Kunst Reünie van Yes is zeer succesvol Avontuurlijk theater tijdens zomerfestijn Maandag 22 juli 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINGA Eindredactie: JAN RUSDAM Vormgeving: RON VAN HAASTREGT 9 Theater in een rioolgemaal, op een afgele gen rangeerterrein of in een voormalig pa thologisch laboratorium. Videokunstwer ken, omlijst door de deur van een wasma chine. Kamermuziek voor vier motoren en bedieningspersoneel. Het is zomaar een greep uit het avon tuurlijke programma van het negende Am sterdamse Zomerfestijn, dat het afgelopen weekeinde officieel van start ging. Met het bijzondere festival, waar technologie en theater hand in hand gaan, willen de orga nisatoren de wisselwerking tussen mens en machine ter discussie stellen. Weet de mens zich nog te handhaven in zijn zelf geconstrueerde wereldje waarin machines ae boventoon voeren, dat is de centrale vraag tijdens dit festival. Beeldend kunstenaars en theatermakers uit allerlei landen in Europa houden zich de komende twee weken op eigen wijze met het antwoord daarop bezig. En zij doen dat op de meest bizarre lokaties. Zoals de performance/installatie Optie Nerves van de Amerikaan Barry Schwartz en de kunstenaarsorganisatie V2 uit Den Bosch. Optic Nerves speelde zich het afge lopen weekeinde af in drie treinwagons. De voorstelling draait om uitgeklede televi siemonitoren die aan kabels hangen als grote ogen. Schwartz tovert daar tussen door met ijs en vloeibare stikstof, en dat zorgde voor een vervreemdende atmos feer. In het Veem-theater koppelde de Japan se mimespeler Joshimichi Takei zijn spe lers met sensoren aan een fax, een kopi eermachine en een digitale teller tijdens de voorstelling Office Trip. De Japanner wilde zo de monotonie van het dagelijkse leven op kantoor verbeelden. De sensoren regi streerden elke beweging van de mime-spe- lers. In het PAL-gebouw, het voormalig pa- thologisch-anatomisch laboratorium op het terrein van het Wilhelmina Gasthuis, de centrale festival-plaats, krijgen jonge Nederlandse theatermakers de kans zich te presenteren tijdens het Trans Tremor-pro ject. De komende weken zullen nog veel meer verrassende voorstellingen plaatsvin den. Zoals Metropolis beneden NAP, een drie uur durende tocht met kunstenaars door ondergronds Amsterdam, die vanaf 24 juli mee te beleven is. Of de voorstelling Computador van de groep Von Magnet in een oude loods op het ADM-terrein (Alleen per pont te bereiken). Een avond totaal theater met dans, muziek, beeldende kunst, video en film. Tijdens het festival zullen in filmtheater Rialto negen avondvullende filmprogram ma's te zien zijn met het uitgangspunt Mens en Machine. De programma's vari ëren van slapsticks, horror-films tot scien ce-fiction. Informatie *over de voorstellingen bij De Balie Amsterdam Tel. 020-6266946. Makkumer aardewerk, te zien op de tentoonstelling 'Melkwit en Hemelsblauw'. foto pr Violist Dumay laat verstek gaan AMSTERDAM - Violist Augustin Dumay heeft een blessure aan de hand opgelopen als gevolg waarvan hij op woensdag 24 juli Verstek moet laten gaan bij het concert dat hij samen met de pianiste Maria Joao Pires in het Concertgebouw zou verzorgen. Dumay wordt, zo deelde een woordvoerder van het Concertge bouw mee, vervangen door de violist Dong-Suk Kang. De pianist Pascal Devoyon treedt op in de plaats van Pires. NIEUWSLIJN Koude douche voor rapheid Vanilla Ice Expositie Makkumer aardewerk AMERONGEN - In Kasteel Amerongen wordt tot en met 15 sep tember een expositie gehouden van drie eeuwen Makkumer aar dewerk. Een bonte stoet van ruitertjes, heiligen, elegante dames en heren, springende dieren en uitbundige boeketten, in geel, groen, paars maar vooral in blauw tegen een witte achtergrond geschilderd, trekt voorbij aan het oog van de toeschouwer. Dit alles laat zich vangen onder de