Christopher Wool al te IJl IIW|| J simpel en gedateerd Evenwichtig Beethoven-recital Boymans van Beuningen op modderig pad I HA Ernestos' heidense kunst POP Geertjan Lubberhiiizenprijs 1990 voor Marcel Möring OGRU NDOQ 1 RUN 'Run dog run dog run', woordschilderij op aluminium (1990). Beethoven-cyclus door de pianist Alwin Bêr; eerste concert Gehoord op 1 maart m de Ka pelzaal van K&O. LEIDEN - Alwm Bar is een bekende verschij ning m de Kapelzaal. waar hij reeds Oopm- programma s heeft uitgevoerd, en ook ais slag vaardig mvalier-op-het-laatste-moment te be- Interessant is het om hem nu Beethoven te horen vertolken. Op het programma stonden zowel gro tere sonates als kortere stukken, uit verschillende levensperioden van de componist afkomstig. Niet altijd verloopt de stijlontwikkeling van een componist precies zoals de boe ken ons willen doen geloven. Zo is het rondo in C opus 51. no. 1 veel meer in "Mozart-stijl" dan de eerder gecomponeerde sonate "quasi ma fantasie" op. 27, no. 1 in Es. Het eerstgenoemde klassieke ele ment liet Alwin Bar duidelijk uitko men in een beheerste uitvoering, goed gefraseerd en met een door dacht pedaalgebruik. Alle korte muzikale zinnetjes wist hij die zan gerigheid te geven die ze nodig heb ben. Doorzichtig klonken luchtige werkjes als de twee losse bagatellen in c klein en C groot, in contrast met het humoristische ronda a Capric cio, bijgenaamd "Wut uber den ver lorenen Groschen". Alwin Bar hield rekening met het instrument en met de akoestiek door de fortes niet te sterk te ne men. Op zich een loffelijk streven al kun je daar tegenin brengen dat be paalde accenten wat bleekjes klon- Hoofdrol Hoffmann Nieuwe dirigent voor Jeugd Orkest AMSTERDAM (ANP) - Het Natio naal Jeugd Orkest (NJO) heeft gis teren een contract ondertekend met chefdirigent en artistiek leider Roberto Benzi. Hij volgt hier mee de in oktober 1989 vertrokken chefdirigent/artistiek leider Adam Gatehouse op. De 53-jarige in Marseille geboren Benzi is als gastdirigent aan het Concertgebouworkest, Het Resi dentie Orkest en het Radio Philhar- monisch Orkest verbonden ge weest. Van onze correspondent Rob Schoonen ROTTERDAM (GPD) - 'LOVE' schreef Robert In diana in aluminium. In 1966. De kunstenaar reageerde met dat object in de beste Pop Art-traditie op het veelvuldig misbruik van dat woord. 'RIOT' schreef Christopher Wool op alumi nium. In 1990. En mist daar mee de slag om de beschou wer. Wool mag dan 'schrij ven' dat het een lieve lust is: zijn werk boeit niet. Museum Boymans-van Beuningen in Rotterdam legt onder de bezie lende leiding van Wim Crouwel een voorliefde voor conceptuele of daaraan gerelateerde stromingen aan de dag. Afgezien van monster- tentoonstellingen waar met goud of zijde ontelbare bezoekers worden aangetrokken en afgezien van een enkele expositie waar expressie de boventoon voert, zijn er de laatste jaren opvallend veel exposities ge organiseerd waar 'de idee' een be langrijke rol speelt. De vaste verza meling, waarin het Surrealisme uit voerig aanwezig is, zal daar niet vreemd aan zijn. Dat is op zich een verheugende ontwikkeling. Waar andere musea analQog aan trends en quasi ei gentijdse ontwikkelingen van de ene naar de andere tak springen om toch vooral niets te missen of juist halsstarrig vasthouden aan een eer der uitgestippelde weg, manoe- vreert Bovmans niet: het schrijdt. Nu en dan links en rechts blikkend, maar verder: recht vooruit door stappend met in de rugzak een flin ke bagage die af en toe wordt aange sproken. Dat heeft een aantal pretti ge en bovenal zinvolle tentoonstel lingen opgeleverd. Met de tentoonstelling van Christopher Wool lijkt men echter af te buigen naar een modderig pad waar het lastig wandelen is. Kon je over de enige tijd geleden in Boy mans gehouden presentatie van Ed Ruscha tenminste nog discussie ren, over het werk van Wool valt strikt genomen