Rtv show Ach erg...Ik vind het wèl jammer Nederlander 'buist' ruim twee uur per dag 'Je lijkt Archie Bunker wel Vrijdag 3 januari 1992 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: MARIANNE VERSCHUREN CLOSE UP Vuilnismaaan... 7 M e zijn er weer, die W twee. Maar ze hadden dus beter weg kun nen blijven. Ongein, schijtlol, kakkepissepoepie-humor, meer hebben de heren absoluut niet te melden. Spaan en Ver- meegen hoeven maar een als grappig bedoeld tweegesprekje aan te knopen en spontaan zakt de Jansen Tilanus tot op de enkels. Eerlijk is eerlijk, in hun VARA- tijd scoorden de heren nog wel eens. Met Popie Jopie om maar iemand te noemen. Of met de Gewone Man. Daar waar het in hun creatieve bron altijd al eb was, is die nu opgedroogd. Dat rollenspel van Die Twee is intussen wel gespeeld. Ver- meegen, het moet gezegd, weet zichzelf nog aardig te benade ren. Het type van het dom ge boren, nooit iets bijgeleerd heb bende leeghoofd is hem op het lijf geschreven. Spaan speelt de intellectueel van Die Twee, mede ook op grond van de vierkante centi meters ruimte die hij sinds jaar en dag vult in tal van dagbladen en periodieken. Spaan geneert zich voor de strapatzen van Ver- meegen. Of beter: hij acteert gê ne als Vermeegen voor zijn doen normaal doet. Meteen na hun overstap van VARA naar Veronica hebben ze nog een paar maal gespuwd in de ruif, waaruit ze ooit aten. Wie zoiets doet, komt openlijk uit voor z'n gebrek aan klasse. Niettemin zij nogmaals opge merkt dat Spaan en Vermeegen bij de VARA goed beschouwd tot hun beste prestaties zijn ge komen. Ze leverden die destijds "tijdens hun wekelijkse radio (sport)programma op zaterdag morgen. Zelfs Vermeegen gaf er toen blijk van meer te kunnen dan de onderbroek omlaag te kletsen. Naar verluidt schijnt Harry op de set erg perfectionisch te zijn. Medewerkers uit te foeteren en ook zichzelf als iets misgaat. Helaas is het aan Die Twee niet af te zien. Toegegeven: enige handigheid kan de heren niet worden ont zegd. Rob Out gaat in Hilver sum door voor een uitgeslapen jongen, maar die twee zijn er wel in geslaagd om met een flu tidee Veronica een betaalde we reldreis af te troggelen. Zambianen bij een temperatuur van 35 graden Celsius dampen de snert te laten proeven, je moet er maar op komen. Wat een vondst om in de Afrikaanse savannen te luisteren naar de Sound of Silence van Simon en Garfunkel. Natuurlijk gaat Ver meegen dan oeverloos kwekken over die stilte en verzoekt ver volgens Spaan vol minachting Vermeegen z'n bek te willen dichthouden omdat meneer an ders de stilte niet kan horen. Origineel ook om inboorlingen uit de Masai polonaise te laten lopen met Vermeegen als sluiter van de rij, afwisselend roepend he ja Jan Bols en Oléoléoléolé. In Tokyo een ouwe Jap ouwe reus laten roepen, dat is pas econo misch en zinvol omgaan met zendtijd en met de opbrengst van kijkgeld en etherreclame. Stop een Japanner een paar yen in z'n handen, tien tegen een dat-ie ook bereid is Lee Towers na te papegaaien. Uiteindelijk is dat volk groot geworden door alles wat andere volkeren voort brengen perfect of nog beter te kopiëren. Kun je nu werkelijk spreken van tv-amusement als een program mamaker besluit de geman keerde Volendammer uit te hangen en Taiwanese meisjes in kaasmeisjesklederdracht Hol land is oké te laten roepen? Is dat niet eerder de export van Hollandse imbeciliteit? Hebben Leeghwater en Lely daar al die polders en dijken voor aange legd? Was Piet Heins naam daarom zo klein? En heeft Prins Bernhard daarvoor tot in alle uithoeken van de wereld zijn anjers laten zien? Nederland, let op uwsaeck. Als dit uw ambassadeurs zijn, zak ken we op den duur ook figuur lijk beneden Amsterdams peil. Nokken dus met die twee, der gelijke lolbroeken laten zelfs de braafsten onder ons nóg zwart kijker worden. Vuilnismaaan, mogen deze zak ken ook mee... STRIPS BOLLEBOOM BOES Verliezers van TV-Ster Gala houden zich groot tijdens grandioos feest VPRO zendt zondag 'All in the Family'-special