zelf Watje aan de muur ben je hangt Fish: tussen narigheid en narrigheid Kerstbijlage 199<|grgs^- Postermagnaat Engel Verkerke: 'Verpleegsters zijn beste klanten' ZATERDAG 22 DECEMBER 1990 PAGINA 43 Een statig huis aan de Amsterdamse Keizersgracht, zo'n huis dat een beetje vooroverhelt. Een trap waar van de granieten treden nog rijglaars- jes en gespschoenen hebben ge kend leidt naar de deur. Naast die deur een naambordje, dat getuige de glans pas is verwend met zachte lap en koperpoets. In strakke letters de naam van de man die als eerste in Europa begon met de wereldwijde verspreiding van het idool: Engel Verkerke. "Onze beste klanten? Ik denk dat dat verpleegsters zijn. Ja, die zijn een willig slachtoffer in onze handen". doorCees van Hoore Het huis van Verkerke ziet eruit als een klein museum. Maar de kilte die daar bij hoort ontbreekt. Vertrekken waarvan de vloeren zijn verlucht met mozaïeken van Venetiaans hout, een prachtig Delfts blauw tegeltableau waarop Mozes temid den van renaissancistische paleizen in zijn biezen mandje de stroom afdrijft, ge vlamde kasten met porseleinen servie zen, gebrandschilderde ramen, beelden, overal ontmoet het oog iets moois. "Ja", zegt Verkerke, terwijl hij zijn arm ver trouwelijk op de schouder van een Griekse godin legt, "die rijkdom zie je er aan de buitenkant inderdaad niet aan af. Dat is dan geheel in de geest van de ze ventiende eeuw, uit welke tijd dit huis dateert. Aan de buitenkant eenvoud, bin nen weelde. Beetje calvinistisch mis schien. Er heeft hier destijds een kunst handelaar gewoond. Ik heb het eens na getrokken, maar Rembrandt is hier ze ker binnen geweest". Verkerke (66) geeft een rondleiding door de vele salons die het huis telt, alle rijk gestoffeerd met schilderijen. Eén vertrek is ingericht met imposante schil derstukken van weesmeisjes. Verkerke is een hartstochtelijk verzamelaar van kunst. Het is onder meer de reproductie van kunstwerken geweest, die hem in staat stelde die kunstwerken zelf te ko pen. Maar dat kwam pas later. Eerst kwa men de idolen. Droom "Idolen zijn er altijd geweest. Ze verper soonlijken de droom van mensen. Watje aan de muur hangt, ben je uiteindelijk toch zelf. Uit de dingen waarmee je je omringt komt veel van je interesses en karakter naar voren. Ook met idolen is dat zo. God in de hemel kunnen de men sen niet zien, maar de goden op aarde wel. Die aardse goden vertegenwoordi gen alles wat ze zelf willen zijn: sexy, mooi, talentvol en wereldberoemd". "Je koopt die posters, die idolenpos- ters, natuurlijk maar tot op zekere leef tijd. Op een gegeven moment komt de ontluistering, het besef datje verlangens voorgoed een illusie zullen blijven". "Het is gek de leeftijd van de men sen die die idolenposters kopen komt steeds lager te liggen. Madonna wordt bijvoorbeeld het meest gekocht door kinderen. Maar dat betekent niet datje er een rotzooitje van kunt maken. Als iets niet goed is, zien ze het meteen. Ze willen echt het allermooiste en daar leggen we ons dan ook op toe. Zo'n ster kan zelf na tuurlijk enorm veel doen aan beeldvor ming. Madonna bepaalt bijvoorbeeld zelf wat er wordt verspreid. Maar wij maken daar dan ook weer een keuze uit. Die pos ter met die afschuwelijke, harnasachtige, beha hebben wij bijvoorbeeld niet uitge geven". "Er zijn mensen die niet begrijpen wat ik doe. Ik werd een tijd geleden geïnter viewd door Adriaan van Dis. Ik liet de naam George Michael vallen. Sjors Mei kei, vroeg hij, wie is dat? Dat is natuurlijk onnozel. De mensen hebben hun dro men en als je dat niet wilt zien, ben je blind. Nog steeds worden er posters van beroemdheden verkocht en dat zal nooit ophouden. We hebben er niet echt een onderzoek naar laten doen maar ik denk dat verpleegsters grote klanten van ons zijn. Die meisjes die op zo'n klein en kaal kamertje zitten, die slecht betaald wor den en dus weinig geld hebben voor 'ech te' dingen, die gevoelig zijn want an ders zou je niet beginnen aan zo'n beroep die meisjes zijn een willig slachtoffer in onze handen". Brigitte Bardot "Er zijn idolen die het altijd blijven 'doen'. James