Kunst
Gekrakeel over monument voor democratie
Muziek en cabaret op
Muzenhof
programma
Internationaal Theaterschool Festival op herhaling
Studenten Tooneel voelt cynisme aan
ftrez
Perfecte
'Schöpfung
Hosanna
Vrijdag 24 mei 1991
Redactie. 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMJEK RUYGROK JAN RIJ SO AM SASWA STOEUNGA Eindredactie: RAYMOND POL Vormgeving; HENK BUS
7
'ALLES WAS GOED'
gisteravond tijdens het ju
bileumconcert van de
christelijke oratonumver-
eniging 'Hosanna' in Al
phen.
DE MUZENHOF
in Leiderdorp geeft vol
gend seizoen |ong talent
een kans Daarnaast staan
veel cabaret en muziek op
het programma.
'ALLES VOOR DE TUIN'
van Albee komtbii Het
Letdsch Studenten Toon-
eel goed uit de verf
NIEU WSLU N Schetsontwerp voor beeld bij nieuwe Tweede Kamer verhit gemoederen
Atmosphere in het LVC
LEIDEN Onder de naam Atmosphere is er op zaterdag 1 juni
in het LVC een presentatie van de belangrijkste Nederlandse
dancebands van dit moment. Atmosphere is een reizend party-
circus met, naast fantastische dj's, vooral de nadruk op bands
die live staan als een huis. Hoewel de moderne danscultuur het
bindmiddel is, kent het programma een grote diversiteit aan stij
len. De internationale groep Surkus biedt een aanstekelijke mix
van reggae, house, rap en funk. Quazar maakt vernieuwende
dansmuziek. Eton Crop biedt dansbare muziek die tijdens de
LVC swingavonden vaak wordt gedraaid. De Go'Bang, DJ's D-
Shake, Dimitri, KC Funkaholic en Freddy B zorgen voor een on
weerstaanbare dance-groove. Kaarten kosten 10 gulden zijn
vanaf 27 mei te koop bij Plato en de WW.
Pardans in Lisse
LISSE De dansgroep Pardans geeft op zaterdag 25 mei haar
jaarlijkse voorstelling in het cultureel centrum 't Poelhuys te Lis-
se. Pardans is een afsplitsing van de balletschool in Schagen en
bestaat nu 20 jaar. Het dansrepertoire omvat klassiek, modem,
jazz, Spaans en tap. De stukken worden afgewisseld met harp
spel van conservatoriumstudente Colet Nierop. Omdat er geen
theaterruimte in Schagen kon worden gevonden, wijkt Pardans
dit jaar uit naar het Lissese Poelhuys. Aanvang is 20.15 uur.
nt haalde de veilingzaal niet. De Nationale Bibliotheek kon het
manuscript toen ook x
LEIDERDORP JAN RUSDAM
Nog maar net bekomen van de
laatste voorstelling van dit sei
zoen heeft de Muzenhof in Lei
derdorp al weer het theaterpro
gramma voor het seizoen 1991 -
1992 gepresenteerd waarin mu
ziek en cabaret de boventoon
voeren. Bekende artiesten als
Hariy Sacksioni, Bram Vermeu
len, Bert Visscher, De Gigantjes
en het Deep River Quartet ko
men in het nieuwe seizoen naar
de Muzenhof, maar er staan
ook voorstellingen van veelbe
lovend 'jong' talent geprogram
meerd, zoals: Hester Macran-
der, één van de finalisten van
Leids Cabaret Festival 1990, en
het Tenredi Trio dat een uitvoe
ring geeft van oude muziek op
modeme instrumenten.
Het spits wordt afgebeten op
zaterdag 14 september door
Bavo Galama met een try out'
van zijn solo-programma 'Iets
met een kist'. In totaal staan
voor het nieuwe seizoen 11 ca
baretvoorstellingen op het pro
gramma. waaronder die van
Paul Haenen, Heren op Zicht,
Lebbis en Jansen, Job Schuring,
Echte Mannen en De Types.
Veel aandacht is er in het
nieuwe seizoen voor muziek.
Sjef Weyers en Ben Hurrel-
brinck, Dmitri Ferschman en
Mila Baslawskaya en pianist Ivo
Janssen, die in 1987 tot de halve
finalisten op het Koningin Elisa
beth Concours behoorden, ko-
Het had zo mooi kunnen zijn. De minister van wvc biedt
het parlement een monumentaal beeld aan, te plaatsen
bij het nieuwe gebouw van de Tweede Kamer. Een inter
nationaal vermaarde kunstenaar, de Grieks/Italiaanse
Iannis Kounellis, maakt daarvoor een schetsontwerp.
