Kunst Duo Teeuwen/Smeenk wint Cameretten 1991 =DIGR0S= Rembrandt met worst en zure haring Mercury was de Liberace van de pop Arthur Rimbaud blijft een groot mysterie Flying Pickets: andere kijk op a cape lla d mt Eenmalig 'nulnummer' tijdschrift Du Perron Q98teï'> Maandag 25 november 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: PAUL DE TOMBE Vormgeving: RUTGER J HOOGERDUK 5 Jury enthousiast over 'kwalitatief hoogstaand festival' Vlak na de wereldwijde commotie over een videoclip van Michael Jackson kwam waarachtig Hans Teeuwen zater dagavond op de finale van de cabaretwedstrijd Cameret ten in het Luxor Theater met een flonkerende imitatie van de wereldster: voor mij was dat zo'n beetje de red ding van het duo Hans Teeuwen en Roland Smeenk. De zaal en de jury dachten daar geheel anders over: hun programma 'Heist' oogstte stormachtig succes en werd bekroond met de eerste prijs van Cameretten 1991. ROTTERDAM JAAP KOOPMANS Het winnende duo had er blijk van gegeven verschillende disci plines onder de knie te hebben: de crosstalk. de conférence, het zingen en de instrumenten. Vooral de gitaar van Roland Smeenk zong dat het een lieve lust was. Maar daarmee is nog niets gezegd over de inhoud. Nu blijkt weer eens, dat wat LONDEN JOHN OOMKES Toen eerder dit jaar de Britse rockgroep Queen het zestiende album Innuendo uitgaf, waren de reacties op het nieuwe reper toire juichend. De kwaliteit van de muziek was zo boven alle twijfel verheven, dat de band opnieuw dat presteerde wat haar uniek maakte: ze over schreed de nauwe grenzen van alle categorisering. Queen paste opnieuw geen enkel etiket. Toen de band vervolgens niet ging touren, staken geruchten de kop op. Freddie Mercury, die het woord tot de pers nog uit sluitend via een videoband richtte, zou aan Aids lijden en de fysieke inspanningen van een lange wereldtournee niet meer kunnen opbrengen. Het trieste nieuws van het afgelopen weekeinde bevestigt die geruch ten. Het leven van een buiten gewoon feestelijke performer is afgebroken. Het was Mercury die in de Leidse GroenoordhaJ 20.000 mensen tot meedeinen, mee- brullen en meegalmen wist te verleiden met de pompeuze schlager We are the Champions, een rock-psalm die uitgroeide tot een klassieker op de voetbal velden. Het was de zoveelste stap in een meer dan twintigja rige carrière waarin Mercury voortdurend alle grenzen van stijl, etiquette en wat er maar betamelijk is, overschreed. Al het werk van de band was feitelijk operatesk: Bohemian Rhapsody was het eerste hoog tepunt van die schoolmakende stijl. Daarbij werden muzikale invloeden uit zoveel mogelijk genres aan elkaar geplakt. Zo lang die kitsch, zoals bij Queen, de één schraal vindt door ande ren in hoge mate kan worden bewonderd. De vrolijke kijk op het gebeuren tekende toch deze 26ste editie van Cameretten. Men sprak over een kwalitatief hoogstaand festival, vooral in vergelijking met vorig jaar. De man die het spits afbeet van de finale was Jeroen Engeln met 'Daan Willemse zoekt con tact'. Willemse denkt dat hij geen fantasie heeft. In opdracht volgt hij een sessie voor het pu bliek, zonder therapeut. Wil lemse blijkt inderdaad over wei nig fantasie te beschikken en gaat al snel vervelen. Hij kreeg de derde prijs. De jury: „Jeroen Engeln is zonder meer leuk. Een goed verteller met uitstekende grappen. Hij moet in staat wor den geacht een fantasierijk, avondvullend programma te brengen." Nu gaan ze het nog stimule ren ook: jongens die misschien in