Kunst Geslaagd Oude Singel Vest-ival trekt minder publiek Van Wassenaer Ensemble geknipt voor de zomeravond Foto's Spaanse burgeroorlog gered voor nageslacht Maandag 24 juni 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOEÜNGA Eindredactie: NIEK FAAS Vormgeving: RUTGER J HOOGERDUK 9 ZO'N 300 FANS van Jessye Norman hebben een schadeloosstelling opgeëist na het niet doorgaan van het optreden van de Amerikaanse sopraan tijdens het galaconcert van het Koninklijk Concert gebouworkest. ERIC VAN T GROENEWOUT is zo trots als een pauw op de talloze 'schat ten' die zich in zijn foto-archief bevin den en wil dat zoveel mogelijk mensen daar van genieten. DEBUTERENDE DOLLY OVERHEAD opende het Oude Singel Vest-ival met een fraaie versie van net overbekende 'Cry me a river' NIEUWSLIJN Oprichter Kilima overleden BERKENWOUDE - De geestelijk vader van de Kilima Hawai- ians, A.J. Buysman, is gisteren op 84-jarige leeftijd in zijn wo ning in Berkenwoude overleden. Buysman was in 1934 oprich ter van de Kilima Hawaiians. waarvan ook zijn vrouw Mary deel uitmaakte. Hijzelf speelde gitaar, componeerde, schreef teksten en zong. In de jaren vijftig had het ensemble veel suc ces met het liedje 'Er hangt een paardehoofdstel aan de muur'. Via tientallen platen werd een miljoenenpubliek bereikt in on der meer Nederland, België, Duitsland en ook Hawaii. De Kilima's speelden niet alleen Hawaii-muziek maar ook Krontjong (ïndonesisch-westers) en liedjes uit Zuid-Afrika, Spanje en Mexico. Bekend werden: Sarie Mareis, Hawaii Tat too, Tropical Breeze en Terang Boelan. In 1970 bezochten Bill Buysman en zijn vrouw voor het eerst Hawaii. Murphy koopt kleding J. Hendrix NEW YORK - De Amerikaanse komiek Eddie Murphy heeft op een veiling van artikelen van overleden pop-artiesten 52.000 gulden neergeteld voor een jasje, een haarband en een sjaal van de gitarist Jimi Hendrix. Het authentieke manuscript van Hendrix's song 'Room full of mirrors' bracht ruim 70.000 gul den en werd gekocht door een Italiaanse impresario. Een gitaar van John Lennon, voorzien van zijn handtekening, bracht ruim 61.000 gulden op, terwijl een met de hand ge schreven briefje van Elvis Presley werd verkocht voor 26.500 gulden. Roulatiesysteem ruimtelijke kunst DIEPENHEIM - De Kunstvereniging Diepenheim heeft zater dag het project Kunstwissel gepresenteerd. Het gaat volgens de initiatiefnemers om een nieuw systeem voor de roulatie van ruimtelijke, ofwel driemensionale kunst, waaraan bedrijven, gemeenten, organisaties en instellingen kunnen meedoen. Overijssels gedeputeerde J. Dijkstra noemde de introductie van Kunstwissel „het ei van Colombus". Hij wees er op dat het rou latiesysteem de mogelijkheden van de kunstenaar om zich zelfstandig een inkomen te verwerven vergroot en dat het be drijven, overheden en instellingen gemakkelijker maakt tot de expositie van kunst over te gaan. Freek de Jonge naar Antillen WILLEMSTAD - Freek de Jonge is de hele maand juli voor een serie optredens op de Nederlandse Antillen. Hij heeft voor deze gelegenheid een nieuw programma samengesteld met de hoogtepunten uit zijn tien jaar omvattende solocarrière. De Jonge begint zijn toemee 1 juli op Sint Maarten, vanwaar hij doorvliegt naar Curasao. Daar treedt hij voor het voetlicht van het auditorium in het International Trade Centre. Van 15 tot 22 juli is De Jonge in de Venezolaanse hoofstad Caracas, waar hij de Hollandse kolonie naar zijn 'Goud van oudshow' wil trek ken. Van 23 tot 30 juli is Aruba aan de beurt. Op 31 juli gaan De Jonge en zijn gezelschap richting Bonaire. De Jonge heeft nooit eerder een compilatie van zijn 'hits' gemaakt. Pianiste Pires is waardige vervangster Jessye Norman MUZIEK RECENSIE FRANCOISE LEDEBOER Concert: Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Riccardo Chailly. Soliste: Maria Joao Pires. piano Gezien 22 juni Concertgebouw. Amsterdam De bezoekers van het galacon cert van het Koninklijk Concert gebouworkest kregen zaterdag avond bij de ingang behalve het chique glanzende oorspronke lijke programma een inderhaast gemaakt velletje met een nood zakelijk geworden