Geruisloze beeldenstorm in Praag Akkoord over bezuinigingen in Amsterdamse kunstwereld De Russische helden zijn uit het Leninmuseum verbannen Overzichtstentoonstellingstelling niet grensverleggend Ithaca-kenner in gesprek met Cees Goekoop Beethoven en Brahms tijdens lunchconcert Veel historische gebouwen in Praag worden gerestaureerd. Maar tegelijkertijd woedt er in deze stad een geruisloze beeldenstorm. Langzamerhand worden alle beelden die herinneren aan het gehate communisme uit de stad verwijderd. De Russische matroos acher zijn snelvuurkanon; de wakkere moeder en zoon die opkijken naar de nieuwe, rode, dageraad; Lenin die met zijn kameraden de Octoberrevolutie predikt - ze zijn allen van hun sokkels gehaald en naar onopvallende plekken gebracht. Het treffendste voorbeeld van deze beeldenstorm kunnen we aantreffen in het Praagse Leninmuseum, dat ooit een 'communistische leerschool' moest zijn 'voor miljoenen Tsjechen'. In korte tijd is het omgebouwd tot een bolwerk van de sociaal-democraten. In maart van dit jaar zal de inventaris van dit museum worden geveild, dat wil zeggen: dat wat er nog van over is. Op de binnenplaats van deze voormalige 'leerschool' wachten de communistische leiders en helden van weleer op de moker. gaat ons voor naar de kamer waarin Lenin zijn theorieën bedacht. Er ligt een dikke, grijze laag stof over de dingen hier, maar alles staat er nog: de vergadertafel, het bureau met de antieke lamp, zelfs de kop van Marx. Maar waar is de grote Lenin zelf? Hoffmann opent een deur naar een aangrenzende ruimte. In een hoek, met het gezicht naar de muur, als een schooljongen die kat- tekwaad heeft uitgehaald, staat de gouden kop van de ideoloog. "Pak hem maar", zegt Hoffmann. Met het hoofd onder de arm loopt de fotograaf terug naar de kamer van Lenin. Hoffmann grijnst. Op dit gesol met het hoofd van een Russi sche leider stond tot voor kort zes jaar Siberië, maar nu mag dit alle maal. Toch heeft dit iets engs, iets* goedkoops - zo moet ooit de Franse revolutionair zich hebben gevoeld toen hij het hoofd van Marie An toinette in de mand zag rollen, al is het hier slechts de beeldhouwer ge weest die Lenin min of meer heeft geguillotineerd. "Het museum is vorig jaar maart definitief gesloten", zegt Hoffmann. "De mensen willen niet meer wor den herinnerd aan het communis me. Over twee maanden, in maart, zal er een grote veiling worden ge houden. Dan kunnen mensen die geïnteresseerd zijn nog enige din gen kopen. Daarmee is de kous voorlopig af. We maken schoon schip". Pavel vertaalt een en ander. Hij zegt: "Het gaat net zoals met stra ten, stations en andere plekken hier in de stad. Het ombouwen van zo'n museum als dit is nog niet eens zo ingrijpend. Maar als je bijvoorbeeld het Gottwaldstation van naam wilt veranderen, dan zijn daar miljoenen mee gemoeid. Er moeten nieuwe kaartjes worden gedrukt, nieuwe borden en wegwijzers worden ge maakt, de dienstregelingen moeten worden gewijzigd, noem maar op. En vergeet niet: voor Tsjechen die niet uit Praag komen is dit allemaal zeer verwarrend. Vroeger, ten tijde van de Donaumonarchie, hadden Van onze redacteur Cees van Hoore PRAAG De beelden in Praag - met hun reusachtige, donkere scha duwen jagen ze de wandelaar die 's nachts naar zijn hotel terugkeert menigmaal de stuipen op het lijf. Overal staan ze hem op te wachten: op straathoeken, bruggen, in steeg jes en portalen van openbare gebou wen. Vanaf daken en balkons kij ken ze neer op het leven beneden. Sommigen lijken zich op dat leven te willen storten, alsof ze het toch niet zo naar hun zin hebben daarbo ven. En het zijn niet alleen goden, godinnen, keizers, politici, compo nisten of andere beroemdheden die in Praag in steen zijn vereeuwigd. Ook de ambtenaartjes met hun keu rige gleufhoeden, de drukkers, de metselaars, kortom: de gehele wer kende bevolking is tot 'held' verhe