'onverwoestbaar' ideaalbeeld, Een Che Guevara: vechter voor idealen Kerstbijlage 1 Mariaide belangrijkste onder 25.000 heiligen ZATERDAG 22 DECEMBER 1990 PAGINA Roomskatholiek Amerika heeft er een nieuwe trek pleister bij. Eerder deze maand werd in een kerk in Colfax, Californië in het schijnsel van een lamp boven een Christusbeeld, het figuur van de maagd Maria ge signaleerd. Duizenden hebben sindsdien de plek be zocht. De wijze waarop de rooms-katholieke Kerk haar talloze heiligen bewierookt, vertoont voor de buiten wacht grote overeenkomsten met de manier waarop 'de wereld' haar idolen vereert. Maria, de moeder Gods, spant in de heiligenverering zonder meer de kroon. door Wim Schrijver Éen ding moet direct duidelijk zijn: rechtgeaarde christenen zullen nooit enthousiast beamen dat zij er echte idolen op na houden. Dat be hoeft enige uitleg. Want voor velen is het begrip niet meer dan een min of meer onschuldige benaming van een man of vrouw, die door anderen wordt bewonderd. Of misschien zal men 'aanbeden' zeggen, maar zelfs uit dat woord is in ons taalgebruik de angel verdwenen. Wie zal bij het horen over een 'fan', nog denken aan een blinde fanati cus? Zo zullen ook weinigen bij een 'idool' nog concreet denken aan een afgod, en toch is dat de betekenis van het woord. Voor een oprecht gelo vige is een idool daarom in de oorspronkelijke zin van het woord uit den boze. Het Oude Testament verhaalt hoe de Israëlieten zich Gods toorn op de hals haalden, wanneer zij de beelden van de buurvolken aanba den. Wie overigens denkt dat afgoden slechts van steen en hout zijn en al leen nog hier en daar in musea herinneren aan lang verdwenen culturen, heeft het mis. Vanaf kansels wordt nog geregeld gewaarschuwd tegen de afgoden van déze tijd, zoals het materialisme met als aansprekend voorbeeld de auto, onze eigen 'heilige koe' de ik-cultuur, de televisie en andere zaken die de moderne mens, in een tijd van secularisatie, als hoogste goed ziet. Het behoeft geen betoog dat het een gekleurde bril vraagt om afgoden te signaleren. Vormen de heiligen voor de rk Kerk een verrijking van het geloofsleven, in orthodox-protestantse hoek worden ze bijvoorbeeld zonder schroom als afgoden bestempeld. Er is intussen wel eens opge merkt dat in de hoek van het protestantisme waarin het grootste verzet is tegen de paus, de meeste pausjes rondlopen... De engel Gabriel kondigt de maagd Maria de geboorte van Jezus aan. Een houtgravure van Gustave Doré. Onbevlekt Wie van de oprechte huiver van christe nen voor idolen kennis heeft genomen, kan intussen zonder veel inspanning pa- rallelen onderscheiden tussen de wijze waarop hele volksstammen warm lopen voor een actrice of zanger, en de massale beweging die jaarlijks onder rooms-ka tholieke gelovigen op gang komt rich ting talloze bedevaartsplaatsen. De stelli ge uitspraak van katholieken dat hun adoratie van een andere orde is, doet aan die indruk niets af. De rij van heiligen in de rk Kerk is lang: het Vaticaan heeft er inmiddels ruim 25.000 erkend. Temidden van deze enor me santenkraam neemt Maria een bij zondere plaats in. De kerk vindt in Maria haar oerbeeld, zo schreef kardinaal Si- monis twee jaar geleden in een pastorale brief ter gelegenheid van het Mariajaar. Dank zij de ambassadeursfunctie de voorbede van Maria kunnen de gelovi gen, aldus het rk dogma, zonder vrees tot God naderen. Hoe bijzonder de positie is die de moe der van Jezus inneemt mag wel blijken uit de vier dogma's die de rk Kerk