alternatief uitgereikt. De befaamde so praan Jessye Norman bleek vrij dagavond laat definitief geveld door een keelontsteking en in plaats daarvan zou het publiek de Portugese pianiste Maria Joao Pires horen. Als troost kon het publiek in elk geval wel een blik werpen op het koninklijk paar. Teleurgestelde fans mochten hun geld (175 gulden per plaats) terugvragen, maar kregen wel de verzekering dat ook het op treden van Pires aan de hoogste muzikale maatstaven zou be antwoorden: zij had samen met het orkest op 2 juni in Wenen met hetzelfde pianoconcert van Mozart nog „triomfen gevierd". Dat bleek geen grootspraak: de innemende Pires vertolkte het veelgespeelde concert in A grote terts KV 488 zo fraai dat zij er ondanks deze hernieuwde ken nismaking met 'oude kost' te recht een ovationeel applaus en een aantal boeketten mee oogstte. Als korte toegift be loonde zij het publiek vervol gens op het weemoedige 'Ab- schied' van Robert Schumann. Dirigent Riccardo Chailly had de stemming er voor de pauze goed ingebracht door een op zwepende vertolking van Ver di's ouverture 'I vespri siciliani'. Na de pauze klonken eerst twee werken van Ravel: 'Une barque sur l'ocean' en 'Alborada del gracioso'. Ook in deze minder bekende composities viel ge noeg te genieten van de geraffi neerde Idankeffecten waar Ravel zijn reputatie aan ontleent. Tot slot wist Chailly de vitaliteit en humor in 'L' apprenti sorcier' (gebaseerd op het sprookje De Tovenaarsleerling) van Paul Du- kas tot groot enthousiasme van het publiek volledig uit te bui ten. De opbrengst van het concert komt ten goede aan de kas van het orkest, al betekent deze door de kosten (alleen Chailly stelde zijn honorarium ter be schikking) slechts een druppel op een gloeiende plaat. Op de Dam hadden Philips en de AVRO een enorme video wand van 50 vierkante meter neergezet, waarop mensen die toch geen zin hadden zoveel geld voor een kaartje neer te tel len, gratis het concert konden volgen. Van die mogelijkheid hebben tegen de duizend men sen gebruik gemaakt: sommi gen op klapstoeltjes, anderen namen met de Damkeitjes ge noegen. De mededeling dat Norman ziek was, werd hier en daar met teleurstelling ontvan gen, maar het merendeel bleef toch kijken en genoot al net zo van Pires als het publiek in de zaal. Zo'n 300 mensen hebben meegedeeld voor een schade loosstelling in aanmerking te willen komen. Honderd gaven dat al voor de aanvang van het concert te kennen en na afloop kwamen er nog eens 200 bij. Blues 'n Trouble live band in optima forma RECENSIE HANS KEUZERS Concert. Blues 'n Trouble. Tim Elliot - zang, mondharmonica, John Bruce - solo. gitaar. Alan Scott - bas, Sean Scott - drums Gezien: 22 juni. IV C Leiden De Schotse blues formatie Blues 'n Trouble hanteert voor Neder land een behoorlijk strak speel schema. Tien optredens ston den gepland voor tien dagen. Aan het eind van de tour be zocht de band zaterdag het LV.C. De simpele drie accoor denblues werkt gelukkig ook nog in de jaren negentig. Het ruim twee uur durende optre den, hoezo strak speelschema, was een schoolvoorbeeld voor hoe een zaal plat gespeeld dient te worden. Blikvanger is onte genzeggelijk zanger Tim Elliot. Ruige zangstem, aanvullende mondharmonica-klanken en een simpele, directe presenta tie. Klassieke bluessongs wisse len eigen repertoire naadloos af. Een behoorlijk aantal up-tempo blues nummmers, afgewisseld door een beetje boogie woogie en een enkele slow-blues. 'Im mediate lane' en het ruige 'I ain't alone anymore' zijn prach tige uitschieters. Voor techni sche hoogstandjes moet je ab soluut niet naar Blues 'n Trou ble komen kijken. Bassist Alan Scott beperkt zich wel tot zeer eenvoudige basloopjes, daar staat echter het vakkundige gi taar, en het gedoseerde key board spel van o.a. John Bruce tegenover. Bij de laatste toegift wordt er werkelijk olie op het vuur gegooid. 