'Ik durf me nu cabaretière te noemen' Nits missen solide bas PODIUMBUK Lichtgewicht Mozart zonder snufje peper Hester Macrander, finaliste 12e Leids Cabaret Festival: Interessant werk op rommelige tentoonstelling in Wassenaar DINSDAG 12 FEBRUARI 1991 KUNST PAGINA 19 Bert Visscher Cabaretier Bert Visscher bijt het spits af in de komende theater- week. 'Don Chaót en de foute ar chitect' zo heet zijn nieuwe pro gramma, waarmee hij morgen avond in de Leidse Schouwburg komt. In dit soloprogramma kun nen wij de absurde avonturen meemaken van de laatste telg uit het geslacht Chaót, genaamd Don. Hij wil een geordend leven gaan leiden, maar dat blijkt met zijn achtergrond niet zo gemakkelijk. Een persreactie op een van de op tredens van Bert Visscher: "Die is echt geschift. Wat een mafkees. De leukste avond tot nu toe". Rosalie Niemand In 'Rosalie Niemand' van de Vlaamse schrijfster Elisabeth Ma- ra in wordt het verhaal verteld van een vrouw die als kind onge wenst was, op haar vijfde jaar in een tehuis werd ondergebracht en uiteindelijk belandde in een psy chiatrische inrichting, waar ze tot haar eenenvijf tig ste levensjaar moest blijven. Het gaat hier om een waar gebeurde geschiedenis. Het Mechels Miniatuur Theater komt op donderdagavond met een toneelversie van 'Rosalie Nie mand' in de Leidse Schouwburg. De regie is in handen van René Verreth. Rosalie wordt gespeeld door Tessy Moerenhout. Andere spelers: Theo Hijzen, Hilde van Haesendonck, Agnes de Nul, An Verreth en Manu Verreth. Jenny Arean Een première deze week in de Leidse Schouwburg: de karakte ristieke zangeres en actrice Jenny Arean komt op vrijdag- en zater dagavond in het theater aan de Oude Vest met haar nieuwe solo programma 'Het huishoud schoolsyndroom'. Centraal in deze voorstelling staat 'het ver langen'. Het verlangen van een kind, dat denkt: later, als ik groot ben, doe ik alles anders. Het ver langen van de puber om groots en meeslepend te leven. De verlan gens van de volwassene. De Nits bezetting: Henk Hofstede - zang. gitaar, bas, Robert Jan Stips - keyboard, zang, Rob Kloet - slagwerk, zang. Gezien. 11 februari, Schouwburg in Leiden. LEIDEN - De kennismaking met het schouwburgcircuit is de Nits kennelijk erg goed bevallen, want ook hun nieuwe programma is weer te bewonderen vanuit het rode pluche. Voor de pauze wordt nadrukkelijk het nieuwe album 'Giant Normal Dwarf gepresen teerd. De tot trio gereduceerde Nits - Joke Geraerds heeft een blessure en is even uit de roulatie - begin- Dat is voor een deel te wijten aan de wat schelle afstemming van het geluid, maar ook door de soms zwakke inzetten van Henk Hofstede. Robert Jan Stips krijgt alle ruimte om zijn keyboard - sampling - trucjes te tonen en werkt bij 'The infinite shoeblack' mooi naar een climax toe. Het is jammer dat juist de nieuwe num mers eensolide bas missen en zij klinken daarom met enkel key board en slagwerk vrij leeg. Het mooie dynamische 'Sketches of spain' met de krachtige basloop en het met een fietsbel geïntrodu ceerde 'Bike in head' zijn zonder meer de hoogtepunten voor de pauze. Het tweede gedeelte wordt wat ontsierd door een nogal lang in strumentaal intro op A long for gotten story'. Twee levensgrote kranen rijden hierbij het publiek tegemoet. Als Hofstede om verzoeken vraagt krijgt hij 'Mountain Jan' voor de kiezen. Duidelijk met het verzoek in de maag, zet Robert Jan Stips desondanks in. Met het daarna