niet veel te zeggen. Omdat het werk niet boeit. Het kan nauwelijks aanspraak maken op kwaliteiten als orginaliteit, inventi viteit of anderszins interesse op wekken. Zelfs wanneer je zijn schil- W assenbeelden beter bekeken AMSTERDAM (ANP) - Het was senbeeldenmuseum Madame Tus- saud aan de Kalverstraat in Amster dam, dat op 26 mei voor het laatst is te bezoeken, heeft het afgelopen jaar 462.000 bezoekers getrokken. Voor het hernieuwde museum op de Dam. wordt een bezoekersaantal van 750.000 verwacht. Dat heeft een woordvoerder namens het museum laten weten. Het museum, dat onder de naam Madame Tussaud Scenerama in het gebouw van Peek en Cloppenburg wordt gevestigd, zal omstreeks 10 juni voor het publiek worden ge opend. In totaal krijgt het museum twee en een half keer meer ruimte dan in het huidige pan'd. Doorbraak Chris Isaak - Wicked Game - WEA De kop van Chris Isaak valt het bes te te omschrijven als een kruising tussen James Dean en Elvis Pres ley. Zijn stem doet denken aan die van Roy Orbison en zijn liedjes wor den over het algemeen gekarakteri seerd als 'melancholische juweel tjes'. Zoveel superlatieven, drie fraaie albums op zijn naam. en toch is Chris Isaak de afgelopen jaren niet echt doorgebroken in Neder land. Met de single Wicked Game' lijkt het nu eindelijk te gaan lukken. De platenmaatschappij is handig hierop ingesprongen door een com pilatie van het eerdere werk uit te brengen met dezelfde titel als de (in ternationale) successingle. En: het is een aanrader. Op Wicked Game' staan twaalf wonderschone songs van de al bums 'Silvertone'. 'Chris Isaak' en Heart Shaped World'. 'Wicked Ga me', van het laatstgenoemde album, is wel een aardige representant van zijn stijl, zegt Isaak zelf. En dat klopt aardig. Zijn droevige stem en melancholische teksten zijn zelfs zo bepalend datje tot de conclusie zou kunnen komen dat sommige num mers. op het eerste gehoor, mis schien erg op elkaar lijken. Die conclusie blijkt niet terecht. De (autobiografische) liedjes van derijen rangschikt, en dus be schouwt, binnen de traditie, valt er weinig tot niets innovatiefs te ont dekken. De woorden of zinnen die Wool bedenkt schildert hij op aluminium dragers. Flink uitvergroot, vaak zwart op wit. Tegenwoordig ge bruikt hij dikwijls sjablonen en brengt hij de verf (autolak) aan met een stempel of verfroller. De woor den worden vaak op niet gangbare plaatsen afgebroken zodat je even goed moet kijken voordat je het woord begrijpt. In de zinnen die Wool aanbrengt laat hij zo nu en dan de klinkers weg. Daardoor ontstaat er breuk tussen het woord (sic) en de oorspronkelijke betekenis van dat woord of: die woorden. Dat is al lemaal zo klaar als een klontje. Maar wat dan verder? Oud Zoals gezegd werkte Indiana al in de jaren zestig, en met hem nogal wat anderen, aan die gespannen verhouding tussen woord en woord-beeld. Wat wil Wool anno 1991 nog met dat gegeven? Of beter: dat gegeven op zich is wel interres- sant en zal dat altijd blijven maar waaarom gebruikt de man daarvoor een werkwijze die dertig jaar oud is (zo niet ouder)? Ook de andere dan de 'woord schilderijen' bieden geen uitkomst. Naast die vele letters heeft Wool na melijk ook een aantal panelen geëx poseerd waarop hij allerhande orga nische elementen heeft geschil derd. Bloemen, planten of takjes zijn in een herhaald patroon aange bracht op de drager. Van een af stand bezien ontstaat er dan zoiets Chris Isaak hebben wèl gemeen dat ze bol staan van de (mislukte) lief desrelaties en eenzaamheid. Ken merkend is ook dat ze een sfeer we ten op te roepen die sterk doet den ken aan de jaren vijftig. Maar verder hebben de 12 songs een heel eigen glans, wars van nostalgie en de voor die jaren zo kenmerkende oubollig heid. Chris Isaak maakt gewoon mooie, tijdloze muziek die het best valt te typeren als 'rustige rock and roll'. De belangrijkste constante in