naam Makkumer aardewerk, de plaats waar het ooit werd vervaardigd. De kenner spreekt van 'Majolica' en bedoelt daarmee de techniek waarbij de boven- of buitenkant van aardewerk werd bedekt met een laag witte tinglazuur. Ook hoe 'majolica' werd gemaakt is te zien op de tentoonstelling 'Melkwit en Hemelsblauw' in Kasteel Ameron gen. Alle 'Yes-men' bijeen. De wens om de beruchte strijdbijl te begraven en samen een geestverruimende vredespijp te roken moet wel heel groot zijn geweest. foto gpd Het officiële verhaal gaat als volgt: Anderson, Bruford, Wakeman en Howe waren in Europa bezig aan een twee de album, terwijl wat er nog over was van Yes (Chris Squire, Alan White, Tony Kaye en Trevor Rabin) in Los Angeles werkte aan de opvolger van de uit 1987 dateren de langspeler 'Big Generator'. Wederzijdse nieuwsgierig heid leidde tot een luistersessie met vertegenwoordigers uit de beide kampen (zijnde Anderson en Rabin), waarna al spoedig het enthousiasme zo hoog oplaaide, dat alle vetes verdampten en de reuniegedachte steeds aantrek kelijker werd. Een sympathiek sprookje, dat van de wonderbaarlijke hereni ging van de symfonische super formatie Yes, maar de buiten wacht zal er toch het zijne van blijven denken. Zeker de meer kritische muziekpers, die weet welke bedragen met deze op zienbarende verzoening ge moeid zijn. Hoe dan ook, een van de meest trendsettende art- rockgroeps is weer actief, heeft een zestiende album 'Union' uitgebracht en toert er onder de noemer 'round the world in 80 dates' lustig op los. Bassist en spreekbuis Chris Squire herinnert zich op zijn hotelkamer in Detroit maar al te goed de eerste buitenlandse trip, met als onbetwist hoogte punt het klinkende optreden in de Delftse Eland. De blonde Londenaar wil van terugblikken op het roemrijke verleden ech ter niet al te veel weten. Erg veel zin om de actualiteit nader toe te lichten, heeft de 43-jarige snarenbeul trouwens ook niet, waarschijnlijk omdat hij weinig vertrouwen heeft in een positiè- ve benadering. „Wat er over ons wordt geschreven wordt, lees ik allang niet meer. Ik kijk liever naar de reacties van het pu bliek, die vind ik eerlijker dan de mening van een persoon, die met ruim twintig jaar vooroor delen naar Yes luistert", bekent een vermoeid ogende Chris Squire onomwonden. Van de recensies over de hui dige tournee zou de door het ruige rockleven flink getekende muzikant misschien toch beter wel kennis kunnen nemen, want de lof is vrijwel unaniem en niet gering. De acht 'Yes- men' presteren op hun lang zaam roterende ronde podium het onmogelijk geachte door een uitgebalanceerde show vol vakmanschap neer te zetten. Drie uur onderling duelleren en natuurlijk ook soleren ze als nooit tevoren en maken zo doende bij het pmbliek een on gekende geestdrift los. In Que bec liep die opgewekte sensatie bijna uit de hand, nadat de he ren aanvankelijk niet meer te rugkwamen voor nog een toe gift. Op aandringen van de on gerust wordende ordedienst van het dampende en stampende Colisée werd toen alsnog beslo ten tot een allerlaatste extraatje. Verjongingskuur De geweldige spelvreugde van de veteranen sluit naadloos aan bij de mooie woorden van Chris Squire, die maar al te graag be weert dat de onverwachte ver broedering slechts is ingegeven door artistieke prikkels. „Deze verrassende wending berust toch echt op een gemeenschap pelijk muzikaal gevoel. Een ie der van ons ervaart dit nieuwe hoofdstuk van de 'Yes Story' als een verjongingskuur. Hoe dat na alle interne problemen nog kan, moet je mij niet vragen, de wil om er samen iets van te ma ken was er gewoon ineens. Ken nelijk heeft iedereen geleerd zich te gedragen zoals het vol wassenen betaamt. Geloof me, ik heb in geen jaren in zo'n ont spannen sfeer gespeeld". Twee jaar geleden stonden de overgebleven kern van Yes en