Weer ruzie Van Thijn en museumdirecteur 'Arsenicum' als van ouds Overholland gaat niet meer open Buitengewoon recital Brons Onafhankelijk Toneel gaat uitdaging aan Aangenaam sprookje bij Opus One KLASSIEK bijdragen: Paul Korenhof en Annemiek Ruygrok Eredivisie Klankerupties Warme klanken Klasseweergave Merkwaardig Weinig zelfkritiek Lebbis Jansen ZATERDAG 22 DECEMBER 1990 'Arsenicum en oude kant' van Joseph Kesselring door de Hollandse Comedie. Regie: Andy Daal. Met: Ina van Faassen, Peter Hoeksema (tevens vertaling), Kees van Lier, Guusje Westermann, Lucas Die- tens. Elsje Scherjon. Francine Dreessen, Pim Vosmaer, Filip Bolluyt en Jan Nonhof. Gezien op 21 december in de Leidse Schouwburg. Aldaar nog vanavond en morgenmiddag (ingelaste voorstelling we- i) te zien. LEIDEN - Het lijken van die aar dige oude dametjes, maar in werkelijkheid deugen ze echt voor geen cent. Het beroemde 'Arsenicum en oude kant' doet daar trouwens helemaal niet moeilijk over. Integendeel, dit veelgespeelde amalgaam van thriller, blijspel en klucht aPpel- leert juist aan onze eigen slecht heid, want we vinden die da metjes maar al te vermakelijk. Bij de Hollandse Comedie zijn het Ina van Faassen en Elsje Scherjon die de dankbare taak hebben om deze tantetjes te mo gen spelen. Beide streven naar een koddige toets zonder echter in de valkuil van de overdrijving te belanden. Daar ligt trouwens de kwali teit van deze voorstelling. 'Arse nicum en oude kant' kun je zon der meer een ouderwets stuk noemen. De Hollandse Comedie probeert dat niet te verbloemen; dat zou tevergeefs zijn. Nee, men neemt het serieus. Ouder wets is hier een keurmerk. Met name de sfeertekening behoort immers tot de charmes van het stuk. Op het taalgebruik na (er is een nieuwe vertaling gemaakt) valt hier niks te moderniseren. Het stuk moet juist iets van een nostalgische sfeer ademen. Zo is bijvoorbeeld alleen al aan het decorontwerp voor een echt groot spookachtig herenhuis veel zorg besteed. In het spel kiest men voor lichte accenten en mijdt men terecht kluchtige overdrijving. Op die manier komt het koddige element van deze niet-griezelige maar grap pige thriller het best uit de verf. Omdat de spelers hun veelal merkwaardige rollen geheel se rieus opvatten, werken de ui terst vreemde geberutenissen in de woonkamer van de zusters Brewster des te beter op onze lachspieren. WIJNAND ZEILSTRA AMSTERDAM (ANP) - Bur gemeester E. van Thijn zegt „stomverbaasd" te zijn over de beschuldigingen die de directeur van het gesloten museum Overholland, C. Braun, aan zijn adres heeft geuit. Volgens Van Thijn heeft Braun de vertrouwelijkheid geschonden, waarom hij zelf uitdrukkelijk had gevraagd, over gesprekken die in middels plaatsvonden. Daarin is een eventuele heropening van het particuliere museum aan de orde geweest. Braun verweet de burge meester hem 'het ambtelijke bos in te hebben gestuurd' en slagen om de arm te houden waar het ging om nakoming van eerder gedane toe zeggingen. Volgens Van Thijn was de brief van 14 december, de directeur zo kwaad is geworden, niet meer of minder dan een opsom ming van mogelijkheden en geza menlijk te bewandelen wegen die konden leiden tot een heropening. Van Thijn zegt persoonlijk ge zocht te hebben naar mogelijkhe den daartoe. "We hadden afgespro ken dat we tot april 1991 de tijd zou den hebben", aldus Van Thijn. "Ik voel mij dan ook overvallen door de publieke uitspraken van Braun. Hij heeft de door hem zo zeer gewenste vertrouwelijkheid geschonden en doet geen recht aan mijn persoonlij ke inzet. Dat betreur ik zeer". Braun deelde deze week mee dat Overholland niet wordt heropend. Braun schrijft dat in een brief aan Van Thijn. "Een particulier muse um gaat niet open omdat u zegt dat te willen", schrijft Braun. "Museum Overholland kon alleen worden voortgezet