Dean, Marilyn Monroe en natuurlijk Brigitte Bardot. Zij verper soonlijken een tijdsgewricht. We hebben een tijd geleden een poster van Brigitte Bardot ontdekt waarop ze op zo'n Easy Rider-motor zit, met zo'n kort leren broekje aan. Die poster heeft me toch ge lopen! We hadden in Frankrijk een stunt bedacht: iedereen die in leren kleding zou komen op zo'n Easy Rider-motor zou bij een bepaalde winkel gratis de poster van Bardot krijgen. Heel Parijs liep uit, de ene verkeersopstopping na de ande- "Frankrijk is overigens een hoofdstuk apart. Je verkoopt daar alleen maar Fran se idolen. Bardot, Delon, Johnny Halli- day, Serge Gainsbourg, noem maar op. Buitenlandse sterren raak je er niet snel kwijt. Het zal wel te maken hebben met chauvinisme. Als er een Fransman ski kampioen wordt, dan maken we daar meteen een poster van. Maar dan wel uit sluitend voor Frankrijk. Voor de rest van Europa is dat niet interessant. We heb ben eraan gedacht om destijds een pos ter te maken van het Nederlandse vrou- wenhockey-elftal. Maar dat moest dan net na de overwinning zijn en dat lukte niet". "Zo'n stunt als in Frankrijk hebben we hier in Amsterdam in de flower-power tijd ook eens gehad, 's Morgens hadden we op de radio laten weten dat iedereen die een bloem zou meenemen in een win kel aan de Leidsestraat een poster zou krijgen. Je weet dat er een bloemen markt is op de Rozengracht. Die kooplui Engel Verkerke: "Een vriend van mij was eens in Lapland, in een zeer barre streek. Op een van die beijsde vlakten stond een tent van rendie renhuid. Hij keek even naar binnen en wat denk je? Ziet hij daar ineens Einstein hangen. En daaronder: Verkerke posters". (foto Henk Bouwman) hebben de dag van hun leven gehad. Ze waren in ?io time uitverkocht. Iedereen kwam een bloem halen. Commercieel gezien graafje met zoiets natuurlijk je ei gen graf, maar even was het alsof er een jongensdroom van mij werkelijkheid werd". Cru ij ff "Ik ben me langzamerhand aan het te rugtrekken uit de zaak. We zijn nu een dochteronderneming van Monta d'Ori in Italië. Berlusconi heeft daar aan het hoofd gestaan, je weet wel, de baas van AC Milan. Had makkelijk kunnen zijn bij het verkrijgen van de rechten voor Gul- lit, want die hebben we niet. Maar ik vraag me af of die poster gelopen zou hebben. Cruijff bijvoorbeeld heeft nooit iets gedaan. Dat zijn de interessante kan ten van het vak: je weet nooit of je op het goede spoor zit. Ik heb dat vroeger altijd zelf moeten uitkienen, met een aantal ad viseurs natuurlijk. Maar nu gaan we voor het eerst een soort marketing-team ge bruiken". "Ik ben in het begin van de jaren zestig begonnen. Met 33 posters. Mijn eerste was die van Bob Dylan. Liep heel be hoorlijk. Ik voelde dat er vraag naar pos ters begon te komen en zo'n jaar of tien lang ben ik de enige op de markt ge weest. Mijn uitgangspunt was altijd: gro te oplage, lage prijs. Het was voor die tijd een revolutionair idee. Wij hebben, dat durf ik wel te zeggen, een stoot gegeven tot de culturele omwenteling die toen plaatsvond. Het straatbeeld werd niet al leen levendiger, ook binnenshuis kwam er meer kleur. De droom werd binnen oogbereik gebracht". "Naderhand ben ik met posters van kunstwerken begonnen, ook van ab stracte, wat voor die tijd nogal gewaagd was. De musea vonden het absurd. Het zou afbreuk doen aan het echte kunst werk. Ik heb nooit beweerd dat een pos ter een echt schilderij kan vervangen, dan zou je driedimensionale posters moeten gaan brengen, maar de kunst poster heeft de interesse van de mensen voor kunst wel aangewakkerd. En nu verkoopt elk museum die posters. Tij dens de grote Van Gogh-manifestatie hebben de posters het meeste geld in het laatje gebracht. Dat zegt toch wel wat. Ik kan me nog herinneren dat ik aan Karei Appel voorstelde om posters van zijn werk te maken. 