Cultuur in Leiden bovengronds Sovjet-kunst Zomerorgelconcerten K&O 'Bij muntjes kijken hoort een verhaal' Donderdag 6 juni 1991 Redactie 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASMA STOÖJNGA DwdudactN RAYMOND PBl Vomy.H^ HENK BUTS OMSTREDEN NOVELLE ZELFS IN LEIDEN. HET PENNINGENKABINET van Chnsta Wolf, vol vragen aan hen waar Loeba Kostienko sinds een paar in Leiden exposeert ieder half jaar een die de touwtjes in handen hebben weken verblijft, voelt ze zich een Sov- gedeelte van de collectie Aan de DDR-autonteiten jet-burger (zie boekenpagina) NIEUWSLIJN 7/i Nederland kan iedere kunstenaar zijn gang gaan Laatste jazz-concert in Parktheater ALPHEN AAN DEN RUN Voor de laatste keer organiseert Jazz Club Alphen een concert in het Parktheater. Volgens Arie Jong, bestuursvoorzitter van de lazz Club. was de normale pro grammering in de theaterzaal niet meer te verenigen met de jazzconcerten. Vrijdag 7 juni sluit de Ellen Helmus Band de concertenreeks in het Parktheater af. In het nieuwe seizoen worden de eerste drie concerten in Studio Oosterman te Aar- landerveen gegeven. Het eerste concert is op 8 september. El len Helmus speelt vrijdag met haar kwartet een repertoire, dat voor het leeuwedeel op naam staat op pianist Berend van den Berg. Kenmerkend voor zijn composities zijn de bebop en funkinvloeden. Aanvang in het Parktheater is 2130 uur. Etnografische films LEIDEN Op zondag 9 juni wordt in het Rijksmuseum voor Volkenkunde, aan de Steenstraat 1 in Leiden, een serie recente etnografische films uit de Sovjetunie vertoond. Deze serie vormt een selectie uit het programma van een antropologisch festival dat onlangs in Estland werd gehouden. De films zijn in of na 1988 vervaardigd en geven een beeld van de leefwijze van etnische minderheden in de Sovjetunie. Enkele filmmakers en een vertegenwoordiger van het festival zullen aanwezig zijn om een toelichting te geven. De films worden zondagmiddag (14.00 uur) en zondagavond (19.00 uur) vertoond. 'Nganasan, a Siberian people', een etnografische films uit de Sow- jetunie, te zien in het Rijksmuseum voor Volkenkunde. foto pr Koffieconcert Emoenakoor LEIDEN Op zondag 9 juni geeft het Emoenakoor, onder lei ding van dirigent Rob de Vogel, het jaarlijkse koffieconcert in de Vredeskerk aan de Van Vollenhovenkade 21 in Leiden. Dit jaar zullen onder meer werken van Bach, Handel en Mozart en mo dern Nederlands repertoire ten gehore worden gebracht. Het concert begint om 11.30 en de toegang is gratis. Exposeren De mogelijkheden om in Le ningrad te exposeren zijn ge ring. De stad neeft slechts één commerciële galerie. Om van het inkomen dat een kunste naar verdient te kunnen leven valt niet mee. ..Ik heb het in het verleden alleen kunnen redden dankzij de steun van mijn ou ders. Die hebben mi) vaak ge holpen. ik ben hun ved ver schuldigd. De laatste jaren gaat het redelijk omdat ik in een aantal westerse landen mijn werk heb kunnen verkopen. Daardoor zijn musea in Rusland geïnteresseerd geraakt en heb- l'. n BB ooi np vserk aange kocht. Dat is een doorbraak In zekere zin is het nu mogelijk van mijn* werk als kunstenaar rond te komen. Nu ik een beetje ben doorgebroken probeer ik ook andere vrouwen en jonge ren te helpen. Dat zie ik als een plicht. Er zijn veel getalenteerde vrouwelijke kunstenaars in Rus land. Maar zij worden ver schrikkelijk gediscnminecrd.' loeba Kostienko heeft Rus land nooit definitief de rug wil len toekeren. „Of je het vol houdt in de Sovjet maatschap pij hangt natuurlijk af van de in dividuele kunstenaar Hoe sterk ben je7 Ben je hard genoeg om er telkens weer tegenaan te gaan." Kostjenko kent ved kun stenaars die het niet volhielden en naar het buitenland zijn ge gaan. „Ik voelde mi| steeds sterk genoeg om te blijven", zegt ze. ..Ten belangnik verschil met vroeger is