gezongen 'Mask' en 'In the Dutch Mountains' wordt stevig revanche genomen. Rob Kloet speelt met prachtig stuwend drumwerk hier een hoofdrol. Het mooiste effect bewaren de Nits voor de toegift. Op een le vensgrote troon - tot in de hok van het theater - zingt 'King' Henk Hofstede 'The ladder'. Het do lenthousiaste publiek neemt met Penguin' en de Beatles-cover 'Norwegian wood' afscheid. De Nits zijn gelukkig nog niet te groot voor Nederland. HANS KEIJZERS MONA LISA - Al eeuwenlang wordt er getwist over de vraag wat nu de ware identiteit is van de vrouw die model stond voor de Mo- na Lisa van Leonardo da Vinei. Uit een in Milaan gevonden archiefstuk blijkt volgens twee kunsthistorici definitief dat zij een model was met de naam Lisa, echtgenote van een Florentijnse handelaar. Groepsexpositie bij Galerie Bianca, Grave- slraat 1, Wassenaar. openingstijden donder dag, vri|dag en zondag 14-17 uur, zaterdag 12- 17 uur Tot 25 februari. WASSENAAR Groepstentoon stellingen kun je grofweg in twee groepen verdelen: de thematen toonstellingen. waarin aan de hand van een gedachte, idee. werk van een groep kunstenaars bijeen wordt gebracht en groepstentoonstellin gen, waarin verschillende mensen werk exposeren dat weinig of niets met elkaar gemeen heeft. Bij de Wassenaarse galerie Bianca expose ren nu vier regionale kunstenaars en hun werk is niet met elkaar te vergelijken. Sterker nog: behalve de sculpturen van Goke Leverland, lijkt het alsof de kunstenaars zich in tweeën gesplitst hebben en we werk van zeven verschillende kun stenaars bekijken. Dit is vooral te De liedteksten voor dit pro gramma zijn geschreven door Ro bert Long, Ischa Meijer en George Groot. De gesproken teksten zijn van Jenny Arean zelf. In de bij sluiter bij dit programma staat vermeld dat de voorstelling "ook geschikt is voor mannen". Dat maakt benieuwd, nietwaar? Aan staande donderdag in deze krant een interview met Jenny Arean. Cabaretfestival En dan is daar natuurlijk het Leids Cabaret Festival. De voor ronden van dit evenement hebben plaats in de Leidse Schouwburg, op maandag 18 februari en dins dag 19 februari. Zie voorverhaal op deze pagina. King of the Sheath Lisa Marcus wordt geboeid door de atmosfeer, de rituelen en de so ciale codes van Arabië. Haar voorstelling 'King of the Sheath morgen- en donderdagavond te zien in het LAK-theater, gaat over een 'drager' en 'drie meisjes uit Bagdad' die alleen leven en geluk kig zijn. Op een avond ontvangen zij drie mannen. Na afloop blijkt hun leven grondig door de war ge gooid. Mét de liefde is de pijn hun leven binnengeslopen. Om daar van los te komen bedenken ze elk een eigen oplossing. Lisa Marcus, die tekende voor de regie, werkte eerder samen met Barbara Duyfjes, bekend van de trilogie Available Angels'. Spe lers: Barbara Duyfjes, Ingela Sjo gren, Mia Spil, Wim Kannekens, Eelco Roovers, Zeca Nunes. Decor: Keso Dekker. Adelheid Roosen Een reprise vrijdagavond in het LAK-theater van Adelheid Roosens theaterprogramma Ter gend langzaam wakker wor den'. Adelheid Roosen en George Groot nemen in deze voorstelling een ander stuk door: 'Clara S' van Elfriede Jellinek. Niemand durft het te spelen. Roosen en Groot leve ren er een zeer persoonlijk com mentaar op. 