'Mannish Boy' van Muddy Waters en een alou de rocker van Chuck Beny zijn de afsluiters van de avond. Het LV.C is dan inmiddels omge toverd tot een zwetende dan sende massa. VERZETSMUSEUM In het Amsterdamse Verzetsmuseum wordt van 4 juli t/m 15 septem ber de tentoonstelling 'Confron taties, grote conflicten van deze eeuw' gehouden. Te zien zijn ruim 120 foto's gemaakt door vijftien Nederlandse fotografen, zoals Emmy Andriesse, Ed van der Risken. Cas Oorthuys, Kryn Taconis. Koen Wessing en Rien Zilvold. Zij documenteren de grote internationale conflicten van de laatste zestig jaar. RECENSIE. MONICA SCHIKS Concert: Het Van Wassenaer Ensemble o.l.v. Benja min Boers. Soliste: Carla Bos, harp. Uitgevoerd wer den werken van Duparc, Sain-Saëns, Debussy, An- driessen en Fauré. Gehoord: 22 juni, Messiaskerk, Wassenaar. Het Van Wassenaer Ensemble heeft zijn publiek verrast met een niet alledaags zomerconcert met muzikale werken die, gecomponeerd aan het begin van deze eeuw, de hedendaagse luisteraar tóch nog modern in de oren kunnen klinken. Muziek waarvoor de luisteraar zijn oor op scherp moet zetten. Muziek waarvoor een amateurensemble heel wat techniek in huis moet hebben. Bovendien moeten de musici zich een levendige muzikale voorstelling kunnen maken van het uit eindelijke geheel. Lukt dat niet dan is het voor de toehoorder alsof hij, verloren in een mist van klanken, op zoek is naar de vertrouwde contouren van een melodie. De combinatie van een met volle over gave spelend orkest en een orkestleider die met aanstekelijke gebaren zijn be doelingen duidelijk maakte zorgde er voor dat het concert over het geheel ge nomen een succes genoemd kan wor den. Over de suite 'Pelleas et Mélisande' van Gabriel Fauré kan ik kort zijn: een van de hoogtepunten van de avond. Meeslepend gespeeld van het lyrisch en zeer zuiver gespeelde voorspel tot de ge dragen dodenmars aan het slot. Heel lichtvoetig en dansend werd de overbe kende 'Sicilienne' uitgevoerd waarin fluit én harp centraal staan. De overige werken op het programma waren gegroepeerd rond een tegenstel ling die zich aan het einde van de negen tiende eeuw in Frankrijk openbaarde: Camille Saint-Saëns die als pianist, com ponist en dirigent tot ver buiten Europa bekend en gevierd was, vertegenwoor digde de behoudende richting in de mu ziek. Als in 1894 de eerste impressionis tische compositie wordt uitgevoerd: 'Prelude a l'aprèsmidi d'un faun' van Debussy, veroordeelt de dan bijna zes tigjarige Saint-Saëns dit werk om zijn to tale gebrek aan inhoud. Deze tegenstelling tussen de oude en nieuwe richting, tussen klassiek vakman schap toegepast op de traditionele melo dieën, akkoorden en ritmes enerzijds, en anderzijds het doorbréken van deze tra dities met een compositie die ongrijpba re indrukken poogt weer te geven, deze tegenstelling openbaarde zich duidelijk op het concert. Het 'Morceau de Con cert' voor harp en orkest van Saint-Saëns was een heerlijk en luchtig werk, geknipt voor de zomeravond. Op enkele strubbelingen na, en af en toe een onzuivere toets, werd dit werk helder en inzichtelijk gespeeld. De har piste Carla Bos werd door het ensemble voortreffelijk in het zonnetje gezet: met brille en vaart speelde zij zich een weg door dit aanstekelijke concert. Begelei den is een kunst die het orkest in dit werk volledig was toevertrouwd. De orchestratie door Jan Henseler van vijf van Debussy's pianopréludes was een veel moeilijker klus juist door de af en toe 'ongrijpbare' inhoud. Hier was het het muzikale voorstellingsvermogen, de fantasie van de spelers en hun dirigent die het ensemble langs de klippen van de afgrond loodste. Er waren momenten dat de muzikale samenhang dreigde op te lossen in de mist. Dit euvel werd op andere momenten ruimschoots gecom penseerd door levendige impressies en raak getroffen voorstellingen. En zó, balancerend tussen fijnzinnige kleuren en tere tinten (Duparc, Debussy en Fauré) en helder, duidelijker houvast (Saint-Saëns en ook Andriessen) baande Het Van Wassenaer Ensemble zich een weg door de gevaren en verrukkingen van de vroeg twintigste eeuwse muziek. Het weer zal er debet aan zijn geweest, maar het Oude Singel Vest-ival in Leiden was dit jaar minder een straatgebeuren dan anders. In de Schouwburg, de Droomfabriek, café de De Oude Marenpoort en bij K&O was het prettig