op basis van een hersteld vertrouwen waarvan metterdaad blijk zou zijn gegeven. Omdat u hieraan voorbij gaat zal Overhol land niet open gaan". Volgens Braun komt Van Thijn in zijn brief terug op eerder gedane toezeggingen. Bovendien, zegt Braun, schuift Van Thijn ze in tijd verder voor zich uit en houdt hij tal loze slagen om de arm. "Dit alles on der het mom van deugdelijke garan ties. Zelfs Blinde Maupie zou nu niet eens meer zeggen: eerst zien". Kern van het conflict tussen de gemeente en Overholland waren de circusachtige manifestaties die ge regeld in de naaste omgeving van het museum werden georganiseerd. Dit ondanks toezeggingen van ge meentewege dat aan manifestaties pal voor het museum geen mede werking zou worden verleend. In oktober concludeerde het gerechts hof al in hoger beroep dat de ge meente tekort was geschoten in de nakoming van die toezeggingen. Willem Brons, piano. Werken van Bach, Haydn, Schubert, Schumann en Franck. Ge hoord op 21 december in Stadsgehoorzaal. LEIDEN - Willem Brons behoort tot die pianisten die zich aangetrokken voelen tot muziek waarin het dra matische en het lyrische versmel ten. Eigenlijk alle werken die hij gisteravond voor een aandachtig luisterend publiek speelde, ver toonden deze aspecten. Helderheid gepaard gaande aan een grote zeg gingskracht kenmerkt zijn spel, waarbij hij zich terdege rekenschap geeft van de onderliggende structu ren, die hij weet bloot te leggen zon der dat dit opdringerig of school meesterachtig wordt. In dit licht be zien is de keuze van juist de Prelude en Fuga in bes, no. XXII uit de eer ste band van Das Wohltemperierte Klavier van Bach een logische: hel dere vormen, maar met een onder huidse melancholie in de Prelude, die in de Fuga haast dramatische proporties krijgt. Hetzelfde geldt voor de Variaties in f van Haydn, waar vanuit het een voudige gegeven langzaam de span ning stijgt tot een haast Beetho- viaanse climax, om tenslotte weer op het rustpunt terug te keren. In de Sonate in c van Schubert, 'een mo ment' zoals Brons deze in zijn korte toelichting noemde, liet hij zich dui delijk merkbaar door de muziek meeslepen, waardoor aan de ex pressiviteit nog een dimensie werd toegevoegd. Zoiets kan alleen maar, wanneer de visie van de vertolker stevig verankerd ligt in het funda ment, de muzikale logica van de structuur. En ondanks dat de vier delen van deze prachtige sonate in één grote en meeslepende visie wer den gevat, wist Brons toch de een voud des harten die ook in Schu berts muziek aanwezig is, te bewa ren. Na de pauze hield hij een harts tochtelijk en overtuigend pleidooi voor het laatste werk dat Schumann schreef, de Gesange der Frühe Uit 1853, inderdaad ten onrechte wei nig gespeeld dunkt me. Zangrijke melodieën die even vaak in de bo venstem als in fluwelig klinkende midden- en onderstemmen klinken, de vele verrassende harmonische wendingen en de intensiteit die zich naarmate het stuk voortschrijdt verhevigt, zijn Brons op het lijf ge schreven. Prélude, Choral et Fugue van César Franck, een werk waarin passie en sereniteit met elkaar ver bonden worden totdat in het slot van de fuga alle draden samenko men, vormde een monumentaal slot van een buitengewoon recital. MIES ALBARDA. Ronald Brautigam. Muziek, eten en theater via K&O LEIDEN - K&O biedt op tweede kerstdag een muziek- en thea terarrangement. Traditiege trouw geeft de pianist Ronald Brautigam op 26 december om 11.30 uur een concert in de Stadsgehoorzaal. Voor deze ge legenheid werd gekozen voor de sonate in bes van Schubert en uit bekende pianowerken van Chopin. Na afloop van het concert kan een beperkt aantal mensen ge bruik maken van een kerstb- runch in brasserie Scarlatti aan de Stille Mare. Waarna om half vier in Microtheater Imperium het kerstspel Scrooge Marley door theatergroep