Kunst piM<0 'Ik heb een handel en een winkel' De Nieuwe Modernen Haags Gemeentemuseum mag twee Picasso's verkopen - Suggestieve vormen door Danskem 'Jubeljaar' voor oud muziek-festival 'Collaboratie uit opportunisme vind ik de ergste vorm' Vrijdag 13 september 1991 e: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINGA Eindredac S SONDERS Vormgeving: RUTGERJ HOOGERDUK VESTDIJ K heeft zijn vrien den als het hem uitkwam i MET DE VERKOOP van Pi casso's Harlequin (1913) en woon verloochend," beweert Sibylle (1921) wil het Haags diens biograaf Adriaan Vene- Gemeentemuseum zijn aan- ma. koopbudget verhogen tot een miljoen gulden per jaar DEN HAAG ANP De Haagse gemeenteraad heeft, op de fractie van de WD na, gisteravond ingestemd met de verkoop van enkele topstukken van het Gemeentemuseum. Met de opbrengst van de wer ken, waarvan directeur Rudi Fuchs na jarenlange geruchten toegaf dat het twee Picasso's betreft, moet een fonds worden gecreëerd waaruit nieuwe kunstwerken kunnen worden aangekocht. Volgens Fuchs hebben zich, sinds sprake is van het plan (eind '89), diverse geïnteres seerden (vooral particulieren) bij hem gemeld. De verkoop van de topstuk ken maakt volgens Fuchs deel uit van een beleid waarbij het Gemeentemuseum ernaar streeft een collectiemuseum te worden waarin de eigen collec tie meer aandacht krijgt dan steeds wisselende tentoonstel lingen. Daarvoor zullen de col lecties moeten worden opge schoond en nieuwe werken worden aangekocht. Om dat beleid echter werkelijk te doen slagen is volgens Fuchs verkoop noodzakelijk. Het Gemeentemuseum heeft slechts een aankoopbudget van 491.000 gulden. Het Stedelijk Museum in Amsterdam daaren tegen twee miljoen en Boy- mans-van Beuningen een mil joen gulden. Met de verkoop van de Harlequin (1913) en Sibylle (1921) wil Fuchs een fonds creëren, waarvan de ren te-opbrengst het budget van het museum verhoogt tot een mil joen per jaar. De weerstand die twee jaar geleden tegen het plan was ge rezen, bleek gisteren gebroken. De gemeenteraad van Den Haag zag in dat het museum met het huidige budget geen kant op kan. De fracties noem den het 'geen leuke maatregel, maar één die uit nood is gebo ren'. De voorwaarden waarmee het voorstel is omkleed, stelden de partijen gerust over de keuze van het kunstwerk. Het geld moet worden be steed aan verbetering van de ei gen collectie. De verkoop mag niet leiden tot 'aantasting van het eigen Nederlandse cultuur bezit'. En de voordracht van de directeur zal voor advies wor den voorgelegd aan de Raad voor Cultuurbeheer, alvorens het college van burgemeesters beslist. Over de bestemming wilde de raad echter meer zekerheid dan de beleidsnota van het Haags Gemeentemuseum biedt. De nota spreekt slechts van een voorkeur voor verkoop ten be hoeve van een museum. De ge meenteraad sprak gisteravond echter via een amendement van de PvdA uit dat, als de verkoop aan openbare kunstinstellingen niet lukt, zij wil oordelen over een eventuele verkoop via een veiling of kunsthandel. Alleen voor de WD bleef het onverteerbaar dat de Picasso's zullen worden verkocht. „Het gaat om kunstvoorwerpen die in het verleden niet toevallig zijn verkregen, maar doelbe wust aangekocht," stelde WD- woordvoerster J. de Vries. „Wij kunnen ons er niet mee vereni- gigen dat deze werken vrijwel zeker voor Nederland verloren zullen gaan." Kans en Krumeich zijn goed op elkaar ingespeeld. In alle scènes staat het visuele voorop: ze laten elkaar zien wat ze in zichzelf ontdekken en bouwen van daaruit vormen en bewegingen op. foto pr Reve's vriend veilt foto's, handschriften en typoscripten in Leiden „Ik heb een handel en een winkel," zegt 'volksschrijver' Gerard Reve. Zijn vriend Joop 'Matroos Vos' Schaft huizen, Reve's zaakwaarnemer, zocht het Leidse veiling huis Burgersdijk Niermans uit om zo'n zestig verschil lende handschriften, typoscripten, drukproeven en zeld zame foto's van de 67-jarige schrijver onder de hamer te brengen. Op de halfjaarlijkse veiling, die van 26 tot en met 28 november aan de Nieuwsteeg wordt gehouden. uit Schiedam. Schafthuizen voegde bij deze