druk, maar daarbuiten stond het publiek op een kluitje bijeen rondom de verschillende podia. De Oude Singel, de Oude Vest en de bruggen waren vrij wel leeg. LEIDEN WILFRED SIMONS Maar het zou te ver gaan om te zeggen dat het festival bij ge brek aan publiek niet is ge slaagd. De kwaliteit van de acts was hoog, de presentaties van de dansscholen kwamen goed uit de verf, het publiek genoot van het gebodene en daarom is er toch alle reden om terug te kijken op een geslaagd evene ment. Het Vest-ival werd dit jaar in de Schouwburg geopend met een optreden van Brigitte Kaan dorp en haar band De Bojo's. Kaandorp verplaatste het pu bliek in haar programma, dat een uur duurde, naar 'een ge zellige avond op de camping', met navenante optredens. Zo bracht zij, als een gezellige tante op veel te hoge naaldhakken, een serie bekende Engelse mee zingers en deed zij als de schuchtere, debuterende Dolly Overhead onder andere een fraaie versie van het overbeken de Cry me a River, „nee two, three rivers, a Pacific Ocean... and an Atlantic Ocean too!" Een aparte vermelding ver dient haar begeleidingsgroep De Bojo's, die alles kan spelen, van de eenvoudigste hoempapa tot Sex Machine van James Brown. Vooral trompettist en zanger Huub Weijers wist het publiek, dat net de zondagoch- tendbrunch in de maag had, met een overtuigende Jacques Brel-persiflage tot enthousias te kreten en samenzang te ver leiden. Bij K&O was direct na het op treden van Kaandorp De Wilde Orchidee te beluisteren. Dit groepje, bestaande uit een boomlange zanger, een zange res met een mooie, lichte stem en twee zuidelijk aandoende gi taristen, zong met verve liefdes liedjes van Annie M.G. Schmidt en Willeke Alberti. Het onder werp van de liedjes was „de ro mantische liefde in de '50 en '60, toen het allemaal begon, het leven voor ons tenminste", aldus de zanger. Bij café de Oude Marenpoort speelde de rock rollband That Crazy Beat ook muziek uit die tijd, maar ditmaal kwamen de inspiratiebronnen uit Amerika: Little Richard en Elvis. De vet- kuiven brachten een overtuigde show en speelden enthousiast, maar misschien een tikkeltje te hard. Het optreden van de Leidse Balletschool was beslist een hoogtepunt van de middag. De zaal zat zo mogelijk nog voller dan bij La Kaandorp twee uur eerder en de uitstraling van de dansers en danseressen was ook zeker zo groot. Een tapdanser haalde halsbrekende toeren uit en oogstte daarmee een open doekje van het enthousiaste pu bliek. Vier danseressen en een danser zetten even later een fraaie, maar misschien wel wat zwaarmoedige choreografie neer op muziek van Peter Ga briel. Zeven welgevormde mei den brachten een spetterend showballet op de tonen van Prince. Terwijl de Wolthuis Lions op het podium voor De Droomfa briek de eerste tonen van So Lo nely van de Police ten gehore brachten, werd de Schouwburg in gereedheid gebracht voor een rondleiding en een technische show. Horen en zien verging je Het weinige publiek stond op een kluitje bijeen rondom de verschillende podia. FOTO HENK BOUWMAN bij het aanschouwen van de ve le rookwolken, vuur, de licht show en de donderende klan ken die de technici ontketen den. Toch zou het beter zijn ge weest als iemand van de artis tieke leiding van de Schouw burg de technici wat ideetjes aan de hand had gedaan, want inhoudelijk was het resultaat statisch, clichématig, zelfs saai. Van te voren was ik erg nieuwsgierig geweest naar de Ghanese dansen onder leiding Kobina Adende op het podium voor de Droomfabriek. zodat ik het concert van Bram Vermeu len moest laten schieten. (Later hoorde ik dat dat goed was ge weest: „harde levensliederen", werd goedkeurend gemom peld). De eerste druppeltjes re gen vielen in de gracht, maar dat weerhield een gezelschapje witmannen en -vrouwen er niet van om onder de ogen van een geïnteresseerd publiek een aan tal ogenschijnlijk zeer authen tieke dansen op de keien te zet ten. Hopelijk waren het geen re- gendansen. Walgend Bij het Stedelijk museum De La kenhal was het dan beslist rusti ger. Het schaarse publiek kwam er voor de rondleiding 1+1=3, waarbij het werk van de