in de loop der tijden rond haar persoon heeft aanvaard. Niet alleen werd al in de mid deleeuwen haar goddelijke moeder schap beleden, ook werd toen al officieel door de kerk verklaard dat Maria haar le ven lang maagd bleef. In 1854 werd ten langen leste ook de leer van haar Onbe vlekte Ontvangenis (oftewel: zij is niet in staat zonde te doen) tot dogma verheven, en in 1950 werd haar tenhemelopneming een dogma. De figuur van Maria heeft enorme pro porties aangenomen. Zij inspireerde tot de mooiste kunstwerken op papier, lin nen of in steen, tot aan enorme kathedra len toe. Koningen wijdden hun konink rijken aan haar. Vele eeuwen lang vorm de zij voor de gelovigen het ideaalbeeld van de oprechte gelovige, standvastig in haar trouw, en van de ware vrouw en moeder. Ontelbaren proberen tot op de dag van vandaag in het voetspoor van dit lichtend voorbeeld te treden. 'Begenadigde' Vele tienduizenden zijn jaarlijks in het heiligdom van Lourdes te vinden, waar in 1858 Maria aan het meisje Bernadette verscheen; deze zomer moest zelfs het water uit de geneeskrachtige bronnen op de bon. Wie de afschuwelijke commercie er omheen vergeet, moet toegeven dat deze massale devotie indrukwekkend is. Datzelfde geldt voor de diep religieuze ervaring die velen hebben tijdens hun pelgrimage naar de Zwarte Madonna in het Poolse Czestochowa. En dit zijn slechts een paar voorbeelden. Onlangs kwam bij Uitgeverij Contact het boek 'De enige onder de vrouwen' uit, met als ondertitel 'De maagd Maria; mythe en cultus'. Het indrukwekkende werk is van de hand van Marina Warner, die zich bij het schrijven geconcentreerd heeft op de verschillende gedaanten die de maagd Ma'ria in de loop der tijden heeft aangenomen. Het resultaat, dat overigens al in 1976 in Engeland ver scheen (tot nu toe was het nooit van een Nederlandse uitgave gekomen), vormt een verbazingwekkend relaas. Warner begint, vanzelfsprekend, in de bijbel. In het bekende kerstverhaal wordt Maria door de engel Gabriël, die haar komt vertellen dat zij zwanger zal worden van de Heilige Geest en zo moe der van de Messias wordt, 'begenadigde' genoemd. Na de bekende geschiedenis van de geboorte van Jezus, wordt er ech ter nog bitter weinig over Maria verteld. Bij één van die zeldzame gelegenheden, wordt zij door Jezus zelfs gevoelig op haar plaats gewezen (tijdens de bruiloft te Kana, waar Jezus water in wijn veran derde). In de bijbel is nauwelijks een aankno pingspunt voor de Maria te vinden, zoals die vandaag op talloze manieren op ons afkomt. Datzelfde geldt voor het oor spronkelijke kerstevangelie. Warner: "Het vergt een herculesarbeid van de wil om het kindsheidevangelie van Lucas Een olijfgroen uniform, afgetrapte schoenen, op het hoofd een baret met ster, de onafscheidelijke sigaar tussen de tanden en in zijn rechterhand een machinegeweer. Zo leeft de in 1967 in Bolivia doodgeschoten guerrillero Ernesto Che Guevara in de gedachten van miljoenen voort. Als strijder tegen onrecht en onderdrukking, door Che samengevat onder de noemer Amerikaans imperialisme. door Jan Preenen Door zijn tegenstanders werd hij be schouwd als een terrorist. In het gun stigste geval wilden sommigen van hen nog wel een Don Quichotte in hem zien die met zijn Sancho Panzas tegen mo lens vocht. Wat beide groepen betreft kon hij echter worden doorgedraaid. Dat hij in Bolivia zo "naïef' was om in een hinderlaag te lopen, was in hun ogen alleen maar meegenomen. Zijn aanhangers, onder wie Jean Paul Sartre, beschouwden