Rtv show Koos Alberts doet boekje open over zichzelf IKON haalt uit op de zaterdag-avonden WT Nederlandse Natascha wint songfestival Nieuwe gezichten in GTST testbeeld T Maandag 16 september 1991 Vertolker levenslied wil afrekenen met verzinsels Koos Alberts vindt dat er te veel ver halen over hem in omloop zijn waarvan domweg niets of bijna niets klopt Aan de ene kant heeft hij vaak de publiciteit van de bonte bladen gezocht, maar hij wil de onzin en een aantal mythen, legen den en verzinsels recht zetten. De sinds een zwaar ongeluk gehandicapte vertolker van het levenslied legt momenteel de laatste hand aan een boek over zijn leven. Vechten voor geluk' luidt de titel. Het boek zal in oktober uitkomen bij de Naar- dense uitgeverij Strengholt. Hij schrijft net niet woord voor woord zelf op. Voor die taak is iemand uit Haarlem aan gezocht, Edward van Liemt, on der meer medewerker van De Krant op Zondag. Deze 'Koos- writer' was niet de enige die bij de familie Alberts op de stoep stond. Herhaaldelijk kwamen er in de afgelopep jaren brieven met verzoeken en aanbiedingen binnen om met èn over Koos een boek te schrijven. „Hij heeft een leuke trant van schrijven en we hebben veel contact. Het is de bedoeling dat het lekker makkelijk wegleest en we zijn er heel druk mee, onder meer met het uitzoeken van het fotomateriaal. De eerste hoofd stukken zijn al klaar. Het is me weer eens opgevallen dat Koos zo ontzettend veel uit zijn jeugd naar boven haalt", zegt zijn vrouw Joke. Onthullend Het boek over de 44-jarige Koos Alberts moet een onthullend beeld geven van het leven van een zanger die in Amsterdam op 3 februari 1947 als Koos Krommenhoek, de zoon van een arbeider, in de Jordaan werd geboren. Zijn eerste geld verdiende hij als metselaar in de bouw. Het boek beschrijft uiteraard zijn familieleven en ook de eer ste schreden die hij op het ar tiestenpad zette als frietbakker en snackbar-eigenaar in het Noordhollandse Sint Pancras. Op familiefeestjes, partijen en de jaarlijkse avond van de voet balclub deed Koos Alberts zijn ervaring op als zanger, aanvan kelijk als hobbyist. In februari 1984 kwam de single 'Ik ver scheurde je foto' en daarmee was zijn naam in één klap voor goed gevestigd. Rond de kerst stond hij met drie singles in de hitparade, hetgeen voor Neder land uniek was. Hij stopte met frites bakken, werd zanger en nam Leo Lukas- sen in Nijmegen als manager in de arm. Ze zijn elkaar tot aan de dag van vandaag trouw geble ven. Heel belangrijk wordt het hoofdstuk over het auto-onge val dat Koos Alberts overkwam op 29 oktober 1987 waardoor hij vanaf zijn middel verlamd raakte. Over de emotionele ge volgen, zijn revalidatie en zijn come back op het podium in 1990 schrijft Alberts met grote openhartigheid. Geluk Op de muzikale Koos Alberts behoeven de fans niet meer te „Het gaat eigenlijk heel goed met Koos. Alleen die pijnen, die blijven." wachten. Er is een nieuwe cd verschenen onder de titel 'Zo lang je van geluk kunt dromen.' Sinds 1984 zijn negende lp/cd naast 26 singles. Koos schreef zelf drie teksten. De rest is van Emiel Hartkamp en M. Schreyénberg. Tussen het eerste nummer, 'Eenmaal in je leven' en het vijf tiende, 'Het is weer voorbij,' lig gen allemaal Nederlandstalige stukken in de sfeer van senti ment, volstrekt Koos Alberts. En hij heeft alle nummers zelf inge zongen in de studio. Zijn stem is terug, voor velen „warmer dan ooit." Er is veel vraag naar Koos Al berts. Hij treedt weer op en ei genlijk meer dan de bedoeling was. Joke Alberts is er steeds bij. Ze heeft aan het zware tilwerk twee tennisarmen overgehou den. Maar ze is altijd opgewekt, klaagt nooit. „Voor de optre dens proberen