Kunst Maya kunst in Volkenkunde door Adriaan Venema Wisselende afloop van liefdesduels Geraffineerde eenvoud aan Consciëntieplein Zaterdag 9 november 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINGA Eindredactie: NIEK FAAS Vormgeving: RUTGER J HOOGERDUK 13 NIEUWSLIJN CPNB-lijst voor best verkochte boeken AMSTERDAM De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) komt in september 1992 met een offi ciële lijst van de 100 best verkochte boeken die zijn verschenen tussen 1 juli 1991 en 30 juni 1992. Het is voor het eers{ in de historie van de 176-jarige georgani seerde boekenbranche dat een dergelijke ranglijst wordt gepu bliceerd aan de hand van de verkopen van alle typen boekwin kels. Dali'-sculpturen in Amsterdam AMSTERDAM Bij Rijkers Art Diffusion in Amsterdam zijn van 12 november tot en met 31 januari vijftien sculpturen van Sal vador Dali te bezichtigen. Het betreft hier zogenoemde „multi ples" van de in 1989 overleden Spaanse surrealistische kunste naar. Dali heeft, als vele andere kunstenaars, zijn beeldhouwwerken soms vermenigvuldigd in categorieën van verschillende grootte. Van zijn omvangrijke werken maakte hij vaak meerdere kleine kopieën die gecontroleerd en beperkt in aantal waren. Bram Vermeulen brengt ode aan Brei HEEMSTEDE In 't Oude Posthuis aan de Herenweg in Heem stede brengt Bram Vermeulen vanavond in een 'Ode aan Brei' een alsnog vertaald lied van de in 1978 overleden chansonnier Jacques Brei ten gehore. Het gaat om het lied „Jaurès", over de moord in 1914 op deze socialistenleider, van de hand van Brels vaste vertaler Ernst van Altena. Deze wordt op de Brel-avond ook geïnterviewd. Vredesopera Strauss in première UTRECHT Morgenmiddag zal in muziekcentrum Vredenburg in Utrecht de première plaatsvinden van Richard Strauss' paci fistische opera 'Friedenstag'. Het betreft de eerste uitvoering (in concertante vorm) in Nederland van een compositie die een muzikaal protest tegen oorlog en een oproep tot vrede is. Strauss componeerde het werk - dat in de 17e eeuw, in de Ne derlandse stad Breda speelt - ter gelegenheid van de jubileum herdenking van de Vrede van Münster. Na de première verbo den de nazi's verdere uitvoeringen van het werk. HET AARDEWERK VAN de Maya's met de fraaie beschilderingen trekt al zeer lang de aandacht. Veel voorstellin gen lijken weergaven te zijn van een bovennatuurlijke wereld. Voorproefje van grote tentoonstelling in Columbusjaar B EG lik V6StdijkklïrPT Maya's van Mexico. Het Rijksmuseum voor Volkenkunde heeft in een kleine tentoonstelling eigen topstukken, maar ook stukken uit Mexico in bruikleen om de klassie ke periode van de Maya kunst in beeld te brengen. Een bijzondere aanvulling op de collectie in het Leidse muse um. LEIDEN SASKIA STOELINGA Vanaf 500 voor Christus begon zich in het zuidelijk hoogland van Mexico en Guatemala de typerende Maya traditie te ont wikkelen: rijk bewerkte rechtop staande stenen (stéles), altaren en vroege vormen van bekende klassieke Maya goden. In de klassieke periode (250 tot 900 na Chr.) kwam ook het schrift tot volle ontplooiing: in hiëro- glyfische teksten werd de posi tie van de vorst en zijn plaats in de geschiedenis op afbeeldin gen verklaard. Het aardewerk van de Maya's met de fraaie beschilderingen trekt al zeer lang de aandacht. Veel voorstellingen lijken weer gaven te zijn van een bovenna tuurlijke wereld. Goden en sèe- nes met krijgers, dansers en