Che echter als "de meest volledige mens van zijn (de evangelist, red.) te lezen en daarbij uit de verbeelding al de schilderijen en beel den, liederen en hymnen te bannen die aan Lucas' sobere meditatie het hooi en de sneeuw toevoegen en de geur van warme dierenlichamen toen het kerst kind in die eerste kerstnacht werd gebo- Zwarte dood Beduidend meer wortels voor het ont staan van de verering zijn te vinden in de zogenaamde 'apocriefen', boeken die in de bijbel niet zijn te vinden, omdat ze al in de vroege christelijke kerk niet als authentiek werden gezien. In deze 'evan- gelieën' is ook de oorsprong te vinden van het wijdverspreide geloof in Maria's gelofte van maagdelijkheid. Het kind Je zus, zo valt te lezen, was er opeens, zodat Maria's maagdelijkheid in tact bleef. De hand van de vroedvrouw Salomé wordt tijd". Che deed datgene, waar anderen slechts van droomden. Hij verbeterde de wereld en begon bij zichzelf door al le luxe aan de kant te schuiven en te kiezen voor het beroep van guerrilla strijder in plaats van arts. In die rol pro beerde hij kruipend, sluipend en schie tend meter voor meter grond te verove ren op de door hem gehate kapitalisten en "verkrachters van de mensenrech ten". Idealist Anno 1990 zou Che als idealist en we reldhervormer nog altijd volop werk hebben in Latijns-Amerika. Veel lan den laten mensenrechten immers nog altijd links liggen. Zijn tegenstanders maakten Che overigens hetzelfde ver wijt, omdat ook hij vaak zijn geweer liet spreken en "dus" ook verkeerd bezig was. Zelf zag hij dat anders. Als er spra ke was van een berucht leider, van een onderdrukkende macht en er geen mo gelijkheden waren om op een wettige manier tot veranderingen te komen, dan mocht wat Che betrof tot de gewa pende strijd worden overgegaan. Of lie ver gezegd móést dat volgens hem ge beuren. Van jongsaf aan wilde de Argentijnse wereldburger onder het motto "mijn vaderland is heel Amerika" dan ook overal in actie komen waar mensen als slachtvee werden behandeld. Hij kwam met name op voor indianen die sinds de komst van Columbus nog al tijd niet als mens waren ontdekt. verteerd door vuur, wanneer deze, onge lovige, Maria na de 'bevalling' onder zoekt. Warner schetst hoe het beeld van de volmaakte Maria langzaam maar zeker geperfectioneerd wordt. Zij leefde niet alleen volstrekt kuis, ook bleef haar de dood bespaard, want die vormt een be straffing voor de zondeval, maar aan de gevolgen daarvan onttrekt Maria zich dus. In de iconen kreeg Maria al konink- lijker trekken. Warner constateert dat de opkomst van Maria Regina, de konin gin, in de achtste eeuw, samenviel met de nadrukkelijke aanspraken die de paus ook op het wereldse vlak deed. De Heilige Bernardus van Clairvaux, die leefde in de twaalfde eeuw, zorgde voor een keerpunt in de Mariadevotie in het Westen. Was zij tot dan toe een majes tueuze figuur op hemelsbrede afstand, langzaam maar zeker werd zij een barm- Che Guevara <Archief(oto) Che was dan ook niet de eerste de beste revolverheld. Hij was vooral ge wapend met een filosofie die er op neer kwam dat mensen niet langer moesten worden uitgebuit. Eenmaal bevrijd moesten ze worden "opgevoed" tot "Nieuwe Mensen" die zich niet lieten leiden door het geld, maar door morele prikkels. Che vocht voor die idealen. Eerst vooral letterlijk. Met Fidel Castro hartige moeder, 'Onze Lieve Vrouw', die inspireerde tot liefde en vreugde. Zonder schroom werden dan ook allerlei verha len verteld over Maria, die met de melk uit