Rtv show Berdien Stenberg solo in kimono 'Ik ben achttien, maar ik heb inwoning van een vijftiger' Maandag 14 oktober 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKES GERARD VAN PUTTEN REINA VAN POPPELEN Vormgeving: HANS BOEZELUN 10 OP HET MOMENT DAT MIJ N bezoek hier dan ALS FLUITIST ZIT je almaar noten te tellen. Na 83 binnenstapt, kan ik me sterk identificeren met hem noten in een Haydn-symphonie mag je weer. En of haar. Ik denk dat dat de kracht is van een goeie als je dan ook nog tweede fluitist bent, moet je interviewer. Die geeft iemand ook het gevoel dat nog eens 61 noten wachten voordat je weer even hij op dat moment de meest begeerlijke persoon is iets mag. (Berdien Stenberg) om te interviewen. (Tony van Verre) Oudere jongere Tony van Verre, Hilversums zwijgzaamste radiomaker CLOSE UP gen stelt en actief deelneemt aan het gesprek, monteert hij in gedachten. „Terwijl ik bezig ben kan ik het toch niet laten te denken: da's een mooi begin, en dat moet aan het slot of dat stop ik in het midden." De radiomaker ontleende de interviewvorm waarin alle spo ren van de interviewer gewist zijn, aan Willem Wittkampf die in de jaren vijftig en zestig in Het Parool deze gespreksvorm op papier praktiseerde. In 1978 kreeg Van Verre voor zijn inter viewreeks de Zilveren Reiss-mi- crofoon, de hoogste onder scheiding op radiogebied. De nacht voor een nieuwe se rie gesprekken is een slapeloze voor Van Verre. Elke keer is er weer die angst dat het zal mis lukken. Het lukt uiteindelijk toch, omdat de honderdduizen den die het programma beluis teren een abstractie worden en hij zich daar niets meer bij kan voorstellen. Als eenmaal het mi crofoontje bij de spreker is op gespeld en Van Verre de tapere corder heeft aangezet, valt de angst weg en verlopen de ge sprekken vrijwel altijd soepel. Bij jan Schaefer, voormalig staatssecretaris Volkshuisves ting, ging het indertijd in het begin wel stroef, herinnert Van Verre zich. „Ik stelde toen voor om eerst over Joop (den Uyl) te praten. Bakken met tranen kwa men er, minutenlang. Ik heb de snikken erin gelaten, maar inge kort tot vijf seconden. Dat was ontroerend en net niet zo Icing dat het gênant zou worden en de luisteraar de knop om zou draaien." „Ik geneer me er ook niet voor om tegen mensen te zeg gen, als je het nou zo en zo zegt is het veel leuker. Ik doe een slotzin soms meerdere keren over. Ook is er vrijwel geen stro fe waar je niet in knipt. Begin woorden kun je meestal missen, stopzinnen ook, want ze leiden af van de inhoud. Zo kam je de verhalen op, je toupeert ze wat en doet er een beetje lak op." Verliefdheid De keuze voor mensen komt in tuïtief tot stand. Van Verre houdt daarbij tegenwoordig de actualiteit scherper in de gaten dan vroeger. Toen was het pro gramma wat persoonlijker van inhoud. „Vooraf lees ik zoveel mogelijk over die persoon en probeer me voor te stellen waarom iemand bij voorbeeld politicus of kunstenaar is ge worden. Op het moment dat mijn bezoek hier dan binnen stapt, kan ik me sterk identifice Bejaarde puber De tijd lijkt bij Wim T. Schippers te heb ben stilgestaan. Tussen Fred Haché-show en We zijn weer thuis gaapt amper een generatiekloof, in twintig jaar schijnt in het denken van Schippers weinig veranderd. Nog altijd is Schippers specialist in geregisseerde rotzooi, on veranderd organiseert Schip pers hilarische chaos. En net als toen lijkt de enige zin van zijn bestaan de onzin die hij op ge zette tijden via de VPRO op de kijkers loslaat. Aan zijn volgens sommigen verknipte en naar sommigen menen prettig gestoorde brein ontsproten onder meer bovengenoemde Fred Haché- show, Hoepla, de Barend Ser vet-show, Van Oekels disco- hoek, Waldolala, Op zoek naar Jolanda, de Lachende Scheer kwast en We zijn weer thuis. Tussendoor maakte Schippers ook nog een hondenmusical, waaraan hij niet veel meer werk had dan tal van naïevelingen het theater binnen te praten. Dat ging hem uitstekend af, een volgepakte zaal zat ademloos te kijken naar nerveus heen-en- weer dravende Duitse herders die bij tijd en wijle hun poot op lichtten om te