Kunst VERBIJSTEREND Bedelarmband terug van weggeweest Hip '91 speelt te veel op routine in de Waag Vonk slaat over bij Rachmaninoff in Kapelzaal Maandag 14 oktober 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNCA Eindredactie: NIEK FAAS Vormgeving: RUTCER J HOOGERDUK 6 FITTE OUDE HEREN versjorden Fiat Panda's en Peugeotjes 205 richting gracht, zodat de kunstbus langzaam maar zeker toch ongeveer tegenovgr de Schouwburg terecht kwam 'BEDELS AAN BANDEN' biedt voor het overgrote deel voorwerpen die het begrip sieraad overstijgen en tot nau welijks draagbaar object zijn geworden 'Wilt u de chauffeur de weg wijzen?' De eerste 'Kunstbus voor Senioren' reed zaterdagavond van de Muziekschool in Alphen aan den Rijn (het voor malige Raadhuis) naar de Leidse Schouwburg. De kunst bus is een initiatief van de provincie Zuid-Holland, die in het kader van het project Culturele Vernieuwing groepen senioren met een bus naar toneel- en balletvoorstellin gen of naar tentoonstellingen wil brengen. Het is de be doeling dat deze kunstbus tot eind december ruim twin tig keer gaat rijden in alle regio's van de provincie Zuid- Holland. was de sfeer feestelijk, want zo'n eerste keer is toch bijzon der en bovendien hadden de se nioren iets om naar uit te kij ken: een uitvoering van Mozarts Zauberflöte door de Stichting Kamer Opera Nederland (SKON). Een zangeres van het SKON, WILFRED SIMONS Alphen had zaterdag de pri meur. In het Burgemeester Vis serpark stond een enorme bus klaar, die zelfs nog verlengd was met een achterstuk. Ondanks de regen en de grauwe hemel jolien van Koeveringen, nam tij dens de busreis het woord om te vertellen over haar rol (zij is de nar) en over haar ervaringen met de opera. Er werd beleefd naar haar geluisterd, maar al lengs met minder aandacht. Egn zorgelijk gefluister trok na melijk door de bus: de chauf feur kende de weg naar de Schouwburg niet! „U komt toch uit Leiden?" zei de directeur van de Alphense Muziekschool, Leo Peijs, met zorgelijke blik tegen mij. „Wilt u naast de chauffeur gaan zitten en hem de weg wijzen?" Ik dacht koortsachtig na. Hoe kom je met zo'n grote bus, die nau welijks bochten kan maken, op de Oude Vest en hoe zit het ook alweer met het éénrichtingyer- keer? Het leek me het beste de bus tot vóór de Droomfabriek te lijden en de senioren het laatste stukje tot de Schouwburg te la ten lopen, dus stuurde ik de chauffeur vanaf de Hooigracht de Oude Singel op. „Moet ik in dat smalle straatje?", kreunde de chauffeur, terwijl hij de bocht nam. 'We zaten meteen muurvast en achteruit ging niet. „Je had me hier nooit in moe ten sturen", klaagde hij even la ter getergd, terwijl' hij me een paar vuile blikken toewierp. Ondertussen begonnen op merkelijk fitte oude heren ener giek met het versjorren van Fiat Panda's en Peugeotjes 205 rich ting gracht, zodat de kunstbus langzaam maar zeker toch on geveer tegenover de Schouw burg terecht kwam. Waaruit maar weer blijkt dat het begrip 'senior' bepaald relatief is. In de foyer van de Schouw burg bleek later dat de senioren de verkeersproblemen licht hadden opgenomen. De Al phense heer en mevrouw J. Blom waarderen het initiatief van de kunstbus zeer, al verba zen zij zich er wel een beetje over dat zij als 55+'ers voor de bus in aanmerking komen. „Wij hebben nog twee jonge doch ters, daardoor besef je je eigen leeftijd niet", zegt mevrouw Blom. De heer JJ. den Hertog, die ook aan het tafeltje zat, heeft zich met zijn seniorschap verzoend: „Ik heb zelfs al klein kinderen." Ondanks de regen en de grauwe hemel was de sfeer in de kunstbus voor senioren feestelijk. De nar uit Die Zauberflöte, Jolien van Koeveringen, ging mee voor uitleg. foto ben de bruijn Vlak voor de aanvang van Die chauffeur een kaartje voor de steeds heeft afgevraagd, hoe hij Zauberflöte zag ik dat de organi- voorstelling gaf. Ik