Kunst Tegenslag in Amersfoort, subliem in Amsterdam 'Documenta is een begrip' Zo'n prijsje is allemachtig Macintosh fl. 5.750,- fl. 3-900,- ÏL 'Op m'n 35ste had ik alleen een viool en een porsche' Mac 'Het is alsof ik mijn kinderen weer zie' Zaterdag 20 april 1991 Redactie 071-161400 CHS VAN HOORE ANNEMJEK RUYGROK JAN RU SO AM SASK1A STOEUNGA Eindredactie CONNY SMITS Vom^eeing: RON VAN HAASTRfGT 13 NIEUWSLIJN Nieuwe Kurosawa-film naar Cannes De organisatie van het 44-ste Filmfestival van Cannes, dat zal plaatsvinden van 9 tot en met 20 mei, heeft bij het selecteren van haar programma zo veel vertraging opgelopen, dat directeur Gilles Jacob tijdens zijn jaarlijkse persconferentie deze week nog niet in staat was een compleet competitie-overzicht te geven. Zeker is in elk geval wel dat Rhapsody In August, de contro versiële nieuwe film van Akira Kurosawa, in het hoofdprogram ma van Cannes zal worden gepresenteerd, zij het 'hors con cours'. Pilgrim Fathers Het Gemeente Archief Leiden, aan de Vliet 45, opent tijdens het komende museumweekeinde haar deuren voor het publiek. Zo wel op zaterdag als op zondag is de permanente tentoonstelling te zien over de geschiedenis van de Pilgrim Fathers. Het ge- e archief is op beide dagen geopend van 13.00 tot 17.00 RUDI FUCHS HEEFT moeite met manier waar op Jan Hoet de negende Documenta voorbereidt en vormgeeft. Hij mist de uitgangspunten. GESTOLEN MONETS na vijf jaar durende zwerf tocht weer terug op de plek waar ze horen: in het knusse museum Marmot tan in Parijs HEEL NOTABEL AMERSFOORT was uit gelopen om de première van Hugo Claus' nieuwe toneelstuk mee te maken. Nieuw seizoen Introdans: 3 premières Het Arnhemse balletgezelschap Introdans zal op 26 april het nieuwe seizoen in Arnhem openen met een programma waarin drie premières en twee reprises zitten. Het ballet 'Garcin. Inès en Estelle', gebaseerd op het boek Huis Clos van Jean-Paul Sartre is speciaal voor Introdans gemaakt door huischoreograaf Norbert Taatgen. De Britse choreograaf Mark Bruce maakte ook speciaal voor Introdans 'Greenfields of America', een ballet gebaseerd op vijf folksongs met elk een ei gen verhaaltje. Introdans zal ook 'Elysios' van Gian Franco Paoluzi gaan dan sen in het komende seizoen. In de reprise gaat het ballet 'Uhuru' van Ton Wiggers en 'Sonate of Passion' van Philip Taylor. Intro dans zal met dit programma door heel Nederland reizen. Onder meer worden Leiden (1 juni). Haarlem, Breda en Amsterdam Twee premières Hugo Claus ERIC VAN OER VELDEN Heel notabel Amersfoort leek uitgelopen om in aanwezigheid van prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven de opening van het 7 dagen durende Hugo Claus-festival mee te maken. De sponsors hadden er duidelijk al les i i het ment een meer dan randstede lijke allure te geven: een gratis ruikertje voor de dames en een echt Belgisch biertje voor de he ren. 'Feestelijke kleding naar eigen inzicht" luidde het advies van de organiserende Amersfoortse Culturele Raad en die hint bleek niet tegen dovemansoren ge zegd: mooie creaties waren er te bewonderen, althans tot aan de pauze. Daarna zag je in de zaal bijna alleen nog maar 'winter jassen'. En lege plekken, want zo'n twintig procent van de ge nodigden keerde niet meer te rug. Amersfoort bezit geen schouwburg doordat het ge bouw onlangs door een brand is verwoest. Daarom moest men het doen met een theatertent, ote tenten kunnen heel zijn. Daar verandert zelfs een hete lucht-kanon niets aan. De twee toneelstukken van Hugo Claus die donderdag in Amersfoort (Claus-festival tot en met 26 april) en Amsterdam in première zijn gegaan, had den maar één overeenkomst: ze waren allebei aandoenlijk - de één door de meelijwekkende te genslag waarmee de organisato ren te kampen kregen, de