Kunst Weer ruzie in top Groninger Museum Strijdster tegen onrecht Romantiek in 'Zee, strand en duin' Werkproject voor werkloze musici Droomavond met Concertgebouworkest Woensdag 90ktobei 1991 Redactie: 071-161400 CE£S VAN HOORE ANNEMJEK RUYGROK JAN RiJSDAM SASKIA STOEÜNGA Eindredactie: HENK HOUTMAN Vcxmgesnng: HENK BUIS 9 NIEUWSLIJN i Jt Een van de prenten die Hotei op de Delfste Kunstbeurs aan biedt. FOTO PR Leids bedrijf op Delftse Kunstbeurs DELFT Voor het eerst sinds haar nu 43-jarig bestaan telt de Delftse Kunst- en Antiekbeurs een Leids bedrijf onder haar deel nemers Het gaat om de Japanse prenthandel Hotei. De Delftse Kunstbeurs heeft het bedrijf ais gastdeelnemer gevraagd. De laatste jaren is de interesse in Japanse prentkunst enorm toe genomen Maai ook vroeger al was het in het westen een geliefd kunstobject Vinceni van Gogh bijvoorbeeld was een belangrijk verzamelaai van lapanse prenten. Hij heeft zelfs een prent van de landschapskunstenaal Hiroshige oveigeschilderd. Deze prent 'Avondregen op Ohashi' (1857) vormt het topstuk dat Hotei op de beurs, die tot en met 13 oktober geopend is, aanbiedt. Mayakunst in Volkenkunde LEIDEN - Een voorproefje van het Columbusjaar in 1992. Zo is de tentoonstelling 'Maya's van Mexico' die het Rijksmuseum vooi Volkenkunde van 11 oktober tot 30 december houdt, be doeld De tentoonstelling in Leiden biedt een overzicht van de zogehe ten klassieke periode van de Mayakunst die van 250 tot 900 duurde Mexicaanse musea hebben hiervooi bruiklenen afge staan. Concert op het Adema-orgel LISSE - De organist Hans van Nieuwkoop van de Grote of St Laurenskerk in Alkmaar, zal morgenavond het orgel van de St. Agathakerk in Lisse bespelen. Het is het laatste concert in de se rie Orgelkring Bollenstreek van deze zomer. Aanvang: 20.15 uur Natalia Ginzburg (75) overleden De Italiaanse schrijfster Natalia Ginzburg is gisterochtend op 75-jarige leeftijd in haar huis in Rome overleden. Ze was al ge ruime tijd ernstig ziek. Veel werk van Ginzburg, zoals bij voorbeeld 'Familielexicon', is in het Nederlands vertaald. Natalia Ginzburg, wier meis jesnaam Levi luidde, werd ge boren in een joodse familie in Palermo op Sicilië en publiceer de al op 17-jarige leeftijd haar eerste verhaal in het literaire tijdschrift 'Solaria'. In 1938 trouwde ze de van origine Rus sische literator en anti-fascist Leone Ginzburg. Met hem en haar dochter bracht ze de oor logsjaren in ballingschap door. Leone Ginzburg overleed in 1944 in de gevangenis. Ginzburgs stijl wordt geken merkt door grote helderheid en gebruik van ironie. Ze had een voorliefde voor het op minitieu- ze wijze vertellen van dagelijkse, ogenschijnlijk futiele, gebeurte nissen en rituelen. Haar be kendste werken zijn 'Caro Mi- chele', 'Familie Lexicon', Voci della sera' en 'Ti ho sposato per allegria' (theater). Ginzburg was tijdens haar ge hele leven maatschappelijk en politiek zeer actief. Ze streed te gen (neo)fascisme, racisme en andere vormen voor onver draagzaamheid. Ze was twee keer parlementslid voor de groepering 'Onafhankelijk Links'. In Nederland is het meeste werk van Ginzburg verschenen bij Meulenhoff: de novelle Va lentino, de korte roman Zo is het gebeurd, de bundel met drie novellen De weg naar de stad, de roman De stemmen van de avond, het boek met herinne- Sfeervolle expositie in Wassenaar BEELDENDE KUNST RECENSIE NANCY STOOP '7ee. strand en duin in de Nederlandse Romantiek" Gezien: 'De Paauw", Raadhuislaan 22 Wassenaar Zeegezichten in de ruime zin van het woord maken deel uit van de tentoonstelling 'Zee, strand en duin in de Nederland se Romantiek' die tot en met 10 november te zien is in het Was- senaarse raadhuis De Paauw. De expositie belicht - heel be wust - slechts enkele aspecten van de Nederlandse Romanti sche schilderkunst Vanwege de beperkte ruimte hebben de sa menstellers van de