hoop dat hij zijn bus nu weer uit de Leidse satrice, Marijke Biesma, de ervan heeft genoten en zich niet binnenstad moest krijgen. Mooie scènes in uitlegstuk RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Voorstelling: 'Schuld en Boete' naar de ro man van F.M. Dostojevski. Gezelschap: Het Haarlems Toneel. Regie: Joanna Bilska. Spel: Hidde Maas, Paul Cammermans, Aafke Bruining, Bemhard Droog, Arthur Boni e.a. Gezien op 12 oktober in het Parktheater, Alphen a/d Rijn. Nog te zien: 6 november in de Leidse schouwburg. Alphen Een nieuw repertoire-gezel- schap heeft zich aan het begin van het seizoen aangediend: Het Haarlems Toneel. Onder leiding van regisseuse Joanna Bilska heeft men een toneelbe werking van de roman 'Misdaad en Straf van Dostojevski het eerste visitekaartje afgegeven. 'Schuld en Boete', zoals de titel van de bewerking luidt, moet het hebben van een naar mooie scènes. Het geheel aoet name lijk rommelig en onnodig 'uit- leggerig' aan. Zo opent het stuk met een 'koortsachtige droom' van Ras- kolnikov. Deze hoofdpersoon zien we op een divan liggen woelen, terwijl voortdurend ac teurs en actrices over het duis tere podium voortijlen om in superkorte scènes flarden van de droominhoud uit te beelden. Daar komt dan ook nog eens een stevige portie aangstaanja- gend geluid bij: 't is een hoop gedoe opdat wij als toeschou wers nadrukkelijk ingepeperd krijgen dat de hoofdpersoon een koortsachtige droom heeft. Dit soortscènes maakt de voorstelling 'uitleggerig', en door al die changementen, die deze regiekeuze met zich mee brengt, wordt de enscenering soms - volstrekt onnodig - een rommeltje. Bijvoorbeeld ook de laatste scène, de bekentenis van Raskolnikov, lijdt aan dezelfde overdaad, en komt daardoor als doorzichtig effectbejag over. Gelukkig zijn er echter enkele prachtige scènes die de voor stelling uiteindelijk redden. Ras kolnikov heeft een woekeraar ster en haar zuster met een bijl vermoord. Deze moord acht hij vanuit zijn denkbeelden over goed en kwaad gerechtvaardigd. De officier van justitie koestert verdenking en probeert Raskol nikov in een aantal gesprekken tot een bekentenis te dwingen. Die verbale gevechten zijn hoogtepuinten van de voorstel- ling. Paul Cammermans (na jaren terug op de Nederlandse podia) is indrukwekkend als de officier van justitie. Deze rol, die hij als een slim betoog mag opbou wen, heeft hij trouwens overge nomen van Ton van Duinhoven die zich tijdens de repetities uit de produktie had teruggetrok ken. De vertolking van Raskol nikov door Hidde Maas is welis waar niet echt evenwichtig te noemen een enkele senti mentele uitschieter doet af breuk aan de rolopbouw maar met name in ae genoem de sleutelscènes toont Maas zijn sterkste kant. Daarmee krijgt één van de dramatische hoofdlijnen van het verhaal voldoende aan dacht, en deze blijkt bij uitstek geschikt voor een theaterbewer king van het gegeven. Sommige verhaalelementen uit de oor spronkelijke roman daarente gen hadden hier beter achter wege kunnen blijven teneinde de voorstelling een hechtere structuur te geven. Leiderdorps Kamerkoor homogeen in werken Brahms door het Leiderdorps Kamerkoor, dirigent Wim Meeuwen, m.m.v. Leo van Doeselaar - piano. Gehoord 12 oktober in de Dorpskerk, Leiderdorp. In de romantiek, door de herontdekking van de muziek van Palestrina en Bach, werd de oude motetkunst weer zeer gewaar deerd, met name door Mendelssohn, Brahms en Bruckner. Ook bij Brahms hoort men de archaïserende tendenzen, zoals het weer invoeren van het a cappella koor, de polyfonie en de cantus firmus (vaste zang). Toch is zijn muziek eigentijds, door het ge avanceerde, harmonisch ingewikkelde klankbeeld. Het Leiderdorps Kamerkoor onder leiding van Wim van Meeuwen begon zijn Brahms programma zaterdagavond met drie motet ten, waardig en verheven gezongen, met als details een opvallend mooie tenor soloffase 'Der Glaub sieht Jesum Christum an', en een mooi gearticuleerd en helder 'O Hei land reisz die Himmel aufwaarin het vers 'O Gott ein Tau vom Himmel giesz' een kennelijk zo indrukwekkende cantus firmus heeft, dat Huub Oosterhuis, en Bernard Huybers het weer gebruikten in het lied 'Scheur toch de wolken weg en kom!'