Mooie mantels maar
weinig spannends bij
couturier Edgar Vos
Frans Molenaar grijpt gekleurd terug naar 'sixties'
Selectief
telefoneren
Elegance troef bij Rob Kroner
Dieet
Parfums van beroemdheden
vervliegen heel snel
MAANDAG 18 MAART 1991
PAGINA 11
Met een beetje onvoldaan ge
voel en de vraag vind ik de col
lectie nu mooi of nietblijf je
zitten na de show van coutu
rier Edgar Vos. Dat onvoldane
gevoel is wel te verklaren.
Egar Vos is als een charmante
gastheer, die al zijn gasten wil
plezieren, waardoor zijn feest
het echte raffinement mist. Er
ontbreekt aan de collectie van
Edgar Vos dit jaar iets eigens;
een echte signatuur.
De vraag mooi of niet is veel
moeilijker te beantwoorden,
want er zitten wel degelijk
heel fraaie modellen in de col
lectie van de Amsterdamse
couturier. Zijn korte ruime
mantels bijvoorbeeld, met
een verlaagde schouderlijn, in
heel tere pasteltintjes, zijn
echt heel mooi. Zowel een
sportieve katoenen uitvoe
ring, met grote stofknopen en
een ceintuur als zijn chiquere
model, waarbij een vrij dikke
'veter' van het zelfde materi
aal over de wijde mouwen
loopt en in de rug als een cein
tuurtje is verwerkt, zijn stuk
jes vakwerk.
Ook echt goed zijn de man
telpakjes (vaak in primaire
kleuren) met (plooi, klok-
overslag, rechte en gerende)
mini-rokjes of shorts en vrij
lange of juist net in de taille-
vallende aangesloten jasjes.
Maar er zijn ook modellen
waarvan dat jasje net te kort
of net te lang is of het short
wat krap valt. waardoor het
beeld onevenwichtig wordt.
Onder die pakjes laat Vos
vaak heel luxueuze topjes dra
gen van bijvoorbeeld gepaille-
teerde zijde.
Bij de jurken werkt Vos
veel met boothalzen en laat hij
een robemanteau afgewerkt
met witte biezen (jaren zestig)
zien, maar het aardigst zijn
toch zijn nonchalante kimo-
no-achtige overslagjurkjes die
hij veel kleuren brengt.
De feestelijke kleding van
Vos is heel sober, zeker als het
om 'lang' gaat. Een aangeslo-'-
ten jurk met geincrusteerde
biezen of een zwart topje (dat
het middenrif bloot laat (dat
wel) en een simpele witte rok,
dat moet het zijn. Alleen zijn
korte feestelijke kleding
straalt ook iets van vrolijk
heid uit, zoals het kobalt
blauw zijden taffetas halter
jurkje met gerende rok op ko
baltblauw en wit organza on
derrokken.
Eigenlijk ogen zijn confec-
tiemodellen (prijs tussen de
198 en 500 gulden van maat 36
11 m 50)), die straks in 16 zaken
in Nederland (Breda en Den
Bosch zijn erbij gekomen) te
koop zijn, minstens even goed
als zijn couture.
De ruime jassen laat hij dra
gen op mantelpakjes met een
a-symmetrische reversluiting
of een een rechte rok met lan
ge blouse met ronde hals. Soe
pele overslagjurkjes brengt
hij in een mooi bloemdessin
en heel jong en sportief zijn de
strakke rokjes en battledress-
achtige jasje die hij in fel rose,
groen en gebroken wit heeft.
Een collectie met geslaagde
elementen maar weinig ver-
nieuwends.
Henriëtte van der Hoeven.
Robe-manteauin kobaltblauw, afgebiesd met t
Rood wollen mantelpakje
Het heeft een tijdje ge
duurd, maar goed. nu ben
ik er helemaal aan ge
wend. Het antwoordap
paraat. Niet dat ik er zelf
een heb, hemel bewaar
me. Maar als ik er een aan
de lijn krijg, spreek ik on
vervaard en zonder hape
ren mijn boodschap in. Na
de piep. Na de tweede
piep. Binnen 30 seconden.