we maximaal twee keer per week aan te hou den, maar soms wordt het toch vier, vijf keer. Het gaat eigenlijk heel goed met Koos. Alleen die pijnen, die blijden. We hebben een professor in de pijnbestrij ding geconsulteerd en die kon niet anders vaststellen dan dat het een moeilijk geval is. ,De ruggemergbeschadiging veroor zaakt een soort zenuwpijnen en het probleem is dat operatief ingrijpen niet zonder risico is, omdat de pijn dan misschien op andere plaatsen terugkomt." ij willen gewoon W W Soede program- V V ma's kunnen maken." Met die verzuchting presenteerde de programma leider van de IKON, Geerten van Empel, de plannen van de ze omroep in het wintersei zoen. „Voor de IKON moet het argument wel zitten in de kwa liteit van de programma's. Het is voor ons pure noodzaak, want in de mist van gepraat over de media dreig je als klei ne club steeds te worden ver malen." Voorlopig krijgt de IKON meer kans om te demonstreren wat die kwaliteit dan wel is. Vanaf 1 oktober," krijgt de Inter kerkelijke Omroep Nederland zo'n 30 procent meer zendtijd op radio en televisie. Het schema voor de televisie is stevig omgewoeld. De pro gramma's voor de jongeren, waar de IKON traditioneel weer veel aandacht aan besteed, wor den verschoven naar de zater dagavond tussen zeven uur en half acht op Nederland 3. Een tijd die volgens Van Empel gun stig is, omdat die aansluit op het Jeugdjournaal. Dan wordt bijvoorbeeld de serie 'Tussen eten en afwas' voortgezet, waar in jongeren een van hun ouders ondervragen over onderwerpen als opvoeding, trouwen, geloof en zelfdoding. Een andere serie voor jongeren is "t Ergste is als niemand klapt', waarin een ca merateam de totstandkoming volgt van de jaarlijkse opvoering of musical op scholen. Verder een serie met als titel 'Een meis je van 13', waarin meisjes van die leeftijd over hun lief en leed vertellen. Gedacht wordt aan een soortgelijke serie over jon gens. Voor de volwassenen gaat de IKON samen met de Humanis tische Omroepstichting en de Radio Volks Universiteit op de zaterdagavonden op Nederland 3 uitzenden tussen ruwweg ne gen en tien uur. Een van de pro gramma's die naar deze avond verhuizen is de actualiteitenru briek Kenmerk, die langer wordt. Verder de tweedelige se rie De Optimisten over de ge schiedenis van Nederlanders die krijgsgevangen werden ge maakt door Japan en de atoom bom op Nagasaki. De eerste af levering is op 7 december, de dag dat vijftig jaar geleden Pearl Harbour werd aangevallen. Op de zondagavonden, na tienen, presenteert de IKON een paar bijzondere projecten, zoals bij voorbeeld Salon Europe, waarin tien hedendaagse schrij vers praten over vijf illustere voorgangers: Joyce, Kafka, Dostojewski, Voltaire en Cer vantes. Een bijzonder project is ook Passions of Soul, een vie delige serie over'leven, werk en betekenis van Carl Gustav Jung, de grondlegger van de diepte psychologie. Verder wordt op de zondagavond de drama-serie Oog in Oog voortgezet met twaalf nieuwe afleveringen waarin acteurs als Peter Tuin man, Gerard Thoolen en Ton Lensink stukken spelen ge schreven door onder anderen Maarten 't Hart en Adriaan van Dis. Dit alles onder regie van Eric Oosthoek. STRIPS BOLLEBOOM „Ik dank vooral God en mijn moeder voor de steun, die ze me gegeven hebben. En nU ga ik eraan werken om een wereld ster te worden", zei de 19-jarige Natascha Wright zaterdag. Even tevoren had ze in het Circusthe ater het tweede Scheveningse Songfestival en tienduizend gul den gewonnen. Natascha, dochter van een Surinaamse moeder en een Ne derlandse vader, zong voor de VARA-tv-camera's tijdens twee festivalavonden twee punten meer bijeen dan de door de wol geverfde Italiaanse