'Besmet met een soort virus' De crisis bij Panorama: het jarenlange geploeter om de lezer vast te houden ZATERDAG 2 MAART 1991 PAGINA 27 *Drïemaal Panorama: van familieblad, via verantwoord bloot en harde misdaad nu beland bij de journalistieke benadering. grensverleg- Belangrijker nog dan de koelkast van hoofdredacteur Ton van Dijk, en belang rijker ook dan het snookerbiljart dat hij liet plaatsen, is op de redactie van het weekblad Panorama het prikbord. Daar gaan wekelijks meestal dinsdags de verkoopcijfers op. Treurige mededelin gen tegenwoordig. De tijd dat er bij die publikaties werd gefeest, is voorbij; een jaar of acht al. Voor het laatst gebeurde dat in het tijd perk van hoofdredacteur John Drieskens (1981-1988). Onder diens be leid overschreed Panorama in de losse verkoop een aantal keren de grens van 200.000 nummers per week. Klappers met covers als 'Het pornoverleden van Willeke van Ammelrooy' en met 'Cocaïne in 't Gooi'. Bij die gelegenheden liet Drieskens champagne aanrukken. Zo kregen de collega's die zich ergerden aan de formule en dat waren er nogal wat toch nog arbeidsvreugde geschonken. Drieskens' aanpak van erotiek en mis daad was hard. "Ik sta zelf ook niet echt te springen voor die formule", hield hij de gewetensbezwaarden we willen scoren zullen gend bezig moeten zijn". Voor de rechter Dat heeft de vaste advocaat van Panora ma aardig wat werk bezorgd. Nooit eer der (en later) werd het blad zo vaak voor de rechter gedaagd als in de periode- Drieskens. De uitgangspunten van Pa norama zoals die in 1913 op de voorpagi na van het eerste nummer werden ver woord door uitgever Sijthoff en de redac tie, lagen toen overigens al begraven in de archieven. Formulering van de op richters: 'Het streven naar actualiteit zal bij strikte godsdienstige en staatkundige onzijdigheid nooit ontaarden in een zucht naar het sensationeele'. Zeventig jaar later gooide Drieskens er in zijn poging het inzakkende Panora ma op te stuwen het artikel 'De aan rander met de hond' tegenaan. Ook plaatste hij een advertentie met 50.000 gulden beloning voor tip en verhaal over de ontvoering van Freddy Heineken en zijn chauffeur. Zo joeg hij de ene sensatie na de ande re in Panorama, gedreven door de uit komst van een onderzoek dat hij zelf be dacht en leidde: een speurtocht in de vi deotheekwereld. De belangstelling van de man dus. Vrouwen en kinderen had hij al weggestreept tegen Libelle, Mar griet en aanverwante bladen. Met eigen ogen nam Drieskens het in de videotheken waar: seks, oorlog en misdaad, daar draaide het om. Zijn gelijk haalde hij uit de verkoopcijfers. De totale oplage (losse verkoop, abonnementen, leesmappen) steeg van 260.000 tot boven 300.000, met winstcijfers van rond 15 mil joen.Het bleek de voorlopig laatste ople ving van Panorama te zijn. In de meest recente opgave van de NO- TU (Nederlandse Organisatie van Tijd schrift Uitgevers) staat de betaalde opla ge op 202.270. Dat was zeven maanden geleden. Intussen is dat aantal volgens insiders gedaald tot rond de 195.000 (af gerond: 90.000 losse verkoop, 60.000 lees mappen, 45.000 abonnementen), overi gens nog steeds met een winst van rond de twee miljoen gulden. Maar wanneer de situatie niet snel verandert, zal Pano rama volgens een staffunctionaris van uitgever Spaarnestad (dat in 1929 het blad overnam van Sijthoff) over twee jaar in de rode cijfers belanden. 'Mister Panorama' Een dramatische val, waar 'Mister Pano rama', de legendarische hoofdredacteur Gerard Vermeulen, zijn licht niet op wil laten schijnen. "Ik vind niet dat ik moet gaan afgeven op het huidige produkt. Dat zou onsportief zijn". Onder Vermeu len bereikte Panorama absolute hoogte punten in de verkoop: tegen de 400.000, en een paar keer zelfs daarboven. De treurigheid houdt niet op bij de hal vering van de oplage in 15 jaar tijd. Het advertentievolume (en daarmee de in komsten) zakte mee: gemiddeld per jaar 5 tot 6 procent minder. De deze maand tot reclameman van het jaar gekozen Giep Franzen van het bureau FHV/BB- DO: "Als de waardering van de lezer te rugloopt neem je als adverteerder óók af stand. Dat heeft niet alleen te maken met vermindering van het kwantitatieve be reik daar zijn bovendien prijsaanpas singen voor maar ook met de kwaliteit. Wanneer je ziet dat een blad lezers kwijt raakt, dan is er iets mis met die kwaliteit. Door te adverteren ben je betrokken bij die uitstraling. Dan is het uitkijken dat dat niet negatief doorwerkt op je pro dukt". Wat Panorama ondanks alles nog inte ressant maakt voor de adverteerder, is het algemeen lezersbereik dat vooral dank zij de leesmappen hoog ligt. Het blad wordt wekelijks ingekeken door 1,2 miljoen mensen (opgave NOTU). De ernst van de afgenomen lezers- waardering ligt vast in een lezersonder zoek dat 'Het Beste' vorig jaar liet uitvoe ren door het bureau Veldkamp dat daar zeven publiekstijdschriften bij betrok. Panorama zat op nagenoeg alle punten onder het gemiddelde. Hoewel... er wa ren ook wel uitschieters. Na'het blad Pri vé werd Panorama beoordeeld als het meest irritant en onsympathiek.... Panorama, ooit het toonaangevende familieblad van Neder land, bevindt zich in een diepe crisis. Wie er de laatste jaren ook aan het roer stond, niemand kon voorkomen dat de oplage het afgelopen decennium werd gehalveerd. Waar ging het pre cies mis? De verzuchting van de hoofdredacteur: "En dat alle maal omdat ik een spoiler op m'n wagen heb?! Moet ik dóarom de rotzooi in deze tent ruimen?!" door Peter Heerkens Waar nu ging het mis met Panorama? Volgens de huidige hoofdredacteur Ton van Dijk: op de redactie. Na een proeftijd van driejaar wordt het contract van Van Dijk niet verlengd; hij vertrekt in april. Spaarnestad-directeur Peter Middel dorp zoekt naar een geschikte opvolger die over een half jaar moet aantreden. Tot die tijd gaat hij zelf de redactie leiden en vooral reorganiseren. Met Middeldorp is Panorama toe aan de vijfde hoofdredacteur in tien jaar. "Vier hoofdredacteuren weg in die tijd... Ze kunnen toch niet alleméal gek zijn", zei Ton van Dijk alvorens hij zich aan sloot bij waar Middeldorp de voltallige redactie om vroeg: 'windstilte in de pu bliciteit'. Geen spreekverbod, maar het komt er wel op neer. Toen Van Dijk in de aanloop naar zijn vertrek nog interviews toestond, gaf hij zijn ondergeschikten er zo van langs dat de stemming op de redactie diep zakte. En het was er al zo beroerd mee gesteld. Er dreigt ontslag. Uit 'signalen' is begre pen dat gerekend moet worden op het gedwongen vertrek van acht tot tien Daarmee zou Middeldorp als hoofdre dacteur een beslissing nemen die hij voorgangers nooit heeft toegestaan. Kort na zijn benoeming (1981) stelde John Drieskens een lijst samen met negen na men van mensen die naar zijn mening moesten verdwijnen, omdat ze een wei nig heilzame invloed hadden op de re dactie en het produkt. Dat mocht van Drieskens met een gouden handdruk, als ze maar weg waren. Middeldorp weiger de. Hetzelfde overkwam Drieskens' op volger Ton in 't Veld (1986-1988). Ook die presenteerde tevergeefs een reorganisa tieplan waarin maar liefst dertien niet goed functionerende mensen dienden te vertrekken. Andermaal willigde Middel dorp het verzoek van zijn hoofdredac teur niet in. Omgekeerd lukte ook niet. Een chef-redacteur die een actie ('zwart boek') opzette om In 't Veld te wippen, kreeg geen steun van Middeldorp. Verziekte sfeer Ton van Dijk (in 1988 opvolger van In 't Veld) attendeerde op zijn beurt op de verziekte sfeer ter redactie. Eerst bin nenskamers, maar toen dat weinig hielp en Middeldorp afgelopen januari offi cieel kenbaar maakte niet met hem door te willen, ook daarbuiten. Van Dijk ver geleek de redactie met 'een ploeg uit de vierde klasse zaterdagvoetbal, en daar kun je geen eredivisie mee spelen'. In sporttermen blijvend, merkte hij over zijn pogingen om er bij Panorama wat van te maken op: 'Het was een mara thon lopen door mul zand'. Daarnaast kwalificeerde hij de redactie als 'niet vooruit te branden' en noemde zijn on dergeschikten 'moe', 'gefrustreerd', 