zijn werk is de kwaliteit. Reden ge noeg dus om te spreken van een welverdiende doorbraak. J.R. Aardig Rick Astley - Free - RCA Rick Astley had de afgelopen jaren niet te klagen over zijn populariteit. Toch is het kennelijk geen genoe gen om een werktuig te zijn in han den van het producerstrio Stock, Aitken en Waterman die met hun 'stal' (o.a. Jason Donovan. Kylie Mi- nogue) een abonnement lijken te hebben op de hoogste plaatsen van de hitladder. Rick Astley heeft zich, na een reeks tophits, welbewust aan de greep van Stock, Aitken en Water man ontworsteld. Dat is dapper. Het album 'Free' is het eerste resul taat van de weg die Astley. ontsnapt aan de hitfabriek, is ingeslagen. Een resultaat dat, mede dankzij de me dewerking van Michael McDonald, Rob Fisher, Mark King en zelfs als een beeld dat nog het meest doet herinneren aan de behang-structu- ren zoals die ruim een eeuw geleden door bijvoorbeeld William Morris zijn ontwikkeld. Het kan toch niet zo zijn dat Wool het organische, natuurlijke, wil af zetten tegen het mechanische of on natuurlijke van de teksten? Dat zou toch al te simpel zijn. Of moet de be schouwer zich gaan bezighouden met het gegeven 'herhaling' en de overeenkomsten daarin tussen de 'bloem-' en de 'woord-schilderijen'? Dat gegeven is echter ook al bijna geschiedenis en kan dus van een ei gentijdse kunstenaar niet worden verwacht. Of wellicht moeten wij ons verdiepen in de wereld achter woorden als 'Riot'. 'Run' of 'Fear'? Niet bepaald vrolijkmakende be grippen. Moet dat dan worden gere lateerd aan die bijna zoetzappige bloemmotieven...? Dat is toch even eens al te simpel - in ieder geval niet van deze tijd? Als je nu door de zalen van het museum loopt bekruipt je dan ook al snel een leeg, koud gevoel. Wool geeft geen antwoord op al die vra gen omdat hij zich niet lijkt bezig te houden met vragen en antwoorden. Mijns inziens omdat hij de beschou wer onderschat of niet in staat is zich los te rukken van een —door anderen— al veel eerder uitgewerk te beeldtaal. Nogmaals: de zienswij-' ze mag dan op zich goed zijn, de werkwijze verdient evenveel aan dacht. Die moet immers het 'waar om' duidelijk maken. Daarbij schiet Wool zijn doel voorbij. Tentoonstelling: 'Christopher Wool, schilderijen 1986-1990'. Mu seum Boymans- van Beuningen. Mathenesserlaan 18-20, Rotter dam. Open: di. t/m za. van 10-17 en zon. van 11-17 uur. Tot 8 april. Elton John, toch niet helemaal haaks staat op wat we van Rick Ast ley gewend waren. Onder de 11 songs op 'Free' is er een respectabel aantal dat zeker hit gevoelig zal blijken. 'Cry for help', inmiddels goed voor een hitpara denotering, is daar een voorbeeld en voorproefje van. Dus, om nu te zeggen dat Rick Astley het over een heel andere boeg heeft gegooid is overdreven. Astley profileert zich wat minder als tieneridool, maar heeft zich een 'middle of the road' repertoire aangemeten waarmee hij zich ook de komende tijd verzekerd weet van voldoende aanhang. 'Free' is een aardig album geworden, maar niet om over naar huis te schrijven. J.R. Saai Joni Mitchell - 'Night Ride Home' (Geffen) 'Night Ride Home' is gewoon de zo veelste plaat van de inmiddels 47-ja- rige Joni Mitchell. Er is zoals ge woonlijk niets mis mee. De muzi kanten die haar bijstaan, hebben hun sporen al lang ruimschoots ver diend en doen precies wat er van hen wordt verlangd. Mitchell's levenspartner en pro ducer Larry Klein heeft de muzika le touwtjes andermaal strak in han den genomen. Dat alles bij elkaar heeft weer tien wonderschone, lek ker wegkabbelende liedjes opgele verd met mysterieuze en soms ge woon onbegrijpelijke teksten. Mit chell maakt zich al jaren schuldig aan navelstaarderij. Leuk voor de initimi. Van de buitenwereld dringt steeds minder tot haar door. Ze kijkt alleen even verschrikt op als een foute tv-dominee foute dingen roept. Maar dat is al weer drie platen geleden. Ook