Imperium wordt opgevoerd. Het hele ar rangement kost 60 gulden en is te bespreken bij K&O, Oude Vest 45, telefoon 141141. Hans de Vries, Charlotte Riedijk, Frans Fiselier, op de achtergrond Franciska Dukel en Bernadette ter Heyne in Mozarts Cosi fan tutte. (foto Jannes Linden) Voorstelling: Cosi fan tutte, opera van W.A. Mozart door Onafhankelijk Toneel; regie: Mir jam Koen en Gerrit Timmers; te zien in LAK- theater, Leiden, vanavond en morgenavond, 26 december in Ned. Danstheater, Den Haag. LEIDEN - Op de avond voorafgaan de aan zijn vierendertigste verjaar dag leidde Wolfgang Amadeus Mo zart de première van zijn opera Cosi fan tutte in de Keizerlijke Opera van Wenen. Mozart schreef de opera in de functie van hofcomponist waar in hij ruim twee jaar eerder door de Oostenrijkse keizer Jozef II was be noemd. In de chronologische catalogus die in 1862 door Ludwig Ritter von Köchel werd samengesteld, draagt het werk het nummer 588. Het door Mozarts vroegtijdige dood op 5 de cember 1791 onvoltooid gebleven Requiem staat in de catalogus on der nummer KV 626, wat betekent dat de componist in de laatste twee jaar van zijn leven, ondanks zorgen om zijn financiële positie en de zwakke gezondheid van zijn vrouw (die nog in 1791 een zoon baarde), toch nog kans zag om achtendertig werken te schrijven. Niet de minste daaronder: de opera's Die Zau- berflöte en La Clemenza di Tito bij voorbeeld. Het Onafhankelijk Toneel heeft, tweehonderd jaar na de allereerste voorstelling, Cosi fan tutte opnieuw op het repertoire genomen. "Dit uit liefde voor de muziek, als uitdaging voor ons verbeeldingsvermogen en omdat dezelfde verhalen nu een maal altijd opnieuw verteld moeten worden", aldus het Rotterdamse ge zelschap. Een uitdaging is deze Cosi sowieso,want Onafhankelijk To neel heeft niet gekozen voor "een groots gemonteerde produktie met glitter en volgspots", en evenmin voor "een orkest van zestig man ver stopt in de catacomben". Ook ont breekt een koor. Met twee keer zes jonge zangers en een klein orkest, gezien de werkdruk - dertig voor stellingen in anderhalve maand - Opus One voorstellingen neer van een signatuur die een beetje tegen draads elementen van dans, bewe ging en entertainment combineert. Niet dat het waanzinnig vernieu wend is, maar de wereld van de UUI.E». ei. ooorvia dans kent zijn eigen onverbiddelij- Gard^en.Teidingkaarten V^^7Tezien:°za° ke wetten. Opus One mag derhalve Gebeurtenis: Opus One in première van 'A sur prising story of swinging shoes.' Gezien in: Cultureel Centrum, Amstelveen. Regiechoreo grafie: Billy Wilson. Muzikale samenstelling: Rob Brown. Dramaturgie: Ruud van Megen. Cast: Auguste Gischler, Rob Brown, Frans Schreven, Jerel Houtsnee, Iris Loppies, Fora van Leijenhorst, Johan van Rooy eveneens in wisselende bezetting, wordt de voorstelling gerealiseerd. Het is vooral het enthousiasme van regisseurs Miijam Koen en Ger rit Timmers voor dit werk van Mo zart dat tot deze uitdaging heeft ge ïnspireerd. Dat enthousiasme stamt uit 1987, toen Onafhankelijk Toneel zijn jaarlijkse 'studio' - zeg maar workshop voor jong talent - had ge wijd aan de drie opera's die Mozart schreef op teksten van Lorenzo da Ponte (behalve Cosi fan tutte zijn dat Le nozze di Figaro en Don Gio vanni). "We zijn toen verliefd ge raakt op de Cosi", zegt Mirjam Koen. Cosi fan tutte is een uiterst ro mantisch verhaal over liefde, leu gen en bedrog. Twee vrienden gaan met een cynische vrijgezel de wed denschap aan dat hun verloofden hun onder alle omstandigheden trouw zullen blijven. Dat leidt tot verkleedpartijen compleet met val se baarden. Aanvankelijk lijken de vrienden de weddenschap te win nen, maar uiteindelijk vallen de da mes voor eikaars als Albanees ver- momende verloofde. "Cosi fan tut te, zo doen ze allemaal", is het nuch tere commentaar