Kunst Miles Davis was een trendsetter Publiek laat het afweten op Culturele Muzendag Gemoedelijke festivalsfeer bij slotfeest L.V.C. Indrukwekkende Troubadours Echtheidscertificaat Rembrandt Maandag 30 september 1991 Redactie: 071-161400 cees van hoore annemiek ruycrok SASKIA STOEÜNGA Eindredactie: JAN RUSOAM Vormgeving: R HET PUBLIEK heeft het op de Muzend ag, zaterdag in Leiderdorp, massaal la ten afweten, ledereen die in het ge bouw aan de Cor Gordijnsingel rondliep was vroeg of laat ook op het podium te bewonderen. NIEUWSLIJN Pre-Gouden Kalveren uitgereikt AMSTERDAM - Het Nederlands Filmmuseum heeft zaterdag avond in Amsterdam tijdens haar feestelijke openingweek vier Pre-Gouden Kakveren uitgereikt voor de beste Nederlandse speelfilm, de beste acteur, de beste actrice en de beste docu mentaire van voor de Tweede Wereldoorlog. Tot beste actrice werd uitgeroepen Lily Bouwmeester. Zij kreeg de prijs voor haar rol in de film 'Ergens in Nederland' uit 1939. Voor haar was het een extra feestelijke dag omdat ze zaterdag haar 90-jarige ver jaardag vierde. De film 'Ergens in Nederland' bekoorde de jury eveneens en werd betiteld als beste Nederlandse speelfilm. Jan de Hartog (1904), zelf niet aanwezig, kreeg de prijs voor de beste acteur. Hij werd bekroond voor zijn „perfecte ruwe bolster-blanke-pit" ac teerwerk. Het vierde Pre-Gouden Kalf ging naar de beste docu mentaire van voor de Tweede Wereldoorlog: 'Stalen Knuisten' uit 1930 van Jo de Haas. Acteur Huib Orizand overleden AMSTERDAM - De acteur Huib Orizand is vrijdag in het Amster damse Prinsengracht-ziekenhuis overleden. Hij werd 87 jaar. Orizand was vooral bekend van de radio. Voor dit medium was hij van 1929 tot 1982 actief. Hij werkte mee aan honderden hoorspelen, waaronder het legendarische 'Paul Vlaanderen'. De in Amsterdam geboren Orizand debuteerde, na lessen van Louis van Gasteren, in 1921 bij het Hollandsch Tooneel van Louis de Vries. Later speelde hij ook in de gezelschappen van Willem Royaards en Cor Ruys. Niet lang na de Tweede Wereld oorlog zette hij zijn toneelloopbaan echter op een laag pitje. Hij trad in de jaren vijftig en zestig nog wel een enkele keer voor de televisie op. Twee keer deed hij ook mee aan een film: in 1951 aan 'Langs ongebaende klingen' van Herman van der Horst en in 1958 aan 'Dorp aan de rivier' van Fons Rademakers. Aids-Gala geslaagd AMSTERDAM - De onverwachte organisatie van een aids-con cert op 27 augustus in de Beurs van Berlage met toegangsprijzen tot 75 gulden, heeft de organisatoren van het Aids-Gala, gister avond in het Amsterdamse Muziektheater, spannende weken bezorgd. Zou Nederland zo vrijgevig zijn dat de 1500 stoelen in het Mu ziektheater nog vol zouden raken? Dat is voor bijna twee derde gelukt en het streefbedrag van anderhalve ton werd gehaald. Onder het publiek bevond zich ecljter niemand met een zo dik ke portemonnee dat hij voor het goede doel een gouache van Karei Appel wilde kopen. Veilingmeester Jan Pieter Glerum kon digde nog aan dat de kunstenaar zelf de marktwaarde op 35.000 dollar had geschat maar voor deze gelegenheid een bodemprijs van 40.000 gulden voldoende vond. Zijn wervende woorden hadden echter geen effect en daarom wordt de gouache nu op een gewone veiling verkocht. Sovjetjeugd onthaald op Heavy Metal MOSKOU - Een half miljoen Sovjetjongeren is zaterdag op een luchthaven bij Moskou bijeengekomen voor een gratis concert van westerse Heavy-Metalrock. Hoogtepunt van het concert vormde het optreden van de Australische band AC-DC, die een lichtshow bracht en met een kanon miniatuur-dollarbriefjes met de naam van de band erop de lucht in schoot. „Opera en ballet konden het ijs van de Koude Oorlog niet breken," Zei leadzanger Brian Johnson van AC-DC. „Ze wisselden opera- en balletgezel schappen en circussen uit, maar er is rock 'n roll voor nodig om geen koude oorlog meer te voeren". In een ziekenhuis in Santa Monica overleed zaterdag trompettist Miles Davis aan een longontsteking en een beroerte. Hij