Extra De duurste flat ter wereld Sprookjeskasteel in de woestijn voor Mary Lou 18 SPROOKJESKASTEEL Boyce Gulley beloofde zijn dochter in Seattle in 1927 een kasteel, dat niet zoals een zandkasteel op het strand door de zee zou worden weggespoeld. De volgende dag was hij verdwenen. Achtien jaar lang hoorden dochter Mary Lou. die inmid dels ruim 20 jaar oud was en haar moeder niets van pa. Toen werden ze door een notaris uitgenodigd om een sprookjeskasteel in de woestijn van Arizona te komen bekijken, dat Gulley hen had nagelaten. Mary Lou is nu 66 woont nog steeds in het kasteel en ontvangt er per jaar zo'n 100.000 dagjesmensen. Zo voorziet ze in haar levensonderhoud. Appartement voor 45 miljoen met uitzicht op paleis prins Chasrles De entree van het dure Londense appartementencomplex aan Palaca Garden. een goedkoper appartementencomplex waarvan het penthouse onlangs voor een luttele 5 miljoen pond (16,5 miljoen gulden) werd verkocht. Wie zich penthouse nr. 20 aanschaft, kan zich de kosten van de verhuizing verder be sparen. Het appartement is geheel ingericht met Frans, Nederlands, en Engels antiek. De schoorsteen is in de Louis XVI-stijl, de kroonluchters zijn uit de tijd van The Re gency, de Oudhollandse kabinetten zijn van mahoniehout en goudbrons. „Alle appartementen worden gemeubileerd verkocht", zegt Su-Lin Ong. „We gaan er van uit dat kopers meerdere objecten elders ter wereld bezitten en hier maar een paar maanden per jaar wonen. In de goedkoop ste flat staat voor ongeveer 300.000 pond (een miljoen gulden) aan meubelen, in het duurste penthouse voor een miljoen pond (3,33 miljoen gulden). Maar ik kan natuur lijk er 100.000 pond (330.000 gulden) naast- zitten". Op het nachtkastje ligt het maandblad Forbes waarvan het omslag verhaal luidt: 'De rijkste 400 mensen in Amerika'. De kans dat een van deze rijken ooit het bed zal beslapen in penthouse nr. 20 aan Palace Gardens in Londen, is niet onaanzienlijk. Het penthouse wordt door drie internationale makelaars aangeboden als 'de duur ste flat ter wereld'. De toekomstige eigenaar zal 13,5 miljoen pond (45 miljoen gulden gulden) moeten neertellen voor de flat, maar krijgt daarvoor dan ook de beschikking over vier slaapka mers. Gezeten in zijn bad zal hij kunnen uitzien over het paleis van prins Charles en lady Di, die op hun beurt zijn penthouse boven de bomen zien uittoornen. Als overbuurman had prins Charles be zwaar gemaakt tegen het appartementen complex, dat was gepland op de plaats waar de kok van koningin Victoria vroeger zijn kruidentuintje had. Met name de ronde to ren op het dak van het gebouw werd door de prins beschouwd als een aantasting van zijn privacy. Maar nadat projectontwikkelaar Regalian had toegezegd het geplande complex een tiental centimeters lager te maken, kon de bouw alsnog beginnen. Eind mei van dit jaar waren de 16 appartementen en 4 penthouses klaar en konden de eerste, met goud behangen belangstellenden worden rondgeleid. De hoofdingang van het gebouw ligt aan Palace Gardens, een brede boulevard met majestueuze bomen en witte villa's. Om te voorkomen dat gewone stervelingen in een tweedehands Fordje zich tussen de Bent- leys begeven, hebben de buurtbewoners ge zorgd voor slagbomen en geüniformeerde portiers aan beide uiteinden van de laan. Het nieuwe appartementencomplex be schikt daarnaast nog over eigen portiers. Hoofdingenieur