van de vrijgezel. Een eenvoudig, bijna kluchtig ge geven, dat door De Voorziening op de planken wordt gebracht. FRANK VAN DIJL ADVERTENTIE terdag 22 december in Parktheater, Alphen aan de Rijn. AMSTELVEEN - Sinds 1987 zet Evgeny Kissin - Carnegie Hall Debut Schumann: Abegg-variaties op. 1 - Symfonische Etudes op. 13 Pro kof jev: Sonate nr. 6 - Etude op. 2/3. Liszt: Liebestraum nr. 3 - Rhapso- die espagnole - Etude d'exécution transcedentale nr. 10. Chopin: Wals op. 64/2. Schumann-Liszt: Widmung. RCA RD 60443 (2 cd's). Jevgeni (in de officiële Neder landse spelling) Kissin is 19 jaar oud, trad in 1985 voor het eerst bui ten de Sovjetunie op en maakte twee jaar geleden internationaal naam toen Karajan hem naar Ber lijn en Salzburg haalde. Door de Sjostakovits-specialisten van het maandblad Luister werd zijn opna me van het Eerste Pianoconcert met de hoogste lof overladen en meteen daarna bewees Kissin tij dens een VARA-matinee in het Concertgebouw dat die opname geen toevalstreffer was. Op 30 september jl. maakte hij zijn debuut in de Carnegie Hall en reeds twee maanden later bracht RCA de opnamen daarvan, onder steund door een grootscheepse campagne, onder de aandacht van het Nederlandse publiek. Overdre ven? De macht van de publiciteit? Niets van dat al, want wat deze 19- jarige hier laat horen grenst aan het onwaarschijnlijke. Over zijn virtuo siteit praten we niet eens meer. Wie op deze leeftijd dit repertoire speelt, moet technisch wel tot de eredivisie behoren.. Het bijzondere is vooral dat deze jeugdige pianist nu al een diepte in zijn interpetatiës ten toon spreidt, die men hooguit verwacht van iemand die twee keer zo oud is. Dat blijkt al ten overvloede uit de eerst cd, geheel gevuld met werk van Schumann, het blijkt nog meer op de tweede cd met als absolute hoogtepunten een sonate en een etude van Prokofjev. Onvoorstelbaar! Ook nu zullen we ons weer kun nen overtuigen of dit alles mis schien toch eenmalig is, want op 13 januari zal Kissin in Amsterdam op treden met een vrijwel gelijklui dend recital. Als de voortekenen niet bedriegen, wordt het een avond die de thuisblijvers de nodige spijt zal bezorgen. Wie géén plaats weet te bemachtigen, kan zich (tegen ge reduceerde prijs) met deze dubbel- cd tevreden stellen. P.K. Mahler: Symfonie nr. 5 in cis. Scottish National Orchestra o.l.v. Neeme Jarvi. Chandos CHAN 8829. Haitink noemde onlangs de Zes de van Mahler de meest 'naakte' waar het de componist zelf betreft. De Vijfde is misschien echter de symfonie waarin een dirigent het duidelijkst tot keuzes gedwongen wordt en daardoor individueler naar voren kan komen. Haitink zelf demonstreerde dat in de loop der ja ren met een serie uitvoeringen die op sommige punten hemelsbreed van elkaar verschillen. Het sprak bijna vanzelf dat de uit Estland afkomstige Neeme Jarvi, in de platenstudio de actiefste dirigent van de afgelopen jaren, zich op een gegeven moment ook aan Mahler zou wagen. Verheugend is dat hij dat doet met het Scottish National Orchestra, dat herhaaldelijk blijk heeft gegeven onder zijn leiding bo ven zichzelf uit te stijgen. Zoiets ge beurt ook hier, al is de uitvoering technisch beslist niet perfect, maar daar wordt ook niet naar gestreefd. Als sfeer en spanning optimaal zijn, nemen Jarvi en producer Brian Couzens een foutje graag voor lief, omdat al te veel knip- en plakwerk misschien wel instrumentale per fectie oplevert, maar ook ten koste van de sfeer kan gaan. Opvallend aan de benadering van Jarvi is zijn forse, bijna majestueuze aanpak, die vooral in de Treurmars en het Scherzo tot grootse klan kerupties leidt. Het sins 'Death in Venice' befaamde Adagietto ademt intieme weemoed en lyriek, en daarna wordt het Rondo-Finale een goede synthese, niet opvallend, maar op hoog niveau en bij de sa menwerking tussen