wd dat er nu vrrl jonge kunstenaars zijn die zelf bewust en sterk in hun schoe nen staan. Het is nu ook moge lijk kunst te maken die zich ver zet tegen de partij-ideologie. Dat is ncd modieus geworden Het is zelfs zo sterk dat sommi ge kunstenaars die vroeger rra listisch-socialistische kunst maakten nu het soort werk ma ken dat tegen het bewind is ge richt" BEELDENDE KUNST INTERVIEW JAN RUSDAM „Perestrojka en glasnost hebben de buitenkant van onze maat schappij veranderd, maar de in houd is nog steeds hetzelfde", zo schetst kunstenares Loeba Kostjenko, de situatie in haar land. „Het gaat nog steeds om welke partijfïguren je kent, met wie je bevriend bent, met welke mensen je je zaakjes regelt. De mate waarin je iets kunt berei ken, de vrijheid die mensen zich kunnen veroorloven hangt nog in sterke mate af van de wille keur van personen met wie je te maken krijgt." Zelfs in Leiden, waar Loeba Kostjenko sinds een paar weken verblijft, voglt ze zich een Sov jet-burger. "Ik ben niet vrij om naar Parijs of München te gaan, wat ik graag zou willen. Ik weet zelfs niet zeker of mijn visum voor Nederland wordt ver- lengd." Kunstenaarsbond Loeba spreekt gepassioneerd over Sint Petersburg (de vroege re naam van Leningrad), waar ze opgroeide. Een monumenta le stad met veel musea. De Her mitage bezit een kunstcollectie grootser en completer dan die van het Louvre in Parijs. „Mu sea in ons land zijn nooit opge houden kunst aan te kopen", vertelt Kostjenko. "Het merk waardige is dat het nooit wordt tentoongesteld. Als dat ooit ge beurt zal het een openbaring zijn. Ik ken 'krijgsolifanten' die in musea werk hebben gezocht, als schoonmaker, alleen om de kunst te kunnen zien die in de kelders is opgeslagen." Bij ons thuis heerste altijd een vrije en ontspannen sfeer. Dat is een belangrijke basis voor mij geweest. Ik herinner mij goed hoe vrij ik mij voelde als kind. Dat gevoel is snel verdwe nen. Maar de hang naar vrij heid, om mij voort te bewegen in de richting die ik wil gaan, is waarin Chagall commissaris voor tie kunst was. Hij werd ver dreven door niemand minder dan Malcvitsj die vervolgens niemand meer aan het werk liet die niet de rechthoek, de cirkel en het vierkant als de ultieme vorm kozen." "Wal mii opvalt in Nederland is dat ieoerr kunstenaar zijn gang kan gaan. Dat er geen kli maat is waarbij de ene kunste naar de andere, of dc ene groep de andere groep, wegdrukt. Dat vind ik fantastisch." 'De Russen komen'! waarschuwde Maarten Kersten half mei om aan te geven dat achter de pui van zijn Galerie Liga Nieuw Beelden, aan de Pres. Steijnstraat in Leiden, de 'erven' van Chagall en Malevitsj hun schilderijen ten toonstellen. Moderne kunst van jonge Russische kunste naars. onder wie een groep die zich tooit met de tot de verbeelding sprekende naam 'Krijgsolifanten'. wier werk door de voorgangers van Gorbatsjov ongetwijfeld verbo den zou worden. Dank zij 'perestrojka' en 'glasnost' hoe ven de Sovjet-kunstenaars geen ondergronds bestaan meer te leiden, maar het klimaat in de tweede stad van de Sovjetunie, Leningrad, is nog verre van ideaal. Na haar opleiding aan de kunstacademie werd loeba Kostjenko lid van de officiële kunstenaarsbond. „Dat was de enige weg om te kunnen expo- vnnwrkldart ze. „Maar het was geen garantie. Mijn schilde rijen zijn weieens van een ten toonstelling weggehaald vlak voor de opening. Waarom dat gebeurde weet ik niet. Dat krijg je ook nooit te horen. Er was niets controversieels of schok kends in mijn werk wat aanlei ding kon zijn voor het ingrij pen." „Mogelijk heeft het te maken met het feit dat ik toch altijd m'n eigen weg ben gegaan", veronderstelt Kostjenko. "Ik heb mij nooit geconformeerd aan de officiële realistische Russische kunst, dat altijd de revolutionai re strijd als thema had. Ik heb nooit een portret