Man krijgt 'n kleur
van zomermode '91
Kleding
brengt
schoonheid
van natuur
boven èn
onderwater
in beeld
Belgische ontwerpster
Dury wint de Fii 'd Or
PAGINA 16
MAANDAG 18 FEBRUARI 1991
door
Kitty van Gerven
Soepele colberts
met verschillende
sluitingen wor
den gedragen op
vrij ruime band-
plooibroeken.
(foto GI'D)
De man krijgt er komende zomer een kleur van. En dat hoeft niet eens van de
warmte of de zon te zijn. De mannenmode voor voorjaar en zomer '91 alleen is al
voldoende om de heren der schepping van hun winterse grauwsluier te ontdoen.
Saai grijs, klassiek donkerblauw... ze zijn afgezworen. De man eist het komende
seizoen een vrolijk pak. En daarmee lijkt hij bezig te zijn aan een pijlsnelle in
haalmanoeuvre. In ijltempo worden al die tinten, die voorheen uitsluitend voor
vrouwen leken te zijn weggelegd, door de herenmode geannexeerd. Resultaat:
een vriendelijk zomermodebeeld, waarin geen plaats is voor grijze muizen.
Wat overigens niet betekent
dat alle mannen er als clowns
bij moeten gaan lopen. Afge
zien van de zeer sportieve kle
ding voor de jongeren, die wel
een bonte mengeling van felle
tinten en dessins te zien geeft,
is de rest van bet aanbod over
wegend zacht van kleur. Het
zijn vooral de 'gewassen' poe
derpastels die het gaan ma
ken.
De natuurlijke en vrij neu
trale aardtinten zoals terra
cotta, brique, bruin, taupe,
zalm, mosterd, olijf, zacht
groen, zand en kiezel worden
aangevuld met een zeer .uitge
breide reeks aqua-tinten.
Elke schakering die de oce
aan kent, van lichtblauw via
lavendel en violet tot marine
blauw en van turquoise via
zeegroen tot diep flessegroen,
hoort in dit palet thuis. Ze
combineren uitstekend met
accentkleuren als geel (van
bleek geel tot maïsgeel of zelfs
het diepe geel van Van Goghs
zonnebloemen), oranje, ko
raalrood, ecru en vooral wit.
Maar ook de primaire kleuren
doen volop mee: felrood,
limegroen, geel, paars, kobalt
blauw en zwart.
Sferen
De verschillende sferen in de
mannenmode voor komende
zomer kennen elk hun eigen
kleurengamma. Zo zijn de
meer neutrale aardkleuren
voornamelijk weggelegd voor
de wat klassieke lijn, waarin
we net als in de voorgaande
seizoenen een duidelijke her
waardering van de natuur in
al haar pracht herkennen.
Niet alleen de kleuren doen
aan de schoonheid van Moe
der Aarde denken, maar ook
de dessins, waarbij vage
bloem- en bladmotieven, af
beeldingen van tropisch fruit,
maar ook etnische prints en
symbolen van primitieve vol
keren de behoefte aan oor
spronkelijkheid van de man
anno 1991 verraden.
Toch is het niet alleen de ve
getatie cp het land die een
bron van inspiratie vormt.
Ook de wereldzeeën met hun
peilloze diepten, hun exoti
sche flora en fauha en hun on
bekende mysteries hebben zo
hun bekoring. Met in het ver
lengde daarvan natuurlijk het
ruige, maar zeker ook roman
tische zeemansbestaan. Voor
al in de vrije-tijdskleding
wordt de mythe van de oceaan
weerspiegeld in fraaie afbeel
dingen van schelpen, vissen
en waterplanten in allerlei
blauwtinten en in stoere mari
ne-dessins en bonte vlaggen.
