De volksschrijver en z'n geleerde broer te schitteren' het zalig om -Kerstbijlage 199(fea«IilÜ- Carry Tefsen: niet meer los te zien van Mien Hij werd in de jaren twintig in Amsterdam geboren in een communistisch gezin, maar nam later afstand van die leer. Een aantal jaren op het Vossiusgym- nasium werd gevolgd door een grafische opleiding. Op jonge leeftijd gaf hij met zijn sonore stemgeluid het ja-woord aan een stadgenote. En om nog iets uit zijn privé-leven te memoreren: voor zijn deur stond een Citroën en buiten de deur at hij zelden. Het Parool voorzag Van het Re- ve van emplooi in de journalis tiek, maar hij werd ook schrijver, publiceerde belangrijk werk bij Van Oorschot en won er de P.O. Hooftprijs mee. Meestal demon streert hij zijn gedachten en ideeën met een geestige anek dote, waarbij geestig voor spits en humoristisch staat. De Russi sche schrijver Toergenjev is één van zijn favorieten. Hebben we het over Karei? Zeker. Niet over Gerard Ook. door Emiel Fangmann Beiden kunnen zich door hun zuinig heid een huis(je) in het buitenland ver oorloven. Beiden doceerden ze aan de Leidse universiteit. Ook daar lieten ze die tegelijk behoudende en progressie ve levenshouding zien, die hen bij lite raire, politieke en overige maatschap pelijke vraagstukken zo kenmerkt. En beiden zijn nooit saai en vrijwel altijd controversieel. Hun afkeer van groeps denken, ingegeven door hun individua lisme, wordt vaak overtroffen door do delijke uitspraken die ze over personen kunnen doen. En binnen de weinige groepen, waarmee ze zich verbonden voelen (voor Karei de academici en de sociaal-democraten, voor Gerard de Een familiekiekje. Vader Gerard Johannes Marinus van het Reve temid den van zijn zoons Gerard (links) en Karei. <ioto Reflex) roomskatholieke gemeenschap en de homoseksuelen) zijn het buitenbeen tjes. Ondanks al deze overeenkomsten, lijken ze slechts bij toeval broers. Fo to's waarop ze samen voorkomen, zijn zeldzaam. Met een tussenpose van der tien jaar ontving zowel Gerard als Karei de P.C. Hooftprijs; opmerkelijk genoeg was er telkens sprake van broederlijke interesse tijdens de uitreiking ervan. Een keer, in 1974, werden ze samen op televisie door W.L. Brugsma onder vraagd. Verder reikten - althans in het openbaar hun contacten niet. Maar of ze elkaar mijden is zeer de vraag. Bij de controverses die rond hun op vattingen ontstaan, wordt vaak verge ten dat deze opinies meer over henzelf zeggen, dan over het behandelde on derwerp. Hun levensloop geeft veelal een verklaring voor die extreme opvat tingen, al moet men met een dergelijke uitspraak voorzichtig zijn als het om twee ex-marxisten gaat. Maar ze vielen rond 1950 al van hun geloof af. Uitspraken die ze over elkaar hebben gedaan zijn zeldzaam. Dat Karei (gebo ren in 1921) zijn broer (geboren in 1923) vaak 'Gerardje' noemt, heeft óók te ma ken met hun jeugd. Zinnig is in elk ge val wel Gerards uitspraak over Karei. Hij noemt hem 'symboolblind' en heeft daar ook een verklaring voor. '1989' liet zien dat het 'geloof der kameraden' een mythe was. En Karei liet vlak na de oor log mét het achterlaten van het marxis- me-leninisme ook het mythische den ken achter zich. Daarentegen is Gerard, die debuteerde onder de naam Simon van het Reve, in al zijn realisme een bij uitstek symbolistisch en mythisch schrijver gebleven. Dat schrijft hij zelf toe aan zijn overgang naar de roomska tholieke kerk, met de officiële bekrach tiging in 1966. Paradoxaal Dat God voor Karei toch niet helemaal dood is, werd onlangs aangetoond door een aantal paradoxale uitspraken van hem bij Adriaan van Dis. Die waren pa- rodoxaal: op het eerste gezicht godslas terlijk, later toch getuigend van geloof. En dan moet je onwillekeurig aan Sal man Rushdie denken, die in alle nuch terheid zegt dat alleen een gelovige zich aan godslastering schuldig kan maken, al zijn gelovigen het daar natuurlijk niet mee eens. Evenzeer paradoxaal zijn Gerards