Kunst 8?° tssst-i Dineren met 'Raster': licht verteerbare avond i =DIGR0S=l Prijs Kindeijury voor drie auteurs Oerol-festival is apart verschijnsel 'South Pa vlotte show, traag verhaal Dame Peggy Ashcroft (83) overleden Kwaliteit, vitaliteit en speelvreugde bij ROV Jan Hoet: 'In Nederland is te veel geregeld Kunstbende Maandag 17 juni 1991 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASWA STOEUNCA Bndredacttr PAUL 0€ TOMBE Vormgeving: HENK BUIS 9 HET LEIDS MUSICAL Gezelschap Pluimage heeft met de produktie South Pacific wederom bewezen een werve lende show op de planken te kunnen brengen. De Prijs van de Nederlandse Kinderjury is voor 1991 toege kend aan de drie auteurs Thea Beekman (Het geheim van Rot terdam), Roald Dahl (Ieorg Idur) en Anke de Vries (Klad werk). De namen van de schrij vers van de drie mooiste kinder boeken zijn zaterdagavond be kendgemaakt in een speciaal aan de Kinderjury gewijd televi sie-programma van de Vara. De kinderjury bestond dit jaar uit een recordaantal van 19.142 kinderen tussen de 6 en 16 jaar. De prijs, die uit een oorkonde bestaat, wordt jaarlijks uitge reikt onder auspiciën van de Stichting Nederlandse Kinder jury, een initiatief van de Stich ting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), het Nederlands Bibliotheek en Lektuur Centrum (NBLC) en de Vara. De prijs werd voor de vier de keer toegekend. Nederlandse kinderen heb ben nissen 1 februari en 1 juni een Top-5 kunnen samenstellen met hun favoriete boeken van 1990, door middel van deelna meformulieren, die onder meer via scholen, bibliotheken en boekhandels werden verspreid. De Stichting Nederlandse Kinderjury heeft bekendge maakt een driejarige sponsor overeenkomst te hebben geslo ten met de Nederlandse Boe- kenbon bv in Den Haag. Met de sponsoring is een bedrag van 50.000 gulden gemoeid. Het beant al een apart ver schijnsel te worden: het Oerol- festival op Terschelling. Zater dag begon de tiende editie. Ruim 130 theater-, muziek-, dans-, cabaretgroepen en beel dende kunstenaars uit binnen- en buitenland doen deze week het eiland aan. De organisato ren verwachten 45.000 bezoe kers. Oeral-veteraan Dani el Rovai, haalde tijdens de openingstoe spraken van Mulder en burge meester Cootje van Beukering- Dijk alle hoogst komische on derdelen van het fools- en straattheater uit de hoge hoed: travestie, can can. het achter nalopen van nietsvermoedende voorbijgangers. Daarna ging het naar een speciaal voor de gele- genheid opgerichte circusarena waar de Spaanse theatergroep Seloma een voorstelling gaf. Gisteren was het podium voor de Zimbabwaanse popster Tho mas Mapfumo. Ook waren weer de nodige straatartiesten actief: o.m. drie manshoge pinguins die een voobijganger besnuffel den en een dame van haar broodje vis trachtten te bero- AMSTERDAM CEES VAN HOOM Michel Havenith i, piano. Gehoord: 16 juni in De Bron, Alphen a/d Rif- Vaak werkt een eerste stuk als een 'binnenkomer1, een war ming up voor de rest van het programma. Zo niet gisteren bij de Rijnlandse Orkest Vereniging onder leiding van Michel Ha venith. In het vrij korte maar hevige middagconcert waren vi taliteit en speelvreugde vanaf de eerste toon aanwezig. Ook al was er in de 'Marche 1889' uit 'Deux marches et un intermède' voor kamerorkest van Francis Poulenc (1899-1960) nog een intonatieprobleem. Beide mar sen, waarin Poulenc's voorliefde voor populaire motieven duide lijk te horen is, werden energiek en dynamisch gespeeld, in een verrassend contrast met