Kunst 'Met positief denken word je 100' Boeddhisme wekt de reislust op North Sea Jazz Festival doet aan verruiming Gouden Eeuw centraal rondom de Dam Vrijdag 12 juli 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: ANNEMIEK RUYGROK Vormgeving: PIET KOOREMAN 7 ONONTDEKTE FRESCO'S in het Tibe- BALLETDANSERS ALS „DE GOSPELTREND taanse klooster in Shalu zijn door foto- Nurejev, Radius en Ebbe- TOONT nog eens aan graaf Brynn Bruyn vastgelegd en nu te laar waren kind aan huis waarom North Sea Jezz zien in het Rijksmuseum voor Volken- bij de masseur van Het Festival zich heeft kunnen kunde. Nationale Ballet Fred van blijven ontwikkelen." Beek. De mooiste en uitvoerigste im provisatie is voorbehouden aan de elementen. Na afloop van de eerste echte concertdag op het zestiende North Sea Jazz Festi val geeft God een drumsolo weg. Het onweer lijkt boven het Congrescentrum in Den Haag los te barsten en vervolgens dwars over het vlakke land te rollen als de roffel van een tim- balero. Een vloedgolf van ge luid, uiteindelijk gesmoord in een muur van regenwater. Misschien is het wel het ant woord op de grote hoeveelhe den gospel die organisator Paul Acket op de openingsdag ten tonele voert. Met het engageren van The Gospel Harmoneers, Sweet Honey in the Rock, pu blieksfavoriete Ruth Brown, de eerbiedwaardige Rev. Clay Evans and the Fellowship Choir en niemand minder dan Gloria Gaynor heeft de organisatie dit jaar voor het eerst kans gezien één van de roots van de jazz de plaats te geven die ze toekomt. De gospeltrend toont nog eens aan waarom North Sea jazz zich ondanks alle klachten over de vermeende circusaan- pak heeft kunnen blijven ont wikkelen. Niet alleen schaalver groting maar ook diversificatie is het geheim van het succes. Op de eerste dag loopt bijvoor beeld De Vrouw in de Levende Muziek als vleesgeworden blijk van emancipatie en als rode draad door de programmering. Behalve de al gememoreerde gospeldames vermeldt de uit stalkast de namen van Adrienne West, Linda Hopkins, Marva Wright, Lavem Baker, Shirley Hom, Patricia Barber en Eliane Elias de laatste twee voor beelden van pianistisch talent onder de jongste generatie jazz musici. Als je alleen maar aan deze hand van Acket je weg zou vin den in het aanbod kom je al van een warme kermis thuis, maar er is veel meer dan het resultaat van tijdgebonden programme ren. Op North Sea zie je bands, zelfs grote namen, actief aan het werk die in de kracht van hun leven zijn. En dan moet je niet denken aan de zojuist in de Rock'n'Roll Hall of Fame opge nomen Lavem Baker, want de mooiste cover die haar band brengt (Marvin Gaye's I heard it thru' the Grapevine) wordt door haar tweede zanger Philip Ha milton gezongen. Let eens op de prachtige con certen die The Dirty Dozen Brass Band in iets afgeslankte vorm geeft. Zompige, altijd blije New Orleans-shuffles vinden dan hun weg naar de massa; af geknapt op Antoine Domino? Fats' I'm walking fleurt op bij Gregoiy Davis en zijn mannen. Weet je niet zeker of Robert Cray (die later op de avond John Lee Hooker een gouden plaat voor diens Stealer-project zou overhandigen) zich goed ont wikkelt? North Sea biedt het antwoord. Cray zoekt met een tweede gitarist, modem toet- seninstrumentarium en twee blazers uit de rijen der Mem phis Horns naar meer uitdruk kingsmogelijkheden. Niet zel den kleunt hij mis in een kleine bezetting ligt zijn groot