tentoonstel- ekozen voor een themati- enadering, die tevens een relatie aangeeft met de ligging van Wassenaar in de nabijheid van zee, strand en duinen. Voor een land met faam als zeevarende natie is het niet ver wonderlijk dat kunstenaars de zee of het water als bron van in spiratie gebruiken, maar in de inleiding bij de tentoonstelling constateert M.L Wurfbain, oud- directeur van museum De La kenhal in Leiden dat, in tegen stelling tot andere landen, de Nederlandse beeldende kunst aan dit onderwerp meer aan dacht heeft geschonken dan de literatuur. Drie generaties schilders, on der wie bekende namen als Jo zef Israëls, J.H. Koekkoek, H. Koekkoek en Andreas Schelf hout, zijn hier in Wassenaar sa mengebracht. De uitbeelding van de natuur bood kunste naars de mogelijkheid uitdruk king te geven aan dramatiek en sfeer. De opvatting dat schilder kunst van de Romantiek syno niem was met de historieschil derkunst heeft plaats gemaakt voor de gedachte dat kenmer ken van Romantiek aangewezen kunnen worden zowel in de keuze van het onderwerp als in de uitvoering van een werk of in de combinatie van beide. De schilderijen op deze tentoon stelling illustreren dit duidelijk. Een groot aantal zeegezichten is zeker Romantisch te noemen als je de woeste golven en de buitengewone wolkenformaties bekijkt. Het intrigerende licht dat sommige werken beheerst verleent de voorstellingen soms een sfeer die hen boven de wer kelijkheid doet uitstijgen. In dit verband wordt de term 'eva sion' gebruikt. De overweldi gende kracht van wind en water die de schepen en hun beman ning teistert (en hun nietigheid benadrukt) spreekt duidelijk uit het schilderij 'De schipbreuk: redding op zee nabij de Spaan se kust' van J. H. (Louis) Meijer. 'Het vergaan van het schip Le Jacobin' door Joh. H. Koekkoek. FOTO FRANS GRUMMER/ET1ENNE VAN SLOUN De geheimzinnige oorsprong van het licht dat op het schip valt, verleent dit schilderij een bijzonder karakter. De schilder jhr. J.E. van Heemskerck van Beest gebruik te in zijn zeegezichten zowel zorgvuldig uitgewerkte partijen als ruwe verftoetsen en schuw de het contrast tussen beide binnen een werk niet Het sterkst is de dramatiek voelbaar in de penseelstreek van J. Ta- venraat's 'Noodweer aan de kust'. Andere schilders, onder wie P. Schotel, prefereerden glad geschilderde taferelen, ook als het ging om de afbeelding van een schip op een woelige zee. Voorbeeld van een typisch strandgezicht is een werk van Schelfhout waarop twee figuren zijn afgebeeld die vanaf een duin uitkijken over zee en het strand met vissersschepen. Pas torale voorstellingen treft men aan in het werk van Van Wijn- gaerdt, die zijn duinlandschap pen op klein formaat stoffeerde met enkele figuren of een her der met een kudde schapen. Tot een andere categorie be horen weiken van Jozef Israëls en E.L Verveer. Hier geen idylle, maar beelden uit het vissersle ven. Indrukwekkend is de sfeer- schildering van dreigend onheil in Israëls' Vissersvrouw met kind, wachtend op vaders thuis komst'. De zonsondergang is in dit verband betekenisvol, maar geeft tevens aan dat er nog steeds een sprankje hoop be staat Uit verzamelingen van mu- De conservatoren van het Groninger Museum zijn woe dend op directeur Frans Haks en de zakelijke topman van het museum, Bernard Ouwerkerk. Inzet van het con flict is een nieuw organisatiemodel dat het leidende duo heeft bedacht voor het nieuwe museum dat met geld van de Gasunie wordt gebouwd. De conservatoren noemen dat plan, dat morgen dóór het museumbestuur wordt behandeld, een onaanvaardbare aanslag op hun be voegdheden. regelrechte oorlogsverklaring aan het adres van Haks. Volgens het plan moeten de conservatoren de autonome po sitie die ze nu hebben inleveren en opgaan in een soort organi satieteam waarvan Haks uitein delijk de coördinator is. De con- GRONINGEN GPD „De conservatoren