Kunst 'Poppenspel is geen poppenkast' Askenazy in Den Haag Japanse B-werkjes als attracties in filmhuizen Vrijdag i fdnudi '997 Redactie. 071 161400 TEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie PAUL DE TOMBE Vormgeving. PIET KOOREMAN 7 NIEUWSLIJN 'Kunst werkt' in Stedelijk Museum AMSTERDAM 'Kunst Werkt' is de titel van een tentoonstelling die t/m 3 februari in de Nieuwe Vleugel van het Stedelijk Muse um in Amsterdam wordt gehouden. Te zien zijn ruim vijftig wer ken afkomstig uit de Peter Stuyvesant Collectie. De verzameling bestaat uit 900 werken van kunstenaars uit 36 landen. Dit is de vierde expositie van bedrijfscollecties in het Stedelijk. 'De jeugd van Hitler' in première AMSTERDAM Op 24 januari gaat in jeugdtheater De Krake ling in Amsterdam 'De Jeugd van Hitler' in première. De voor stelling wordt gebracht door Theater Wederzijds. Regisseur Mat- thieu Guthschmidt en dramaturg Ad de Bont maakten, volgens De Krakeling, een bijzonder indringende voorstelling. Zij baseer den zich op een bestaand toneelstuk van Niklas Radström, die zich op zijn beurt had laten inspireren door een onderzoek naar het gezin Hitler van de psychiater Alice Miller. Zij had geopperd dat er een verband bestaat tussen de terreur bij de Hitiers thuis en de terreur van het Nazi-regime. De voor stelling is ook op 25 januari te zien en is bestemd voor iedereen vanaf 11 jaar. Wederzijds speelt voornamelijk op scholen. Het gezelschap heeft in 1989 de Hans Snoek Prijs (de nationale jeugdtheaterprijs) gekregen. Première Nederlandse Opera DEN HAAG De Nederlandse Opera brengt 'Les Brigands' van Jacques Offenbach (1819-1880) op libretto van Henri Meil- hac en Ludovic Halévy op de planken. De premièrevoorstelling is morgen in het AT T Danstheater in Den Haag. In deze pro- duktie uit 1869 (de tijd van keizer Napoleon III) moeten vooral de handhavers van de wet het ontgelden. Offenbach schildert de sterke arm af als een horde potsierlijke dienders die onophoude lijk door de boeven in de luren worden gelegd en steevast pas komen aanzetten als de vogels gevlogen zijn. Voor de muziek tekenden Het Nederlands Kamerorkest en het Koor van De Nederlandse Opera. De jonge Franse dirigent Louis Langrée heeft de muzikale leiding. Op 7 januari is er een tweede voorstelling in Den Haag. Daarna zijn er nog negen opvoeringen in het Amsterdamse Muziektheater. Toonkunstenaarsbond eist rectificatie AMSTERDAM De Nederlandse Toonkunstenaars Bond (NTB) heeft de redactie van De Groene Amsterdammer in kort geding gedagvaard om rectificatie te eisen van de uitlating dat NTB-se- cretaris M. Ferares optreedt als een BVD-functionaris. Volgens de secretaris stonden in de rest van het artikel van Jacqueline Oskamp bovendien de nodige onjuistheden over het beleid van de bond en zou Oskamp een verkeerd beeld hebben geschetst van het conflict binnen de gelederen van het koor van de Neder lands Opera, eind 1991, en de musici van Concertgebouworkest ten onrechte hebben beschuldigd van een „rigide ambtenaren- mentaliteit die men alleen aantreft bij musici met een vast sala ris." Ferares meent dat De Groene Amsterdammer musici met dit artikel heeft gecriminaliseerd. De NTB eist niet alleen rectifi catie maar ook recht op een weerwoord. Fred Delfgaauw alleen met zijn poppen op het toneel Al op de middelbare school speelde Fred Delfgaauw bij diverse toneelgezelschappen, zoals Splien en de Haagse Comedie. Via een workshop in het Belgische Neerpelt kwam hij in contact met het poppenspel. Hij besloot ac teren en poppenspel te verenigen en richtte 'Studio Peer' op. In die tijd (begin jaren tachtig) studeerde Delfgaauw ook af als psycholoog en werkte hij in een huisartsenpraktijk in Zoeter- meer. In 1985 koos hij definitief voor het toneel. Hij bewerkte stukken van Shakespeare en Beckett, zodat hij ze alleen, met z'n poppen, kon uitvoeren. Voor 'Weg van de waan', een bewerking van De Storm van Shakespeare kreeg hij in 1985 de Hans Snoeckprijs. Vorig sei zoen oogstte hij succes met 'Mozart'. Komend seizoen schittert hij in 'De Terugreis': het verslag van een rouwproces, vol tranen van verdriet en van het lachen. Ontroering Geen woord te veel. Ontroering in de zaal. En de hoop dat het eindelijk weer leuk wordt om naar toneelvoorstellingen te gaan. Het is Fred Delfgaauw die dat allemaal op z'n geweten heeft. 