het in de loop der jaren afge splitste viertal Jon Anderson, Bill Bruford, Rick Wakeman en Steve Howe nog als kemphanen tegenover elkaar. Inzet van het juridische conflict was het ge bruik van de groepsnaam: het voornoemde kwartet, dat elkaar weer eens had gevonden meen de er recht op te kunnen doen gelden, omdat het viervijfde van de meest vruchtbare samenstel ling dacht te vertegenwoordi gen. Chris Squire, het enige lid dat sinds de oprichting in 1968 in alle bezettingen van de partij is geweest, plus platenmaatschap pij Atlantic waanden zich echter bestolen en stapten naar de (Amerikaanse) rechter. Diens uitspraak kwam erop neer dat Anderson, Bruford, Wakeman en Howe in toerneeverband slechts mochten refereren aan hun glorieperiode met hun vroegere groep. Zo ontstond de ondertitel 'An evening with yes music' op de affiches van de 'band met de naam van een chique advocatenkantoor'. De wens om de beruchte strijdbijl te begraven en samen een geestverruimende vredes pijp te roken moet wel heel groot zijn geweest, want ABW &H heeft de voormalige tegen partij zelfs financieel geholpen bij het vrijkopen van Atlantic, dat daarbij overigens wel de lu cratieve rechten voor het uit brengen van de CD-verzamel- box behield. Huwelijk De tegenstellingen tussen de twee feitelijke kopmannen, 'stem en gezicht' Jon Anderson en 'groepsherder' Chris Squire zijn wellicht dus minder scherp dan algemeen (nog) wordt ver ondersteld. Die veronderstelling wil de rijzige bassist best be amen. „Ik geef toe dat we elkaar soms niet meer kunnen uit staan. Dat ligt aan Jon, die heel moeilijk kan zijn, maar even goed aan mij. Ik kan net zo'n et ter zijn als hij. Onze relatie kun je vergelijken met een huwelijk. Je maakt af en toe flink ruzie en je roept dan dat je nooit meer wat met de ander te maken wilt hebben. Ben je tot bezinning gekomen, dan besef je al gauw weer dat je elkaar op vele pun ten toch goed aanvult. Ik zie on ze samenwerking ook niet als een aan-en-uit-verhouding, maar als een van de weinige constanten in mijn loopbaan". De rol van de zes andere le den is volgens hem allesbehalve ondergeschikt, de democratie viert thans meer dan ooit hoog tij. Hoe lang deze 'meest ver standige formule' voor Yes werkzaam zal blijven, durft Chris Squire niet te voorspellen. Aan de ene kant ligt er de uitda ging om na 'Union', in feite een verzameling van allerlei reper toire van voor de daadwerkelij ke hereniging, te komen tot een 'echte groepsboodschap". An derzijds zijn er de solo- en an dere ambities van nagenoeg alle 'Yes-men'. „Het is daarom moeilijk om te zeggen hoe het verder met de groep zal gaan. Bang voor de explosie, die ons van alle kanten herhaaldelijk wordt toegedicht, ben ik niet meer," stelt Chris Squire, door zijn collega's inmiddels opgeza deld met de bijnaam 'Keeper Of The Flame'. „Voorlopig heeft ie dereen nog zoveel lol dat het er best inzit dat alle eigen projec ten vooruit worden geschoven. Maar, als blijkt dat we na de tournee in een geforceerde si tuatie terechtkomen, dan kap pen we ermee, wetende dat het fenomeen Yes ons vroeg of laat toch wel weer zal inspireren". AMSTERDAM - De schilderijen die op 14 april uit het Van Goghmuseum werden gestolen hangen weer op hun oude plek. Sommige doeken waren tijdens de roof ernstig beschadigd en zijn de afgelopen maanden ge restaureerd. Op de foto bekijken bezoekers van het Van Goghmuseum 'Orian' één van de Japans georien- teerde werken van Van Gogh. foto anp IN DE AMSTERDAMSE Stads schouwburg is van 28 juli t/m 4 augustus de legendarische mu sical 'Hair' te zien. Uitgevoerd wordt de originele Broadway- versie door een gezelschap van ongeveer dertig zangers en dan sers. Regie en choreografie zijn in handen van Johnny Worthy. 