collectie een keurig geadministreerd kaart systeem, waarop van elk vei lingstuk nadere gegevens staan. Zo worden nu van Reve oude pasfoto's ('Fotostudio Heno Amsterdam') geveild; uit het eind van de jaren veertig en de jaren vijftig. Daarnaast worden enige privéfoto's en enkele ori ginele afdrukken van beroemde foto's bij interviews van de hand gedaan door huize Reve. Maar het merendeel van deze reviana bestaat uit handschrif- LEIPEN EMIEL FANGMANN Soms wordt er van Reve onge publiceerd werk verkocht, zoals door Aldert Koop die vorig jaar zijn ongepubliceerde brieven van Reve bij Burgersdijk Nier mans liet veilen. Of de familie van Reve's vroegere psychiater dr. C.J. Schuurman, die boeken met opdracht door het Leids antiquariaat AioloZ liet verko pen. Nu gaat het om, op som mige foto's na, gepubliceerd werk. Maar afkomstig van Re ve's vriend, Joop Schafthuizen Tot de collectie behoort een typoscript van een Nader tot (/-achterflap (een herdruk). Die eindigt met de vermelding Aswoensdag, Witte Don derdag, Goede Vrijdag 1969. In handschrift staat er dan nog een onna volgbaar geestig commentaar bij: „Doorhalen wat niet gewenst wordt". ten en typoscripten, soms in doorslag. Zij bevatten gedich ten, persoonlijke verantwoor dingen, essays, recensies en wat eigen losse notities. Daaronder een paar kleine autobiografieën op A4 formaat, waarvan er één voor de uitgave van een boek in Engeland bestemd moet zijn. Reve schetst daarin in het En gels zijn 'levensloop', waarin hij zich voordoet als zoon van Bal- tisch-Russische vluchtelingen die later in Indië vocht. (We vin den het aan het eind van Een Circusjongen.)' Reve speldt daar in de Engelsen op de mouw dat hij in eigen land met de groot sten uit de wereldliteratuur wordt vergeleken. Godslastering De omvang van de stukken va rieert van één gedicht tot het honderd bladen tellende en- gelstalige typoscript van 'Me- lancolia', zonder 'h', gedateerd op 6 januari 1952. Het is de no velle met de vermeende obsce ne passages, die Reve een reis beurs kostten. Ook geeft Schaft huizen het 36 bladen tellende typoscript in doorslag van het 'Pleidooi'. Dat sprak Reve op 17 oktober 1967 ter zitting van de Amsterdamse rechtbank uit om zich tegen de beschuldiging van godslastering te verweren. Waar het typoscript is? Tot de collectie behoort een ty poscript van een Nader tot U- achterflap (een herdruk). Die eindigt met de vermelding As woensdag, Witte Donderdag, Goede Vrijdag 1969. In hand schrift staat er dan nog een on navolgbaar geestig commentaar bij: „Doorhalen wat niet ge wenst wordt". Onder handschriften en typo scripten van Reve's curieuze sprookjes, waarvan sommige ooit op single verschenen, zit r m Danskem Gezien 12/9 Parktheater Alphen a/d Rijn. Te zien: 13/9 Partctheater (voor-) en 14 sept (première), aanvang 20.30 u. Alphen We zien een danser en een danseres in duetten en soli met een grote emotionele lading. De bewegingen hebben iets medi- terends, maar zijn toch zeer ex pressief en kunnen naar een grote heftigheid leiden. De dan ser en de danseres zijn Adriaan Kans en Maureen Krumeich van Danskem. De voorstelling be staat uit twee choreografieën van Adriaan Kans. Hij werkt in de traditie van Doris Humphrey en dat betekent dat pure dans met krachtige bewegingen be langrijker is dan de persoonlijke uitstraling van de dansers. Die dans is echter wel uit drukking van emoties, van een intuïtie voor het leven. Humphrey onderzocht de na tuurlijke beweging, de neiging van het lichaam om te vallen en het zoeken naar evenwicht. Elke beweging van de mens heeft een motivatie. Deze innerlijke kant van het bewegen wil Kans via stilering overbrengen. Inspi ratiebron voor hem zijn de schilderijen, dichtwerken en ideeën van Paul Klee. speciaal het schilderij 'Ad Pamassum'. Het decor is gemaakt van kleu rige blokken in de stijl van Wee. De vraag die Wees schilderijen beheerst is: wat is een creatie- proces? Kans laat zijn ideeën hierover vooral in het eerste deel van de voorstelling uitkristalliseren: 'Cycle 0 0'. We zien een danser die zichzelf als deel van de schepping ontdekt, zichzelf losmaakt en het verlangen krijgt zelf te scheppen. Het is de pure gewaarwording van een eerste eigen beweging. Dan leidt de Muze hem in het kunstwerk. Maar alleen gelaten is hij een zaam en hulpeloos en keert hij Deze privé-foto van een nog jonge Reve wordt onder meer in november in Leiden geveild. De fotograaf is onbekend. 