edelen worden uitgebeeld, maar daarnaast lijken ook momenten uit het dagelijks leven erop te staan. De Maya schilderkunst, zowel die van het aardewerk als van de muurschilderingen is re alistisch van aard. De tekenin gen of schilderingen worden soms zeer weelderig uitgebeeld, bijna karikaturaal, en dan weer abstract. De beeldjes werden zowel met behulp van mallen als met de hand gemodelleerd. Veel voorwerpen hadden niet alleen de functie van beeldje en van grafgift, maar konden ook wor den gebruikt als fluit. De beeld jes en het bewerkte jade werd meegegeven als offer aan de go den of om de reis van de dode in het hiernamaals te veraange- Stèles en altaren werden op de plaza's en voor gebouwen opgesteld en waren voor ieder een te bezichtigen. Uitgebeelde scènes en teksten hadden een publiek karakter. Daarnaast be vonden steensculpturen, in de vorm van lateien en muurpane len, zich in de paleizen en tem pels. Veel steensculpturen zijn vervaardigd van zachte steen soorten, zoals kalksteen. Die steensoort kwam veel in het Maya gebied voor en was mak kelijk te bewerken. Topstukken Een topstuk van Volkenkunde is zo'n kalksteen met resten van beschildering (latei 766 na Chr). Deze latei markeerde eens de bovenkant van een doorgang in Stucco hoofd (600 - 900 na Chr.) met resten van rode beschildering, regio Palenque, Chiapas. Fraai ge modelleerd is dit stuk typerend voor het vakmanschap van de Maya's op het gebied van de stuc co-reliëfkunst. FOTO MUSEUM VOLKENKUNDE een tempel in La pasadita in Mexico. Ted Leyenaar, conser vator Latijns Amerika, wijst erop dat de beide rijk uitgedoste mannen de heerser Vogel-Jagu ar van Yax-chilan en de Cahal van La Pasadita de typische cactles, sandalen met achilles pees-bescherming dragen. Vol gens Leyenaar worden deze schoenen nog steeds gedragen. "Met de komst van de Span jaarden begin 16e eeuw is de cultuur niet helemaal onthoofd. Het heupweefgetouw wordt ook nog steeds gebruikt, ondanks het door de Spanjaarden gein- troduceerde trapweefgetouw ook wel koloniaal weefgetouw genoemd. Dat geldt ook voor de oven. De meeste pottenbaksters bakken de handgemodelleerde voorwerpen nog gewoon in de openlucht afgedekt met brand materiaal en scherven". Een ander topstuk, afkomstig uit het museum van Chiapas, is 'De Denker'. Een aardewerk sculptuur opgebouwd uit vaas met deksel, voorstellend een menselijk figuur in 'denk-hou- ding' met geloken ogen. Ook de hedendaagse Maya cutuur en tradities zijn op de expositie niet vergeten. De Maya's bewonen op dit mo ment een gebied dat even groot is als dat van voor de komst van de Spanjaarden. Het totaal aan tal Maya's bedraagt 3 k 4 mil joen, waarvan anderhalf mil joen in Mexico woont. Deze kleine interessante ten toonstelling is een voorproef voor de grote tentoonstelling 'Kust tot Kust', die het volgend najaar in het Columbusjaar wordt gehouden. In 'Kust tot Kust' worden de culturele en de antropologische aspecten van Midden-Amerika belicht. Ook dan komt de Maya cultuur weer aan bod. Behalve de eigen mu seale collectie, komen er voor die gelegenheid ook stukken uit ander Nederlandse musea en musea Uit Duitsland naar Vol kenkunde. LEIDEN IRENE VAN BEVEREN CEES VAN HOORE Adriaan Venema's zwartboek over de houding van Simon Vestdijk in WOII heeft voor een breuk gezorgd binnen de Vest dijkkring. Dat bleek gisteravond tijdens een door de Maatschap pij voor de Nederlandse Letter kunde georganiseerde