beginsel de aanleg hebben een goed nummer te brengen opstoken om meteen maar 'een avondvullend programma' te maken. Jaar in jaar uit hebben we de gevolgen hiervan in aller lei theaters moeten betreuren. Het onderwerp 'incest' scoor- de (over het algemeen) hoog, de jury deed daar een beetje lache rig over. zo van, tja. waar moet je het anders over hebben. En daar zit 'm de kneep. Echt vrij wel uitsluitend proberen leuk te zijn is de trend, maar het zal nog wel even duren voordat er weer een Finkers of een Kaan dorp in Luxor opstaat. Wat mij betreft gooit Mylou Frencken, tweede prijs en win nares van de 'Persoonlijkheids prijs', de hoogste ogen. Ze doet een beetje overdreven verlegen (hoort bij de act en is niet zo leuk), het duurt even voordat ze goed op gang komt, maar dan presenteert ze ook een paar mooie, zelf geschreven liedjes en die presentatie is op z'n minst charmant, soms hartver- o verend. De jury bestond uit Martine Bijl, Jan Boerstoel. Ruud Meijer, Stefan Stasse en Rob Wiegman. Freddy Mercury: Zijn heengaan kan niet anders dan het einde betekenen van Queen met smaak werd geproduceerd en de makers zich voor het re sultaat niet schaamden, trof he geen verwijt. In feite was Mer cury de Liberace van de pop Evenals dit Amerikaanse piano fenomeen een relnicht ('Queen in Engelse slang) van het zuiver ste water. In de persoon van Freddie vond de glam-rock van de jaren zeventig eigenlijk z'n. meest gedurfde vertegenwoor diger. Hoewel Queen zijn mu ziek schreef als een, bij tijden hecht kwartet halverwege de jaren tachtig kregen de groepsleden steeds meer solo projecten op hun conto was Mercury het visuele middelpunt van de kitsch en de pedanterie. Zijn hqengaan kan niet anders dan het einde betekenen van band, die ook Mercury's theatrale avonturen met een knipoog bezag en juist zo groot was omdat in feite alles werd geridiculariseerd. Mercury's co ver van The Great Pretender (1987) zei eigenlijk alles. Er blijven gelukkig nog docu menten op vinyl en cd. Als er een anthologie van Mercury en de groep wordt gemaakt, dan horen daar niet alleen Killer Queen, A Night at the Opera, A Day at the Races, maar ook op namen van Live Aid, de duetten met Bowie (Under Pressure) en operadiva Montserrat Caballé (Barcelona) toe. Plus natuurlijk die zo langzamerhand oneindi ge reeks fabelachtige videoclips die Mercury, samen met zijn collega's Brian May (gitaar), Ro ger Taylor (drums) en John Deacon (bas) maakte. AMSTERDAM HANS LUTZ Je krijgt de indruk, dat het bedrijfsleven een beetje met de handen in het haar zit: waar zit het gat in de markt waar Rembrandt in gestopt kan worden? Het heeft er even op geleken dat na Van Gogh met Rembrandt van Rijn een nieuwe commerciële melkkoe was binnengehaald. Maar ondanks de grote belangstelling voor de aanstaande tentoon stelling in het Rijksmuseum (4 december tot 1 maart) is er geen Rembrandt Village en zijn er geen chocolade Mannen met Gou den Helm of handgemaakte Saskia-, Hendrickje- of Tituspoppen. Maar een goed zakenman is niet voor één gat te vangen: Novotel Amsterdam herin nerde zich juist op tijd, dat het de beschik king had over een Rembrandtzaal. Die be stond al wel een tijd, maar een doordachte modernisering kon in dit Retnbrandt-jaar vast geen kwaad. En wat was gepaster dan aan de vooravond van de grote Rembrandt- tentoonstelling juist daar een presentatie te verzorgen van de zoveelste heruitgave van het fameuze boek over Rembrandt ('een biografische roman') van Theun de Vries. Het