Het kleine geluk bij 'Mijn Idool' j In aanbidding voor een gedateerde ster -ICerstbijlage 199<|g!aËZj. 'Echte fans zijn nooit echt kritisch 'Je krijgt hier soms echt bezeten mensen binnen' ZATERDAG 22 DECEMBER Gillende vrouwen die in de grach ten springen bij het bezoek van The Beatles, mannen en vrouwen die een frisse duik nemen om de kam pioenen van Oranje te begroeten bij terugkomst van het Europees kampioenschap voetbal in Duits land. Mensen doen vaak hun uiter ste best om in de buurt te komen van hun idool. Sommigen lukt het om hun grote voorbeeld aan te ra ken. De heel gelukkigen kunnen ook nog even een woordje wisselen voordat ze met rode konen de af tocht blazen. Bij Veronica op radio twee is dergelijk klein menselijk ge luk iedere woensdagmiddag te be luisteren in het programma Neder land Muziekland. Presentator Chiel van Praag geeft fans in het item 'Mijn Idool' de gelegenheid vragen te stellen aan bekende Nederlan ders. Gevolg: ritselende papiertjes, gestotter en plichtmatige antwoor den. "Spannende radio", meent Van Praag. door Roy Klopper Chiel van Praag in de studio tij dens de uitzending van Mijn Idool Gemompelgestotter, onhandige ti ming en geritsel met papiertjes. Dat levert spannende radio op". Als deze verslaggever fan was geweest van Chiel van Praag, was daaraan nu ze ker een abrupt einde gekomen. Ruim op tijd vertrokken voor de afspraak met de Veronica-discjockey meldt hij zich tien minuten te vroeg bij de receptie van het moderne Veronica-gebouw aan het Hil- versumse Laapersveld. Geen Van Praag te bekennen. De receptioniste weet te melden dat de uizending van Nederland Muziekland met het item 'Mijn Idool' onverwachts niet vanuit de Hilversumse studio word gedaan. Plaats van handeling is nu eer discotheek in Puttershoek, ergens tus sen Dordrecht en Breda. De gealarmeerde persdienst van d omroep ("Oh, wat erg, helemaal vergeter om dat even door te bellen") legt contac4 met Van Praag die zich in een file be vindt voor de Heidenoord-tunnel. Op nieuw vallen verslaggever en fotograai welgemeende excuses ten deel, verge zeld van de uitnodiging ook naar de dis co te komen. Een uur later is net de beginriedel van het programma Nederland Muziekland verstomd, als de discotheek in zicht komt. Binnen is het een drukte van be lang. 'Brede' figuren leggen kabels en hangen naast de glitterbollen en andere disco-attributen nog meer lampen op. De volgende avond wordt vanuit de disco theek live de televisie-variant uitgezon den van het programma met hits van Ne derlandse makelij. Een trapje op, richting alcoholvrije kantine. In een donker hoekje zit achter een armoedig tafeltje Chiel van Praag. Spijkerbroek, slobbertui, gympen. Niks geen schreeuwerige, flitsende discjoc- key. "Ah, fijn dat je het hebt gered. Beetje voorzichtig gereden? Nou ja, de bonnen kun je zeker declareren. Trou wens, de fans en hun idool zijn er al. Ik kom zo bij je". In de andere hoek van de kantine doemt de rijzige gestalte van top-ama- teurbokser Arnold Vanderlijde op. Bij hem twee jonge knapen, die zich voor stellen als Jan Joost van Gangeren en Al to Sierksma, beiden uit Hilversum. Giechelend Daar tekent zich de volgende tegenvaller af. De hoop was vooraf gevestigd op giechelende meisjes, die met een bleek vertrokken bekkie hun pop-idool zou den vragen hoe het nou is om altijd te worden achtervolgd door een horde fans. Maar hier staan hier twee zelfverzekerde knapen die niet de geringste tekenen vertonen van nervositeit. Ze zijn ook nog eens op een slinkse manier aan hun radio-debuut gekomen. "Ja, we hebben eigenlijk helemaal geen kaartje opgestuurd. Mijn oom werkt bij Veronica en die zei dat Vanderlijde aan het programma wilde meewerken. Nou zochten ze alleen nog een fan. Ik ben he lemaal gek van alle sporten, en heb dus toegehapt", aldus Jan Joost. Hij heeft speciaal voor de uizending nog wat lite ratuur doorgenomen over boksen. "Want eigenlijk weet ik er niks van". De bokser zelf is onwetend van het feit dat de twee eigenlijk geen echte fans zijn. "Dat hebben ze me niet verteld. Ik werd gevraagd voor dit programma en het leek me wel leuk. Daarbij is het goed voor de publiciteit". Vanderlijde is tegenwoordig druk met veel zaken buiten zijn sport. Zo doet hij de promotie voor sportkledingprodu- cent Masita. Vanaf