worden aldus Jaap Boers conservatoi Archeologie. Sinds eind augustus, toen de gemeentelijke topambtenaar Bernard Ouwerkerk werd aan gesteld als troubleshooter, leek servatoren houden dus op de rust in het Groninger Muse um na een slepend conflict van bijha een jaar te zijn weerge keerd. De reacties van de con servatoren op het nieuwe orga nisatiemodel lijken echter een servator te zijn. Die constructie is voor de conservatoren abso luut onaanvaardbaar, zegt prof. Christian Jörg, hoofd van de af deling Kunstnijverheid desge vraagd. Volgens hem leidt het nieuwe beleidsplan ertoe dat straks niemand meer werkelijk verantwoordelijk is voor de col lecties, het onderhoud daarvan en het aankoopbeleid. Jörg: "Managers grijpen de macht. Ik zal me met hand en tand verzetten. Levert dat niks op, dan heb ik hier weinig meer te zoeken." En zijn collega Jaap Boersma van Archeologie: "Het is vijf voor twaalf. Als dit plan doorgaat dan zal het Groningei publiek zich binnenkort niet meer in het Groninger Museum kunnen herkennen. Met dii plan gaat het instituut Gronin ger Museum naar de knoppen. Wat rest is een tent met Haks variété. Haks is alleen geïnteres seerd in zichzelf en hij mis bruikt het museum daarvoor." Frans Haks is (inter)nationaal bekend - en niet onomstreden - om zijn opvallende, meer inter nationaal dan regionaal geori ënteerde museumbeleid, waar bij het accent ligt op (hyper- moderne beeldende kunst en nieuwe genres als design en fo tografie. Haks wil niet op de uit latingen van de conservatoren reageren, omdat het bestuur nog over het plan moet verga deren. Wel noemt hij het ver keerd dat de conservatoren de publiciteit zoeken. Bovendien vindt hij hun woede een beetje voorbarig. Haks; "Het plan is het muse um ingegaan om te zien wat men er daar van vindt. Natuur lijk, we hebben het niet opge steld met een houding van: 't kan vriezen, 't kan dooien. Dan begin je er niet aan. Maar als blijkt dat er te weinig draagvlak is voor ons voorstel, dan moe ten we ons misschien herbezin nen. Al ga ik daar voorlopig niet vanuit." Bernard Ouwerkerk werd ringen Familielexicon en de bundel met schtsen en verhalen Mensen om mee te praten. Ter gelegenheid van haar 75ste veijaardag 14 juli jl - ver scheen bij Meulenhoff een ge heel herziene vertaling van haar roman Caro Michele (Lieve Mi- chele). Een boekhandelketen bracht een speciale uitgave van haar novelle Familie op de markt. Een door haar geschre ven toneelstuk, Aardbeienijs met slagroom, werd hier opge voerd. Het afgelopen seizoen speel de het Nationaal Fonds een be werking van Ginzburgs liefdes roman Zo is het gebeurd. Deze door Marlies Heuer, Tom Jan sen en Dik Boutkan gespeelde voorstelling werd geselecteerd voor het Theaterfestival, maar de schrijfster stak via haar agent een stokje voor de heruitvoering omdat zij geen toestemming voor de bewerking had gegeven. De rechten waren niet geregeld. In een interview in mei van dit jaar met De Volkskrant zei de Grand Old Lady van de he dendaagse Italiaanse literatuur over haar parlementslidmaat schap dat haar tijd voor een be langrijk deel opslokt: 'Ik schrijf niet zo veel; ik heb berekend dat ik gemiddeld rond de zes ze ven jaar een boek heb geschre ven. Op een gegeven moment komt er een vaag, diffuus ver langen bij me op om opnieuw te beginnen maar in de periode waarin ik niet schrijf, heb ik het gevoel dat ik al mijn schepen achter me heb verbrand en dat ik nooit meer zal schrijven. Tot ik me weer bedenk. Althans, dat' gebeurde toen ik jong was. Nu ik oud ben, weet ik het niet, misschien schrijf ik wel nooit RPhO naar Moskou en St. Petersburg ROTTERDAM GPD Het Rotterdams Philharmo- nisch Orkest begint 19 oktober aan een tournee die eindigt met concerten in St. Petersburg en Moskou. Lange tijd was het onzeker of het laatste deel van de tournee, die het RPhO verder naar Leu