Rtv show 'Voor geld alleen hoef ik niet meer te werken Teleac biedt gevarieerd cursusaanbod Maanbag 26 augustus 1991 Redactie: 023-150191/023-150192 14 PUTTEN REI NA VAN POPPELEN Vormgeving: ANDRIES DETMAR 10 CLOSE UP Spiegels Al blikkend in spie gels is menigeen ge neigd de naakte waarheid behoorlijk geweld aan te doen. Vooral veertigers willen in badkamers nogal eens over mand worden door op niets ge baseerd narcisme, zodra ze zichzelf bekijken. „Man, man, wat zie je er nog patent uit. 't Is dat je beter weet, anders zou je zeggen dat hier een late twinti ger in de spiegel kijkt."(..) Hoe ontnuchterend is het dan, als het hoofd van een huisgenoot even de hoek om steekt tenein de fijntjes op te merken dat de tand des tijds zo te zien behoor lijk aan het lijf heeft geknaagd. Adem nou maar uit, die hang buik is toch wel te zien."(..) Tenzij wordt gekeken in lach spiegels, liegen spiegels niet. Maar de beelden die spiegels weerkaatsen, laten zich soms verschillend bekijken en verkla ren. Sterker nog: er zijn mensen die hun ogen sluiten voor de (harde) werkelijkheid, waarmee ze oog in oog staan. Het is dat soort zelfbedrog, dat voortspruit uit het verlangen om althans de schijn van jeugd op te houden. Gaat vanzelf over. Kaalhoofdi- gen zullen dat verschijnsel her kennen. Zij hebben de tijd ach ter zich dat ze de kam allerlei kunstgrepen lieten uithalen om elke pluk haar te benutten in een tot mislukken gedoemde poging het kaalslagproces toe te dekken. Kalende kruintjes en 'parkeerhavens' hebben nu eenmaal de eigenschap almaar kaler te worden, tot het mo ment dat er absoluut niets meer te kammen valt. Sinds enige tijd gunt de NCRV tv-kijkers op vrijdagavond een blik in 'Spiegels'. Het moet ge zegd dat de titel de lading aar dig dekt, tegen deze NCRV-pro- duktie wordt heel verschillend aangekeken. Het betreft wéé r een - licht in formatief - praatprogramma, dat volgens boekenwurm- /schrijver/prietprater en colum nist Boudewijn Büch wordt ge presenteerd door een jongen met modem kapsel en een be schaafd meisje. Als persoon c.q. fenomeen werd Büch laatst blijkbaar interessant genoeg bevonden voor een in terviewtje in 'Spiegels'. Waar mee tevens het bewijs is gele verd dat ook NCRV-program- m am akers wel eens een zwakke dag hebben. De kennismaking is Büch trou wens niet goed bevallen. In zijn lijfblad schreef hij: „Spiegels vind ik - sorry hoor - een nogal tuttig, zinledig en doelloos pro gramma." Dat zal bij de NCRV aangeko men zijn! Maar zoals gezegd: Spiegels kaatsen beelden terug, die zich kennelijk verschillend laten be kijken. Om nog even bij Büch te blijven: voor doelloos valt mis schien iets te zeggen. Wat het doel is van een programma, wat de zin c.q. het doel van het le ven is en - zelfs - wat het doel van Büchs bestaan, over derge lijke vraagstukken zouden oe verloze discussies gevoerd kun nen worden. Maar tuttig, nou nee. Bij de NCRV weten ze wel beter. Tien tallen brieven op poten bereik ten de ledenadministratie, waar bovendien de telefoons rood gloeiend hebben gestaan. In to taal 38 NCRV-leden zegden op. De aanleiding: de vertoning on langs in 'Spiegels' van vrijmoe dige beelden van de videoserie 'Seks, je lust en je leven.' Was dit nu de NCRV, traditio neel de omroep van de omroep- sters met hoog gesloten kraag jes? Was dit nu de radioclub, die van de oprichting af kuisheid en zedigheid heeft gepredikt? 't Is maar wat Büch onder 'tuttig' verstaat, in elk geval vonden tachtig trouwe leden het ver toon van al die eentweetjes, uit gevoerd door een dame en een heer, de NCRV onwaardig. Geen kijker van NCRV-signatuur zal overigens iets hebben tegen eentweetjes tussen een dame en een heer. Als het dan maar wel om korfbal gaat. Het programma 'Spiegels' zit, zo leert navraag bij de omroep, ook na al die eentwee-acties en de afkeurende reacties daarop niet op de wip. Karin de Groot ('beschaafd meisje') en 'modem gekapte' Joël Batenburg mogen kijkend Nederland voorlopig nog even de spiegel voorhou den; de licht-informatieve talk show die met