januari zal hij weke lijks een nieuw kinderprogramma op de VPRO-televisie presenteren, met als titel 'Fitless'. Als het idool en zijn 'fans' met een kop telefoon achter het tafeltje zitten, ont staat een vlot gesprek tussen Jan Joost en Vanderlijde. De producente van het programma slaat zich enthousiast op de knieën. "Dat loopt lekker, het komt heel goed over", roept ze als de nieuwe cd van weer een veelbelovend vaderlands ar tiest het vraaggesprek onderbreekt. Ook Van Praag is enthousiast. Na af loop laat hij weten dat dit toch wel een van de betere gesprekken was die hij in acht jaar tijd heeft gehoord tussen fan en idool. "Het is wel eens anders", weet de presentator. Het valt hem met name op dat de meesten niet eens luisteren naar de ant woorden van de geïnterviewde. Ze heb ben tevoren een lijstje gemaakt en draai en de vragen af. Een voorbeeld. "Komt er iemand die Anita Méijer vraagt of ze de komende tijd nog veel zal optreden. Ver telt Meijer dat ze bezig is met een nieuwe cd. Dat is nieuws, dan denk je dat de fan daarop wel ingaat. Maar niks hoor, na wat gezoek op het lijstje komt de volgen de vraag: Anita, wat zijn je hobbies?". Tevreden Het item 'Mijn idool' draait sinds 1982. Van Praag kwam op het idee omdat hij zelf wel eens een paar vragen zou willen stellen aan mensen die hij bewondert of interessant vindt. "Ik dacht dat het leuk zou zijn luisteraars de gelegenheid te ge ven in mijn programma eens met hun idool te praten". De presentator is tevreden over het re sultaat. "Je hoort mensen op de radio die niet bekend zijn met het medium. Het re sultaat is wat gemompel, gestotter, slechte timing en geritsel met papiertjes. Dat is leuk, het levert spannende radio op". Dat het programma al acht jaar in de ether is, is naar de mening van de discjockey nog geen reden aan het einde te denken. Dat komt omdat de idolen ei genlijk nooit op zijn. Er komen steeds nieuwe sterren bij, dat is volgens Van Praag ook duidelijk te zien aan de aan vragen van de fans, er worden steeds an dere namen genoemd. Als bij één programma duidelijk wordt dat roem vergankelijk is, moet dat wel bij 'Mijn Idool' zijn. Het ene jaar regent het aanvragen voor Hein Vergeer. Als die volgend seizoen minder goed schaatst, kraait er geen haan meer naar hem en wil iedereen ineens Leo Visser ondervragen. Selectie Wekelijks komen zo'n 25 briefkaarten binnen van mensen die graag eens hun idool willen ondervragen. De brieven worden geselecteerd op originaliteit. De kandidaten moeten van tevoren hun vra gen indienen. De gewone huis-, tuin- en keukenvragen als 'Hoe oud ben je nu' en 'Wat was ook al weer je eerste hit' vallen af. Originele vragen op papier bieden ove rigens geenszins de garantie dat ze ook opgesteld zijn door een spontane kandi daat. Van Praag: "Op basis van de vragen verwacht je mensen die een bepaalde flair aan de dag leggen. Maar dan zie je ze hier binnen stappen en dan komt er geen woord uit. Heel jammer". De nervositeit speelt hierbij ook een grote rol. Sommigen klappen dicht op het moment dat ze hun idool zien. Vero- i nica doet er veel aan de kandidaten j enigszins op hun gemak "te stellen. Ze worden uitgenodigd geruimte tijd voor de uitzending in de studio aanwezig te zijn, krijgen een drankje aangeboden en vervolgens een rondleiding. Op die wijze maken ze kennis met de radio-studio's, een omgeving waarmee de gemiddelde Nederlander nooit echt heeft kennisge maakt. Van Praag noemt het een groot voor deel dat Veronica tegenwoordig uitzendt vanuit het eigen gebouw. Voorheen ge beurde dit vanuit de NOS-studio's, waar alles er zeer formeel aan toegaat. "Je I moetje eerst melden bij een receptie, een pasje ophalen, langs bewakingsperso neel, weer een ander pasje halen en dan ook nog eens een keer door die ellenlan- ge gangen in dat grote gebouw. Dat I werkte de bezoekers op de zenuwen". Van Praag heeft gemerkt dat het kleinere Veronica-onderkomen en de gemoedelij ke sfeer de kandidaten bij voorbaat al wat meer op hun gemak stellen. De grootste problemen heeft Van Praag overigens niet gehad met een in- terviewer, maar juist met een idool. "Ik wil niet vertellen wie het was, maar een paar jaar geleden was hier een heel be kende Nederlandse toneelspeler die to taal in elkaar klapte op het moment dat de