moet gezegd: het werd ondanks alle scepsis toch een alleraardigste bijeenkomst. Op de eerste plaats natuurlijk door de aan wezigheid van de krasse schrijver zelf, die met veel genoegen herinneringen ophaalde aan de ontstaansgeschiedenis van het boek en de wereldwijde belangstelling, die er in de loop van de zestig jaar sinds het voor het eerst verscheen, voor is geweest. Dat was en is reden voor enige tevredenheid, aldus De Vries: „Want ook al vind ik bij het terugle zen, dat er passages zijn die beter hadden gekund, ik denk ook wel eens: wat kon die jonge blaag schrijven." Gary Schwartz was er ook. Deze verklaar de criticus van het Rembrandt Research Project dat op technische gronden in middels honderden 'echte' Rembrandts als namaak heeft afgevoerd legde zijn ge hoor de stelling voor, dat er meer dan 800 Rembrandts 'zoek' zijn. Ga maar na, aldus Schwartz: Rembrandt heeft 45 jaar gewerkt, vijftig weken per jaar. Stel dat hij gemiddeld een half schilderij per week produceerde (dat moest-ie wel om een leefwaardig inko men te halen) dan moet hij er bijna 1100 hebben gemaakt. Het Rembrandt Research Project denkt op zo'n 250 'echte' Rembrandts uit te ko men. Waar zijn dan die andere 850 geble ven? Een deel is door rampen vernietigd, maar een heel belangrijk ander deel is 'on zichtbaar', omdat de meester ze niet heeft gesigneerd of omdat ze onderwerpen heb ben (zoals dieren), die niet bij Rembrandt 'horen' en dus niet herkend worden als stukken van de grote meester. Er is dus nog hoop voor degenen, die op zolder een schil derij hebben ontdekt, dat 'typisch Rem brandt' is. Interessant gebeuren dus in die nieuwe Rembrandtzaal. Maar was het nu echt no dig dat de hapjes werden geserveerd op een schilderspalet (inclusief kwasten) en een namaak-Rembrandt worst en zure haring ronddeelde? BEELDENDE KUNST 1891, Portraits, dessins, zien tot 12 januari 1992 in het Musee d'Orsay te Parijs Het museum is dagelijks, behalve 's maan dags. geopend van 10 00 uur tot 18 00 Parijs Wie was Arthur Rimbaud? En dreef een van de grootste Franse dichters aller tijden naar steeds weer nieuwe, doorgaans weinig gelukkige avonturen? Vragen die ook honderd jaar na de dood van de geniale poëet, avonturier, schuinsmarcheerder en wapenhandelaar nog steeds moeiljk te beantwoorden zijn. Ondanks een schier onafzien bare reeks biografieën blijft het leven van de dichter uit het Noordfranse Charleville door heel wat raadselen omgeven. Rimbaud is daar zelf voor een groot deel debet aan. Op zes tienjarige leeftijd maakte hij furore als dichter; amper vijf jaar later stopte hij definitief, een klein maar nog altijd be wonderd oeuvre nalatend. Rim baud wilde niets meer weten van het literaire wereldje waar van hij enkele jaren de kroon prins en tegelijkertijd de groot ste kritikaster was geweest. Na diverse omzwervingen in Euro pa, al dan niet samen met zijn vriend, minnaar en collega Paul Verlaine, zette de avonturier koers naar Oost-Afrika waar hij elf jaar lang een liederlijk be staan leidde en onder andere leefde van de wapenhandel. Als het aan Rimbaud zelf had gelegen, waren er waarschijnlijk helemaal geen sporen meer van zijn dichterschap te vinden ge weest. Het is vooral aan Paul Verlaine te danken dat het werk van Rimbaud gepubliceerd en bekend geworden is. Verlaine, met wie Rimbaud een letterlijk explosieve haat-liefde verhou ding had, (in 1873 schoot Ver laine een kogel door de hand van Rimbaud na hun zoveelste ruzie) verzorgde verschillende