urineren tegen het huiskamerdecor. Vrijwel ie dereen bleef wachten tot het beter werd, deels omdat er nu eenmaal voor de plaatsbewijzen was betaald en deels ook in de verwachting dat die halve gare van Schippers nog wel iets geks in petto zou hebben met de viervoeters. Maar meer dan een dampende bolus kwam er niet Over bolussen gesproken, Schippers heeft iets met wc's en met uitwerpselen. In vrijwel el ke aflevering laat Wim T. de pleedeur wel een keer open- waaien. In de Fred Haché- en de Barend Servet-shows kwam er altijd wel weer een vent in trui en verder blote niks naar buiten om zijn beklag te doen over de persoon die zijn stoel gang verstoorde. En bolle Thijs- je is in We zijn weer thuis dege ne die rechtstreeks aangesloten lijkt op de riolering. Verder laten de acteurs, voorzover je in dit verband van acteurs en niet van zooitje ongeregeld kunt spre ken, geregeld scheten, veesten, flatussen, winden en hoe men selijke uitlaatgassen verder nog aangeduid worden. En een hondedrol is er bij Schippers voor om er met volle maat ze venenveertig in te trappen. Zonder nu de pretentie te heb ben psychologie van de kouwe grond te bedrijven, heeft het waarschijnlijk met Schippers' jeugd te maken. Voedsel is er, afgaande op de programma's die zijn voorzien van het Schip- pers-keurmerk, vooral voor om uit te kotsen. Er wordt wat afge- braakt en afgekliederd. Nog al tijd komt er een onpasselijk ge voel naar boven als wordt terug gedacht aan de manier waarop Rob van Houten als snackbar houder Boy Bensdorp in De La chende Scheerkwast en in Op zoek naar Jolanda omsprong met z'n waar. Schippers is van de generatie die netjes het bordje moest leegeten, van de generatie die moddervette kaantjes moest eten en bij wie de levertraan bij kans met geweld door de strot werd geduwd. Schippers' weer zin tegen de Hollandse prak Ze zijn weer thuis: Kenneth pers en Truus Dekker moet toen zijn ontstaan, en in samenhang daarmee de afkeer tegen het burgermansfatsoen. „Wimpie, kijk uit voor de spul len, paps heeft er hard voor ge werkt, dus niet de boel vernie len." Groen en geel moet hij zich hebben geërgerd aan al die waarschuwingen, thuis. En daar is Schippers ook bekend als Emie in Sesamstraat en als Jac ques Plafond zich op latere leeftijd kennelijk tegen gaan af zetten. Vandaar dat er te pas.en te onpas kasten omlazeren en stoelen van ellende in elkaar storten. Tussen al die omlazerende kas ten en dampende bolussen ligt Schippers' visie op de Neder Dick van Toom, Wim T. Schip- FOTO ANP landse maatschappij, waarvan hij geen hoge dunk heeft. Hij neemt een loopje met de klein burgerlijkheid, met de moraal van de kat die in het donker knijpt en vooral met de selectie ve verontwaardiging. De perso nificatie daarvan is te bezichti gen in de Barend Servet-show; de vent wiens bril beslagen is geraakt door vrouwelijk bloot en dan bah roept. Het is de humor van de anti-te levisie, die Schippers maakt en waarom de een schatert en waarvan de ander gruwt. Tus sen baarlijke nonsens en goed kope ongein ligt de humor soms ingebed. VPRO herhaalt thans in Eldorado enkele Haché/Ser- vet-shows en Van Oekels Disco- i Verre: „Terwijl ik bezig ben kan ik het toch niet laten te denken: da's ren met hem of haar. Ik denk dat dat de kracht is van een goeie interviewer. Die geeft ie mand ook het gevoel dat hij op dat moment de meest begeerlij ke persoon is om te intervier wen. Ik krijg daarbij zelfs een vorm van overidentificatie. Na afloop merk ik altijd weer dat ik een paar weken nodig heb om iemand uit mijn lijf te krijgen. Het is een soort van verliefd heid." Het zich sterk in de ander in leven verklaart voor een deel waarom vrouwen in het pro gramma ver in de minderheid zijn. „Het is geen seksisme. Door de persoonlijke inhoud van de gesprekken en vanwege die identificatie ben ik met vrouwen voorzichtiger. Bij een man kan ik gevoelens van ka meraadschap hebben zonder dat daar erotische aspecten bij komen. Mannen lenen zich ook beter voor het programma om dat ze vaak echte verhalenver tellers zijn en kunnen overdrij ven. Zelfs als de beer niet