Schilderijen LAK- galerie besmeurd Oude stijl, maar met nieuw talent 'Vriendelijker zijn voor het publiek' Boeiend, ook voor niet-drinkers Boris en de Blue Friends: onverwachte combinatie Amsterdam betaalt schulden van partners Muziektheater Rechtbank bestraft namaken kandelaars MAANDAG 14 JANUARI 1991 KUNST PAGINA 2 1 Kunstenaar Martin van Dijk laat werk verwijderen Van onze medewerker Lisette Oomen LEIDEN - In de LAK-gale- rie zijn vier olieverfschilde- rijen van de Leidse kunste naar Martin van Dijk met verf beklad. De schilderijen maakten deel uit van een I twee-mans expositie, die tot 15 februari zou voortduren, f Martin van Dijk heeft de schilderijen woensdag laten verwijderen. "Ik werd een maand geleden uitge nodigd om te exposeren in de LAK- galerie. Maar ik ben nog niet zo lang geleden afgestudeerd aan de kunstacademie en ik heb nog niet 1 zoveel werk in voorraad", aldus Martin van Dijk. In die laatste maand heeft hij nog drie werken ge maakt, die nog nat waren toen ze in de LAK-galerie werden opgehan gen. Nieuwsgierige bezoekers kon den het niet nalaten om hun vingers in de nog natte partijen te dopen en de verf elders op het doek weer uit te smeren. Op een vierde doek is zelfs een schuttingwoord geschre ven met rode verf. Dit werk was al verkocht en de schade is onherstel baar. "Ik was laaiend", vertelt Martin van Dijk. "Ik kan best begrijpen dat mensen uit nieuwsgierigheid met hun vingers aan een doek zitten, om te zien of het inderdaad nog nat is. Maar veeg de verf dan af aan een pa piertje, aan je broek desnoods, maar niet aan het schilderij". Frédérique Bergholtz, mede werkster van de LAK-galerie: "Het is wel eens eerder gebeurd dat wer ken schade opgelopen hebben. Maar dan was het duidelijk mecha nische schade". De LAK-galerie is gevestigd in de gangen van het Cen traal Faciliteiten Gebouw van de universiteit. "Het lijkt wel of er steeds meer mensen (hoofdzakelijk studenten - red.) rondlopen in het gebouw. Het kan dan gebeuren dat iemand per ongeluk schade aan de werken toebrengt door er tegen te stoten of te leunen", zegt Frédéri que Bergholtz. Ze noemt twee mo gelijke oplossingen voor dit pro bleem: een nieuwe, minder druk be zochte expositieruimte betrekken of uitsluitend minder kwetsbare werken exposeren, bijvoorbeeld grafiek achter glas. Maar in het geval van Martin van Dijk ligt de situatie anders volgens Frédérique Bergholtz. "Dit is een vorm van vandalisme, een kwestie van mentaliteit. Daar kunnen we de kunstwerken niet tegen beveiligen. Zelfs in goed bewaakte musea ge beuren dergelijke dingen". De foto werken van Ienke Kastelein blijven overigens gewoon te zien tot 15 fe bruari. Wie het werk van Martin van Dijk toch nog wil zien kan vanaf 3 februari terecht in Galerie Witt, Groengracht 25 in Dordrecht. OTTERLO Sinds december van het vorig jaar is Evert van Straaten directeur van het mooist-gelegen museum in Ne derland, het Rijksmuseum Kröller-Müller in Otterlo. Van daag stelde hij zichzelf aan de pers voor en presenteerde hij zijn plannen voor de komende jaren. Evert van Straaten begon zijn carri ère als kunsthistoricus bij de Dienst Verspreide Rijkscollecties, nu de Rijksdienst Beeldende Kunst, nog voor hij in Utrecht afstudeerde. Die studie aan het Utrechtse Kunsthis Nieuwe directeur Kröller-Müller: torisch Instituut betekende een drastische ommezwaai in zijn inte resses. Hij was er heen gegaan om middeleeuws archeoloog te wor den. Zijn ontmoetingen met Carel Blotkamp (nu hoogleraar in Am sterdam) en Frans Haks (nu muse