ven door de beeldhouwkunst. Eeu- I wig zullen de werkende mensen le ven, voor zo lang als dat duurt ten minste. Maar de beelden die te sterk herinneren aan het communisme hebben hun recht op dat eeuwige le ven verspeeld. Dat blijkt tijdens een wandeling naar het Belvédère, het bekende prieel dat zo'n wijds uitzicht geeft ovef Praag. Het Belvédère, waarin nu een discotheek is gevestigd, be vindt zich in een fraai park. Aan de rand van dit park staat een Berlage- achtig gebouwtje: het is het atelier van Frantisek Bilek, de beeldhou wer die Jan Hus op het kerkhof van Vysehrad vereeuwigde als een ge kwelde, uit het steen opstijgende gestalte. De tuin die grenst aan Bf- leks atelier wordt 'bezet' door drie lugubere beelden. Het atelier zelf, nu als museum in gebruik, is geslo ten, alleen die drie meer dan levens grote beelden zijn door het hekwerk te zien. Bedoeïenen Bruin zeildoek is over hun gestalte heen geworpen. Om dat doek op AMSTERDAM (ANP) - Een verte genwoordiging van het Amster damse college van B en W en een de legatie van een aantal hoofdstedelij ke kunstinstellingen hebben over eenstemming bereikt over bezuini gingen op de kunstbegroting. De vrije kredieten worden geheel ge spaard, zo maakte een gemeente woordvoerder gisteren bekend. Wethouder Baak van cultuur werd vorige week woensdag door de raadscommissie cultuur terugge stuurd voor overleg met de kunstin stellingen. Men was het niet eens met de notitie waarin zij voorstelde tenminste 820.000 gulden weg te ha len bij de vrije kredieten voor het re aliseren van kleinere en incidentele produkties. De Amsterdamse Kunstraad had er in een protestbrief aan de raadsle den op gewezen dat nu al slechts 15 tot 40 procent van de subsidiever zoeken kan worden gehonoreerd. Ook een bundeling van zogenoem de .Vrije Initiatieven' had felle kri tiek op haar voornemen. Er is jaar lijks vijf miljoen gulden direct be steedbaar voor deze doeleinden. De voorstellen van de wethouder waren bedoeld om een oplossing te vinden voor niet-gerealiseerde be zuinigingen van 673.000 gulden op de uitgaven van het Amsterdams Uit Buro (AUB). Verdèr wilde Baak zijn plaats te houden is om hun nek ken een touw gesnoerd. De middel ste figuur heeft in zijn linkerhand een boekje en is vast een van de ar chitecten van het communisme. Hij wordt geflankeerd door twee Russi sche soldaten. De bajonet van hun geweer is door het zeildoek heen zichtbaar. Die drie daar in die tuin: angstaanjagende bedoeïenen zijn Ket geworden, bedoeïenen die nooit meer van hun plaats zullen komen. En kijk, op de achtergrond, met zijn rug in de natte bladeren, ligt nog een heer. Ze hebben hem een zak over zijn hoofd heen getrokken. Er moeten veel meer van dit soort 'verboden' beelden in Praag zijn. Hoe zit het bijvoorbeeld met het Le ninmuseum dat wij enkele jaren ge leden bezochten? Pavel Horejsi, fotograaf bij Asso ciated Press en Tsjech van geboor te, wijst het voormalige Leninmuse um aan. Het bevindt zich in de Hi- bernska Ulice, een drukke straat die uitkomt bij het Gottwaldstation. Het gebouw is nu een bolwerk van de sociaal-democraten. Wanneer we informeren bij een winkelier naast het betreffende pand, lacht hij en maakt met zijn hand een snelle be weging over zijn hals. Voordat er lastige vragen kunnen worden gesteld, lopen we het ge bouw binnen, snel voorbij de recep tie. De fotograaf kent de weg in dit- doolhof. Achter een gesloten deur, waarop een rood lampje brandt, houdt iemand een redevoering. We passeren een kopermozaïek waaruit de belangrijkste communistische ideologen zijn weggebroken. Dan zijn er plotseling snelle stappen waarneembaar. We worden inge haald door een jongedame die vraagt wat we komen doen. Na wat heen- en weergepraat blijkt het mogelijk de onttakelde museumzalen te bekijken. Tien mi nuten later komt ze terug met Ivo Hoffmann, in vroeger dagen be heerder van