een herinnering aan een ritje in de jaren zestig met een Cadillac van de vader van ene Ray ('Ray's Dad Cadillac') brengt haar tot leven. Daarna kabbelen Mit chell's muziekjes gewoon door. Een lekker plaatje dat 'Night Ride Home'. Niks mis mee, nogmaals. En daarom eigenlijk wel een beetje heel erg verschrikkelijk saai. W.K. Goed bij stem Todd Rundgren - 'Second Wind' (Warner Brothers) De alleskunner Todd Rundgren gaat wars van alle trends zijn eigen weg. In de tijd dat alles moet kun nen, bestijgt hij de kansel en stort hij teksten over zijn slinkende ge hoor uit over de noodzaak van ande re levenswijzen en opvattingen. Zo ook weer op 'Second Wind' dat hij heeft opgenomen in het bijzijn van publiek. Toch is het geen live-plaat geworden want het wemelt van de overdubs en andere toevoegingen vanuit de opnamestudio. Het waar om van deze aanpak is niet duide lijk. Wel is de geluidskwaliteit bo ven elke twijfel verheven. Met het allesbehalve commercië le 'Second Wind' zal de Amerikaan se idealist velen nog verder van zich vervreemden. Zijn trouw gebleven Expositie papiercollages van Lieutenant Er nesto; te zien bij Galeria Propitia, Levendaal 119 te Leiden. Tot 30 maart geopend op don derdag van 13.00 tot 16.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur. vrijdag tot en met zondag van 13.00 tot 18.00 uur. Hij was in de jungle, hij was in Ve netië. in gelaglokalen en aan het hof van mevrouw Kaldenhoven. Hij re kende af met de vijand, redde een Oosterse prinses en veranderde haar in steen. Deze en andere verha len hangen tentoongesteld in gale ria Propitia aan het Levendaal. Lieutenant Ernesto opende deze week zelf de tentoonstelling met een droefgeestig recital met pianist- /componist Warner van Es, zijn partner in het muziekproject "mu sic for the down and outs". Net als in de muziek zoekt hij in de beel dende kunst de uitersten van emo tionaliteit, vuur, hartstocht, overga ve, verheerlijking en heldendom, om die vervolgens door te prikken en tot verhalen te maken. Tot sprookjes en vertellingen, kasteelromans en Bambiboekjes, zonder het sentiment verloren te la ten gaan. Hij gebruikt hiervoor plaatjes uit stripverhalen, uit oude boeken en reclamemateriaal uit de jaren 50 en verwerkt die tot collages in een Middeleeuwse sfeer van rat ten en bevers en heidense afgoderij vermengd met katholieke vroom heid. Het vrij ruwe materiaal wordt in toom gehouden door goed verzorg de kaders en lijsten. Vanwege de 'platte' afbeeldingen op de plaatjes krijgt het werk iets tijdloos, dit, de toevoeging van verfsporen en een goed gevoel voor vlakverdeling zor gen voor de kunstzinnige schoon heid. Naast collages maakt Ernesto ruimtelijke kist-objecten die ook dat heidens religieuze in zich heb- c Jan Rijsdam en Wim Koevoet. volgelingen echter komen volop aan hun trekken en voelen al bij het eerste nummer ('Change Myself) heel goed met hem mee hoe het is om als wereldverbeteraar te moeten vaststellen dat je jezelf niet eens kunt veranderen ('Change Myself). Todd bespringt de luisteraar met muziek en teksten en blijft hem op de huid zitten. De een moet niets hebben van deze opdringerigheid, anderen kwijlen van zijn gepassio neerde zang. Zo veel passie is alleen maar mogelijk als het menens is. Met de prachtige ballad 'Who's sorry now' breekt Rundgren door elk denkbaar afweermechanisme heen. Rundgren. toch al een prima zanger, is nog nooit zo goed bij stem geweest. Halverwege de cd slaat hij ineens een andere weg in en schotelt hij twee stukken uit een musical voor Muzikaal gezien steken ze heel knap in elkaar maar ze horen niet thuis op deze cd. Gelukkig pakt hij de rode draad weer op met het heel ruige 'Public Servant". Verrassend is het gebruik van schuttingtaai in dit nummer. De copyrights lijken wel van Zappa afkomstig. Hoe bol van de frustra ties Runt ook staat, hij heeft door gaans genoeg aan het