platenmiljo- nair Piero Cotto (47), die de wedstrijd voor het vertolken van een Nederlandse compositie won. Natascha gaat een grote toekomst tegemoet. Ze is mooi, ze weet zich aardig te presente ren en ze zingt nog goed ook", zo oordeelde Cotto. Een defecte jury-computer projecteerde vrijdagavond nog een ruime voorsprong voor Cot to op de tv-schermen. Toen za terdagmorgen de jury-punten nog eens met de hand werden opgeteld, bleek Natascha niet met 79 punten op de vierde plaats te zijn geëindigd, maar met 97 punten op de tweede plaats. Als gewoonlijk bij dit genre festivals waren de meningen over het oordeel van de twaalf koppige internationale jury zeer gevarieerd. Op het nachtelijke feest in de gewelven van het Eu ropa Hotel bleken vele deskun digen van oordeel, dat de Ame rikaanse zangeres Mara Getz, die liet horen hoe 'Why tell me why' van Piet Souer en Martin Duiser in het Amerikaans klinkt, het festival had moeten winnen. Mara eindigde echter als derde en sprak na afloop sportief de woorden: „Ach, eigenlijk zon gen hier allemaal winnaars." Kritische festivalgangers: „De winnares moest dit jaar uit Ne derland komen." De populaire soapserie Goede tijden, slechte tij den, keert vanavond weer terug bij RTL 4 met een e splinternieuwe afleveringen. De afgelopen twee weken werden de laatste uitzendingen van het vorige seizoen herhaald. In de nieuwe serie doen drie nieuwe acteurs hun intrede. Dat zijn de 22-jarige Lotte van Dam, die Dian Alberts gaat spelen, de 27-jarige Helen Suyderhoud, die de rol van Emma Driessen op zich neemt en de 24-jarige Kees Roorda, die straks te zien is als Tim Waterman, de vriend vai Diane Alberts. Lotte van Dam en Helen Suyderhoud hebben a een uitgebreide toneelervaring. Kees Roorda stu deert kunst en kunstbeleid aan de universiteit v Groningen en hoopt volgend jaar zijn doctoraal te halen. RTL 4 zendt Goede tijden, slechte tijden v avond uit om 20.00 uur. Er zijn 230 afleveringen BOES Helen Syderhoud. CLOSE UP Mart Smeets: wispelturig zwalken tussen hartelijk en horkerig, tussen met bril I egenwoordig moet de I tv worden uitgescha- JL. keld, wil je niet de kans lopen het hoofd van Mart Smeets te zien. Dat klinkt nega tiever dan bedoeld, het is meer om aan te geven met hoeveel werkkracht de Amsterdamse Arnhemmer van Limburgse ori gine een etmaal doordendert. Tussen de Gooise bedrijven door weet hij ook nog de tijd te vinden om de pen ter hand te nemen, en wie weet dat Smeets thuis ook nog klopt, veegt en zuigt. Nu Studio Sport doordeweeks in concubinaat leeft met NOS- Laat, neemt de sportpresentator vrijwel avond aan avond promi nent plaats achter de presenta tietafel. Er schijnen kijkers te zijn die hun tv niet langer afstel len op het testbeeld, maar op Smeets. Als duopassagier van Maartje maken dat hij het gekonkelfoes van politici minstens zo goed doorziet als het gekuip en de daarmee samenhangende ver bale lenigheid van louche sport- bobo's. Smeets gaat geen des kundige uit de weg, laat zich door geen Clingendaelandus omver kletsen, al zie je af en toe Maartje zich bezorgd afvragen of Marts laatste vraag wel rele vant was. Maar dan knalt Smeets er met veel aplomb een volgende vraag overheen met een gezicht van: „Boekenwurm, je mag dan veel theorie over dat land in je kop hebben gestampt, ik ben er toevallig wel geweest en dat kan jij waarschijnlijk niet zeggen." Als presentator van Studio Sport maakt hij af en toe de indruk zich ver boven de sportwereld verheven te voelen, om vervol gens weer in tomeloze geestdrift te ontsteken. Het humeur kan van het ene op het andere ogenblik omslaan. Want stem- minggevoelig is Mart. Een man van uitersten. Grillig zwalkt hij