Het goedkoopste flatje kost twee miljoen pond (6,66 miljoen gulden), het duurste penthouse 13,5 miljoen pond. De bewoners moeten echter ook rekenen op jaarlijkse servicekosten van 20.000 pond (66.000 gul den). Van dat bedrag worden de portiers betaald alsmede de hoofdingenieur die permanent aanwezig is om zwanehalzen te ontstoppen en kapotte lampen te vervangen. Vanzelfsprekend is een staf van zeven portiers en een ingenieur wat bescheiden voor twintig flats, maar ook daar heeft de projectontwikkelaar aan ge dacht. Op de benedenverdie ping van het gebouw bevindt zich een aantal kleine wooneen heden waar extra personeel ge huisvest kan worden. Hoewel het gebouw op een steenworp afstand ligt van het metro-station Kensington High Street, is in de kelder ruimte voor 64 auto mobielen. „Elke flat heeft een parkeerplaats voor een Rolls Royce en twee kleinere au to's zoals bijvoorbeeld een Mercedes", zegt pr-medewerkster Su-Lin Ong routineus. „De penthouses beschikken elk over nog een extra parkeerplaats". Een blik in de grootste kamer v Italiaans marmer Bij de bouw is bepaald niet op ma terialen bezuinigd. In de badka mers zijn twintig verschillende soorten Italiaans marmer verwerkt, de airconditioning is 'de meest ge avanceerde ter wereld' en de tuinarchitect heeft zijn inspiratie geput uit de middeleeuwse tuin van het Franse kasteel Villandry. Architecten, tuinmannen, schil ders en zelfs metselaars moesten eerst een proeve van hun kunnen afleggen alvorens zij door Regalian werden inge huurd. „We wilden dezelfde kwaliteit als in het jacht dat we zeven jaar geleden voor de met twintig soorten Italiaans Koning van Saudi-Arabië hebben ge bouwd", zegt directeur David Goldstone van de projectontwikkelaar. Hoewel ook het goedkoopste appartement de vergelijking met een doorsnee Bijlmer flat glansrijk doorstaat, is penthou se nr. 20 toch het neusje van de zalm. Het strekt zich uit over twee a de tweede spiraaltrap de Venter Garden (Winter Tuin) op het dak van het gebouw. Badkamers Mooiste panorama marmer De Winter Garden is een ronde to ren met een doorsnee van zes me- ter vari waaruit de toekomstige ei genaar van 'het mooiste panorama van Londen' kan genieten. Ooste lijk strekt zich het paleis van prins Charles uit met daarachter Kensington Gardens en Hyde Park, westelijk liggen de rode daken van Kensington en noordelijk bevindt zich Verdwenen vader liet zijn dochter merkwaardig bouwwerk na PHOENIX HENK DAM CPD In 1927 zat Boyce Gulley, een Amerikaanse zakenman uit Seattle, voor de open haard wat met zijn dochtertje van tweeeneenhalf te praten. Ze hadden het over de zandkaste len die ze zo vaak op de stranden bij Seattle hadden gebouwd. „Je moet altijd huilen als de zee je kasteel kapot maakt, he, Mary Lou?", zei de vader. Ja, knikte ze. „Wacht maar, op een dag maak ik een kasteel voor je dat niet door de zee kan worden weggespoeld", beloofde hij toen. De volgende dag was hij verdwenen. Bijna achttien jaar lang hoorden Mary Lou en haar moeder niets van hun vader en man. Tot er in 1945 een brief van een nota ris kwam. Er stond in dat zekere Boyce Gul ley uit Phoenix, in de verre woestijnstaat Arizona, hen wat onroerend goed had na gelaten. Een soort kasteel, om preciezer te zijn, een merkwaardig soort sprookjeskas teel. Inderdaad, het lijkt letterlijk en figuurlijk een Kasteel-romannetje. Alleen, het