Maar hoezeer de mode ook
in het teken staat van alles wat
de natuur ons te bieden heeft,
de politieke ontwikkelingen
drukken evengoed hun slem-
pel op het modebeeld van zo
mer '91. Een zomer aah de
vooravond van de Europese
eenwording. En daarop wordt
in de sportief kleding al drif
tig ingespeeld met een wat
folkloristisch aandoende en
vooral heel fleurige trend,
waarin afbeeldingen zijn te
rug te vinden van mozaïeken,
keramiekdecoraties en tegel
dessins uit Mediterrane lan
den, maar ook Scandinavi
sche randmotieVen, naïeve af
beeldingen en kleine bloeme
tjes en ruiten, zoals die op kle
derdrachten voorkomen. Een
bonte mix voor hoogzomer-
kleding zoals korte broeken
en bermuda's, shirts en hemd
jes.
Misschien nog harder van
kleur, maar minder vriende
lijk en zelfs uitgesproken
stoer is de trend voor de jon
geren, de 'rap-generatie'. Gro
te symbolische tekens, opge
blazen emblemen en grafi
sche teksten, Op-Art- en Andy
Warhol-motieven in harde
kleurstellingen, veelal op een
zwarte ondergrond, moeten
de vibrerende en actieve le
venswijze van de hedendaag
se jeugd onderstrepen.
Belijning
Biedt zowel de klassiekere
kleding als de vrije-tijdskle
ding de man komende zomer
flink wat bewegingsruimte
dank zij de vrij ruime belij
ning, ook de jongere zal op
geen enkele manier in zijn be
wegingen worden belem
merd, maar dan vanwege het
feit, dat zijn kleding als een
tweede huid om hem heen zit.
Superstrakke broeken, fiets-
broeken, singlets, hemdjes en
shirts met grove stiksels, rit
sen en vetersluitingen zijn in
de jonge trend hoofdzakelijk
van stretchmaterialen ge
maakt.
Overigens is dit ook de eni
ge trend waarin veel (hoog-
glanzende) synthetische ma
terialen voorkomen. In de an
dere stijlen ligt de nadruk
voornamelijk op natuurlijke
stoffen met een .droge' optiek,
zoals katoen en katoenblends,
dunne wol, linnen, canvas, de
nim, maar ook zijde. Opval
lend is de toename van het ge
bruik van honderd procent
natuurlijke materialen ten
koste van mengingen met
kunstgarens als polyester.
Kostuums
Het kostuum verandert am
per van snit. Mogelijk worden
de schouders weer iets bre
der, maar verder zijn de jasjes
vrij recht gesneden en vallen
tot ruim over de heupen. Ook
de grote verscheidenheid aan
sluitingsvormen blijft nog
even. Zo zijn er nog volop jas
jes met een double-breasted
sluiting met minimaal twee en
maximaal acht knopen, maar
ook single-breasted colberts
met minimaal één en maxi
maal drie knopen.
De korte revers, die vorig
jaar werden geïntroduceerd,
zijn niet echt aangeslagen,
met als gevolg dat alleen de
single-breasted jasjes met
drie knopen middenvoor nog
een korte kraag hebben, maar
het merendeel toch is voor
zien van langere, hetzij haak-
revers, hetzij revers met opge
sneden punten.
Wel opvallend is het grote
aanbod van uni-kleurige pak
ken of combinaties van col
berts en broeken in dicht bij
elkaar liggende uni-kleuren.
Zelfs de gedessineerde kos
tuums tonen zulke vage
streepjes of ruitjes, dat het ge
heel een uni-kleurige indruk
maakt. Overigens zonder dat
er sprake is van enige saai
heid, want de structuur van de
stoffen (linnen- en crincle-
stoffen) zorgt voor een leven
dig beeld.