was 65 jaar. Miles Davis was een van de be langrijkste pijlers van de moderne jazz. De laatste jaren had Miles Davis de status van superster. Vanaf 1984 was hij de grote trekpleister van het North Sea Jazz Festival. Ook deze zomer was zijn optreden in Den Haag binnen een mum van tijd uit verkocht. enschede ton ouwehand Jazzmusici als John Coltrane, Wayne Shorter, George Cole man, Tony Williams, Sonny Rol lins, Keith Jarrett, Herbie Han cock, John Scofield, Dave Hol land, John McLaughlin, Marcus Miller, Bob Berg begonnen in zijn bands. Zijn composities Nardis, So What, Tune Up, The Theme, Four en Jean-Pierre be horen tot het standaard-reper toire van de improviserende jazzmusicus. In de jazz zijn zeker technisch betere trompettisten aan te Wij zen. Het was veel meer de ma nier van improviseren waardoor hij tot de groten van de trompet wordt gerekend. Hij was een trompettist die spaarzaam en uitermate functioneel met het notenmateriaal omging. Maar Miles was bovenal een trendset ter. Hij gaf vaak de richting aan, waarin de moderne jazz zich ontwikkelde. Aan het begin van de jaren vijftig was hij het die als reactie op de heftige bebop, de cooljazz in gang zette met de plaat 'Birth of.the Cool'. Hij was een van de eerste jazzmusici die zich bezighield met zogenaam de modale improvisaties. In de hardbop van de jaren zestig ver richtte hij baanbrekend werk. Met platen als 'In a Silent Way' en 'Bitches Brew' was hij het die aan het eind van de jaren zestig aan de wieg stond van de jazz- rock. Miles Davis de belangrijkste pijlers van de moderne jazz. In 1975 trok hij zich wegens gezondheidsredenen terug uit de muziek. Vanaf zijn come back in 1981 tot aan zijn dood ontwikkelde Miles Davis zich als een superster. De jazz die hij in de loop der jaren in gang had gezet,-speelde hij niet meer. Hij bond een enorm groot voorna melijk jeugdig publiek aan zich met een stijl die tussen fusion, jazz en pop lag. Popsongs die hem aanspraken zoals Human Nature (Michael Jackson) en Ti me After Time (Cyndi Lauper), had hij op z'n repertoire. Ook maakte hij opnamen met Prin- i wilfred simons Het publiek heeft het op de Mu zendag, zaterdag in Leiderdorp, massaal laten afweten. Iedereen die in het gebouw aan de Cor Gordijnsingel rondliep was vroeg of laat ook op het podium te bewonderen. Het doel van de dag, de Leiderdorpers te laten zien en horen wat er komend seizoen in hun gemeente op cultureel gebied gebeurt, is dus niet bereikt. De organisatie van de Mu zendag toonde zich verbaasd over de geringe belangstelling. Woordvoerster Nicolet Komen schreef de afwezigheid van het publiek toe qan het feit, dat de dag binnen, werd gehouden. „We hadden de activiteiten ei genlijk voor buiten gepland maar omdat slpcht weer werd voorspeld, hebben we alle acti viteiten naar binnen verplaatst. Daardoor kon qiemand zien dat er in de Muzenhof iets aan de hand was", aldus Komen. De dag begon met een ope ningswoordje: van wethouder Carla Kerner, Zij opende een grote doos, waaruit clown Muzy te voorschijn kwam. Muzy was tevens de aanstichtster van een kleine catastrofe. Aan de aan wezige kinderen (vooral Rijn zangertjes en leden van de volksdansgroep Krayoka), deel de zij roltoeters uit, die vooral 's ochtends de optredens met vro lijk, maar ook storend gefluit begeleidden. Ladyspeaker Lucia moest de kinderen steeds tot stilte manen, wat haar maar ge deeltelijk lukte. Opmerkelijk was dat de beste uitvoeringen tijdens de Culture le Muzendag ethisch of traditio neel van aard waren. Abhinaya Dansschool excelleerde met een Indiase volksdans, die trefzeker en enthousiast werd uitgevoerd. Het Turkse orkestje bracht op overtuigende wijze drie volkslie deren, waarbij één orkestlid vooraf steeds iets vertelde over de herkomst en de functie van de muziek. Het Leiderdorps Ka merorkest speelde de Eerste Symfonie van Mozart, een fees telijk en vrolijk stuk, dat zeer ge schikt was voor de gelegenheid en dat ook adequaat werd uit- vereniging De Troubadours o.l.v. Erik van Balen, m m v. Piet Maas en Gé Meskers (gastrollen), de Leiderdorpse balletschool Studio Giselle en een ad hoe samengesteld orkest van o.a. studenten van het Haags Conservatorium. Gezien: 27/9, Rijnlands Lyceum, 'Franz Léhar (1870-1948), Hon gaars componist, werd aanvan kelijk beroemd door zijn ope rettes van luchtig gehalte met veel walsen, b.v. 