Lak en zilver zetten toon in tassenmode Harmonie in kleur en motief bij bad- en keukentextiel MAANDAG 14 JANUARI 1991 PAGINA 11 Goud gaat de komende zomer de plaats van goud innemen. Uit de Alex David-collect ie zilveren tassen van groot tot klein. Sonja Cohen-Gassans eerste tas zit nog altijd in de collectie Het is er al jaren. Het wordt gebruikt door velen maar niemand heeft er ooit écht aandacht aan besteed. En dan opeens, in een andere kleurtje of in een tikje ander materiaal, wil de trendy jeugd juist dat artikel. Voor tassenontwerpster Sonja Cohen-Gassan gaat het zelf nog verder. 'Bagsac' het logo dat zij op een serie van haar ontwerpen voert, staat in het turbo taalboek voor rugzak. door Henriëtte van der Hoeven Maar even snel kan die gunst van de kopers omslaan, dat weet iedere ontwerper, elke inkoper. Vandaar dat ze altijd alert zijn, de wereld rondrei zen, steeds hun antennes heb ben uitstaan. Kijken in New York, Parijs, Tokyo en Am sterdam en....schiften. Dit kan ik nu brengen. Hiervoor is het nog te vroeg maar het komt wel. De eerste order kwam van een Nijmeegse detaillist, hij zag er wel iets in voor de Vier daagse en bestelde er 24. Een week later belde hij of er nog 124 konden worden geleverd en daarna waren de heuptasje niet meer aan te slepen. Zo gaat het volgens Sonja vaak, een heel functioneel ar tikel wordt met wat kleine veranderingen opeens een puur mode-artikel. echtgenoot trouwens niet in de Japanse hoofdstad want al les is er ongelofelijk duur. Voor die dure materialen pro beren ze samen met hun fabri kant in Taiwan een goedkoper alternatief te vinden en daar om kopen ze weieens een tas maar daar blijft het ook bij. Naast mode - "Veel echte tassenmensen letten te weinig op de mode" - is voor Sonja Cohen-Gassan de prijs heel belangrijk. In haar collectie - waarin praktisch geen leer voorkomt - is geen tas te vin den die in de winkel meer dan honderd gulden moet kosten. Zij richt zich met haar ontwer pen vooral op de jongeren, voorwie een tas een impuls aankoop, een modedingetje is dat je erbij hebt en geen stuk dat een jaar of vijf meegaat. "Voor het jonge meisje is een tas een stuk dat voorzich spreekt", zegt ze. "Die tas wordt niet gekocht omdat hij zo mooi bij die of die kleding past maar gewoon omdat hij leuk is". Aanvoelen En wat leuk is, moetje als ont werper aanvoelen, want de mogelijkheden om een mo dieus produkt te testen zijn beperkt. Wat vandaag 'in' is kan volgende week misschien al weer richting vuilnisbak. Een beetje houvast heeft Sonja tegenwoordig aan de tassenwinkel van haar zoon in het hartje van Amsterdam. "We vragen hem weieens iets in de zaak te hangen. Als zo'n nieuwe tas na een uurtje niet de aandacht heeft getrokken kun je het vergeten, dan heeft die tas geen 'uitstraling'. Je moet eigenlijk zo redeneren. Als die tas binnen het uur is verkocht zit je goed, is er al leen belangstellend naar ge keken dan is er iets mis met de prijs". Maar aan de andere kant is een lage prijs niet altijd gun stig. In Duitsland kreeg Ne derlands grootste tassen-im- porteur door die lage prijs 'geen poot aan de grond'. De Duitsers vertrouwden dat goedkope produkt niet En dat geeft meteen aan hoe moeilijk en vaak irrationeel de handel in mode-artikelen kan zijn. Heuptasje Neem nu het heuptasje dat vo rige zomer opeens zo populair was. Beslist niet nieuw, de Duitsers kennen het al jaren als 'Wandertasche' en ook de wintersporters hebben er al eerder kennis mee gemaakt. Dat heuptasje 'ontdekte' Son ja vier jaar geleden als mode artikel. Ze sleutelde wat aqn het idee en liet er in het Verre Oosten een serie van maken. "Ik wist helmaal niet of het iets zou gaan doen zegt ze, "maar ik vond dat ik het moest hebben". De rugzak als modegrapje in alle zomers modetinten en in zilver. Korreltje zout Het woord ontwerpen moet je in de tassenwereld volgens haar dan ook met een korrel tje zout nemen. "Een tas blijft een tas, een grote of kleine en echt iets heel nieuws brengen kun je niet. Het zit h'm in het materiaal, het sluitwerk, de stikels, de logo's en de kleur daarmee geef je je collectie een eigen gezicht". Voor Sonja Cohen-Gassan en haar echtgenoot begon het allemaal zo'n vijftien jaar gele den, toen ze hun speelgoed zaak verwisselden voor een tassen-importfirma. Sonja kwam oorspronkelijk uit het lederwaren-vak en ontdekte al heel snel dat ze eigenlijk zelf tassen