ge schoten is of de vis niet aan de haak geslagen, hangen ze grote verhalen op over waarom dat dan mislukt is. Vrouwen heb ben die neiging veel minder." Entertainment In de lopende serie komt een minder beroemde Nederlander, Eerste Kamerlid Bertus de Rijk, aan het woord. Van Verre ont dekte het meest onbekende ka merlid via een artikel in een krant. De Rijk klassieke talen en studeerde Middeleeuwse wijsbegeerte. Van Verre: „Wat me in hem trof, was zijn humor, een eigenschap die je niet zo vaak aantreft bij politici of hoogleraren. Met de ze uitzending mist de luisteraar misschien af en toe wel wat. Ik ga er altijd van uit dat je iets bo ven iemands niveau moet gaan zitten, het is niet alleen enter tainment. Misschien prikkel je iemand om iets op te zoeken of te gaan lezen. Als je steeds het niveau van Libelle aanhoudt, kom je nooit op andere gedach ten. Ik wil zelf ook begrijpen hoe de dingen in elkaar zitten, waarom bij voorbeeld onze de mocratie zo ingewikkeld is. Jaren geleden werd de radio- journalist gebeld door een hoogleraar in de psychiatrie met de vraag waar Van Verre gestudeerd had. „Hij zei nog net niet 'collega' tegen me, maar tutoyeerde me wel en vroeg me ook nog in welke richting ik ge specialiseerd was. Ik antwoord de dat ik een rijbewijs en een zwemdiploma had. Wonderlijk vond hij dat, want hij hoorde aan de antwoorden dat ik 'ver domd' goed kon vragen." Ook journalisten vragen soms of hij een bank heeft staan waar men sen op plaatsnemen. Van Verre: „Dan antwoord ik ja, maar niet liggend. Het is leuk dat mensen mij meer vertellen dan een an der, maar ik stuur er nooit op aan. Mijn werk komt voort uit oprechte belangstelling voor en een kinderlijk verlangen naar de verhalen van anderen. Wat dat betreft ben ik nooit ouder ge worden dan achttien. Ik heb al leen wel inwoning gekregen van een man van vierenvijftig met de bijbehorende ervaring." hoek- En dan doet het toch weer goed om die treinconducteur (Edwin Rutten) terug te zien, die Van Oekel vraagt of hij thuis ook z'n geschoeide voeten op de bank laat rusten. Waarop Brouwers op zijn geheel eigen wijze teruggeeft: „Knipt u thuis ook kaartjes? Reeds!" Opmerkelijk zijn ook de teksten die Schippers zijn acteurs of wie daarvoor doorgaan laat opzeg gen. Het taalgebruik laat ruimte voor kreten als reeds, als het ware en als het niet echt hoeft. Van de straat of uit café gepluk te anti-helden promoveerde hij tijdelijk tot tv-persoonlijkheden. Dolf Brouwers, die nu gebrouil leerd is met Schippers vanwege de Van Oekel-strip in Nieuwe Revu, is een sprekend voorbeeld van de vrij kansloze vallen-en- opstaan artiest die perfect paste in wat Schippers voor ogen stond. Truus Dekker overigens geen type dat door Schippers uit de la met randfiguren is gehaald, maar wel degelijk een actrice wordt soms monologen in de mond gelegd in de trant van: Du moment ik jouw vader ont moette, die eerder was ge trouwd met een uitgetreden non die thans in de echt is ver bonden met een gewezen zwer ver, heb ik altijd verlangd naar een kind van mannelijke kunne en dat ben jij dus geworden. Trouwens, een kopje thee is wel verfrissend hè, zo'n kopje thee." Abraham staat bijna voor z'n neus, volgend jaar hoopt Wim T. Schippers zijn vijftigste ver jaardag te vieren. De puberteit is hij evenwel nooit ontgroeid. Dat hij nog lang kind moge blij ven! Ook het publieke omroep bestel heeft recht op z'n geniale STRIPS BOLLEBOOM BOES HEINZ „De eerste keer in Japan waren me al een aantal liedjes opgevallen die mij in m'n westerse oren aangenaam klonken. En de tweede keer reali seerde ik me: hierop vallen heel mooie arrangementen te maken." FOTO ARCHIEF y-n B—en jaar of acht gele- j den maakte Berdien 11 Stenberg van 'Rondo Russo' een veel gevraagd ver koopartikel en datzelfde hoopt ze te bereiken met 'Made in Ja pan'. De nieuwste cd van Ber dien Stenberg is gemaakt in Ja pan, de melodieën die erop staan zijn van Japanse makelij en Berdien Stenberg zelf is ook geen onbekende meer in Ja pan. „In 1984 ben ik op toemee door Japan geweest, samen met het orkest van Paul Mauriat. Die