'be smet met een soort virus'. Daarbij ver zuchtte hij ook: "Van sommige mensen op de redactie wens je maar dat ze niet te veel zullen maken, want je moet het nog bergen ook. Er zijn er die het zicht heb ben verloren op wat een leuk stuk tegen woordig betekent". Het kwam hard aan, maar helemaal verrast was de redactie toch niet. Men kende de bezwaren van de hoofdredac teur. Onder verwijzing naar de luxe van de auto die hij van zijn uitgever kreeg, bulderde hij op gezette tijden: "En dat al lemaal, omdat ik een spoiler op m'n wa gen heb?! Moet ik daarom de rotzooi in deze tent ruimen?!" Van Dijk was meer inspirator dan manager, en dat brak hem op. "De kern bij ons hapert", zegt een van de redacteu ren. "Er is van alle kanten verzuim. Ziek teverzuim, en produktieverzuim door smoesjes. Wie een tijdje meeloopt krijgt de handigheid om het maken van een verhaal steeds vooruit te schuiven. Van Dijk heeft niet helemaal ongelijk. Moe is een goede omschrijving. Dat komt ook door het verlies aan exclusiviteit voor een blad als Panorama. Wanneer er een krokodil in de Maas gesignaleerd zou worden, was dat vroeger typisch iets voor ons geweest. Niemand pakte dat op, behalve wij. Gebeurt dat nu, dan hebben alle dagbladen een verslaggever plus fo tograaf ter plekke en de tv-actualiteiten- rubrieken staan naast elkaar te filmen. Dan vraag je je wel eens af: wat moeten wij nou nog? De creativiteit om daar een antwoord op te geven is verloren gegaan. Misschien door het grote aantal wisselin gen van hoofdredacteuren, misschien door almaar schommelende formules. Het is bij ons geen probleem om drie, vier weken tijd te steken in een artikel. Het probleem is: er zijn nauwelijks nog originele ideeën". Ton van Dijk: 'Een marathon door mul zand'. Dat bleek een maand of wat geleden, toen Ton van Dijk in een redactieverga dering vroeg: "Wat zullen we eens gaan aanpakken?" Het antwoord was nage noeg eensluidend: de Golfoorlog. Dat had Van Dijk zelf ook al bedacht. Maar wat en hoe? Dat kon niemand bedenken. Dus deed de hoofdredacteur het zelf. Een plan, geheel in stijl van het Pietje Bell-imago dat hij zich in de jaren '70 ver wierf als hoofdredacteur van Nieuwe Re- vu (welk blad hij peperde, totdat de di rectie het al te zout vond). Een plan om de Golf aanschouwelijk te maken door er een boot te huren en daar 'de plas' mee op te gaan. De Panorama-boot zou in het vaarwater van de geallieerde schepen moeten gaan zitten ('Kijken hoe ze reage ren') met als hoogtepunt het enteren van de Witte de With ('Panorama-vlag plan ten, bakkie koffie met de kapitein, foto's erbij, dat soort dingen...'). Daar zag geen redacteur wat in, hoe Van Dijk ook betoogde dat 'al het andere' al gedaan was. Het idee bleef liggen tot twee toevallig passerende free lance-me- dewerkers het wilden en mochten op pakken: Een goed artikel, maar de Witte de With is nooit geënterd (niet welkom aan boord) en het verhaal verkocht niet echt. Dat wil zeggen: de losse verkoop bleef ergens rond de 85.000 nummers ste ken, terwijl een goede cover (de omslag) toch op z'n minst de 100.000 behoort te halen. Met seks en misdaad op de voor pagina, zo heeft de praktijk bewezen, lukt dat eerder dan met een journalistie ke benadering. Hoe mooi was het 'Japan-nummer' van Drieskens' voorganger Jan Heems kerk. Maar voor het eerst in lange tijd bleef de verkoop onder de grens: 90.000. En zo ging het ook met 'Discriminatie in Nederland'. Om te scoren viel Heems kerk van tijd tot tijd terug op het be proefde recept. Met succes. Het door Ischa Meijer uit eigen ondervinding op getekende verhaal 'Hoerenlopen' deed het prima. Het was geen gemakkelijke taak voor Heemskerk. Hij volgde Gerard Vermeu len op. Eigenlijk had dat moeten gebeu ren door Hans Auer, de begaafde kroon prins die in voortdurende galop de ene mens na de andere situatie aan zijn vlam mende pen reeg. Maar Auer was vroegtij dig vertrokken. Hij begon een eigen bu reau en leeft thans in miljonair-status deels in Frankrijk, deels in Nederland. Hij is als