wilde 'ontwerpen' in plaats van andersmans ideëen verkopen. De eerste tas die ze 'om bouwde' tot modeartikel kwam uit Tsjechoslowakije. Een vierkante, niet te grote canvas schoudertas met een voorvak, gesloten met 2 ge spjes. "Een model", vertelt Sonja "dat die fabriek maakte voor het Russische leger, ui teraard in legergroen". "Ik was wèg van het model maar de kleur beviel me niet. Toevallig hoorden we dat een collega een order van lO.OOfr bij die fabriek had geplaatst en toen hebben we voor 1000 stuks - in een naturelkleur - meegedaan". "Een Amsterdamse winke lier met zijn zaak vlakbij de Dam herinnerde zich die tas en belde op of ik er nog had. Natuurlijk heb ik die man niet verteld dat de hele partij nog in het magazijn stond. Ik be loofde hem eens te zoeken en belde hem op met de medede ling dat er nog driehonderd 'gevonden' waren. Niet lang daarna bestelde hij er nogeens driehonderd en daarna is het een olievlek geworden". Die eerste tas zit nog altijd in de collectie - voor komende zomer ondermeer in lila en fel roze - maar daar is inmiddels wel iets bijgekomen. Zoals de canvasrugzak (Bagsac), waar van er zo'n 70.000 per jaar over de toonbanken gaan; de Axel David-dcollectie - van de nog altijd populaire A-4 tas voor de carrière-man of -vrouw tot een piepklein zilverkleurig rugzakje. In elke collectie borduurt Sonja voort op het succes van een eerder model. De canvas rugzak liet ze bijvoorbeeld uitvoeren in een voor de ko mende zomer populair lakma- teriaal, daarnaast is er een kleine model, uitgevoerd in aluminium-mesh (kleine deel tjes aluminium op een onder grond van stof). De nieuwe heuptasjes kunnen nu ook als schoudertasje worden gedra gen en ook de vorm is wat ver anderd. Zo doet het trapezi umvormige modelletje in zil ver, versierd met strass meer denken aan een ruimtevaar der dan aan een Wandervogel. Tokyo De ideëen voor haar collectie doet Sonja vooral op tijdens haar bezoeken aan wereldste den waarbij Tokyo duidelijk favoriet is. "Tokyo is een heel modieuze stad. Een dorado voor mensen die ideëen wil len opdoen en op zoek zijn naar nieuwe materialen". Veel meer dan hun ogen uit kijken doen Sonja en haar Hippies En daar zat ze dan met 1000 stuks canvas tassen waar nie mand iets in zag. Ze kon pra ten als Brugman, wijze op de voortreffelijk kwaliteit - twee lagen canvas met een laag rubber ertussen, echt goed waterdicht - maar het hielp niet. Tot de hippies op de Dam haar tas ontdekten. Lak en metal-mesh ook verwerkt in sportievere modellen. De keuze van dessins en stof- variaties in het woningtextiel wordt steeds ruimer. Het lijkt wel alsof er telkens nieuwe modieuze varianten en kleur schakeringen bijkomen. door Joke Vos Bij het inrichten van de wo ning zoeken steeds meer men sen naar fraaie combinaties waardoor mede de harmonie van het wonen wordt bepaald. Dit blijkt ook bij de keus van woningtextiel. Waren het eerst gordijnen, meubelstof fen en bedtextiel die bij elkaar moesten passen, op het ogen blik wil men graag bij alles in kleurharmonie van de keuken tot de zolder. Fabrikanten van woning textiel en interieur-produkten stemmen steeds vaker hun kleurencodes op elkaar af. Zij laten zich veelal, evenals de confectie-stylisten, inspireren door dezelfde trends. Keukentextiel De Nederlandse consument is de laatste jaren ook op het ge bied van keukentextiel meer kwaliteits- en modebewust geworden. Deze tendens zal zich in de toekomst zeker voortzetten. Het keukentex tiel is zich modieus aan het ontwikkelen. De geïntegreer de keuken werkt hieraan mee. De consument zoekt, meer dan vroeger het geval was, naar coördinatie van keuken interieur met het keukentex tiel zoals het tafelgoed, de gor dijnen en de keuken- en thee doeken. Keuken-accessoires zoals ovenwanten, pannelap pen, de theemuts, schorten, enz. worden eveneens zoveel mogelijk aangepast. Nette levensstijl Als er in de keuken gegeten wordt kan dat best op een prettige en gezellige manier gebeuren. Gelukkig behoort het (gemakkelijke) zeiltje en het plastic tafelkleed tot het verleden. Het tafellaken be hoort vandaag de dag gewoon bij het interieur, evenals een mooi servies. Nu tegenwoor dig meer 'buiten de deur' ge geten wordt, is het aanleren van goede tafelmanieren door kinderen belangrijk, evenals de entourage. Wat je van huis meekrijgt, raak je nooit hele maal kwijt. Nonchalance en 'lekker makkelijk' geeft, als