Cultuur
Amusement komt niet uit de verf
Film werpt geen nieuw
licht op affaire-Hans Kok
Het Kijkhuis in Leiden
presenteert mooie films
Donderdag 2 mei 1991
FILM
NIEUWSLIJN
Nog steeds nieuwe Cannon-films
Het eens zo aan de weg timmerde Cannon-concem mag dan op
zijn gegaan in de MGM/Pathé-muItinational van Giancarlo Pa
retti, er worden onder de naam Cannon nog steeds films gepro
duceerd. Christopher Pearce, een medewerker onder de oud-ei
genaren Golan en Globus, heeft zich voor SI4 miljoen los weten
te kopen van Pathé. en zet de nu de low budget aktie traditie
van Cannon zelfstandig voort. Onder de veertien aangekondigde
produkties veel bekende (en veelal vermoeide) gezichten: Char
les Bronson, Chuck Norris, Michael Dudikoff en Peter Weller.
Première gepland in 2024
De Deense filmmaker Lars van Trier neemt alle tijd voor zijn vol
gende projekt Dimensions. De rolprent, die 'een monument voor
Europa' moet worden, zal in de komende dertig jaar geschoten
gaan worden: elk jaar drie minuten. Geplande première-datum:
30 april 2024. Van Trier zal dan zelf 68 zijn.
Hollywood lokt en lokt
Hollywood gaat onverdroten verder met de aankoop van talent
en bijbehorend produkt uit Europa. Na de eerder aangekondig
de transfer van George Sluizer en diens Spoorloos naar een grote
studio, is nu Luc Besson naar de VS gelokt om daar voor Warner
een Amerikaanse versie van zijn Nikita te maken. Dat wil zeg
gen, minder sex en geweld, en met een happy end. Benieuwd
hoe Sluizer de finale van zijn film in Hollywood denkt te slijten.
Geen Campari-Woody-cocktail
Ook een Italiaanse commercial van de hand van Woody Allen
heeft het niet gehaald. De firma Campari schrok terug Woody
het draaiboek presenteerde, en de spot in een bordeel bleek te
zijn gesitueerd.
Iets moois met Barbra
Het kan nooit kwaad om iets moois met Barbra Streisand te be
ginnen. Dat weet Jon Peters, die begon als haar persoonlijke
kapper en nu studio-hoofd van Columbia is; dat weet Don
Johnson. Nu kent ook filmcomponist James Newton Howard de
voordelen van een verhouding met de Funny Lady. Hij was nog
niet in huize Streisand gesignaleerd, of veteraan John Barry werd
gewipt als componist van de nieuwste Streisand-film Prince of
Tides. En wie mag nu de liedjes gaan schrijven...?
Therapie voor een onbeheerste woede
dronken', is nog de meest per
soonlijke omschrijving die een
vriend van hem weet geven. In
naam der wet is geen monu
ment voor Hans Kok, dat zal
duidelijk zijn.
Maar wat is de film dan wel?
RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL
Te zien: Amsterdam, Desmet
December 1985. Kraker Hans
Kok wordt dood aangetroffen in
een Amsterdamse politie-cel.
Het kost vier officiële onderzoe
ken om de waarheid boven tafel
te krijgen. Kok blijkt overleden
aan een overdosis methadon,
ingenomen vlak voor hij gear
resteerd werd bij de groot
scheepse ontruiming van een
kraakpand in de Amsterdamse
Staatsliedenbuurt.
Hoewel het korps niet recht
streeks verantwoordelijk is voor
Koks dood, gaat de politie be
paald niet vrijuit. Kok had on-
derkoelingsverschijnselen, op
gelopen tijdens zijn nacht in de
ijskoude cel, en was mishan
deld. Tevens vond een GG&GD-
arts op de avond van arrestatie
zijn toestand niet ernstig ge
noeg voor opname in het zie
kenhuis.
Kok werd aan ziin lot overge
laten, en overleefde zijn cel niet.
Ernstige nalatigheid van de kant
van de politie, luidt het defini
tieve oordeel, waarmee de zaak
wordt afgesloten. Niemand
wordt vervolgd.
Voor fineaste Barbara den
Uyl is de kous daarmee niet af
Niet alleen de gemeente-politie,
maar ook justitie en het Amster
dams college treffen blaam. Er
is teveel verzwegen, de onderste
steen moet boven. Haar film In
Naam der Wet voegt, zes jaar na
dato, echter weinig nieuws toe
aan het beeld dat we al kennen
van Kok.
Een martelaar van de inmid
dels ter zielen gegane kraakbe
weging, een doorn in het oog
van justitie. Veel meer komen
we over hem niet te weten. 'Al
tijd vrolijk, maar ook altijd
Bette Midler en Woody Allen spelen een echtpaar dat het moeilijk heeft in Scenes from a Mall.