verhaal over Boyce Gulley is geen pulp-literatuur, het is waar. Zijn droomkasteel staat nog al tijd in Phoenix, en het wordt bewoond door z'n dochter. Vitaal Mary Lou is inmiddels een grote meid ge worden. Ze is nu 66, maar nog vitaal genoeg om dagelijks honderden bezoekers in rap tempo door haar kasteel te leiden. Tegen betaling. Het kasteel, zegt ze, is haar leven en haar levensonderhoud geworden. Het is te begrijpen dat elk jaar, naar Mary Lou's schatting, een kleine 100.000 dagjes mensen de weg naar het kasteel, in een woestijngebied aan de uiterste rand van Phoenix, weten te vinden. Want zoals het kasteel is er geen tweede bouwwerk op aar de te zien. In eerste instantie lijkt „Mystery Castle", zoals het bekend staat, wel wat op een at tractie van de Efteling. Er zijn torentjes, kantelen, ronde uitbouwsels, aan alle kan ten trappen, een wonderlijke mengeling van bouwstijlen en ideee"n. „Dat komt", legt Mary Lou uit, „omdat mijn vader indertijd met een enkele kamer is be gonnen. Daar woonde hij, en naderhand bouwde hij een tweede vertrek aan het eer ste vast, en een derde, en zo maar door. Het kasteel zoals het er nu bijstaat, telt 18 ka mers en 13 open haarden". Geen van de kamers is op gelijke hoogte met een van de andere vertrekken. Alle ka mers hebben hun eigen, zeer bijzondere stijl, indeling en functie. Zo is er een saloon, genaamd „The Dugout". In de muur van die saloon is een halve wagen ingebouwd, waarvan Gulley een bar maakte. Naast de saloon is een sobere, in donkere tinten uitgevoerde kapel te vinden, met met een paard door de woestenij trokken, het kasteel zagen en dan aanbelden". „Op een gegeven moment zei mijn moeder: weet je wat, laten we bezoekers om een kwartje toegangsgeld vragen. Dan blijven ze tenminste weg". Dat pakte anders uit na het artikèl in Life. Het was Life dat Gulleys droom de naam „Mystery Castle" gaf. Life schreef over het kwartje toegangsgeld. Mary Lou: „De dag nadat het artikel was ge publiceerd, keken we 's morgens uit het m. De hele heuvel voor het huis was zwart van de mensen. Iedereen wilde het kasteel bekijken". Het was het begin van een bloeiende busi ness-. Nog steeds trekt Mystery Castle stro men mensen, die evenzeer aangetrokken zijn door het sprookjesachtige gebouw zelf als door het romantische verhaal erom heen. Het kasteel is zo Mary Lous leven - haar moeder overleed in 1970 - gaan bepalen. Ze woont er, ze onderhoudt het, ze leidt er be zoekers rond. En dat helemaal in haar een tje. Mary Lou: „Ik ben wel een paar jaar ge trouwd geweest, maar m'n man werd gek i het kasteel. Hij vvilde mij niet met een kasteel delen, en dus gaf hij me de keuze: ik weg of het kasteel weg." De keuze was niet moeilijk. Mary Lou, geringschattend: „Hij is later met een kleine bijbelschool-onderwij- zeres getrouwd". Nog altijd voelt ze zich een beetje een pio nier in het Wilde Westen. Ze lacht haar grauwe tanden bloot: „Ze noemen me in Phoenix Joan Wayne, weetje, de vrouwelij ke John Wayne, want iedereen weet dat ik •r niets bang ben. Ik woon hier dan wel alleen, maar ik heb m'n honden en m'n wa pens. Yes sir, I'm a real pistol-packing momma". Dat merkt haar buurman, die op een heuvel verderop woont, tot zijn leedwezen. Hij wil al jaren een stuk land van Mary Lou kopen, maar hij heeft geen kans. Ze zegt: „Ik wil niet verkopen. Nu komt hij uit Iran, en je weet hoe ze daar over vrou