uitgaven van Rimbauds gedich ten. die tot dan toe voorname lijk in briefvorm bekend waren. Het enige werk dat tijdens zijn korte maar hevige literaire carri ère het licht zag, het prozage dicht 'Saison en enfer' (Seizoen in de hel, 1873), heeft Rimbaud zelf trachten te vernietigen. Slechts dankzij het feit dat de Brusselse drukker nog niet afbe taald was, bleven enkele tiental len exemplaren gespaard. Botkanker Ruim honderd jaar geleden, op 10 november 1891 om precies te zijn, overleed Arthur Rim baud op 37-jarige leeftijd bijna anoniem in een ziekenhuis te Marseille aan de gevolgen van hotkanker. In hetzelfde zieken huis was hem enkele maanden eerder een been afgfezet. Na een verblijf van enkele maanden in zijn geboortestreek wilde Rim baud weer koers zetten naar Oost-Afrika maar hij zou rijn bestemming nooit halen De honderdste sterfdag van de 'Poète maudit' ('de ver doemde dichter') is in Frankrijk niet ongemerkt voorbij gegaan, al werden de verschillende her gheden goed- ïuwd door het verscheiden van een andere grote Franse zoon. Yves Mon- tand. Honderd jaar na de dood van Rimbaud weet Frankrijk nog al tijd niet goed raad met de ver doemde dichter, zoals de aard van sommige herdenkings plechtigheden heeft bewezen. Wat te denken bijvoorbeeld van het 24 uur durend spektakel met 200 artiesten en performers dat 9 en 10 november in de futuristische omgeving van La Villette in Parijs werd gehou den? Of een fakkel-marathon van zijn geboorteplaats Charleville naar Parijs, georganiseerd door het Franse ministerie van cul tuur? Spektakelstukken van een soort waar Rimbaud zelf waar schijnlijk van gewalgd zou heb ben. Herdenkingen die boven dien maar bitter weinig met de inhoud van zijn werk te maken hebben. Tussen alle mediage nieke hcrdenkingsplechtighe- den werd Rimbaud maar bitter weinig recht gedaan. Een van de weinige uitzonde ringen is wellicht een beschei den tentoonstelling in het Parij- se Musee d'Orsay. Daar, in een zijvleugel van het gigantische museum, is tot 12 januari 1992 een tentoonstelling te zien over het leven en werk van Arthur Rimbaud. 'Arthur Rimbaud 1854-1891, Portretten, tekenin gen, manuscripten' zo heet de tentoonstelling. Aan de hand van enkele honderden docu menten, vergeelde foto's, klad jes, (zelfjportretten en vaak ge havende brieven, keurig chro nologisch geordend, krijgt de bezoeker een beeld van het tur bulente leven van Arthur Rim baud vanaf zijn vroege jeugd (kindertekeningen) tot aan zijn sterfbed (een handgeschreven testament, de rekening van de begrafenisondernemer). Hand geschreven brieven en gedich ten uit zijn korte literaire perio de ontbreken al evenmin als te kens van leven uit Java, Cyprus, Aden en Harar, plaatsen die de rusteloze Rimbaud tijdens zijn omzwervingen aandeed. De tentoonstelling is vanwege de authenticiteit een verademing temidden van de vaak groteske herdenkingsplechtigheden die het toch al vage beeld van Rim baud alleen maar verder vervor men. Nieuwe feiten levert de verzameling portretten, foto's en tekeningen niet op. Het le ven van Rimbaud blijft mysteri eus, net zoals veel van zijn poë zie. Misschien is dal maar goed ook. Mede dank zij dat mysteri euze is Rimbaud uitgegroeid tot een dichter die ook honderd jaar na zijn dood nog fascineert en inspireert, en tot een cultfï- guur met de allure van even eens jong gestorven (pop)ster- ren als James Dean en Jim Mo- MUZIEK RECENSIE ANNEMIEK RUYGROK The Flying Pickets, met Gary Howard. F reward Kaye. Nick Godfrey. Lex