Kunst Co Westerik blijft eenling Gemeente zit voor dubbeltje op eerste rang Giotto: springlevend en talentvol ensemble dom Nijhoff-prijs 'Erkenning' Vrijdag 29 november 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINGA Eindredactie: HANS SONDERS Vormgeving: PIET KOOREMAN 9 Kerstverhaal door vier koren LEIDEN - Vier koren, het Rijnlands Chr. Mannenkoor Vox Hu mana', het Katwijks Chr. Mannenkoor 'Jubilate', 'Exultate Deo' uit Voorschoten en 'Cantate Deo' uit Zoetermeer, zetten begin dit jaar 'The promise of Christmas' op schijf. Muziek op tekst van de Amerikaan Dan Burgess, vertaald door Wim Raadsheer. De dirigent Sander van Marion leidde het bijna 400 man tellen de gelegenheidskoor. Gisteren werd het resultaat hiervan aange boden aan de loco-burgemeesters van de plaatsen waar de ko ren vandaan komen. De cd vertelt het kerstverhaal in muziek. De begeleidende teksten (in het Engels) worden gesproken door Joe Boume. De bijzondere cd is in de winkel verkrijgbaar. Loco-burgemeester Joop Walenkamp (Leiden) krijgt uit handen van de voorzitter van 'Vox Humana', Joop van Duuren het eerste exem plaar van 'The Promise of Christmas' aangeboden. foto henk bouwman Inleiding bij 'Stem van het water LEIDEN - Regisseur Agaath Witteman van Theater van het Oos ten zal morgenavond in de Leidse Schouwburg een inleiding houden over 'De stem van het water', een toneelstuk van Gerrit Komrij dat de groep later die avond zal spelen. Wie kaarten heeft voor deze produktie kan om 19.15 uur al in de Leidse Schouw burg terecht. De inleiding van Witteman duurt tot acht uur. Svetlanov dirigent Residentie Orkest DEN HAAG - Jevgeni Svetlanov is met ingang van 1 september 1992 benoemd als chef-dirigent van het Residentie Orkest. De benoeming is voor een periode van vier jaar. Vanaf 1993 zal Svetlanov jaarlijks minimaal 25 concerten van het Residentie- Orkest dirigeren. Svetlanov volgt Hans Vonk op, die per 1 sep tember 1991 zijn functie van chefdirigent neerlegde. Dresselhuys ziek, optreden afgelast ALPHEN AAN DEN RIJN - De try out van toneelvoorstelling 'Hoog tijd' in het Alphense Parktheater op zondag 1 december gaat niet door. Hoofdrolspeelster Mary Dresselhuys is ziek ge worden. Het Parktheater hoopt het stuk, waarin de actrice sa men met John Kraaykamp speelt, volgend jaar september of ok tober alsnog te brengen. MUZIEK RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Concert Giotto Ensemble met werken van Saint-Saëns, Ravel. Francais en Fauré Gehoord 28/11 Oudshoornse Kerk, Alphen aan den Rijn Giotto (di Bondone) was een zeer vooruitstrevende Italiaanse schilder (ca 1266-1337), die de achterstand van de schilder kunst ten opzichte van de sculptuur in één keer ingehaald heeft. Hij kwam onder meer tot een grotere beheersing van het perspectief, waardoor zijn figu ren vaster kwamen te staan. Toen het Giotto Ensemble zich nog profileren moest, was er één ideaal: vooruitstrevend zijn en het musisch perspectief verruimen en verdiepen. Door de samenstelling (piano, viool, altviool, cello en hobo) waren de mogelijkheden al legio. Duo's, trio's, kwartetten en kwintetten werden uitgevoerd, niet alleen uit Barok en klassie ken, maar ook en juist uit de Romantiek en de twintigste eeuw. Uit dit brede repertoire maakte het Giotto Ensemble gisteravond een duidelijke keus met werk van componisten die alle vier in de twintigste eeuw geleefd hebben. Wat bij alle stukken opviel, was het ritmisch stuwende en zeer maatvaste gevoel van pia nist, strijkers en hoboïst. Dat was een van de redenen waar om dit hele