ven, Frankfurt en DUsseldorf voert, zou kunnen doorgaan. De coup tegen Gorbatsjov en de daarop volgende verwarring in de Sovjetunie maakten de reis in eerste instantie te riskant. Op aanraden van de ambassa deur in Moskou en de Russische overheid, besloot de leiding van het RPhO alsnog Moskou en St. Petersburg aan te doen. Het Rotterdams Philharmo- nisch is het eerste Westeurope- se orkest dat sinds de coup op treedt in de Sovjetunie. DELFT Rembrandt-expert Th. Laurentius (links) reikte gisteren in museum het Prinsenhof in Delft het eerste certificaat van echtheid uit Dit behoort bij etsen van Rembrandt die zijn onderzocht door de Foundation for Paper Research. Het certificaat bij Rembrandts be kendste ets 'Christus die de zieken geneest' werd uitgereikt aan mr. J.R. Voute. FOTO ANP Afgestudeerde musici die geen baan kunnen vinden, krijgen binnenkort een unieke kans om toch werkervaring op te doen. De Stichting Jong voor Oud wil jonge muzikanten culturele programma's in bejaardencen tra en verzorgingstehuizen laten verzorgen. „Zo slaan we twee vliegen in een klap", aldus een woord voerder van Joop van den Ende Productions, één van de belang rijkste participanten in het pro ject. „Door bezuinigingen zijn er steeds minder mogelijkheden voor bejaarden om ontspanning op niveau te genieten. En dat terwijl Nederland vergrijst en steeds meer ouderen aangewe zen zijn op verzorging in een te huis." Volgens Van den Ende Productions is het project voor de 10.000 werkloze jonge musici een mooie kans om werkerva ring op te doen, te reizen en te wennen aan werk. „Zo pakken we twee problemen aan.' De hoofdsponsor, Samenwer kende Nederlandse Spaarban ken (SNS Bank), draait op voor een belangrijk deel van de kos ten. Hoeveel dat bedrag precies is wil de woordvoerder van Van den Ende ook nog niet kwijt. „Het is in ieder geval een flink bedrag, als je bedenkt dat we zo rond de achttien miljoen gulden kwijt zijn wanneer we tweehon derd mensen in het hele land laten optreden." Ravel Een programma met uitslui tend briljante werken, ge speeld door een briljant orkest met een even briljante dirigent ervoor: de bezoekers van het uitverkochte 'afscheidscon cert' van het Koninklijk Con certgebouworkest, maandag avond in muziekcentrum Vre- denburg in Utrecht, beleefden een droomavond. Het ensemble speelde onder leiding van zijn chef-dirigent Riccardo Chailly aan de voor avond van een tournee naar Japan. Moessorgsky rijententoonstelling pauze (orkestratie: Maurice Ravel) en in de tweede helft Prokofjevs eerste 'klassieke' symfonie en de twee concerts uites uit Ravels balletmuziek 'Daphnis et Chloé'. Het is, met zo veel goede symfonieorkesten in Vreden- burg en elders in mijn herin nering, wondertje eerste klasse dat in het Concertgebouwor kest zo'n overweldigende op eenhoping van uitnemend muzikaal talent is te vinden. Dat chef-dirigent Chailly indi viduele musici uit het orkest nadrukkelijk betrok in het ova tionele applaus - in het bijzon der na de afsluitende suites Daphnis et Chloé - was dan ook terecht. Op een of andere manier heeft het Concertgebouwor kest onder zijn huidige chef dirigent het gulden evenwicht gevonden tussen de artistieke eisen van het collectief, van waaruit doorgaans weinig uit daging uitgaat naar de ontwik kelingsgang van musici apart. En de nogal individuele gang die iedere muzikant in zijn ar tistieke bestaan heeft te ma ken. Echt goeden zijn hun le ven lang veroordeeld om de kwaliteit van hun spel op hoog peil te houden. Of het nu het pandemo nium van orkestrale klank mengingen betrof in De Schil derijententoonstelling, of de indrukwekkende ensemblevir tuositeit die het orkest ten beste gaf in Prokofjevs luchti ge Eerste, met zijn nauwelijks waarneembare technische speeloBstakels: het Koninklijk Concertgebouworkest dééd het. In dit licht gezien vormde Ravels balletmuziek het