Binnen 20 seconden. Wat
men maar wil.
Dat is wel eens anders ge
weest. Antwoordappa
raat? Hop, de hoorn erop
en met hartkloppingen
van de schrik eerst eens
bedenken wat ik nu pre
cies te melden of te vra
gen had. Onvolwassen
was het, kinderachtig,
maar het was over.
En nu begint het weer op
nieuw. Want weliswaar
hoef je tegenwoordig
geen mallotige toneel
stukjes of leutige mu
ziekjes meer af te luiste
ren voordatje je prevele
ment mag doen, maar er is
een nieuwe onuitstaan
bare rage. Men is wel
thuis, maar heeft eventjes
geen zin om de telefoon te
beantwoorden. Dus wat
doet de selectieve thuis-
telefoneerder? Het ant
woordapparaat aanzetten
en meeluisteren.
Kan niet bommen dat de
opbeller zich voor aap
voelt staan. Alsof iemand
de deur van de douche
opentrekt terwijl je je
navel staat te inspecte
ren, zoiets. Want je denkt
dat je een zakelijke me
dedeling zit in te spreken
voor iemand die er niet is,
of je maakt grappen
waarvan je denkt dat je
vriend/vriendin/kennis
ze t.z.t. in alle rust zal af
luisteren. Blijkt je stem
luid en duidelijk door
huiskamer of kantoor te
schallen.
Antwoordapparaat? Ik
gooi voortaan' gewoon
weer de hoorn erop. Ik bel
later wel weer eens. Of
helemaal niet meer.
INGE VAN DEN BLINK
Voor de zoveelste maal in zijn
carrière heeft Frans Molenaar
zijn talenten gebotvierd op
een uniform-opdracht. De
Amsterdamse couturier heeft
alle hostessen van het cate
ringbedrijf 'A matter of taste'
gekleed in fel roze jasjes. De
meisjes deelden de hapjes en
drankjes rond in de trendy ga
lerie Het Magazijn waar Mole
naar zijn nieuwe zomercollec
tie presenteerde, met in het
voorprogramma enkele sona
tes van Mozart, gespeeld door
de jonge pianiste Debora
Apol. Als sfeervolle afsluiting
tracteerde Molenaar zijn pu
bliek bovendien op liederen
van de klassieke zanger Niels
Peter van Doorn in plaats van
op het gebruikelijke glaasje
champagne.
Molenaars show werd dit
maal gekenmerkt door een
uitbundig kleurgebruik. Een
paar seizoenen lang was so
berheid het sleutelwoord van
de Amsterdamse modeko
ning, die zijn klanten het liefst
in stemmige bruinen, grijzen
en zwart kleedde. Maar met de
lente en zomer in aantocht is
soberheid grotendeels uit de
collectie verdwenen. Mole
naar houdt het voor de ko
mende maanden op een vro
lijk modebeeld met frisse, hel
dere kleuren en roklengten
die variëren van superkort tot
een handbreedte boven de
knieën.
Nu in het modebeeld wordt
teruggegrepen op de 'sixties'
kon Molenaar die zijn carrière
in deze roerige tijd begon, niet
achterblijven. Hij baarde toen
opzien met zijn karakteristie
ke architectonische vormge
ving die aansloot bij het werk
van schilders als Mondriaan
en architecten als Rietveld.
Veel van de kleding die hij
gisteren ten tonele voerde, rie
pen herinneringen op uit die
tijd. Hij verpakte zijn manne
quins in strakke minirokjes in
Mondriaan-kleuren. waarbij
hij ruime hessen liet dragen,
linnen broekpakken in opval
lende kleuren, zoals citroen
geel en mandarijntjes-oranje
met felrode blouses met strik
ken aan de hals en in simpele
rechte jurkjes met satijnen
biezen die deden denken aan
de hoogtijdagen van Jacque
line Kennedy en Audrey Hep
burn. Deze jurkjes bracht Mo
lenaar in alle kleuren van de
regenboog: geel, rood, blauw,
appelgroen, paars, fucsia,
zachtrose en oranje, maar ook
in zwart en wit. Omwille van
het couture-element voorzag
hij zijn kleding van opvallen
de accessoires zoals oorbellen
van antieke auto's en knotsen
van hoeden.