discussie over dit werk in Leiden. Harry Bekkering, voorzitter van de Vestdijkkring: „Op persoonlijke titel had ik toegezegd het twee de gedeelte van deze discussie avond te leiden. Dat vond het bestuur kennelijk te voorbarig. Het resultaat is dat ik hier van avond alleen sta. Ik treed bin nenkort af als voorzitter. Ik wil de mij eerst nog herkiesbaar stellen. Dat doe ik dus nu niet meer." Adriaan Venema opende het verbale steekspel met enkele fraaie staaltjes retorica. „Ik ben in een slecht humeur. Wat is de zin van het leven en van deze avond in het bijzonder? Ieder een bevindt zich al in de loop graven, niemand wordt hier wij zer van." Mieke Vestdijk gaf een verkla ring voor het ontbreken van de opdracht aan Ter Braak in de Duitse vertaling van 'Aktaion onder de Sterren': „Een autéur geeft niet uit, dat doet de uitge ver. In de drukproeven van de Duitse vertaling ontbrak het schutblad. Vestdijk wist dus niet dat die opdracht werd weggela ten. In de briefwisseling tussen Vestdijk en Willem Pijper, die binnenkort verschijnt, zal deze kwestie aan de orde komen." Nord was verdrietig over de positieve recensie die Vestdijk schreef over een bundel met Führergedichten van Gerhard Schumann. „Hoe heeft hij dat in vredesnaam kunnen doen?" Voor De Moor was Vestdijks aanmelding voor de Kultuurka mer een klap. „Als je dat leest, begint het je te ijzen." Hoewel, hij had tijdens de Koude Oorlog zelf ook wel eens gedacht: „Als de Russen komen, ga ik collabo reren als de pest." Waarom liet Vestdijk eigenlijk zoveel Duitse vertalingen van zijn werk verschijnen? Max Nord: „Hij zat in geldnood." Volgens Venema had Vestdijk in de oorlog een netto inkomen van 3500 gulden per jaar, terwijl een arbeider maar 2000 gulden vesdiende. Daarbij kreeg hij in 1942 ook nog eens een extraatje van ruim 4800 gulden van zijn Duitse uitgever. Dat is nu zo'n slordige 70.000 gulden. Vestdijk noemde de bezetting een voor hem „gunstige con junctuur". Mieke Vestdijk: „Lo gisch. Hij had in Duitsland veel grotere oplagen dan in Neder land. O ja, over die Duitse verta ling van 'Ierse nachten' heeft Vestdijk nooit een afrekening ontvangen. Ik wil toch wel eens weten hoe dat zit." Het appartementen complex op de hoek van het Consciën tieplein met de Vliet in Leiden heeft, in de voorbereidingsfase, veel stof doen opwaaien. De ei gentijdse architectuur werd door omwonenden als té mo dem gekenschetst en zou af breuk doen aan het historisch stadsgezicht ter plaatse. Het in middels gerealiseerde project bewijst het tegendeel. De nieu we invulling steekt zelfs gunstig af bij de grijze middelmaat die in een stad als Leiden de boven toon voert. Het nieuwe complex, ontwor pen door architect Jan Splinter in samenwerking met Art Nieuwpoort, is gesitueerd op een terrein dat is vrijgekomen door de sloop van een oud fa briekscomplex. Het bouwterrein vormde, door de vele hoeken en gaten en met de diverse aan sluitingen op de bestaande be bouwing, een uiterst gecompli ceerde begrenzing voor de nieuwbouw. De architecten hebben er voor gekozen om de invulbebouwing niet alle hoeken en gaten van de lokatie nauwkeurig te laten vol gen. Een oplossing werd gevon den in drie op zichzelf staande bouwblokjes met elk twee wo ningen. De ruimte tussen de bouwblokjes is met glas over kapt en functioneert als een binnenstraat, waaraan de en trees van de woningen zijn gele gen, en die de verschillende bouwblokjes met elkaar