Jarvi en de Schotten betekent dat toch altijd nog de bezielende aanwezigheid grote dosis intensiteit. Er sche) zelfs meer dan twintig minu- waardige uitgave: vier strijkkwar- ten. tetten van Debussy (in g, op. 10), Het is altijd moeilijk te bepalen in Ravel (in F) en Roussel (in D, op. 45) hoeverre er sprake is van onderlin- gespeeld op vier saxofoons. De ge beïnvloeding als componisten waardering vc duidelijk van dezelfde 'tijdgeest' ook geheel vs bezield zijn, maar dat er parallellen instelling afhangen, te vinden zijn tussen de orkestliede- vens een compliment voor de uit ren van Diepenbrock enerzijds en voerenden. Als men deze arrange- Strauss en ook Mahler an- menten van twee van de leden van 'A surprising story' is de eerste grote avondvullende voorstelling, gebaseerd op een sprookje van Grimm, 'De stukgedanste schoen tjes'. In de mengvormen die de Ameri kaan Billy Wilson heeft bedacht, gaat klassiek ballet bij Opus One sa men met show, disco, slapstick, rap, mime en prima tapwerk, alsmede flarden gesproken en matig gezon gen tekst op basis van soms aller minst dansante muziek. derszijds, staat als een paal boven het Aurelia-kwartet eenmaal heeft water. Diepenbrock schreef deze geaccepteerd, lijkt een betere uit- 'toongedichten voor orkest met so- voering namelijk nauwelijks denk- lostem' in de jaren 1897-1906 en in baar. Mogelijk hangt dat samen met zijn waarlijk minder interessante zijn heldere toelichting (wederom het feit dat het hier Franse muziek uitvoeringen op de markt. Diepenbrock: Hymne an die Nacht nr. 2 - Die Nacht - Hymne - ïm grossen Schweigen. Linda Fin- nie (mezzo-sopraan), Christoph Homberger (tenor), Robert Holl (bas), Residentie Orkest o.l.v. Hans Vonk. Chandos CHAN 8878. het karakter ervan. Daarin bena drukt hij dat het Diepenbrock meer Helemaal geslaagd is die mix niet. Decor, belichting en kostumering ogen uiterst verzorgd en er glijden een paar mooie, af en toe komische scènes voorbij. De start met naïef- mimische uitbeeldingen is echter uitgesproken traag en in de loop van het verhaal vallen ook een paar breekpunten in tempo en overgan gen. maar zeker ook met het spelniveau vier musici. Dat deze plaat Als 'familievoorstelling' - en daar ging om de muzikale schildering gesponsord werd door de onlangs zit niets denigrerends in - zullen de sfeer en 'Umwelt' dan om het opgerichte Stichting Philip Morris acht van Opus One met weldadige Finest Selection, die ten doel heeft geestdrift wellicht baanbrekend jong muzikaal talent in ons land te scoren, voerenden benaderd. Vonk ontlokt steunen, valt alleen maar te prijzen. JACQUES D'ANCONA het Haagse ensemble warme, Er zijn slechtere vormen van spon- vloeiende orkestklanken en de so- soring denkbaar, listen passen zich prachtig aan, ze- P.K, ker Robert Holl, die met Tm gros- Deel twee uit het Diepenbrock- sen Schweigen' voor het hoogte- project dat het Engelse label Chan- Punt van de cd zorgt. Wie bij de ver dos met het Residentie Orkest heeft schijning van de eerste cd nog aar zelde, kan nu alle twijfels laten va ren. Aanbevolen' opgezet, mag nog beter geslaagd he ten dan het eerste deel en zal een groter publiek ook makkelijker aanspreken. In dit geval gaat het om vier orkestliederen op teksten van Novalis, Hölderlin en Nietzsche, Het Aurelia Saxofoon Kwartet flinke orkestliederen zelfs, want speelt Debussy, Ravel en Roussel. twee ervan duren ruim een kwartier Etcetera KTC 1088. ëm "lm grossen Schweigen" (Nietz- Op het eerste gehoor een merk- P.K. Verhey, viool, Carlos Moerdijk, piano; Verdi records 9014 tm 9017. "Lebbis Jansen jakkeren in 45 minuten door 1990", cabaretesk jaaroverzicht van en door Hans Sibbel en Dolf Jansen. Gezien op 20 de cember in Theater Bellevue, Amsterdam. Al daar nog tot en met woensdag 26 december (behalve maandag) te zien. (Aanvang: 