columnist nog steeds verbon den aan Panorama. Oorspronkelijk Jan Heemskerk dus op de plaats van Ge rard Vermeulen, de hoofdredacteur (1960-1977) die Panorama groot maakte met oorspronkelijke ideeën. Dat begon al in 1950 met zijn sollicitatiebrief voor een verslaggeversfunctie: 'Mijne heren. Ik ben de man die u zoekt. Hoogachtend, G. Vermeulen'. Een ploeg gedegen verslaggevers droeg uit wat Vermeulen wilde: 'De mas sa ervan bewust te maken dat zij in een interessante wereld leven waarvan zij deel uitmaken. De grote issues van deze tijd zijn in hun totaal onverteerbaar. Maar de rauwe wanhoop van een uit Vietnam gedeserteerde soldaat komt wèl over, evenals het schuchtere geluk van een uitgetreden pastoor die op veertigja rige leeftijd de liefde van een vrouw heeft gevonden. Het gaat om de belevenissen van één mens die typerend zijn voor een totaalprobleem'. Vermengd met de introductie van bloot op de pagina's, maakte Vermeulen in de jaren '60 en in de eerste helft van de jaren '70 van Panorama een venster op de wereld. Volgens de statistieken keken per week gemiddeld ruim twee miljoen Nederlanders daarnaar. De na Vermeulen volgende hoofdre dacteuren kregen het moeilijk. Eerst Jan Heemskerk. Wat onder Vermeulen be gonnen was aan reportages over de gehe le wereld, bouwde hij uit. Waar de aarde beefde en de wereld rammelde van de honger, zaten de Panorama-verslagge vers. Heemskerk schoot in de roos met tekeningen van Wouter Lap. Die toverde bekende Nederlanders om in humoristi sche gedaanten. Zodanig dat Willeke Al- berti een rechtszaak begon en die won. De oplage daalde echter. Van de 375.000 die Vermeulen in 1977 achterliet, ging het naar rond 260.000 in 1980. Mid deldorp wilde de formule bijstellen. Daar had een directeur zich niet mee te bemoeien, vond Heemskerk. Tijdens zijn zeilvakantie werd hij in de zomer van '81 ingelicht door enkele redacteuren, be gaan met zijn lot: Middeldorp had hem afgezet. Terug naar massa Daarna volgde John Drieskens. Hij dic teerde zijn redactie het 'terug naar de massa, naar de onderkant van de markt'. Die markt is nog steeds de C-klasse. In een uit vijf hoofdstukken gevormd me mo legde Drieskens ten overvloede aan zijn redactie nog eens uit (1984) wie en wat de C-klasse is: 'De mannelijke lezer van een jaar of dertig met een beknopte opleiding (mulo, lts) en een beperkt sala ris (modaal en minder). De C-klasser woont eerder in de stad dan op het platte land. Hij is eerder lid van de Tros, Vero nica of de Avro dan van de VPRO. Hij leest eerder De Telegraaf, het AD of een regionale krant dan De Volkskrant. Zo lang hij het kan betalen zit hij in juli in Benidorm. Als zijn vrouw jarig is gaat hij met zijn gezin uit eten of naar een bunga low van Sporthuis Centrum. Hg prefe reert Derrick boven Achter het Nieuws'. Drieskens ging er tegenaan met de hardste benadering in de geschiedenis van Panorama, had het daar zelf wel eens moeilijk mee, maar won wel lezers. De oplage steeg van 260.000 nummers tot boven de 300.000. En niet louter met mis daad en erotiek. Hij bracht een gewaar deerde serie rond prins Claus, fraaie foto grafie-specials en pagina's met auto nieuws. Maar intussen ging de redactie muiten. Onder Heemskerk was het eens zo hechte Vermeulen-blok al gaan scheu ren, maar nu werd het echt erg. Tot op de dag van vandaag, zo heeft Ton van Dijk vastgesteld. Drieskens opende - zonder veel steun van directeur Middeldorp overigens de jacht op wanprestaties van redacteu ren. Zijn meest spectaculaire ontdek king betrof een collega die naast zijn vas te dienstverband bg Panorama een deel tijdbaan bleek te hebben als voorlichter van een waterschap. In zijn ijver de re dactie te zuiveren, struikelde de hoofdre dacteur over zijn eigen bezem. Door de drukte van het vegen kwam hij niet toe aan ordentelijke dossiers die bij ontslag procedures nu eenmaal voorwaarde zijn. Flinke deuken Zo bleef iedereen zitten waar hg zat. De redactie splitste zich in een groep die Drieskens' aanpak steunde, en een deel dat daar afstand van nam. Terwijl de op lage steeg, stelde de bedrijfstop vast dat het imago van Panorama flinke deuken opliep door het geweld dat John Drieskens in de pagina's stopte. Tijd voor orde. Drieskens wilde onder voor waarden en garanties overstag. Direc teur Middeldorp niet. 