het erop aankomt, de mens geen voldoening. Het wordt weer gezellig door een nette levensstijl en door het ge bruik van mooie dingen. Mooie tafellakens zijn niet alleen maar voor de feestda gen bestemd, hoewel we met kerst, Pasen, verjaardagen en andere hoogtijdagen toch wel iets bijzonders kiezen. Een ex tra accent verkrijgt men door het tafellaken te combineren met een modern dekservet. Bij een witte keuken kun nen felle kleuraccenten het geheel fraai doen opleven. Het stijve ruitje van vroeger is ver drongen door allerlei vrolijke prints. Door alles goed op el kaar af te stemmen wordt het geen allegaartje. Om het ge heel niet al te druk te maken, kan worden afgewisseld met effen tinten. Badkamertextiel Doordat de badkamer en de slaapkamer in de moderne huizenbouw meer en meer met elkaar zijn verbonden, staat de afstemming van het badgoed met het bedtextiel hoe langer hoe meer centraal. Dit heeft niet alleen betrek king op de dessinering en kleurschakering maar tevens op de totale afwerking. Met behulp van de eerder genoem de kleurcodes is het voor de cliëntèle vrij gemakkelijk om op een overzichtelijke manier de kleuren per vertrek met el kaar in overeenstemming te brengen zodat de totale in richting één geheel vormt. De kleurcodes blijken no dig te zijn, aangezien bepaal de tinten op de verschillende ondergronden en structuren niet altijd op dezelfde wijze tot uitdrukking komen, wat tot teleurstelling kan leiden. Het ene blauw of groen is nu eenmaal het andere niet. In wit zijn vele soorten en nuan ces. De aanduiding 'gebroken wit' of 'crème' bijvoorbeeld betekent heus dat er verschil is. Bovendien kan bij twee na genoeg dezelfde tinten de een de ander volkomen doodslaan. Tegenwoordig zijn er voor de badkamer complete collec ties handdoeken te koop, in kleuren die zijn afgestemd op de badma^jes en de dou chegordijnen. Er zijn zowel kunststoffen als textiele dou chegordijnen. Vooral de handdoeken en de badmat zijn blikvangers. Het staat aar dig en decoratief om naast de wastafel of bij het bad enkele dikke badhanddoeken neer te leggen of te hangen. Het van dik rul katoen mollige bad- matje completeerd het geheel. Binnen de grote diversiteit van het woningtextiel zijn er toch wel wat algemene trends aan te wijzen. Zo zijn binnen alle stijlgroepen de materia len meer verfijnd en ook soe peler en glanzender gewor den. Er worden duurdere ga rens gebruikt en er wordt met weefseleffecten gewerkt. Vooral wat de badkamer be treft blijft er voorkeur bestaan voor rulle zachte kwaliteiten. In de keuken gaat kwaliteit een steeds grotere rol spelen. Opmerkelijk is dat de combi naties van de keuken- en thee doeken vanaf de middenprijs klassen steeds meer aan bod komen. Er is veel vraag naar goed absorberende droogdoe ken; de prijsbewuste klant weet dat hiervoor wel wat meer betaald moet worden. In de kleurenmode is een lichte verschuiving merkbaar. De felle lichte pasteltinten, welke de laatste jaren de mo detrend bepaalden, worden langzaam maar zeker over stemd door de sterkere pastel kleuren. Er is een terugkeer naar de aardtinten en een don kerder ondergrond. Zelfs zwart wordt soms gebruikt als grondtoon. Multi-colours worden door broken met fantasie-dessins, strepen, bloemranden en soms met blokjesmotieven. Uiteraard zijn er ook minder mode-gebonden uitvoerin gen, zoals rustieke en zuiver klassieke ontwerpen, overwe gend in chique en tijdloze cre aties. Nieuwe en vooral de felge kleurde baddoeken moet u de eerste keer apart wassen. In ieder geval nooit samen met synthetische weefsels, want de afgeefkleur krijgt u daar nooit meer uit! Donkere kleu ren badstof niet warmer was sen dan 60 graden C. Wat de grafische dessins be treft, blijkt de fantasie van de ontwerpers onuitputtelijk te zijn. Ze geven een eindeloze verscheidenheid te zien zoals damast-weefsel, zakdoek- en Vichy-ruiten, een gekleurd fond bedrukt met heel kleine bloempjes, cirkels, zigzag-toe standen en in elkaar overlo pende figuren in glijdende kleurnuances. Het tegenwoordige interi eur is rijk geschakeerd; voor elk wat wils. Als u aan ver nieuwing toe bent, zult u zien dat de verschillende materi aal- en kleurschakeringen zo fraai bij elkaar passen dat u, zelfs bij inpassing in een be staand interieur, een beeld van harmonie en rust kunt verkrijgen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1991 | | pagina 11