het pastorale melodieuze midden deel. Hoewel Gabriel Fauré zelf zijn 'Dolly Suite' schreef voor twee piano's, blijven ook in de or kestratie door Henri Rabaud, zijn opvolger als direkteur van het Parijse conservatorium, de fijnzinnige aristocratische schrijfwijze, de melodische lijn naast de minutieus uitgewerkte begeleiding, de altijd discrete stemmingslyriek zonder pathos. De zes deeltjes, die afzonderlijk in de jaren 1984-97 werden ge schreven, gewijd aan Dolly, dochtertje van een vriendin van Fauré, roepen steeds een bij zondere en eigen sfeer op. De fluit in 'le jardin de Dolly' en de hobo in 'tendresse', in dialoog met de hoorn en de cel- li, speelden een prachtige partij in het geheel. Een speels en vu rig slot vormde 'Ie pas Espag- nol', vol dynamiek en in een ge dreven tempo uitgevoerd. Het enige zwakke moment voor het orkest lag in de wat gestreken en rommelige 'Kitty wals'. En na de pauze het grote werk: het 5e pianoconcert van Beethoven, een monumentaal concert dat de pianist Bert Mooiman daadwerkelijk als een monument neerzette. Opval lend in zijn spel was de extreem uiteenlopende dynamiek van zeer majestueUs forte tot ragfijn doorzichtig kantwerk in zijn pianissimo: dat mag bij Beetho ven! Alleen in het laatste deel had de R.O.V. wat moeite om Mooiman nauwgezet te volgen, maar ook in dit enorme piano- werk spreidde het orkest grote kwaliteit, muzikaliteit en speel- plezier ten toon. Een uitgelezen programma voor een uitstekend amateuror kest. en dat ligt o.m. aan de zeer deskundige dirigent Havenith met hart voor de zaak, en aan één professionele concertmees ter Suus Bijleveld die zo'n heel veld violen fantastisch meetrekt, waarmee niets ten nadele ge schreven wil zijn van de voor treffelijke eigen inbreng van el ke R.O.V. amateur. Met belang stelling wordt uitgezien naar het uitgebreide programma voor het 40-jarig jubileum in 1992. Het literaire tijdschrift 'Raster' staat deze maand in het teken van eten en drinken. Uitgeverij De Bezige Bij. die er al jarenlang voor zorgt dat dit avant-gardistische periodiek kan verschijnen, or ganiseerde gisteravond in theater De Balie in Am sterdam een diner voor medewerkers en genodig den. De befaamde kok John Halvemaan zorgde voor tongstrelende gerechten. Schrijvers als Remco Campctt. lean Paul Franssens en A. F. Th. van der Heijden hielden voor een gezelschap van zo'n zestig hapgragc le zers en auteurs een tafelrede die in het teken stond van eten en literatuur. De avond werd ingeluid door de schrijver Jean Paul Franssens. Op aandringen van collega Rem co Campert las hij een hoofdstuk voor uit zijn on langs verschenen roman 'Het gouden kind'. Daarna ging Campert in op het probleem van de tafelschikking. Hij vroeg zich af wie tijdens de 'eetdaad' naast wie moest komen te zitten. Tijdens het voorgerecht, dat bestond uit een koude slakkensalade en een doolhofje van taglia- telli. trok de auteur vergelijkingen tussen de 'daad' en de daad van het eten. HarmTaag daarbij was wie 'het' had gedaan met wie. Na Campert* spirituele tafelrede zong ludith Mok enkele licde ren die dc aanwezigen net water in de mond de den lopen. Zelfs de literaire critici, lieden die als ze hun hart ergens aan verliezen de volgende morgen naar Gevonden Voorwerpen bellen, kre gen de handen op elkaar voor deze talentvolle chanteuse, die was gekleed in een pauwblauwe robe van crêpe de chme. Tijdens hot tweede gerecht was hel nogmaals de beurt aan Remco Campert. Uit zijn bundel letle/i-n las hij een