'Levendig en tegelijk ernstig', zo is deze voorstelling vo rig jaar getypeerd in de recensies. Aangrijpend spel van Roosen. Jeugdvoorstelling I Voor kinderen in de leeftijd van 3 tot en met 6 jaar presenteert het LAK-theater zondagmiddag om 15.00 uur 'Dirk Duiker' van Cees Brandt. Dirk Duiker leeft op het land, maar hij kan ook in de zee leven. Hij neemt de kleuters mee op ontdekkingsreis en leert hen dingen over dieren en het milieu. Op het toneel maakt hij van pa pier allerlei fantasievormen die te maken hebben met het leven op het land en in de zee. Jeugdvoorstelling II Het Parktheater in Alphen aan den Rijn heeft deze theaterweek eveneens een jeugdvoorstelling op het programma staan. Het 'Thea ter van de verbeelding' speelt morgenmiddag 'Jim', geschikt voor kinderen van 8 jaar en ou der. 'Jim' is het spannende ver haal van een jongen die in een vliegende storm op zee terecht komt. De golven gooien zijn wan kele roeiboot als een soldatenpetje omhoog, maar er is redding op komst. Opeens vindt Jim vaste grond onder de voeten. Een ei land? Aanvang: 14.30 uur. Equus De Stichting Goudse Theaterpro- dukties brengt op zaterdagavond in het Park Theater in Alphen aan den Rijn het psychologisch drama 'Equus'. Het verhaal speelt in een psychiatrische kli niek,'waar de jongen Alan Strang wordt behandeld omdat hij in de manege vijf paarden de ogen heeft uitgestoken met een spijker. 'Equus', het Latijnse woord voor paard', speelt een grote rol in het leven van de jongen. Bij deze edele voervoeters zoekt hij de warmte en liefde die hij mist. Tot het op een keer fout gaat. Regie van dit stuk is in handen van Cora den Ouden. Aanvang: 20.30 uur. Verf Toneelgroep Amsterdam komt volgende week dinsdagavond in het Park Theater m Alphen aan den Rijn met de ix>orstelling 'Verf', die vorige week in de Leid se Schouwburg te zien was. 'Verf gaat over een groepje dames die tesamen elke week een schilder clubje hebben. Op zekere dag komt er een fors geschapen man nelijk model in hun midden. Als er iemand iets in de koffie doet, gooien de dames zich los. Theater van de Lach, maar dan naar een icat mtellectueler niveau getild. vember van het vorig jaar zün er volgens Hester Macrander de nodi ge veranderingen aangebracht. Zo heeft zij het aantal liedjes terugge bracht, waardoor het tekstgedeelte niet meer het karakter van tussen teksten heeft en meer aandacht krijgt. Over haar passie voor Brecht heeft ze eens gezegd: 'Als ik in Brechts tijd had geleefd, of hij in de mijne, was ik één van zijn vele ge liefden geweest en hu mijn enige'. Een opmerkelijke, beetje reclame achtige liefdesverklaring, en dat voor een vrouw die zich feministe noemt?! "Die uitspraak zegt een paar din gen. Ten eerste is het waar, dat ik grote affiniteit heb met het werk van Brecht. en ten tweede geven deze woorden aan dat ik over een vermogen tot hopeloze passie be schik. Ik denk serieus dat hij het soort man was geweest, aan wie ik verslingerd zou zijn geraakt. Min of meer ben ik ook aan Brecht verslin gerd, alleen ken ik hem helaas met. En misschien is dat maar goed ook. Plat Ik als feministe vind het in elk geval humor om te zeggen, dat ik hele maal plat ga voor één man. Je hebt gelijk, wanneer je Brecht in zekere zin een macho noemt, 't Lijkt mij nog steeds enig om een echte leuke macho te ontmoeten - alleen gaat dat helaas meestal niet samen!!" Voor een beginnend artieste is het moeilijk om aan optredens te ko men. Vooral in Amsterdam is dat volgens Hester Macrander het ge val, omdat er voor het kleine zalen- circuit enorm veel gegadigden zfjn. Dat was dan ook in feite de belang