. Het eigen karakter van elk deel van dit motet liet Van Meeuwen duidelijk naar voren ko men. Ook in zijn liederen toont Brahms zijn klassieke inborst: zijn muziek is steeds evenwichtig en streng geconstrueerd. Vaak is de stemming doordrongen van ernst. Toch is Brahms (1833-1897) een kind van zijn tijd, niet alleen vanwege de romanti sche teksten maar ook doordat de harmo nie en het muzikale idioom volledig roman tisch zijn. In tegenstelling tot Schumann laat Brahms zich inspireren door volksme lodieën, niet alleen Duitse, ook uitheemse afkomstig uit Hongarije en Bohemen. Het Leiderdorps Kamerkoor zingt zuiver, homogeen, met een goede dictie, en tegen woordig ook uitbundig of ingetogen, heel intens de inhoud van de tekst volgend. Een kleine kanttekening daargelaten: zo mooi als de tenoren zongen in de motetten, lukte dat minder in de liederen. Juist toen Van Meeuwen het koor een handkus schonk bij het lied 'Fragen' op tekst van Daumer (op. 64 nr. 3) dacht ik 'tenoren, peró die lucht toch niet zo heftig door het strottehoofd, zing eens wat meer ontspannen', maar waarschijnlijk was de handkus bedoeld voor het overigens schitterend uitgevoerde lied. Zo waren er steeds kleine hoogtepun ten, als in 'O schone Nacht' de zin 'der Kna- be schleicht zu seiner Liebsten sacht', de overweldigende dynamiek in 'Abendlied' en de magisch vervreemdende sfeer die Van Meeuwen opriep in het laatste lied 'Nach- te'. De liederen werden warm en gedreven begeleid door Leo van Doeselaar, deze keer eens op een formidabele en moderne Bösendorfer. In zijn begeleiding vond ik hem sterker en indrukwekkender dan in zijn solistisch optreden. Bedelarmband van Coen Mulder, de bedels zijn onder anderen van Lola Pagola en Marga Staartjes. fotoopd overstijgen en tot nauwelijks draagbaar object zijn geworden. 'Een trend die zich overigens bin nen de ontwerperswereld al een tijd aftekent: re produceerbaarheid is geen vereiste meer. En bin-, nen die speelruimte veroorloven de ontwerpers zich alle, vrijheden in materialen en uitingsvor- Tot in de jaren zestig werden ze nogal eens ge dragen door meisjes en jonge vrouwen: bedel armbanden. Rinkelende kettinkjes met allerlei miniatuurtjes eraan, meestal gekregen op verjaar dagen of bij andere gelegenheden. De bedelarm band is inmiddels zo goed als verdwenen en of deze zijn rentree op korte iermijn maakt is een vraag. Als het ligt aan de in Arnhem gevestigde Stichting Nieuwstad, die tentoonstellingen op het gebied van toegepaste kunst produceert en aan biedt aan musea en galeries, komt die armband weer terug. In het Gemeentemsueum in Arnhem is nu een expositie te zien van hedendaagse be delarmbanden die gemaakt zijn door bekende Nederlandse ontwerpers en kunstenaars. De ex positie onder de titel 'Bedels aan Banden' gaat door het land reizen. De bedelarmband heeft al een hele geschiede nis achter de rug als ze in deze eeuw, mede door goedkope massaproduktie, gemeengoed wordt, schrijft Ietse Meij van het Kostuummuseum in de bij de tentoonstelling uitgegeven catalógus. Die geschiedenis gaat terug tot de amulet, talisman of tot voorwerpen die sentimenteel geladen waren, zoals een miniatuurportret van een overledene. Bedelarmbanden waren destijds een levend ver zamelobject van de bezitsters en tegenwoordig elobjecten die grof geld opbrengen. Oplage Een van de verschillen tussen de bedelarmban den van zo'n vijfentwintig jaar geleden en de be dels en armbanden die nu op 'Bedels aan Ban den' worden getoond zit hem vooral