umdirecteur in Groningen) trokken hem naar de twintigste-eeuwse kunst. Zestien jaar werkte hij bij de Rijksdienst. "Ik zat er met plezier, maar ik had daar alle uitdagingen wel gehad. Ik wilde ontzettend graag naar een museum waar ik het gezicht naar buiten zou kunnen be palen en met het publiek in aanra king kon komen. Musea als Boy mans- van Beuningen in Rotter dam, het Haags Gemeentemuseum en het Amsterdamse Stedelijk mu seum komen voor mij niet in aan merking, hoe prachtig ik ze ook vind. De directeuren daar zijn ont zettend veel met het management bezig. Ik weet van mezelf dat ik daarvan op tilt raak. Bij het Kröller- Müller zijn management en het op bouwen van een collectie met el kaar in evenwicht te brengen". "Voor het eerst in de geschiede nis van het museum hebben we ge zegd: we nemen een aantal uit gangspunten en hangen daaraan de tentoonstellingen en de aankopen op. Maar wat er nu is beschouw ik wel als een eenheid en als een afge sloten iets. Vooral op het gebied van de hedendaagse kunst eisen we een grotere vrijheid op. Het hoeft dus niet steeds beeldhouwwerk te zijn. Maar je kunt hier ook niet plotseling beginnen met bijvoorbeeld de schil derkunst van de jaren tachtig. "De ongeveer 5 ton die we hier nu aan aankopen kunnen besteden, die zijn volstrekt onvoldoende. Dat be drag zou in een aantal jaren moeten groeien tot een miljoen. Uiteraard willen we sponsors zoeken, maar ik heb niet zoveel ervaring met hen en ik verwacht ook niet dat dat de op lossing is. Bovenaan onze verlang lijst staat een Brancusi". De traditionele 'zomeropstelling' komt terug en ook wil Van Straaten grote overzichtstentoonstellingen in huis halen. Voor dit jaar staat er een van Pino Pascali, inspirator van de Arte Povera, op het programma en ook van Louise Bourgeois. De schilder Juan Gris, Bart van der Leek en de Italiaanse futurist Seve- rini zullen de komende jaren vol gen. Voor een deel in samenwer king met buitenlandse musea. Er bestaan bovendien prille plannen voor een internationale beeldenex- positie in 1993, eventueel als aan vulling op een dan te houden Sons- beek-tentoonstelling. Ook de ge schiedenis van de Kröllers als bouwheren komt aan de orde in een expositie. Het Kröller-Müllermuseum is in zekere zin een verwende instelling, dat geeft Van Straaten toe. De drommen toeristen komen toch wel naar de Van Goghs en de beroemde beeldentuin en zorgen mede voor het bezoekersaantal van rond de 400.000 jaarlijks. En dan is er ook nog de merkwaardige koppelver koop tussen het bezoek aan het park en het museum. "In het proces van verzelfstandi ging komt dat zeker aan de orde", zegt Van Straaten. Hoe die verzelf standiging ook in zijn werk gaat, je kunt van een beeldende kunst-mu seum geen pretpark maken. Het moet een plek blijven van verdie ping. Simpel gezegd: als mensen hier komen moeten ze een bijzonde re ervaring krijgen die ze niet gauw vergeten. Maar er wordt hier het pu bliek weinig handreiking gegeven en over voorlichting naar buiten toe is weinig nagedacht. Ik zou het liefst een aantal rondleiders binnen status geven". Leidse Jazzweek opent met concours LEIDEN - Bekende Nederlander Fred Racké opende zaterdagmid dag in de Waag de Leidse Jazzweek 'in oude stijl'. Openingsevenement was de voorronde van het ISW Dixie en Swingconcours. Ruim 250 toeschouwers zagen zes niet-profes- sionele jazz-orkesten aan het werk. De Willick Square Jazzband, Jazz Connection Breda en Jazz Support maakten de beste indruk op de jury. Deze drie bands spelen in de fina le op 19 