name NCRV-le den een 'andere, verrassende kijk op mensen en gebeurtenis sen" gunt. Als Gerard van Don gen, eindredacteur van 'Spie gels', op z'n woord mag worden geloofd geeft het praatprogram ma een nieuwe trend aan. Niet dat de NCRV voortaan op de wulpse toer gaat, „wel is 'Spie gels' een programma dat de NCRV van z'n stoffige en trutti ge imago" moet afhelpen. Dat zal wel. Rijst dan de vraag of een in zelfgenoegzaamheid zwelgende advocaat nagenoeg kritiekloos reclame mag maken voor zijn praktijk, in hoofdzaak gefrequenteerd door dienst plichtigen die niet in dienst wil len. Deze bestudeerd zelfverze kerde meester in de rechten loodst zijn cliënten langs juridi sche valkuilen om te voorko men dat ze ooit in loopgraven belanden. Wie kijkt naar 'Spiegels', zal ver moedelijk niet aan de conclusie ontkomen dat het presentatie duo Karin de Groot en Joël Ba tenburg veelvuldig in de spiegel van Jongbloed en Joosten heeft gekeken. Helaas moet die te be slagen zijn geweest om de fijne kneepjes van het vak op te pik ken. Onlangs vertelde bokser John Emmen over de 'knock out' en de nasleep ervan. Em men werd abrupt onderbroken door de almaar kwekkende en slecht luisterende De Groot op het moment dat hij de kijkers zinnige informatie probeerde te verschaffen over het EEG-on- derzoek, waaraan boksers na een K.O. worden onderworpen. De Groot kwam er tussen met een absoluut irrelevante vraag. De kijker mocht eens denken dat er ook nog wel eens een in telligente bokser de ring be treedt. HILVERSUM JOLANPA OUKES Al 28 jaar spijkert Teleac via radio en televisie leergierige Nederlanders bij met cursus sen die variëren van tekenen, Latijn tot omgaan met het ge zinsbudget. Het najaarspro gramma 1991 dat de stichting onlangs presenteerde, beslaat tal van sectoren. Aanvankelijk zette Teleac Academie, zoals het in de be ginjaren heette, een onderwijzer met krijtje en schoolbord voor de camera. Tegenwoordig zijn de cursussen visueel aantrekke lijker en organiseert Teleac ook 'randverschijnselen' als reizen naar China. Dit ter ondersteu ning van de succesvolle cursus Chinees (Ni Hao) waaraan en kele jaren geleden 14.000 cur sisten deelnamen. Voor dit najaar heeft Teleac wederom twee taalcursussen op het programma staan: Russisch en Grieks. De cursus Russisch, meteen ook de duurste uit het palcket (cultuur- en taalboek in clusief geluidscassettes 270 gul den), is bedoeld om het Rus sisch te kunnen verstaan én be grijpen. Het tempo is redelijk hoog waardoor de cursus het predikaat 'pittig' krijgt. De serie begint op 8 oktober (radio) en 14 oktober (tv). 'Grieks voor beginners' heeft tot doel het Grieks te leren ver staan en een beetje te spreken (eten bestellen, postzegels ko pen en dergelijke). De cursus begint op 16 oktober (radio) en op 5 november (tv) en kost 89,50 gulden inclusief geluids cassettes. De cursus 'Japan na 1945' geeft een duidelijk beeld van wat er toen gebeurde. Hoe Ja pan is opgeklommen tot we reldmacht maar de eigen ge schiedenis en tradities niet uit het oog heeft verloren. De cur sus kost 39,75 en begint op 19 november. 'Ruimteschip Aarde' doet ver slag van de meeste recente ont wikkelingen op ohze planeet. Vanuit de ruimte kunnen we de hele aarde overzien en onder zoekingen verrichten op het ge bied van milieu, welvaart en wereldklimaat. De cursus is een co-produktie van Teleac, het Britse Channel Four, het Franse Paravision en het Amerikaanse South Carolina Education Tele vision. (Vanaf 17 september, 64,50 gulden.) Middeleeuwen Voor historie-fanaten is er de cursus 'Sprekend over de Mid deleeuwen' waarin Prof.dr- Herman Pleij vertelt hoe het dagelijkse leven er toen uitzag. Er wordt onder meer gesproken over seksualiteit, kerk en gewe ten, rituelen, koopmanschap en huwelijksmoraal. De cursus be gint op 3 december en kost 34,50 gulden. Veruit de goedkoopste cursus is 'Thuis in geldzaken'. Een se rie over lenen, sparen, hypothe ken en verzekeringen. Samen met de Consumentenbond heeft Teleac een serie van acht tv- en radioprogramma's plus een