'die lustige Witwe' uit 1905. Later geraakte hij in het spoor van zijn vriend Puccini en legde hij zich toe op het meer ernstige genre, zoals 'der Zarewitsch' (1926), 'Friede- rike' en 'das Land des Lachelns' (1928). Léhar werkte in die tijd veel samen met de zanger Ri chard Tauber, en hém waren aria's als 'Dein ist mein ganzes Herz' op het lijf geschreven. Vrijdagavond in het Rijnlands Lyceum te Oegstgeest hoorden we datzelfde liefdeslied zingen door Piet Maas, die een gastrol vervulde bij de operettevereni ging De Troubadours in de bo vengenoemde operette 'das Land des Lachelns'. Aan zijn in terpretatie was duidelijk te ho ren, dat Maas heel wat naar Ri chard Tauber geluisterd heeft en dat hij vooral diens harts- -tochtelijke uithalen hogelijk be- wpndert, zoals 'ich hab' dich lieb!' Voorwaar, een indrukwek kende en prachtig uitgedoste prins Sou Chong! De Troubadours hadden deze keer lang niet voor de makke lijkste operette gekozen. 'Das Land des Lachelns', het land van de glimlach, is een uiterma te moeilijk werk doordat Léhar twee culturen tegenover elkaar stelt, óf deze culturen, de Ween- se en de Chinese, heel subtiel laat samenvallen en dat is niet eenvoudig uit te voeren. De weelderige behaagzieke Weense muziek die gemakkelijk in 't ge hoor ligt, naast de Oosterse mu ziek, gebruikmakend van de pentatonische toonladder, de heel hoge fragiele vioolklanken, de mysterieuze fluitmelodieën met de helle nasale hobo. De operette munt uit in melo dische rijkdom, knappe instru mentatie en inventieve con structie. Zeer lofwaardig is het volgens mij, als een amateurge zelschap zich laat leiden en be geleiden door beroepsmusici, wat de nodige steun geeft aan en de basis legt voor het hele vrolijke en semi-zielige drama. Een uitstekend jong ad-hoc or kest van gevorderde conserva torium studenten met enkele beroepsmusici waren hiervoor verantwoordelijk, onder leiding van Erik van Balen, een alerte en enthousiaste dirigent die heel goed inspeelde op koor, so listen en orkest. In de hoofdrol Toos Cozijn als gravin Lisa. Een enorm grote partij die zij vlekkeloos zong; als zij nog wat minder op haarkeel zou drukken en wat meer ademsteun zou gebruiken zou haar stem nog aan souplesse en warmte winnen maar toch was haar inbreng bewonderens waardig. Een kleinere maar zeer geesti ge rol werd bijna letterlijk 'neer gezet' door Marja Schrama. Met haar pittige soubrettestem, en bovenal door haar ontspannen en heel sierlijke spel in Mi, de zuster van prins Sou Chong stal zij voor mij de show (want o, wat is in de operette het toneel spel toch belangrijk). Het koor zag er schitterend uit in kleurrijke en exotische kledij. Relatief hadden ze weinig te doen; vooral in het tweede en derde bedrijf werd er spontaan en geestig gezongen. Toch had ik ook hier het gevoel dat er nog wel wat meer aan ademhalings oefening en stemvorming kan worden gedaan. De ballerina's van de Leiderdorpse Studio Gi selle waren hartveroverend. Enig uitgedost, lieten zij het in getogen mysterieuze Oosten in subtiele bewegingen en perfecte dribbelpasjes voor het voetlicht komen. Overigens waren alle uitvoe renden, inclusief de charmante en uitstekend zingende graaf Gustl, de hardvochtige hoge priester en de dolkomische eu nuch, een toonbeeld van en thousiasme en zingplezier. De Leidse band The Vibe bracht met 'Hé, L.V.C. happy birthday' een ode aan de jarige. •FOTO.HIELCO KUIPERS leiden hans keuzers Rembrandthuis. Het gaat hier de echtheid komen vast te leiden cees van hoorenrn 'riirietiis Hip Hp ripkp pp- staan. Voor de prenten die echt zijn, is papier uit 1649 gebruikt. De prenten die gedrukt zijn op papier uit 1080 behoren