ver bindt. Door telkens één van de zijwan den van de afzonderlijke woon- blokjes te verdraaien in de rich ting van het aanpalende perceel is een redelijk vloeiende over gang bereikt tussen de nieuw bouw en de bestaande bebou wing. De architecten zijn er in geslaagd met deze, voor de bin nenstad tamelijk ongebruikelij ke opzet, een aanvankelijk inge wikkelde situatie terug te bren gen tot een geraffineerd, maar toch eenvoudig bouwproject. De kwaliteit die het ontwerp al in de hoofdopzet heeft meege kregen, door het uitbuiten van de specifieke bouwlocatie, is in de uitwerking verder versterkt door de zorgvuldige detaillering en afwerking. Het subtiele ge bruik van kleur geeft het com plex'een verfijnd accent. Een nadeel is wel dat de privé-bui- tenruimte van de woningen mi nimaal is. Merkwaardig is dat dit project op zoveel verzet is gestuit in de wijk omdat het niet in even wicht met de historische omge- Een perfecte mix van aangepaste en eigentijdse architectuur. FOTO PR ving zou zijn. Het complex is in schaal en materiaalkeuze juist optimaal aan de omliggende monumentale bebouwing aan gepast. De gevels zijn opgetrok ken uit een gladde, rode bak steen (de favoriete steensoort van beide architecten), het ge bouw is nergens meer dan drie bouwlagen hoog en voorzien van Schuine kappen met een zinken bekleding. Jarenlang wa ren dat de ingrediënten waar mee veel woonhuizen aan de Vliét werden neergezet. Het enige dat de architecten te verwijten valt is dat'ze een ap partementencomplex hebben neergezet dat breekt met het patroon van individuele gevel tjes en verstoken is van zeven- tiende-eeuwsè ornamenten. Een zorgvuldig vormgegeven nieuwbouwproject komt echter ook zonder die historische fran je wel tot zijn recht. De architecten zijn er in ge slaagd met een traditioneel ma teriaal als baksteen een aange paste invulling te maken en te gelijkertijd een heldere en strak ke vormgeving te bereiken die het nieuwbouwcomplex een heel specifiek, eigentijds karak ter geeft. Het project is eigenlijk een perfecte mix van aangepas te en eigentijdse architectuur. Het Consciëntieplein ziet er met de nieuwbouw als herboren uit. Het in omvang bescheiden bouwproject bewijst dat met veel inzet en inventiviteit ook kleine stadsvemieuwingsprojec- ten een positieve uitstraling op de omgeving kunnen hebben en neemt daarom een plaats in tussen de beste woningbouw projecten, in Leiden, van de af gelopen jaren. JAN RIJSDAM Project: 6 woningen aan de Vliet/Consciëntieplein. Ontwerp: J.D. Splinter Ls.m. WJL Nieuwpoort. Opdrachtgeven Bakels Ou- werkerk, Zoeterwoude. Uitvoering: 1990. 9/11 LAKtheater Leiden, Elkaar vragen wat je wilt, wat je nodig hebt, fijn vindt, elkaar uitdagen, wedstrijdjes houden: dat is de spannende omweg die naar de liefde leidt. De dubbel- choreografie 'Be Long'/'Still You' van Suzy Blok en Christop her Steel gaat daarover. Aan het begin van 'Be Long', gedanst door Blok en Steel zelf, stellen de dansers elkaar de vraag wat ze willen. Er volgt een acrobatisch spel, waarin ze el kaar de baas proberen te blijven en elkaar tot wilde toeren 'verlei den, totdat de uitputting erop volgt. Ze duikelen over elkaar, dansen op een stoel, springen op de trampoline en laten el kaar kunstjes doen met glazen theebekers. Zo ontstaat er een sprankelende machtsstrijd in een circusachtige sfeer. Aan het eind komen de twee andere dansers van deze voorstelling (Gabrielle Uetz en John