rijkste reden dat Hester Macrander zich voor het Leids Cabaret Festival heeft ingeschreven. De voordelen van het meedoen aan zo'n festival zijn geweldig: je krijgt een professionele status, je krijgt optredens, je hebt een impressano, je hele leven verandert eigenlijk. Al dat geploeter in je tentje, en dat ge bedel of er recensenten naar je pro gramma willen komen kijken en dat dan toch niet doen. Na het festival stort de pers zich plotseling wél op je, en krijg je zo maar aanvragen voor interviews. Door het festival bijvoorbeeld kon ik gelijk deel gaan uitmaken van die Cabarestafettes. Al vrij snel had ik twee optredens per week, en dan kun je je gaan ontwikkelen. Wat je dan aan vorderingen bereikt, lukt je eenvoudig niet in een repetitielo kaal. Daarom kan ik ook iedereen deelname aan zo'n festival aanra den. Ik durf mezelf nu inmiddels ca baretière te noemen. genoemd. Haar beelden vallen niet zozeer op door originaliteit, maar getuigen wel van een gedegen vak manschap. Voor mij geldt voor haar werk: hoe abstracter de vormen, des te spannender de beelden. Het is jammer dat galerie Bianca geen strengere selectie uit het werk van de vier exposanten heeft ge maakt en het muuroppervlak beter heeft benut, want een tentoonstel ling kan meer zün dan het eenvou digweg uitstallen van voorwerpen. De potentiele kunstwerken voor een weloverwogen en interessante tentoonstelling waren aanwezig. NICOLE ROEPERS Jeugdopera In het Katwijkse cultureel cen trum Tripodia brengt het Thea terplatform Utrecht op zaterdag middag om 14.00 uur de kleuter opera 'Nljntje'. In deze opera speelt Dick Bruna's bekende Nijn- tje de hoofdrol Voor de jeugd van af 4 jaar. Imperium Het Micro Theater Imperium uit Leiden komt deze en volgende week met een Nederlandse bewer king van John Osborne's bekende stuk 'Look back In anger' In het Nederlands heet het nu: 'Boos op de wereld'. De regie van deze voorstelling is in handen van Bart Vieveen. Te zien in het Micro Theater aan de Oude Vest in Lei den: 14.15,16.21,22 en 23februa- ResKJantie Orkest o.l.v Donan Wilson Vijfde Symfonie van Schubert. Solist Tho mas Zehetmair viool in hel Concert no 7 K V 271a van Mozart/Sauzay Residentie Blazersensemble o I v Wim Roerade de len uit 'Die Entfürung aus dem Serail' van Mozarl Gehoord in de Stadsgehoorzaal op 11 tebruari LEIDEN - Het zat het K&O Meesterserieconcert niet erg mee dit keer: dirigent Hans Vonk moest vervangen worden door de jonge Amerikaanse diri gent Dorian Wilson en ook Ja- ring Walta moest van zün solo optreden afzien en werd vervan gen door Thomas Zehetmair. Leek het erop dat ondanks deze vervangingen het oorspronkelij ke programma gehandhaafd kon blijven, ter elfder ure ver hinderde ziekte van concert meester Vinnikov de uitvoering van Richard Strauss' Me- tamorphosen. een stuk voor 23 solostrijkers. De acht blazers van het Residentie Blazersen semble redden het programma door in te springen met de uit voering van een bewerking van delen uit de opera 'Die Entftih- rung aus dem Serail', in 1983 ge vonden in Donaueschingen en naar het zich laat aanzien door Mozert zelf voor twee hobo's, twee klarinetten, twee fagotten en twee hoorns gezet. Ontdaan van zijn context, blijft er van de schitterende mu ziek van deze opera een luchtig en vriendelijk soort 'Unterhal- tungsmusik' over, niets meer maar ook niets minder. Hoe on berispelijk de uitvoering door de leden van het blazersensem