haar borsten allerlei wonderbaarlijke genezingen verrichtte. In de donkere Middeleeuwen, vol oor logen en de dreiging van de zwarte dood, profileerde Maria zich ook steeds meer als Mater Dolorosa, de lijdende moeder. Op de kruiswegstaties, de reeks afbeel dingen over Christus' lijdensweg naar het kruis (iconen en relieken waren voor de leken eeuwenlang de enige 'bijbel'), neemt Maria een voorname plaats. "Door haar kwamen de kruisiging, d'e kruisaf name en de neerlegging in het graf ten le ven", aldus Warner in haar boek. Grizzlybeer Uitvoerig schetst de schrijfster hoe het beeld van Maria steeds perfecter werd. en nog 23 andere guerrilleros begon hij aan de strijd tegen het leger van de Cu baanse dictator Fulgencio Batista. Ogenschijnlijk een ongelijk gevecht dat toch door Che c.s. werd gewonnen omdat zij geleidelijkaan steeds meer steun kregen van de bevolking. Communisten Che veranderde vervolgens op het ei land van vrijheidsstrijder in bestuur der, zij het alleen in naam. Hij ontpopte zich als een marxistisch ideoloog, zon der dat hij lid werd van de communisti sche partij. "Als men zegt dat wat wij voor het volk doen communisme is, dan zijn wij communisten", heeft hij eens gezegd. Anders dan Castro heeft Che zich nooit op zijn gemak gevoeld achter een bureau. Wat hij als hoofd landhervor ming ook deed voor analfabeten, hoe zeer hij het land ook verdeelde onder de boeren. Toen hij het verwijt kreeg dat hij als minister van industrie te veel het accent legde op de suikercultuur, trok hij zijn guerrilla-uitrusting weer aan en ging hij er vandoor. Ook al om dat hij het socialisme wilde versprei den over heel Latijns-Amerika, terwijl Castro zich wilde blijven concentreren op Cuba. Na een merkwaardige omweg te heb ben gemaakt naar het voormalige Bel gisch Congo, belandde Che uiteindelijk in Bolivia. Daar kwam hij er te laat ach- Hoewel de bijbel geen enkele aanleiding gaf tot een geloof in haar zondeloze be staan, riep paus Pius IX haar in de vorige eeuw uit tot het enige schepsel dat ooit is gevrijwaard van alle smet van de erfzon- de. De wortel van deze opvatting is al in de vierde eeuw te vinden, maar rukte langzaam maar zeker op, waarbij de on- derstroom van de volksvroomheid reper- i cussies kreeg op de hogere niveaus in de kerk. De verering van relieken nam in de 1 Middeleeuwen buitensporige proporties aan. Warner constateert fijntjes: "Het haar van Onze Lieve Vrouw werd be- waard in de Sint-Jan van Lateranen en in de Santa Maria sopra Minerva alsook in minder belangrijke Romeinse kerken; er was nog wat in Venetië, Bologna, Padua, Oviedo, Brugge, Assisié, St.-Omer, Ma con, in de Sainte Chapelle te Parijs, te Montserrat en in St.-Denis, in schakerin gen van goud via rood en hoogblond tot zwart en in hoeveelheden die een grizzly- beer er behaard hadden doen uitzien". 1 De ondertoon van Warners boek is on- miskenbaar. Streng katholiek opgevoed 1 kwam ze in opstand tegen de kerk, iets i wat ze overigens ridderlijk toegeeft. Het ideaalbeeld van Maria werkte bij haar 1 frustererend. Zo schrijft ze: "Het is bitter om zich nu, zoveel jaren later, de schrik te herinneren die dit inboezemde: kinde- 1 ren die de hele nacht in de vorm van een i kruis uitgestrekt op de vloer van de slaapzaal lagen na een 'vieze gedachte' i Haar oordeel is duidelijk: "Zwevend 1 boven de mannen en vrouwen die tot haar bidden, onderstreept de zonder zon- 1 de ontvangen Maagd eerder de pijn en angst dan dat zij die verlicht, en bena drukt zij het