van Lenin ge tekend. Collega's van mij. die wel realistisch socialistische kunst maakten, kregen meer recht op reizen, opdrachten en goeie banen. Ik heb mij nooit afhankelijk gemaakt van wat de hoge heren mij toewierpen. Ik zat wel dicht bij het vuur, maar niet in hetzelfde karretje. En dat was duidelijk voelbaar". Tragiek „De laatste tijd zijn er ineens leidende figuren die dingen voor mij doen. Dat is voor mij ook onbegrijpelijk. Waarom op eens? Vroeger hinderden ze mij, ook omdat ik een vrouw ben. Nu wordt ik ineens geholpen en denken anderen dat ik steek penningen heb gegeven. Het wantrouwen is enorm. Dat is één van de vreselijkste kanten van onze maatschappij". Kostjenko vindt het huidige klimaat in de Sovjetunie niet veel beter dan voor de perestro jka. „Vroeger kreeg je iets of niets. Maar in de huidige situa tie weet niemand meer waar die aan toe is. Het is natuurlijk goed om dat monster, de Sovjetunie, Loeba Kostjenko zet een Leids tafereeltje op het doek: "Ik heb mij nooit geconformeerd aan de officiële rea listische Russische kunst dat altijd de revolutionaire strijd als thema had Ik heb nooit een portret van Lenin getekend". foto mico kim** uit eikaar te zien vallen. Maar het is tegelijkertijd heel angst wekkend omdat alles om je heen verandert en niet duidelijk is wat het wordt. Veel mensen die nu de macht overnemen zijn net zo erg als hun voorgan gers omdat ze met dezelfde ziekte zijn geïnfecteerd. Ze ge bruiken dezelfde machtsmidde len, passen dezelfde willekeur toe omdat ze niet in staat zijn iets anders te bedenken dan het systeem waarin ze zijn grootge bracht.' ..Het is de tragiek van ons land. dat er telkens andere clans aan de macht komen die dczclf de methoden toepassen als hun voorgangers. Zo ts het altijd go gaan. Kijk maar naar de tijd Charles de Wolff bespeel ah eer ste het orgel in het kader van de serie K&O-romerorgel concert en foto pr PODIUMBLIK School toneelgroep De Jonkies Op 6, 7 en 8 juni speelt de to neelgroep van Het \1ictland College. De lonkies. Antigone, gebaseerd op Antigone van Sophocles. Het stuk is 1500 jaar oud. maar in een bewerking van lean Anoulh nog steeds van deze tijd. Antigone gaat over dc mens van nu: de mens die keu zes moet maken. De mens die idealen heeft maar meer mis schien nog de mens die com promissen wil sluiten. De mens die zich geen spiegel voor wil laten houden. De lonkies spelen Antigone op 6. 7 en 8 juni op het Vlictland ollegr aan de ApolloUan 282 in Leiden Het laatste glas De toneelvereniging SKJAS (on derdeel van de gymnasiasten- bond Uno humus Animo) van tmom» In de serie zomerorgelconcer ten die KM) jaarlijks organiseert is dit jaar het eerste concert op vrijdag 7 juni. in dc FSetcrskerk. door Charles de Wolff Twee weken later, op 21 juni. zal Niro (I. K.i.iri hrt r-fcr.n>:- I bespelen. Aan het derde concert in de Pieterskerk, op vrijdag 5 Juli. verleent de hoboïst Han Ka paan solistische medewet king. De organist van die avond is Christiaan Ingrlse. organist van de Si lanskerk in Gouda Hei eerste concert in de Hooglandse Kerk wordt op vrij hei Stedelijk Gymnasium Lel den voert op 5 en 6 juni het to ncclstuk Hrt Laatste Glas van Francis Durbridgr op in de leidse Schouwburg. Het vrrhaal gaat ovct Ja< k Rudford. d»c /irh bezig houdt met illegale praktij ken. Op een avond wordt hij vermoord Een aantal mensen eist de moord op. Aan politie- inspecieur Jordan de taak om do werkelijke moordenaar te vinden Moord ak alibi De toneelgroep Spot brengt op 8 juni dc thriller Moord als Alibi, van lock FJkh. op de planken van het ParktheatrT in Mpben aan den Rijn. Het verhaal spertt ach af in de vijftiger jaren Ja km/je. wraak en moord zijn de belangrijkste Hrmmtrn van deze spannende thriller dat een verrassende ontknoping kent. dag 19 juli gegeven door Ben 1 rv. organist van