uit Archie Bunker stond in de jaren zeventig model voor heel veel huisvaders. Ook bij ons. Als de vooroordelen weer eens over de tafel vlogen tijdens het avondeten, kreeg mijn vader vaak het verwijt: 'Je lijkt Archie Bunker wel'. Het werd dan ver dacht stil in zijn hoek. Hij had een afwijkende mening ten op zichte van zijn kinderen, maar zo rechts was hij toch niet? Nee hoor, viel best mee. Ook wij kinderen, maakten met dat verwijt ons schuldig aan een deel van de Archieziekte, want op dat moment dachten wij ook in hokjes. De extreemrechtse meningen die Archie Bunker (gespeeld door Carroll O'Connor) er op na hield, waren goed voor twaalf jaar topamusement. Want 'All in the Family' was weliswaar een sitcom (situation comedy), maar het plezier kwam voorna melijk voort uit de afwijkende meningen van de hoofdrolspe ler en de daardoor ontstane (herkenbare) ruzies met zijn schoonzoon Mike Stivic (Rob Reiner). Stivic, een Pool en stu dent (en daarom werkloos), had het zwaar te verduren. Stivic was een minderheid waartoe Bunker niet behoorde en dus verkeerd. Zo deugden ook The Jefferson's, de buren, niet, om dat ze zwart waren. Bunker stampte door het leven als een zwaar beschonken olifant. Hij en president Nixon waren oké, maar van de rest deugde maar weinig. Zijn vrouw Edith (Jean Stapleton) en dochter Gloria (Sally Struthers) hadden een dagtaak aan het stichten van vrede die door hun man en va der zo vaak in gevaar werd ge bracht. Tijdens de serie speelde de Watergate-affaire, die uiteinde lijk voor de val van Nixon zorg de. Dat gegeven was in die tijd een 'hot item' in de woonkamer van The Bunkers. Mike pestte zijn schoonvader die de schuld gaf aan het communistische tuig dat journalisten nu een maal zijn. Het werden de hoog tijdagen van 'All in the Family'. In de loop der tijd veranderde er veel bij The Bunkers. Het ge zin uit QueensNew York had de eerste vier jaar als buren The Jefferson's (met zoon Lionel Mi ke Evans als vriend van Mike en moeder Louise Isabel Sanford als hartsvriendin van Edith). In die tijd kwam ook Edith's nicht Maude (Bea Arthur) regelmatig bij hen over de vloer. Maude was de enige die op Archie's overheersing een antwoord had. Haar dominantie sprak zo aan dat CBS de huidige Golden Girl (Dorothy) al ras een eigen show gaf, getiteld Maude. Nadat The JefTersons in 1975 verhuisden naar het duurdere Manhattan, kregen The Bunkers eerst Itali aanse en later Puertoricaanse buren. Archie, van oorsprong werkzaam op een scheepswerf, opende weer later met barkee per Harry van zijn stamkroeg Kelsey's Bar zijn eigen café Ar chie's Place. Maar toen was het grote succes al vervlogen. En toen de makers, onder leiding van de bekende producer Nor man Lear, in 1981 Edith plots klaps lieten overlijden, onderte kenden ze daarmee het dood vonnis van de serie. 'All in the Family' werd in de Verenigde Staten voor het eerst op 12 januari 1971 door CBS uitgezonden en verscheen vanaf die tijd tot september 1983 vrij wel wekelijks op tv. In Neder land werd de serie ook .een groot succes. De VPRO zond 'All in the Family' van februari 1976 tot september 1979 uit en in de loop van 1980 nog een aantal afleveringen. De VPRO zendt zondag (Nederland 2,22.08 uur) Archie Bunker omringt door dochter Gloria, schoonzoon Mike, buurjon gen Mike en echtgenote Edith. foto archief de jubileumaflevering 'All in the Family, 20th Anniversary Spe cial' uit. Daarin fragmenten van vroeger, interviews met de hoofdrolspelers en gesprekken met willekeurige Amerikanen over het effect op hun leven van de serie. Zondag, VPRO Nederland 2, 22.08 uur In 1991 keek de gemiddel de Nederlander 851 uur naar de televisie. Per dag komt dat neer op zo'n twee uur en twintig minuten. Dat blijkt uit een jaaroverzicht van de afdeling Kijk- en Luister Onderzoek (KLO) van de NOS. Volgens deze cijfers is RTL 4 veruit de populairste zender. Van de 851 uur tv-kijken werd maar liefst 233 uur besteed aan RTL 4-programma's. Ter vergelijking: volgens cij- .fers van