De avondkleding was al
even kleurig en weinig cliché
matig waren ook zijn kleur
combinaties voor een feeste
lijk avondje uit. Molenaar ver
raste de toeschouwers bij
voorbeeld met strakke, korte
zwarte jurkjes met een enor
me felgekleurde bovenkant
die als een soort stola-kraag
op verschillende manieren
kan worden gedrapeerd en
zelfs tot strik op rug of borst
kan worden geknoopt. Een
daverend applaus viel Mole
naar ten deel aan het einde
,van zijn show toen de bruid
over het plankier schreed in
eenzelfde jurkje, maar nu van
champagnekleurige taft.
CONNY HEIDA
Zwart cocktail-jurkje met felgekleurd bovenstuk dat op vele r
Dat de lijnen van de jaren zes
tig ook vertaald kunnen wor
den in een zeer elegante col
lectie, met een eigen gezicht,
bewees de Amsterdamse
couturier Rob Kroner.
Dat eigen gezicht kreeg de
collectie door bijvoorbeeld de
fraaie iets getailleerde jasjes.
Deze vielen ruime over de
heupen, waarbij de rug net
wat langer was dan de voor
panden. Die langere rug ont
stond doordat Kroner de stof
vanaf de voorpanden wat
rond wegsneed. Verder
haddden alle jasjes een con
trasterende bies tussen het
armsgat en de mouw en waren
ook de klepzakjes met een af
stekende kleur afgewerkt.
Onder die jasjes liet Kroner
heel korte strakke rokjes dra
gen maar topjes met kruis
lingse draperieën, die daar
weer boven gedragen werden,
gaven het geheel weer een
apart accentje.
En voor wie niet van taille
ring hield maakte Kroner op
dezelfde lengte rechte jasjes,
bijvoorbeeld in een zwart-wit
EINDREDACTIE
HENK HOUTMAN EN
HENRIËTTE v.d HOEVEN
Avondjurk in zijden mousseline.
bladmotief met tot op de elle
boog vallende mouwen. Dit
jasje werd gedragen met een
strakke rok maar ook en dan
voorzien van een brede cein
tuur met daaronder een heel
wijde rok. Die wijde rok in
Franse zijden jersey, die Kro
ner van een contrasterende
bies aan de binnenkant voor
zag. is een 'klassieker' voor
Kroner. In elke collectie zie je
die rok op de een of andere
manier weer terug en altijd
heb je weer het gevoel dat zo'n
soepel om je heel zwierende
rok het toppunt van elegance
moet zijn...
Ook uit de jaren zestig
stamt het jurkje in de prinse-
selijn, dat Kroner bijvoor
beeld combineerde met wijde
swager-achtige jas in felle tin
ten die aan het Caraïbisch ge
bied doen denken.
Wat ook een beetje aan dit
deel van de wereld deed den
ken was zijn heel wijde rok
rood met witte ballen, met
daaroverheen weer een soort
'schortje' rood wit gestreept
en een gedrapeerd topje. Een
reusachtige hoed of een
hoofdband versterkte dit idee
alleen maar.
En hoewel het 'schortje' het
op die wijde, wat folklorisisch
aandoende creatie best goed
deed, op een strakke rok was
het weer net iets te veel van
het goede. Jammer want in dit
linnen pakje waren kaki en
turkooise heel geraffineerd
gecombineerd. Ook een
beetje misplaats in de collec
tie was de vrij strakke stads-
bermuda met het kleine,
strakgetailleerde jasje met
een schootje.