'In onderling over leg' stelde Drieskens zijn vertrek in het vooruitzicht. Begin 1986 was Ton in 't Veld 'toege voegd' aan Drieskens. Op 1 januari 1988 bleef In 't Veld over als enige hoofdre dacteur. Vijf maanden later nam hij zijn ontslag uit teleurstelling over de redac tie. Een tegenvaller voor de directie, waar hij hoog stond aangeschreven als jonge, talentvolle bladenmaker. Die verwachting boorden de redactie leden nagenoeg collectief de grond in met een ontmoedigingsbeleid. Zo ruig als Drieskens hoefde het niet, maar een hoofdredacteur die van 'Kijk' (populair- wetenschappelijk blad) en 'Grasduinen' (natuurblad) kwam. was het andere ui terste. Vanaf de eerste dag werd het In 't Veld door aan aantal redactieleden ver velend gemaakt. In de ogen van Middeldorp echter deed In 't Veld het niet slecht bij het uit voeren van zijn opdracht: Panorama in een wat vriendelijker, mildere verpak king. Degelijk sleutelen aan het imago, tot tevredenheid van de adverteerders. Maar waar Drieskens voor gewaar schuwd had kwam uit: 'Leuk, maar je scoort er niet mee'. Panorama zakte naar een weekverkoop van 220.000 in 1988. Toen kwam Ton van Dijk. Een bevlogen figuur op kousevoeten. Hij stond de jour nalistieke formule voor, overgoten met pikanterie. Zoals de ontvoering van Ger- rit-Jan Heijn, een reportage (uniek) over pitbull-gevechten, en een redactrice die neerknielde op vele Limburgse biecht stoelen om het verschil in boetedoening eens te horen over incest en het bed de len met een priester. De redactie genoot van de mens Ton van Dijk, maar vond hem als hoofdredac teur te weinig leidinggevend. Van Dijk op zijn beurt: "Er zijn bij Panorama in grijpende maatregelen nodig. Maar ik zou er de zweep overheen moeten leggen en daar ben ik de man niet voor. Ik heb het op alle manieren geprobeerd, maar hoe krijg je iemand aan het werk die niet wil?" 'Denktank' Uitgever Middeldorp, die zich vrijwillig in het hachelijke avontuur van het hoofdredacteurschap gaat begeven, stu deert op maatregelen. In het huidige sta dium neigt hij naar de structuur van een aantal (zeven, acht) coördinatoren die al gemene rubrieken beheren waarvoor medewerkers de tekst aandragen. Het zou het einde betekenen van de verslaggeversploeg die in opzet dc trots en het succes was van 'Mister Panorama' Gerard Vermeulen. Ook het bloot dreigt grotendeels uit de kolommen te verdwij nen. Terwijl Ton van Dijk afgelopen no vember zo weloverwogen een serie op zette ('Vrouwen Erotiek') die weke lijks wordt samengesteld door een ex tern team van drie dames. Aan de val van Panorama ligt meer ten grondslag dan de chaos ter redactie. Het zijn in niet onbelangrijke mate ook de veranderde omstandigheden. In de glo rietijd van het blad telden geen invloe den van kranten, tijdschriften en televi sie. Die waren nog niet toe aan waar Pa norama in uitblonk: opzienbarende ach tergrondreportages, luchtige succesver halen, vrolgke en droeve berichten uit de showwereld, en bovenal indringende fo to's waarvan veel in kleur. Dat is achterhaald. Bladen als Privé, Story, Weekend, Aktueel en Playboy trokken lezers weg, en bij alle media groeiden de reportageploegen. Vooral het grote bereik van tv-zenders is Pano rama opgebroken. Niet alleen Panorama overigens. Inzinkingen Professor Joan Hemels, hoogleraar com municatiegeschiedenis aan de Universi teit Van Amsterdam "Inzinkingen in al le landen. Een moeilgke periode voor die bladen, ongeacht cosmetische aanpas singen en formules. De maatschappij, de omgeving veranderde. Mensen kregen een andere tijdsbesteding: tv. vakbladen bijvoorbeeld. Al zet Panorama er hon derd mensen op van groot kaliber, don nog is het de vraag of dat voldoende zal zgn".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 27