'Acteur en poppenspeler' heet hij, maar dat komt doordat voor deze vorm van theater ma ken nog geen passende titel is verzonnen. Komt wel. Delf- gaauws jongste theaterkind: 'De Terugreis' zal hiertoe best bij dragen. Als het publiek maar eens ophield met op voorhand te schrikken bij de aankondi ging dat Delfgaauw op toneel met poppen aan de gang gaat. „Er bestaat een levensgroot vooroordeel tegen het poppen spel in Nederland. Althans: me nigeen denkt bij het woord pop pen onmiddellijk aan een be paalde vorm van poppenthea ter de poppenkast en dan ook nog op het niveau van kinderen. Dat beeld moet veranderen. Ik ben ervan overtuigd dat het kan." „Kijk maar naar de wereld van de dans. Als je tien jaar ge leden aan mensen vroeg: Wat betekent ballet voor u?, dan kreeg je meteen een mening over klassiek ballet, het Zwa- nenmeer, de Notenkraker. Als je nu die vraag stelt, krijg je een vraag terug: 'Bedoelt u klassiek ballet of moderne dans of bewe gingstheater.' Zo moet het ook met het theater met poppen gaan. Zodat dus over een paar jaar mensen zeggen: Poppen theater, wat bedoelt u: poppen kast of Delfgaauwiaans of..." Waarom ben je gebruik gaan maken van poppen in je voor stelling? „Door die workshop. Ik merkte dat ik op deze manier gebruik kon maken van de stemmetjes die ik kan maken. Dat is een. Maar in de tweede plaats van wege de functie die een pop in je voorstelling kan hebben. Kijk, poppen vervangen geen perso nages. Ze dienen om gevoelens, zoals angst, liefde, te visualise ren. Zo dragen ze ertoe bij, al thans dat geldt voor het theater dat ik nu maak, om een perfecte balans te vinden tussen humor en drama. „Dat hoort trouwens het streven in iedere voorstel ling, van iedere acteur te zijn. Maar die gedrevenheid vind je zelden. Een groot deel van de acteurs ouwehoert te veel en zuipt te veel. Hun makke is dat ze hun werk als een vak zien. Dat leidt tot schmieren en tot klaverjassen als je twee scenes niets te doen hebt. In plaats van dat ze in de coulissen blijven staan, blijven kijken hoe het spel zich ontwikkelt, hoe de an deren het op het toneel doen." „Ik heb dat altijd gedaan. Vanaf dat ik nog op school zat. Ik j wel i dat de anderen dat niet deden. Dat werd me niet in dank afgeno men, ook omdat ik zo jong was, vijftien, zestien. Mocht ik in het volgende stuk alleen maar een brief opbrengen. Nou ja, dan al leen maar een brief opbrengen. Probeerde ik van die rol toch nog iets te maken. Nog steeds heb ik mateloze bewondering voor acteurs die van een kleine rol iets groots maken. Dat is trouwens vaak moeilijker dan de hoofdrol spelen." „Met de rol die je is gegeven, met het stuk dat je speelt bezig zijn: dat is waar het om gaat. Voor 'Mozart' heb ik zo veel re search gedaan. Achteraf heb ik daarvoor complimenten gekre gen, onder anderen van iemand die een kenner is van Schikane- der, de scenarioschrijver van Mozart. Ik vind dat fantastisch. Tegelijkertijd ben ik blij met de reacties van mensen die onder de indruk zijn van bijvoorbeeld de muziek. Theater is voor alle soorten mensen, iedereen moet door theater kunnen worden ontroerd." „Daarom moet je niet appe leren aan intelligentie die louter door boeken wordt gevoed, maar aan de intelligentie die je alleen door het leven leert. Als