ste kracht; luister maar naar het intieme arrangement van Low Down Dirty, dat het zelfs zon der ritmesectie kan stellen. Nat Adderley dit jaar wordt hij al weer zestig is met zijn vaste kwintet buitengewoon goed op dreef. Met altist Vin cent Herring en pianist Rob Bargad (onthoud die naam) in de buurt, knalt hij er een uiterst tergende opvatting van joe Za- winul's Scotch Water uit. Om te laten horen dat ie ook 'een melodietje kan spelen', stopt hij zijn trompet en biedt ons 1 can't give You anything but Love. Ba by aan. Bij een ander zou het melig klinken, Adderley wendt rustig voor alsof hij het gisteren op zijn repertoire heeft geno- Wie Adderley heeft gehoord, vergaapt zich niet aan een van Ackets nieuwe vondsten: de Australische zanger en trompet tist Vince Jones. Die houdt zich met aangenaam klinkende sa- lon-jazz bezig en meet zich nu en dan wel een erg Chet Baker achtig imago aan, maar de no ten ondersteunen die associatie niet bepaald, lones, die wordt gepusht door het nieuwe jazzla- bel Go Jazz, heeft een stemge luid dat dicht tegen dat van Sting aanleunt (als die tenmin ste Weill zingt), maar schiet als improvisator behoorlijk tekort. En dat microfoontechniekje van hem heb je ook na twee num mertjes door. Red Rodney dan, ook een trompettist. De ooit als zwarte albino geafficheerde solist is nog steeds een wondertje van duif, een evenwichtsacrobaat op de strak gespannen kabel van een langaangehouden noot. Maar een bandleader is Rodney nog steeds niet. In Red Alert schiet saxofinist Chris Potter in vrijwel elk duetje hele stukken tekort. In de Statenhal hoopt ondertussen het meeste publiek samen voor het entertainment van Steps Ahead (je moet ervan houden), Tower of Power (je moet ervan houden) en het vrij nieuwe Herbie Hancock/Wayne Shorter Quartet. Samen met de behoorlijk in getoomde bassist Stanley Clarke en de altijd zinvol beukende Omar Hakim houden de voor malige Miles Davis-sidemen zich onledig met behoorlijk oude stukken. Zo komt een op gepoetste versie van Hancocks Cantilope Island er als nieuw uit Joe Zawinuls voormalige maatje Wayne Shorter is op so praansax eigenlijk de erflaat van Sam Rivers; ik ken geen ander die zo mooi en dromerig ooster se lijnen kan spelen. Volgens mij moet iemand als Theo Loe- vendie zich bij Shorter in Tur kije wanen. Hancock en de an deren houden de electronica beperkt en opereren eigenlijk in een vorm die een brug slaat tus sen de surrealistische post-bop van de jaren zestig en de jazz- rock van de eerste Weather Re port-platen. Toch nog besmet met Miles Davis. Een aantal Amsterdamse musea heeft besloten aandacht te be steden aan de Gouden Eeuw, de zeventiende eeuw. Titel van het project, dat tot en met 8 sep tember duurt, is „de Gouden Eeuw rondom de Dam". De bezoeker wordt de moge lijkheid geboden een combina- tiekaart te kopen waarmee drie bezienswaardigheden rondom de Dam tegen gereduceerd ta rief bezocht kunnen worden. Deelnemers aan het program ma zijn het Amsterdams Histo risch Museum (AHM), de Nieu we Kerk en het Koninklijk Paleis op de Dam. Aan de hand van een diapre sentatie kan de bezoeker in het Amsterdams Historisch Muse um kennis maken met de ont wikkelingen in de zeventiende en achttiende eeuw. Ook be steedt het museum aan de hand van schilderijen uit de eigen collectie aandacht aan de Nieu we Kerk en het voormalige Stadhuis, het huidige Koninklij ke Paleis. In