boek samengesteld. (Vanaf 9 december, prijs 19,90 gulden) 'Het getemde paradijs' gaat over Europese tuinen vroeger en nu. In deze serie wordt de tuinkunst in beeld gebracht vanaf de Middeleeuwen tot en met heden. Het is een doorlo pend reisverhaal, afgewisseld met historisch commentaar, anekdotes, bezienswaardighe den, openingstijden en contact personen. De reis voert onder meer langs Italië, Frankrijk, Groot-Brittannië, België en Ne derland. De serie begint op 11 november en kost 53 gulden. Verder dit najaar nog cursus sen als 'Britse en Amerikaanse literatuur van deze eeuw' (vanaf 18 november, 97,50 gulden), 'Integraal Management' (vanaf 24 november, 95 gulden), 'Ge heugencursus' (vanaf 23 sep tember, 39,90 gulden), 'Effectief vergaderen' (vanaf 13 oktober, 69,90 gulden) en 'Kennissyste men' (toepassingen van kunst matige intelligentie), vanaf 28 november, 197,50 gulden. De series 'Andiamo' (vakan tiecursus Italiaans), 'Graven voor de Farao', 'Indonesië' (taal en cultuur), 'Kalligraferen'. 'Lo gistiek, Pc-privé, 'Portugees voor beginners' en 'Zelf cosme tica maken', worden dit najaar herhaald. VOOR GELD ALLEEN hoef ik niet meer te wer ken, ik ben dan ook een bevoorrecht mens. (Ge rard Cox) MIJN LIEFDE voor het theater is een beetje over. Dat komt ook, omdat de mensen het theater zijn uitgejaagd. (Gerard Cox) Gerard Cox over de tijd dat hij optrad met Frans Halsema: „Nadat we samen een paar succesvolle programma's hadden gemaakt wilde Frans zijn eigen weg gaan. Ik vond dat toen he lemaal niet leuk." ARCHIEFFOTO Deze zomer heeft hij 'Vreemde Praktij ken'. De opnamen van het vervolg op de vorig sei zoen veelbekeken televisieserie zijn in volle gang. Behalve dat hij meespeelt, bemoeit Gerard Cox zich ook met de tekst. „Het is heel secuur werken. Ie dereen is natuurlijk op zoek naar het 'Zeg eens Aaa'-efFect Maar je merkt het keer op keen in tegenstelling tot het Nederlandse lied staat 'come dy' in Nederland nog in de kin derschoenen. Althans, laten we zeggen: het staat op het niveau van voortgezet onderwijs, maar er moet nog steeds veel worden geleerd." Uitzicht op de Bergse Plas in Rotterdam, binnen handbereik een zwezerikje en een glas witte wijn. De zomer is voor Cox nog niet voorbij, de nagalm van het gelijknamige lied is trouwens nog geregeld te horen. „Hoe dat destijds is gegaan met dat lied je, staat in mijn boek: 'Jongen, rook jij wel genoeg?' Dat boek is er, zoals zo veel in mijn leven, bij toeval gekomen. Ik had na het overlijden van Frans Hal sema, in '84, een stuk over hem in de krant geschreven. Naar aanleiding daarvan kreeg ik de uitnodiging om een boek te schrijven. Het heeft één druk beleefd en dat vind ik eigenlijk te weinig." „Hoe het echt is gegaan? Ik was in het voorjaar van '73 voor het eerst in mijn leven weer vrij gezel. Ik was met een vriendin in een dancing waar ze het lied Salut les amoureux van Joe Das sin draaiden. Oorspronkelijk is het een Amerikaans lied: The ci ty of New Orleans. Ikzelf was op dat moment in zo n stemming van: nu geniet iedereen zo van het mooie weer, en het was dat jaar ook een prachtzomer, maar straks is het allemaal weer voor bij." Doorgeslipte hit „Iets van die melodie bleef in mijn hoofd zitten. Dat heb ik vaak. Ik schrijf graag teksten op bestaande melodieën. Later zeggen mensen dan dat je lied- Gerard Cox: „Ik kan zelf bepalen wat ik doe en wat ik laat. En daar ben ik blij om." Gerard Cox vindt zichzelf een bevoorrecht mens jes hebt vertaald, maar dat dus niet zo. Een melodie inspi reert me tot een nieuwe tekst Goed, Salut les amoureux ook In Nederland was dat lied een doorgeslipte hit. Maar in Frank rijk stond hij lange tijd hoog ge noteerd. Ik weet nog dat ik toen we dat jaar in Frankrijk op va kantie waren ik mijn zoontje naar de platenzaak stuurde. 