Rtv
show
'Het publiek gelooft dat
mijn stunts echt zijn
Yesterday favoriet op
Amerikaanse radio en tv
'Ikwil erbij horen maar
ik hoor er niet echt bij
Vrydag 24 mei 1991
Redact* 023-150191/023-150192 JOLANDA OUKE5 GERARD VAN PUTTEN MEINT SINKGRAVEN Vormgeving ANDRIES DETMAR
8
Nog steeds wordt ze herinnerd aan die vijf jaar in
haar leven Zo zou ze dolgraag de vlag uit willen
hangen bi| nationale gebeurtenissen, maar ze
vindt dat ze dat „als dochter van een NSB-er" niet
kan doen (Zondag, Nederland 3, 20 37 uur)
Jan Bardi's trukendoos in najaar ook in Nederland
Jan Bardi: „Ik breng magie die voor de man in de straat geloofwaardig overkomt.
CARLOS AUEENE
CORRESPONDENT GPD
De show van Jan
Bardi staat bol van
nooit eerder ver
toonde stunts. Toch beschouwt
Bardi zichzelf niet als illusio
nist. „Ik ben geen tovenaar die
een wit konijn uit een hoge
hoed trekt. Wie me aan het
werk ziet krijgt de indruk dat
al mijn stunts echt zijn. I r zijn
mensen die denken dat ik In de
denkwereld van anderen kan
doordringen of dat ik bepaalde
zaken kan voorspellen", zegt
Jan Bardi.
Hij heeft er geen moeite mee
om te bekennen dat hij bijzon
der kritisch de vorige reeks van
het programma 'Ongelooflijk,
maar Bardi' heeft bekeken. Pre
senteren was toen niet bepaald
zijn sterkste kant, vindt hij zelf.
„De originaliteit van het pro
gramma zat hoofdzakelijk in de
stunts, die behoorlijk zuiver wa
ren. Ik moet eerlijkheidshalve
toegeven dat ik over mijn pre
sentatie niet tevreden was. Ik
was te stuurs, iets wat me mate
loos irriteert als ik nu die vroe
gere opnamen bekijk. Het con
cept van de hele show werd
aangepast, zodat ik me losser
kan gedragen. Het hele pro
gramma kreeg daardoor een
vlotter verloop."
„Bovendien ben ik blij met
het nieuwe concept van de
show. Kr is van meet af aan ac
tie: ik vraag nu telkens iemand
uit de zaal en voer meteen een
kleine stunt op. Dat brengt me
onmiddellijk in de sfeer van het
programma dat vroeger uit te
veel afzonderlijke vakjes be
stond."
Nederland is bij uit
stek waterland en
vermoedelijk daar
om houden de geinponems en
humoristen onder ons vooral
van natte humor. Niet voor
niets oefenen 'de Bedriegertjes'
in Arnhem nog altijd een on
weerstaanbare aantrekkings
kracht uit op tal van dagjes-
Op de Nederlandse televisie be
geven nogal wat programma
makers zich in het komische
vaarwater. Tranen schijnen
sommige kijkers zich te lachen
om de pret die voornamelijk de
makers van de TROS bedenken.
Of al bedacht hebben. 'Klets 'm
erin'. 'Vlieg er eens uit'. Hoog
en Droog', Doe gek met Jack'.
'Lazer maar om', 'Hang 'm er
uit', 'Lulligheid kent geen tijd',
'(ie/walk op de balk' en pro
gramma's met titels van soort
gelijke strekking bieden kilts,
klats, klandere amusement.
Wat leuk is of niet. daarvoor be
staan geen nonnen. Wat de een
idi s( huddabuttan mmat, wi
oor/aakt bij de ander niet eens
een zweem van een glimlach.
De een zal iemand die te water
is geraakt onmiddellijk nasnrin-
gen uit menslievendheid of om
net pas behaalde diploma red
dend zwemmen waar te maken,
de ander zal in een onbedaarlij
ke lachbui uitbarsten als ie
mand zich onbedoeld een was
beurt moet laten welgevallen.
Denk niet dat watertrappen op
Het lijkt erop dat hij het pre
sentatiewerk indertijd heeft on
derschat. „Er gelden andere re
gels voor een tv-opname dan
voor een optreden in een zaal.
Het tempo dat je je tijdens een
zaaloptreden kunt veroorloven
is dodelijk voor televisie. Voor
een camera een stunt opvoeren
is totaal anders dan voor een
publiek in een zaal.
Bij de vorige serie dacht ik dat
het opnemen niets meer dan
een fluitje van een cent zou zijn.
Ik weet nu wel beter. Presente
ren is een groeiproces. Dat heb
ik inmiddels voldoende ervaren.
Sedert ik mijn job als manager
bij een Amerikaanse multina
tional heb opgegeven, voel ik
me meer ontspannen tijdens de
opname van de show."