de Nieuwe Kerk kan tot en met 1 september ook een ten toonstelling worden bezocht waar onder meer Venetiaans glas uit de zestiende en zeven tiende eeuw wordt getoond. Glasspecialist F. Laméris heeft speciaal voor deze expositie 170 glazen, uitsluitend topstukken, uit enkele belangrijke Neder landse verzamelingen bijeenge zocht. Volgens sommigen be treft het hier het mooiste glas dat ooit is gemaakt. De tentoonstelling, die in het kader van de manifestaie Am sterdam-Venetië plaats heeft, biedt ook werk van twee heden daagse Venetiaanse kunste naars Paolo Valle en Riccardo Licata. EXPOSITIES Masseur Fred van Beek nam afscheid van Het Nationale Ballet LEIDEN ANTIQUARIAAT VAN PADDENBURG Diefsteeg 14, litho's van Jeroen Hermkens, tot 28/7; di t/m vr 13-18 uur, do 19-21 uur, za 12-17 uur. GALERIE LIGA NIEUW BEELDEN Pres. Steijnstraat 14, werk van Russi sche kunstenaars, vr t/m zo van 11.00 tot 18.00 uur. BLEIJENBERG LIJSTEN Breestraat 113, olieverven en mate- rieschildenjen van Wil Uitgeest, 1 èn van 7/8tot2f ir, do 9-21 uur, c van de maandl2-17i GALERIE TIME IS ART Nieuwstraaf 10, Corinne Filippi, foto grafie, tot 31/7; wo t/m zo 14-18 uur. DE WAAG Aalmarkt 21, Waagstuk, presentatie Leidse galeries, tot 14/7; wo t/m vr 12-17 uur, za/zo 11-17 uur. STEDELIJK MUSEUMUE LAKENHAL Oude Singel 28-32, Het Klimaat, 7 buitenlandse kunstenaars t/m 18/8; di t/m za 10-17 uur, zo 13-17 uur. GALERIE AMBER Hooglandse Kerkgracht 8, 'Raffine ment in Oertekens': keramiek van Lubomir Silar en kaligrafische tekens uit Japan en China; tot 30/7; wo t/m zo 11-17 uur. ART ACRYLAAT Nieuwstraat 53 a. Plexiglas objecten van Nel Haringa en Fred Olijve, tot ALPHEN STAA GALERIE Prinses Irenelaan 88, Joop Plasmeij- er en Gorki Ballar exposeren olieverf schilderijen (naïeve kunst); tot 16/8; 112.00 tot 17.00 u 119.00 tot 21.00 u GEBOUW RIJNSTAETE Prins Bernardlaan 10,8 kunstenares sen exposeren schilderijen-, tot 26/7. HOFMAN VAN DER ZEE Hooftstraat 235, Bloemen - tuinen - landschappen, verschillende kunste naars, tot 7 augustus. HAZERSWOUDE-DORP HUIZE 'DRIEHOF' Dorpsstraat 27, Beelden van Rinie Otte, tot 15/7; dag. van 10.00 tot 17.00 uur. KATWIJK DE WITTE DUIF Koninginneweg 12a, 'Kunstenaars die in Katwijk hebben gewerkt', tot 14/7; alleen op zal 1-13 uur en 14- 17 uur. N00RDWIJK GALERIE DRIELUIK Voorstraat 57, tuinaquarellen van Joke Koning, tot 15/8, dag. van 10.00 tot 17.30 uur. N00RDWIJKERH0UT BIBLIOTHEEK Groepsexpositie Martin Kanters (olie verf), Dolly Versloot-van Eyken (aquarel len) en Ria Berendsen-van der Hoorn (keraamiek), tot 27/8, ma, wo en vr van 14 tot 17 en van 19 tot 21 uur, doenza van 10 tot 12.30 uur. WASSENAAR RAADHUIS 'DE PAAUW' Raadhuislaan 22, werken van diverse kunstenaars, 16 juli tot 19 augustus, di t/m vr 10-16 uur, za en zo 13-17 KAAGDORP GALERIE EN POTTERIE DE KEVER Irenelaan 17, Etsen van Laetitiade Haas en keramiek van Erik du Cha- tenier, Henk Maurer, Jonathan Ellen der en Marlies Diesen, tot 16 septem ber. De Stripschapprijs 1991 is toe gekend aan René Windig en Ed die de Jong voor hun hele geza menlijke oeuvre. Windig en De Jong, makers van onder meer de strip 'Heinz' die ook in deze krant verschijnt, hebben vol gens de jury vanaf hun eerste publikaties in 1973 in het tijd schrift Gezellig en Leuk de aan dacht getrokken van stripmin- nend Nederland. Prijs voor makers van 'Heinz' De prijs bestaat uit een bron zen plastiek en