hoog tepunt van het concert. De helderheid die Chailly in dit evocatieve werk met zijn or kest realiseerde, droeg bij aan een buitengewone pakkende luisterervaring. Na de reus Bernard Hai tink was het wennen geblazen met Chailly voor het Concertge bouworkest. Maar langzamer hand zou ik deze kunstenaar voor geen goud willen missen. eind augustus bij het als reddende engel binnenge haald. Hij was de enige zakelijke topman die Haks op last van net bestuur naast zich wilde accep teren, nadat hij aanvankelijk dreigde op te stappen. Ouwer kerk kreeg de taak om een van de meest slepende conflicten binnen het museum, de hiërar chische verhouding tussen Haks en de conservatoren, in goede banen te leiden. De conservatoren voelen zich nu bedrogen. Jaap Boersma: "Ik heb even gedacht dat Ouwer kerk de zaak weer op de rails zou kunnen zetten. Dat hij Haks voldoende tegenwicht zou bie den. Wat nu blijkt is dat Haks alle macht krijgt toegeschoven, Ouwerkerk hem de hand boven het hoofd houdt en dat wij als conservatoren worden uitgeslo- sea, particulieren en kunsthan delaren is in 'De Paauw' een bij zonder aardige tentoonstelling samengesteld die, zij het op be scheiden schaal, toch een in druk weet te geven van het the ma in allerlei variaties. Verschil len in onderwerp of in de bena dering daarvan en verschillen in werkwijze komen in het getoon de werk goed naar voren. Een presentatie als deze sluit aan bij de belangstelling en steeds toe nemende waardering voor de kunst uit de 19de eeuw. Herstel schilderij Bamett Newman niet goed gedaan DEN HAAG«GPD/ANP Het schilderij Who's afraid of red, yellow and blue van de Amerikaan Bamett Newman, is niet goed gerestaureerd. Dat concludeert restaurateur Lies- beth Bracht van het Stedelijk Museum, in een onderzoeks rapport dat vanavond wordt be handeld door de commissie kunst en cultuur van de ge meente Amsterdam. Directeur Beeren van het Ste delijk Museum stelde enige tijd geleden een commissie in om het resultaat van de restauratie te bekijken. De herstelwerk zaamheden door de Newyorkse restaurateur Daniel Goldreyer, werden namelijk fel gekriti seerd. Met name door prof. Ernst van de Wetering, die stelt dat Goldreyer het in 1986 be schadigde werk heeft overge schilderd met een roller in plaats van met een kwast, zoals Newman die gebruikte. De restaurateur van het Ste delijk Museum zei gisteravond dat na de herstelwerkzaamhe den inderdaad de originele pen- seelstructuur is verdwenen, als mede de verschillende schake ringen van de kleur rood. Daarnaast is, aldus Liesbeth Bracht, het retoucheren niet be perkt tot de beschadigde delen van het kunstwerk. Goldreyer zelf heeft altijd gezegd dat hij een met een mes beschadigde delen van het schilderij met twee miljoen stipjes heeft be handeld. Bovendien is volgens Bracht bij het overschilderen een verf gebruikt die de originele verf laag van het schilderij heeft aangetast. De opvatting van Bracht wordt overigens niet ge deeld door de andere drie com missieleden, onder wie Wim Beeren zelf. „Ik weet niet wat ik er mee moet. Het zou me niets verba zen als ik vraag om het debat uit te stellen", zei het Amsterdamse gemeenteraadslid E. Bakker (D'66) gisteravond in een eerste reactie op de rapportage. Het rapport roept volgens Bakker meer vragen op dan worden be antwoord. Zo geeft het zestig pagina's dikke rapport bijvoorbeeld geen antwoord op de werkwijze en het gebruik van materialen van restaurateur Daniel Goldreyer. Volgens Bakker blijft de vraag, of het kunstwerk nu een olie- verf- of acrylschilderij is gewor den, onbeantwoord. Ook bij de financiële rap portage van de commissie zet Bakker vraagtekens. Uit het rap port blijkt dat de restauratiekos ten in totaal 814.000 gulden be dragen. Beeren heeft altijd ge zegd dat het om een half mil joen gulden ging.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9