'Liefde' (opgenomen in Een ei gen huis). Daarvan worden drie manuscripten geveild: een net handschrift en twee kladjes. Bij de gedichten die ter veiling zit ten dit keer 'Eerste communie' (handschrift, 1975) en 'Pedofiel Nachtlied (handschrift, 1982). Daarnaast zijn er de 'Verant woordingen' van de Brieven aan Geschoolde Arbeiders (hand schrift in drie kladversies) en de Brieven aan Bernard S. (hand schrift). Veel van het materiaal is eerder verschenen in de bundels Ar chief Reve 1931-1960, Archief Reve 1961-1980, Een Eigen huis en Schoon Schip 1945-1984. Vermeldenswaard is ook het handschrift van 'Die malle kus', het eerste stukje dat Reve op 11 november 1985 als 'exclusief NRC-verslaggever over het be zoek van de paus schreef en dat later in Roomse Heisa ver scheen, met losse aantekenin gen op de achterkant". De vraag doet zich voor bijzon der 'iets' van Gerard Reve nog is, als ook typoscripten in door slag gaan meetellen. Reve moet zelf nog een aanzienlijke hoe veelheid materiaal in bezit heb ben in klad. Tijdens zijn werkcolleges voor studenten als Leids gastschrijver in 1985 heeft hij wel eens gezegd in zijn leven veel meer te hebben geschreven dan er is verschenen. Eind no vember gaat het om voorstadia van verschenen teksten en om foto's, waarvan de veilingprij- zen door Burgersdijk Nier mans nog in overleg met Schafthuizen moeten worden vastgesteld. Ook is nog niet be kend of de manuscripten, typo scripten en foto's één voor één of in combinatie op de veiling worden aangeboden. UTRECHT GPD Het tiende Holland Festival Oude Muziek in Utrecht dat, heeft in totaal 77.000 bezoekers getrokken. Het zijn ruim 15.000 bezoekers meer dan in het afgelopen jaar. Het festival duurde dit jaar welis waar vier dagen langer, maar na tien dagen (zolang duurde het fes tival voorgaande jaren) waren al zesduizend bezoekers meer geteld dan in 1990. De secretaris van het festivalbestuur en in feite algemeen festival leider F. de Ruiter, die tevens directeur van het Haags conservatori um is, verklaarde uitermate tevreden te zijn over de jubileumeditie van zijn oude muziekfeest. „De koningin kwam luisteren, minister d'Ancona, de radio was vrijwel elke avond met een rechtstreekse uitzending in de lucht. Het was een jubeljaar." Programmaleider Jan Nuchelmans kondigde aan dat het dit jaar geïntroduceerde thema historische dans in volgende festivals zal worden vervolgd: „Veel oude muziek is op dansvormen geënt. Het was voor musici en publiek een weldadige ervaring om klank en beweging zo nauw verbonden te ervaren." Het elfde festival zal worden gehouden van 28 augustus tot en met 6 september 1992. Onder andere Spaanse muziek uit middel eeuwen, renaissance en barok, Oostenrijkse en Zuidduitse muziek uit de barok, muziek van Guillaume de Machaut en de historische harp zijn dan de thema's. terug. Maar zijn verlangen naar creatie houdt nooit op. Deel 2, 'Pieces', heeft de rela tie tussen een man en een vrouw als thema. De confronta ties (passie, misverstand en ver geefs naar elkaar reiken) wor den afgewisseld door eenzame soli, waarin vooral het denken aan elkaar sterk wordt uitge beeld. Vooral Kans valt op door zijn zeer expressieve lichaam. De nadruk ligt niet op de afwer king van finesses, maar op het krachtig neerzetten van sugges tieve vormen. Gisteravond gaf Danskem een introductievoorstelling, waarin over het werken aan '2 dance 2 gether' verteld werd: een zeer goed initiatief om het publiek diepgaand kennis te laten ma ken met moderne dans. Dat er maar zo weinig publiek was. be tekent dat velen iets gemist hebben! In de foyer van het Parkthea ter hangt tot 16 september een tentoonstelling van foto's van Kans en Krumeich, gemaakt door Leoni Ravestein. Lezing over Nederlandse 'Wilde Westen' LEIDEN Het