een oorkonde en wordt sinds 1974 jaarlijks toege kend aan een stripmaker „wiens werk van groot belang moet worden geacht voor het Neder landse taalgebied". De uitgeve rij Big Balloon krijgt de Jaarprijs Bijzondere Verdiensten 1991 van het Stripschap. Het duo Windig/De Jong won in 1984 de Stripschappenning voor het Stripalbum van het Jaar, getiteld Fnirwak. Hij loopt het hele jaar met z'n blote voeten ijl sandalen, of het nou twintig graden onder of bo ven nul is. „Als je maar blijft lo pen, dan krijg je een heerlijk tintelend gevoel". Fred van Beek weet hoe het menselijk li chaam in elkaar steekt. Hij is twintig jaar masseur geweest van het Nationale Ballet. Maar ook kon hij diverse beroemdhe den uit binnen- en buitenland tot zijn klanten rekenen. Balletdansers als Nurejev, Ra dius en Ebbelaar waren kind aan huis bij de masseur die zichzelf mocht rekenen tot de beste in zijn vakgebied van Ne derland. Maar ook de Ameri kaanse ster Bob Hope, die niks met ballet te maken heeft, wist Van Beeks kwaliteiten op waar-1 de te schatten. Vorig jaar augustus viel de 'high society' masseur ietwat ongelukkig van een bureaustoel en liep daarbij een zweepslag in zijn nek op. Het gevolg was dat hij al op 61-jarige leeftijd met pensioen is gegaan. Binnenkort begint hij met het schrijven van „een regelrechte Jbestseller", zo weet hij nu al met grote stelligheid te vertel len. In het boek 'Bloot bij Fred op tafel' zal Van Beek een boek je open doen over wat hij alle maal op en rond zijn massage tafel heeft meegemaakt. „Maar het wordt geen roddel of achter klap. Daar heb ik een hekel „Zo had ik eens een relatie met een ex-balletdanseres. Nota bene een van m'n beste vrien den, de acteur Ko van Dijk, pik te haar een avondje in. Ik was daar niet blij mee en ging naar hem toe. Ik gaf hem twee klap pen in het gezicht en zei: 'Ko, dit gebeurt jou ook nog wel eens'. En ja hoor, twee weken Fred van Beek: 'Nurejev weigerde het podium op te gaan zonder eerst een massage van mij te hebben gehad.' foto cpd later liep z'n vrouw weg. Die scheiding werd natuurlijk breed uitgemeten in Privé, want Van Dijk was een beroemdheid in die tijd. Henk van der Meyden belde me daarover op: hij had gehoord dat ik Van Dijk gesla gen had en dat ik de scheiding had voorspeld. Ik wilde niet met dat verhaal in verband worden gebracht dus, en dat waardeer ik zeer. Van der Meyden deed dat ook nieO' Van Beek concludeert hieruit dat alle negatieve verhalen over de roddelbladen een deel aan die i zelf liggen. Positief denken, dat lijkt zijn credo te zijn. Voordat hij zijn boek uitbrengt laat Van Beek de tekst dan ook lezen aan zijn ex-klanten. Geur Op het eerste gezicht komt de ex-masseur over als een aan hanger van Baghwan. Toch is dat niet zo. zegt hij zelf. Het beeldje om zijn nek is gemaakt van het dijbeen van een Tibet aanse priester, een zogenoemde lama. „Ik vind het ge\ mooi ding. meei niet. En bij het betreden van zijn smaakvol verbouwde boerderij in het Drentse Hijken, is de geur van wierook onmiskenbaar aanwe zig. „Geur is heel belangrijk voor ontspanning", vindt Van Beek. „Ik breng binnenkort een geur op de markt genaamd 'De geur van energie en ontspanning'. Ik heb de geur zelf ontworpen, en ik weet zeker dat het een groot succes wordt, zoals alles bij mij komt aanwaaien." De werknemers van het dier- geneesmiddelenbedrijf Beaphar in Raalte kennen hem ook. Eén ochtend