12.30 Voor wie genoten heeft v nates voor viool en piano die violis te Emmy Verhey en pianist Carlos AMSTERDAM - van de generatie Moerdijk onlangs voor de televisie jonge cabaretiers behoren Lebbis uitvoerden, kan in de huiskamer Jansen tot de weinigen die zeer na- nog eens op z'n gemak deze in totaal drukkelijk de actualiteit in hun pro tien sonates van Beethovens hand gramma betrekken. In mei 1989 beluisteren. De NCRV, die de uit- wonnen ze de jury-en publieksprijs zendingen uit de Beurs van Berlage van de elfde editie van het Leids Ca- verzorgde, heeft in samenwerking baret Festival. Dat succes was juist met concertmanagement Rob hoofdzakelijk toe te schrijven aan Groen de muziek op cd opgenomen, hun razendsnelle cross-talks waarin Verhey en Moerdijk hebben de tal van actuele gebeurtenissen de sonates voor viool en concert die revue passeerden. Beethoven tussen 1798 en 1812 componeerde op vier cd's vastge- Daarbij is steeds de gevolgde me- legd en het resultaat is een compleet th°de: in hoog tempo tien grappen overzicht van dit specifieke aspect afvuren in de hoop dat er ,een raak van het oeuvre van de Duitse c ponist. Zeker voor liefhebbers van mermuziek biedt de set i het bijna perfecte vioolspel van Ver- hey en de adequate begeleiding i|jke grappen, door Moerdijk, ook de opnametech niek (in de Channel Classics Studio in Amsterdam) zorgt voor een weer gave van klasse. De cd koop, Jevgeni Kissin: wat hij laat horen grenst aan het onwaarschijnlijke. Dit duo - bestaande uit Hans Sib bel ('Lebbis' is de omgekeerde ar tiestennaam) en Dolf Jansen - waagt zijn niet in de winkel te zich de komende dagen in het Am- ar kunnen worden besteld sterdamse Theater Belleveu aan bij de NCRV of door 75 gulden over een jaaroverzicht: 'Lebbis Jansen te maken op rek.nr. 388224487 (giro- jakkeren in 45 minuten door 1990'. rekening bank 368387) t.n.v Con- Een soort oudejaarsconférence dus. certmanagement Rob Groen in Am- Nu zijn we dit jaar wat de oudejaars- sterdam. conférences betreft uiterst karig be- A.R. deeld, zodat de bijdrage van Lebbis Jansen uiterst welkom was. Maar als zij hiermee toelatingsexamen willen doen voor deze dierbare en typisch Nederlandse traditie, zijn ze vooralsnog niet geslaagd. Beide he ren laten blijken dat ze dit jaar goed de kranten hebben gelezen. Er komt heel veel aan bod: het al weer enige tijd geleden - tijdelijk - uit de handel genomen Perrier, Mande- la, de Januaristorm, het vermeende aids-geneesmiddel van prof. Buch, de Duitse eenwording, de salmonel la-besmetting enz. Deze onderwpe- ren worden stuk voor stuk aange stipt of iets uitvoeriger behandeld. Slechts zelfden echter getuigen de beide caberetiers van een aparte vi sie op dat alles. Alleen al bijvoor beeld de Duitse eenwording is een historische gebeurtenis van de eer ste orde. Als je daar vraagtekens bij wilt plaatsen - prima, maar dan moet je niet op het niveau van Hit- Iersnorretje en Nazigroet blijven steken. Grappen over Jules Croiset en Willebrord Frequin en het handen wapperen van Erwin Kroll zyn zelfs een zwaktebod. Het getuigt ook van erg weinig zelfkritiek ten aanzien van je eigen tekstmateriaal. En dat bij twee cabaretiers die juist zo prat gaan op hun actualiteit! Een paar sterke opmerkingen en een duidelijk toegenomen podium vaardigheid zorgen ervoor dat Leb bis Jansen hun predikaat 'veelbe lovend' nog niet kwijt raken. De sta tus van veelbelovend-zijn is echter beperkt houdbaar. WIJNAND ZEILSTRA is. Inmiddels zijn wij ruim ander half jaar verder, en het zou leuk ge- \yeest zijn als het gemiddelde aantal grappen al wat hoger zou liggen. Helaas is dat niet het geval, soms luisterplezier. Niet alleen door halen ze dat niet eens. en verloopt hun samenspraak zonder opmerke-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1990 | | pagina 31