het Centraal bureau voor de Statistiek besteedde een Nederlandse man (van 12 jaar of ouder) in 1987 dagelijks ge middeld 3 uur en twintig minu ten aan beroepsarbeid. Een uur meer dus dan aan tv-kijken. Vrouwen besteedden dat jaar 3 uur en 22 minuten aan huis houdelijke arbeid. Ook hier komt tv-kijken op de tweede plaats, gevolgd door beroepsar beid (een uur en 22 minuten). Van de publieke zenders bleek Nederland 2 het afgelo pen jaar het populairst te zijn. Naar die zender werd in '81 ge middeld 157 uur gekeken. Ne derland 2 blijft daarmee Neder land 1 (147 uur) nipt voor. Ne derland 3 scoorde altijd nog 103 uur over 1991. Van de buitenlandse stations is blijkens het KLO-overzicht het Duitse RTL Plus het meest in trek. Deze zender werd het afgelopen jaar gemiddeld 28 uur bekeken. Hier komt het Ne- derlandstalige BRT 1 op de tweede plaats (21 uur), gevolgd door ARD (15), ZDF (13) en BBC 1 (12 uur). Het minst in de belangstelling stond het Italiaanse Rai Uno, dat over het hele jaar gemeten gemiddeld slechts 1 uur werd bekeken. Per maand is dat ge middeld vijf minuten. Het Amerikaanse nieuwssta- tion CNN doet het - ondanks de belangstelling voor deze zender tijdens de Golfoorlog - echter niet veel beter. Gemiddeld had een Nederlander deze zender het afgelopen jaar vier uur aan staan. Dat is per maand gemid deld twintig minuten. Na RTL 4, Nederland 1, 2 en 3 blijkt de Nederlander de meeste tijd voor televisie te stoppen in het kijken naar de videorecor der. Maar liefst 57 uur werd ge durende het afgelopen jaar naar een videoband gekeken. Daarbij moet worden aangetekend dat slechts iets meer dan de helft van de Nederlanders de be schikking heeft over een video recorder. Eén op de honderd Nederlan ders is volgens de KLO-cijfers onverbeterlijk verslaafd aan het medium televisie. Deze mensen kijken per week 57 uur. Dat komt neer op een dagelijkse do sis televisie van ruim acht uur. Over het avond tijdvak (18.00 tot 24.00 uur) gemeten blijkt RTL 4 ook veruit marktleider te zijn. Het station haalde gedu rende dat tijdvak 27 procent van de 'kijkers-koek' binnen. Ook hier komt Nederland 2 op de tweede plaats met 22 procent, gevolgd door Nederland 1 (20 procent) en Nederland 3 met 12 procent. Blauwe laserstra len doorklieven de hemel boven Hilversum. Als een ultra moderne versie van de ster van Bethlehem leiden ze een indrukwekkend aantal fraai uitgedoste genodig den naar het studiocom plex van John de Mol, waar een zoveelste hoogtepunt uit de geschiedenis van de Nederlandse televisie wacht: het TrosKompas TV-Ster Gala 1991. Een vanaf nu jaarlijks terugke rend evenement dat be doeld is als 'erkenning van de mondigheid van de mo derne kijker', want deze is het die de winnaars be paalt. Voor hen die niet in de prijzen vallen heeft de TROS op voorhand de vol gende troostende woorden in het programmaboekje afgedrukt: 'Er zijn geen verliezers, vanavond wor den de winnaars van de winnaars gekozen. Het is een show van en voor kampioenen.' Het Wereldje PANDA DE LTSLE De twee uur die de opnamen - waarvan u het resultaat op de eerste avond van het nieuwe jaar heeft kunnen bekijken - du ren, breng ik door in de arties tenfoyer, waar twee grote moni tors staan opgesteld. Danseres sen lopen in en uit, Willem Duys geeft luidruchtig com mentaar, de kinderen van het ballet sluiten weddenschappen af op hun favorieten en ik krijg extra oliebollen omdat mijn mi tella (ongelukje gehad) gepast medelijden opwekt. Aan een tafeltje apart zit de grote held van het Russisch Staatscircus, Oleg Popov, de arm stevig om zijn jonge vrodw geslagen. Hij wil graag een beetje met rust gelaten worden, maar dat lukt niet erg, steeds meer mensen scharen zich om hem heen voor een handteke ning. Willibrord Frequin, die sa men met Popov een clown snummer verzorgt, laat zien hoe zijn rode neus zit vastge plakt: gewoon met Velpon. Als alle prijzen zijn vergeven en als klap op de vuurpijl Mies anders. „Ach, erg... Dat ik geno mineerd was is ook een hele eer. Ik vind