concert spannend en opwindend bleef, culmine rend in het omvangrijke Piano kwartet nr 1 in c ld. (45 minu ten) van Gabriel Fauré. Een schitterende uitvoering, waarin de pianist David Kuyken een virtuoze en dominante rol speelde zonder bij het geheel uit de toon te vallen. Fauré schreef dit pianokwar tet in zijn jonge jaren, toen hij zich nog niet had losgemaakt van de romantische instelling van zijn tijd. Persoonlijke senti menten komen dan ook veel vuldig voor, zoals in het melan cholieke sfeervolle Adagio, in het uitgelaten en puntig ge speelde Scherzo, maar bovenal in het Allegro Molto wat zich langzamerhand naar een weel derige bijna sensuele climax toewerkt, buitengewoon sterk vertolkt door het Giotto Ensem ble. De violiste Marin Mars die zeer fijnzinnig en spiritueel, maar hier en daar wat té voor zichtig strijkt, moest het soms afleggen tegen de onbetwist fraai spelende, maar zeer fors aanzettende cellist Jan Insinger. Ook de altvioliste Susanne van Els kwam daar niet altijd boven uit, al was ook veel schitterend samenspel te horen in deze op zwepende uitvoering: een ware belevenis. Voor de pauze had de hoboïs te Pauline van Oostenrijk veel te doen. Opvallend was haar ex pressieve spel en uitstraling in de Sonate voor hobo en pianp van Saint-Saëns. Mooie lange vloeiende lijnen opgevolgd door stuiterende ritmen blies zij vol vuur, maar toch schijnbaar moeiteloos, begeleid door het intieme en betrokken spel van Kuyken. Het Kwartet voor altho bo en 3 strijkers van J. Francais komt enerzijds over als uitge sproken diverterende salon mu ziek, maar anderzijds is het mu ziek waarbij het zonde zou zijn er doorheen te praten. Gewaag de harmonieën en ritmes door spekt met staccato's, korte rus ten en snelle loopjes houden je steeds op de punt van de stoel. Giotto: een springlevend talent vol jong ensemble. NIEUWSLIJN Expositie van in 45 jaar opgebouwd oeuvre K&O houdt Leids muziekleven bruisend Wilt IdCIÏlcl' De laatste overzichtstentoonstelling van Co Westerik in het Stedelijk Museum werd in 1971 gehouden. De na druk bij zijn nieuwste expositie in dit museum ligt daar om op werk dat hij de afgelopen twintig jaar maakte. Te gelijkertijd is echter wel voor een afgerond beeld van zijn in 45 jaar opgebouwde oeuvre gezorgd. Uit 50 schilderij en en 100 tekeningen en aquarellen blijkt nu hoezeer Westerik al die jaren een bijzondere eenling is gebleven, die in geen enkele kunsthistorische stroming echt thuis hoort. zit een horloge. Met een lege blik in haar ogen houdt zij deze objecten omhoog voor de kij ker. Hier kan worden volstaan met de kwalificatie realistisch, maar opnieuw krijgen we toch ook het gevoel dat zich een vi sioen uit een surrealistische droomwereld aandient. AMSTERDAM FRANCOISE LEDEBOER Als er toch een poging wordt ge daan om Westerik (1924, Den Haag) in te delen, wordt hij de belangrijkste na-oorlogse schil der en tekenaar van het realis me genoemd. Het grote publiek leerde hem vooral kennen door het schilderij 'Snijden in het gras 1' uit 1966, dat jarenlang als reproduktie in treincoupe's heeft gehangen. Het verbeeldt op fel-realistische wijze een vin ger die wordt opengesneden door een grashalm, maar kan tegelijkertijd worden ber schouwd als surrealistische weergave van een angstdroom. Deze meerduidigheid geldt voor veel andere werken van Westerik. Op de expositie hangt bijvoorbeeld ook 'Meisje met klok en kers' uit 1963/1988. Het blote meisje houdt tussen rech terduim en wijsvinger een kers geklemd en om haar linkerpols Isolement De mensen op de schilderijen van