het Leninmuseum. Hij 147.000 gulden van het geld voor de vrije kredieten besteden voor de huur van het gebouw Felix Meritis. Volgens de gemeentewoordvoer der maakt het ontzien van de vrije kredieten 'onderdeel uit van een to taalpakket met betrekking tot de begrotingen 1991 en 1992 waarover de gesprekspartners het eens ge worden zijn'. De komende'dagen zullen de deelnemers aan het over- 'leg het akkoord bespreken met hun achterban en waar nodig nader uit werken. Er is afgesproken over de inhoud voorlopig geen mededelin gen te doen, aldus gisteren M. Bentz van den Berg, secretaris van de Am sterdamse Kunstraad. Aan het overleg werd vanuit het college deelgenomen door de wet houders Baak (D66), De Grave (WD), Saris (Groen Links) en Ge net (PvdA). De delegatie van de kunstinstellingen bestond uit onder anderen F. Rottenberg (voorzitter Felix Meritis Foundation), M. San ders (Overleg Grote Podia), H. Doe- leman (voorzitter Amsterdamse Kunstraad) en A. van Schendel (Amsterdams Uit Buro). Naar ver wachting worden de voorstellen eind deze week bekendgemaakt. Expositie: 'werken uit stock' van twaalf Stel ling-kunstenaars, te zien bij galerie Stelling, Burgsteeg 14, Leiden. Tot 3 februari ge opend van woensdag tot en met zaterdag van 12.00 tot 17.00 uur. LEIDEN Bert Ju, een van de twaalf deelnemende kunstenaars aan de tentoonstelling in Stelling, is vanaf het begin bij 'deze gale rie', betrokken geweest. Zo'n tien jaar geleden is dat al weer. Dat was op de Lange Mare destijds. "Wij waren met een groep men sen, individuen, wy waren alle maal op de zelfde manier bezig. Dat spatte van de muur af, Ma- trogoth en zo. Dat was wel even wat anders dan dit hier", zegt hij. Inderdaad is deze 'stock' tentoon stelling minder heftig, maar wel verrassend. Het geeft door de gro te gevarieerdheid een leuk beeld van waar de voornamelijk Leidse kunstenaars mee bezig zijn. Je ziet een paar werken van elke kunstenaar in het grotere ver band van de tentoonstelling en voelt de verschillen in beeldtaal, beheersing en zeggingskracht Er hangen twee schilderijen van Marcel Zalme, 'Vos loopt de straten hier bijvoorbeeld alle maal Duitse namen. Toen dat in eens veranderd werd, liepen de mensen die van het platteland kwa men als blinden door Praag". Sta.lin Terwijl de camera flitst, valt mijn oog op de binnenplaats van het mu seum. Er staan grote haspels met oud elektriciteitsdraad, een Skoda zonder wielen geniet van zijn pen sioen. Tegen een muur staat weer een groep beelden, net zoals in de tuin van Bileks atelier. Na een laatste blik te hebben ge worpen op de werkkamer van Len in, lopen we naar die beelden toe. Strijd, pathos, droevigheid, en dat allemaal uitgehakt in steen. Over het snelvuurkanon van de Russi sche matroos trekken slakken een glinsterend spoor. Verdienen deze beelden dit lot? Wie zal het zeggen? Maar er is éen figuur die hier einde lijk zijn trekken thuis krijgt. Daar ligt-ie Stalin. Hij mist zijn voeten. Is dat tijdens het transport gebeurd, hebben ze hem ruw van zijn sokkel naar de stad' en 'Park en stadsbe heer', beide sterk van kleur en vlakverdeling, de laatste planma tig van opzet met enkele fijn uit gewerkte details. Van Trees Klijn zijn twee veelkleurige houtdruk- ken met grote en kleine hoekige vormen in zachte pasteltinten. Eén ouder en één nieuw werk van Bert Ju hebben een duidelij ke overeenkomst in toon, ze zijn donker, vrij zacht en laten veel aan de kijker over. Toch zijn ze volkomen verschillend van vorm geving. Verder twee subtiele aquarelcomposities van Jan Kol ling, speels en onderzoekend. Op de grond staan twee zwart ge schilderde houtwerken van Her- by Nyenhuis, ze zien er uit of ze van staal zijn. Vaak maken de werken deel uit van een hele serie of periode. Deze expositie geeft dan ook slechts een vluchtige blik op het werk van de kunstenaars. Fred van der Linde vindt het wel