„Toch is mijn manier van op
treden duidelijk anders dan van
andere artiesten. David Copper-
field speelt filmrolletjes en moet
het van grandioze effecten heb
ben. Paul Daniels is vlotter als
cabaretier dan als goochelaar. Ik
ben geen conferencier zoals
Paul Daniels en mis de glamour
en glitter van Copperfield. Ik
heb iets anders dat ik niet mag
afgooien, anders ben ik 'middle
of the road' en zal het publiek
me vlug vergeten. De mensen
geloven wat ik doe. Dat is de
tv uitsluitend seizoen (zomer-
Igebonden is. In het vanavond
aflopende winterseizoen pas
seerden bij Linda de Mol heel
wat van die spattende loltrap-
pers de revue. Dat er af en toe
een grap figuurlijk in het water
authenticiteit van Jan Bardi."
„Als je Copperfield aan het
werk ziet. weet je dat hij niets
anders dan illusie brengt. Bij
Daniels voelen de kijkers dat hij
een spel opvoert. Ik wek bij de
mensen altijd de indruk dat
mijn acts echt zijn. Dat specifie
ke van Bardi mag niet verloren
gaan, anders wordt aan mijn
personage, waaraan ik al sinds
1978 aan het bouwen ben,
enorm veel schade berokkend.
Dat kan en mag niet."
Speels type
De VARA zal later dit jaar 'On
gelooflijk, maar Bardi' uitzen
den. Hoe groot was de impact
van de VARA tijdens de voorbe
reiding van de nieuwe serie?
„De VARA heeft meteen ge
vraagd of er een Nederlandse
presentatrice aan het program
ma mocht meewerken De aan
wezigheid van Marceline
Schopman heeft grote invloed
op de look van het programma.
Marceline is een speels type, ze
is iemand die graag plaagt en
meer woorden gebruikt dan
Betty Mellaerts om iets aan te
kondigen. Marceline staat voor
het woordrijke Nederlandse ty
pe. Ze verplicht me als het ware
om in mijn show min of meer
viel, ach. niet iederepn kan ten
slotte de leukste thuis zijn.
Bij Linda zijn er heel wat ge
weest die wanhopig probeerden
aan te tonen dat wel te zijn. Le
venspartner. kinderen, hond.
kat en goudvis werden voor de
kleur te bekennen.
Marceline is een dappere
meid. Ze heeft nog nooit een
showprogramma gepresen
teerd. 'Ongelooflijk, maar Bardi'
is voor haar een grote uitdaging.
Voor de panelleden die de
stunts moeten controleren werd
gezocht naar Vlamingen die in
Nederland bekend zijn en Ne
derlanders die in Vlaanderen
beroemd zijn. aangevuld met
afwisselend een Nederlande en
een Vlaamse kijker. In het team
van 'Ongelooflijk, maar Bardi'
zit eveneens een regisseur van
de VARA. Hij doseert zijn op
merkingen. Inmiddels heb ik
geleerd goed naar hem te luiste
ren. Hij heeft vooral oog voor
het showgedeelte, het moet
naar Nederlandse traditie alle
maal grandioos zijn. De beeld-
regie is per definitie een zaak
van de BRT. Dat verhindert niet
dat er op een efficiënte en aan
gename manier tussen VARA en
BRT kan worden samenge
werkt."
In Nederland ben je nog niet
zo bekend?
„In het zuiden van Nederland
ben ik alleszins geen onbeken
de. Dat komt doordat heel wat
mensen de eerste serie hebben
gevolgd. Ik was ook al een keer
tje in de vroegere VARA-show
cam-corder gesleept om een
humoristische homevideo te
vervaardigen. En altijd donder-
straalde er wel een levenspart
ner, kind, hond. kat of goudvis
in het water, al vermocht dat
laatste natuurlijk niet zoveel op
zien te baren.
Bij het publiek kennelijk ook
niet. de lach klonk dikwijls
nogal ingeblikt. Zelfs bij de
hardste lacher om al dan niet
geregisseerd leedvermaak ont
staat nu eenmaal iets van ge
wenning als de zoveelste per
soon spontaan uitglijdt over de
inhoud van een gebaksdoos. Of
als weer een andere leukste
thuis het heeft bedacht z'n
kunstgebit achter een passeren
de spreeuw te laten vliegen.