tussen hartelijk en horkerig, tus sen charmant en verwaand, tus sen met bril en zonder bril. Zodra het om basketbal gaat, slaat de lyriek toe. En wielren nen, schaatsen en in mindere mate tennis kan hij ook waarde ren. Maar korfbal, bah, daar moet Smeets absoluut niets van hebben. Wat hem betreft zou Wordt Kwiek-Allen Weerbaar het beste op het plein van de zondagsschool kunnen worden afgehandeld. Maar zolang er liefhebbers zijn voor dat typisch Hollandse, want in vakken ver deelde familie-onderonsje met mand en bal, kan Studio Sport er niet onderuit om er op z'n tijd camera en Heinze Bakker naartoe te sturen. Smeets is nog wel bereid de redelijkheid daar van in te zien, maar de reporta- geflitsen van PKC tegen Ons Ei bernest zonder sneer aankondi gen is net iets teveel gevraagd. Sinds jaar en dag, eigenlijk meteen al na zijn intrede bij Studio Sport in 1972, is Mart Smeets een omstreden feno meen. Een topper met van die vreemde uitglijders. In geen ge val een modeljongen, die grijs en anoniem de regels van het huis naleeft. Af en toe weigert zijn rem dienst. In een interview met Ischa Meijer spuwde hij naar het oordeel van de NOS- leiding te veel gal in de ruif waaruit hij at. Het kwam hem bijna op ontslag te staan, uitein delijk mocht hij bij wijze van strafmaatregel niet naar de Olympische Spelen van Los An geles. En dan was er nog de af faire Nieuwstraat/Neustrasse die speelde in Kerkrade/Herzo- genrath. Ten tijde van het WK- duel Nederland-Westduitsland was er, behoudens een namaak- McCloud op paard, geen mens te zien in de grensstraat. „Er hangt hier een enge sfeer. Unheimisch zouden ze aan de overkant zeggen. Twee jaar ge leden waren hier forse rellen tussen Nederlandse en Duitse voetbalsupporters. Laten we hopen dat het vanavond niet zover zal komen." Zoiets uitspreken in een tijd waarin voetbalvandalen er een gewoonte van maken eikaars hersenen v zig in te slaan, is natuurlijk de goden verzoeken. Limburgse relschoppers en Deutsche Schlachtenbummler raakten die avond inderdaad slaags en Smeets werd daags erna geka pitteld door de Kerkraadse bur gemeester Mans. Vooropgesteld: Smeets heeft in ruime mate de capaciteiten in huis om een programma te dra gen, al moet hij oppassen zich zelf niet in zijn (waan)wijsheid te gaan overschatten. Hoe stun telig Nelissen als medecom mentator ook kan doen tijdens wielerreportages, het is niet 'sjiek iemand telkens te overru len, terwijl die persoon in kwes tie aantoonbaar meer kennis van het wielrennen draagt. Ook al geeft die Nelissen daar dan niet altijd blijk van. Amerikanofiel als hij is, heeft Smeets een showy aanpak nooit geschuwd. Maar de laatste tijd heeft het er steeds meer de schijn van dat Mart de show wil stelen, die door de anchor men van Amerikaanse newsmagazi nes pleegt te worden opge voerd. Met de stemverheffing een marktkoopman eigen, prijst Smeets tegenwoordig zijn waar aan. Het smoel de ene keer op arrogant, de andere keer op tandpastareclame. Niet dat Johan Derksen, journa list van Voetbal International, nu de wijsheid in pacht heeft (wie trouwens wel?), maar het is een veeg teken als publiekelijk deze suggestie wordt gewekt: „Ik verdenk Mart Smeets ervan dat hij op de wc zijn broek op theatrale wijze laat zakken." Hoe echt is Smeets en in hoe verre speelt hij een ander? Het kenmerk van een nagemaakte is, dat-ie onherroepelijk een keer in z'n hemd wordt gezet. Smeets zou moeten beseffen dat Nederland de States niet is, dat hier overdaad schaadt. In elk geval loopt hij lang genoeg mee om te weten dat in het Hil- versumse een stralende tv-ster in een mum van tijd hard kan vallen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10