man is waanzinnig populair daar." „Die toernee was succesvol. Er kwam een aanbod voor mij om terug te komen. Die tweede keer ben ik met mijn eigen band gegaan. Ik hoefde voor een heleboel praktische dingen niet te zorgen. Dat gaf mij de gelegenheid me te concentreren op andere dingen: op het eten, de cultuur en natuurlijk de mu ziek. De eerste keer waren me al een aantal liedjes opgevallen die mij in m'n westerse oren aangenaam klonken. En de tweede keer realiseerde ik me: hierop vallen heel mooie arran gementen te maken." „Ik heb enkele liedjes verza meld. Een slaapliedje, een paar traditionals, een paar composi ties uit de jaren twintig. Die heb ik in mijn concerten in Neder land gespeeld. En steeds vroe gen mensen, als ik foto's stond uit te delen: 'Op welke cd staat dat dat en dat prachtige liedje?' Toen heb ik mijn platenmaat schappij voorgesteld een cd met Japanse melodieën te maken. Maar dan moet je hem in Japan, met een Japanse arrangeur en met Japanse musici laten ma ken, zeiden ze." „En zo mocht ik dus weer naar Japan, dit voorjaar. Halver wege ben ik nog teruggeweest voor een concert met The Chieftains in the Royal Festival Hall in Londen." Als je kijkt wat je nu allemaal doet: dat had je acht jaar gele den ook niet kunnen denken toen je met Rondo Russo kwam. „De opzet was: klassiek. Al thans toen ik naar het conserva torium ging. Ik wilde concert- fluitiste worden. In je opleiding maak je met die orkestwereld kennis. En wat merkte ik, als fluitist zit je almaar noten te tel len. En als je dan ook nog twee de fluitist bent, moet je nog eens 61 noten wachten voordat je weer even iets mag. En toen dacht ik: Ik wil niet in een or kest, ik wil er voor." Jij dus solo, besloot je destijds. „Ja. Het allerliefste werk ik al leen, met mijn eigen musici. Daarom verheug ik me alweer op onze concerttoemee. Óp 17 november beginnen we in De Doelen in Rotterdam en we ein digen in april in Bornem, in Bel gië. Japanse liedjes doe ik ook, in kimono." ANNEMIEK HUYERMAN MEDEWERKER 1fr B^L ijk, als je met I zijn tweeën JL hier tegenover elkaar zit, krijgt iedereen een enorme charme. Mensen zijn in groepen grote klootzakken en gevaarlijke lieden. In hun eentje zijn ze bijna altijd aar dig en anders hebben ze ver leerd aardig te zijn, omdat ze voortdurend in grote groepen verkeren." Tony van Verre, radiomaker en interviewer van professie. Sinds 1975 maakt hij 'Tony van Verre ontmoet...'. Op zondag morgen tussen tien en half elf vertellen en vertelden Simon Carmiggelt, prinses Margriet, Annie M.G. Schmidt, Wim Son- neveld, Wim Kok en tientallen anderen Van Verre over hun le ven en werk, gelardeerd met geestige anekdotes en ontroe rende herinneringen. Van Ver re's verbale inbreng is mini maal. Met een paar woorden leidt hij geïnterviewde in, waar na deze in een bij de zondag ochtend passend tempo het woord neemt. „Zeker als ze even uit de druk van hun eigen omgeving zijn, blijkt steeds meer dat beroemde en bekende Nederlanders heel aardige mensen zijn. Daarom vraag ik ze hier. Ze logeren in een hotel." Van Verre haalt, als het even kan, zijn gesprekspart ners naar zijn woonplaats, het zorgvuldig geconserveerde stad je Veere op Walcheren. „Ik ser veer koffie, thee, limonade en buiten ligt Veere mooi te wezen. Tussendoor gaan we lekker eten en wandelen, waardoor er een sfeer ontstaat waarin mensen loskomen. Vroeger logeerden ze Ihier in huis. Maar dan ben je vierentwintig uur per dag met iemand bezig en dat is voor de geïnterviewde ook niet goed. Die wil misschien eens in het bad kunnen zingen." Sanatorium De meeste mensen ervaren de gesprekken achteraf als een kor te vakantie. Zoals Ko van Dijk ooit zei: „Het lijkt wel of ik zes weken in een sanatorium heb gelegen." Radiomaker Tony van Verre geeft een perfecte imitatie van het schallende stemgeluid van Nederlands beroemdste ac teur, die de uitspraak deed na de opnamen, toen nog in Mid delburg. Ondanks de ontspan nen sfeer blijft het interviewen zelf een zeer intensieve bezig heid, want terwijl Van Verre vra

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10