Geestelijke Liederen, ge dichten die door hun combinatie van cliché, religieuze diepgang en humor tot de hoogtepunten uit de Nederland se literatuur gerekend kunnen worden. Dus voor wie er nog aan twijfelt: Ge rard gelooft en Karei gelooft een beetje Wie als idool een popzanger, een filmster of een sportfiguur kiest, hoeft zich niet te verantwoorden als hij naast zijn concert-, bioscoop- en stadionbe- zoek, ook op andere wijze uiting geeft aan zijn voorkeur voor iemands per soon en werk. Naast de platen en de boeken prijken dan veelal de plakplaat jes. de handtekeningen, de posters, de voorbedrukte t-shirts en de petjes. Bij een 'serieuze' kunstenaar schijn je als volwassene zover niet te mogen gaan. Hooguit de artistieke poster krijgt een plaatsje. Verder moet je het doen met het échte werk: uitsluitend de boeken van, maar liever niet óver de schrijver. Een handtekening is verdacht, per soonlijk contact met de kunstenaar moet worden vermeden en al het ande re is commerciële uitbuiting. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens als het om schrijvers gaat en die opvatting huldigde ook de Leidse lette renfaculteit. Wie daar in de jaren tach tig studeerde kon de Reve's (Karei als hoogleraar tot 1983 en Gerard als gast schrijver van 1985-86) met hun hebbe lijk- en onhebbelijkheden meemaken. Dat was geen vervanging voor het le zen van hun boeken, maar eerder een stimulerende aanvulling op het lezen van dat werk, denigrerende opmerkin gen als 'schrijvertje kijken' ten spijt. Als zulke schrijvers hun mond open doen gebruiken ze immers evenzeer het instrument dat je in ze waardeert: de taal waarin hun gedachten verwoord worden en al zijn mogelijkheden. Maar wie Jaap van Zweden spreekt hoort geen muziek, de versierde handteke ning van Anita Meijer kun je niet in je cd-speler leggen en Rob Scholte schil dert inderdaad niet met zijn mond. Een mondelinge anekdote van Karei van het Reve over Poesjkin doet je daarentegen wel naar de biliotheek ren nen om Reve en Poesjkin te pakken te krijgen. Want in tegenstelling tot vele door Karei zo verfoeide literatuurwe tenschappers. probeert hij een schrij ver niet te behandelen op een verstik kende manier. En wie Gerard Reve over zijn werk heeft gehoord, begrijpt misschien wel iets meer van hem en dat werk dan mensen die uitsluitend óver dat werk boeken schrijven. Zoals J.P. Snapper, die dit jaar zijn Reve-studie De spiegel der verlossing liet verschijnen. Op de achterflap staat ter aanbeveling een overdreven waar derende uitspraak van Reve zelf over die studie. Dat Snapper en uitgever niet gezien hebben, dat die uitspraak iro nisch bedoeld is, zegt genoeg. Toch moetje zulke boeken wel verza melen, net als dat gekke kranteknipsel, die poster, die cassette van het radio programma en het tv-mterview, dat bioscoopfoldertje over De Avonden, dat landkaartje uit de Zuidfranse streek waar Reve woont en die illegale kopie van een ongepubliceerde Reve- brief. Zet ze naast of achter die twee lange rijen in de boekenkast. De eerste loopt van De Avonden tot Bezorgde ou ders. en die ander van Nacht op de kale berg tot De ondergang van het morgen- 'xind. De schrijvers lopen op dit mo ment niet zo vaak meer in Leiden rond. Jammer. Alter ego Tefsen is na twaalf jaar 'Zeg 'ns Aaa' niet meer los te zien van hear alter ego, volks heldin Mien Dobbelsteen. Vervelend vindt ze dat niet, zegt ze. "Mensen die ik tref doen allemaal aardig tegen me. Het zou erger zijn als ik een rotzak zou spe len, want al beseft het publiek verstande lijk datje niet zo bent als op tv, toch word je dan gezien als een etter". Volgens verstokte 'Zeg 'ns Aa'-fans is het vooral zo leuk "dat ze zo'n gewone meid is gebleven". Carry Tefsen - zwarte pet, zwarte blazer, spijkerbroek en gym- pies- glimlacht erom. "Van dat stempel kom ik niet meer af. Het is toch ook niet erg? Het is natuurlijk voor een deel te verklaren door mijn verleden bij het Am sterdams Volkstoneel en