in de week doen zij tussen half acht en half negen yoga-oefeningen met Van Beek in levende lijve. De eigenaar van het bedrijf kwam Van Beek tij dens een trainingsstage tegen en was zo enthousiast over zijn ontspanningsmethoden, dat hij die zijn personeel niet wilde onthouden. „Positief denken, daar gaat het om. Die mensen kunnen er weer een hele week tegenaan". Mensen met een minder vrijge vige baas kunnen zich vervoe gen bij 'gallery yoga-centrum Fred van Beek' in Amsterdam, waar hij twee ochtenden in de week les geeft. Echt missen doet Van Beek het Nationale Ballet dan ook niet. „Ik ben er nu al wat over heen. Dat ongeluk was natuur lijk een vervelend einde, maar ik ben er weer bovenop. Het was een hartstikke leuke tijd. Zoals bijvoorbeeld een wereldbe roemde balletdanser als Nure jev die een uur voor de voorstel ling weigert het podium on te gaan zonder eerst massage van mij fr »uen gehad. Het w ,i, dus ik weigerde ook. .naar een zee schouwburgdirecteur heeft toch overgehaald Expositie over religieuze beleving in Rijksmuseum voor Volkenkunde LEIDEN SASKIA STOELINCA Scherp stellen op een kaarsje. Dat was de enige manier voor fotografe Brynn Bruyn om de nog onontdekte fresco's in het Tibetaanse klooster in Shalu op de gevoelige plaatte krijgen. Deze bijzondere foto's maken deel uit van de gisteren geopen de tentoonstelling 'Op weg. Re ligieuze beleving in Tibet, Korea en Japan' in het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden. Ook voor de eigen collectie van het museum, die bestaat uit re ligieuze voorwerpen, Boeddha's en Japanse prenten, krijgt een prominente plaats op deze ex positie. Hoewel Brynn Bruyn, een 48- jarige Amerikaanse die woon achtig is in Wassenaar, deze fo to's al in 1987 maakte, worden ze nu pas tentoongesteld. Dat heeft een reden. Volgens Roelof Munneke, waarnemend hoofd Afdeling Communicatie, was er een gedegen voorbereiding no dig om de muurschilderingen, die nog nimmer door Westerse ogen waren bekeken, te kunnen analyseren. Met behulp van al lerlei deskundigen uit binnen- en buitenland is dat gelukt. De foto-collectie kan nu met tekst en uitleg ook als reizende ten toonstelling aan andere steden op de wereld worden aangebo den. Er wordt zelfs overwogen een stichting op te richten die zich zal inzetten voor het be houd van het klooster en zijn cultuurhistorische schatten. Op dit moment wonen en leven er weer zo'n vijftien monniken in het oude klooster. In de bloei tijd, de 14de eeuw, waren dat er 3800. Vier jaar geleden stond de Leidse expeditie van het Muse um voor Volkenkunde voor het bijna dichtgetimmerde klooster van Shalu in het zuiden van Ti bet. Het was een van de weinige kloosters die de belegering van de Chinese revolutionaire gar disten hadden overleefd. De muurschilderingen werden on der dikke lagen stof aangetrof fen in vertrekken die aardedon ker waren. Voor fotografe Bruyn was het een bijna onmogelijke opgave om de afbeeldingen goed te fotograferen. Toch is haar dat gelukt met behulp van dat kaarsje en een plankier met vier flitslampen. Dankzij haar doorzettingsvermogen is zij als eerste fotograaf in de wereld erin geslaagd opnamen te ma ken van muurschilderingen die van cruciale betekenis zijn voor de cultuurgeschiedenis van Ti bet. Panorama De schilderingen zijn gemaakt in de 11de en 14de eeuw en geënt op de Noordindiase, Nepalese en Chinese schilder stijlen. Zij vormen