wen denken. En dus probeert hij me bang te maken. We hadden hier laatst weer een gifslang in huis, een type uit de Saudische woestijn. Die moet dus van hem zijn. Maar m'n kat had hem direct te pakken". Ze lacht vettig en voldaan. Dan zegt ze: „Yes sir, het kasteel is mijn leven, precies zoals mijn vader me had voorspeld. Want toen we hier kwamen, vonden we in een i de geheime bergplaatsen een briefje, i nogal sentimenteel briefje". Ze zwijgt even. Zegt: „Er stond op: Voor Mijn Lieve Kleine Alice In Westem-land. Dat was ik dus. En de boodschap was: als jij goed voor het kasteel zorgt, dan zal het kas teel goed voor jou zorgen. En zo is het pre cies gebeurd". glas-in-lood ramen, een altaar, re ligieuze beelden. Mary Lou: „Dit vertrek wordt misschien wel het meest gebruikt, want nogal wat trouwen erin". Badkuip De keuken zit vol met architecto nische grapjes van de hand van Gulley. Een halve badkuip bouwde hij om tot gasstel. Spoelbakken be vinden zich op knie-hoogte. Mary Lou: „Hij had een hekel aan afwas- i. Die bakken staan zo laag om dat hij vond dat de afwas maar door kinderen moest worden ge daan". zeer ruime huiskamer werd door Gulley in de vorm van een groot wiel gebouwd, met een grote open haard als as, waarvandaan ingemetselde spaken naar de bui- muren lopen. Grote pilaren aan de muur hebben hun eigen char- in een zit een bureau inge bouwd,"in een ander een huisal taar. Hoe meer je door en om het huis wandelt, hoe meer je ontdekt. Gul ley bouwde in de muren mooie stenen in die hij in de woestijn vond, stukken rots ook met daarop door indianen gekraste symbolen. Een barbecue maakte hij van afge keurde, maar prachtig grillige bak- len. Overal in het huis zijn ou de bielzen van de Santé Fe Rail Road ingemetseld. Zoals het er nu bij ligt, zo troffen Mary Lou en haar moeder het kas teel ook in 1945 aan, nadat ze de brief van de notaris hadden gehad. En er was meer. Mary Lou: „Er bleken overal geheime deur tjes, en bergplaatsen, en valluiken te zit- ;en van de geheime bergplaatsen, in een holle steen in de kapel, bleek voor 70 dollar munten te zitten. In een andere, een ondergrondse kuil, zat 500 dollar. Mary Lou: „Nog zeven jaar nadat we er kwamen wonen, vonden we nieuwe bergplaatsen, en as denk ik wel eens dat ik nog niet alles gevonden heb". Dan vertelt ze, van de hak op de tak sprin gend zoals haar gewoonte is (zegt ze zelf), e het komt dat haar vader haar en haar moeder in de steek liet, en nooit meer iets i zich liet horen. Wat er was gebeurd, was dat Boyce Gulley i 1927 van zijn dokter te horen had gekre gen, dat er een reden was waarom hij zich zo moe voelde: hij had tbc. Mary Lou: „In die tijd was dat zoiets als-een doodvonnis op termijn. Het betekende dat hij naar een sanatorium zou moeten, en dat hij daar op zijn dood zou moeten wachten". Mystery Castle, het droomkasteel dat vader Boyce Gulley voor zijn dochter Mary Lou bouwde bij Phoenix, Arizona. Dat wilde Boyce niet. Zonder ook maar ie mand op de hoogte te brengen vertrok hij. Hij kwam uiteindelijk in het zuiden van de VS terecht, in de toen nog nauwelijks tot ontwikkeling gebrachte staat van zand, rot sen en cactussen die Arizona heette. Tbc verdween Van z'n meegenomen spaargeld kocht Boyce een groot stuk berg achtig woestijngebied, waar hij ko pererts hoopte te vinden. Maar hij vond niets, en met allerlei baan tjes, een beetje handel