me dat lukt, vind ik dat fijn. Ik kom daar rond voor uit. En waarom niet? Maar je wordt gauw voor een pedant ventje versleten. Positief over jezelf Fred Delfgaauw: „Poppen vervangen geen personages. Ze dienen om gevoelens, zoals angst liefde, te visua liseren." foto o pd denken als daarvoor af en toe reden is: het wordt maar raar gevonden." „Ik heb dat gemerkt in mijn praktijk als psycholoog. Vroeg ik aan mensen: Noem eens een paar positieve en een paar ne gatieve eigenschappen van je zelf. Begonnen ze steevast met de negatieve, terwijl de vraag duidelijk anders was gesteld. En als je dan zei: Maar noem nu eens iets positiefs, dan begon nen ze: 'Tja, eh ja, eh ach, eh, ik kan geloof ik wel aardig teke nen...' Iets aardigs van jezelf zeggen, je gevoel tonen. We aai en ons rot aan onze huisdieren, maar elkaar je aardigheid to nen: we doen het niet." „Het heeft te maken met wat dan modieus heet: je kwetsbaar opstellen. Ik doe dat al m'n hele leven. Dat betekent dat je vaak klappen krijgt, maar ik denk dat het de enige weg is als je het goed wil doen. Zo ben ik niet te beroerd om toe te geven dat ik met een regisseur wil samen werken. Om de een of andere reden is dat taboe voor poppen spelers. Je moet kennelijk alles zelf kunnen. Maar als je op een bepaald artistiek niveau bent gekomen en je wilt alles eruit halen wat erin in zit, dan heb je iemand nodig die je helpt. 'De Terugreis' is geregisseerd door Aus Greidanus en daarvoor ben ik zeer dankbaar." Je maakt in feite iedere voor stelling weer dat rouwproces om de dood van je vader door. „Ik zeg niet dat ik het stuk heb geschreven als therapie. Maar door het zo vaak te spelen krijgt het wel een therapeutische wer king. Ik merk dat het voor men sen in de zaal ook een bevrij dende werking heeft. De grond toon van die reacties is: Ik dacht dat ik alleen was met m'n ver driet, maar het is universeel. „En toch gaan mensen niet weg met het idee: Wat is het leven toch ellendig. Dat bedoel ik met die balans tussen humor en drama. En naarmate het sei zoen vordert, wordt de voorstel ling nog genuanceerder. Verge lijk het maar met zoals in Tibet stenen worden bewerkt: telkens komt er een krasje bij, zodat'ie op het laatst weliswaar nog steeds die oude steen is, maar volkomen doorzichtig." Jubileumtournee Nederlands Studenten Orkest Het Nederlands Studenten Orkest (NSO) gaat op lus- trumtoumee: de 100 leden tellende muziekformatie be staat 40 jaar. In het Amster damse Concertgebouw wordt morgen begonnen met een bijzonder concert: niet alleen zal daar het huidige NSO te horen zijn maar ook de vier vorige 'versies'. Daar toe zijn 400 oud-NSO-musici opgeroepen; de reünieorkes ten zullen onder leiding staan van Jan Brussen, Louis Stotijn, Lucas Vis en Jules van Hessen. Van Hessen zal ook dit ju bileumjaar het NSO leiden. Het orkest geeft behalve in Amsterdam van 12 tot en met 24 januari concerten in Bergen, Veldhoven, Leiden, Utrecht, Maastricht, Middel burg, Rotterdam, Groningen, Nijmegen. Daarna treedt het NSO op in België en Luxem burg. Er zullen werken van Prokofiev, Tsjaikovski, Wag ner, Zuidam en Ravel ten ge hore worden gebracht. Jan Brussen leidde het NSO meer dan 20 jaar. Louis Stotijn dirigeerde het orkest van 1977 tot 1985. Na zijn af scheid koos het NSO voor jaarlijks wisselende dirigen ten. Lucas Vis stond in '88 en '91 voor het orkest. Jules van Hessen werkte in de jaren van Stotijn geregeld met het NSO. De opbrengst van de tour nee komt ten goede aan ge handicapte medestudenten. Ter gelegenheid van dit acht ste lustrum wordt eenmalig een bedrag uitgekeerd aan de Stichting voor Vluchte- ling-Student UAF. In 1985 werd het NSO on derscheiden met de Helène de Montigny Prijs. Twee jaar later won het orkest samen met Mini Maxi de Zilver- sen Roos op het tv-festival van