ble ook was, de bewerking is toch wat te lichtgewicht om 40 minuten te blijven boeien. Was Mozart's hand in dit stuk nog duidelijk aanwezig, anders is het met het vioolconcert no. 7 in D, dat het veelzeggende K.V- nummer 271 A kreeg. Het is slechts bewaard gebleven in ko pieën uit de 19e eeuw en de authenticiteit wordt in vakkrin gen zeer betwijfeld. Voor de nu uitgevoerde versie van de hand van Charles Sauzay is dat te recht, want Mozart zelf is hier volledig ondergesneeuw. Een enkel thema doet nog wat Mo- zartiaans aan. maar veel verder dan een Mozart-parafrase komt het niet. Vooral het langzame middendeel, bij Mozart vaak het hoogtepunt van intensiteit en expressie, valt door de mand. Dat noemt niet weg dat het een aardig concert is met veel virtuoze mogelijkheden, die Thomas Zehetmair ten volle uit buitte. Zu zeer lyrische en ver fijnde spel en haast weke toon tilden het concert op een hoger niveau dan het eigenlek ver diende. In zijn begeleiding had diri gent Dorian Wilson al een grote souplesse gedemonstreerd. Schuberts Vijfde symfonie diri geerde hij met ingetogen, maar zeer exacte, gebaren. Het Alle gro klonk zeer zelfverzekerd, het Andante had zeker warmte, maar kon toch nog meer uitge diept worden. Ronduit jammer was het dat de aangekondigde Funf Satzo fur Stretcher op 5 van Webern eveneens geruisloos van het programma verdwenen waren Deze in totaal slechts 8 minuten durende stukjes hadden het snufje peper kunnen zyn dat dit programma pikant had gekruid. MIES ALBARDA. Van onze medewerker Wijnand Zeilstra LEIDEN/AMSTERDAM - "Jonge vrouw, best wel zelf standig, best wel sportief, houdt van fietsen (met de wind mee), stijlvol dineren (vooral goedkoop), een goed gesprek, waarin de spreek tijd eerlijk is verdeeld, rust en schoonheid om haar heen, en een grapje - precies op zijn tijd. Deze jonge vrouw zoekt, zoekt, zoekt- Meine Ruh ist hin". Een contactadvertentie tekst combineren met de verzuchting van 'Gretchen am Spinnrade' uit de 'Faust' van Goethe op muziek van Schubert. Wie is die cabare tière die zoiets aandurft?! Dat is de dertigjarige uit Am sterdam afkomstige Hester Macrander die vorig jaar tot de finale van het Leids Caba ret Festival doordrong, daar overigens geen prijzen be haalde, maar wel grote in druk maakte. Op 22 februari, de vooravond van de dertiende finale van het Leids Caba ret Festival, treedt Hester Macran der weer op in de Leidse schouw burg, samen met haar collega-fina listen van vorig jaar. Inmiddels is ook haar avondvullend programma 'Divastoer Nr 1' in première gegaan. Hoe komt iemand op het idee om 'Meine Ruh ist hin' in een cabaret programma te gaan zingen? Hester Macrander vertelt dat zij vóór 'Di vastoer Nr 1' een programma heeft gemaakt dat was gebaseerd op ego documenten van vrouwen. Daar za ten ook dagboeken uit 1900 bij van Cateau Esser, de directrice van de alleerste toneelschool in Amster dam. "Die vrouw timmerde enorm aan de weg, maar tegelijk was ze vreselijk eenzaam. Maatschappelijk gezien was zij in die jaren heel zelf standig, maar emotioneel een com pleet wrak; altijd wanhopig verliefd op de verkeerde mannen die al ge trouwd waren of zo. In haar dagboe ken die volstaan met melodrama tisch gezucht en gepuf, las ik 'Meine Ruh ist hin'. Dat vond ik prachtig, het drukte voor mij het eeuwig on stilbare verlangen uit, en met dit Hester Macrander: 'Ik als feministe vind het humor om te zeggen dat ik