hier, wat klussen daar, hield hij zich in le ven. Dat ging hem gaandeweg beter af, want het kurkdroge, hete klimaat van Arizona bleek goed voor hem te zijn. Zijn tbc verdween langzaam maar zeker, hij werd met de dag energieker, en begon al gauw met plannen smeden. Mary Lou: „Mijn vader herinnerde zich wai hij mij, vlak voor zijn vertrek, had beloofd, Overal geheime deurtjes. en daarom begon hij op z'n land met de bouw van het kasteel. Hij had niet veel geld, en vandaar dat het zo'n ratjetoe is gewor den. Hij gebruikte gewoon alles waar hij goedkoop de hand op kon leggen". Gulley deed alles zelf. De stenen die hij voor de muren nodig had, zocht hij in de bergen bij elkaar. Als metselspe- cie gebruikte hij een formule die hij van de indianen leerde: een mengsel van zand, water, cement en geitemelk. Het water dat hij nodig had haalde hij met twee melkbussen drie kilo- naai. Kortom, door jaar in jaar uit en valluiken te zwoegen, met grote hardnekkig heid en een minstens even grote creativiteit, bouwde Gulley zijn kasteel. Nooit gaf hij in die tijd zijn vrouw en doch ter enig teken van leven. - Waarom niet? Mary Lou: „Ik denk dat hij zo in de bouw van het kasteel op ging, dat hij niet aan an dere dingen kon denken. Mijn moeder be greep dat wel. Zij zei altijd tegen me: je vader had iets van een genie in zich. Hij was het type dat nooit had moeten trouwen". - Ja, maar aan de andere kant: dit kasteel is zoiets als een monument van vaderliefde. Hij bouwde het voor u. Hij moet dus veel van u ge houden hebben. Heel veel. Waar om liet hij dan nooit iets van zich horen? Mary Lou, een tikje defensiever klinkend: „Misschien wilde hij wel wachten tot het af was. We hebben later gehoord dat hij nog een slot gracht wilde aanleggen, met een ophaalbrug. Misschien wilde hij het pas laten zien als dat allemaal klaar was.". Testament Maar dat moment brak nooit aan, want in 1945 stierf Boyce Gulley, niet aan tbc, maar aan een zich snel ontwikkelende vorm van kan ker. Pas door de brief van de nota ris die Gulleys testament behan delde, hoorden Mary Lou en haar moeder van het kasteel, en van het feit dat Boyce nog bijna 18 jaar na zijn plotselinge vertrek had ge leefd. - Was uw moeder dan helemaal niet verbitterd? Of uzelf? Mary Lou: „Ach nee. Mijn moeder begreep het wel. Toen ze het kas teel voor het eerst zag, zei ze alleen maar tegen me: net iets voor je va der. En ik heb hem natuurlijk nooit echt goed gekend". Na de brief van de notaris reisden moeder en dochter Gulley af naar Phoenix, met de bedoeling het kasteel te verkopen. Maar ze vonden wat ze aantroffen zo aardig, dat ze besloten te blijven. Dat werd hen door de buurt niet in dank afgenomen. Mary Lou: „Het was hier toen nog echt het Wilde Westen. Twee vrouwen alleen in een huis, dat ko'n niet. Er waren bovendien mensen in Phoenix die het kasteel wilden kopen, machtige mensen zoals de burge meester". Toen de vrouwen aan gegadigmuo zeiden dat het kasteel niet te koop was, werd hen het leven bar moeilijk gemaakt. Mary Lou: „Dan werden ineens de ramen kapotge schoten, of dan vond je een paar ratelslan gen in de woonkamer. Dat soort dingen". Artikel in Life De grote verandering kwam in 1948 door een artikel in het foto-tijdschrift Life over het kasteel. Mary Lou: „Voor die tijd had den we hier al bezoekers gehad,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 18