Wilde Westen: de eerste ko lonisten in Nederland. De con servator van de afdeling Neder land-Prehistorie van het Rijk museum voor Oudheden, drs. L.B.M. Verhart, houdt over deze titel zondagmiddag (15 septem ber) om drie uur een lezing in het museum. Bijna 7000 jaar geleden koloniseerden boeren uit Midden-Europa ons land. Ze vestigden zich in kleine dorpen op de vruchtbare lössgronden van Zuid-Nederland. Met hen kwamen cultuurgewassen en getemde dieren mee. Deze ko lonisten zorgden voor een radi cale verandering in Nederland. De lokale bevollting leefde van de jacht, de visvangst en het verzamelen van vruchten en noten. De kolonisten maakten hier deels een einde aan. EXCALIBUR 904 fs. MFIIRFI PPHAAPMAnc l/A AM6ACHTSWEG 11 13 TELEFOON 01718 - 28 151 DONDERDAGAVOND Adriaan Venema over oorlogsverleden Simon Vestdijk MEUBELPROMENADE KATWIJK AMSTERDAM RUUD KERSTEN De stellingen kunnen weer be trokken worden, want Adriaan Venema komt eraan. Volgende week brengt de Arbeiderspers deel 3b van de Venema-serie 'Schrijvers, uitgevers en hun collaboratie' uit, een boek ge heel gewijd aan het oorlogsver leden van S. Vestdijk. Venema komt tot de slotsom, dat Vest dijk geen fascist was, geen sym pathie had voor de Duitse be zetter. Maar hij heeft, zij het bij vlagen, wel gecollaboreerd. „Vestdijk was eigenlijk als persoon gewoon een lui. Hij heeft zijn vrienden als het hem uitkwam verloochend." Uit de feiten die Venema in zijn boek aanhaalt, kan men gemak kelijk de conclusie trekken, dat Vestdijk een angsthaas, om niet te zeggen een lafbek was, die maar het liefst wilde doen of er geen Duitser in het land ver toefde. Die conclusie is Venema té makkelijk. Er is meer. Maar wat? Werd Vestdijk misschien ge dreven door ordinaire geld zucht? Er moest brood op de plank komen dus gepubliceerd worden? Venema stelt zich die Weduwe, Mieke Vestdijk, haar archieven zou openstellen voor zijn vrijmoedige speurwerk, maar mevrouw Vestdijk was daartoe niet bereid. „Ze heeft me gezegd, dat ze geen gege vens verstrekt, omdat ze zelf be zig is met een boek over Vest dijk in de oorlog. Maar dat boek komt natuurlijk nooit. Waarom? Omdat ze ze er helemaal niet mee bezig is. Maar de stukken die Mieke Vestdijk niet wil ge ven, heeft ze wel laten lezen aan allerlei mensen indertijd. Dus ik weet wel wat er in staat. Ik was niet uit op de scalp van Vestdijk, ik wilde hèt boek schrijven over Vestdijk en de oorlog. Dat bete kent dat ik alles in wil zien. En dan wil ik best overleggen over wat ik wel en niet gebruik." Kultuurkamer Tot dusver wanneer over het oorlogsverleden van Vestdijk werd gediscussieerd, spitste dit zich toe op de vraag of Vestdijk zich al dan niet bij bij de Kul tuurkamer, een Duitse instelling die tot doel had de Nederlandse literaire wereld te knechten, had aangemeld. „Ja. dat heeft hij zeker," ant woord. „Ik heb Vestdijk als per- Venema had gehoopt, dat De woordt Venema stellig op deze Adriaan Venema: „Vestdijk v vraag, hoewel ook hij het schrif telijke bewijs niet op tafel heeft kunnen brengen. „Of hij dat nu mondeling gedaan heeft of schriftelijk, dat maakt niet uit. Hij heeft zich mondeling aange meld bij een bestuurder van de Kultuurkamer. Hij heeft ook vrienden medegedeeld, dat hij het had gedaan.'' „En kwalijk is ook. dat hij had beloofd na aanmelding bij de Kultuurkamer niet meer te zul len publiceren. Hij heeft verdo rie wèl gepubliceerd. In Duits land nota bene. Een debuut nog wel. In Nederland kwam lersche Nachten pas twee jaar na de Duitse uitgave uit!" Venema is een liefhebber van Vestdijks werk. Nooit heeft hij Vestdijk in zijn vooroorlogs werk kunnen betrappen op na zi-sympathieën. „Die heeft hij nooit gehad. Integendeel. Hij heeft de anti-Duitse roman 'El- se Böhler' geschreven, hij heeft anti-Duitse gedichten geschre ven. Dat maakt het ook zo treu rig. /Ms iemand zoiets uit over tuiging doet. dan is het in ieder geval consequent. Mensen die weten dat het fout is en het toch doen en mensen die denken dat het goed is wat ze doen, daar is een groot verschil tussen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9