helemaal plat ga voor één man'. «oto Chrutirn boHcd van de middelbare school was ze echter al selectiecursussen gaan volgen op de Klein-kunstacademie. Die opleiding beviel haar niet. "Ik had het gevoel dat ik daar in een be paald keurslijf werd geduwd, waar door mijn eigenzinnigheid van tafel geveegd zou worden. Ik vind het een enge school. Te veel aandacht voor de uiterlijke vorm, en de ma nier waarop zij daar omgaan met thema's, keur ik volstrekt af. De eer ste keer dat ik er was, zouden we een liedje gaan schrijven en dus pakten we een onderwerp bij de kop: ongewenste zwangerschap. Vréselijk vind ik zoiets, dat ge- hoereer met belangrijke thema's. Dat heb ik trouwens in het verleden wel vaker een zwak punt van ons Nederlands cabaret gevonden. Dan kon ik gewoon niet geloven dat de cabaretier echt besefte en meende wat hij op toneel stond te zeggen. Tegelijk met de regie-opleiding heb ik ook nog toelatingsexamen voor de toneelschool gedaan. Dat ging wilde ik in 'Divastoer Nr 1' per se nog een keer iets doen. De vrouw in de witte jurk aan het eind van mijn programma is even eens hierdoor geïnspireerd. Ook deze vrouw consumeert heel veel cultuur, maar staat ondertussen heel alleen. Om die contactadver tentie lacht iedereen altijd, en er worden ook wel flauwe grappen over gemaakt. Ik ken mensen die contact-advertenties plaatsen watje volgens mij heel serieus moet ne men. Die koppeling van zo'n tekst aan 'Meine Ruh ist hin' is een grap, maar tegelijkertijd ook weer niet. Die contactadvertentietekst moetje niet zo plat opvatten, het is vooral een 'statement' over een zoektocht: dit ben ik, en ik zoek niet alleen naar mannen, maar ook naar waar het in dit leven voor mij om gaat". Keurslijf Hester Macrander heeft de regie-op- leiding van de Toneelschool in Am sterdam afgerond. In het laatste jaar niet door, want van de selectiecom missie vond alleen Cas Enklaar mij prachtig. De rest achtte mij veel te rationeel, en ik zelf denk dat dat door mijn Brechtiaanse speelstijl komt. Ik ben niet zo goed in dat inle ven in een personage. Contact met het publiek is voor mij belangrijk, wat in cabaret natuurlijk wel op zijn plaats is. Voor de regie-opleiding ben ik ech ter met vlag en wimpel aangeno men. Jarenlang heb ik mijn eigenzi- nigheid daarin goed kwijtgekund. Na de regie-opleiding heb ik twee jaar allerlei baantjes gehad, want voor een jong meisje is dat regisse ren een zwaar en verantwoordelijk vak. Ik heb toen een piano gekocht, en ben voor mezelf Brecht-liedjes gaan zitten zingen. In dezelfde pe riode heb ik onder meer aan twee Brecht-produkties, 'Mahagonny' en 'Happy End', meegedaan, en ten slotte ben ik bij het Griftheater te rechtgekomen. En toen ben ik in eens dit programma gaan maken". Conflict Hoe komt iemand van het Grifthea ter in het cabaretwereldje? Hierop reagerend bekent Hester Macran der dat zij heel vaak in conflict raakt met regisseurs. Niet omdat zij zelf regisseur is, maar omdat zij vanuit haar ideeen en normen over theater bewust de confrontatie zoekt met regisseurs die daar meestal naar haar zeggen niet op in willen gaan. Dus moest ze het maar eens hele maal zelf in haar eendje gaan probe ren. "Kijk, ik kan natuurlijk wel een grote bek hebben, maar ga zoiets nou maar eens doen. Urenlang kan ik helemaal alleen met zo'n pro gramma bezig zün. Pas toen ik het hele programma af had, heb ik op het allerlaatste moment ongeveer tien keer met