Taylor) de piste opruimen voor het vol gende nummer: 'Still You', een choreografie die ook vol kunst jes zit, maar meer het karakter heeft van een speelse wedstrijd, zoals -dinderen die houden. De één bouwt een huisje van thee zakjes, de ander probeert dat om te kegelen met een theebe ker. Ze zitten elkaar na, sprin gen over de tafel, proberen el kaar tegen te houden en gooien met een slof, waarbij ze een spelletje spelen in de trant van 'Noem een kleur met de letter O'. De manier waarop de dan sers elkaar te slim af proberen te zijn is aanstekelijk komisch. Er zijn verbindende elemen ten aan te wijzen tussen 'Be Long' en 'Still You'. Die wijzen op een tegenstelling. De glazen theebekers worden eerst ge bruikt voor een soort even- wichtstruc: Steel brengt Blok zover dat zij de bekers op de mg van haar hand laat balanceren, waardoor ze zo in beslag wordt genomen, dat ze geen beweging meer kan maken. In 'Still You' gebruiken de dansers de thee beker juist om met een kegel en vangspelletje elkaar in bewe- 'Be Long'/'Still You' door Suzy Blok en Christopher Steel. Beide choreografieën worden mooi en krachtig uitgevoerd. Toch overtuigt 'Still You' meer dan 'Be Long'. De spanning van 'Be Long' zakt nu en dan weg, als de dansers hun felle bewe gingen onderbreken en een poosje zitten na te denken hoe ze het spel weer op kunnen vat ten. Op zo'n moment is er even een leegte. Een ander zwak punt van 'Be Long' is dat de strekking niet duidelijk is. Steel en Blok dansen zeer gelijk op. Je voelt dat ze op elkaar inge speeld zijn. Ze vinden elkaar in de dans. Maar daarmee is moei lijk te verbinden dat dit deel van de voorstelling zo'n negatieve uitkomst heeft. Het eindigt er mee dat de dansers aan elkaar vastzitten met een snoer. Bij Su zy Blok is dat om haar middel gebonden, Christopher Steel legt er een strop mee aan terwijl hij met een stiletto loopt te gooien. Ze raken zo verstrikt dat ze elkaar lijken vast te zetten in hun poging bij elkaar te vinden wat ze willen. Onderwijl geeft een song van de Rolling Stones antwoord op de vraag waarmee de voorstelling begon: je kunt niet altijd krijgen wat je wilt. In 'Still You' is er van het be gin tot het eind geen twijfel aan de verstandhouding. Het is in nig en vredig zoals Gabrielle Uetz En John Taylor naast el kaar liggen aan het begin, een vredigheid die op geen enkel moment in gevaar komt door de krachtmetingen die ze ver volgens aangaan. In alles wat ze doen werkt door wat ze ermee bedoelen: er wordt gegooid met een beker, maar ineens gooit de danseres zichzelf i.p.v. de beker in de armen van de danser. Dat gaat iets zwaarder, maar net zo soepel. Als één van de twee in BOUWKUNST De ruimte tussen de bouwblokjes is met glas overkapt het vragenspelletje niet op tijd antwoordt, geeft de ander een opdracht die steeds ingewikkel der wordt: op of onder de tafel rollen, de stoel op het hoofd la ten balanceren, springen, rond jes draaien enz. /Us het te zwaar wordt en Gabrielle Uetz achter het decor verdwijnt en niet te rug lijkt te komen, is het ontroe rend te zien, hoe de achterge bleven Taylor reageert. Een beetje onhandig en ontredderd probeert hij het spel alleen voort te zetten. Hij wacht totdat ze terugkomt. Maar met dal wachten zakt de spanning niet: het publiek wacht mee. De har monie waarmee deze voorstel ling eindigt wordt prachtig ge voelsmatig uitgedrukt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 13