ande re dankzij de fenomenale ac teerprestaties. Om met de première van 'Ri chard het Everzwijn' in Amers foort te beginnen: daar, in de plaatselijke theatertent, werden de acteurs van het Nederlands Toneel Gent (N.T.G.) geteisterd door kou en lawaai. Het gevolg van deze overlast was dat de spelers zich gingen forceren en de tekst 'vetter' aanzetten dan het vloeiende taalgebruik van Claus kan verdragen. Dat werk te - onbedoeld - op de lachlust van het publiek. Het stuk is een bewerking van Richard III van William Shake speare. Van Gaus' eerdere her taling van Koning Lear, ook op gevoerd door het N.T.G.is be kend dat Claus als geen andere Shakespeare-vertaler verbale virtuositeit met inhoudelijke helderheid kan combineren, maar of dat ook het geval is met 'Richard het Everzwijn' is op basis van deze gemankeerde opvoering niet te zeggen. Echt gelukkig is de keuze van Herman Coessend voor de rol van Richard niet. Deze Vlaming doet met ziin joviale uitstraling eerder denken aan Willy Loh- man, de dagdromende handels reiziger uit Arthur Millers 'De ath of salesman', dan aan de rücksichtlose machtsijveraar die Claus hem analoog aan Shake speare laat zijn. De voorstelling geeft niet de indruk dat de jon ge regisseur Eddy Vereycken zijn stijl al heeft gevonden: er zitten Mnouchkine-achtige sti leringen in. maar ook een flinke dosis pathetiek, en als het zo uitkomt worden er ook nog ver banden gelegd met de actuali teit. Het wachten is op een her kansing voor 'Richard het Ever zwijn'. Claus' eenakter Wmteravon- Auteur Hugo Claus in geanimeerd gesprek met prinses Margriet, voorafgaande aan de wereldpremière van zijn toneelstuk 'Richard het Everzwijn'. Clau s partner Vera de Wit lusitert toe. foto* ant den' kreeg daarentegen - don derdag in de Amsterdamse Stadschouwburg - de mooiste opvoering die de auteur zich maar kan wensen. Subliem la ten de acteurs in de regie van Mark Timmer zien wat een be langrijke kracht van Gaus' schrijven is: het vermogen om het bijzondere uit het alledaag se te halen. Net zoals Koot en Bie werkt hij met archetypes. Kitty Courbois praat zoals een kolonelsweduwe praat met een verouderd Chanel-pakje. Haar door George van Houts gespeel de zoon oogt volledig als het prototype van de kleurloze be leidsambtenaar. Victor Löw ty peert trefzeker een hoerige tra- vrstiet tegen wil en dank De drinkeboer van Huib Rooymans kun |c aantreffen in elke kroeg I n Hans leendertse 'et het soort cafébaas neer dat vroeger aan vechtsport heeft gedaan Zonder dat er kunstgrepen of ongeloofwaardige plots \oor nodig ziin. laat Gaus deze totaal verschillende archetypes een chemische reactie met elkaar aangaan De uitkomst is hila- riv h onthullend en tragiv h te gelijkertijd. Ontroerend werkt het eenzame dansje dat Löw en Courbob op de soulklanken van Otis Redding uitvoeren: twee gehoren verliezers vinden I* schutting bij elkaar Na "Winteravonden' volgen et nog twee andere eenakters vin Claus die de Amsterdams*- m houwburg als lunchpauze voorstellingen zal brengen In een later stadium zendt de NOS er televisieregbtaties van ulL Ruzie over subsidies nogal bizar' Jan Hoet; "Alles is mogelijk, niets staat nog vast". foto camille schelstrati Het is inmiddels tot in alle uithoeken van de wereld doorgedrongen: De Gentenaar Jan Hoet organiseert de negende editie van 's werelds meest belangwekkende tentoonstelling van eigentijdse kunst: Documenta IX. Stradivarius van 5 miljoen na vier jaar teruggevonden LEIDEN JR Het laten vallen van de subsidie die galerie Stelling ontvangt van de gemeente Leiden zou het functioneren van de galerie en daarmee de Stichting Kunst kring Burcht op de tocht zetten. Dat schrijft C.D. Witteveld, na mens het bestuur van de Stich ting Kunstkring Burcht, aan wethouder Van