januari in de Waag. Elke band kreeg 20 minuten speeltijd, met de verplichting daar in tenminste eén nummer van Louis Amstrong te brengen. De prestaties werden beoordeeld door Robert Veen en George Katé van de New Orleans Syncopators en ama teur-jazzmuzikant H. Wijnbergen namens de sponsor van het evene ment. Na loting mochten de Inner City Jazzmen uit Den Haag als eersten het podium op. Misschien hierom kwam hun optreden gereserveerd over, geen grote fouten maar ook geen band die lekker los kwam. Meer spontaneïteit was er bij de Orange Square Two Four uit Leerdam. Zij brachten een aardige show maar waren zichtbaar ner veus, wat hun spel niet ten goede kwam. De Little Steam Jazzband leek niet geheel op zijn plaats. Zo wel de bezetting, een kwartet met slechts één blazer, als de repertoire keuze met een bossa nova nummer, pasten niet goed in de opzet van een Dixielandconcours. Jazz Support was de enige band met een zangeres. Met haar enthou siasme verdiende zij een vaderlijke arm-om-de-schouders door Fred Racké en bezorgde zij de band de fi naleplaats. De Willick Square Jazzband en de Jazz Connection Breda lijken de be langrijkste kandidaten voor de hoofdprijs. De Bredanaars gaven een verzorgd en geïnspireerd optre den met goede solo's. De Willick Square Jazzband maakte indruk met een prima presentatie. De trom pettist lijkt op de jonge Louis Arm strong, hij zingt in de stijl van Am strong en heeft een gedreven band achter zich staan. Op 19 januari zal blijken wat voor de jury het zwaarst weegt. MARCEL SCHIKHOF LEIDEN - Voor wie de betrokkenen kent was het misschien een wat vreemde combinatie: Boris van der Lek, tenorsaxofonist met een punk achtige uitstraling tussen de ex-stu denten van dixielandband de Blue Friends. Toen Van der Lek eenmaal op het podium verscheen, bleek men elkaar echter prima te begrij- pen. Na een korte opwarmset werden de 200 aanwezigen eerst verrast met een kort optreden van gelegen heidsformatie 'The Rolling Bones'. Kees Broekhof, Hugo Tiel en Adri- aan Jaeggi lieten horen.dat ook drie trombones in samenwerking met een ritmesectie voor iets leuks kun nen zorgen. Hierna speelde 'special guest' Boris van der Lek elke set een paar nummers uit het Blue Friends-repertoire mee. De uit Leiden afkomstige Boris heeft inmiddels landelijke bekend-' heid gekregen als talentvol saxofo nist, onder meer in Hans Dulfers groep 'Tough Tenors'. Zondag avond bewees hij ook in het minder ruige genre van de Blue Friends uit stekend thuis te zijn. De Blue Friends en hun 'special guest' voel den elkaar goed aan en Boris kreeg ruim de gelegenheid tot soleren. Sa men met bassist Jeroen Koning speelde hij een prachtige, ingetogen blues. De Blue Friends brachten het be kende repertoire: veel dixieland klassiekers met een belangrijke rol voor zangeres Ann Vossen. Laat op de avond kreeg ook Robert Boone nog een groot applaus toen hij zijn solonummer beëindigde zonder één snaar van zijn banjo te hebben ge broken. MARCEL SCHIKHOF Een van de talrijke swingende orkesten waarmee zaterdagmiddag in De Waag de Leidse Jazzweek werd ge organiseerd. De Jazzweek telt dit keer een dag meer dan vorige jaren. Op het rijke programma staan optre dens van Bernard Berkhout en Swingmates, Neppie Noya, Leids Studenten Jazz Gezelschap, Coupe Cubana, Big Band the Ambassadors en er zijn optredens van workshops en jam-sessionz. (foto Henk Bouwman) Ronald Abrams overtuigt op Leidse Jazzmarathon AMSTERDAM (ANP) - De gemeente Amsterdam zou de negen miljoen gulden aan onbetaalde rekeningen