Westerik maken vaak een geïsoleerde of angstige indruk. De kunstenaar weet deze emo ties zo raak weer te geven dat de kijker meteen een schok van herkenning krijgt. Dat effect be reikt hij bijvoorbeeld met 'Twis tende man en vrouw' uit 1960. De woeste blikken van het paar doen vermoeden dat het nooit meer goed komt tussen die twee. Ook 'Schoolmeester met kind' uit 1961 toont zo'n univer sele emotie. Het kind huilt tra- 'Man In het water, vrouw in boot', van Co Westerik (1959). foto cpd nen met tuiten in de dwingende omklemming van de meester en toont een angst die zeer her kenbaar is. Westerik gebruikt graag klei ne, doosachtige ruimten om het isolement van zijn figuren weer te geven. Deze beeldtaal ver sterkt het effect van eenzaam heid, zoals onder meer is te zien op 'Vrouw in doos' uit 1978. Net als in de reeks 'Afdalingen op klaarlichte dag', waarbij men sen zich op de grens tussen he mel en aarde in een stralend licht bevinden, is hier opnieuw sprake van dezelfde knappe ver menging van realisme en sur realisme. De kunstenaar is in de loop van de jaren steeds gefas cineerd gebleven door de tex tuur en de kleurschakeringen van de huid. Daarbij beperkt hij zich niet tot de 'menselijke' huid, zoals we bijvoorbeeld zien op het schilderij 'Bor I.M.' (In Memoriam) uit 1986, dat een fraaie hondekop met strelende, beaderde hand toont. Zijn grote vakmanschap als 'huidschilder' blijkt verder onder meer 'Hand kus 1' (1984) en 'Voet' (1990). De kunstenaar is altijd gefas cineerd geweest door histori sche schildertechnieken en in kunstenaars als de vroeg-re- naissancistische Italiaan Piero della Francesca en de Vlaming Rogier van der Weijden. Dat maakte hem tot een 'langzame' en heel precieze schilder die maar twee of drie schilderijen per jaar aflevert. Het oeuvre van Westerik bestaat daarom uit een hanteerbaar overzicht van 112 schilderijen. Daarnaast maakte hij in een veel lossere stijl rond 2000 tekeningen en aquarellen. Het Stedelijk Muse um heeft recent het schilderij Mees' uit 1990 aangekocht. Het toont een stuk vlees met ver schillende kleurschakeringen en inkepingen, maar is niet meer figuratief en realistisch te noe men. Zijn behoefte tot door dringen „achter de huid" en de kern van emoties heeft op dit schilderij tot een abstracte beeldtaal geleid die wellicht een nieuwe fase in Westeriks ont wikkeling inluidt. In een kunst- i historische categorie zal hij ech ter wel nooit belanden, want ook Mees' is nog steeds en on miskenbaar een .echte' Weste rik. De expositie in het Stedelijk Museum (Paulus Potterstraat 13) duurt tot en met 19 januari.. De openingstijden van het mu seum zijn dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur. K&O-directeur Tjitte Weber: „Als er drie buitenlandse musici tegelijk komen, moet ik ze soms bij m'n moeder of m'n zuster onderbrengen. Een hotel kunnen we niet voor hen betalen. Soms eten ze een hele week bij mij thuis mee. Daar reken ik niks voor". archieffoto henk bouwman LEIDEN ANNEMIEK RUYGROK 'Leiden verdient een bruisend muziekleven'. Met deze kreet propageert de gemeente in haar cultuurbeleid een stad waar 's avonds de concertzalen vol zit ten, waar beroemde musici toch minstens eens in hun leven moeten hebben opgetreden, willen ze meetellen in de mu ziekwereld. Het ziet ernaar uit dat het bij kretologie blijft. Immers, de werkelijkheid geeft een geheel ander beeld te zien: wat er aan concerten te doen is, wordt voor 90 procent georganiseerd door een particuliere stichting, de Volksuniversiteit K&O. En de gemeente zit voor een