Dongen (cul tuur). Andere galeriehouders in Lei den zijn zeer ontstemd over de subsidie. Zij menen dat Stelling wordt bevoordeeld en pleiten voor het principe 'gelijke mon niken, gelijke kappen'. Volgens Witteveld is de subsi die die galerie Stelling ontvangt van de gemeente geen willekeu rige bevoordeling van een toe vallig clubje en geen concurren- tievervalsendf actie van voor malige stadsbestuurders, maar een zorgvuldig gekozen en be argumenteerd scenario dat de continuïteit van de Stichting Burcht veilig stelt. Tegen de achtergrond van het enorme verlies dat de verhuur van de Burcht in het verleden heeft geleden doet het gekisse bis om een bedrag van 15.000 gulden, uit een misschien wat verkeerd potje, nogal bizar aan, aldus Witteveld. Voor dit be drag, en een kleine aparte bij drage aan de literaire activitei ten. krijgt de gemeente een re ëel bedrag aan huur binnen en wordt een behoorlijk program ma geboden. Hij stelt de wethouder voor de subsidiëring van Stelling via de Kunstkring te laten verlopen om de andere galeries het argument te ontnemen dat de gemeente oneigenlijke concurrentie be vordert. De Kunstkring zou ver volgens een gebruikso vereen- komst met Stelling sluiten, het geen er feitelijk op neerkomt dat de Kunstkring als doorgeef luik fungeert. Volgens Witteveld zou "een dergelijke alternatieve 'routing' van de huidige subsi die aan Stelling niet op bezwa ren van het gemeentebestuur hoeven te stuiten". WEIMAR ROB SCHOON EN CORRESPONDENT GPD Het normaliter rustige stadje Kassei is volgend jaar weer het centrum van de beeldende kunst. Allerhande lokaties, in cluis het Museum Fridericia- num, het eerste museum in Eu ropa, bieden dan onderdak aan honderden kunstwerken van enige tientallen kunstenaars. De Documenta is een begrip, een fenomeen waar een ieder die meent iets van eigentijdse kunst te weten niet omheen kan. Het benoemen van de or ganisator van de vijfjaarlijkse presentatie is dan ook elke keer weer een spannend moment. Tot veler verrassing werd voor 1992 Jan Hoet benoemd. Tot veler verrassing, omdat zijn ge drevenheid alom werd en wordt gerespecteerd, maar hem ook een gebrek aan afstandelijkheid en oppervlakkigheid wordt ver weten. Documenta staat bij ve len namelijk als richtinggevend te boek en dat overlaten aan een bezeten kunst-liefhebber maakte de tongen behoorlijk los. Hoet trekt zich hoegenaamd niets aan van dergelijke kritiek. De directeur van het museum van hedendaagse kunst in Gent, organisator van veelbesproken manifestaties, stapt onverdro ten door de wereld van de kunst. Gedreven als altijd, breed gebarend, continu pratend, zonder tijd te nemen voor zo iets als eten ('geen tijd voor'), altijd in voor een discussie, al tijd warm pleitbezorger voor goede kunst. Discussie Als voorbereiding op de mon stertentoonstelling belegde Hoet twee marathon-discussies. De eerste werd in 1990 in Gent gehouden, een bonte avond, met Vlaamse hutspot, maar zonder concrete ideeën van de kant van de organisatoren. De tweede discussie stond het afge lopen weekeinde op het pro gramma. Zonder onderbreking moest er een etmaal lang wor den gesproken over Documenta IX en de positie van eigentijdse beeldende kunst. De ruim 800 belangstellen den. journalisten, museumdi recteuren, galeriehouders, kun stenaars. wilden nu wel eens horen wat Hoet de volgende zo mer toont in Kassei. Wat ze za gen waren plusminus duizend dia's van allerhande kunstwer ken uit alle windstreken van de wereld. Wat zij hoorden waren uitvoerige betogen over vrijwel alle richtingen in de beeldende kunst. Wat ze tenslotte in hun handen gedrukt kregen was een lijst met namen: de deelnemers aan Documenta IX (voor Neder Irynd: Mariene Dumas en Irene Fartuyn). "Maar aldus |an Hoert aan het einde van de slo pende