Voor het eerst sinds 1976 (Martin Ritt's The Front) speelt
Woody Allen de hoofdrol in een film die hij niet zelf heeft
geregisseerd. Die eer valt in Scens from a Mall te beurt
aan Paul Mazursky, een man die net als Allen zelf vroeger
geestig-intieme films over Newyorkse neuroten maakte.
Alle reden dus om van deze sa
menwerking een amusant re
sultaat te verwachten (ook al
omdat de film zich afspeelt in
het door beiden hartgrondig
verfoeide Los Angeles), maar
Scenes from-a mall valt toch te
gen.
De film opent nochtans veel
belovend met een scène waarin
Woody Allen z'n bijdehande
kinderen, die een weekendje
gaan skiën, uitgeleide doet. Al
ien is meteen in vorm: gierig,
neurotisch, vol levenslessen
waar die kinderen helemaal niet
op zitten te wachten. Het zoon
tje wil alleen maar zoveel moge
lijk geld.
Geld blijkt ook
rol te spelen in het huwelijk van
Nick (Allen) en Deborah (Bette
Midler). Ze zijn deze dag zestien
jaar getrouwd. Hun werk is zo
belangrijk dat ze hun vrijage om
hun huwelijksdag te vieren
(Nick: 'We doen het altijd op
deze dag') ettelijke malen on
derbreken om hun clientèle te
lefonisch te woord te staan.
HfJ verkoopt merknamen op
tenniskledij, zfj is psychologe.
Die combinatie biedt een aardi
ge, ironische kijk op een leven
waarin alles handel is, maar veel
verder komt Scenes from a mall
niet. De film speelt zich verder
volledig af in een 'shop-
ping-mall', een overdekt win
kelcentrum dat zo groot is dat
het een wereld op zichzelf
vormt.
Dat is natuurlijk Mazursky's
bedoeling: het winkelcentrum is
hèt symbool voor het moderne
leven in de jaren negentig. Alles
is voorhanden, als je maar geld
genoeg hebt. De instant-wereld
van Califomië (of de Verenigde
Staten): alles is nep en pseudo-
-chique. Tegen die achtergrond
valt het huwelijk van Nick en
Deborah in duigen wanneer ze
elkaar hun affaires berinnen op
te biechten (terwijl Deborah no
ta bene een bestseller heeft ge
schreven over hoe je je huwelijk
goed houdt).
Dat had een kritisch-amusant
portret van een manier van Ie
ven moeten worden, maar Ma
zursky maakt die pretentie niet
waar. Nick en Deborah blijven
te zeer 'types', ze worden geen
personages met wie we ons
kunnen identificeren, ook niet
wanneer 'de maskers vallen
wat toch Mazursky s bedoeling
is. Tegelijkertijd raakt Mazurs
ky's voorraad observaties van
die uit de hand gelopen wereld
om hen hoen snel uitgeput
(hoewel Nick's stress-kauw
gom, die verschillende kleuren
krijgt naarmate hij zich meer
opwindt wel een vondst is). Ln
zo zitten we te kijken naar een
film die ons meer belooft dan
hij waarmaakt. Dat gaat op den
duur flink vervelen
FILMS IN LEIDEN
i (jeugd-) cultuur? De
kraakbeweging heeft de jaren
tachtig niet overleefd, en zal
voor een jong publiek zelfs niet
meer dan een herinnering aan
wat journaalbeelden zijn. He
laas laat Den Uyl de kans liggen
met In naam der Wet een kro
niek van tien jaar burgerlijke
omgehoorzaamheid te schrij
ven. Wie weinig bekend is met
de situatie, bijvoorbeeld die van
het escalerende conflict tussen
justitie en de krakers, wordt hier
niet veel wijzer. Den Uyl veron
derstelt een voorkennis die de
meeste mensen zes jaar later
niet meer zullen bezitten.
In Naam der Wet is nog het
best te omschrijven als een the
rapie waarin Barbara den Uyl
haar machteloze woede over
zoveel onrecht kon ventileren.
Ze choqueert burgemeester van
Tijn met een stupide liedje van
Joop Visser, ze jaagt minister
Korthals-Altes op de kast door
hem tegen de afspraak in toch
te filmen. Maar de scènes leiden
tot niets, haar eigen woede on
dergraaft de kracht van de film.
De wanordelijke opeenvolging
van intervieuws. nagespeelde
scènes en documentaire beel
den versterken het beeld van
een filmmaakster, gedreven
door boosheid in plaats van
door gerechtigheid. In deze
vorm is In Naam der Wet uit
sluitend interessant voor een
kritiekloos publiek van insiders.
Zonde, want de hier gepresen
teerde feiten zijn voor veel meer
mensen belangwekkend.