dubbeltje op de eerste rang. K&O krijgt welgeteld 413.000 gulden subsi die per jaar en daar moet nu - in twee jaar tijd - nog eens 50.000 gulden vanaf. Van een bruisend muziekleven blijft op die manier bitter weinig over. Tjitte Weber, directeur van K &0, heeft toen de bezuinigings plannen bekend werden met zijn bestuur (voorzitter Bob Ha- geman en penningmeester Gert-Jan Massier) een begroting opgesteld, waarin een structu reel tekort van 50.000 gulden is opgenomen. En dat nu vindt de gemeente niet netjes. „Maar wij vinden het eerlijker om van tevoren een tekort aan te geven dan achteraf op de ex ploitatierekening nog eens met een tekort van een halve ton aan te komen. Als je een reële begroting maakt, kun je daarop je beleid baseren. Verdoezelen we het tekort dan draaien we onszelf een rad voor ogen", al dus Hageman. Dat K&O zo'n groot aantal concerten met gerenommeerde musici per jaar kan organiseren, is voor een groot deel te danken aan de bekendheid die Tjitte Weber in het muziekwereldje geniet. Zelf een niet onverdien stelijk musicus, heeft hij zo zijn contacten in binnen- en buiten land. In de 24 jaar dat hij nu di recteur is van K&O heeft hij tal van musici tegen een schappe lijk prijsje naar Leiden weten te halen. Vaak haalt hij artiesten over de streep door ze te beloven met hetzelfde programma voor K&O in de regio-gemeenten te mogen optreden. „Dan krijgen ze wel een lage gage, maar met twee keer een lage gage komen ze alsnog aan een redelijk be drag". Om het allemaal zo goedkoop mogelijk te houden, brengt hij buitenlandse musici onder in zijn eigen huis. „Als er drie tegelijk komen, moet ik ze soms bij m'n moeder of m'n zuster onderbrengen. Een hotel kunnen we niet voor hen beta len. Soms eten ze een hele week bij mij thuis mee. Daar reken ik niks voor". Waar Weber ook niks voor re kent is de vleugelhuur (1500 gulden per avond) wanneer er concerten met de Streekmu- ziekschool worden gehouden. „En het Leidse amateurleven helpen we ook een handje: die mogen gratis aankondigingen in ons blad publiceren, wij ver zorgen voor hen de kaartver koop. Allemaal gratis." Niet alleen beroemde musici, ook pas van het conservatorium afgestudeerden krijgen via de Leidse volksuniversiteit de kans podiumervaring op te doen. Weber laat ze optreden tijdens druk bezochte lunchconcerten en wordt het wat met de jonge lui, dan keren ze in het volgen de seizoen in bijvoorbeeld een pianistenserie terug. Een man als Ronald Brautigam is op deze manier bekend geworden. Cursussen Dat er geld op die concerten wordt toegelegd, dat deerde K &0 tot voor kort niet. De stich ting heeft een omzet van 1,5 miljoen gulden per jaar, geld dat voor een groot deel wordt ingebracht door de cursisten. Want de Leidse Volksuniversi teit, een van de grootste zo niet de grootste van het land, geeft per jaar zo'n 320 cursussen en heeft 127 free Iance-docenten in dienst. In totaal schrijven 18.000 Leidenaren zich per jaar bij K &0 in, het grootste deel om een cursus te volgen, anderen voor abonnementen op concerten en/of schouwburg (K&O-leden krijgen dan korting op een kaartje). Tot nu toe kon de stichting zich aardig bedruipen: het tekort op de concerten kon worden betaald met de winst op de cursussen. Maar nu de ge meente de subsidie terug schroeft, staat het water Weber en zijn bestuur bijna aan de lip pen. Hageman: „Wat wij nu willen is dat de gemeente afspraken met ons maakt. Het liefst zien we natuurlijk dat die bezuini ging van 50.000 gulden aan ons voorbij gaat, maar er valt over te praten. Als de gemeente wil