Broeken
De bandplooibroek blijft de De bermuda is door de man
absolute nummer één in de helemaal geaccepteerd. Al zal
geklede zomermode. De vrij misschien nog niet iedereen
brede tailleband wordt nog gevallen zijn voor de bekoring
eens met een stevige ceintuur van dit kledingstuk, dat de
geaccentueerd. De broeken knietjes zo heerlijk vrij laat,
bieden met name aan de bo- toch neemt de bermuda nu
venkant veel ruimte, maar de een vaste plaats in het broe-
pijpen lopen naar beneden kenaanbod in. Ze zijn er in ge-
iets strakker toe en vallen klede uitvoeringen met band-
ruim over de schoenen. Het plooien en een omslagje aan
omslagje aan de pijpen blijft de pijpen om gedragen te wor-
nog even gehandhaafd. den met een colbertjasje,
In de vrije-tijdssector ko- maar ze zijn er ook in sportie-
men ook veel strakkere broe- vere, soms zelfs zeer kleurige
ken zonder bandplooien voor uitvoeringen voor.de zeer zon-
van stevige canvas of katoen, nige dagen.
Broeken, die soms voorzien En ook de korte broek is in
zijn van stoere stiksels of de- zijn opmars niet meer te stui-
tails, ontleend aan de werk- ten. Was dit kledingstuk enke-
manskleding, zoals extra zak- le jaren geleden nog gereser-
ken en speciale lussen voor veerd voor dagjes naar het
Meer dan ooit spelen hemden met een kleurig fond eeen hoofdrol in de zomermode.
gereedschappen.
Maar de grootste plaats in
de vrije-tijdsmode wordt toch
opgeëist door de good-old
spijkerbroek in zijn authen
tieke vorm, boordevol con
trasterende stiksels en nagels,
voorzien van emblemen op de
achterzakken en voorname
lijk in een gewassen blauwe
kleur, hoewel ook zwarte spij
kerbroeken actueel zijn.
strand of vakanties op de cam- teksten, dan wel geborduurde
ping, komende zomer zal de afbeeldingen van sporten,
korte broek ook in de stad zoals golf en polo. De truien
volop te zien zijn. hebben doorgaans een ronde
hals en zijn vrij ruim tot op de
heupen.
De sweatshirts voor het
jeugdige publiek vertonen
doorgaans grote emblemen,
waarmee ze nauwelijks afwij
ken van de modellen van afge
lopen zomer. Een nieuw ele
ment vormen evenwel de ca
puchons, die aan sommige
sweatshirts zijn toegevoegd.
Overhemden
Het overhemd is ditmaal an
ders dan anders. En dat ligt 'm
niet zozeer aan de snit (de
hemden blijven vrij ruim van
model en hebben doorgaans
een normale boord of een but
ton-down kraag), maar hoofd
zakelijk aan de kleuren. Wa
ren overhemden met fijne
streepjes op een wit fond ja
renlang een must, komende
zomer zijn het vooral de hem
den met een gekleurd fond die
in het oog springen. Dat geldt
niet alleen voor de gestreepte
blouses, die overigens flink
wat plaats moeten afstaan aan
de uni-kleurige hemden,
ook
juist zeer sprekende dessins
van bloemen, fruit, schelpen
of etnische prints, die even
eens op een gekleurde onder
grond zijn gedrukt. Dat zelfde
geldt voor de geruite hemden,
die een zomerse voortzetting
zijn van de geruite shirts van
deze winter.
Het witte overhemd past
niet echt meer in het zomer
modebeeld, met uitzondering
dan van fraaie jacquardhem
den en overhemden voor spe
ciale gelegenheden, zoals het
smoking-hemd.
Het spijkerhemd rukt ko
mend seizoen nog verder op,
compleet met stiksels, grote
zakken en een schouderpas.
Behalve in de traditionele
blauwtinten komt het nu ook
in allerlei andere kleuren
voor, zoals zacht-groen, licht
geel of violet, maar ook in
bruin en roze.