mijn huidige rol als Mien. Mensen vragen me vaak of ik niet wat serieuzere rollen wil spelen. Maar wat is serieuzer? Zolang je het le ven weergeeft, op wat voor manier dan ook, is het toch oké?" "Ik deed een tijd vrij veel promotie-ac tiviteiten. Handtekeningen zetten, linten doorknippen. Er kwamen altijd vreselijk veel mensen op af. Gewone mensen. Ze denken dat ze je heel goed kennen, om dat ze je elke week als Mien op tv zien, en ze vertellen je dus ook alles, van hun ge broken benen tot hun verloren kinderen, alles. Die openheid, eerlijkheid, doet me goed. Het is wonderlijk, maar je leert er ook weer van, van die intieme gesprek ken in zo'n supermarkt. Hoe jouw pu bliek denkt over dingen, over het léven. Omdat het gewone mensen zijn wil dat niet zeggen dat hun verhalen, hun erva ringen niet interessant zijn. Zo hypocriet ben ik niet". Beschermd Tegenwoordig reageren mensen die haar horen zingen, meestal heel verbaasd: 'Goh wat leuk datje dat ook doet!'. Ter wijl ze bijna dertig jaar in 'het vak' zit, musicals gedaan heeft, cabaret, dans, liedjesprogramma's. Al op vroege leef tijd wist ze dat ze het theater in wilde, en daar werkte ze voor, keihard, dag en nacht. De droom van een loopbaan op de bühne moest ze echter in het geheim koesteren. Haar ouders een onderwij zer en een pianiste wensten geen artis tieke toekomst voor hun kind: 'Kunst is armoe'. Carry volgde braaf het pad dat door haar ouders was uitgestippeld. Vijf jaar leren voor kleuterleidster, twee jaar daarna stond ze voor een kleuterklas in Weesp. Na schooltijd kon ze doen wat ze zelf wilde: ze nam toneel- en balletlessen, .op een gegeven moment zelfs vijf keer in de week. "Opééns kreeg ik het. Ik dacht, ik doe het toch niet voor niks. Ik was 21, en ik dacht, nii ga ik dansen.'Ik nam ontslag zonder te weten waar ik moest beginnen, waar ik naartoe moest, ik wist alleen: ik wil dansen en spanning in mijn leven. Ik door Monique Brandt "Ik denk dat iedereen een bepaalde taak heeft die hij of zij op aarde moet ver vullen. Mjn taak is mensen amuseren, daar ben ik heilig van overtuigd. Ik moet mensen een plezierig gevoel geven, wat zorgeloosheid brengen. Het is een goede en prettige taak. De brieven die ik van sommige mensen krijg... epistels vól ellende. Dan hoop ik maar dat ik een beetje een steun ben in hun harde le ven. Het vervullen van een levenstaak is een onderdeel van de reïncarnatie theorie. Ik zou meer over dat soort dingen willen weten, maar ik heb zo weinig tijd... Ik heb wel stapels boeken. Over het heelal. Over 'uittredingen': mensen die voor een tijdje hun lichaam verlaten en in de atmosfeer rondzweven. Ik wou dat ik het kon. Mijn lichaam is vaak zo moe, dan zou ik wel even weg willen, even rond willen zweven". Carry Tefsen (52) is een gevoelsmens. Haar levenspad is voor een belangrijk deel bepaald door weinig rationele inval len, door ingevingen. 'Leven naar je intu ïtie' is ook nu nog haar belangrijkste leef regel. Die overtuiging leverde haar een kleurrijk leven op. Vele relaties, twee hu welijken achter de rug, drie kinderen en de welverdiende roem na dertig jaar kei hard werken. Al leek ze vroeger - ten on rechte - haar bekendheid soms meer te ontlenen aan haar eigenzinnige levens- 'andel dan aan haar prestaties in het theater. Niet dat haar rollen als, bijvoorbeeld, Rooie Sien bij het Amsterdams Volks toneel, of die van Dulcinea in de musical man van La Mancha' niet spraakma kend waren, maar haar in de bladen breed uitgemeten 'gefladder' van de ene Tiend naar de andere was voor het grote publiek soms interessanter. Behalve dan haar naaktrol in Blue Movie, die heel Ne derland op z'n kop zette. "Ik heb nooit spijt van die rol gehad, al had het ook een hoop vervelende gevolgen. Mijn ant woordapparaat zag gróén van de hijgers, k werd ook een tijdje achtervolgd. Dat maakte me wel bang". "Ik heb in mijn leven altijd gedaan wat ik dacht dat het beste was. Ik kreeg soms*" de meest vreemde