'De Staalmeesters' terug in museum AMSTERDAM GPD Het schilderij 'De Staalmees ters' van Rembrandt hangt na een grondige restauratie vanaf dinsdag 30 juli weer in het Rijksmuseum. Het uit 1662 da terende kunstwerk is samen met een tweetal andere doeken gerestaureerd. Volgens het museum hebben de werken een „spectaculaire metamorfose" ondergaan. Oude vernislagen en retouches werden verwijderd. Daarop volgde de restauratie en het aanbrengen van een nieuwe vernislaag. Het museum meldt dat de restauratie vele details en de oorspronkelijke, heldere kleuren weer zichtbaar hebben gemaakt. De drie gereedgekomen doe ken zijn te bezichtigen in de Eregalerij van het museum. 'De Staalmeesters' blijft daar tot 25 augustus. Daarna vormt het doek onderdeel van de grote Rembrandttentoonstelling in Berlijn, die op 11 september ge opend wordt. Van 4 december tot 1 maart is die tentoonstel ling, getiteld 'Rembrandt, de Meester en zijn Werkplaats', te zien in het Rijksmuseum. RECENSIE LOUIS DU MOULIN Concert: Vanilla Ice Gezien: 20/7 Ahoy', Rotterdam. Het (te) langverwachte concert debuut van Vanilla Ice op Ne derlandse bodem is een histori sche gebeurtenis geworden. Amper 1200 liefhebbers bevolk ten zaterdagavond Ahoy', onge kend voor een trendy tiener idool. Alsof deze minimale op komst, die het sportpaleis een troosteloos aanzien gaf, nog niet genoeg sfeerondermijnend was verscheen de blonde rap heid uit Miami ook nog eens ruim een uur te laat ten tonele. Volgens een officiële medede ling had de vanuit Amsterdam komende leeman pech onder weg. Kon zijn, maar zelfs bij de allerjongste (net zindelijke) fans wilde dit zoethoudertje er niet zomaar in. In de arena bleef de vrees heersen dat Vanilla Ice he lemaal niet zou komen opda gen. Nam Vanilla Ice elders in Eu ropa nog genoegen met het af gelasten van zijn show, in Rot terdam wilde hij per se zijn kunsten demonstreren. Voor het handjevol publiek ging de robuuste 'Elvis van de rap' net zo onverstoorbaar tekeer als hij voor een volle bak gedaan zou fiebben. Zijn fans, die tijdens het wachten zowaar 'Hi Ha Hondelul' hadden aangeheven, hingen dan ook in een mum van tijd aan zijn rappe lippen. De grootste kwaliteit van de anderhalf uur durende, met laserstralen omlijste show, bleek toch te bestaan uit de vaak dolle acrobatiek van Ice en zijn zwarte V.I.P. Posse (bende). Vanilla Ice zou er evenwel beter aan hebben gedaan het Las Ve- gas-achtige showconcept van The Hammer helemaal te ko piëren. Met een flink (dames- )ballet, een degelijk zangkoor en een aantal aparte special effects was het oog beter bediend ge weest en was het matige muzi kale niveau wellicht minder op gevallen. Blijft nog maar even buiten beschouwing zijn ware waarde voor de rapcultuur, die heel gering is omdat zijn tek sten geen enkele vorm van soci ale betrokkenheid verraden. Keniaan zoekt galerie voor Afrikaanse kunst LEIDEN SASKIA STOEUNGA De Keniaan Ciryl Haroon is op zoek naar een galerie in Leiden voor zijn Oostafrikaanse kunst. Haroon hoopt hiermee de kunst uit zijn land, maar ook uit Tan zania, Zaïre en Madagaskar meer bekendheid te geven. Vier keer per jaar gaat hij terug naar zijn vaderland om werk van kunstenaars aan te kopen. De veelal uit zeepsteen ge maakte beelden staan op dit moment geëxposeerd in een Haarlemse galerie. De Keniaan is zeer tevreden over de belang stelling en de verkoop. Haroon: „Zeepsteen uit Kenia is geel en roze van kleur. De ruwe steen wordt gepolijst en vervolgens in een waslaag gezet waardoor een glanzend oppervlak ontstaat dat fluweelachtig aanvoelt. De beel den hebben vaak een symboli sche waarde zoals vruchtbaar heid, familieband, kracht, moe der en kind". Voor Haroon geldt een princi pe: de kunst moet eerlijk zijn. „Geen huiden en geen ivoor. Essehout, mahonie en zeeps teen, daar is mijn kunst van ge maakt foto jan hol va S 7

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9