het natuurlijk wel jammer, maar dat is wat an ders." Tegen alle verwachtingen in bleef het ook voor 'Goede Tij den, Slechte Tijden' bij een no minatie. Tim Gunther (John Al berts) is niet bitter teleurgesteld. „Absoluut niet. Ik vind het heel erg verdiend voor 'De Zomer van '45. En ik ben ook voor on geveer één duizendste trots, want ik speelde daar mijn eerste sprekende rol in. Je ziet me heel even van een trap afkomen en dan schreeuw ik wat tegen een paar Duitsers." Reinout Oerle- mans (Amie Alberts) heeft voor de gelegenheid zijn 'pr-man' meegebracht: Jurriaan Oerle- mans. Alle vragen lopen van avond via hem. OK. Jurriaan, hoe vindt Reinout het dat GTST niet gewonnen heeft? „Reinout vindt dat bijzonder k... Hij baalt dat hij voor niets uit Amster dam is gekomen. Zónder reis kostenvergoeding. En dat in de ze zware tijden." En, is Reinout het eens met de winnaars? „Nee. Hij gunt het ze wel, maar hij is het er niet mee eens. Weet je trouwens al van zijn nieuwe vriendinnetj..." Reinout snoert zijn pr-man de mond. Hij grijnst als hij mijn aantekenin gen leest. „Je moet niet alles ge loven, hoor." Ron Brandsteder wenst me geluk met het feit dat ik tenmin ste nog mijn linkerarm over heb om mee te drinken en Eddie Poelman laat me zijn gewonnen TrosKompas TV-Ster zien, een gouden speld met de letters 'TV onder een met briljanten be zaaide ster. Niet echt mooi, maar wel een hele eer natuur lijk. Hennie Huisman heeft er geen gekregen, maar dat vindt hij helemaal niet erg. „Dat ik van André van Duin verloren heb, dat is een eer!" Panda met de echte en de namaak Oleg Popov. Bouwman wordt gehuldigd voor haar gehele 'oeuvre' valt er even een stilte. „Een geweldige vrouw," zegt Koos Postema. „Weet je dat ze morgen tweeën zestig wordt?" Postema is van mening dat de juisten gewon nen hebben vanavond. Al had hij zelf bij de categorie 'Talk shows' Sonja Barend als win naar gedacht. En is het eerlijk gegaan? Welzeker. „Ze hebben het heel goed gedaan, ik had echt geen idee wat er in die en veloppen zat. Ik heb dagen ge probeerd om erachter te ko men, maar het is me niet ge lukt." Dan moet hij rennen. „We moeten bij de finale zijn!" Samen met Willem Duys haast hij zich naar de studio. Ik ren mee. Er wordt gehuild, gezoend, gefeliciteerd en gejuicht en de honderden goud met zilveren ballons die op 'de vloer' zijn neergedaald worden massaal tot knallen gebracht. Het klinkt als het openen van een ontel baar aantal champagneflessen en dat is precies wat er nu gaat gebeuren: op naar het Grote Feest in de aangrenzende stu dio 21. Olympische afmetingen Live muziek, liters champagne foto frank fahrner en andere dranken en een koud buffet van olympische afmetin gen. John de Mol is het stralend middelpunt. Is hij tevreden? „Ja, héél erg. Een fantastische avond. Het heeft een lieve duit gekost, maar het was het waard." En is hij het eens met de keuze van de winnaars? „Ab soluut. Het is de keuze van het publiek, dus daar valt niet aan te tomen." Er wordt gefluisterd dat zijn zus Linda vanavond be slist niet zo gelukkig is. „Ze heeft overal naast gegrepen. Overal." Als ik aan Linda vraag of ze het erg vindt dat ze niets gewonnen heeft is haar glim lach niet minder stralend dan Nieuwtjes Nog een paar nieuwtjes tot be sluit: Rien Hoogendoom verlaat dit jaar 'Goede Tijden, Slechte Tijden', Peppie en Kokkie ko men weer terug op de buis (meldt Herman Kortekaas trots) en ja, 'Telekids' Irene Moors en 'Hitbingo' Pieter Sargentini hebben elkaar gevonden. Sar gentini wordt gespeld met een i op het eind en niet met ie, zoals in Privé te lezen stond. Dat krijg je als je alleen maar doet alsóf je iemand gesproken hebt. En dan is het tijd om te gaan. Er is nog één klein probleempje. „Wat doen we met al die bloe men die over zijn?" wil een van de hostesses weten. De TROS zou de TROS niet zijn als ook daar geen oplossing voor was: „Die geven we aan de vrouwe lijke genomineerden die niet gewonnen hebben."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 8