ABN om de luisteraar daar deelgenoot van te maken. Rundgren rondt het album af op de wijze waarop hij zijn betere al bum afsluit met een persoonlijke verantwoording voor zijn dwalin gen en een refrein vol strijdlust Now that I can see the future"). W.K. UTRECHT (GPD) Jan Bosdriesz gaat De Provincie verfilmen, de de buutroman van Jan Brokken. Vol gende week beginnen in de Hoekse Waard de opnamen met in de hoofd rollen Thorn Hoffmann en Pierre Bokma. Producent is Frans Rasker, wiens vorige film Romeo vorig jaar tijdens de Nederlandse Filmdagen bekroond werd met een Gouden Kalf en de Prijs van de Filmcritici. ben en wat luchtiger aandoende, licht absurdistische, 'dagboeknoti ties'. Hier en daar is wat lichtvoetige poëzie, zoals in de titel: 'Teer-resi- jah' en ook het thema liefde ont breekt niet. of daar gaat het vaak juist over. hoofse liefde, de verheer lijking van de vrouw, Maria. Lieutenant Ernesto werd in 1960 geboren in Den Haag en begon zes jaar geleden met het maken van col lages en het organiseren van projec ten als 'het verdwenen ruimteschip de Lukamara' in sociëteit "De Burcht" en 'een grote tijdmachine', een drijvend object dat een halfjaar ronddreef in de vijver van het ge meentehuis van Hazerswoude. Ver der is sinds drie jaar een wisselende expositie van zijn werk te zien in Café de WW in Leiden. Hij volgde enige tijd lessen aan de Rotterdam se kunstacademie en ontwikkelde zich verder als autodidact. Ook stond Lieutenant Ernesto met zijn trompet op het podium toen hij er een toon uit kon halen en het werk te. En in de beeldende kunst springt hij gewoon in het diepe en begint te zwemmen. Dat het werkt is te zien op deze heel aparte tentoonstelling onder de heel aparte (Friese) titel: "needwar oefslochsje" ofwel "noodweer door de vingers zien". EDWINE FELSER Passion Handel in Voorschoten VOORSCOHTEN - Het Voorscho- tens Chr. Vocaal Ensemble geeft op dinsdag 5 en woensdag 6 maart een concert in de Laurentiuskerk aan de Leidseweg in Voorschoten. Op het programma staan twee werken. Van J.S. Bach wordt uitge voerd de cantate 'Jesu, der du mei- ne Seele' en van G.F. Handel zingt het ensemble de 'Johannes Pas sion'. Meestal worden tijdens de lij- denstijd de passies van Bach uitge voerd. De solopartijen worden gezongen door de tenor Timothy Neill Johnson, die in november 1990 een radio-optreden verdiende tijdens de Erna Spoorenberg Vocalisten Pre sentatie. de bas Marcel Moester (Christus), de countertenor Sytse Buwalda (Pilatus) en de sopraan Jo- nne Samson en de tenor Geert Berghs. De muzikale begeleiding wordt verzorgd door de organist Tijn van Eijk en het Randstedelijk Begeleidingsorkest. Het geheel staat onder leiding van de koordiri gent Stephen Kavelaar. De aanvang is om 20.00 uur. ken. Soms hoorde ik meer Mozart of Schubert dan de onstuimige Beethoven. Overigens gaf Alwin Bar steeds blijk van een evenwich tig en integere visie, ook bij de twee sonates die op het programma ston den (op. 27. no. 1 en op. 10. no. 3). Allebei flinke vier-delige werken, maar totaal verschillend. De eerste, "quasi une fantasia", met in elkaar overlopende delen, de tweede met sterk contrasterende delen: ener giek, dramatisch, opbeurend en te gendraads. Bar slaagde erin de aan dacht steeds vast te houden, ook in de toegift: een flitsende "Wal- desrauschen" van Liszt. De volgende concerten in deze cyclus zullen plaatsvinden op vrijdag 29 maart en vrijdag 12 april. Het laatste in de Stadsge hoorzaal. FRANK DEN HERDER Nieuw seizoen Concertgebouw internationaal van opzet AMSTERDAM (GPD) - Het Con certgebouw in Amsterdam heeft als eerste van de grote Nederlandse concertzalen het seizoensprogram ma 91-92 gepresenteerd. Directeur Martijn Sanders deelde tijdens een persconferentie mee dat bij de op zet van het nieuwe concertseizoen de steun van grote sponsoren op nieuw onmisbaar is gebleken. Hier door kon het eigen