commentaren. Veel mensen verweten me dat ik er nooit was voor mijn kinderen. Ik heb dan ook wei eens verontrust aan mijn dochter Maud gevraagd hoe ze haar jeugd had gevon den. Maar ze hebben nooit een andere moeder gehad, zeg ik altijd maar. Ze had den leuke oppassen en verder zorgde ik dat ik zoveel mogelijk thuis was. En die relaties... Ik volgde mijn hart en dan loopt het zoals het loopt. Ik werd gauw verliefd, en waarom zou ik die gevoelens wegstoppen? Toen ik mijn huidige vriend Ger Hinrichs, met wie ik nu al twintig jaar samen ben, ontmoette, was ik nog getrouwd met een ander. Toch koos ik voor Ger, omdat ik mijn gevoel vóór liet gaan. En die keus is goed ge weest. Al zeg ik niet heel besljst dat ik mijn hele leven bij hem blijf. Dat kun je nooit van te voren zeggen". was zo ontzettend impulsief. Nu is dat nog steeds wel zo, maar minder. De scherpe kantjes zijn afgesleten". Pein zend: "Vreemd eigenlijk, als ik zo terug kijk. Op deze leeftijd rationaliseer ik on gewild steeds méér. denk ik meer na, voordat ik besluiten neem. Ik zit met handen en voeten gebonden aan een ge zin, de afbetaling van een huis, en weet ik wat allemaal, het wordt steeds meer. Maar toen, in die tijd dééd ik het ge- Ze kreeg haar eerste aanstelling in de nachtclub van Zwarte Riek op het Thor- beckeplein, de Moulin Rouge. Tot grote wanhoop van haar ouders, die geen greep meer hadden op die andere Carry. Niet langer het brave, dromerige en wat ongrijpbare blonde meisje dat ze altijd was. "Ik leefde een beetje als een hippie, die eerste jaren dat ik van thuis weg was". Tot overmaat van ramp raakte ze in diezelfde tijd in verwachting. Na zeven maanden werd er getrouwd. "Ik heb nog een foto van mijn trouwdag waar mijn vader met een ontzettend chagrijnig hoofd opstond. Hij vond het natuurlijk vreselijk. Maar het was mijn leven, en ik vond dat ik voor mezelf moest kiezen". Vader Tefsen leek al snel gelijk te krij gen. Het was armoe troef. Op een paar 'sopschoenen' en met een lichtblauwe plastic jas toog ze naar de Sleeswijk Re vue om auditie te doen. Het werd niks, daar op het podium, waar ze werd aange staard door de andere meisjes met een mengeling van medelijden en leedver maak. Zonder eén cent op zak werd ze weggestuurd. Op naar de volgende audi tie. "Het was een hele harde tijd, vooral toen ik na driejaar besloot van mijn man weg te gaan, hij was duidelijk niet aan een kind toe. Ik was dus alleen met mijn dochtertje. Zonder geld. Het viel echt niet mee, maar ik heb in die tijd veel ge leerd. Bijvoorbeeld dat als je overtuigd bent van iets, en je doet dingen op je intu ïtie, dat het dan toch wel goed afloopt. "Mensen die zeggen dat 'Zeg 'ns Aaoppervlakkig is, kijken niet goed". Het stoort me zelfs erg dat ik nu af en toe zo nadenk. Al dat beredeneren is niet zo goed voor een mens". Het studentencabaret van Jaap van de Merwe bleek de springplank naar groter werk. Engagementen bij Wim Kan, Ber ry Kievits en Gerard Walden, Fiet en Frans Koster. In 1963 deed ze haar eerste musical: 'Oliver'. Vanaf dat moment werkte ze in het theater en voor televisie. In 1969 kwam haar grote doorbraak met haar rol in de musical 'De man van la Mancha, en sinds die tijd blijven de aan biedingen toestromen. "Ik weet nog, dat ik plotseling écht be kend werd door die rol in de man van la Mancha. Toen heb ik de keerzijde van de roem écht goed leren kennen. Iedereen kwam naar me toe, en zei: 'Nu heb je het helemaal gemaakt, nu kun je overal te recht, zelfs in Amerika'. Ik dacht 'dat moet ik eerst nog zien'. Gelukkig maar. want daarna had ik een tijd amper wat te doen. Ik was eigenlijk te groot geworden voor een servet en te klein voor een tafel laken. Ik heb het succes gelukkig altijd vrij goed kunnen relativeren, dat is ook noodzakelijk. Kijk naar popgroepen die snel opkomen en dat niet gewend zijn. Ze maken een plaat die inslaat en dan... whaamm wereldberoemd. Dan denken ze dat ze God zijn. Maar het zijn wel