Lewis Richard Payne Gehoord 23 november, schouwburg, Leiden Even is het schrikken wan neer de vijf a capella zingende heren van de Britse formatie The Flying Pickets het toneel betreden en achter de micro foons plaatsnemen: hun stem geluid klinkt alleen maar hard en knetterend. Als dat de hele avond zo blijft. Maar nee, het duurt een paar seconden. Dan gaat het duide lijk als shock-effect bedoelde in tro over in prachtige samenzang zonder begeleiding, maar de il lusie wekkend dat er een heel combo achter het vijftal staat. Het a capella zingen mag dan een krachttoer zijn, het genre was wat uitgekauwd. Het deed steeds weer denken aan de sfeer van de jaren vijftig, waarin zoet gevooisde dames en heren hun welluidend stemgeluid door de microfoon lieten klinken. Knap, maar zoetig. The Flying Pickets rekenen daarmee af. Rauw zijn ze. soms. in rocknummers, en zelfs in lief desliedjes klinken hun stem men niet echt zacht. Dat heeft ook te maken met hun presen tatie vol humor en relativering, waarbij ze het publiek al gauw meeslepen. Knap is ook de op zij hun optreden met in schakeling van dat publiek over de pauze heentillen. Stings hit 'An Englishman in New York' daarbij als handvat ge bruikend. Uitschieter voor mij was 'Pur ple Rain' van Prince, een num mer dat nooit mijn favoriet was. tnaar in de VHM V» I lie 1 K ing Pickets zoveel aan meer waarde krijgt, dat je helemaal wordt meegesleept. The Flying Pickets zijn ont staan uit een groep acteurs die ook nog konden zingen en het leuk vonden af en toe als zanger op te treden. Dat gebeurde voornamelijk bij gebeurtenissen waarbij zij hun sociaal engage ment konden etaleren. De oorspronkelijke leden van de groep zijn er inmiddels uit en vervangen door louter zan gers. Het socialistisch perspec tief komt nog sporadisch in hun liederen voor. Muziek, of liever gezegd zang, vormt nu de hoofdmoot van dit 'Blue Mo ney' gedoopte programma. Puur vermaak dus. maar niette min boeiend genoeg. Want The Flying Pickets zijn rasartiesten die hun stem als instrument in alle betekenissen van het woord gebruiken. Bassen, trompetten en saxofoons, ze maken de mu ziek met hun stemmen. Waar door je als toeschouwer steeds weer wordt gefopt. Nee, het is geen geluidsband die je hoort, het zijn de stemmen van die jongens van The Flying Pickets. Vv AMSTERDAM Bij Sotheby's in Amsterdam wordt volgende week Hollands zilver geveild. Een van de mooiste stukken is dit knottekist- je, daterend uit ca 1715. Het is gemaakt door Johannes van der Lely, een van de beroemdste zilversmeden uit die periode Het kleinood moet tussen de 30. en 40.000 gulden opbrengen. Volgend jaar tijdens boekenweek De stichting Collectieve Propa ganda van het Nederlandse Boek (CPNB) brengt volgend jaar tijdens de boekenweek een eenmalig nulnummer uit van het tijdschrift 'Nasantara'. dat E. du Perron 54 jaar geleden wilde oprichten. Het eerste nummer van dit nieuw Nederlands- Indisch. algemeen cultureel tijdschrift verscheen echter nooit, omdat Du Perron wegens geldgebrek van het plan moest afzien. De CPNB heeft het idee op nieuw opgepakt naar aanleiding van het thema van de boeken week: 't Prachtige rijk van Insu linde. Tijdens ae boekenweek, die van 11 tot en met 21 maart wordt gehouden, verschijnt een boekenweekgeschenk geschre ven door A.F.Th van de Heijden, en een essay van A. Alberts dat over het thema van de boeken week gaat. BRAAD- WORSTJESl HEEL KILO I L KADO-TIP'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 5