'Ga eens kijken of die plaat van You Dassien, want zo sprak hij die naam uit, er nog is'. En ja, die plaat bleef maar verkopen." „En toen heb ik die tekst ge schreven. En waarom weet ik niet, maar ik wilde er een single van maken. Na veel aandringen van mij, zei John Vis van CBS: 'Nou, doe het dan maar.' En het werd een hit. Ook dank zij een subtiel arrangement van Rogier van Otterlöo, God hebbe ook zijn ziel. Enfin, CBS heeft ver volgens als de bliksem een elpee van me, die nog niet zo lang uit was, opnieuw uitge bracht. Natuurlijk met die hit erop. Toen werd die elpee ook nog eens platina." „Dat zijn leuke dingen. Maar deze bom betekende ook een verandering van richting in mijn carrière. In die zin: ik was opeens algemeen populair. En dat betekende dat een groot deel van mijn voormalige aan hang mijn meest rigide tegen standers werden. Hoe was de redenering? Ik was opeens niet links meer, geloof ik." Dat is toch later wel weer bij getrokken, met onder meer je theaterprogramma's met Frans Halsema? „Ja, maar dat was weer later in de tijd. Ik denk wel eens dat ik een beetje grensverleggend be zig ben geweest. Wat ik niet heb moeten horen toen ik als een van de eerste 'serieuze' arties ten in een panel ging zitten. Nu is het normaal." Met Frans Halsema had je wel een vast theaterpubliek. „Zeker. Je kunt nooit zeggen wat er met ons samen allemaal gebeurd zou zijn. Maar nadat we samen een paar succesvolle programma's hadden gemaakt, wilde Frans zijn eigen weg gaan. Ik vond dat toen helemaal niet leuk. Maar misschien heeft hij er goed aan gedaan. Ik voelde het zelf niettemin ook: je wordt zo als een tweeëenheid gezien, dat de dingen die je als individu goed kan erbij in dreigen te schieten. Het gevolg daarvan? Neil Simon heeft toch dat stuk geschreven: 'The Sunshine Boys': die twee oude komieken die elkaar haten, maar die steeds maar weer samen die bühne opgaan..." „Daarbij moet ik je zeggen: m'n liefde voor het theater is een beetje over. Ik heb later met Rients Gratama nog een paar programma's gedaan en die wa ren echt goed, maar de top van voorheen hebben we nooit meer bereikt." „Dat komt ook door de ontwik keling van het theater. De men sen zijn er toch uitgejaagd. Het amateurisme is er tot vorm ver heven. Natuurlijk heb je nog de groten: Paul van Vliet, Jasperina de Jong. Maar voor de rest zie ik voornamelijk mensen die niet kunnen lopen en staan, die, ge loof ik, leuk doen. En de men sen lachen er nog om ook." „Het abonnementensysteem heeft er ook geen goed aan ge daan. Want hoe gaat het: man heeft de hele dag in de file ge staan, komt thuis en z'n vrouw roept: 'We gaan uit, ik heb kaartjes.' Dan zegt zo'n man toch: 'Joh, lazer op, ga maar met de buurvrouw.' En dat ge beurt. De theaters zitten vol vrouwen. Het is net de kerk. En die mannen zitten thuis lekker aan de keil." Ben je daarom nu met allerlei dingen in Rotterdam zo bezig? „Daar heb ik niet bewust voor gekozen. Toeval, zo je wil. Ik kende bij wijze van spreken Ke telbinkie niet eens. Maar, je merkt bij optredens: je hebt ietf Rotterdams. Eric Herfst, verj domme, God hebbe ook zijn ziel, zei eens tegen me: 'Jij kunt je niet permitteren om een gran- over Rotterdam te maken, wan» uit jouw mond wordt dat niet Je hebt iets Rotterdams aan je\ „Dat is waar. Maar ik heli' daar eigenlijk niets op tegen. Ii) Rotterdam wordt het geld ver diend. Ook door de artiesten! Amsterdam heeft de naanu maar hier gebeurt het. En wa' zijn een fabelachtige stad aarf het worden, ook cultureel. Hief zijn dingen mogelijk die elderr niet kunnen. Toen ik met dir concerten op zondagochtend iif* De Doelen begon, verklaarde menigeen me voor gek. Wd hebben nu gemiddeld 1 900 be| zette stoelen." „Maar daarnaast doe ik, 2 al mijn leven lang, zo veel a re dingen. Vreemde Praktijk bijvoorbeeld. Ik heb liedjes ge-l schreven voor de programma'i i van Jenny Arean, van Joke Bruyj I en dan denk ik: Ik zit i een beetje bij. En ik ben zelf b zig met een cd met Robei Long. Daar verwacht ik van. Ik wil dat het een heli mooie cd wordt. En ik ben blif; dat ik zelf kan bepalen wat i doe en wat ik laat. Dat komt! omdat ik niet meer alleen voor geld hoe te werken. Nee, ik ben een bevoorrecht mens." STRIPS BOLLEBOOM BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 10