MEDEWERKER
Het Kijkhuis in Leiden is een
bioscoop waar de kleinschalig
heid overheerst en waar een
prettige niet-commerciele sfeer
hangt. Opvallend aan de pro
grammering is, dat in de twee
zalen aan de Vrouwenkerksteeg
veel films worden vertoond, die
nog kort tevoren in de gewone
bioscopen te zien waren.
Dan heb je het over The Shel
tering Sky. Dangerous Liaisons.
The unbearable Lightness of Be
ing zodat wat trage filmliefheb
bers een tweede kans krijgen of
waar je je lievelingsfilm zomaar
nog eens kunt zien. Dat wil ech
ter niet zeggen dat onbekende
of eigenaardige films in Het
Kijkhuis niet aan bod komen.
Komende week draait La Peti
te Voleuse, een Franse film die al
in 1988 werd gemaakt, maar die
vorig jaar pas (korte tijd) voor
het eerst in de Nederlandse bio
scopen te zien was. De onbe
kende regisseur Claude Miller
maakte de film op basis van een
oud scenario van Francois Truf-
faut. De invloed van de meester
is vooral te merken aan de los
se, lichte en spontane sfeer en
aan de fijnzinnige humor, die
ogenschijnlijk in tegenspraak is
met het treurige onderwerp.
Janine Castang (Charlotte
Gainsbourg) woont begin jaren
'50 bij haar oom en tante in een
klein Frans provincieplaatsje.
Het gezin is arm en aan het jon
ge meisje wordt weinig aan
dacht besteed. Janine heeft be
hoefte aan avontuur en wil
graag indruk maken op de
Amerikaanse soldaten, die na
de bevrijding nog in het land
rondhangen. Daarvoor heeft ze
geen geld, dus steelt ze het uit
school en uit de kerk. Ook
neemt ze sigaretten, zijden lin
gerie en een stola weg. attribu
ten die ze nodig meent te heb
ben om een echte, romantische
dame te kunnen zijn.
Nadat Janine als dienstmeisje
is gaan werken, ontmoet ze An-
dré, een vriendelijke veertiger
die haar ervan weet te overtui
gen dat ze een secretaresse-op
leiding moet volgen. AJles lijkt
goed te komen, totdat Janine
Raoul ontmoet, een inbreker en
een scharrelaar. Ze voelt zich
sterk aangetrokken tot Raoul en
een gepassioneerde verhouding
ontstaat. Uiteindelijk doet
Raouls invloed haar geen goed:
ze begint weer met stelen en
belandt uiteindelijk in een op
voedingsgesticht, waar strenge
nonnen een onaangenaam régi
me uitoefenen. Ze weet te ont
snappen, maar haar familie en
haar vrienden van vroeger wil
len haar niet meer opnemen...
In Het Kijkhuis draait volgen
de week ook Interrogation, een
Francois Truffaut
peetvader scenario.
FOTO ANFFO
La Petite Voleuse.
belangrijke Poolse film van re
gisseur Ryszard Sugajski. Inter
rogation werd al ui 1982 ge
maakt, maar meteen door de
censuur op de plank gelegd. Pas
in 1989 kwam hij in roulatie en
won toen meteen in C annes de
Gouden Palm voor de beste ac
trice.
De 25-jarige zangeres Ton ia
(Krystyna Janda) wordt in 1951
door de geheime politie gear
resteerd op een onduidelijke
aanklacht. Er wordt van haar
verlangd dat ze een verklaring
tekent waardoor een legeroffi
cier verdacht wordt gemaakt,
maar zelfs na verhoren die meer
op martelingen lijken, weigert
ze dat te doen. Ondertussen
zien we wel hoe een vrolijke, a-
politieke vrouw een moedige en
opofferingsgezinde houding
ontwikkelt, een vrouw die liever
sterft dan dat zij haar gevoel
voor fatsoen en rechtvaardig
heid opoffert.
