in de steek gelaten door de nieuwe maatschappij. Ze zwalken tussen zelfbeklag, heimwee naar vroeger en woede op de al te westerse eenheidsworst. Die mag dan wel een betere samenstelling hebben, maar de smaak zint ze niet. Sociologische onderzoeken hebben uitgewezen dat de geestelijke Muur hoger is dan ooit. Uit onderzoek blijkt dat niet meer dan tien procent van de Oostduitse jeugd politieke in teresse heeft. De 18-jarige Kaspar: „Met de politiek veeg ik mijn reet af. Alles hebben ze ons beloofd en kijk nu eens om je heen? Vroeger was het ook scheisse. Maar je baan was wel voor eeuwig." Kaspar is leerling in een machinefabriek in Anklam, in het noorden van de ex-DDR. Zijn bedrijf is volgens de 'Treuhand' de semi- overheidsinstelling die het vroegere staatsbe zit moet saneren en privatiseren nauwe lijks nog te redden. „Straks sta ik op straat, krijg een paar honderd mark in de maand en kan het verder bekijken. Zo ziet mijn toe komst er uit." De jongen klinkt uiterst verbit terd, zoals zo velen in deze provinciestad. Ze zien elkaar in de kroeg of op het voetbalveld. Gespreksthema's: 'Kom jij rond?', 'Heb jij Extreme organisaties en sekten slaan hun slag onder radeloze jongeren Wegvallen zekerheid van de staat maakt veel mensen bang kans op een andere baan' en 'Hebben jouw ouwe lui ook al ontslag gekregen?' De nieuwe tijd heeft ellende gebracht in Artklam en honderden andere steden en dor pen in de ex-DDR. De fabrieken zijn of gaan dicht, de gigantische collectieve boerderijen zijn falliet, nieuw werk is er niet. „Thuis wordt alleen nog maar over geld en ww ge praat. Of de pas gekochte auto al weer weg moet, omdat ze achter zijn met de afbetaling op het bankstel, de koelkast, de video en weet ik wat allemaal", zucht de 16-jarige Christina. „Maar bij ons is het nog niet zo heel erg." En ze vertelt over toestanden bij vriendinnen, waar moeder drinkt en vader slaat of beiden aan de alcohol zijn. Nee, terug naar vroeger wil ze ook niet, „maar toen was er wel altijd iets of iemand om je te helpen als je helemaal onderuit was gegaan." De Oostberlijnse arts Christoph Hilsberg heeft een 'angstaanjagende groei' van het aantal zelfmoordpogingen onder jongeren vastgesteld. Ook wor den steeds meer jongeren het slachtoffer van geweld. Jeugd benden schieten in de ex-DDR als paddestoelen uit de grond. Het gebruik van alcohol en drugs neemt toe. Zekerheid 'Go west' was na de val van de Muur de op alles toegepaste leus van een sigarettenfabrikant. Maar dat lijkt al een eeuwigheid geleden. Vrijwel alle Oostduitse jongeren voelen zich tweederangs Duitsers. Een groot gedeelte verlangt terug naar de sociale zekerheid in de voorheen zo verketterde staat. „Vroeger was er niet veel, maar dat beetje kon ten minste iedereen zich permitteren", zegt de 20-jarige in Berlijn studerende Manfred uit de Oost zeestad Greifswald. Zijn vriendin: „De gesprekken hadden ook een heel ander niveau dan nu. Nu is het al leen maar geld, geld en nog eens geld. Toen kon je uren, ja dagen, luisteren naar een vriend of vriendin die een reis naar het bui tenland had mogen maken. En aan het einde was het alsof we allemaal in Parijs of Amster dam waren geweest." Peter Forster van het 'Instituut voor Jeugd en Sociaal Onderzoek' in Leipzig waarschuwt voor een hang naar nostalgie. „Dat romanti seren van de DDR, waarop de jongeren voor dien zo hebben gescholden is niet zonder ge varen. Vroeger vonden ze dit wereldje be nauwd, maar er kon ze praktisch niets ge beuren. Hun dromen speelden zich af aan de andere kant van de Muur. Maar wie had ge dacht dat de werkelijkheid zulke onaangena me kanten zou hebben?" De jeugdsocioloog Winfried Schubarth: „In die tijd leidden ze een leven dat absolute ze kerheid op een laag niveau bood, nu hebben ze een vrije toekomst zonder enige zeker heid. Daaraan wennen vereist een andere mentaliteit, een hogere flexibiliteit dan waar de DDR-jeugd toe in staat is." Na het staatsfaillissement moesten ze van de ene dag op de andere volwassen worden. Opeens konden jongeren zélf bepalen naar welke school ze zouden gaan of welk beroep ze zouden kiezen. Ze moesten leren omgaan met geld, er een eigen mening op na houden. Bovendien kregen ze ook nog te maken met partijen uit dat wildvreemde westen, die hun gouden bergen beloofden. Steun van thuis was en is er niet. De ouders maken hetzelfde proces door, maar hun problemen zijn nog groter, omdat de vaste arbeidsplaats is weg gevallen. De 24-jarige Berlijner Siegfried: „Het hele Oostduitse systeem was eigenlijk een grote kleuterschool. Nadenken was niet vereist en iedereen speelde zijn eigen rol. Ook op school. Wij wisten dat onze leerkrachten vaak niet anders konden en wij gedroegen ons daarnaar. De gemeenschappelijke vijanden waren Honnie en zijn maten en natuurlijk de Stasi." Er was een onvoorstelbaar sterk, zij het negatief gemoti veerd, saamhorigheidsgevoel. „Ook thuis. De kinderen deden niets naar buiten waardoor wij, de ouders, conflicten met de staat konden krijgen", vertelt de inmiddels ontslagen DDR-jour- naliste Olga. Verrechtsing Als uitlaatklep waren er de tien duizenden officiële clubs en ver enigingen van de FDJ en de Jon ge Pioniers. „Daar kon je je uitle ven. Soms moest je wel van die idiote, legerachtige oefeningen doen, maar dat werd de laatste jaren steeds minder. We droegen vaak niet eens meer die verplich te blauwe blouse en sjaal." De 19-jarige Stefan uit Anklam haalt lachend herinneringen op aan de vele braspartijen. „Vooral als we weer eens vooi; Honnie moesten paraderen was het feest. Als we dat achter de rug hadden, donderden we die vlaggen en vaandels in de hoek en dan maar zuipen." Dus maar wei oude, blijkbaar tijd? Dat willen de meeste jongeren niet, maar ze begrijpen ook niet waarom er hele maal niks overblijft van de vroegere DDR. „Moeten we dan ons hele leven vergeten, omdat we nu geen geld hebben?zegt er een. „Ik ben en blijf een ossie, ik wil mijn ver leden niet verstoppen", vindt een ander. Een derde: „Als ze mij vragen waar ik ben gebo ren, zeg ik Oost-Duitsland. Het woord 'Bun- desburger' krijg ik niet uit mijn strot." Hun eensluidende conclusie: „Slechter dan nu kan het in ieder geval niet meer worden." De deskundigen zijn bang voor een rechtse jeugdrevolutie en de vlucht in sekten. De di rectrice van een middelbare school in Dres den: „Bij ons zijn acht van de tien klassever tegenwoordigers rechts-radicaal." De Oost berlijnse socioloog Stephan Massnen „Bij 35 procent van de ondervraagden tussen de 25 en 35 jaar in het Oosten van de stad vonden we bedenkelijke autoritaire structuren en rechts-extremistische posities. De helft wil de buitenlanders weg hebben, omdat dit de ei gen materiële positie ten goede zou komen." Er zijn weinig mensen die tegengas willen en kunnen geven. De kerk is zelf op zoek naar een nieuwe plaats in deze andere sa menleving. Vormde zij voor de negende no vember 1989 een toevluchtsoord voor alles en iedereen die om welke reden dan ook iets tegen de staat had, nu is de kerk v Er dreigen grenzen w; De predikanten maken ruzie over de vraag hoe ze de eigen gelederen moeten zuiveren van Stasi-smetten. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, zoals dominee Albani van de vermaarde Oostber lijnse Gethsemanekerk. Met evenveel vuur als vroeger, toen hij op de kansel stond voor de verdrukten, probeert hij nu skinheads, neo-nazi's en anarchistische autonomen te overtuigen van het zinloze van hun geweld. Voorlopig is het echter vechten tegen de bier kaai en zijn de rechts-extremistische de magogen aan de winnende hand. Sekten >r gevaren. Een dag nadat de geopend, stroomden de mis- de sekten de ex-DDR binnen. Het zijn vooral de Moon-sekte, Hare Krisjna, de Scientology Church, de 'Kinderen van God' en de 'Patriotten voor Duitsland' die aan de weg timmeren. Maar ook allerlei klei nere groepen hebben zich op de Oostduitse jeugd gestort. Dominee Friedrich-Wilhelm Haack, een expert op dit gebied: „Deze mensen hadden als enigen werkelijk een strategie en begon nen direct zich ondergronds te organiseren. Daarbij gebniiken ze pure Stasi-methoden. Hun strategie is simpel. Ze zeggen: 'Jullie hebben een nieuwe wereld, nu moet je ook een nieuwe levensvorm vinden. Wij brengen jullie die'. En ze bieden, gecamoufleerd als managements-, gezondheids- of scholings cursussen, hun ideologie aan." slechte Veel Oostduitse jongeren voelen zich aangetrokken tot extreem-rechtse groeperingen, zoals de Haack ziet grote gevaren voor de Oostduit se jongeren: „Als je een keer met een leider, partij of sekte in aanraking bent gekomen, kun je teleurgesteld zijn door een goeroe, maar je gaat gelijk weer in zee met de volgen de. omdat zij allemaal hetzelfde basisconcept hebben." „De jongeren in Oost-Duitsland zijn bitter teleurgesteld. Eerst door hun eigen staat en toen door het westen, want op de gevolgen van de eenwording was niemand voorbereid. Ik ken studenten uit Halle en Jena, die de fel ste tegenstanders van de staat waren, maar nu de voeten van hun goeroe kussen." Op de Oostberlijnse Alexanderplatz, waar Turkse jongeren uit de Westberlijn.se pro bleemwijk Kreuzberg regelmatig slag leveren met ontwortelde rechts-radicale jongeren uit het Oostberlijnse Prenzlauerberg, staat elke middag de 19-jarige Helmut. Heel vriendelijk legt hij nieuwsgierigen uit dat hij door 'God is uitverkoren' en 'best begrijpt dat de mensen daar een beetje vreemd tegenaan kijken'. Helmut is een Hare Krisjna. Hij is van school af gegaan om de blijde boodschap in boekvorm te verspreiden. „Tegen kostprijs", meldt hij. Contact met zijn ouders heeft hij niet meer. Bijna sereen vertelt hij over de wc dergeboorte en het begrip tijd. „300.000 jaren zijn voor ons een lange tijd, maar afgezet te gen de eeuwigheid is het niets meer dan een lichtflits." De onzekere Oostduitse jeugd, van kindsbeen af in organisaties geperst die de socialistische heilsboodschap ingoten en het paradijs op aarde beloofden, is voor dit soort boodschappen heel ontvankelijk. „Er moet toch meer zijn dan een huisje met hypotheek, een auto op afbetaling en een baan?" vraagt een jong meisje zich hard op af. „Natuurlijk antwoordt Helmut, „er is Hare Krisjna Moet ze dan van alles afstand doen als ze ook een goed mens wil worden, is de volgende vraag. Het antwoord stelt haar gerusi „Nee, het ligt aan jou hoe veel plaats je voor hem inruimt in je leven. Eerst misschien tien pro cent, later misschien wel meer en uiteindelijk kom je mogelijk tot de volledige acceptatie." Bewust vaag, maar boordevol structuur gaan deze 'heilsprofeten' te werk. Bij hen kost het nieuwe toe komstperspectief maar een paar mark. 'We hebben iedereen no dig' en 'We verlangen absolute discipline, omdat wij de totale vrijheid brengen. Lees ons boek. dan is alles duidelijk', is de bood schap. De psychiater Hans- Joachim Maaz uit Halle: „Veel Oostduitsers zijn bang voor de vrijheid. Ze zoeken naar vaste structuren, naar nieuwe dwang en nieuwe leiders."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 29