go den die de volgende week naar beneden keilen. En dan zijn ze stomverbaasd dat het publiek ze niet meer wil". Intens De kennismaking met haar huidige vriend Ger Hinrichs, een van de zonen van Beppie Nooy en technisch leider van het huidige Nooys Volkstheater, was het keerpunt in Tefsens tot dan toe zo hecti sche privé-leven. Ze scheidde van haar tweede echtgenoot, en ging met Ger sa menleven. "Als ik terugkijk heb ik heel erg intens geleefd. Maar dat was mijn ka rakter. Ik hield van spanning. Vanaf het moment dat ik Ger heb ontmoet, is het allemaal wat rustiger geworden, omdat hij dat gewoon zo wilde. Gewoon een ge zin zijn. Ik heb behalve mijn dochter, nu 28, nog twee zonen van 17 en 14. De regel maat van de televisie-opnamen beviel ook hen goed, en het theater heb ik daar om ook niet zo erg gemist, de afgelopen jaren. Dan zat ik 's avonds thuis bij de open haard met mijn gezin, en dacht ik 'die anderen zitten nu in een bus of een ijskoude kleedkamer, en ik zit lekker hier'. Al miste ik het applaus wel, en de inti miteit van het theater. Ik ben een echte leeuw. Ik vind het zalig om te schitteren, de lakens uit te delen, door iedereen mooi gevonden te worden.. Het is bijna tegen dom aan. Ik ben ook dol op luxe, op mooie jurken, sieraden en glitters. Maar ik berg altijd twee uitersten in me zelf. Aan de ene kant wil ik luxe. en mooie dingen om me heen. in het mid delpunt staan. En aan de andere kant kan ik leven van, ja van niks eigenlijk...Aan de ene kant ben ik actrice met alles wat erbij hoort, maar aan de andere kant ben ik een huisvrouw met de kinderen en de Ergerlijk vindt Carry Tefsen de neer buigendheid waarmee 'haar' Zeg 'ns Aaa door een bepaald publiek bejegend wordt. Wél naar Keek op de Week kijken, maar de comedy-serie over de beroemde dokters-familie bekritiseren, omdat het te oppervlakkig, te licht zou zijn. "Mensen die zeggen dat 'Zeg 'ns Aa' oppervlakkig is, kijken niet goed. Er ko men vaak genoeg onderwerpen aan bod die actueel zijn, zoals bijvoorbeeld Greenpeace. Actualiteit in een comedy, dat is knap. Beelden van het neerknup pelen van zeehondjes, Koos in dat bootje van Greenpeace. Gewoon laten zien! Het is zó belangrijk om het grote publiek be wust te maken van wat er in de wereld aan de hand is. Al is dat dan in comedy - Betrokkenheid bij maatschappelijke ontwikkelingen heeft ze van huis uit mee gekregen, vertelt ze. Dertig jaar geleden liep haar moeder al met handtekening- lijsten tegen milieuvervuiling langs de deuren. Ze bewondert die daadkracht. Zelf bekent ze zich nietig, machteloos te voelen tegenover al het wereldleed. De intolerantie van mensen, de voortschrij dende milieuvervuiling. Het toenemend aantal zwervers, mensen die het niet red den in de maatschappij. Er is zoveel om je druk over te maken. "Maar je kunt zo weinig doen", verzucht ze vermoeid "Het leven is soms zo zwaar. We leven wel op een heel smal touw. Je kunt er zó makkelijk vanaf vallen, het is zó oneer lijk verdeeld óveral". "Mijn ouders waren vroeger aanhan gers van het communisme, dat leek ze het einde, eindelijk genoeg te eten voor iedereen. Nu ben ik soms blij dat ze niet meer leven en al die ellende over Stalin niet meer gehoord hebben. Ze geloofden absoluut in die man, in die ideologie. Het is allemaal zo wankel. Wat is nu in he melsnaam 'goed'?" "Vroeger, toen ik klein was, en we za ten aan het kerstdiner, zei mijn moeder altijd: 'We zitten hier nu wel zo gezellig bij elkaar, maar laten we ook even den ken aan de mensen die het niet zo goed hebben, want er zit nog zoveel in de we reld niet goed in elkaar, de mensen die honger lijden, de mensen in loopgraven. Nou, na al die jaren is in feite nog niets veranderd. Niets! Het is een dooddoener, maar we moeten er maar het beste vah maken, denk ik dan maar. Ik lééf op intu- itie en op vriendschap en op 'ik hou van je' en ik denk dat dat de beste manier is".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 47