leuk om mee te doen. "maar", zegt hij "in en solo-tentoonstel ling kan een kunstenaar veel meer uitpakken natuurlyk". Zijn Kleine Pagode', een opengewerkt heiligdom van gips op huiska- Drie verbannen Russische beelden. Bruin zeildoek is over hen heen ge worpen. (foto Cee» van Iloore). af geslagen of heeft hier iemand zijn woede met een moker gekoeld op de leider? Beheerder Ivo Hoffmann laat ons alleen. Hij wil kennelijk niet meer worden geconfronteerd met het verleden. Er wordt niet alleen maar 'ge sloopt' door het nieuwe regime. In tegendeel. veel historische gebou wen zijn inmiddels al gerestau reerd. We lopen naar de Na Porici, de straat waar ooit de 'Arbeiter Un- fall Versicherung' was gehuisvest, de verzekeringsmaatschappij waar Kafka heeft gewerkt. Daar vulde de schrijver de staten in waarop moest worden vermeld hoeveel arbeiders er van de steigers waren gestort, hoevelen er een arm of been hadden verloren tijdens hun werk. Hier kwam Max Brod, die Kafka's werk voor latere generaties heeft veilig gesteld, hem vaak ophalen voor een wandeling. Het gebouw is er nog. Wat voor soort onderneming er zich nu in be vindt is niet duidelijk. Wel is het on langs prachtig opgeschilderd. Bo ven de ingang prijken mollige en geltjes die elk moment omlaag lij ken te kunnen springen. Op de ge vel staat in het Tsjechisch nog steeds dat hier een verzekerings maatschappij is gevestigd. We bel len aan. Geen reactie. Om de gevel van het pand er goed op te krijgen, moet de foto vanaf de overkant van de straat worden ge nomen en liefst vanuit een woning op de derde etage. We lopen een van de trappenhuizen binnen. Bij een deur op de derde etage houden we stil. Een man doet open, hy is op zijn sokken. Het ruikt in de hal naar carameltabak. Natuurlijk mogen we binnenkomen, natuurlijk, ga uw gang. Maar eerst de schoenen uit, zoals dat in Praag gebruikelijk is. Het raam aan de straatkant wordt opengemaakt. Als de foto's zyn ge nomen en we in het halletje weer onze schoenen aantrekken, zien we dat de kop van Lenin ons vanaf een dekenkist aanstaart. De gastvrije Tsjech ziet dat we ernaar kijken. Terwijl hij de deur openmaakt, legt hij zijn hand beschermend op de ka le kruin van Lenin. "Ach ja", zegt hij', "zyn ideeen waren misschien niet zo goed. maar zyn kop doe ik nooit weg". merformaat, is ook deel van een hele serie 'Kleine Pagodes en staat hier in haar eentje dan ook zonder titel. "Het grotere verband ontbreekt toch", zegt van der Lin de. Er hangt ook werk op de expo sitie dat niet zo aanspreekt. Henck van Dijck maakte een werkstuk van lange omgekrulde zagen, in een cirkel aan elkaar be vestigd. 'Virus' is de titel. Voor my is het idee van gebruiksartike len in de kunst niet nieuw genoeg meer om het zo, zonder verdere toevoeging te kunnen waarderen. Een bijdrage van Allart Lakke be staat uit twee tekeningen, weinig uitgewerkte vluchtige schetsen lijken het, deels ingevuld, deels onaf. Expres lijkt het wel. Alles byelkaar geeft de tentoonstelling een leuk overzicht van wat Stel ling zoal 'uit voorraad leverbaar' heeft. Niet groots en grensverleg gend, wel kleine ontwikkelingen in het werk van de deelnemende kunstenaars. "Kunst moet veran deren. anders is het niet eerlijk zegt Bert Ju. Stelling-kunstenaar van het eerste uur. EDWINE FELSER LEIDEN - Herbert de Roy van Zuy- dewijn. dichter en vertaler van de II- lias 1980), spreekt op 25 januari met burgemeester Goekoop van Leiden over diens geruchtmakende boek 'Op zoek naar Ithaca'. Waar Odysseus' vaderland, het It haca van Homerus nu precies gele gen heeft, is al meer dan tweedui zend jaar een twistpunt tussen ge leerden Goekoop raakte als leek in het vraagstuk geïnteresseerd en kwam als hartstochtelijk lezer van Homerus op basis van zyn nauti sche kennis tot een nieuwe theorie. Zijn ondervrager legt net de laatste hand aan zyn bewerking in verzen van Odyssee (verschijnt na jaar 1991 bij de Arbeiderspers) De avond heeft vrijdag plaats in Sociëteit De Burcht (20.15 uur), Burgsteeg 14. Leiden. LEIDEN De broers Sflvain en Vincent Kroon vormen sinds 1982 het duo Fratres Corona. Dat duo treedt donderdag 24 januari op tij dens een lunchconcert in de Kapel zaal van K O in Leiden. Van Beethoven wordt de sonate nr. 7 voor viool en Piano uitgevoerd, de sonate nr. 2 voor viool en piano van Brahms staat ook op het program ma. De violist Silvain Kroon studeer de aanvankelijk bij Herman Salo mon. Later nam Bouw Lemkes zijn opleiding ter hand en vervolgens waren Zino Vinikov en Jean-Jac- ques Kantorov zyn leermeesters. Vincent Kroon behoorde al op 12- jarige leeftijd tot de finalisten van het Edith Stein-concours. Aan het conservatorium in Amsterdam stu deerde hij bij Willem Brons. Het lunchconcert begint om kwart voor één. Nieuwe regisseur koningsdrama AMSTERDAM (ANP) - In de Am sterdamse Stadsschouwburg gaat op 2 maart „Henry V" van Shake speare in première in een vrye pro- duktie van Martin Hanson Theater- produkties. De regie is overgeno men door Titus Tiel Groenestege, met assistentie van Gees Linne- bank en Ton Lutz. Adrian Brine, de oorspronkelijke regisseur van de serie van drie ko ningsdrama's die dit seizoen wor den uitgebracht, heeft wegens ziek te moeten afhaken, zo heeft de pro ducent bekendgemaakt. De repeti ties waren daardoor gestopt maar zijn inmiddels hervat. De recensies van achtereenvolgens „Richard II" en „Henry IV" waren verre van lo vend. De hoofdrol in „Henry V" wordt gespeeld door Pierre Bokma. Op 1 maart is er een try-out in de Amster damse Stadsschouwburg. Het stuk wordt daar na de premiere ook nog gespeeld op 27 en 28 maart. Forum naar Spanje ENSCHEDE (ANP) - Het opera- en muziekgezelschap Forum uit En schede maakt begin augustus van dit jaar een tournee naar Spanje. Op uitnodiging van het festival van Santander verzorgen Forum Filhar monisch en Opera Forum acht con certen en operavoorstellingen m deze Noordspaanse kustplaats. In totaal gaan er ruim 200 musici, zan gers. technici en solisten naar toe. Forum maakte dit gisteren bekend. Opera Forum voert tydens het festival drie opera's van Mozart uit: Cosi fan tutte. Die Zauberflote en Don Giovanni, alle in de regie van Vittorio Patané. De concerten van Forum Filharmonisch en het aan Forum gelieerde kamermuziekge- zelschap Valerius Ensemble staan eveneens in het teken van Mozart. Aan het festival wordt ook deelge nomen door het Filharmonisch Or kest van Leningrad, het Tokyo String Quartet en de Boston Ballet Company Ook treedt de Opera van Leningrad op. ADVERTENTIE Vijftig aanmeldingen Cabaret Festival LEIDEN Voor het Leids Cabaret Festival dat in februari in de Leidse Schouwburg wordt gehouden, hebben zich 50 deelnemers gemeld. Via audities zullen er tien voor de voorronden, die op 18 en 19 februari wor den gehouden, worden geslecteerd. De halve finale is op 21 februari, de finale op 23 februari. Volgens Marijke Reijnders van Steek-produkties, het Leidse theater bureau dat het festival samen met de VARA organiseert, is het gehalte van de deelnemers van goede-kwaliteit. "Ik denk dat het een goed festi val zal worden", aldus Reijnders, die volgende week, na de laatste audi tie op zondag, een keuze zal maken. Doel van het festival is om een springplank uit te leggen naar een professionele carrière. Het festival van vorig jaar leverde als nieuwe ta lenten Hester Macrander, André Manuel en Marcel Boon op. De Russische helden uit het Leninmuseum, als oud vuil op de binnenplaats. Op de grond ligt Stalin zonder voe ten. Midden: Russische matroos achter zijn snelvuurkanon. Uiterst rechts, met sabel, de Russische held Capaiev. (foto Pavel Horesji, Associated Press) Van f540T Voor f 2950,- MKMSrcOf BronUtewtg? Telefoon 023-292509

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 23