tot een editie die niet meer door Rem brandt zelf is opgelegd. Tijdens de Delfste Kunst- en Antiekbeurs zal Rembrandt- kenner Th. Laurentius uit Voor schoten op 8 oktober in de Prin senhof in Delft het eerste Rem brandt-echtheidscertifaat aan bieden aan de heer Voute. Vou te is oprichter van de Founda tion on Paper Research en oud voorzitter van de Stichting Rembrandthuis. Het gaat hier om 'Christus die de zieke ge neest'. De echtheid van de prent, die deel uitmaakt van een particuliere collectie, is vast ko men te staan na een door Lau rentius uitgevoerd papieronder zoek. Er zijn naar ruwe schat ting zo'n 200 exemplaren van dit werk van Rembrandt in om loop, maar tot nu toe is er door papieronderzoek van slechts 24 De kunstenaar stierf in 1669. Bij dit onderzoek is het watermerk in het papier van cruciaal belang. In de maand september heeft het L.V.C. zo'n drie weken nostalgisch teruggekeken op de afgelopen 15 jaar met optredens van o.a. Harry Muskee en Arno Hintjes. Afgelopen zaterdag was er volop ruimte voor de muziek van de toekomst. De nieu we stromingen, hip-hop, cross-over-muziek wer den mooi gecombineerd met reggae en folk. Half elf dat was het tijdstip voor de uiterst toe gankelijke reggae-klanken van The Vibe. De Leid se band deed flink wat aan opwarmwerk èn bracht met 'He, L.V.C. happy birthday" een ode aan de jarige. De vijf bands trokken vooral veel jonge muziek liefhebbers. Bij de hip-hop groep D.A.M.N en de Grote Prijs winnaar van '91 La Lupa was dat voor in de zaal zeer goed merkbaar. De oudere jonge ren keek op dat moment in de filmzaal naar de popclassics. Daarin o.a. prachtige filmpjes van lOcc, een wel zeer jeugdige David Bowie met 'Space Oddity' en de gedateerde DEVO. Als het LV.C. in het verleden een naam heeft opgebouwd als uitgaansgelegenheid voor de al ternatieve jongeren dan lieten deze het opmerke lijk genoeg zaterdag flink afweten. Opmerkelijk was de totaalaanpak die het L.V.C. hanteerde. In de grote zaal speelde een band, tijdens de pauzes bracht Pigmeat op zolder hun soepele country folk met opmerkelijke zelfbouwinstrumenten en in de filmzaal werd een doorlopende popclassic film geprojecteerd. Volop keuzes en dus volop be weging. Het deed eerlijk gelegd een beetje aan een festival denken. Op zich geen slecht idee om meer van deze totaalavonden te programmeren. Dat het geluid bij de feestband Les Charmeurs ongelooflijk schel stond kon ook de pret niet drukken. De Amsterdamse band zette een geraffi neerde show neer met voldoende ruimte voor pu blieksparticipatie. Toen de lichten om half vier aangingen (hoezo doorgaan tot vier uur? Dat uur tje wintertijd pakje er toch gewoon bij.) bleek al leen de man aan de lichtknoppen er genoeg van te hebben. Les Charmeurs nam zelf het heft in handen en zong 'Ma Cherie' in het volle T.L. licht. Zo was goed te zien dat de oudere jongeren het langst waren blijven hangen. Ze namen met moeite afscheid van Les Charmeurs en van het LV.C. Confronterend kindertheater gevoerd. Voor kinderen was er in de Muzenhof veel te beleven, 's Morgens trad Poppenkast Theater Boelie op. Toen de poppenspeelster vroeg of de kinderen wisten wie Boelie was, riep er een stel: „Ja, een sneeuwpop!", wat haar even in verlegenheid bracht (Boelie is ook een figuurtje van een teken filmserie van Veronica). OokTe- jater II trok 's middags een aan dachtig kinderpubliek. Eén van de toneelspelers zat tussen de kinderen als het jongetje 'Hen- kie'. Omdat hij vervelend deed, werd hij 'weggestuurd', ,om even later, vermomd als kikker, weer te verschijnen. „Hé, het is Henkie", riepen de kinderen meteen, waaruit blijkt dat ook kindertheater geen eenvoudige bezigheid is. Of er volgend jaar weer een Muzendag wordt gehouden, is nog niet bekend. Volgens woordvoerster Komen hebben B en W van Leiderdorp er geen geld voor opzij gezet. In elk ge val zal de dag anders moet wor den opgezet, aldus Komen. Emmylou Harris: concert van wereldklasse Ramblers. Gezien: 27/9, De Schelft, Noordwijkerhout. Voor