Montreux. CAIRO Bij opgravingen in de buurt van de Egyptische pyramides heeft men bij toeval een 4400 jaar oud beeldje gevonden. Het beeld je van kalksteen, voorstellend een vakman die zich bezighoudt met het bouwen van monumenten voor de farao's, verkeert in een uitste kende staat. Het behoorde toe aan opzichter die werd begraven in een eenvoudige graf. foto ap DEN HAAG»ANP De concertpianist Vladimir As kenazy zal op zaterdag 11 janu ari in Den Haag het Royal Phil harmonic Orchestra dirigeren. Het befaamde Britse orkest speelt dan in de Anton Philips- zaal in Den Haag. Het is één van de concerten tijdens een toemee langs de belangrijkste steden van de EG. Askenazy, al vijftien jaar ook actief als dirigent, is sinds 1987 als artistiek directeur aan het Royal Philharmonic verbonden. Hij is verder chef-dirigent van het Berlijnse Radio Symphonie Orchester en het Cleveland Or chestra. Op 11 januari zal Mischa Maisky soleren op cello. Hij geldt als één van de grootste jonge talenten op dit instru ment. In de Anton Philips-zaal worden werken ten gehore ge bracht van Ludwig van Beetho ven, Benjamin Britten en Ri chard Strauss. Een Rubens in Hillegom BEELDENDE KUNST RECENSIE IRENE VAN BEVEREN Olieverven, aquarellen, grafiek en beelden van Nic Jonk. Te zien: Kunstgallerij Catharina, Meer straatpromenade 12b, Hillegom Tot 12/1. di. t/m vr. 10.00-17.30 uur en za. 10.00-16.30 uur. Volle ronde vormen kenmer ken het werk van beeldhouwer en schilder Nic Jonk (1928) dat te zien is in de Hillegomse kunstgallerij Catharina. Het geeft zijn beelden iets beslotens, iets intiems. Dezelfde uitstraling hebben zijn schilderijen en gra fiek, maar door de expressieve lijnvoering en de sprankelende kleuren, hebben zij tegelijk iets speels. 'Amante' is de titel van een olieverf. Frans voor minnares. Op dit doek van monumentale omvang kijkt een naakte vrouw ongegeneerd voor zich uit. Haar gelaatstrekken zijn ruwweg met een paar penseelstreken weer gegeven. Haar lichaam, met ve le rondingen en welvingen, is warmrood. Broeierig en ero tisch. Vele forse vrouwelijke naak ten in een helder koloriet be dekken de muren van Cathari na. Zij lijken een versmelting te zijn van Rubens mollige vrouw beeld met het Franse en Duitse expressionisme van het begin van deze eeuw, waarbij gebruik werd gemaakt van sprekende, ongemengde kleuren. Jonks pure schilderstijl vindt een gestolde pendant in zijn bronzen sculpturen. 'Pandora' is de naam van een gebogen vrouwenfiguur die met beide handen het naar voren gestrek te rechterbeen omvat. Het beeld steunt op het linkerbeen. Ont daan van alle scherpe kanten lijkt het iets zachts te hebben, maar door de titel heeft het ook iets dreigends. Pandora was in de Griekse mythologie de vrouw die het kwaad in de wereld bracht op bevel van de oppergod. Haar beeld werd gemaakt door de smid van de goden en vervol- Volle ronde vormen kenmerken het werk van beeldhouwer en schilder Nic Jonk dat te zien is in de Hillegomse kunstgallerij Catharina. foto pr gens tot leven gewekt. Jonks Pandora lijkt op dat laatste te wachten. Slechts een teken van de goden en zij zou zich in haar volle lengte oprichten. Klaar voor haar onheilspellende taak. Veel titels van Jonks werk ver wijzen naar de klassieke oud heid, zoals 'Pomona', de Ro meinse godin van de boom vruchten. of 'Sapho', naar een Grieks dichteres. Een ander the ma in het werk van Jonk heeft te maken met het element water. De karakteristieke vloeiende ronde vormen zouden daar al een verwijzing naar kunnen zijn. Maar heel letterlijk komt het terug als de figuraties van onder meer dolfijnen, walvissen en personificaties van water. En eigenlijk heeft 'Pandora' ook met het thema water te ma ken. De mythe vertelt dat zij uit aarde en water werd gevormd. Daarom staat waarschijnlijk een