microfoon openging. Heel vreemd ei genlijk voor iemand die dagelijks op de j planken staat voor een volle zaal. Wat we ook deden, er kwam gewoon geen ant woord. Een vreselijke toestand was dat, om de situatie nog een beetje te redden zet je dan maar een plaatje op". Eigenbelang De presentator is tevreden over de mede- werking van de bekende Nederlanders. I De meesten komen graag naar de studio als dat wordt gevraagd. Van Praag reali seert zich dat velen dit doen uit eigenbe lang. Voor idolen immers is het commer cieel aantrekkelijk zoveel mogelijk in de belangstelling te staan. Volgens Van Praag worden de rollen nooit omge- I draaid. "We krijgen wel eens aanbiedin gen van mensen die zeggen dat ze een nieuwe plaat hebben uitgebracht en dat ze graag in het programma willen. Maar daaraan doen wij dus niet mee. Ik moet een leuk programma maken en heb niets te maken met de belangen van arties ten". Overigens komen niet alleen maar pop-artiesten opdraven in de Hilversum se studio. Van Praag heeft een heel leger van de meest uiteenlopende bekende Nederlanders aan zich zien voorbij trek ken. Hoogtepunt noemt hij het bezoek van de WD-politicus Hans Wiegel, mo menteel commissaris van de koningin in Friesland. "Dat zijn van die mensen van wie je nooit verwacht dat ze komen. Maar het werd een uiterst leuk en interessant gesprek". Van Praag herinnert zich dat de inter viewer de politicus bewonderde, maar niet echt dweepte met de man. "Hij hield een beetje afstand. Dat is een groot ver schil met veel echte fans. Die slikken al les voor zoete koek en zijn nimmer kri tisch. Met een wat afstandelijker hou ding ontwikkelt zich een beter gesprek dan met lieden die hun idool met grote ogen aanstaren en door emoties over mand geen woord meer uitbrengen. Ja, je krijgt hier soms echt bezeten mensen binnen hoor, een beetje eng". Al ruim veertig jaar hoor je vrijwel niets van en over Deanna Dur- bin. Ze was de filmster/zange res, op wie de halve wereld in de jaren 1936 tot 1946 verzot was. Haar carrière brak tamelijk abrupt af in 1949, juist toen ze gerijpt was tot een prachtige jon ge vrouw en stem en acteerta lent in volle bloei stonden. In de eerste naoorlogse jaren wilden haar films niet meer vlotten. De ware oorzaak bleef een van de (vele) mysteries van Hollywood. door Ruud Paauw Nog voor haar laatste film in 1949 werd uitgebracht, kondigde Deanna Durbin haar afscheid aan. Ze was toen pas 27 jaar. Tegen Eddie Cantor, die haar veer tien jaar eerder met zijn radioprogram ma op het pad naar succes had getild, zei ze verbitterd dat ze nooit, maar dan ook nooit meer iets met film en show business te maken wilde hebben. Ze voelde zich door Hollywood gemanipu leerd. In haar films had ze, zo liet ze we ten, zelden of nooit iets van haar eigen persoonlijkheid kunnen leggen. Ze zou nu haar eigen leven gaan leiden, ver weg van glamour en glitter. De meesten in dat wereldje komen na verloop van tijd wel op zo'n uit spraak terug. Deanna Durbin hield woord. Haar werd in de jaren vijftig een fortuin geboden om naast Mario Lanza in 'The Student Prince' te spelen. Ze zei meteen bot nee. Ook andere pogingen om haar weer voor hef voetlicht te ha len, boorde ze krachtig de grond in. De anna Durbin, met dat prachtige kastan je-bruine haar en die flonkerende ogen, mocht dan op het filmdoek zo vaak het frisse, jolige, gouden hartje neerzetten, in werkelijkheid was ze intelligent en uitgerust met een eigen wil. Edna Mae Durbin werd op 4 december 1921 geboren in Winnipeg. (Wie haar de naam Deanna bezorgde is mij niet be kend). Haar ouders ontdekten al heel vroeg haar prachtige stem en stuurden haar naar zangles. Als 13-jarige mocht ze een keer zingen in het radioprogram ma van Eddie Cantor en het succes was zo groot dat ze er wekelijks in mocht optreden. De filmmaatschappij MGM bood haar een contract aan en samen met Judy Garland kreeg ze een rol in een kleine musical. MGM ging verder met Garland, Durbins contract liet men aflopen. Daarvan maakte een gewiek ste producer van Universal, Joe Paster nak, gebruik. Hij zag de diamant, hoe ongeslepen ook, fonkelen. Met hem, en voor een belangrijk deel dank zij hem, beleefde Deanna Durbin fantastische jaren. Pasternak bezat een meesterhand om de stukken uit te kiezen waarin ze kon schitteren. Het