verhaal voor waann oen ge recht moest worden gemaakt dat rijkelijk was be sproeid met grappa. Ik kook een heel goeie aard appel en ook het ei heb ik onder de knie Maar dit is iels heel aparts zo begon de auteur. Het kook experiment eindigde, natuurlijk, met het nuttigen van de fles grappa. Dc schrijver Bemlef speelde piano; I Th van der Heijden las een passage voor uit zijn roman 'Advocaat van de hanen' en schrijver en regisseur Atte Jongstra vertelde hoe het eraan toe ging bij de lezuieten. Kortom: een uiterst verteerbare avond. THEATER RECENSIE - Voorstelling: 'South Pacific'. Muziek: Ri chard Rodgers. Tekst: O. Hammerstein en J. Logan. Groep: Leids Musical Gezelschap Pluimage. Regie/choreografie: Norman Longdon. Muzikale leiding: Koos Mark. Gezien: 15 juni Leidse Schouwburg. Nog te zien: vanavond. Dat het Leids Musical Gezel schap 'Pluimage' een wervelen de show op de planken kan brengen, is sinds de succesvolle My Fair Lady-voorstelling van vorig jaar bekend. In dat op zicht stelt ook de tweede pro duktie van dit nog jonge gezel schap zeker niet teleur. Waar stevig uitgepakt kan worden, gebeurt dat ook. Hetzelfde sterke duo tekent voor de voorstelling. Muzikaal leider Koos Mark inspireert zijn orkest tot de volle klankkleur die een musical moet hebben. En doordat het orkest zeker van zijn zaak is, hebben de (meer of minder geschoolde) zangers en zangeressen daaraan heel veel steun. Zendmicrofoons zorgen daarbij tevens voor nog wat ex tra balans. Bovendien houdt Koos Mark de coördinatie tus sen 'podium' en 'orkestbak' pri ma in de gaten. Een buitengewoon vlot ver loop van de vele changementen en overzichtelijke, afwisselende 'massa-scènes zijn de sterkste punten van regisseur en cho reograaf Norman Longdon. Het geheel loopt als een trein, en da's een grote prestatie omdat menig acteur uit deze cast wei nig of geen podiumervaring heeft. Er staan heel wat perso nen op het toneel, en geen en kele keer ontaardt dat in chaoti sche toestanden. Voor een groot deel bestaat een musical immers uit show, en als dat goed zit, is er veel ge wonnen. Maar helaas niet alles, en dat geldt ditmaal voor 'South Pacific'. Het saaie, wijdlopige en vage verhaal zit hier de show wel eens in de weg. De regisseur heeft weliswaar alle mogelijke voorzorgsmaatregelen getroffen om een hoog tempo te garande ren. Het rode potlood heeft hij echter in elk geval te weinig ge hanteerd. Was er in de tekst ste vig geschrapt, had 'South Paci fic' het succes van 'My Fair Lady" (dat nu eenmaal is geba seerd op een verhaal van een niet te vergelijken kwaliteit) misschien kunnen evenaren. Valt er op dit punt dus wat af te dingen, voor de rest biedt ook 'Soutrh Pacific' weer een feeste lijk spektakel. Een ensemblenummer als 'Ik was mijn haar en spoel hem snel uit miin hoofd' is bijvoor beeld erg leuk, waarbij opvalt met welk een gemak hoofdrol- vertolkster Marinke de Rooij 'Een fantastische actrice; zo direct en ongekunsteld" Han Prins en Yvonne Kasanwirdjo maakten van hun dankbare rollen goed gebruik. foto henk bouwman zich over het podium beweegt. De kleine Rishmy Laloe en Anis Die 'weg te spoelen' man trou- van Tol zijn ontwapenend, en wens wordt met overtuiging ge- vele anderen die hier niet met speeld door Peter van de Voort, name te noemen zijn, zorgén Verder maken Han Prins en ervoor dat verscheidene ensem Yvonne Kasanwirdjo van hun blenummers tot hoogtepunten dankbare rollen goed gebruik, van de avond worden. De Britse actrice Peggy Ashcroft is vrijdag