BAS DONKER VAN HEEL
MEDEWERKER CPD
Het wordt een metershoog on
derstel van stalen platen waarin
teksten uit de Grondwet zijn ge
grift Daarop een metalen korf
met zware stukken steenkool.
d'Ancona schrijft een begelei
dende brief. En dan barst het
gekrakeel los.
de minister, in haar 'vertrou
welijke' schrijven: "De sokkel
draagt dus geen ruiter, engel of
ander symbool van door de He
mel verleende macht, maar een
hoop uit de aarde opgedolven
versteende energie. Democratie
is mensenwerk".
Dat was tegen het zere been
van menig confessioneel ka
merlid. Van Vlijmen (CDA),
voorzitter van de commissie die
de totstandkoming van het
nieuwe Tweede Kamergebouw
begeleidt, spreekt van een 'faux
pas'. Hij ergert zich aan de in
terpretatie van d'Ancona die hij
al snel niet meer los kan zien
van het geplande beeld van
Kounellis.
Adviseur Rudi Fuchs, direc
teur van het Haags Gemeente
museum, werpt zich op als
pleitbezorger. Hij legt nog eens
uit dat het staal en het steen
kool symbolen zijn van de in
dustriële revolutie, de periode
in de vorige eeuw waarin de
mens zijn lot in eigen hand zou
hebben genomen. Samen met
Kounellis bezoekt hij de bouw
commissie om het schetsont
werp toe te lichten.
Van Vlijmen: 'Toen bleek dat
Kounellis helemaal geen uit
spraken wilde doen. Iedereen
moest het zelf interpreteren, zei
hij. Fuchs was dus met ziin visie
veel verder gegaan dan de kun
stenaar zelf. Die Kounellis was
bovendien helemaal niet op de
hoogte van wat er hier gaande
is".
Maar ook de andere leden
van de commissie hebben hun
bedenkingen. leltsje van Nieu-
wenhoven (PvdA) denkt dat het
beeld een negatieve uitstraling
zal hebben. "Ik mis de mense
lijke maat in dit ontwerp. Ik heb
het nu niet over smaak, maar
als je vindt dat democratie
mensenwerk is en doorzichtig
moet zijn, dan voldoet dit beeld
niet Ik plaats er grote vraagte
kens bij'
En mevrouw lorritsma (WD):
"Het advies dat de bouwcom
missie na de bespreking aan het
presidium van de Kamer gaat
geven is niet openbaar, maar
wij vinden het verkeerd dat de
Nederlandse kunstenaars bij
voorbaat buitenspel zijn gezet".
Van enig enthousiasme is ook
bij haar geen sprake
Een \Tolijk gestemde Aad
Nuis (D'66) bagatelliseert de
weei standen: "Ik hecht niet zo
veel waarde aan die tekst van de
minister Ik vond die betrekke
lijk vrijblijvend. Hij viel gewoon
wat ongelukkig uit. Kounellis
heeft een behoorlijke, interna
tionale reputatie. En waarom
zouden Nederlandse kunste
naars bij gelegenheid niet een
beeld ontwerpen ergens in het
buitenland, aat voor ons toch
erg groot is?"
De suggestie om het beeld tien
jaar op proef te laten staan
vindt Nuis niet zo gek. "Inder
daad. waarom zouden we da
beeld later niet bij Kröller MQl
Ier kunnen plaatsen7 Een mo
nument? Voor mij is het ge
woon een pleintje waar iets
moois moet komen
Op 15 mei komt de commis
sie oij elkaar en discussieert
over het advies Slechts één dag
na het uitbrengen van het 'ge
heime' advies van de bouw
commissie is de uitslag al be
kend: de meerderheid vindt dat
de minister van wvc haar plan
voor het monument maar 'in
heroverweging' moet nemen. Er
zou een open procedure moe
ten komen waarvoor ook Ne
derlandse kunstenaars zich
moeten kunnen inschrijven.
"Gewoon, een pleintje waar
iets moois moet komen." De
woorden van Nuis blijven han
gen. Zoals het pleintje voor het
Mauritshuis. op een steenworp
anonieme schenking, een i
baar bronzen beeld van de
Duitse kunstenaar Lüpertz wor
den geiinstalleerd. Maar de
nieuwe directeur van het Mau-
ntshuis /iet er van «I HÉ winti
het beeld "qua vormgeving en
kleur niet in overeenstemming
met het voorplein en de gev el
Wie zich de jarenlange dis
cussies over het Wilhelminamo
nument en hel kermisbeeldjc
van Wim Kan op het Leids
plein in herinnering roept knigt
een idee van wat er aan de hand
is: in Nederland lijkt iedereen
zelf het laatste woord te willerr
hebben als het gaat over monu
mentale beidden. Het gekrakeel
over het schetsontwerp van
Kounellis legt zo de stand van
zaken in on/e democratie bloot
Dat is wel een monument
waard.
men voor concerten naar de
Muzenhof. Montezuma's Re
venge zal a capella popsongs
ten gehore brengen en er is mu
zikaal entertainment van The
Shooting Party.