seizoenspro gramma met in totaal honderd con certen in de grote en kleine zaal. nog internationaler worden opgezet zonder dat Nederlandse musici in de verdrukking hoeven te komen. Voor de prestigieuze (derde) serie Wereldberoemde Barokorkesten kunnen zes. volgens Sanders zeer kostbare orkesten, m het Concert gebouw optreden: Les Musiciens du Louvre (10 okt.). Concentus Mu sicus Wien o.l.v. Nikolaus Harnon- court (17 nov.) Freiburger Barock- orchester (19 dec.). Hesperion XX (14 jan.), Amsterdam Baroque Or chestra (18 febr.) en Orkest van de XVIIIe eeuw (31 maart). Ook kan opnieuw een serie van zes concerten 'Grote solisten in de grote zaal' worden gehouden. Hierin zullen optreden o.a. de Rus sische violist Gidon Kremer (28 sept.). de Amerikaanse sopraan Jes- sye Norman 30 okt.), sopraan Ka thleen Battle (29 maart) en cellist Yo-yo Ma (31 mei). Verder staan o.a. op het program ma, in plaats van de serie Wereldbe roemde Symfonieorkesten, een mi ni-serie van twee concerten met o.a. Moessorgsky (Dageraad aan de Moskwa). Sjostakovitsj (Tiende). Tsjaikovsky (Manfred) door het Le ningrad Philharmonisch Orkest o.l.v. Yuri Teminkanov (10 en 12 nov.). Op 20 september zal het 'Saito Kinen Orchestra' uit Japan in Am sterdam optreden dat onder leiding staat van Seiji Osawa. Dit gelegen heidsorkest bestaat uit belangrijke musici die, nadat zij een opleiding hadden gevolg bij de Japanse mu ziekpedagoog Saito, internationale concertcarneres hebben gemaakt. Het Borodin kwartet zal alle (15) kwartetten van Sjostakovitsj bin nen een tijdsbestek van 12 dagen (m november) uitvoeren. Er is een nieuwe serie met vier barokconcer- ten welke door Gustav Leonhardt is geprogrammeerd. Tevens een 'de buutserie' met jonge Nederlandse musici (pianist Soerjadi, Van Ge- ndtkwartet, cellist Mariss Groene- veld). Tijdens de zomermaanden, vanaf 1 juli tot 31 augustus, zal het Con certgebouw geopend blijven voor de betrekkelijk goedkope 'Robeco Zomerconcerten'. Dit jaar zullen zelfs 29 concerten worden gehou den (vorig jaar 22, waarvan zeven uitverkocht), wét het gevolg is van overweldigend succes. Sanders constateerde dat door deze muziek serie een hele nieuwe groep bezoe kers werd aangetrokken. In de serie zullen optreden o.a. het Orkest van de XVIIIe eeuw. Gustav Mahler Ju- gend Orchestcr, sopraan Arl« n Au ger en Melvyn Tan, fortepiano. I Musici. Rotterdams Philharmo nisch Orkest o.l.v. Reinbert de Leeuw. Nieuw Sinfonietta Amster dam. cellist Heinnch Schiff. pianist Enrico Pace (prijswinnaar le Fr.in? Liszt pianoconcours Utrecht) en het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Neeme Jarvi en Riccardo ChaiUy. AMSTERDAM (ANP) - De Geertjan Lubberhuizenprijs voor literaire pro- za-debuten is voor 1990 toegekend aan de 33-jarige Marcel Möring voor zijn roman 'Mendels erfenis'. Dat blijkt uit een bekendmaking gisteren van de Marten Toonder Stichting, die de prijs heeft ingesteld De jury, die bestaat uit Mies Bouhuys, Martin Bril, Ed van Eeden, Atte Jongstra en Conne Spoor koos het prozadebuut van Moring unaniem uit 51 inzendingen. De roman is door de jury gekozen om de wijze waarop het boek is ge schreven. "Het thema van de eenzaamheid is zonder pathetiek behandeld. Het proza is zeer verzorgd en de stijl is heel knap", aldus het jurryrapport. Van de auteur kan volgens de jury nog veel worden verwacht. In 'Mendels erfenis' beschrijft Moring het proces van eenzaamheid en vervreemding van de hoofdpersoon Mendel Adenauer. Het is voor de zevende keer dat de Geertjan Lubberhuizenprys wordt toegekend. Eerder werden Hermine de Graaf. Vonne van der Meer. Rudi van Dantzig. Benno Barnard, Gijs IJlander en Atte Jongstra voor hun pro zadebuut bekroond. De prijs, waaraan een geldbedrag van tienduizend gulden is verbonden, wordt op 15 mei in de Nieuwe Kerk in Amsterdam uitgereikt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 39