in de oplage. Werden de bedels in het verleden in grote aantal len gemaakt: 'Bedels aan Banden' biedt voor het overgrote deel voorwerpen die het begrip sieraad Zo zijn er bedels die bestaan uit eenvoudige geometrische vormen. Hans Appelzeller maakte bijvoorbeeld een metalen bolletje op een stokje dat door een schijfje met een gat erin wordt ge stoken. Daarnaast is er een boeketje van kleine visjes, gewikkeld in een papiertje, van Marlous Schuerman. De schoenenontwerpsters Lola Pa gola maakten een armband met plastic minia tuurschoenen en Annita Verhoeven produceerde kleine barokke doosjes die zo zouden passen bij de tasjes van een ontwerpster als Petra Hartman. Zelfbouwpakket Andere ontwerpers gaan terug tot functies die be dels in het verleden hadden. Yvonne Savelkoul maakt bedeltjes met fotootjes erin en Marga Staartjes plaatst haar vingerafdruk op schildjes perspex onder de titel 'Stukje van Mezelf. Mirjam Berendse werkt de oude symbolen Geloof, Hoop en Liefde uit. De tientallen bedels kunnen gehangen worden aan armbanden van onder anderen Marion Herbst en Peggy Bannenberg die heel wat minder extravagant zijn en waarvoor in een aantal geval len edelmetalen zijn gebruikt. Bedels aan Banden, bedelarmbanden van 46 ontwerpers en kunstenaars. Tot 4 november in het Gemeentemuseum Arnhem. Daarna in Delft, Amsterdam, Enschede, Groningen en Maastricht. Met catalogus. spronkelijk muzikaal concept van Veldman daargelaten, wei- Hip. '91 draait riu nog te RECENSIE «KEN VOS Eddy Veldman - Lesley Joseph Hip '91. Gehoord op zaterdag 12 oktober bij Hot' House in de Waag, Leiden. Gezien de recente berichten over de financiële perikelen van Hot House, het door vrijwilli gers georganiseerde podium, zou je denken dat een tamelijk populair klinkende formatie als Hip '91 van de in Suriname ge boren drummer Eddy Veldman en de Antilliaanse basgitarist Lesley Joseph een goede keus was. De publieke belangstelling viel echter mede door het drui lerige weer een beetje tegen. Afgezien van het feit dat een van de musici, percussionist Ponda O'Bryan, door pech te laat arriveerde en pas in de tweede set meedeed, had de opzet van het wederom gewij zigde Hip alle-ingrediënten om de groep een breed publiek aan te spreken. Hip '91 was niet met de vooraf aangekondigde extra bassist, maar een extra toetsen- speler gekomen, de Surinamer Etienne Stadwijk, naast de Uruguayaan José Lopretti. Zij domineerden met Joseph het klankbeeld. Na een veelbelo vende start met een hard funk- nummer, waarin de messcher pe breaks van Veldman en Jo seph bewezen dat de heren iets meer dan routine in huis heb ben, werd te vaak op gemak zucht gespeeld. Een enkele Latin original van Lopretti kon niet verhullen dat er te weinig gesleuteld was aan een samenhangend en oor spronkelijk muzikaal concept r Hip '91. Zo werd inhoude lijk weinig toegevoegd aan over bekende stukken als Hancocks 'Maiden Voyage' en Zawinuls 'Birdland'. In vergelijking daar mee kwam Gillespies 'A Night in Tunesia' er beter van af, om dat hier nog was geprobeerd er een eigen ritmische draai aan te geven. In dit stadium heeft Hip '91 nog te veel weg van een zeer vakkundig jammerende fusion- band, waarin de Caribische achtergrond van de leden niet tot zijn recht komt. De virtuoze, maar te lange en doelloze soli van vooral Stadwijk werden ge lukkig regelmatig afgewisseld door de snoeiharde hamertech niek van Josephs duim. De slag werkers lieten, één sterke solo Veldman daargelaten, nig spectaculairs horen, terwijl dat op papier juist de sterke kant van Hip is. Een positieve verrassing was de eveneens onaangekondigde toevoeging van vocalist Percy Hall. De 26-jarige Amerikaan die meedeed in enkele stan dards als 'The Masquerade', 'Round Midnight' en 'Teach Me Tonight', is een zanger die met zijn fraaie falsettenor technisch en qua improvisatoristjh kun