van de partners van het Muziektheater - het Ballet Orkest, het Nationale Ballet en de Nederlandse Opera- moeten betalen. Dat stelt de Amsterdamse wethouder voor cultuur M. Baak in een nota die woensdag tijdens de Raadscommissie wordt besproken. Het col lege van B en W steunt het voorstel van de wethouder, aldus een gemeente woordvoerster. De hoge schuldenlast is het gevolg van een langlopend 'verschil van me ning' tussen de gemeente Amsterdam enerzijds en de partners van het Mu ziektheater en het ministerie van WVC anderzijds. Volgens de gemeente zouden de partners jaarlijks twee miljoen gulden bijdragen aan de kosten van huisvesting, bespeling en service. Omdat de partners dit steeds heb ben geweigerd, is het niet betaalde bedrag nu, bijna vier en een halfjaar la ter, tot negen miljoen opgelopen. Volgens de woordvoerster wil Baak "de erfenis uit het verleden" met dit voorstel oplossen. "Er is inmiddels een nieuw college en ook een niei minister voor cultuur, en beiden hebben omstreeks kerst het verschil mening trachten op te lossen", aldus de woordvoerster. lersle avond van de Jazzmarathon 1991 Ronald Abrams en Workshop o.l.v. sn Koning. Gehoord op 12 januari in de LEIDEN De Leidse Jazzweek heeft er een dag bijgekregen. Vorig jaar duurde die week nog acht da gen, nu telt die inmiddels negen. Het is natuurlijk afwachten of het publiek uit de regio zoveel jazz en aan jazz gerelateerde muziek aan kan, maar de publieke belangstel ling gisteren in de Waag voor de jaarlijkse terugkerende Jazzmara thon wees er in ieder geval op dat de consumptiegrens nog niet bereikt is. De benaming "marathon" voor de concerten in de Waag is ontleend aan het feit dat elke avond een of meer optredens te zien zijn. De be langstelling voor het Dixie en Swing Concours dat de marathon en de week zaterdagmiddag open de, was meer dan redelijk, terwijl de organisatoren ook niet te klagen hadden over de opkomst tijdens de avond. Bijzonder hoog gespannen hoef den de verwachtingen nu ook niet weer te zijn, want men had op safe gespeeld door de Amerikaanse bluesgitarist en -zanger Ron Abrams uit te nodigen als de hoofd act van de avond. Abrams was al eerder in Leiden geweest en wist toen al veel publiek voor zich te winnen door zijn podiumpresentie. De avond werd geopend met een zo geheten workshop, een bijna dage lijks terugkerend programma-on derdeel tijdens deze marathon. De workshop is in feite een optreden van deelnemers en ex-deelnemers aan de workshops die in het jazz-ca- fé The Duke worden georganiseerd. De afgelopen zaterdag was de beurt aan leerlingen van gitarist Jeroen Koning, die net als bij jam sessions het geval is, vooral gebruik maak ten van bekende standards en sche ma's. De muziek bestond uit wat te genwoordig mainstream heet, dus veel bop en neo-bop. De jonge muzi kanten onderscheidden zich vooral door hun inzet en enthousiasme in vergelijking met wat hun minder begenadigde (semi-)professionele collega's plegen te presteren. Op zienbarende muziek was natuurlijk niet te verwachten, maar veel werd goed gemaakt door de risico's die af en toe door de solisten werden ge- De sympathiek ogende Ronald Abrams mocht daarna voor het voorlopig hoogtepunt van de jazz week zorgen. In totaal vier sets mocht de nog relatief jonge Ameri kaan (33) met de zwarte hoge hoed verzorgen. De langste eerste set werd ontsierd door onevenwichtige versterking, waar tijdens de pauze gelukkig het een en ander aan ge daan werd. Dat nam niet weg, dat Abrams vanaf de eerste tonen wist te overtuigen