een regisseur samen gewerkt. Dan breng je eenvoudig de energie niet meer op om steeds weer opnieuw alleen voor jezelf het programma door te nemen". De reacties op 'Divastoer Nr 1' zyn over het algemeen goed. Er komen vrijwel altijd na afloop mensen naar me toe om me te complimenteren. Het heeft - denk ik - nu wel be staansrecht, al moet ik natuurlyk nog wel veel leren. Wat doe je by- voorbeeld wanneer er in een vreem de stad slechts zeven mensen in de zaal blyken te zitten? Doen alsof er honderd in de zaal zitten, blykt niet te werken. Als het me nu zou over komen, laat ik het zaallicht een klein beefje aan en ga ik veel indivi dueler met het publiek werken". 'Divastoer Nr 1' bestaat vooreen be- langhjk deel uit (vertaald) Brecht- repertoire. Sinds de première in no- wijten aan de samenstelling van de tentoonstelling. De werken hangen en staan (wil lekeurig?) door elkaar heen. Zo worden de vier Klee-achtige schil derijtjes 'Fragment van oude stad' van Marriet Moller telkens onder broken door deurposten, nisjes of een gomdruk van fotograaf Theo de Rijke. Zij vallen geheel uit de toon naast een felgekleurd tulpenveld, een ander doek van Moller. Graag zou ik de kleine schilderytjes op een recht stuk wand gezien hebben, misschien gecombineerd met een groter werk als 'Metropool', immers allemaal schilderijen met de stad als thema en die in zoveel verschillen met Móllers dansende bloemenwer- ken. Louis Vorkink wil van alle mark ten thuis zyn. Hü heeft collages, schilderijen, etsen en tekeningen ingeleverd. Vier verschillende tech nieken en vier totaal verschillende soorten werk. Vlak bü de ingang hangen twee abstracte papieren col lages die hier en daar met verf be werkt zün. Vorkinks 'Madonna- reeks' in de grote ruimte is realisti scher van aard. al combineert hü in deze vier schilderüen naturalistisch geschilderde vrouwen - de Madon na's - met felgekleurde fantasiefigu ren, een combinatie die op deze ma nier niet werkt. Daarentegen zijn zijn twee expressionistische etsen een verademing. Vooral de Muze en de schilder zyn prachtexemplaren, waarvan de expressie doet denken aan de kunstenaar-en-model-etsen van Picasso uit de jaren zestig. Waarom er nog vier zwart/wit por tretten van Vorkink zyn opgehan gen in plaats van een aantal extra et sen die nu staan opgeslagen, is mü een raadsel. •Ook Theo de Rüke wil zo veel mo- gelyk kanten van zün kunstenaars schap laten zien. Van hem hangen er onder andere een aantal gom- drukken en cibachrome foto's, waarin hü zowel technisch als com positorisch met het medium foto grafie experimenteert. Voor de gomdrukken gebruikte hü voorna- melük natuurlijke voorwerpen, die hy zodanig sober fotografeerde dat het fluweelachtige effect van deze techniek goed naar voren komt. Op een andere foto is een letterlijke op stapeling van horizontale beeldfrag menten te zien: een lagenbouw van hoofden, struiken, heggen, daken en lucht. 'Refugium' is een kleuren dubbeldruk, waarin het negatief 180" gedraaid werd. De onwerkelij ke kleuren maken de afgebeelde .schuur eerder tot een unheimliche plek dan tot een toevluchtsoord. Een soortgelüke truc past De Rüke ook toe in een andere foto. waar door een niet bestaand, onwezenlük landschap ontstaat. Goke Leverland is de enige van de vier exposanten die drie-dunen- sionaal werkt. Zy kan met recht een traditioneel beeldhouwster worden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 19