De leukste thuis, in de week van
6 tot en met 12 mei goed voor
3.380.000 kijkers en waarde
ringscijfer 7.3, brengt vooral ook
veel dier in het vizier. Dieren
zonder manieren die de (wc
)pot opgaan bij voorbeeld. En
bruidegommen die op van de
zenuwen dezelfde pot op moe
ten en hun bruiden laten hyper
ventileren. omdat de volgende
stellen buiten trappelend van
ongeduld wachten op de zegen
van de ambtenaar. I)e leukste
(te bepalen door een eenhoofdi
ge jury. veelal een bekende Ne
derlander) homevideo was per
aflevering telkens goed voor
2500 gulden; vanavond ligt voor
de maker van de allerleukste
leukste thuis-video zelfs 10.000
gulden klaar. Ongetwijfeld zul
len er weer veel broeken zak
ken. dus veel Hema-slips te zien
van Bart Peeters te zien. Deze
nieuwe serie zal wellicht in sep
tember door de VARA worden
uitgezonden. Het zou best kun
nen dat Jan Bardi dan een be
kende naam wordt in Neder
land."
Kijkcijfers
Zit er een bepaalde climax in de
opbouw van de reeks van 'Onge
looflijk, maar Bardi'
„We hebben ons afgevraagd
of we met de zware stunts moe
ten beginnen of niet. Zo'n be
slissing is zeer belangrijk, vooral
in een tijd waar enorm veel be
lang aan kijkcijfers wordt ge
hecht. Uit voorzichtigheid heb
ben we de ingrediënten gevari-
zijn en baby's die heel vertede
rend aan eikaars neuzen sabbe
len.
Als je al die filmpjes ziet denk
je. wat er gaat toch een hoop
mis in de wereld". Hoe aan
doenlijk kan de nietszeggend
heid van een zeer geliefde
spraakwaterval toch zijn. En
hoe blijmoedig blijft ze. ook na
het zien van weer een geacteer
de struikelpartij. Vooral als er
een cam recorder in de buurt is,
valt het vele lieden in dit land
schijnbaar moeilijk het even
wicht te bewaren. Zoals die opa
die zo nodig op stelten moest
lopen en even later waterpas
moest erkennen dat de sleet
toch wel op hem was gekomen.
En dan oma. die niet voor opa
wilde onderdoen, op de schom
mel. Kantelen! Daar kun je als
kijker op wachten.
De leukste thuis, dat is helaas
de tragiek van deze familie De
Mol-produktie, zit eigenlijk in
het programma dat er aan voor
af gaat. Het echte lachen wordt
verzorgd door Ferdinand
Zwaan, de tv-dokter.
„U bent depressief, want u bent
47 jaar en jogt regelmatig op
platvoeten. Fout! Ga eens naar
uw huisarts en bespreek met
hem uw probleem."
Tip voor de TROS-makers, met
het oog op de nieuwe winter-
program mering: Laat de leukste
een tijdje thuis en geef Ferdi
nand Zwaan meer zendtijd.
Kunnen we echt lachen. De tv-
dokter zal de eerste zijn om te
beamen dat lachen gezond is.
GERARO VAN PUTTEN
eerd. Er is een week met een in
tieme maar opmerkelijke stunt,
waarna een week later een mo
numentaal en visueel sterk uit
gewerkte stunt volgt. Bij dat ales
mag je niet uit het oog verliezen
dat ik in een bepaalde rol zit.
Bardi is geen goochelaar. Ik
breng magie die voor de man in
de straat geloofwaardig over
komt. Het verwondert me nog
altijd een beetje dat er zoveel
thema's zijn die ik kan bespe-
RENATE VAN IPEREN
CORRESPONDENT GPD
In haar straat werden
joodse families 'wegge
haald'. Natuurlijk wilde
ze van haar vader weten waar
om. „Het zijn joden. Die horen
hier niet. Ze hebben nooit ge
werkt Dat gaan ze in Rusland
doen, déér worden ze aan het
werk gezet." Haar vader was
tijdens de Tweede Wereldoor
log lid van de NSB. Hij was
blokleider en had in die hoeda
nigheid van de Duitsers de
'verantwoordelijkheid' voor
een buurt gekregen.
Na lang zoeken en vaak z'n
neus stoten kwam programma
maker Pieter Fleury in contact
met een mevrouw, van wie de
vader NSB-er was. Zij was ne
gen toen de oorlog uitbrak.
Haar naam wil zij niet prijsge
ven: haar familie heeft haar be
dreigd toen ze te weten kwa
men dat zij mee zou werken
aan deze documentaire.
Het portret van deze vrouw
valt binnen het kader van de se-
STRIPS
len. De serie wordt afgerond
met een gigantische stunt rond
astrologie. Communicatie is
eveneens fascinerend. Zo heb ik
met dolfijnen proberen te pra-
Wanneer begin je aan ie inter
nationale carrière te werken?
„Ik heb in Singapore even ge
test hoe mijn stunts in het bui
tenland werken. Het ligt niet in
mijn bedoeling met enkele vi
deocassettes van vroegere
rie Kind van de oorlog, die de
IKON de afgelopen weken heeft
uitgezonden. Zij is in zoverre
uitzondering op deze reeks, dat
zij niet het slachtoffer is gewor
den van de Duitse bezetter,
maar van de keuze van haar va
der.