de Marrkrrk in leiden. Het tweede concert in de Hooglandse kerk wordt gegeven door Paul Kievit, orga nist tr Mtdddhamiv Hij brengt hetzelfde programma op vrijdag 2 augustus nog erns ten gehore, in de Hooglandse Kerk Op vrijdag 16 augustus klinkt het laatste concert uit de senr in de Hooglandse Kerk KM heeft de organist van de St tau renskerk in Rotterdam hiervoor uitgrnodigd Alle beginnen om 20.15 uur Torguigskaarten worden in de kerk en bi| KM) verkocht. Aanvang 20 J0 uur Vrrhaalhallet The Wendy longdon School of Dancing geeft op 12 juni een uitvoering in de leidse Schouw burg Ter gelegenheid van hei 10-jang bestaan van deze hal letschooi is een speciaal ballet geschreven door Norman Long don. bekend als regisseur van The South Pacific, dat op IS. 16 en 17 juni tn de schouwburg wordt opgevoerd door leids Mus/cal gezelschap Pluimagr Het ballet is grbaseerd op het verhaal van Noarh en de zond vloed. The Wendy longdon School of Dancing is tien jaar geleden begonnen en trft thans zo n 1W) leerlingen afkomstig uil de hele regio TV hallrtvnnrstelhngrn vinden plaats op 12 juni «wri 14 00 uur «n 19.00 uur Penningenkabinet 175 jaar oud De expositie Kunst voorde hand beschrijft 2600 jaar vormgeving van munten, ofwel: hoe het ui terlijk van munten zich door de eeuwen heeft ontwikkeld. "Edu catief medewerker. Marion Rombouts. beseft dat de uitstal ling van het metalen betaalmid del vaak droge kost is. Voor veel niet-verzamelaars althans. "Daarom vertellen we bij de rondleiding een leuk verhaaltje, zodat mensen niet uitsluitend zijn aangewezen op de verkla rende teksten in de vitrines. Bij het muntjes kijken, hoort ook een verhaal. Dan wordt het in teressant om te zien hoe mun ten er vroeger uitzagen, en kun je met die uitleg even stilstaan bij de lange geschiedenis van het verschijnsel betalen. Iets dat tegenwoordig als doodnormaal wordt ervaren, maar waaraan toch heel wat is voorafgegaan Het in 1988 geïntroduceerde service-uurtje van het Pennin genkabinet, bestaat nog steeds. Mensen die iets meer willen we ten over hun oude munt. pen ning of bankbiljet kunnen het museum binnenlopen. Deskun- dpn bb een ultgwmiik Mbfio- thcek staan op woensdagmnid- dag tot hun beschikking Ma rion Rombout: "Soms komen hieT mensen die met een me taaldetector aardige vondsten hebben gedaan. Zo hebben we een aantal jaren geleden ren mooie verzameling van 700 penningen aangekocht van Ie mand die dat ergens had opge graven" Een gouden medaillon uit de 4e eeuw, met portret van Gal la Pladdia. gevonden in 1715 in Velp. Het medail lon was een relatiegeschenk van een Romeinse keizer aan een Germaans stamhoofd fotop* Het Leidse Penningenkabinet is niet zomaar een opslagdepot voor wat oude muntjes. Een kwart miljoen voorwerpen lig gen in kluizen opgeslagen, waaronder gouden dukaten uit het VOC-tijdperk, een grote ver zameling Romeinse munten, bankbiljetten, bewerkte edelste nen en historiepenningen. Al dit materiaal kan uiteraard niet over één tentoonstelling wor den uitgespreid. Daarom expo seert het Penningenkabinet ie der half jaar een gedeelte van de collectie. Op 14 juni onder de naam Kunst voor de hand ter gelegenheid van het 175-jarig jubileum. Internationale allure Lodewijk Napoleon stichtte ei genlijk al in 1808 's Lands Pen ningenkabinet. op basis van zijn grote verzameling Romeinse munten. Hieraan werden in 1816 Hollandse munten, pen ningen en gesneden stenen toe gevoegd door koning Willem I. Het Koninklijk Penningenkabi net was een feit. Sindsdien zijn er vele aankopen gedaan en is de openbare rnllrrtic nitgr groeid tot een instelling met in ternationale allure. In 1985 wtrrd het Penningenkabinet in het Leidse Rijksmuseum van Oudheden ondergebracht en in 1988 kon de eerste tentoonstel ling worden gehouden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 9