het bewijs van de internationale betekenis van dit boeddhistische klooster en de centrale positie die Tibet destijds in de wereld innam. deringen zijn voor de tentoon stelling tot ware grootte opge blazen en in dezelfde ordening als in Shalu aan de muren be vestigd. Te zien zijn doorlopen de panorama's van 5 tot 7 me ter lengte en 2,5 meter hoogte. Technisch gezien zijn het uit stekende registraties, die het le ven in een Tibetaans klooster op treffende wijze typeren. De sfeerbeelden van het leven in en rond een klooster komen uit Korea. De Belgische fotograaf Mark de Fraeye heeft gepro beerd de relatie tussen de na tuur en de religie in Korea over te brengen. De Koreanen hebben altijd dicht bij de natuur gestaan en daarbij geprobeerd in harmonie te leven met de ondoorgronde lijke natuurkrachten. Kloosters werden meestal gebouwd in af gelegen gebieden. De monni ken leven volgens de cyclus van de natuur, het ritme van de dag, van de maand, van de seizoe nen. In het zuiden van Korea, nabij de havenstad Pusan, vormt bamboe een natuurlijke begroeiing. De muur waartegen het bamboe is gefotografeerd maakt deel uit van de Pomosa tempel. Fuji Onderdeel in het Chinese boed dhisme is het beklimmen van 'de bergen tot aan de top. Daar kan de gelovige in direct con tact komen met goden en de goddelijke werkelijkheid. Deze opvatting staat haaks op de oor spronkelijke Japanse zienswijze waarin de top van de berg juist de verblijfplaats van de goden is en verboden voor stervelingen. De berg Fuji wordt in Japan geï dentificeerd met een boeddhis tische godheid die 'het goddelij ke licht van geestelijke wijsheid' belichaamt. Het museum van Volkenkunde heeft een belang rijke collectie toonaangevende prenten in zijn bezit - voor een groot deel verzameld door Phi- lipp Franz Von Siebold, de grondlegger van dit museum - waarop de Fuji is afgebeeld. Aan de hand van die prenten wordt geprobeerd de rol van die berg op het Japanse (religieuze) le ven te laten zien. De schitteren de prent 'Pelgrims beklimmen de Fuji' geeft bijvoorbeeld de veranderde religieuze opvatting aan. Aan het begin van de 17de eeuw ontstond een beweging die de beklimming van de Fuji tot een wezenlijk onderdeel van haar religieuze praktijk maakt: de Fujiko. Ook een deel van de collectie voorwerpen van Von Siebold (1796-1866), de kunstminnaar die tijdens zijn verblijf als arts in Japan heel veel heeft verzameld, is in deze tentoonstelling geïn tegreerd, evenals de heringe richte Boeddha-zaal van het museum. De bekendste boed dhistische beelden van het mu seum zijn ongetwijfeld de vijf mensgrote Boeddha's uit Japan. De beelden zijn in 1883 door twee handelaars naar Neder land gebracht. Door de manier waarop de tentoonstelling is in gericht en aangekleed is er ge zorgd voor een gewijde, aange name sfeer die past bij de bele ving van het Boeddhisme. Ook is Volkenkunde erin geslaagd om de eigen collectie op een waardige manier te combineren met spectaculaire foto's. Het boeddhisme wekt de reislust op. Een mooie beleving toch? Tentoonstelling 'Op Weg. Re ligieuze beleving in Tibet, Ko rea en Japan'. Te zien tot en met 5 januari. Museum van Volkenkunde, Steenstraat 1 Leiden. Dinsdag t/m zaterdag van 10-17 uur. Zondag van 12- 17 uur. Boeddha in brons. Afkomstig uit Gyantse, Zuid Tibet. FOTO collectie Rijksmuseum voor Volkenkunde

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 7