discussie: Alles is nog mogelijk, niets staat nog vast...' En daarmee is gelijk aangege ven hoe Hoet en zijn com panen de kunst van nu bezien en. dus. rood, geel of blauw". foto peter senteur hoe de Documenta er uit zal ko men ie zien. Wervelend, zonder zekerheden, zonder rode draad en met de emotie als kapstok. "Action in the world", noemt Hoet dat. De artistiek leider van de pre sentatie in Kassei redeneert vanuit de buik. Daar waar zijn voorgangers intellectuele beto gen hielden om duidelijk te ma ken hoe zij tot hun keuzes wa ren gekomen, praat Hoet over 'dingen' in plaats van kunstwer ken en over gevoelens' in plaats van uitgangspunten. Hoet meent dat kunst iets is waar je met iedereen over moet kunnen praten, dat kunst niet voorbe nouden is aan een groepje intel lectuelen. In Weimar werd zonneklaar dat met Hoet de juiste persoon is gekozen voor de negende edi tie van de Documenta. In een tijd waarin het de beeldende kunst ontbreekt aan werkelijk grote namen, allerhande neo stijlen het beeld bepalen en epi gonisme als een kwaliteit wordt gezien, is een moment van in keer niet verkeerd en kan wel degelijk resultaat opleveren. Rudi Fuchs, directeur van het Haags Gemeentemuseum en organisator van de zevende Do cumenta. heeft daarentegen heel veel moeite met de manier waarop |an Hoet Documenta IX voorbereidt en vormgeeft. Hij mist de uitgangspunten, een ideologie. Fuchs Melde tijdens 'zijn' tentoonstelling in 1962 Europa tegenover A men ka "Dat was toen actueel, vond ik belangrijk en moest daarom aandacht knjgen. En ofschoon ik daarvoor ben uitgemaakt voor alles wat lelijk ts was er toen in ieder geval sprake van een uitgangspunt arnhem tom ruufrok correspondent gpd De Franse violist Piem* Amoval (40) was verleden week wereld nieuws. In de Italiaanse plaats Saluzzo werd de Stradivarius te ruggevonden. die vier |.Mt r der op klaarlichte dag voor zijn ogen werd gestolen. Amoval, deze week solist bij Het («elders )rkest, verliet op I april 1987 zijn hotel in Saluzzo, enkele koffers en de Stradivari us met zich meesjouwend. "Het was eigenlijk te veel om alleen naar de auto te dragen. Dus ik /cl «Ir koffers op het trottoir. leg de viool in m n Porsche, haal m'n koffers op en zje tot mijn schrik dat er iemand met de wagen wegrijdt". Twintig jaar geleden kwam Amoyal. aan het begin van zijn carrière, in het bezit van de Stradivarius uit 1717. Hij kocht het instrument voor een mil joen Francs. Niet op eigen kracht, want her en der moest er geleend worden om het bij- PARUS WRJCO VOORDOUW correspondent Met tranen in zijn ogen beves tigde conservator Amaud d'Hauterives het meesterwerk van Claude Monet. 'Impression, solnl l.-vani Hl ét moor Daarmee kwam een einde aan de meer dan vijf jaar durende zwerftocht van het schilderij uil 1073, dat zijn naam gaf aan de school van de impressionisten. H.'t h.ni nv» 1.1 nu l mende zon hangt werr tussen alle Nymphés (Waterlelies) en treurwilgen en andere werken van de absolute meester van de impressie. Met de kleine ceremonie completeerde het knusse muse um Marmottan aan de Rue Louis-Roilh' in Parijs weer rijn indnikwekkende Monet verza meling. Vijf schilderijen van de meester en twee Rrnoirs. ren Morisnt en een Nakuse vonden hun piek terug aan de muur. zondere instrument de laatste Tsaar van Rusland. Nicolaas II, heeft er nog op gevjx-eld te kunnen aanschaften. Vijftien jaar lang heb ik honderd con certen per jaar gegeven, en alle opbrengsten werden gebruikt om de viool af te betalen. Op m'n 35ste had ik een viool, een Porsche en verder helemaal niets. Nog geen huis". Een jaar later was de viool er A Hi dt IM Oil nut nu I la Stradivarius was. MlUUriJfc V( rzrkrrd M tar de ver/rkt r.t tr «Nflpnli tk tt betalen omdat een rekening niet was betaald. Van de