Kinderprogramma
weer enkele Leiderdorpse na
men voor, zoals: Theater To-
Ver-Lei dat ter gelegenheid van
haar derde lustrum een spekta
kelstuk met zang, dans en mu
ziek brengt en het Leiderdorps
Operette Gezelschap dat 'Der
Zigeunerbaron' van Johann
Strauss op de planken van de
Muzenhof zal brengen.
In het nieuwe seizoen staat
ook weer een flink aantal kin
dervoorstellingen op het pro
gramma, waaronder Theater
platform met de voorstelling
'Karton', Stichting Rinoceros
met Opgestaan, plaats ver
gaan', Aad Wieman met 'De To
venaarsleerling', Sanders .Ko
met 'De Brillenman' en Theater
Thije met 'Ijsbeer'.
Het programmaboekje van
De Muzenhof wordt in Leider
dorp huis-aan-huis verspreid
Andere belangstellenden kun
nen het boekje op aanvraag toe
gestuurd krijgen (tel. 071
410957). Het programmaboekje
geeft ook informatie over de
abonnementenverkoop en de
vrije verkoop.
De Nationale Balletacademie, een van de Nederlandse deelnemers, tijdens een repetitie voor het Theaterschool Festival.
FOTO tO*r> VAN 8f NNt rOM
ANDRE LAMMERSE MEDEWERKER
Voor de tweede achtereenvol
gende keer vindt dit jaar het In
ternationaal Theaterschool Fes
tival in Amsterdam plaats. Van
maandag 17 tot en met zaterdag
29 juni presenteren binnen- en
buitenlandse theateracademies
hun afstudeerprojecten in de
Stadsschouwburg en drie ande
re Amsterdamse theaterzalen
Verder bestaat het programma
uit workshops, lessen, en lezin
gen.
Het aanbod van voorstellin
gen is groter en diverser dan
verleden jaar klassiek ballet,
mime, drama, experimentele
dans en jazz ballet vormen de
bestandelen van het evene
ment. Er kan dit jaar meer aan
dacht aan dans worden gege
ven, omdat het Theaterschool
Festival de beschikking heeft
over ruimere zalen. De Neder
landse bijdragen worden gele
verd door de Amsterdamse The
aterschool (met tal van dans en
toneelopleidingen) en de To
neelscholen van Arnhem en
Maastricht. Het buitenland
wordt vertegenwoordigd door
dans- en drama-opleidingen uit
onder andere Madrid. Antwer
pen, Londen, New York en Ber
lijn.
De doelstelling van het festi
val is de afstuderende studen
ten kennis te laten maken met
Te zien 24 mei (besloten voortelling)
De afdeling toneel van Minerva, het Leidsch
Studenten Tooneel. heeft om zo te zeggen
de kleine zaal van de Stadsgehoorzaal
herontdekt. Het betrekkelijk smalle toneel
tje levert door toevoeging van een breed
podium in de zaal een flink speelvlak op dat
in de produktie 'Alles voor de tuin' optimaal
wordt benut. Op deze manier is deze ruim
te voor dit soort manifestaties eigenlijk zo
gek nog niet De voorstelling van Al bees
veelgespeelde stuk komt er in elk geval
goed uit de verf.
'Alles voor de tuin' gaat over mensen die
koste wat het kost hun 'standing' willen op
houden. Als je met name ten behoeve van
je sociale contacten verplicht bent om er
een bepaalde welstand op na te houden,
dan kost dat geld, véél geld. En aangezien je
al dat geld niet zo maar verdient, zullen er
een paar scrupules overboord gezet moeten
worden.
Albee heeft dat gegeven met een aardig
soort cynisme uitgewerkt, en die sfeer
wordt door de spelers van het LS.T. goed
aangevoeld. Dat is vooral de verdienste van
de hoofdrolvertolkers. Thomas Loudon en
Jos Stoorvogel die het echtpaar in moeilijk
heden spelen. De eerste gesprekken met al
dat toneelmatige gedrentel verlopen een
beetje geforceerd, maar al snel groeien zij
op een overtuigende manier in hun rol.
Esther Driessen speelt met overgave een ge
heimzinnige bezoekster als een vrouw van
de wereld en Pieter Schell mag als half ver
teller/half personage een paar snedige
commentaren ten beste geven De overige
zeven spelers hebben bijrollen die zij rede
lijk tot goed invullen.
Regisseuse Janne Jansen heeft al vaker met
leden van het LS.T. samengewerkt Het is
haar gelukt om de acteurs met al dan niet
enige podiumervaring tot serieus spel en
het creëren van geloofwaardige personages
te inspireren. En haar keuze om af en toe
'zware achtergrondmuziek te laten horen,
onderstreept met een knipoog weliswaar
de tragiek van het stuk.