Maar het bleef bij deze twee
kleine schoonheidsfoutjes
want de cocktail/avondkle
ding in felle tinten ondermeer
kobaltblauw/grasgroen was
weer heel mooi en vooral zat
vol leuke vindinkjes. Basis
voor de avondkleding was een
kort, vrij strak aanluitend
jurkje met heel dunne schou-
Linnen mantelpakje.
derbandjes van gefronste zij
den mousseline. Op deze jurk
jes liet Kroner afwisselend
een 'schortje', een kiel, een
sportief ogende blouse en een
lange overrok met een aange
zette strook dragen. En wat
h«t geheel zo mooi maakte
was dat die toevoegingen met
dubbel stof, in contrasterende
kleuren waren gemaakt.
(foto i Bart NleuwenhuiJM
En dat Kroner zelf ook
nogal ingenomen was met dat
cocktailjurk bleek bleek toen
de bruid opkwam. Zij droeg
datzelfde model in roomwit
met daaroverheen een lange
zwierige mantel van zijden
mousseline met een kanten
bovenstuk. Een waardig slot
van een mooie show.
Hcnrlettc van der Hoeven
Al vanaf december ben ik met de lijn in gevecht. Worstel ik
met mijn zwakheid. Vecht ik tegen een eetlust die op alle uren
van de dag handenwrijvend klaar staat.
Kijk somber naar de bubbeltjes die sinds de decembermaand
en de januarie-verjaardagen zijn verschenen hier en daar. en
lees jaloers over de vrouwen van vroeger
Het eerste vermageringsdieet verscheen pas in 1863; voor
die tijd hoefde een vrouw niet slank te zijn, integendeel, huis
naaisters waren een groot deel van hun tijd bezig om met
ruches en stroken en pofmouwen de vrouwen van toen iets
molliger, iets gevulder te doen lijken, want dat was mooi Veel
vlees. Dat hoorde zo.
Sinds vijftig jaar denk ik dat. dat het makkelijk zal lukken.
Sinds mijn puberteit toen ik als snel aanwies om de heupen.
En nog steeds struikel ik bij 't minste of geringste over de ver
leiding van een bruine boterham dik met kaas en roomboter
belegd. Blijk ik nog steeds niet onthecht genoeg om mijn ge
dachten 's avonds in toom te houden en niet te laten afdwalen
naar wat in de keuken voorradig is. Droom ik van een warme
appelbol.
Terwijl je toen je begon toch vast van mening was dat het je
deze keer zou lukken; dat je niet bij de minste verleiding alle
goede voornemens in rook zou zien opgaan; dikke zwarte
rook van diepe spijt.
Toen mijn moeder na haar derde kind te zwaar geworden was
naar haar zin raadpleegde ze haar huisarts daarover. Hoofd
schuddend zei de goede man; "maar mevrouw, moeders hó
ren gevuld te zijn." en met gevuld bedoelde hij dik. Lekker dik.
Voor de kinderen om royaal tegenaan te leunen.
Niemand behoefde caloriën te tellen. Niemand hoefde 's
avonds de gedachten krampachtig bij boek of radio te hou
den; ze niet laten afdwalen naar de keuken waar etenswaren
dwars door de dichte deur heen signalen aan 't uitzenden zijn.
En niet eens bijzondere etenswaren, nee. gewoon een
schaal aardappels met peterselie of een kommetje rode kool
met appel. Zulk eten is al godenspijs voor wie op zijn strengst
bezig is, en de gedachte eraan doet een onbedwingbare lust
ontstaan er heen te rennen, die slechts met moeite in be
dwang is te houden
Hoe oud moet je zijn om dat niet meer te doen. Om zo ont
hecht te zijn dat je dieet houdend niet meer aan eten denkt.
Geen enkele avond. Oprecht hoop ik het ooit mee te maken.
INA DE RUYTER
Een beetje beroemdheid heeft
tegenwoordig een eigen par
fum. En waar die beroemd
heid zijn roem aan te danken
heeft doet er niet toe. Zo is een
maand geleden een geurlijn
op de markt gebracht die de
naam heeft meegekregen van
het opstandige Seven-up re
clamefiguurtje Fido Dido
('It's cool to be clear'). Schil
ders en schildersdochters
doen het ook leuk achter glas.
getuige de parfums van Sal
vador Dali en Paloma Picasso.