nen genoeg in huis heeft om ëen echt groot artiest te worden. Zijn timbre en techniek doen denken aan Al Jarreau, maar vooral in zijn emotioneel dyna mische interpretatie van 'Round Midnight' liet hij horen dat hij niet zo maar een navolger is. Hip '91 draait riu nog te veel op zijn leiders Veldman en Jp- seph die ook de grootste podi umaanwezigheid bezitten. Met betere arrangementen en een evenwichtiger rolverdeling zou de band aan karkter kunnen winnen. Het voor aanstaande week aangekondigde program ma 'Lingua Franca meets Val Resia' is wegens gebrek aan li quide middelen afgelast. Daar voor in de plaats is er dóór Hoi House in de Waag een uitge breid en goedkoop 'overlevings concert' georganiseerd w~-~- onder meer een versie vai vroegere Leerorkest ('Lederor kest'), het Leidse Divaz.en eer percussiegroep (Sijambu Ma ma) voor een symbolische ver goeding optreden. RECENSIE Herre-Jan Stegenga, cello en Jacob Bo- gaart, piano. Werken van Rachmaninoff, Brahms en De Falla. Gehoord op 11 oktober in de Kapelzaal, Leiden. Rachmaninoffs Sonate opus 19 staat bekend als een werk dat veel eist van de uitvoerenden, en die eisen beperken zich be paald niet tot het technisch/fy sieke, maar strekken zich min stens zo sterk ook uit tot het in houdelijke en communicatieve. Wat betreft het wekken van weerklank bij de luisteraars kunnen Herre-Jan Stegenga en Jacob Bogaart tevreden zijn: de vonk sloeg duidelijk over naar het publiek van cellospelers, celloleerlingen en celloliefheb bers. In deze sonate rollen de emoties in grote golven aan om nauwelijks weg te ebben, een gekwelde muziek waarin weinig plaats is voor langdurige rust punten. Dat geldt gelijkelijk voor alle delen. Het Allegro met de aanduiding 'scherzando' spot met zijn titel en doet wei nig in wanhoop onder voor het eerste deel, dat deze stemming gezet heeft. Het Andante weifelt in de eerste maten tussen mi neur en majeur, en blijft tot het einde in deze onzekerheid vol harden wat de mildere stem ming een navrante ondertoon geeft. Ook het laatste deel brengt geen veriossing. Het duo Stegenga - Bogaart had prachti ge momenten waarin de stem mingen haarscherp getekend werden en beide instrumenten elkaar volmaakt aanvulden. De hevigheid van de emoties leidde de cellist een enkele maal tot forceren, wat ongewenste bijge luiden tot gevolg had. Tekent Rachmaninoff's sona te zich af in zwart-grijstinten, Brahms' Sonate in e kl. op. 38 heeft de kleur van diepglanzend mahonie. Ook Brahms is niet echt vrolijk, laat staan uitgela ten, maar anders dan bij Rach maninoff is er plaats voor teder heid en ingetogenheid zoals in het eerste deel, en een lichtere wat elegante toets zoals in het tweede deel, zodat de toevoe ging 'quasi menuetto' dan ook muzikaal vertaald wordt. Bij Brahms zijn aan het eind van het laatste deel de gevoelens verwerkt en is er berusting. Heel knap hebben de spelers die gro te spanningsboog en de onder linge eenheid en samenhang hoorbaar gemaakt. De Suite Populaire Espagnole van De Falla fungeerde als sterk contrasterende schakel tussen Rachmaninoff en Brahms. Con trasterend niet alleen door zijn felheid en ritmiek, maar ook door de helderheid die'expressi viteit niet uitsluit. En waar ex pressiviteit een van de sterke kanten van dit duo is kon De Falla's muziek in al zijn facetten ontplooien, met het verstilde Nana als hoogtepunt. Hoewel een toegift eigenlijk haast te veel van het goede was, wilde het publiek beide musici niet la ten gaan dan na een exquis ge speelde bewerking van het lied Après un rêve van Fauré. Trenchcoat met uitritsbare voering. Polyester katoen. In de kleuren kit, navy, donkergroen, brique en kaki. 36 t/m 46. Normaal 349.- Tot en met 26 oktober a.s. voor de verbijsterende prijs van *9*9.- u ontdekt elke keer een andere Bijenkorf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6