VERBOUWINGS
OPRUIMING
Jiwel, ons «taneur won»
grondig vernieuwd en
verfraaid Dal betekent
ener7i|ds rond
vliegende spaanders
en ander ongemak
Maar andeffljds
betekent dat voor u
Ook daar vliegen de stukken van al. rou
ie kunnen reggen Kom dus vlug naar
onre grote Vertxjuwmgs-Opruiming «t
VMr de mooiste tapi|ttn gevlogen n(al
PERZBQf TAPIJTEN
hei theaterpubliek en hun pro
dukties langs deze wegondcr de
aandacht te brengen. Daarnaast
is het festival leerzaam voor de
Nederlandse en buitenlandse
delegaties om hun kennis en er-
varing uit te wisselen
Meer informatie geeft de Am
sterdam se Theaterschool, lel
020 6261241.
Ensembles
willen miljoen
extra subsidie
De negen meerjarig nesubM.1i
eerde m uziekensem bies willen
een verhoging van het subsidie
budget van I miljoen gulden
Het zijn het Amsterdam Baro
que Orchestra, het Asko Ensem
bte. het Nederiands Blazers n
semble. het Orkest van de XVI
llde Eeuw. hei Orkest IV Vol
harding, het Schönberg Envm
We. de Slagwerkcrsgrnep Den
Haag en bet Willem Breuker
KoOectief Daarnaast pinten zij
in een nota voor een verhoging
ran het mssubstdiebudgel van
drie ton.
Oftoord 23 m* «Si Bonrfaouifcr*
Aiphrt «jn dm R*n
In tegenstelling tot de vele ora
toria van andere componisten
die aan 'Die Schöpfung zijn
voorafgegaan, beeft Haydn m
dit werk (première 1789 in We-
ncn) een heel nieuw element
toegelaten in muziek overge
zette natuurbeelden. Dit wordt
al aangekondigd in het fantasie
beeld dat het orkest 'schetst' tn
de inleiding: dc chaos voor het
begin NB <lr m hrpping
Deze frisse en ontvankelijke
belangstelling voor nieuwe vor
men en ideeen kwam gister
avond tot leven in dc AJphensr
Bonifaciuskerk. In het Mozart -
jaar, tevens jubileumjaar van de
Chr. Oratoriumvereniging
'Hosanna, waagde Barend
Schuurman zich aan het werk
van een intieme vriend en be
wonderaar van Mozart (Wj
Haydn's begrafenis speelde
men dan ook het Requiem van
Mozarl. de componist die hij als
de grootste had hev houwd)
Alles was goed deze avond.
Een met recht beeldend en
schilderend Randstedelijk Rege
leidings orkest een jubilerend
koor «ol wrvc. klankkleur cn
dynamiek, drie gloedvolle zeer
expressief zingende solisten, ge
dingecrd door een van on/e
beste koordirigenten die van
deze dnc grootheden een hech
te eenheid smeedde
Was er dan helemaal niets
mis aan dit concert7 iigenli|k
niet. want het opmerken van
kleine onregelmatigheden in
zon fantastische uitvocnng
komt in dc huurt van muggr/if
ten. Hooguit was soms de ba
lans tussen koor en orkest niet
helemaal volmaakt Zo over
heenend bet orkest was in 'Dié
Himmrt erzAhlen die Ehre (*»i
tes', zo in evenwicht en bijna
zwevend weerklonken koor en
orkest in het "Vollende! 1st das
grosze Werk' Ook een juweel
van samenspel ontstond in het
slotkoor 'Singt dem Herm alle
Stimmen' Ik neb dit koor (mis
schien) nog nooit zo mooi. /o
dynamise h, zo absoluut zuiver
en homogeen horen zingen.
Wat een dirigent niet kan be
werkstelligen met een gewoon
amateurkoor
Tot slot een paar voorbeelden
van perfecte solozang. Indruk
wekkend zong de bas Huub
j met
i zijn zware partlj met
iR gevoileerde buigen
de stcmvorrlng, in hei bijzon
der hei lied van Raphael TXl
nimtrnt den Odrm weg, in
Staub zrrfallen sic Ook bet du
et met de sopraan Hanneke
Kaasst hu-ter (Adam en Eva)
werd door beiden grpasuo
neerd èn stralend gezongen Da
betrekkelijk kleine rol die de te
nor Nico ran der McH Is tnrbc
drrid. vond zijn hoogtrtiunt in
het rersir recitatief van hei dn
de deri Au* Rosrnwoikrn
bncht. grwrekt durrh sussen
Klang, der Morgrn jung und
schAn'. zeer overtuigend en in
volmaakte rust gr zongen