'Meteen doen!', zei hij. Ik ben blij dat ik toen heb doorgezet. Wij brengen in zekere zin toch gebruiks kunst". Guevara "Maar om op die idolen terug te komen: er zijn niet veel sterren die wij niet heb ben gehad. Ja één, Barbra Streisand. Je kunt je niet voorstellen dat je die nu op een poster zou afdrukken, maar zo'n twintig jaar geleden was daar wel vraag naar. Haar agent vroeg, geloof ik, 50.000 dollar. Daar zijn we niet aan begonnen. We mochten wel 'The Platters' hebben, die ook onder contract bij hem stonden. Hebben we niet gedaan. Daar heb ik spijt van gehad. 'The Platters' hoorden nog een beetje bij die burgerlijke cultuur aan het eind van de jaren vijftig en daar wilde ik juist vanaf. Ook Bill Hailey hebben we toen niet genomen. Jammer, vind ik nu. Soms heb ik het idee dat je een beetje verder van een bepaalde tijd moet af zit ten om die tijd goed te kunnen beoorde len. Wat is karakteristiek en wat niet, dat blijkt pas later". "Een van onze best verkopende pos ters is die van Che Guevara geweest. Die ging als een trein. Naderhand hebben we met een 'denktank', waarin onder ande ren Simon Vinkenoog en Louis van Gas teren zaten, allerlei manieren uitgedacht waarop we Guevara konden afbeelden. We zaten eens bij elkaar te brainstormen en toen ontstond het idee hem als een ta toeage uit te geven. Uit dat idee is die be kende poster met die non ontstaan, die non met op haar borst Che Guavara geta toeëerd. In de Roomse, zuidelijke landen is die niet best gegaan, maar hier hing hij onder elk visnet, vaste prik. Het hoorde bij de culture folklore van de jaren zestig, net als de klappen die de agenten uitdeel den aan de provo's". Intellectueel "Guevara was natuurlijk een intellectu eel idool. Dat type is bij ons ook ruim aan bod gekomen. Ik denk bijvoorbeeld aan Einstein. Die heeft een enorm succes ge had. Eemvriend van mij was eens in Lap land, in een zeer barre streek. Op een van die beijsde vlakten stond een tent van rendierenhuid. Hij keek even naar bin nen en wat denk je? Ziet hij daar ineens Einstein hangen. En daaronder: Verker ke posters". "Wij zijn als eersten begonnen met posters van Nederlandse schrijvers. Mu- lisch, Wolkers, Reve. Ik weet nog goed dat die fotograaf naar Reve toe ging. Hij woonde toen nog in Friesland, in Greon- terp. Die poster is historisch geworden, hij werd later overal voor gebruikt. Je weet wel: Gerard met die kroontjespen, als de volksschrijver. Ik denk dat het de verkoop van zijn boeken enorm heeft be vorderd". "Tja, wat is nu een idool? Dat verschilt per mens. Ook de paus is eên idool, voor sommigen althans. Ook van hem hebben we posters gemaakt. Jouw held is hij misschien niet, maar er moet natuurlijk ook geld worden verdiend. En hij loopt goed. Overal waar hij is geweest, verko pen we massa's posters van hem". "Net als Coca Cola zijn mijn posters overal verspreid, tot in Timboektoe toe. Ik zat eens in de TEE van Keulen naar Brussel. Een nachtelijke reis, iedereen zat te slapen, ik koekeloerde wat naar buiten. De trein stopt opeens bij zo'n grauw Belgisch stationnetje, je kent dat wel, zo'n fabrieksstadje met een hoog zelfmoordpercentage. Of zoals de dichter Hans Tentije het heeft omschreven: zo'n druilerig stadje waar wielrenners, in hun remmen knijpend, het hoofd achter over, over de meet gaan. Ik kijk een beefje naar buiten, tegen de achterkant van verveloze huizen aan. Het is vier uur in de morgen. Ineens floept het licht aan in een van die slaapkamers. En wat zie ik? Ik kijk pal tegen een van onze posters aan. Zoiets geloof je niet. Ik was ont roerd". Derek William Dick schreef in zware depressiviteit zijn beste teksten. Als hij even het licht zag, was de scherpte eraf. Hij was de gevangene van zijn eigen dichterlijke vrijheid, die beperkter werd naarmate hij gelukkiger was. Want de creatieve geest gedijde slechts bij neerslachtigheid. A bleeding heart poet. door Rob van der Zanden Was Derk William Dick een dichter? Welnee, hij is gewoon een popzanger en heeft om de literaire schijn te vermij den een andere naam genomen. Hij gaat door het leven als Fish. Een aan duiding die hem ooit is gegeven omdat- ie elke dag een paar uur in bad ligt. Lig gend in zijn eigen vuil, schreef hij de zinnen die van de wereld buiten de bad kuip ook een grote vuilnishoop maak ten. Als leadzanger en boegbeeld van de symfonische rockgroep Marillion kreeg Fish - inmiddels is-ie uit de band gestapt alle gelegenheid zijn gal te spuwen over de hoofden van de fans. Op het podium danste hij door gaans met een narrekap op het kalen de en geschminkte hoofd. Wie goed keek, zag op het witte gelaat een paar zwart gekleurde tranen. Terwijl de gita ren met de nar meehuilden kwam de MARKET SQUARE Hi.ROES (m '1 MÏCK WAM. sprookjesachtige gestalte ergens vanachter de coulissen vandaan met een venijnig stemgeluid: So here I am once more, in the playground of the bro ken hearts. In feite zou elk nummer van hem zo kunnen beginnen. Tussen narigheid en narrigheid zit niet zo veel verschil. Vol gens Fish is de hele wereld een groot tranendal. We zouden allemaal gekleed moeten gaan als narren. Het leven is niet veel meer dan a script for tears. Ze ker zijn eigen leven, dat vroeger was vergeven van drank en drugs. Een elpee van Marillion draagt ook de naam A script for a jesters tear, het draaiboek voor een narretraan. Op de hoes staat de nar met een ganzeveer het script te schrijven. Hij huilt weer. In droefgeestige stemming ziet de mens de wereld zoals ze in werkelijk heid is. Iedereen zou dus met het draai boek zijn voordeel kunnen doen. Maar de muziek en de teksten van Marillion zijn nooit voor velen toegankelijk ge weest. Popmuziek moet niet te moeilijk zijn. Ook de muziek is bepaald niet alle daags. Een album wordt een luguber verhaal, begeleid door geheimzinnige geluiden en onheilspellende klanken. Njet iets om even tijdens een feestje te laten horen. Maar wel verschrikkelijk mooi in al zijn triestheid. Waarom kan een opgeruimd mens, zoals ik, zo genie ten van deze zwartgalligheid? Verdriet Tolkien heeft ooit een boek geschreven onder de titel Silmarillion. Marillion heette oorspronkelijk ook zo. Fish zegt dat hij met de oprichters niets te maken heeft en Silmarillion nooit heeft gele zen. Hij heeft zelf de teksten verzonnen. De 'treurmars' die de band heeft inge zet na zijn komst is ingegeven door zijn eigen verdriet. Het is een succesformu le geworden die de groep tot ver over de Schotse grenzen bekend maakte. Niemand weet de muziek van Maril lion te definiëren. De naslagwerken spreken van Genesis-achtige muziek, maar elke kwalificatie en vergelijking betekent meteen een belediging. Als Phil Collins of al die andere idolen zich afvragen Do you still love me weet Fish hete antwoord op die vraag al: Plundering your diary I steal your thoughts. Nogal een verschil, dunkt me. En als hij een mislukte romance achter de rug heeft, zegt hij Let bitter silence infect the wound in plaats van I still re member you (yes I do). De onheilsprofeet in Fish is door de jaren afgetakeld. Maar nooit is de nar renkap van de hoezen verdwenen, al moet je hem soms zoeken. En de trouwring. Een kleinood dat Fish obse deerde (It was a wedding ring, destined to be found in a cheap hotel). Maar de symboliek werd met de jaren minder en de schmink verdween langzaam van het gezicht. Volgens de overige bandle den was hun zanger te gelukkig gewor den en was hij steeds moeilijker te in spireren... Hij stapte uit en begon een solocar rière. Fish staat inmiddels voor een band met vooral middelmatige muzi kanten. En Marillion blijft achter met goede muzikanten en een zanger die niet eens de veters van Fish mag vast maken. Het bovenstaande lijkt opeens op een 'In Memoriam'De vis is op het droge. Enkele maanden geleden trof ik mijn idool in Edinburgh. Als toeschouwer bij de voetbalwedstrijd tussen zijn cluppie Hibernian en St. Johnstone. Na een doelpunt van 'the Hibs' draaide hij zich met het machtige lijf naar de zittri- bune achter hem, ging staan en schreeuwde Hib Hib hooray. Zo ken ik je weer. Dacht ik. Fish is niet meer de oude. Hij draagt een lange regenjas, stropdas en keurige lakschoentjes. Een gelukkig burger mannetje dat de hele wereld aan kan en aan wil. Ik praat even met hem en we komen zelfs over Leiden te spreken. Als hij gaat, schud ik hem de hand en zeg 'good luck'. Maar diep in mijn hart hoop ik dat deze man weer snel onge lukkig mag worden...

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 43