Leidse kunstenaar Allart Lakke centraal stond. Een gids verklaarde de werken, die her en der stonden opgesteld; de toeschouwers slenterden gelaten achter haar aan en aanschouwden de ob jecten vol onbegrip. Van Marijke Boon moet je houden. Sommige mensen ver lieten de Schouwburg walgend en vol plaatsvervangende schaamte, een ander deel van het publiek zong haar navrante liedjes, die over het moeilijke, eenzame vrouwenleven gaan in een wereld van half-geëmanci peerde mannen, vol overgave mee. Toen ik tegen zessen de Schouwburg verliet en aan de overkant het begin van het op treden van de buikdanseressen zag, dacht ik: er zit maar een paar meter water tussen, maar met geen bootje in de wereld kan de afstand tussen de Schouwburg en de Droomfa briek worden bezeild! AMSTERDAM FRANCOISE LEDEBOER Directeur Eric van 't Groene- wout van de Stichting Foto-ar chief Maria Austria Particam heeft sinds de foto's van Maria Austria vorig jaar een veilig on derkomen vonden in het Am sterdamse Gemeentearchief, haar collectie uitgebreid met tienduizenden foto's en nega tieven van Carel Blazer, Henk Jonker en Hans Dukkers. Hij voert daar een hardnekkig ge vecht tegen het verval van dit waardevolle materiaal. Eén be langrijke reddingsoperatie is ge lukkig echter voltooid: het be treft de recent ontdekte foto's van Blazer uit de Spaanse Bur geroorlog. De collectie van Blazer be staat uit naar schatting maxi maal 20.000 negatieven en eveneens nog niet getelde grote hoeveelheden afdrukken. Van 't Groenewout kreeg het archief aangeleverd in een ouderwetse hoge ladenkast en een aantal dozen. In een van de dozen deed hij de ontdekking die lief hebbers van historische fotogra fie doet smullen: tot nu toe werd namelijk aangenomen dat Blazer (1911-1980) zijn Spaanse materiaal gedurende de Tweede Wereldoorlog uit veiligheids overwegingen grotendeels had vernietigd. Dat is overigens wel gebeurd met ongeveer 70 procent van de dood veroordeeld, maar toen door middel van een list zijn onschuld was bewezen, volgde in 1944 zijn vrijlating. De 120 foto's die nu opnieuw zijn afgedrukt, maakte Blazer in 1937. Hij heeft toen samen met de journalist Maarten van Gilse gedurende drie maanden ver- siug gedaan van de strijd tussen de Republikeinen en de troepen van Franco. De cineast Bunuel had hem een accreditatie als oorlogscorrespondent bezorgd. We zien foto's van de verschrik kelijke gevolgen van de bom bardementen, van politiek on derricht, het dagelijks leven op straat en van het leven aan het front. Blazer wilde vooral het zinloze lijden van de bevolking weergeven, zo is de indruk die de foto's achterlaten in de her innering. Van 't Groenewout heeft het optreden, in het kader van het Holland Festival, door de Ebony Band, aangegrepen om een ex positie te organiseren die alleen door bezoekers van dit concert kan worden bekeken. De Ebony Band brengt muziek uit de tijd van de Spaanse Burgeroorlog ten gehore. Hij zou het liefst over een permanente expositie mogelijkheid beschikken. Van 't Groenewout is zo trots als een pauw op de talloze 'schatten' die zich in zijn archief bevinden en wil dat zoveel mogelijk men sen daar van genieten. Madrid tijdens de burgeroorlog. He logsgewonden. rest van zijn produktie, zo schat Van 't Groenewout. „Deels ge beurde dat uit frustratie Omdat bijvoorbeeld bedrijven zijn ne gatieven van fotoreportages niet wilden afnemen. Hij was daar Ritz-hotel is omgetoverd zeer verbitterd over. Doodzon de, want er zitten blijkens de af drukken in boeken veel prachti ge kunstwerkjes bij". Blazer maakte tijdens de oor log deel uit van de Persoons Be i een veldhospitaal voor de oor- FOTO CAREL 8LAZER/GPD wijs Centrale en een spionage- groep. Dat hij inderdaad op zijn tellen moest passen, bleek uit zijn arrestatie in 1943 samen met zijn collega's Ad Windig en Kryn Taconis. Blazer werd ter Brigitte Kaandorp opende het Oude Singel Vest-ival met een serie be kende Engelse meezingers. FOTO HENK BOUWMAN De beroemde Amerikaanse sopraan Jessye Norman stapt snel in een gereedstaande auto. foto

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9