PROLONGATIES FILMS
Oilecht oo matig oooredeli|k OOOOgowd ooooouitstctend
AH VING ooooo
Een mei^e Jat op een vismarkt in Hong Kong werkt. wil greeg actr.ce
worden Ze neemt lessen b.| een filmreg.cveu' die het leven .n die
grote mierenhoop wil vastleggen voordat het verdwijnt De twee reken
bevriend Prachtig, menselijk en gevoelig
MON ONCLE oooo
Vanen met larrmesTeti De directeur ven een plastic-fabriek woont
in een huis. det voorzien is van technische snufjes Zijn neefje krijgt
een baantje in de febnek Een satire op de moderne ti|d die uit
1957 dateert maar die nog steeds actueel is
I LOVE VOO TO DEATH OOO
Pizzeria houder Joey Boe ca (Kevin Kline) stoeit graag met aantrek te
li|ke vrouwen zodat zijn vrouw (Tracy Ullmani besiud hem ud de weg
te ruimen Absurde aanslagen mislukken steeds, zodat iedereen zich
uitemdeliik maar verzoent
THE PLOT AGAINST HARRY OOO
ue joodse gangsier Hany Kiotnik wil na een verblijf in de gevangenis
zijn misdadige zaakjes weer op zich nemen, maar iedereen «ern hem
tegen zi|n gezin. zi|h geweten en de reclesseringsembtenaar Werke
li|kheid of paranoia'
Teenage Mutant Ninja Turtles OOO
Een gemene misdaadbende maakt New Vork onveilig, meer de hm
la-ichildpedden Raphael. Donjtetlo. Leonardo en MicheUngeic staan
paraat1
BIOSCOPEN
LI002
Stienc» of the Unite dag
18 45.21.15. wta» 14 16
U003
The Rook* 12 r oog 19 21 15
<410 14 30
11004
Duck Taies. de Mm Hetgehermvan
de wonderlamp - j* 30
11004
Oe Onfatsoenlijke Vrouw a dag
19 21 15. w 14 30
STUDIO tr 07. 13210
Sleeping with the enemy
19 21 15 v.-a.-D 14 30
LUXORtei 071 233192
Look who's talking too a Dag
21 15 ®00k 14 3
De Mms kt txwitunoe theaters
wtsvetenoo<3tn«Jag 7 mr n ^-tiend
met de feestdagen
TRIANON
Cyrano de Bergerac eg 19 00.
21.15.
REK 1071 125414
Pru.menteoesem J6 jf dag 21 15
ALPHEN AAN DEN RIJN
EURO 1 te 01720 20800
Look who's taNung too a
18 45.21 30. ca 13 45. 18 45
21 30. ro 13 45. 16 15. 1845.
21 30
EURO 2
The SOence of the Umte Mg
18J0.21.15. a 13-30.1830.
21 15.» 13 JO. 16.18.30.21.15
EURO 3
Sleeping wtth the enemy a i dag.
18 45.21 15 6
21.15
EUROStltinderwm'r
De kleme teemeemsin za ro 14
EURO 4
Dances with wohres a a£ 20 11
r» 13 30 20.15. 13 30 17.
20.30
VOORSCHOTEN
GREENWAVs :«S4
ElineVerea I'm ,-r
t'rn do 20 15
Postcards from the edge
21 15 ma t T po 20 15
Kindergarten Cop
1545. 19
Teenage Mutant Ninja Turtles a
15 45. 19 za ro 3 4 15 45 19.wo
do 14. 15 45
Oe Kleine Zeemeermin a
■oda 14
FILMHUIZEN LEIDEN
21 45
li den maften V t/rn mj 20 22
I Urn you to death J 20. 2 1
Mononcle*
La bande des quetie do 20.
LVC te' 071 146449
The Plot against Harry o
LAK tel 071 121490
OevenngapUats
Oe actrice en haar fantoom
Ah Vmg o
DEN HAAG
ASTAlte 70-3463500
Sou<
Sleeping with the enemy a dag
14 18 45 21 30 ro 13 15 16.
1845.21 30
ASTA2
Dances with wotves a lag 14
18 15
ASTA3
Kindergarten Cop 12 - dag 14
1845.21 30 ro 13 15. 16. 1845
21 30
BABYLON l r 0 7O347H58
Naast Oen Haag Centraal Stator
Greencarda t 18 4'
21 30 za ro 13 1V18 15.1845
21 30
BABYLON 2
Scenes from an
18 45.21.30 J
1845 21 30
BABYLON 3
Awakenings a 1 dag 14 M
9)345.16 15 18 46
2130 i
21 30
CINEAC 1 TUSCMINSKI te
3630637
Buitenhof
Silence of the Iambi dag 14
1845.21 30, to 13 15 18/1845
21 JO
CINEAC 2
Look who's tattung too a I dag 14.
18 45.21 30.10 13 15 18/1845.
21 X
CINEAC 3
Three Men and a iRtte Lady a dag
1845.21 X. madiook [4 00
MCTROPOU 1 te' 070 3456 '58
Carneffiaa-
Dances w»th woh«es a dig 14.
20 30. mad)ook 14
METROPOLE 2
The Godfather Pad III 16 y dag 14
14. 18 45 21 J
21 X
METROPOLI 4
EhneVore* iag 14 8 46
21 X ro 13 15/18.18 45,21 JO
METROPOLI S
Misery t dag 1846
Look who s tahmg loo a dag
1 3 45. 20 45/2F X ro 13 30. 18
18 45.21 X
00C0N2
Quest.oni A Answers dag
13 46 18 45.21 X. 13 30. 18.
18 45.21 X
OOEON3
Srtence of the Umte dag
13 46 18 45.21 X rol3X. 18
18 45.21 X
OOCON4
The Root* 18 45 -a
0*1145