versie van dit beeld direkt aan de waterkant in Jonks beelden tuin, gelegen bij zijn. deels als museum ingerichte huis in het Noordhollandse Groot Scher mer. Wie na een bezoek aan Ca tharina meer van Jonks werk wil zien, kan daar terecht (inlichtin gen via tel. 02997-1560). ROTTBtDAM PIET VAN DE MERWE Het Rotterdamse Filmfestival presenteerde vorig jaar o.m. een programma rond de Japanse B- films uit de jaren vijftig en zes tig. Daarvan is nu als eerste ci nematografische tractatie van het nieuwe jaar een kleine se lectie in de filmhuizen te zien. Om misverstanden over het begrip B-film uit de weg te rui men: de letter B niets zegt over de kwaliteit van de film, maar alleen iets over de manier waar op de film is geproduceerd. De B-film had een beperkt budget, moest voor het gemak gemaakt worden naar een genrescenario op een van te voren bepaalde lengte om voor vertoning klaar te zijn in een pakket met de duurdere A-film van de studio. Voor de Hollywood B-film zijn er nog meer criteria te be denken, maar de Japanse B- films die nu te zien zijn, zijn ook zo gemaakt. Dat neemt niet weg, dat de Japanse regisseurs meestal met kleurenfilm werk ten en een cinemascope-lens, zodat de Japanse B-films van toen er soms beter uitzien dan de dure Hollywoodprodukten van nu. En ondanks dat het ei genlijk confectiewerk was, is er in die B-films soms ook meer persoonlijkheid en filmische vi sie te ontdekken. Seijun Suzuki is in het be scheiden pakket van zes films met drie films vertegenwoor digd. Tokyo Nagaremono (Tokyo Drifter, 1966) is een nog onbekend meesterwerk, ge maakt naar een yakuza-verhaal- tje, de Japanse vorm van heden daagse gangsterfilms. Yakuza- films waren min of meer de op volgers van de samuraifilms. De hoofdpersoon kreeg in beide genres te maken met het Japan se begrip 'giri', de plicht tegen over en trouw aan de clan en in strijd daarmee komen zijn eigen menselijkheid, wensen en ver langens. De Tokyo Drifter uit de titel is een yakuza die vanwege die 'gi ri', zijn gangsterbaas helpt, maar daarvoor zijn liefde en mooie bestaan in Tokyo opgeeft om van stad tot stad te zwerven en daarna niet kan geloven dat zijn baas hem verraadt en hem alsnog dood wil hebben. Een van de codes die het Ja panse publiek begreep was dat de gevechten en special effects in B-films niet realistisch kon den zijn. In tegenstelling tot het Terminator-genre van tegen woordig was daar geen tijd en geld voor. Ze wilden trouwens niet anders, want de enige cine ast die zichzelf ervoor uitsloofde om al het geweld er zo realis tisch mogelijk uit te laten zien, Kurosawa, werd daarvoor in ei gen land niet gewaardeerd. In bijvoorbeeld de films van Issei Mori is meestal goed te zien dat ernaast geslagen en ge stoken wordt en bloed een on waarschijnlijk rode kleur heeft. Mori is de regisseur van de eer ste Zato Ichi films, de blinde sa murai, een filmfiguur die een paar jaar geleden nog een over bodige en misplaatste Ameri kaanse remake met Rutger Hauer in de hoofdrol kreeg. Aru Koroshiya (A Certain Killer, 1967) van Mori is een eigentijds verhaal over een huurmoorde naar, dat het vooral moet heb ben van de sfeer die Mori weet op te roepen. Weer is het niet belangrijk wat er precies verteld wordt, maar is het interessantste van de film, hoe Mori een bekend gegeven in beeld brengt en er zijn eigen draai aangeeft. Van Mori is ook nog de befaamde Hakuoki (1959) te zien en de laatste film in het pakket is Su- zaki Paradaisu - Akashingo (Su- zaki Paradise - Red Light Dis trict. 1956) van Yuzo Ka wash i- ma. Het programma rond de Ja panse B-film is tot en met 16 ja nuari in Rialto (Amsterdam), van 17 tot en met 23 januari in 't Hoogt (Utrecht) en tot mei in verschillende filmtheaters in het hele land te zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 7