ene op de andere dag was de verzekering verlopen, vlak voor de dUHd hl MM Amoyal kon fluiten naar rijn viool en vermogen. In 1988 ontmoette de Franse violist een Amerikaanse kunst consulente die hem binnen drie dagen haar ja woord raf. alsme de de belofte de Stradivarius te rug te vinden. Ze gaf haar baan op en is drie jaar lang mei de zaak bezig geweest. De zaak I>ezrlfde muur, waarvan ze in 1 MB werden grTrx.f.l li I». n dolblij dat ze terug rijn. Het is net alsof ik mijn kinderen weer zie na een lange afwezigheid." verklaarde conservator d Haute nvrs Massaal was het publiek toe gestroomd om Champ de tuft pes en Holland?'. 'Sur la plagr de f romille 'Portrait >1' I» an Monet'. 'Portrait de Poly'. 'lm presaion. Soicil levant en de vier andere werken te bewrmde ren. De komende weken is hef motto in musrum Marmottan dan ook 'Chefs-d oeuvre retmu- vév 'Mresterwrrken Trrugge vonden'. De argrlozr museumbezoe ker kan dan tegelijkertijd een van de aardigste musea van de Frame hoofdstad zien. Naast een wrTkeiijk imposante vrrza mriing van meet dan vijftig werken van Monet is ct ver! Ir zien van diens tijdgrnotrn. zoals Manet. Kcnoo en Pisaarro. kwam in een stroomversnelling toen prtvé-detectives adveitm ties plaatsten, waann de indruk wera gewekt dat een njke violist op zoek was naar een Stradivn nus. Vele aanbiedingen volg den ln 1990 valt de langverwacht» brief ln de bus. compleet mei foto van het verforen gewaande instrument. Er wordt een ontmoeting ge organiseerd met de handHaar later gevolgd door de medrdr ling de Stradivarius te willen 'kopen'. Op het afgrsprokrn tijdstip verschijnt de nandelaai zond»-r de viool WH mat een pistool waarmee hij de advocaat het meegenomen geld ontfui sHt. Uiteraard wordt de man op straat opgewacht door dc poli ti« >|i in.i.ind.tg H .tpnl word r. n .ifspr.i.ik m.i.d t met zin 'bazen' Vlakbij het hold waai Amoval de viool kwijtraakt» worden vier mensen aangehou den. In de achterbak van hun auto ligt de viool. Topmusici in de Doelen aOTTWDAM cao In mei bestaat het Rotterdams» concrrtgrbouw de Doelen 2' jaar Het jubileumprogramma dat bestaat uit een vcrzamdinf van muzikale boogtepunten loopt uit tot in 1992. In de serf* 'Internationale symfonie «irkrs ten komen drie toporkesten Het enige optreden van <lr fameuze pianiM Vladimir Ash kenazy in Nederland vindi plaats op 19 juni 1991 ter afshil ting van de sene 'Coryfeeën aai bet Klavier' Het programme bevat werken van Beethoven n de HAndd variaties van lohan nes Brahms. Op 11 m»rt 1991 wordt bet |u bil. urn r.i'.i on< rrt 1 Aagdremnelig en laagpnjzig b de serie ai? Stars tn (oneen ld 11< WIT 1.1 I V"' 11 ZU lm onder ndm Pawnj Nhy man MM an Mol m- nf 1} grr, de Dutch Swing College Anita Meyer en Ire Towers Archief open taPX«Jt Het «emeentr Archief Inden aan de Vliet 45. opent tijden' bet komende museumwrefcetn de baar deuren voor bet pti bliek Zowel op zaterdag als rif zondag la de permanente ter toonstrlling te zien over de gr sebtedenis van de Pilgnn Fathers Het grmernte archief op beide dagm gropmd var 13 00 lot 17.00 uur. Bundel 1 Macintosh LC. 2Mb Ram. 40 Mb harde schift 12 inch RGB kleurenscherm StyleWrrter inktjetprmter 360 dp< sheetfeedf MS Works, tekstverwerking, database spreadsheet uunoei i exci dtw Bundel 2 exd btw Macintosh Classc. 2Mb Ram. 40 Mb harde schijf StyteWnter mktietpnnter. 360 dt» sheetfeeder MS Works, tekstverwerking, database, spreadsheet MacGroup Apple Centre Leiderdorp Coup 5CHQCO Aluminium ramen, deuren, schuifpuien Vaar particulier ea bedrijf. Onderhouds mj. lochtvni. stook kost» verlagend. Unge levensduur Kortom Schuco van Jurlir Alubouw TM 03S-214244 DENKAAG Uei TM 070 323S805 JURLIN ALUBOUW VJT Gestolen Monets terug in Parijs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 13