Slachtoffer is ze nog steeds,
zelfs zoveel jaren na dato.
Slachtoffer van haar jeugd, het
milieu waaruit ze voortkwam.
Toen zij vlak na de bevrijding
foto's onder ogen kreeg van
concentratiekampen leidde dat
bij haar tot gevoelens van
schuld en twijfel. De verwijten
kwamen niet alleen uit haarzelf,
maar óók van buitenaf.
Dilemma
Het grootste deel van het dertig
minuten durende portret be
staat uit een gesprek, dat regel
matig overgaat in een mono-
shows bij buitenlandse tv-sta
tions aan te kloppen. Ik droom
ervan een internationale produ-
cent te vinden die me een reeks
grootse shows laat maken. Met
die show wil ik in het interna
tionale circuit terechtkomen.
De BRT is een soort laboratori
um, waar ik alles kan proberen
waarmee ik later internationaal
wil uitpakken. Het is een ambi- j
tieus plan dat de moeite loont
om te worden gerealiseerd."
loog, bij de vrouw thuis. Een j
paar minuten zien we haar voor
en in het huis in Enschede,
waar zij gedurende een groot
gedeelte van de oorlog heeft ge
woond. Het huis was zichtbaar
hals over kop verlaten door de
joodse bewoners. Zij herinnert
zich dat de meubels van de jo
den gedurende enige tijd in een I
dichtgeplakte kamer in de serre
stonden opgeslagen. „Dat vond j
ik verschrikkelijk moeilijk en
oneerlijk. Maar ik vond het te- I
gelijkertijd ook een mooi huis.
Een heel dubbel gevoel: het huis
werd geleidelijkaan van óns."
Nog steeds wordt ze pijnlijk
herinnerd aan die vijf jaar in
haar leven. Zo zou ze dolgraag
de vlag uit willen hangen bij na
tionale gebeurtenissen, maar ze
vindt dat ze dat „als dochter
van een NSB-er" niet kan doen.
„Ik wil erbij horen, maar ik hoor
er niet bij. Dat is het dubbele.
Kortom: aan welke kant staat zij I
en bij wie hoort zij?
Haar levenslange dilemma
brengt ze ergens halverwege de I
film heel integer onder woor
den: „Ik ben er niet schuldig
aan. Maar ik had het kunnen
zijn. Dat is het, denk ik."
HEINZ
Het Beatles-
Yesterday Is het
meest gespeelde
lied op de Amerikaanse radio
en televisie sinds 1955. Dat
blijkt uit gegevens van twee or
ganisaties van Britse tekst
schrijvers.
Volgens de lijst van de BMI
(British Musical Industry) en
PRS (Performing Rights Society)
staan in de top vijf van de meest
gedraaide songs uit de afgelo
pen 36 jaar vier Beatles-compo
sities. Op de eerste plaats staat
Yesterday, op nummer drie So
mething. Michelle en Hey Jude
bereikten respectievelijk; de
vierde en de vijfde plaats. So
mething is van de hand van Ge
orge Harrison. De andere drie
liedjes zijn door het duo John
Lennon en Paul McCartney ge
schreven.
De groep uit Liverpool neemt
het leeuwedeel van de top-30
van deze jaren voor zijn reke
ning. De Beatles staan met nog
zeven andere nummers in deze
lijst. Let it be (op nummer zes),
And I love her (op 12), The long
and winding road (op 15), Elea
nor Rigby (op 19). Here comes
the sun (op 21), Fiere, there and
everywhere (op 22) en Penny
Lane (op 23).
De prestaties van de groep
krijgen nog meer glans door de
successen van twee individuele
leden van de band. George Har
rison bereikt plaats zeven met
zijn My Sweet Lord en John
Lennons Imagine is goed voor
een zeventiende positie.
Slechts één andere zanger
staat met meer dan één compo
sitie in de lijst. Elton John
scoorde driemaal. Your song
(nummer 11), Daniel (nummer
14), en Goodbye yellow brick
road (nummer 24).
Opvallend in de lijst is het
ontbreken van andere populaire
groepen en artiesten zoals The
Rolling Stones, Michael Jack
son. Prince en Madonna.
De Beatles staan met maar liefst elf composities in de top 30 van meest gedraaide liedjes.
Integer IKON-portret van dochter van een NSB-er
ZONDAG
IKON-serie ICind van de oorlog.
Zondagavond een dochter van
een NSB-er. (Nederland 3, 20.37
uur)
CLOSE UP
De tragiek van Linda de Mol: de leukste thuis moet worden gezocht in
de praktijk van de tv-dokter. f o topfrsburo DDKS tra