op 83-jarige leeftijd aan de gevolgen van een be roerte overleden. Dame Peggy Ashcroft was een van de groot ste actrices van haar tijd. Na een lange en vruchtbare toneel carrière oogstte zij ook roem in de film. Zij zag haar filmwerk bekroond met een Oscar en an dere onderscheidingen. Peggy Ashcroft behoorde tot de groten van de Britse toneel wereld. Haar kwaliteiten wer den even hoog ingeschat als die van Lord Laurence Olivier. Sir Ralph Richardson en Sir John Gielgud, haar tegenspeler in ve le succesvolle toneelprodukties. „Ik bewonder haar... ze is zo'n fantastische actrice: zo direct en ongekunsteld", zei Gielgud on langs in een interview over zijn collega. Peggy Ashcroft oogstte veel waardering voor haar vertolking van Shakespeare-karakters; zo zette zij een voorbeeldige Beatrice, Julia en Cleopatra neer. Maar ook in moderne to neelstukken zoals Samuel Bec kett's 'Happy Days' en Edward Albee's All Over' schitterde zij. Integriteit Nadat zij in 1982 haar toneel carrière had afgesloten, legde zij zich toe op filmrollen, eerder in haar carrière had zij slechts af en toe rolletjes in films ge speeld. Zij kreeg een Oscar voor haar rol in de uit 1984 stam mende film 'A Passage to India'. Voor haar rol in de televisieserie The Jewel in the Crown' kreeg zij een Emmy-nominatie. Een „rottige griep", zoals zij het zelf noemde, weerhield haar er des tijds van de Oscar persoonlijk in ontvangst te nemen. Later zei zij dat zij deze onderscheiding had willen opdragen aan India. Peggy Ashcroft kende moge lijk haar grootste triomf in 1963 in de produktie 'The War of the Roses' van de Royal Shake speare Company, die zij In 1962 mede had opeericht. In deze produktie stond zij per voorstel ling ongeveer tien uur lang op het toneel, in de rol van Marga- retha van Anjou. Sir Peter Hall, de co-regisseur van The War of the Roses', schreef in 1983 dat Dame Peggy's kracht als actrice lag in haar eigen gevoelens Fk vind Peggy een heel fantastisch mens. en wat ie eigenlijk op het toneel te zien Krijgt is haar eigen integriteit, haar eigen gevoel van mededogen, haar eigen be scheidenheid." Op het gala in het Old Vic Theatre ter gelegenheid van haar 80ste verjaardag, in 1987. liet regisseur Trevor Nunn zich, geheel tegen zijn aard. rvrn he lemaal gaan. „Ik ben helemaal gek op Peggy Ik houd van Peg- Dame Peggy Ashcroft „Haar kracht ais acrice lag in haar eigen gevoe lens." FOTO Ai gy. Peggy kan bii mil geen kwaad doen, heeft dat ook nooit gedaan en zal dat ook nooit doen." Shakespeare Peggy Ashcroft werd op 22 de comber 1907 geboren in bet /.uidlondonse Croydon, tiaar vader William Wortley Ash<Toft was makelaar, haar moeder Violet Maud Bern bo mi deed aan amateur-toneel. Op 13-jari* ge leeftijd besloot Peggy dat ar aan bet toneel wilde, omdat ..Shakespeare op school het leukste was". Op dc londense Central School of Speech and Drama behaalde zij samen met studiegenoot Laurence Olivier een gouden onderscheiding voor de beste acteerprestatie Ze begon haar professionele carrière in 1926 hij het Keper tory Theatre In Birmingham Haar eerste rol was die van Margaret in Dear Brutus' van IM Barrie lohn Gielgud liet zijn keuze op haar vallen voor de ml van )ulia toen hij In 1932 in Oxford zijn eerste rrgiepo ging deed met Shakespeare's Romeo en Julia Daarna volg den nog vele rollen in kJassir kers van Shakespeare, waarbij Gielgud niet zelden haar tegen speler was In 1956 werd zij door konin gin Elizabeth II vereerd mei de titel Dame of the Order of