Jacks
Klassieke regenjassen en
trenchcoats zijn komende zo
mer uit. ,In' zijn de blousons
en parka's, alsmede de spij
kerjasjes. Het merendeel van
de blousons heeft een elas
tisch boord op de heupen en is
de shirts met vage of samengesteld uit diverse
kleurvlakken of heeft contras
terende biezen langs grote
zakken en (dubbele) sluitin
gen. Ook opvallende details
als grove stiksels, lusjes en rit
sen, grote emblemen en tek
sten op de rug, alsmede gedes
sineerde voeringen in con
trasterende kleuren doen het
goed. Overigens geldt hetzelf
de voor de wat langere parka's
met een tunnelceintuurtje en
koordsluitingen.
De spijkerjasjes blijven
trouw aan hun authentieke ui
terlijk, compleet met schou
derpas, stiksels en metalen
knopen.
Het bontst van alles zijn ko
mende zomer wel de truien.
Niet alleen worden ze getooid
door allerlei, veelal abstracte
dessins in de meest uiteenlo
pende kleuren, bovendien
zorgen de verschillende
breisteken voor speelse re
liëfs.
Naast allerlei fantasietruien
't Was op een rare avond,
een week of twee geleden
toen ik dat gekke geluid
hoorde. Net zo grauw, mis
tig en windstil als destijds,
met die naaimachine.
En net zo doodstil in huis als toen, jaren geleden, en 't boek
net zo spannend. Mijn aandacht was mijlenver weg en 't was
dan ook een hevige schok dat ik werd teruggerukt naar het
heden door dat vreemde geluid in de andere kamer. Een
zacht knarsen en schuren dat steeds luider werd, gevolgd
door een harde klap. Ook meende ik een zacht gekreun te ho
ren.
Verlamd van schrik bleef ik het gezegde geen vin te kunnen
verroeren waar maken, seconden lang. Waarna ik alle moed
die ik nog kon vinden bijeen raapte en, mijn hart bonkend in
mijn keel, op onderzoek uitging.
't Bleek alleen maar een uiteengevallen schilderijlijst te zijn.
Een lijst die ik eigenhandig had vervaardigd, verstek had ge
zaagd maar daarna toch niet zo grondig in elkaar had gelijmd
als ik had gedacht. Het onderste deel was er langzaam uitge
zakt, daarna een zijdeel en tenslotte was het paneeltje, met
een harde klap op het linoleum terechtgekomen. Het gekreun
moet slechts in mijn verbeelding hebben bestaan. Hoopte ik.
Opgelucht ruimde ik de restanten van mijn geknutsel weg, blij
dat het deze keer een calamiteit betrof die ik, kon overzien.
Kon bevatten. Die niet zo griezelig was als die andere, vele
jaren geleden. We woonden toen pas buiten, in een vrij
staand huis dat koud was en eng. Aan de overkant loeiden
koeien klaaglijk achter roestig prikkeldraad en achter het huis
was een loods waar brand was geweest. Als ik voor de zo
veelste keer vergeten was 's middags kolen te scheppen,
moest ik dat in de grauwe vooravond doen, in die naargeesti
ge ruimte waar halfverbrande flarden papier geluidloos in het
rond zweefden en me de doodschrik bezorgden. In de gang
van het huis had de vorige bewoner zich aan een trapspijl op
gehangen, een feit dat niet bijdroeg tot het onbekommerd ge
nieten van de avonden dat ik alleen in huis was.
Die januariavond lukte het redelijk; het boek boeide me en ik
lette niet op de vele donkere hoeken. Tot ik uit de rust werd
gerukt door het geluid van de elektrische naaimachine die in
het aangrenzend vertrek ineens als een razende ging naaien,
geheel uit zichzelf. Dat ik toen niet doodgebleven ben van
schrik verbaast me nog steeds.
Na een paar seconden hield het geluid even abrupt op als het
begonnen was. Een paar minuten duurde het tot mijn kaken
en benen niet meer compleet verstijfd waren en ik dorst te
gaan kijken, vluchtig, om de hoek van de deur. Doodstil stond
het apparaat op de tafel in een totaal verlaten kamer. Ik
vluchtte naar boven, diep onder de dekens, samen met een
kind dat ik onder woedende protesten uit zijn slaap had ge
rukt.