Er zijn luchtjes met de namen
van Alain Delon, Gloria Van-
derbilt, Gabriela Sabatini en
Priscilla Presley.
Jaarlijks wordt de parfum-
markt overspoeld met nieuwe
produkten. Parfum zit in de
lift als nooit tevoren. Kinde
ren kunnen kiezen voor de
Walt Disney-lijn of zich be
sprenkelen met Oilily, en het
aanbod van mannengeuren is
al bijna net zo groot als dat
van vrouwenparfums.
De Amsterdamse verzame
laar van parfumerie-artikelen
Ida Sajet houdt de ontwikke
lingen op geurgebied nauw
keurig bij. Elk hoekje van
haar woning is benut; tot in de
slaapkamer staan metershoge
vitrines, volgestapeld met
flesjes parfum en eau de toi
lette. Het oudste flesje uit haar
verzameling, Gloire de Paris
van Roger et Gallet, dateert
van 1911. "Parfum was toen
nog geen gemeengoed, en aan
de vormgeving van de flesjes
werd niet veel aandacht be
steed", vertelt Ida Sajet.
"Parfum werd VOpakt to
smalle, glazen flesjes met gla
zen of kurken stopjes. Het mo
del 'apotheker', zogezegd. Pas
na de tweede wereldoorlog
kwam parfum in de lift.. Nina
Ricci bracht 'L'air du temps'
op de markt in een prachtige,
kristallen fles met zeskantige
dop, die was ontworpen door
Baccarat".
Het produkt sloeg onmid
dellijk aan; L'air du temps is
de meest verkochte geur aller
tijden.
Maar tot ver in de jaren '50
bleef goede parfum iets voor
'de rijken'. De doorsnee be
volking gebruikte Boldoot of
4711. Sajet: "En je had Toute
Jolie, een parfum in een platte
flacon met een metalen dop,
dat niet zo duur was en de bij
naam 'huisvrouwenparfum'
kreeg. Een reden waarom par
fum relatief duur was, was dat
het verpakt werd in kristallen
flesjes met een kristallen dop
die precies passend moest
worden gemaakt. Die doppen
werden pas veel later voorzien
van een PVC-randje. waar
door ze in serie konden wor
den vervaardigd".
Volgens Ida Sajet werd het
gebruik van parfum pas in de
jaren '70 echt populair. "Elke
mode-ontwerper bracht in die
tijd een geurlijn uit. En in de
jaren '80 kwam de hausse van
de filmsterren: Sylvie Vartan
had een eigen parfum, Alain
Delon bracht zijn lijn op de
markt. Overigens werd al eer
der gebruik gemaakt van be
kende persoonlijkheden bij
parfum, maar op een andere
manier: de beeltenis van film
sterren werd verwerkt in de
vormgeving van de flacon.
Mae West bijvoorbeeld liet in
de jaren '50 al haar kleding
ontwerpen door Schiaparelli.
Ze hadden daar een Mae West
paspop waar de kleding op
werd vervaardigd, en Schia
parelli heeft een parfUm op de
markt gebracht in een flesje
dat de vorm heeft van die
paspop."
Veel nieuwe parfums red
den het niet, ondanks de dure
campagnes die er door fabri
kanten tegen aan gegooid
worden. De geurlijn van
Frank Govers bijvoorbeeld is
al weer uit de handel geno
men, en van de parfums waar
aan de zangers Lee Towers en
Julio Iglesias hun naam heb
ben gegeven wordt ook niet
verwacht dat het blijvertjes
zijn. Ida Sajet: "De markt is ei
genlijk al een beetje verza
digd. De huidige trend gaat,
alle nieuwe produkten ten
spijt, toch meer richting de
wat duurdere parfums van
naam. De klassiekers, zoge
zegd. Mensen kiezen één geur
die bij hen past en kopen daar
dan gelijk de hele lijn van, dus
niet alleen parfum maar ook
body lotion, talkpoeder, deo
dorant, zeep, enzovoort".