een uitverkochte en meer dar) enthousiaste zaal heeft Emmylou Harris vrijdag avond een concert van wereld klasse gegeven. Het enthousias me was wederzijds: vanaf haar plekje in het spotlight wist de als Queen of Country and Wes tern aangekondigde zangeres haar liefde voor het Nederland se publiek perfect gestalte te ge ven. Anderhalf uur en 23 songs lang waren zij en haar band, The Nash Ramblers, het aan dachtspunt van een devoot en dankbaar publiek. Emmylou Harris speelde een dwarsdoorsnede van haar im mense repertoire. Naast enkele bekende hits, zoals To Know Him Is To Love Him, Save The Last Dance For Me en C'est la Vie kwamen ook nummers aan bod, die in Nederland nooit op cd zijn verschenen én die dus vrijwel niemand kende. Ook speelde ze enkele songs van haar laatstverschenen cd, Brand New Dance, zoals het prachtige Rolling and Rambling (the De ath of Hank Williams). Het optreden werd verzorgd met uitsluitend akoustische in strumenten. „I hate electricity", verklaarde Emmylou, nadat ze bij een dansje per ongeluk de plug uit haar gitaar had getrok ken. Haar bandleden zijn er het levende bewijs van dat virtuosi teit niet doods hoeft te klinken, maar juist kan bijdragen aan een perfecte uitdrukking van emoties. Daarbij lieten ze dui delijk horen, aan welke invloe den Country and Western heeft blootgestaan. Sam Bush gaf met zijn viool en zijn mandoline ge tuigenis van Ierse folkinvloeden en de invloed van de blues bleek duidelijk door Al Perkins perfecte dobrospel. Amstel i.s.m. Danstheater Arena. Gezien. 29/9, LAKtheater, Leiden. Ook kindertheater kan confron terend zijn. Dat bewees Huis a/d Amstel met de voorstelling 'Kinderjaren'. De thematiek, kinderen in oorlogstijd, was se rieuzer dan in kindervoorstlin- gen gebruikelijk is, en ook de vorm, een combinatie van to neel en dans, was ongewoon voorkinderen. Het verhaal is opgebouwd uit aangrijpende fragmenten van kinderdagboeken en van literair re werken over kinderbelevenis sen in de oorlog. Geen enkel fa cet van wat oorlog in een kin derleven kan aanrichten, is over het hoofd gezien: angst, honger, dood, verraad, spanning, af stomping, wantrouwen, verdriet als je je ouders kwijt bent en zelfs wreedheid die in je op komt als de boze, onderdruk kende vijand eens een keer weerloos tegenover je staat. De opsomming van alle ma nieren die er zijn om wraak te nemen, ^speelde goed in op de verbeelding van de kinderen. In dat opzicht was de voorstelling knap. Het onderwerp, oorlog, staat ver van de Nederlandse jeugd van nu af. Die afstand werd niet alleen dikwijls over brugd, maar zo nu en dan ook mooi uitgebuit: iets wat voor ons doodgewoon is, eten kopen bijvoorbeeld, werd een absurde scène, waarin twee kinderen lang en wantrouwig onderhan delen met een man, met wie ze hun mes willen ruilen voor een ei. Maar het ei blijkt nep en zonder mes zijn de kinderen nog zwakker. Oorlog is een leer school, luidt de moraal en zo blijkt hoe sterk de oorlog in de kinderwereld binnendringt en iemands karakter vormt. De teksten mondden steeds uit in dans. De inhoud werd uit gebeeld, het ritme van de woor den werd voortgezet of de emo ties kwamen in de gebaren te rug. Artistiek was deze opzet prachtig uitgewerkt: het spel was meeslepend, de dansbewe gingen waren suggestief. Maar de thematiek was, juist door de combinatie met dansbewegin gen die de emoties nog eens ex tra sterk aanzetten, toch wel erg zwaar voor het publiek, dat be stond uit kinderen vanaf zeven jaar. Zeker, er waren humoristi sche scènes, zoals een demon stratie van woorden waarmee je elkaar lekker uit kunt schelden. Zoiets spreekt kinderen erg aan, maar het was merkbaar dat deze humor tussen zoveel ernst slècht.s langzaam tot het kinder publiek doordrong. Als volwas sene kwam je aangeslagen uit het theater. Aan kracht en op rechtheid ontbrak het deze voorstelling niet, maar of de leeftijdsgroep waarvoor 'Kinder jaren' bedoeld was aan haar trekken kwam is de vraag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 6