De volgende middag bekeek mijn echtgenoot het apparaat
en constateerde een los contactje. "Kijk, niets aan de hand-
...."zei hij vergoeilijkend, en ik bedacht me hoe heerlijk het
moet zijn om nooit angst te voelen. Nooit bang te zijn. Meteen
te beseffen dat het alleen maar een los contact is, of een ge
vallen schilderij. Nooit verlamd van schrik te zitten wachten
na zo'n gebeurtenis tot de deur langzaam zal opengaan. Ik
wou dat ik zo was.
INA DE RUYTER
Linnenfestival in Parijs
EINDREDACTIE
HENK HOUTMAN EN
HENRIËTTE v.d. HOEVEN
Superstrakke fietsbroeken, singlets
lijk modebeeld voor jongeren op.
i korte broeken in bonte kleuren en dessins leveren e
Oassen
Wie zich op warme dagen toch
als heer wenst te vermom
men, kan niet meer volstaan
met de dassen van vorig jaar.
De das anno '91 is namelijk
breder geworden. Nog niet zo
extreem als in de jaren zeven
tig, maar toch aanmerkelijk
minder smal dan in de afgelo
pen jaren.
Wat overigens niet betekent
dat hij ook meer in het oog
springt. De dessins (net als vo
rig jaar veel bloem- en blad
dessins en afbeeldingen van
tropisch fruit) zijn namelijk
wat vager en enigszins gedekt
van kleur. En daardoor geheel
in harmonie met de zachte
komen er ook nog sportieve poederpastels van de kos-
exemplaren voor in marine- tuums, waarbij ze gedragen
stijl met strepen, vlaggetjes of moeten worden.
Linnen mag cfan maar twee
procent van de totale textiel-
produktie vertegenwoordi
gen, de belangstelling voor
linnen is wereldwijd. Dat be
wees het zevende internatio
nale linnenfestival in Parijs
waar honderden vertegen
woordigers van de linnenin
dustrie, ontwerpers en kun
stenaars uit tal van landen
kennismaakten met de
nieuwste toepassingen van
linnen in de mode als textiel-
stof en in de kunst.
door Kitty van Gerven
Hoogtepunt van dit tweejaar
lijkse festival, dat werd geor
ganiseerd door het linnenpro-
motiebureau Confederation
Internationale du Lin et du
Chanvre in samenwerking
met de commissie van de Eu
ropese Gemeenschappen,
was de uitreiking van de Fil
d'Or, de prijs voor de beste
collectie mode in linnen.
Voorronde
Voorafgaand aan de wed
strijd, waaraan tien landen, te
weten Spanje, Nederland, En
geland, Verenigde Staten,
België, Denemarken, Canada,
Italië, Duitsland en Frankrijk
deelnamen, werden in het na-
Bij de voorronde kende de
Nederlandse vakjury destijds
de eerste prijs toe aan de kle
dingcollectie van Orson en
Bodil uit Amsterdam van de
ontwerpers Nanet van der
Kleyn en Alexander van Slob
be. De tweede prijs ging even
eens voor een kledingcollec
tie naar Ell-Bell en de derde
naar Leontine Hagoort voor
haar collectie linnen tassen.
Expositie
In het Musee National des
Monuments Francais, waar
het linnenfestival plaats
greep, waren de drie winnen
de collecties van elk land sa
mengevoegd in ene grote
overzichtstentoonstelling. Al
le eerste prijs-winnaars ont
vingen na afloop van het festi
val de op een na hoogste on
derscheiding, de Fil d'Argent.
De internationale jury kende
de hoofdprijs, de Fil d'Or, toe
aan de 29-jarige Belgische
ontwerpster Frangoise Dury
die op het vorige linnenfesti
val al Fil d'Argent in de wacht
had gesleept. Frangoise Dury
ontving de Fil d'Or ditmaal
voor haar originele toepassing
van linnen in wijde cocktail
jurken, geplisseerde badkle
ding en met bont afgezette jas-