door zijn veelzijdige techniek en goede gevoel voor pre sentatie. Hij speelt blues die als ba sis de bekende elektrische Chicago- school heeft, maar met veel Texas- invloeden en veel rock- en funk-ef- fecten. Abrams was niet bang om zijn vingervlugheid te etaleren, maar verviel zelden in herhalingen en ongefundeerd effectbejag. Een sterk punt bij hem is tevens zijn plectrumloos spel dat deed denken aan Albert Collins op zijn best. Ook heeft Abrams veel naar Hendrix ge luisterd, terwijl hij af en toe een funk- of heavy metal-loopje aan de smakelijke cocktail toevoegde. Abrams hield er flink de vaart in en het publiek moest het stellen zonder de meestal toch verplichte slow blues. Abrams' tenor klonk aangenaam en zuiver zonder dat hij de uitdrukkingsvaardigheid van zijn gitaar benaderde. Helaas werd Abrams begeleid door een niet eens als middelmatig te kwalificeren Ne derlandse ritmetandem op basgi taar en drums. De basgitarist scheen al moe te zijn aan het begin van de avond, en de benen van de drummer leken een bestaan afzon derlijk van zijn armen te leiden. Een andere kleine domper was de veel te lange duur van de pauzes, zodat de zaal na de eerste twee sets behoor lijk ontvolkt raakte. Abrams' pro fessionaliteit stond echter borg voor een genoeglijke avond, ook voor de niet-drinkers. Vanavond bij de Jazzmarathon: Bernard Berkhouts Swingmates en de workshop van Rob Elzenaar. KEN VOS AMSTERDAM (GPD) - Het wooncentrum Het Binnenhuis en zijn dochteronderneming L'Ile des Princes in Amsterdam moe ten de verkoop en verveelvoudi ging van de barokke ijzeren kan delaars van vormgeefster Maroes- ka Metz onmiddellijk staken. De ruim honderdvijftig kandelaars die reeds bij afnemers in binnen- en buitenland zijn uitgezet moe ten worden teruggehaald en te ruggegeven aan Metz. Het Bin nenhuis en L'Ile des Prinses moe ten de Amsterdamse kunstenares bovendien 25.000 gulden schade vergoeding betalen. Rechtbankpresident B. As- scher heeft dat bepaald in het kort geding dat de vormgeefster had aangespannen tegen de woonwinkel. De rechtbank wees in totaal negen eisen van procu reur mr. C. Crul toe. die deze voorwerpen tot voor kort in opdracht van de woonwinkel zelf produceerde. Omdat Metz volgens het wooncentrum op een bepaald moment niet meer aan de vraag kon voldoen, liet het bedrijf bij een smederij in St. Michielsge stel imitaties maken die als repli ca's van Metz met een winstmar ge van 490 gulden per stuk wer den verkocht. Metz leverde sinds oktober 1988 kandelaars aan Het Binnen huis. Deze werden verkocht in Nederland. De dochteronderne ming L'Ille des Princes verzorgde de handel met het buitenland. Volgens Metz heeft Het Binnen huis op kwalijke wijze misbruik gemaakt van haar onervarenheid als beginnend beeldend kunste naar. Pas toen Het Binnenhuis en L'Ile des Princes besloten op gro te schaal imitaties van haar kan delaren te gaan verkopen, kwam zij in verzet. Bij de stichting Beeldrecht, die de auteursrechten behartigt van 1400 Nederlandse en 18000 bui tenlandse beeldend kunstenaars, vergelijkt men het geval Metz met de plagiaat van tekeningen van Dick Bruna in Japan en meest re cent het Bob-berenconflict tus sen De Bijenkorf en Blokker. „Het is een klassiek geval. Ie mand ziet geld in een ontwerp en wil er een slaatje uit slaan. Als er dan geen goede afspraken zijn ge maakt tussen opdrachtgevers en kunstenaars, hangt in negen van de tien keer de kunstenaar. Metz heeft geluk", aldus een woord voerder.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 21