be loven dat het hierbij blijft, dan zien wij misschien nog een mo gelijkheid om dat te overbrug gen." Het bestuur denkt als extra bron van inkomsten aan het or ganiseren van certificaats-cur- sussen. In het overkoepelend orgaan van volksuniversiteiten wordt erover gepraat Leiden wat betreft deze zogenoemde ICC-cursussen een voortrek kersrol te laten spelen. „Op die cursussen kunnen we dan nog iets verdienen. Maar een nog véél groter cursuspakket kun nen we niet aan. Daar hebben we de ruimte niet voor." Ook qua personeel, dat al onbetaal de overuren maakt, kan K&O niet aan uitbreiding denken. „We subsidiëren niet alleen de concerten, ook het salaris van het personeel moet uit de cur sussen worden aangevuld." Als je de eindjes aan elkaar moet knopen, zou je in overwe ging kunnen nemen om verlies gevende activiteiten als concer ten af te stoten. Weber „Maar dat is het begin van het einde. Dan komt er zeker niets terecht van een 'bruisend muziekleven' in Leiden. Als de gemeente het muziekbeleid om zeep helpt, dan gaat het haar meer kosten om toch concerten te organise ren. Dat geef ik je op een briefje. Zie jij gebeuren dat buitenlan ders hier bij een ambtenaar thuis logeren? Welnee, dan moeten ze in een hotel worden ondergebracht. Dat alleen al gaat de gemeente handenvol geld kosten. Ze weten bij de gemeente ge woon niet waarover ze praten. Wat is dat eigenlijk: K&O?. Ze beseffen niet eens dat onze in stelling het hele jaar open is. In de zomer, op tweede kerstdag, met Pasen. Alles is dan dicht, de schouwburg, de Lakenhal. Maar wij geven hier op tweede kerst dag een concert. En dat is ver rekte druk bezocht. Juist met die dagen ben je in de weer. Terwijl ik ook wel eens met Kerstmis weg zou willen. Een bruisend muziekleven. Nou als het van de gemeente afhangt komt dat er nooit." rijk, telefoon 01718 29576. (Vervolg voorpagina) LEIDEN CEES VAN HOORE De Leidse sinoloog en hoogle raar, Wilt Idema, noemt de Nij- hoffprijs een erkenning voor zijn werk. In een eerder inter view met deze krant zei hij al: „Ik ben zo'n 15 jaar geleden be gonnen met het vertalen en het blijkt dat ik nu een bescheiden publiek voor dit genre warm heb weten te maken". De Chinese dichter wordt in de bekroonde bloemlezing 'De Spiegel der Klassieke Chinese Poëzië', zoveel mogelijk zelf aan het woord gelaten. Idema heeft ervoor gewaakt „de dichter te gaan verbeteren". Hij heeft eerr zo breed mogelijk overzicht van de klassieke Chinese poëzie ge geven. De jury van de Martinus Nij- hoff Prijs bestaat uit Loes Visser, Sjaak Commandeur, Peter Kaaij, Piet Schrijvers en Frans van Woerden. Idema: „er zitten, voor zover ik weet, geen sinolo gen in de jury, dus men zal bij deskundigen informatie hebben ingewonnen. Het is een erken ning voor wat ik doe en dat is verheugend". De andere prijs voor vertalin gen van Nederlandse literatuur is toegekend aan H. van Beu- ningen-Blum (47). Zij vertaalde Nederlands proza van Cees Nooteboom, Rudi van Dantzig. F. Springer in het Duits. d, moandog gesloten. De kastenwanden van Exclusiv zijn een prima basis voor een stijlvol interieur. Schitterende kastenwanden met schuifdeuren op maat gemaakt en bijzonder geschikt voor slaapkamers e.d. Bij Noort Interieur vindt u het komplctc programma van Exclusiv. Nuttige opbergsuggesties met vei rassende accessoires. Een verrijking voor elk interieur. Kom bij Noort eens kijken naar deze oogstrelende kasten wanden en laat u vrijblijvend adviseren over de juiste toon zetting van uw interieur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9