the British Empire. In 1962 werd in r.n waar /u was p bi.rn, een theater naar haar vet normd Peggv Ashcroft »s dne maal getrouwd en gescheiden. Ze laat een zoon en een dochter achter. I Mi*. OVENVERS WIT TIJGERBROOD gesneden en verpakt HEEL BROOD GEEN 2<2$MAAR PEN BOSCH ROS SCHOONEN ANDUVIE HEEL P0N0 geenTÏTMAAR HbtL KI LU 'JS'»0c*"7 Nederland, de kunstwereld voorop, zit te vast verankerd in veilige normen en struc turen. Die stelling poneerde Jan Hoet giste ren in Den Bosch, waar hij de tweede Van Gogh- lezing hield. De museumdirecteur haalde fel uit naar het volgens hem over-ge- organiseerde Nederland: „Alles heeft zijn plaats, behalve de beleving." De Van Gogh-lezing wordt jaarlijks geor ganiseerd door het Brabants Genootschap, de Vereniging van Onderwijs. Kunst en We tenschap. in samenwerking met NRC-Han- dclsblad |an Hoet. directeur van het muse um voor eigentijdse kunst in Gent en orga- niiator van Documenta IX die in 1992 wordt gehouden, hield voor ruim vijfhon derd aanwezigen een gloedvol betoog over de waarde van Van Goghs schilderijen. „Van Gogh heeft ons de weg getoond. Zoals hij, geloof ik in kunst als een vaandel." Verandering is volgens Hoet een van de belangrijkste voorwaarden voor goede kunst. „Kunst kan alles zijn. behalve rear tionair. Van Gogh was zich daarvan bewust. Het wordt daarom tijd dat we ophouden hem als mens af te takelen door van hem het voorwerp te maken van geneeskundige dossiers." Nederland lijkt heel ver weg te zitten van Van Goghs geest. „In Nederland is alles, tot het experimentele toe. geregeld. Alles is ste vig vastgeankenl in vnligr UOfflMB B ld N waarden en prachtige structuren Het moment waarop de Beeldende Kun stenaars Regeling werd afgeschaft was vol gens Hoet de eerste stap op weg naar seri euze eigentijdse beeldende kunst in Neder land. ..Die regeling die ging toch zeker niet over kunst, aie ging over sociale zekerheid! I u dat heeft met kunst niets van doen Het gegeven dat er in ons land zmvef over kunst wordt gesproken pleit ook niet echt voor de kwaliteit van de kunst, aldus de bevlogen Hoet „Kunstenaars moeten niet praten, moeten ook niet op de schoot zitten van een minister of een koning: ern echte kunstenaar zit in hun nek." De musea hebben het naar zijn mening hier veei makkelijker dan in Kdgtë. ..lik museum voor moderne kunst kan beschik ken over miljoenen. Dat is ongelooflijk en veel te makkelijk. Wij in Vlaanderen moeten verhten voor elke frank Dat is hel bewijs dat je werkelijk van kunst houdt." Te veel mensen prei en deren hier kunste naar te zijn. aldus Hoet ..Ik ken de meeste academies hier en als je ziet wat daar rond loopt Vroeger gingrn die mensen naar kloosters en werkten er in de tuin. Kunstacademies zijn er niet om kunstmaat te worden. Ie leert er iet*, daarna begint het pas" WVC.-minister Hedy d Ancona heeft gisteren de prijzen uitge reikt van de Kunstbende, een cultuurwedstrijd voor jongeren van 14 tot IR jaar Aan de wvr wedstrijd (thema louw andere wereld j deden 3000 jongrrrn rrtrr In de categorie dans ging de le prijs, de («ouden Rat. naar Kevin van der Burg en GractcBe Owen uit Lelystad. Op muziek gebied werd Total touch uit Amsterdam winnaar De eerste pnjs voor taalbijdragrn won An nrmane Hogervorv uit Rotter dam In de categorie otawwptu won All Yttmaz (Axel) en in dr t atrgrmrn theater en video wonnen resp Usa Portengrn e.a uil Lrtvstad rn Albert Ian van Rees en Pkfer Huisman uil Oostcrbac*.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9