waren lichte, voor die tijd althans, bepaald niet al te zoete comedies met het nodige zangwerk voor haar gouden keeltje. De eerste 'Three Smart Girls', een verhaal van drie tieners die hun uit elkaar geraakte ouders weer bijeen brengen, was direct een schot in de roos. Het liep storm. Amerika viel voor Durbins delicate mengeling van pit en charme. Ze kwam over als een speelse, opbeurende lente- bries midden in de grauwe crisistijd. Universal redde zich door de opbrengst van de film van een dreigend bankroet. En op haar vijftiende was Deanna meteen een ster van de eerste orde. Een stroom films volgde waarin ze dingen slagvaardig regelde én prachtig zong. In 'Mad about Music' werd ze door haar drukke filmmoeder op een meisjesinternaat achtergelaten, maar ze sloeg zich er schitterend doorheen. In 'Three Smart Girls Grow Up' speel de ze weer voor koppelaarster, nu ten behoeve van haar zussen. Ze was eigen lijk steeds een soort padvindster, met charme en humor op weg naar weer een goede daad. Ze ontving in 1938 een spe ciale Oscar omdat ze meer dan wie ook "de spirit en de personificatie van de Deanna Durbin. jeugd" op het filmdoek was. In 1939 kreeg ze in 'First Love' haar eerste film- zoen van Robert Stack. Geen enkele krant in Amerika verzuimde dat op de voorpagina te melden. Maar eerder, in 1937, had ze de film gemaakt die het bekendst is gebleven en die het mij tenslotte zou aandoen: "Honderd man en een meisje". Daarin speelt ze de rol van een kordaat typetje dat de beroemde dirigent Leopold Stokowsky (hij speelde zichzelf in de film) lastig valt om hem te bewegen haar werkloze vader, een muzikant, en zijn vrienden weer aan een baan te hel pen. Die film was een kassucces van je welste. Zelf zag ik 'Honderd man en een meisje' pas veel later. Door de oorlogs jaren ijlden haar films in Europa nogal na. Ik was eigenlijk op weg naar een cowboyfilm, maar liep de verkeerde bioscoop binnen. Veertien was ik toen ik haar voor het eerst zag. Ze maakte grote indruk op me. Voor het eerst een meisje dat ik geen sekreet vond. Mijn neusvleugels trilden van beroering. Terug naar Deanna Durbins carrière. In de oorlogsjaren stapte haar produ cer, Pasternak, over van Universal naar MGM en dat betekende het keerpunt. Niet langer had hij de hand in de scena rio's die geschikt voor haar waren. De films van Durbin gingen rammelen. Ze stond ook op een tweesprong. Ze was niet langer een bakvis en ze kon óok niet eeuwig, zoals ze later met grimmi ge humor opmerkte, de rol spelen van "Little miss Fixit, die plotseling in zin gen uitbarst". Op aandringen van ande ren bleef ze daar toch nog een tijdje mee doorgaan, omdat dat genre films licht en opgewektheid verspreidde in die naargeestige oorlogsjaren. Daarna zocht ze het in wat zwaardere rollen (ze was bepaald dramatisch in 'Christmas Holiday') en hoewel ze ze ker behoorlijk acteerde, taande de be langstelling. Dat was blijkbaar niet de Durbin die men wilde. Maar een terug keer later naar de lichte comedie lukte ook niet goed meer. Ter verklaring zei men dat de (muzikale) smaak van het publiek zich inmiddels had gewijzigd en dat de tijd voor onberispelijke meis jes voorbij was. Ze wachtte niet op een opleving die ze met haar talent zeker wel had kunnen bewerkstelligen. In 1949 zette ze een punt achter haar film carrière. Zo brandend ambitieus was ze dus kennelijk ook niet. Jammer Deanna Durbin trok naar Europa en vond daar eindelijk rust en geluk in een huwelijk met een voor het publiek on bekende Fransman ze had tussen de bedrijven door al twee echtgenoten ter zijde geschoven. In de publiciteit kwam ze alleen nog maar met ferme verklaringen dat ze er niet over pieker de om weer in de schijnwerpers plaats te nemen. Zingen deed ze nog wel, (en volgens intimi buitengewoon goed), maar alleen in familiekring. Jammer, jammer. We moeten het verder met haar oude platen doen. Een paar jaar geleden zag ik op de tv 'Honderd man en een meisje' nog een keertje. Ik was geen 14 meer en ik keek nu naar een tamelijk vals sprookje. Het zou zo niet meer kunnen. De adem van de tijd had niet alles weggeblazen. Bij Deanne Durbin bleek na al die jaren nog steeds de neusvleu gel-trilling te horen. De verf van je jeugd bladdert niet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 42