schuldgevoel. De staat I waarin zij naar de overtuiging van haar volgelingen verkeert, blijft voor hen al tijd een wensdroom, want alle schep selen behalve zij zijn, zo heeft men hun geleerd, in zonde geboren". Strategisch Maar, terwijl Marina Warner vastliep op het figuur van de maagd Maria en ve len met haar zijn er ook tallozen die juist geloofsmoed putten uit haar on baatzuchtige voorbede. Zoals Warner zelf constateert: "Dat is de reden waarom het meest geliefde gebed van de katho lieke wereld het Weesgegroet ein digt met de bede dat de Maagd moge 'bidden voor ons. zondaars, nu en in het uur van onze dood' De schrijfster betoogt in haar recente nawoord dat zij bij haar overtuiging blijft dat Maria net zo'n historische godin zal worden als bijvoorbeeld Artemis. War ner: "Als een erkende schepping van de christelijke mythologie zal de legende van de Maagd voortbestaan in haar schit tering en vermogen om te ontroeren, maar zij zal worden ontdaan van morele betekenis en dus haar huidige reële ver mogen om te maken of te breken verlie- Aan de huidige paus zal het echter niet liggen. Tijdens talrijke pelgrimages heeft Johannes Paulus II zijn vurige Mariaver ering getoond. Nog steeds vervult Maria een belangrijke rol. De wonderbaarlijke gebeurtenissen rond haar afbeeldingen, vinden nog steeds op strategische mo menten plaats. Zo ging in 1985 in Bal- li ngspittle in Ierland een Mariabeeld voor de ogen van een grote menigte wie belen, juist in een tijd dat er diepe scheu ren in de eens zo hechte rooms-katholie- ke gemeenschap waren gebleken. Warner tekent daarbij aan: "Bisschop pen die met zulke wonderen in hun bis dom worden geconfronteerd, blijven in het algemeen sceptisch, zo niet zonder meer afwijzend; het is een paradox van het hedendaagse geloof dat de Kerk zelf doorgaans korte metten maakte met de meest vurige en loyale uitingen van godsdienstige toewijding aan haar zaak". Desondanks wekt de wijze waarop de maagd vele eeuwen heeft overleefd niet de indruk dat Maria veel moeite zal heb ben met de tand des tijds. ter dat een revolutie zonder steun van de bevolking van een land kansloos is. Ondanks zijn naïef overkomende op treden in Bolivia was Che geen blind ganger onder het altijd wakende oog van de CIA. Hij werd beschouwd als een betere strateeg dan Castro. Belezen als hij was, was hij goed op de hoogte van de guerrilla-theorie. Dat hij in zijn doen en (bijna nooit) laten werd gehin derd door astma, beschouwde hij zelf slechts als een detail. Toch was dat wel degelijk een grote handicap. Dat con stateerde onder anderen de latere presi dent van Chili, Salvador Allende, die Che een keer tijdens een astma-aanval minutenlang op de grond zag kronke len. "Voor mij lag, geveld door een vre selijke ziekte, een van de grootste strij ders van Amerika". Che liet zich door die ziekte echter nooit uitschakelen. Met de ipjecties die hij zichzelf toediende, spoot hij nieuwe inspiratie en revolutionaire ideeën in zijn aderen en die van zijn vele bewon deraars. Tot die groep behoort nog al tijd Castro die zijn belangrijkste com pagnon van het eerste uur beschouwt als "een revolutionair in hart en nieren, iemand met absolute minachting voor gevaar". De even bewierookte als gehate Che heeft zelf weinig meer aan dat compli ment, ook al heeft hij als legende het communisme overleefd en zullen zijn affiches minder snel sneuvelen dan de borstbeelden van Marx en Lenin in het Oostblok.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 46